Ik heb iets meer dan een jaar gelelden gelest op Kijkduin. Weet eigenlijk niet meer hoe de school heetquote:Op maandag 29 juli 2013 18:53 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Ik wil ook gaan beginnen met kiten. Iemand tips waar ik dit kan leren in de regio Den Haag en welke school kan ik beter overslaan?
Ik ben begonnen met 28, en I love itquote:Op maandag 29 juli 2013 20:04 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Volgende week voor het eerst!
Zenuwachtig
Is het eigenlijk nog wel waard om te beginnen met 22?
22 al...quote:Op maandag 29 juli 2013 20:04 schreef Jedi_Pimp
het volgende:
Volgende week voor het eerst!
Zenuwachtig
Is het eigenlijk nog wel waard om te beginnen met 22?
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 7 augustus 2013 19:39 schreef illusions het volgende:
Yes, ik heb eindelijk m'n kitespullen aangeschaft! Beginnende kitesurfer hier. Ben 27 jaar, woon in Spanje aan de Costa Blanca, en heb redelijk veel goede kitespots hier in de buurt. Net m'n IKO-cursus afgerond, dus kan voorzichtig aan zelf gaan lopen kloten.
Heb 2 kites gekocht om het te leren, tweemaal een Lidearth Bliss - 11m en 13m. Dit zijn budget kites, maar mijn leraar zei dat ze vrij goed waren, makkelijk te relaunchen en erg vergevingsgezind. Hier een foto:
[ afbeelding ]
Daarnaast een Underwave Sultan harnas:
[ afbeelding ]
En een Future Kiting F12 board:
[ afbeelding ]
Morgen de boel maar eens uitproberen in Oliva.
Dan heb ik nog een vraagje, die men hier me vast kan beantwoorden. Ik kwam laatst de aftakking van kitesurfen tegen genaamd "kitefoil", hiermee vaar je op een board met daaronder een enorm roer. Als je dan vaart, komt het bord van de zee af.
Ik vraag me af, waarom doet men dit? Meer snelheid ofzo? Meer gevoel van vliegen? Ik heb zelf geen idee, en vond het er nogal debiel uitzien zo'n board een meter boven het water.
Over Lidearth, het is in 2011 failliet gegaan / zijn gestopt, weet alleen niet waarom. M'n kiteleraar heeft deze aanbevolen, en grappig genoeg was de testlocatie van de Bliss 2011 slechts 5km van mijn woonplaats. De stuurlijnen zijn te bevestigen op 2 locaties, "slow" en "fast", waarbij de "fast" uiteraard het dichtste bij het einde van de leading edge zit. Voor de rest is het een voor mij normaal-uitziende SLE-kite met 4 struts.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 20:24 schreef Faxie het volgende:
[..]
Gefeliciteerd![]()
Budget hoeft niet perse slecht te zijn hoor. Kijk naar Switch, kost de helft vanwege het uitschakelen van tussenhandel, en net zo goed zo niet beter als veel andere merken. Een andere nieuwe speler, Zian Kites, ziet er ook zeer goed uit voor het geld en ze vliegen verassend goed.
Dat merk van jou heb ik wel echt nog nooit van gehoord. Heb je meer details?
Over de foils, de korte versie: Het is net zoiets als bij die snelle boten die uit het water komen. Het board heb je nodig om in de eerste instantie op snelheid te komen, maar dan zorgt die mast voor lift en heb je bijna geen weerstand meer van het water als je board loskomt. Daardoor kan je erg snel gaan en flink upwind varen.
Krengen zijn wel duur.... Ik zou er graag eens eentje willen proberen.
Nou, ik zag het bij de Best Kahoona niet zitten. Wel meerdere knopen op het bevestigingslijntje natuurlijk, maar hier zijn dit echt 2 verschillende locaties op de leading edge. Als ik binnenkort ga kiten, zal ik een paar goeie foto's nemen van de kites en bars.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 21:09 schreef Faxie het volgende:
Die afstellingen hebben alle kites wel tegenwoordig. Maar ik vraag me wel af hoe de kite van dichtbij is. En denk dan aan dingen zoals de 1pump aansluitingen, de stiksels, bridle, en waar de verstevigingen zitten.
Ook wel benieuwd naar de bar.
Bij Bas?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:51 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Trouwens erg tevreden over de les,
Dit is juist (achteraf) het leukste, verantwoord klooien om elke keer net die extra meter te varenquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:51 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Op een gegeven moment voer die vriend van me weg terwijl ik nog geen succesvolle waterstart had gedaan, toen was ik er even helemaal klaar mee. Maar toen toch de allerlaatste poging mn eerste meters gevaren!
Nu veel twijfels, nog een les nemen - materiaal huren of kopen en zelf aankloten... Moeilijk moeilijk!
