abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 juli 2013 @ 21:59:37 #101
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_129486034
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 18:53 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Ik wil ook gaan beginnen met kiten. Iemand tips waar ik dit kan leren in de regio Den Haag en welke school kan ik beter overslaan?
Ik heb iets meer dan een jaar gelelden gelest op Kijkduin. Weet eigenlijk niet meer hoe de school heet :@ Vanmiddag stond er ook een rek met folders. Kitesurfschool.nl geeft les in Scheveningen, op het Zuiderstrand geloof ik. Overigens denk ik dat het niet zozeer een school is die goed of slecht is, maar meer degene waarvan je les krijgt.. En dat kun je nou net moeilijk voorspellen. Ook wel een goed idee om niet met een grote groep te lessen, maar met z'n tweeën ofzo. Anders sta je zoveel te kijken :P

quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 20:04 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Volgende week voor het eerst!
Zenuwachtig :@

Is het eigenlijk nog wel waard om te beginnen met 22?
Ik ben begonnen met 28, en I love it O+

Vandaag eindelijk weer geweest, condities waren niet optimaal met m'n 9 (net wat te weinig wind vond ik) maar wel lekker kunnen varen :)
Life's like music, get the rhythm..
  dinsdag 30 juli 2013 @ 08:46:59 #102
374248 RRD_kiter
kiteaddict
pi_129496502
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 20:04 schreef Jedi_Pimp

het volgende:

Volgende week voor het eerst!
Zenuwachtig :@

Is het eigenlijk nog wel waard om te beginnen met 22?
22 al...

hmmm, wellicht verstandiger om alvast in een looprek te investeren ;)
pi_129504609
Haha, oké het is duidelijk. Ben nooit zo van het beginnen aan een sport op late leeftijd, maar misschien dat kitesurfen een uitzondering is. Zie wel een beetje op tegen al het gedoe dat kiten met zich meebrengt, waar bijvoorbeeld windsurfen relatief gemakkelijker is om het jezelf aan te leren en ook qua kosten een kleinere drempel is.
pi_129505198
Ik hoor windsurfers altijd zeggen dat het zoveel moeilijker is. Ik denk persoonlijk dat het wel meevalt, maar heb er geen ervaring mee. Ze kunnen er gewoon niet tegen dat ze langs alle kanten door kiters gepasseerd worden :P

Ik heb geen ervaring met scholen in NL, maar op bijv Ouddorp of de Brouwersdam zijn goede scholen.

De enige waar ik slechte dingen over hoor is de school van ene Harrie, die is nogal berucht. Welke dat precies is weet ik niet.... zou je op kitehigh.nl moeten zoeken.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 16:20:22 #105
374248 RRD_kiter
kiteaddict
pi_129509709
naja, windsurfen heb ik ook gedaan, maar toch is de rush bij kitesurfen groter. Overigens ben ik begonnen op mijn 34e, de oudste man die ik bij een kitesurfschool heb zien lessen, was 67....weliswaar een wat lager tempo maar hij deed het wel gewoon.

Qua kosten maakt het volgens mij niet zo heel veel verschil...maar het is inderdaad wel aan te raden een aantal lessen te nemen voor je gaat kiten. Vergelijk met het maar met fietsen en autorijden....fietsen kun je zelf wel leren, autorijden zelf leren is minder verstandig.
pi_129530944
Kitesurfschool.nl = Harry Vogelzang en daar zou ik gezien de horror verhalen die oa op KiteHigh staan VER weg van blijven...

Ga gewoon naar Ouddorp naar Ed van Element. Op zee in de golven is wel allemaal net wat lastiger als met vlak water zoals Oostvoorne maar het is er vele malen rustiger. En constant om je heen kijken of er niet iemand veel te dicht bij komt is niet heel prettig. Ook heb je op Ouddorp rond hoogwater 1-2 uur een hele mooie poel achter een zandbank waardoor je ook vlak water hebt.
pi_129794141
Vandaag an sich wel wind, maar vertrouw de omstandigheden totaal niet. Wordt dus een dag overslaan voor mij.

In dat geval: een filmpje van afgelopen weekend 3 augustus op katwijk :)

pi_129802121
Yes, ik heb eindelijk m'n kitespullen aangeschaft! Beginnende kitesurfer hier. Ben 27 jaar, woon in Spanje aan de Costa Blanca, en heb redelijk veel goede kitespots hier in de buurt. Net m'n IKO-cursus afgerond, dus kan voorzichtig aan zelf gaan lopen kloten.

Heb 2 kites gekocht om het te leren, tweemaal een Lidearth Bliss - 11m en 13m. Dit zijn budget kites, maar mijn leraar zei dat ze vrij goed waren, makkelijk te relaunchen en erg vergevingsgezind. Hier een foto:

Daarnaast een Underwave Sultan harnas:

En een Future Kiting F12 board:

Morgen de boel maar eens uitproberen in Oliva.

Dan heb ik nog een vraagje, die men hier me vast kan beantwoorden. Ik kwam laatst de aftakking van kitesurfen tegen genaamd "kitefoil", hiermee vaar je op een board met daaronder een enorm roer. Als je dan vaart, komt het bord van de zee af.

Ik vraag me af, waarom doet men dit? Meer snelheid ofzo? Meer gevoel van vliegen? Ik heb zelf geen idee, en vond het er nogal debiel uitzien zo'n board een meter boven het water.
pi_129804144
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:39 schreef illusions het volgende:
Yes, ik heb eindelijk m'n kitespullen aangeschaft! Beginnende kitesurfer hier. Ben 27 jaar, woon in Spanje aan de Costa Blanca, en heb redelijk veel goede kitespots hier in de buurt. Net m'n IKO-cursus afgerond, dus kan voorzichtig aan zelf gaan lopen kloten.

Heb 2 kites gekocht om het te leren, tweemaal een Lidearth Bliss - 11m en 13m. Dit zijn budget kites, maar mijn leraar zei dat ze vrij goed waren, makkelijk te relaunchen en erg vergevingsgezind. Hier een foto:

[ afbeelding ]

Daarnaast een Underwave Sultan harnas:

[ afbeelding ]

En een Future Kiting F12 board:

[ afbeelding ]

Morgen de boel maar eens uitproberen in Oliva.

Dan heb ik nog een vraagje, die men hier me vast kan beantwoorden. Ik kwam laatst de aftakking van kitesurfen tegen genaamd "kitefoil", hiermee vaar je op een board met daaronder een enorm roer. Als je dan vaart, komt het bord van de zee af.

Ik vraag me af, waarom doet men dit? Meer snelheid ofzo? Meer gevoel van vliegen? Ik heb zelf geen idee, en vond het er nogal debiel uitzien zo'n board een meter boven het water.
Gefeliciteerd :)

Budget hoeft niet perse slecht te zijn hoor. Kijk naar Switch, kost de helft vanwege het uitschakelen van tussenhandel, en net zo goed zo niet beter als veel andere merken. Een andere nieuwe speler, Zian Kites, ziet er ook zeer goed uit voor het geld en ze vliegen verassend goed.

Dat merk van jou heb ik wel echt nog nooit van gehoord. Heb je meer details?

Over de foils, de korte versie: Het is net zoiets als bij die snelle boten die uit het water komen. Het board heb je nodig om in de eerste instantie op snelheid te komen, maar dan zorgt die mast voor lift en heb je bijna geen weerstand meer van het water als je board loskomt. Daardoor kan je erg snel gaan en flink upwind varen.

Krengen zijn wel duur.... Ik zou er graag eens eentje willen proberen. :Y
pi_129805928
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 20:24 schreef Faxie het volgende:

[..]

Gefeliciteerd :)

Budget hoeft niet perse slecht te zijn hoor. Kijk naar Switch, kost de helft vanwege het uitschakelen van tussenhandel, en net zo goed zo niet beter als veel andere merken. Een andere nieuwe speler, Zian Kites, ziet er ook zeer goed uit voor het geld en ze vliegen verassend goed.

Dat merk van jou heb ik wel echt nog nooit van gehoord. Heb je meer details?

Over de foils, de korte versie: Het is net zoiets als bij die snelle boten die uit het water komen. Het board heb je nodig om in de eerste instantie op snelheid te komen, maar dan zorgt die mast voor lift en heb je bijna geen weerstand meer van het water als je board loskomt. Daardoor kan je erg snel gaan en flink upwind varen.

Krengen zijn wel duur.... Ik zou er graag eens eentje willen proberen. :Y
Over Lidearth, het is in 2011 failliet gegaan / zijn gestopt, weet alleen niet waarom. M'n kiteleraar heeft deze aanbevolen, en grappig genoeg was de testlocatie van de Bliss 2011 slechts 5km van mijn woonplaats. De stuurlijnen zijn te bevestigen op 2 locaties, "slow" en "fast", waarbij de "fast" uiteraard het dichtste bij het einde van de leading edge zit. Voor de rest is het een voor mij normaal-uitziende SLE-kite met 4 struts.

Foilkiten is me duidelijk, thanks. Zal er zelf niet zo snel aan beginnen, vind het er niet heel spannend uitzien. Wat ik wel wil doen zodra ik het kiten beter onder de knie heb is een downwinder-vakantie plannen, en langs de kust van Brazilië een paar dagen een downwind tour doen.
pi_129806395
Die afstellingen hebben alle kites wel tegenwoordig. Maar ik vraag me wel af hoe de kite van dichtbij is. En denk dan aan dingen zoals de 1pump aansluitingen, de stiksels, bridle, en waar de verstevigingen zitten.

Ook wel benieuwd naar de bar.
pi_129806794
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 21:09 schreef Faxie het volgende:
Die afstellingen hebben alle kites wel tegenwoordig. Maar ik vraag me wel af hoe de kite van dichtbij is. En denk dan aan dingen zoals de 1pump aansluitingen, de stiksels, bridle, en waar de verstevigingen zitten.

Ook wel benieuwd naar de bar.
Nou, ik zag het bij de Best Kahoona niet zitten. Wel meerdere knopen op het bevestigingslijntje natuurlijk, maar hier zijn dit echt 2 verschillende locaties op de leading edge. Als ik binnenkort ga kiten, zal ik een paar goeie foto's nemen van de kites en bars. :) Het ziet er in ieder geval allemaal zeker niet verkeerd uit.
pi_130055434
Afgelopen maandag eindelijk voor de eerste keer les gehad met een vriend in Schellinkhout. We gingen na wat korte theorie meteen het water in om te leren de kite onder controle te houden. Nadat hij twee keer keihard op het water sloeg dacht ik echt waar ben ik in godsnaam aan begonnen :') .
Daarna ging het allemaal best vlug en voordat ik het wist waren we al aan t bodydraggen. Aan het einde van de les nog een paar keer succesvol opgestaan op het board met de kite op 12 uur.

We waren zo enthousiast dat we ook een les gister hadden geboekt. Die viel alleen wel wat tegen, haha. Daadwerkelijk wegvaren was net wat lastiger dan we dachten...
Op een gegeven moment voer die vriend van me weg terwijl ik nog geen succesvolle waterstart had gedaan, toen was ik er even helemaal klaar mee. Maar toen toch de allerlaatste poging mn eerste meters gevaren! :)

Nu veel twijfels, nog een les nemen - materiaal huren of kopen en zelf aankloten... Moeilijk moeilijk!

Trouwens erg tevreden over de les, goede instructeur en goed materiaal. We hadden een normale (niet trainers) kite van Core van 10m2. En had er niet aan moeten denken om te vliegeren op het land..
pi_130055547
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:51 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Trouwens erg tevreden over de les,
Bij Bas?
pi_130056281
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:54 schreef Godtje het volgende:

[..]

Bij Bas?
Nee Frank
pi_130056295
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:51 schreef Jedi_Pimp het volgende:

Op een gegeven moment voer die vriend van me weg terwijl ik nog geen succesvolle waterstart had gedaan, toen was ik er even helemaal klaar mee. Maar toen toch de allerlaatste poging mn eerste meters gevaren! :)

Nu veel twijfels, nog een les nemen - materiaal huren of kopen en zelf aankloten... Moeilijk moeilijk!

Dit is juist (achteraf) het leukste, verantwoord klooien om elke keer net die extra meter te varen *O*
Now, come on, let me feel the fibre of your fabric.
pi_130059326
Korte theorie?... Da's foute boel eigenlijk maarja... Veel scholen hebben de focus te veel op varen liggen terwijl de theorie veel belangrijker is. Varen leer je vanzelf wel ;)
pi_130078546
Nederlands filmpje voor beginners. Wel goede info :Y

Paar kleine foutjes, maar dat deert niet.
pi_130083886
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:45 schreef Faxie het volgende:
Korte theorie?... Da's foute boel eigenlijk maarja... Veel scholen hebben de focus te veel op varen liggen terwijl de theorie veel belangrijker is. Varen leer je vanzelf wel ;)
Nouja, kort, is relatief natuurlijk. Hij heeft verteld over het windvenster, powerzone, en veel gepraat over het sturen van de kite. Geloof dat de nadruk bij hem ook niet op varen lag omdat hij ook zei dat dat vanzelf wel komt. Nadruk lag denk ik meer op kite controleren en begrijpen hoe je zonder kracht te gebruiken de kite moet besturen. De laatste les ging het (gelukkig) wel veel over varen, ook omdat het zo moeilijk ging haha.
pi_130084098
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 01:50 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]

Nouja, kort, is relatief natuurlijk. Hij heeft verteld over het windvenster, powerzone, en veel gepraat over het sturen van de kite. Geloof dat de nadruk bij hem ook niet op varen lag omdat hij ook zei dat dat vanzelf wel komt. Nadruk lag denk ik meer op kite controleren en begrijpen hoe je zonder kracht te gebruiken de kite moet besturen. De laatste les ging het (gelukkig) wel veel over varen, ook omdat het zo moeilijk ging haha.
Oke maar heeft hij het gehad over kleine dingetjes zoals letten op het weer, rekening houden met wind die volledig wegvalt voor of na een bui, getij, stroming, andere strandgebruikers en watersporters, spotinfo vragen aan locals, obstakels, verboden gebieden, materiaalkennis, principes waar een kite op vliegt, type kites, afstellingen, schijnbare wind, safety (!!!), soorten safeties, self rescue, kijken wat anderen varen (pak geen 9 meter als iedereen met een 7 vaart bv), wat je moet doen bij een kite die invert of vreemd in de lijnen is gedraaid, watertemperatuur en onderkoeling, verschillen tussen zomer en winter (in de zomer met koud water en warme lucht pomp je de kite harder op, en heeft de wind minder kracht), ow en -ook niet onbelangrijk- de voorrangsregels?

Dat zijn de dingen die aan bod moeten komen bij een les imho. Vliegen en varen leert iedereen vanzelf wel....

Helaas zijn er niet veel scholen die uitgebreid aandacht besteden aan de 'randzaken'...
  zondag 18 augustus 2013 @ 17:51:23 #121
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_130205028
Was voor het PKRA in Juli voor 14 dagen in Fuerteventura geweest om te kiten bij het Rene Egli kite centrum in Costa Calma. Inmiddels 4de keer voor mij daar en ik moet zeggen dat het kite centrum zelf qua organisatie met elk jaar achteruit gaat.

De wind was top, 3 dagen 30+ knopen gehad met het record op 37 knopen. Met de 6 meter op full depower raggen, de chop was wel echt ontzettend vermoeiend voor je benen. Wel mijn grootste sprong tot nu toe gemaakt tijdens 1 van die 3 dagen.
De eerste dag dat het 30+ knopen waaide was ik samen met 2/3 anderen als enige op het water, de rest stond eerst een beetje op het strand te kijken maar vouwden daarna allemaal hun kites op en trokken hun wetsuits uit in afwachting tot de wind minder werd.
De andere dagen was de wind minder hard maar alsnog een goede 20 knopen. Ook stond de wind een aantal dagen compleet offshore waardoor je heel erg goed langs het ontzettend lange strand kon varen en met de golvjes kon spelen.

[ Bericht 2% gewijzigd door H4ppy op 18-08-2013 18:02:05 ]
pi_130207613
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 02:05 schreef Faxie het volgende:

[..]

Oke maar heeft hij het gehad over kleine dingetjes zoals letten op het weer, rekening houden met wind die volledig wegvalt voor of na een bui, getij, stroming, andere strandgebruikers en watersporters, spotinfo vragen aan locals, obstakels, verboden gebieden, materiaalkennis, principes waar een kite op vliegt, type kites, afstellingen, schijnbare wind, safety (!!!), soorten safeties, self rescue, kijken wat anderen varen (pak geen 9 meter als iedereen met een 7 vaart bv), wat je moet doen bij een kite die invert of vreemd in de lijnen is gedraaid, watertemperatuur en onderkoeling, verschillen tussen zomer en winter (in de zomer met koud water en warme lucht pomp je de kite harder op, en heeft de wind minder kracht), ow en -ook niet onbelangrijk- de voorrangsregels?

Dat zijn de dingen die aan bod moeten komen bij een les imho. Vliegen en varen leert iedereen vanzelf wel....

Helaas zijn er niet veel scholen die uitgebreid aandacht besteden aan de 'randzaken'...
Paar van die dingen die je noemt kan je nog niet leren als je niet kan varen, paar dingen heeft hij wel behandeld (we hadden toevallig een bui waarna de wind compleet weg was, heel raar!), paar dingen niet. Ik had er in elk geval wel een goed gevoel bij..

Ik weet nu dus niet hoe ik verder moet, het is nu gewoon zelf leren varen denk ik met veel vallen en opstaan. Dus nog een les loont zich niet lijkt me. Op Marktplaats zie ik een aanbieding van 2 kites (7 en 11 m2) uit 2008 voor 550 euro, is dat wat?
We willen misschien met z'n tweeën een kitesurf set aanschaffen maar we weten echt niet waar we moeten beginnen haha. Iemand een tip ofzo?

Edit: zie net dat er op kitehigh veel meer aanbod is dan op marktplaats, ik ga daar even rondkijken!

[ Bericht 2% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-08-2013 19:26:22 ]
pi_130215742
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 19:19 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]

Paar van die dingen die je noemt kan je nog niet leren als je niet kan varen, paar dingen heeft hij wel behandeld (we hadden toevallig een bui waarna de wind compleet weg was, heel raar!), paar dingen niet. Ik had er in elk geval wel een goed gevoel bij..

Ik weet nu dus niet hoe ik verder moet, het is nu gewoon zelf leren varen denk ik met veel vallen en opstaan. Dus nog een les loont zich niet lijkt me. Op Marktplaats zie ik een aanbieding van 2 kites (7 en 11 m2) uit 2008 voor 550 euro, is dat wat?
We willen misschien met z'n tweeën een kitesurf set aanschaffen maar we weten echt niet waar we moeten beginnen haha. Iemand een tip ofzo?

Edit: zie net dat er op kitehigh veel meer aanbod is dan op marktplaats, ik ga daar even rondkijken!
Die dingen kan je allemaal al weten voordat je kunt varen hoor.

Vandaag gaf ik een opfriscursus aan iemand op Oostvoorne, en op een gegeven moment sprak ik een vrouw die net les had gehad, en die bleek niet eens te weten hoe ze lijnen moest uitlopen en bevestigen. 'Want met zo'n groep was zij daar zelf niet aan toegekomen' tja....

Sowieso wel heel ernstig wat ik op Oostvoorne allemaal weer zag vandaag maarja... kom daar verder ook nooit vanwege de kamikazes.

Uit 2008 moet wel kunnen mits fatsoenlijke safety, maar die zijn 5 jaar oud ondertussen, en met bar vind ik ze dan toch nog aan de dure kant hoor.

Wegen jullie verschillend? Dan zou ik een 3 kite quiver doen.
pi_130221574
Haha dat heb ik gelukkig wel geleerd. Kan me de ergernis goed voorstellen, ik geef alweer wat jaartjes skiles in Oostenrijk en er gebeuren zoveel ongelukken met ongeoefende beginners die anderen aanskiën...

Allebei rond de 85 kg! We dachten aan 1 van 10 meter omdat we daar ook les op hadden, of een set van 7 en 10 of 9 en 11 ofzo...
pi_130222175
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 23:48 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Haha dat heb ik gelukkig wel geleerd. Kan me de ergernis goed voorstellen, ik geef alweer wat jaartjes skiles in Oostenrijk en er gebeuren zoveel ongelukken met ongeoefende beginners die anderen aanskiën...

Allebei rond de 85 kg! We dachten aan 1 van 10 meter omdat we daar ook les op hadden, of een set van 7 en 10 of 9 en 11 ofzo...
Tja dan ga je krijgen dat er soms iemand aan de kant moet wachten sowieso.

Maar een 12 en 9, of 11 en 8 oid. Je zou 4 m verschil kunnen doen voor een groter bereik, maar de overlap is dan wel klein. 2 m Verschil kan ook wel hoor (12-10, 11-9) dan is je bereik kleiner, overlap groter, en dan zouden jullie in een 'overlap situatie' allebei kunnen varen, de ene tikkie meer gepowered dan de ander.

Je moet ook even goed bedenken tot hoeveel knopen je wilt varen. Als beginner zal je sowieso niet bij 25+ moeten varen, dus een kleine kite kan je voor later bewaren eventueel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')