Nouja, kort, is relatief natuurlijk. Hij heeft verteld over het windvenster, powerzone, en veel gepraat over het sturen van de kite. Geloof dat de nadruk bij hem ook niet op varen lag omdat hij ook zei dat dat vanzelf wel komt. Nadruk lag denk ik meer op kite controleren en begrijpen hoe je zonder kracht te gebruiken de kite moet besturen. De laatste les ging het (gelukkig) wel veel over varen, ook omdat het zo moeilijk ging haha.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 15:45 schreef Faxie het volgende:
Korte theorie?... Da's foute boel eigenlijk maarja... Veel scholen hebben de focus te veel op varen liggen terwijl de theorie veel belangrijker is. Varen leer je vanzelf wel
Oke maar heeft hij het gehad over kleine dingetjes zoals letten op het weer, rekening houden met wind die volledig wegvalt voor of na een bui, getij, stroming, andere strandgebruikers en watersporters, spotinfo vragen aan locals, obstakels, verboden gebieden, materiaalkennis, principes waar een kite op vliegt, type kites, afstellingen, schijnbare wind, safety (!!!), soorten safeties, self rescue, kijken wat anderen varen (pak geen 9 meter als iedereen met een 7 vaart bv), wat je moet doen bij een kite die invert of vreemd in de lijnen is gedraaid, watertemperatuur en onderkoeling, verschillen tussen zomer en winter (in de zomer met koud water en warme lucht pomp je de kite harder op, en heeft de wind minder kracht), ow en -ook niet onbelangrijk- de voorrangsregels?quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:50 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Nouja, kort, is relatief natuurlijk. Hij heeft verteld over het windvenster, powerzone, en veel gepraat over het sturen van de kite. Geloof dat de nadruk bij hem ook niet op varen lag omdat hij ook zei dat dat vanzelf wel komt. Nadruk lag denk ik meer op kite controleren en begrijpen hoe je zonder kracht te gebruiken de kite moet besturen. De laatste les ging het (gelukkig) wel veel over varen, ook omdat het zo moeilijk ging haha.
Paar van die dingen die je noemt kan je nog niet leren als je niet kan varen, paar dingen heeft hij wel behandeld (we hadden toevallig een bui waarna de wind compleet weg was, heel raar!), paar dingen niet. Ik had er in elk geval wel een goed gevoel bij..quote:Op donderdag 15 augustus 2013 02:05 schreef Faxie het volgende:
[..]
Oke maar heeft hij het gehad over kleine dingetjes zoals letten op het weer, rekening houden met wind die volledig wegvalt voor of na een bui, getij, stroming, andere strandgebruikers en watersporters, spotinfo vragen aan locals, obstakels, verboden gebieden, materiaalkennis, principes waar een kite op vliegt, type kites, afstellingen, schijnbare wind, safety (!!!), soorten safeties, self rescue, kijken wat anderen varen (pak geen 9 meter als iedereen met een 7 vaart bv), wat je moet doen bij een kite die invert of vreemd in de lijnen is gedraaid, watertemperatuur en onderkoeling, verschillen tussen zomer en winter (in de zomer met koud water en warme lucht pomp je de kite harder op, en heeft de wind minder kracht), ow en -ook niet onbelangrijk- de voorrangsregels?
Dat zijn de dingen die aan bod moeten komen bij een les imho. Vliegen en varen leert iedereen vanzelf wel....
Helaas zijn er niet veel scholen die uitgebreid aandacht besteden aan de 'randzaken'...
Die dingen kan je allemaal al weten voordat je kunt varen hoor.quote:Op zondag 18 augustus 2013 19:19 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Paar van die dingen die je noemt kan je nog niet leren als je niet kan varen, paar dingen heeft hij wel behandeld (we hadden toevallig een bui waarna de wind compleet weg was, heel raar!), paar dingen niet. Ik had er in elk geval wel een goed gevoel bij..
Ik weet nu dus niet hoe ik verder moet, het is nu gewoon zelf leren varen denk ik met veel vallen en opstaan. Dus nog een les loont zich niet lijkt me. Op Marktplaats zie ik een aanbieding van 2 kites (7 en 11 m2) uit 2008 voor 550 euro, is dat wat?
We willen misschien met z'n tweeën een kitesurf set aanschaffen maar we weten echt niet waar we moeten beginnen haha. Iemand een tip ofzo?
Edit: zie net dat er op kitehigh veel meer aanbod is dan op marktplaats, ik ga daar even rondkijken!
Tja dan ga je krijgen dat er soms iemand aan de kant moet wachten sowieso.quote:Op zondag 18 augustus 2013 23:48 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Haha dat heb ik gelukkig wel geleerd. Kan me de ergernis goed voorstellen, ik geef alweer wat jaartjes skiles in Oostenrijk en er gebeuren zoveel ongelukken met ongeoefende beginners die anderen aanskiën...
Allebei rond de 85 kg! We dachten aan 1 van 10 meter omdat we daar ook les op hadden, of een set van 7 en 10 of 9 en 11 ofzo...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |