FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [TIPS] Wat te doen bij pech op de snelweg
Chuck-N0rr1sdinsdag 2 april 2013 @ 19:35
Omdat ik in mijn tijd als wegenwachter toch vrij veel misstanden (en ook de gevolgen) heb mogen zien langs de snelweg een paar tips

Een van de meest gehoorde excuses

"het is zo koud" of "het regent"

Als je met pech langs een snelweg komt te staan zet de alarmlichten van de auto aan, draai de wielen naar de verkeersluwe zijde en verlaat direct het voertuig, het liefste via de verkeersluwe zijde, dit ivm kans op fataal aanrijdingsgevaar. Trek een veiligheidsjas of hesje aan en plaats de gevarendriehoek op minimaal 100 meter achter het voertuig.

Als dat gedaan is wacht dan zelf op een veilige plaats, dus achter de vangrail. Dit advies krijgt men ook altijd als een pechmelding wordt gemaakt bij de ANWB. Nu is het voor een toevallig passerende wegenwacht ook overduidelijk dat je daar staat met pech. 60% van alle mensen die op een vluchtstrook staan hebben geen pech.

Loop achter de vangrail naar het eerste hectometer paaltje en geef de gegevens die op het bordje staan door aan een meldkamer. Op deze paaltjes staat belangrijke informatie, het wegnummer (bijvoorbeeld A8 ). De hectometeraanduiding (bijvoorbeeld 6.3). De rijbaanaanduiding voor de hoofdrijbaan. Dit is Re (Rechts) of Li (Links), afhankelijk van de rijrichting. Als de hectometer paaltjes langs een afrit, oprit of parrallel rijstrook staan dan staat er ook nog een zwarte letter op een gele achtergrond bij, geef deze ook door.

Gebruik een vluchtstrook altijd alleen waarvoor hij bedoelt is en wees je altijd bewust van het gevaar. Jaarlijks vinden er 200 ongevallen plaats op de vluchtstrook waarbij 4 tot 5 doden vallen en bijna 70 mensen gewond raken.

Rijkswaterstaat is te bereiken op 0800 - 8002 7 dagen per week geopend, (van 06.00 tot 22.30 uur).
De ANWB Wegenwacht op 088 2692 888 7 dagen per week, 24 uur per dag
Routemobiel op 0800-0504 7 dagen per week, 24 uur per dag

[ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 03-04-2013 10:56:52 ]
Juicyhildinsdag 2 april 2013 @ 19:41
Natuurlijk moet de auto eerst worden weggesleept naar de eerstvolgende afrit.
Incident Management

22049_SBSP-AD_Personen-Officieren-van-Justitie-Koos-Spee-verkeersofficier-545x306.jpg
Chuck-N0rr1sdinsdag 2 april 2013 @ 19:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:41 schreef Juicyhil het volgende:
Natuurlijk moet de auto eerst worden weggesleept naar de eerstvolgende afrit.
Incident Management

[ afbeelding ]
dat regelt de RWS inspecteur of de ANWB wel voor je. En nee dat kost je niks
Pilesdinsdag 2 april 2013 @ 19:48
Zet ook ff telefoonnummer van RWS bij dan :)
Pilesdinsdag 2 april 2013 @ 19:50
Oh, en no way dat ik de driehoek op de vluchtstrook ga zetten. Ik stap achter de vangrail en daar kom ik niet van achter zonder beveiliging. Ik ga niet wandelen op de vluchtstrook.
Ferrari_Tapedinsdag 2 april 2013 @ 19:51
Welke meldkamer.
ik bel gewoon yassin me broer die komt met sleepkabel.
Pilesdinsdag 2 april 2013 @ 19:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:51 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Welke meldkamer.
ik bel gewoon yassin me broer die komt met sleepkabel.
0800 8002, die komen je gratis halen. Is Rijkswaterstaat.
Ferrari_Tapedinsdag 2 april 2013 @ 19:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:52 schreef Piles het volgende:

[..]

0800 8002, die komen je gratis halen. Is Rijkswaterstaat.
gratis :?
Pilesdinsdag 2 april 2013 @ 19:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:54 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

gratis :?
Ja, kost je geen geld snap je.
Vanwege de veiligheid.
Chuck-N0rr1sdinsdag 2 april 2013 @ 19:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:54 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

gratis :?
ja op de wegen die onder het beheer van Rijkwaterstaat vallen wordt je dan afgesleept onder het incident managment protocol. Kost niks, wordt je gedropt op de eerste de beste veiligeplek. Officeel is de berger er na 30 min max, na het moment melden
Chuck-N0rr1sdinsdag 2 april 2013 @ 20:04
Oh ja, sorry modjes dat het dubbel is, maar ik wil met dit topic zoveel mogelijk users bereiken.
Palomardinsdag 2 april 2013 @ 20:28
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:35 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
60% van alle mensen die op een vluchtstrook staan hebben geen pech.
60% van de mensen waarvoor jij uitrukt?? Of bedoel je in het algemeen?
Ferrari_Tapedinsdag 2 april 2013 @ 20:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:28 schreef Palomar het volgende:

[..]

60% van de mensen waarvoor jij uitrukt?? Of bedoel je in het algemeen?
Die 60% zijn mensen die even op de vluchtstrook stilstaan om de navigator in te stellen, omdat die is beveiligd om rijdend in te stellen.

Daar moeten ze eens wat een doen. Zelfs een bijrijder kan wegens de 'beveiliging' niet eens een bestemming invoeren. :r
D_tjuhdinsdag 2 april 2013 @ 20:31
Bedankt voor de info. ^O^
Palomardinsdag 2 april 2013 @ 20:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:31 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Die 60% zijn mensen die even op de vluchtstrook stilstaan om de navigator in te stellen, omdat die is beveiligd om rijdend in te stellen.

Daar moeten ze eens wat een doen. Zelfs een bijrijder kan wegens de 'beveiliging' niet eens een bestemming invoeren. :r
Oh ja dat heeft mijn auto idd ook. Ik wilde in het menuutje even de zomertijd instellen. Kon niet al rijdend. Maar om daarvoor nou op de vluchtstrook te gaan staan... :')
Barcaconiadinsdag 2 april 2013 @ 20:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

ik kom toch niet ;(
rizzladinsdag 2 april 2013 @ 21:03
Maar wat als je lid van Route Mobiel bent?
Pilesdinsdag 2 april 2013 @ 21:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:03 schreef rizzla het volgende:
Maar wat als je lid van Route Mobiel bent?
Rws + routemobiel bellen.
Beetje flauw dat alleen ANWB in de OP staat.
densmeedinsdag 2 april 2013 @ 21:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:03 schreef rizzla het volgende:
Maar wat als je lid van Route Mobiel bent?
dan wordt je altijd afgesleept
Annewoensdag 3 april 2013 @ 10:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:04 schreef Piles het volgende:

[..]

Rws + routemobiel bellen.
Beetje flauw dat alleen ANWB in de OP staat.
Aangepast.
Chuck-N0rr1swoensdag 3 april 2013 @ 12:42
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:04 schreef Piles het volgende:

[..]

Rws + routemobiel bellen.
Beetje flauw dat alleen ANWB in de OP staat.
omdat die geen Incident Management doen. En daar valt pechhulp op fe snelweg onder
Annewoensdag 3 april 2013 @ 12:43
Toch heb ik ze er bij gezet, hihi.
Catch22-woensdag 3 april 2013 @ 12:44
waardoor het feitelijk onjuist is
Annewoensdag 3 april 2013 @ 12:58
quote:
11s.gif Op woensdag 3 april 2013 12:44 schreef Catch22- het volgende:
waardoor het feitelijk onjuist is
Mwah, als je klant bij hen bent, zou ik Routemobiel toch maar wel bellen:
"Als de hulpverlening door een andere pechhulpverlener dan Route Mobiel wordt georganiseerd, vervalt het recht op vergoeding van pechhulp door Route Mobiel."
Juicyhilwoensdag 3 april 2013 @ 13:00
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:55 schreef Piles het volgende:

[..]

Ja, kost je geen geld snap je.
Vanwege de veiligheid.
In feite wel. Maar dat betaald de verzekeraar.
silenthillwoensdag 3 april 2013 @ 14:50
Grootste fout die ik mensen zie maken.

Ze staan achter de vangrail, pal naast de auto.
Ga dan een metertje of 10 of meer achter de vangrail staan. ( Van de auto af. )
Waarom?

Mocht er een auto, jou auto die stilstaat rammen, dan wil je niet naast je auto pal achter de vangrail staan, in verband met het puin wat alle kanten op schiet.

Standaard deken in kofferbak, dan heb je iets om je in de winter buiten de auto warm te houden.
Metalfreakwoensdag 3 april 2013 @ 21:04
Hier ligt overigens wel nog een taak voor RWS, mijn vriendin heeft ook wel eens met pech langs de weg gestaan, maar in de buurt van waar haar auto stond, stonden achter de vangrails de distels en brandnetels hoger dan haarzelf. Daar ga je ook niet in staan natuurlijk... Gelukkig was Route Mobiel toen snel ter plaatse en heeft haar weggesleept daar.
2cvwoensdag 3 april 2013 @ 21:12
Als het even kan zoek ik een parkeerplaats op of zet ik de auto niet op de vluchtstrook staan, maar in de berm.
Pizza_Boomdonderdag 4 april 2013 @ 01:17
Als je nog kan rijden, zoek een pechhaven op in plaats van de vluchtstrook.
Ivo1985donderdag 4 april 2013 @ 05:56
Wanneer mogelijk, zet dan de auto niet op de vluchtstrook neer, maar met de rechter wielen in de berm. De linker wielen laat je op de rand van het asfalt staan, maar ook echt zo ver mogelijk op de rand.

Is het niet mogelijk om de auto in de berm te zetten vanwege een vangrail direct naast het asfalt, zet de auto dan in elk geval zo ver mogelijk naar rechts.

Bij het uitstappen ALTIJD het achteropkomend verkeer in de gaten houden. Hou je gordel om tot het moment dat je daadwerkelijk de auto gaat verlaten. Om het juiste uitstapmoment te bepalen, kijk je goed naar het achteropkomend verkeer.
Is het niet te druk op de weg? Wacht dan heel even tot er een gat is in de verkeersstroom op de rechterrijstrook.
Is het wel druk? Dan ga je uiteraard niet eindeloos zitten wachten tot er een gat is in de verkeersstroom. Wel moet je altijd proberen te voorkomen dat je uitstapt op het moment dat vrachtwagens jouw stilstaande auto passeren. Zeker wanneer je aan de bestuurderszijde uitstapt. Eenmaal uitgestapt blijf je op het verkeer letten. Als je aan de bestuurderszijde bent uitgestapt, loop je dus naar achteren toe, met je gezicht richting opkomend verkeer, en vervolgens achter je eigen auto langs richting vangrail/berm.

Wanneer je passagiers hebt, leg je hen voor het uitstappen kort en duidelijk uit wat je van hen verwacht. Kunnen ze zelfstandig veilig handelen, de berm in wandelen en over de eventuele vangrail heen klimmen, dan vertel je hen dit te doen en de auto te verlaten via de passagierszijde.
Heb je te maken met kinderen, ouderen of andere hulpbehoevenden, dan vertel je ze dat ze in de auto MOETEN blijven zitten totdat jij of de door jou aangewezen passagier ze uit de auto helpt.
Dus je vertelt bijvoorbeeld rustig dat de auto kapot is en dat jullie daarom buiten de auto moeten wachten. En dat mama de kleine jantje veilig uit de auto zal halen en dat papa oma zal helpen.

Sta je eenmaal op een veilige plek buiten de auto, en bedenk je je dat je toch nog iets uit de auto moet pakken (bijvoorbeeld omdat het zonder die deken en paraplu uit de kofferbak toch best wel koud en nat is tijdens het wachten), bedenk dan eerst of er niet nog meer spullen in de auto liggen die handig zijn, bijvoorbeeld een fles drinken of wat te eten en bedenk je waar in de auto alles ligt. Dan kun je alles in één keer meenemen, hoef je niet onnodig naar de spullen te zoeken en hoef je later niet nog een keer terug
Loop vervolgens niet recht op de auto af. Eerst loop je parallel aan de weg tot je naast je auto staat, en dan maak je een bocht van 90 graden naar je auto toe. Hierbij blijf je continu het verkeer in de gaten houden. Tijdens het pakken van de spullen blijf je liefst zelf buiten de auto aan de passagierszijde en let je ook op het verkeer. Zodra je alles hebt loop je weer terug naar de veilige plek schuin achter de auto.

Eigenlijk blijf je dus gewoon continu op het verkeer letten, ook al rij je op dat moment niet meer...
Frenk3nsteindonderdag 4 april 2013 @ 08:40
Met kinderen in een auto op een kutplek met druk verkeer etc, zou ik 112 bellen.
Ivo1985donderdag 4 april 2013 @ 09:03
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 08:40 schreef Frenk3nstein het volgende:
Met kinderen in een auto op een kutplek met druk verkeer etc, zou ik 112 bellen.
Wat wil je met 112 bereiken?
jitzzzzedonderdag 4 april 2013 @ 09:16
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 08:40 schreef Frenk3nstein het volgende:
Met kinderen in een auto op een kutplek met druk verkeer etc, zou ik 112 bellen.
Ook hebben ze liever dat je voor niets belt, zie ik nu even niet in waarom je 112 zou bellen.
Frenk3nsteindonderdag 4 april 2013 @ 09:21
De rechter rijstrook dicht, een auto hoeft maar iets uit te wijken en het is (letterlijk) raak. Vaak genoeg wordt op tv benadrukt dat op de vluchtstrook staan levensgevaarlijk is, dus in zo'n situatie(kinderen,drukte) des te meer.
Het is niet gebruikelijk misschien, maar ik denk dat velen niet weten wie ze moeten contacteren om dat voor elkaar te krijgen.
jitzzzzedonderdag 4 april 2013 @ 09:23
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:21 schreef Frenk3nstein het volgende:
De rechter rijstrook dicht, een auto hoeft maar iets uit te wijken en het is (letterlijk) raak. Vaak genoeg wordt op tv benadrukt dat op de vluchtstrook staan levensgevaarlijk is, dus in zo'n situatie(kinderen,drukte) des te meer.
Het is niet gebruikelijk misschien, maar ik denk dat velen niet weten wie ze moeten contacteren om dat voor elkaar te krijgen.
in de tijd die je nodig hebt om 112 te bellen kan je ook je auto verlaten. Ja, met z'n allen.
Frenk3nsteindonderdag 4 april 2013 @ 09:31
Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat het veilig is. Kinderen en verkeer dat 30 m/s aflegt is geen goede combinatie. Zal niet de eerste keer zijn dat mensen worden geschept op de vluchtstrook btw.
http://www.google.com/m?h(...)t+op+de+vluchtstrook

[ Bericht 36% gewijzigd door Frenk3nstein op 04-04-2013 09:36:53 ]
Ivo1985donderdag 4 april 2013 @ 11:38
Daarom ook hier duidelijk de tip om het voertuig te verlaten en achter de vangrail te gaan staan of een flink eind de berm in te lopen.
jitzzzzedonderdag 4 april 2013 @ 14:11
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:31 schreef Frenk3nstein het volgende:
Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat het veilig is. Kinderen en verkeer dat 30 m/s aflegt is geen goede combinatie. Zal niet de eerste keer zijn dat mensen worden geschept op de vluchtstrook btw.
http://www.google.com/m?h(...)t+op+de+vluchtstrook
Zorg nou eerst maar dat je uit je voertuig komt en achter de geleiderail :{w Daarna mag je aan afsluiten van rijbanen en een lagere maximumsnelheid gaan denken.
#ANONIEMdonderdag 4 april 2013 @ 16:41
Ik zag een tijd geleden een auto op de binnenring van Parijs (vijfbaans, meen ik) met pech in een 'dal' op de middelste baan staan.

In zo'n geval had ik toch wel even een hulplijn ingeschakeld.
Loekie1donderdag 4 april 2013 @ 21:26
Wat is meestal de oorzaak van pech op de snelweg?
fathankvrijdag 5 april 2013 @ 09:01
Ik meen mij te herinneren dat bij het theorie examen de afstand van de gevarendriehoek 30 meter is. Ik kan me vergissen, is ook alweer 8 jaar geleden. Vond ik toen trouwens ook al belachelijk dichtbij.

edit: RVV vermeld inderdaad 30 meter. Lijkt me voor de snelweg achterlijk dichtbij. Das op minder dan 1 seconde afstand voor de gemiddelde voorbijrazende auto.
Ivo1985vrijdag 5 april 2013 @ 10:44
Op de gemiddelde snelweg in Nederland maakt die gevarendriehoek geen zak uit. Al zet je dat ding 100 meter achter de auto neer. Iemand die een klein beetje op de weg let heeft voordat hij zich realiseert dat dat zielige driehoekje daar staat al lang gezien dat er een auto op de weg stil staat.
En iemand die niet op de weg let, zal je gevarendriehoek ook over het hoofd zien.

Eigenlijk heeft een gevarendriehoek alleen nut als je auto op een onoverzichtelijk punt staat, iets wat op de snelweg niet vaak het geval is. Bijvoorbeeld net na een onoverzichtelijke bocht, of in een dip in de weg of iets dergelijks. Je gevarendriehoek kun je dan neer zetten iets voordat het onoverzichtelijk wordt. Dus vlak voor de bocht.
Tomatenboervrijdag 5 april 2013 @ 11:21
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 09:21 schreef Frenk3nstein het volgende:
De rechter rijstrook dicht, een auto hoeft maar iets uit te wijken en het is (letterlijk) raak. Vaak genoeg wordt op tv benadrukt dat op de vluchtstrook staan levensgevaarlijk is, dus in zo'n situatie(kinderen,drukte) des te meer.
Het is niet gebruikelijk misschien, maar ik denk dat velen niet weten wie ze moeten contacteren om dat voor elkaar te krijgen.
Voor het afsluiten van een rijbaan (kruis boven het wegdek) is Rijkswaterstaat verantwoordelijk. Je kunt dus beter meteen Rijkswaterstaat bellen, dan onnodig 112.

Verder een hoop goede tips! ^O^

Ik zou eraan willen toevoegen; zorg voor fatsoenlijk en tijdig onderhoud van de auto, dit voorkomt veelal dat je onderweg met mankementen verrast wordt en verkleint de pechkans. Natuurlijk gaat dit niet voor alle pechgevallen op, maar bij de pechgevallen die ik in mijn omgeving heb meegemaakt (vrienden, kennissen en collega's) speelde achterstallig / verwaarloosd onderhoud weldegelijk een rol. Op vakantie gaan en de onderhoudsbeurt nog even uitstellen tot na de vakantie bijvoorbeeld.
Ivo1985vrijdag 5 april 2013 @ 11:38
In de meldkamer van 112 kunnen ze niet eens iets beginnen met de matrixborden. Dus met 112 bellen belast je onnodig de 112 centrale én verspil je onnodig tijd als het werkelijk zo hard nodig is om een rijstrook af te kruizen en/of de maximumsnelheid te verlagen.

Reken er maar op dat wanneer je Rijkswaterstaat belt omdat het zo verschrikkelijk druk is op de weg en zo onveilig voor je kindertjes dat je alleen maar te horen krijgt dat ze de de weginspecteur zo snel mogelijk naar je toe sturen en dat je achter de vangrail of in de berm moet gaan wachten met je gezinnetje. Je auto staat immers op de vluchtstrook en daarmee is het voorlopig veilig genoeg.

Als voor elk pechgeval een rijstrook afgekruisd moet worden zouden er heel wat overbodige files ontstaan. In principe wordt voor een personenauto met pech die op de vluchtstrook staat geen rijstrook afgesloten. Hooguit doen ze dit even om de sleper veilig in te kunnen laten voegen wanneer je vlak voor het einde van de vluchtstrook staat (bijvoorbeeld bij een brug) waardoor de sleper niet met een fatsoenlijk snelheid kan invoegen.
Vinz0rvrijdag 5 april 2013 @ 19:59
Ook nog een tip; vaak zie je mensen op de vluchtstrook staan met hun alarmlichten aan, maar ook hun voet op de rem.

Haal aub je voet van die rem af want de auto's van deze tijd hebben maar een heel klein vlakje voor je alarmlichten, oftewel je ziet er bijna niets meer van.
2cvvrijdag 5 april 2013 @ 20:18
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2013 21:26 schreef Loekie1 het volgende:
Wat is meestal de oorzaak van pech op de snelweg?
Een defect aan een auto.
Viezzevrijdag 5 april 2013 @ 20:47
Het ging zojuist over wel/niet 112 bellen. Wat ik zou aanraden (correct me i'm wrong); als je op een snelweg zonder vluchtstrook stil komt te staan, breng jezelf in veiligheid voor zover mogelijk en bel dan direct 112! De twee rechterstroken worden als het goed is op zo'n moment direct afgekruist omdat het levensgevaarlijk is.

Als er wel een vluchtstrook is volg je gewoon de hiervoor genoemde stappen; 112 bellen heeft in zo'n geval weinig zin vermoed ik.
Pilesvrijdag 5 april 2013 @ 20:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 20:47 schreef Viezze het volgende:
Het ging zojuist over wel/niet 112 bellen. Wat ik zou aanraden (correct me i'm wrong); als je op een snelweg zonder vluchtstrook stil komt te staan, breng jezelf in veiligheid voor zover mogelijk en bel dan direct 112! De twee rechterstroken worden als het goed is op zo'n moment direct afgekruist omdat het levensgevaarlijk is.

Als er wel een vluchtstrook is volg je gewoon de hiervoor genoemde stappen; 112 bellen heeft in zo'n geval weinig zin vermoed ik.
De 112-centrale regelt niet de matrixborden, dat doet Rijkswaterstaat (0800-8002). Maar dat gaan ze niet alleen op aangeven van jouw telefoontje doen (zal eerder inspecteur ter plaatse gaan of ze gaan camerabeelden bekijken als dat kan).
Bij echt gevaar (dus idd zonder vluchtstrook) bel je 112, die regelen alles. Op snelwegen zonder vluchtstrook hangen dan ook bordjes: "Bij pech bel 112".
Viezzevrijdag 5 april 2013 @ 20:50
Nee dat weet ik, maar ik ken weinig mensen (als in geen) die het RWS nummer paraat hebben. In gevaarlijke omstandigheden kan je dan beter 112 bellen (dus zonder vluchtstrook). Met vluchtstrook kunnen we tegenwoordig met de telefoon prima het nummer van RWS opzoeken.

Overigens zet ik nu het nummer in mijn telefoon, misschien moet die tip bovenaan :P
Hyperdudezaterdag 6 april 2013 @ 08:02
Op tijd tanken! :')
In hoeveel % van de "pechgevallen" is de brandstof op?
#ANONIEMzaterdag 6 april 2013 @ 18:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 10:44 schreef Ivo1985 het volgende:
Op de gemiddelde snelweg in Nederland maakt die gevarendriehoek geen zak uit. Al zet je dat ding 100 meter achter de auto neer. Iemand die een klein beetje op de weg let heeft voordat hij zich realiseert dat dat zielige driehoekje daar staat al lang gezien dat er een auto op de weg stil staat.
En iemand die niet op de weg let, zal je gevarendriehoek ook over het hoofd zien.
Over het hoofd zien zou kunnen, maar ik neem aan dat je toch wel iets merkt als je er overheen rijdt.
Viezzezaterdag 6 april 2013 @ 18:41
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 april 2013 18:36 schreef k_man het volgende:

[..]

Over het hoofd zien zou kunnen, maar ik neem aan dat je toch wel iets merkt als je er overheen rijdt.
Een auto, misschien. Maar een niet oplettende chauffeur zal ook niks meer doen dan even opkijken en dan is het alsnog te laat. In een vrachtwagen voel je niks denk ik.

Er was laatst bij Blik op de Weg een auto die op de vluchtstrook stond en geschampt was door een vrachtwagen. Word je niet vrolijk van, bestuurder stapte gelukkig nog wel zo uit.
NoCommentzondag 7 april 2013 @ 13:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 20:50 schreef Viezze het volgende:
Overigens zet ik nu het nummer in mijn telefoon, misschien moet die tip bovenaan :P
Zeker een goede tip, heb zelf het nummer ook maar in m'n telefoon gezet. Ik zou normaal eerst de ANWB bellen eigenlijk. De keren dat ik pecht heb gehad ben ik eigenlijk altijd doorgereden naar een veilige plek, das het beste natuurlijk.
Ivo1985zondag 7 april 2013 @ 14:45
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 april 2013 18:36 schreef k_man het volgende:

[..]

Over het hoofd zien zou kunnen, maar ik neem aan dat je toch wel iets merkt als je er overheen rijdt.
In een personenauto merk je dat inderdaad wel. En dan als eerste reactie? In je spiegels kijken waar je nou eigenlijk overheen reed.

In de cabine van een vrachtwagen merk je waarschijnlijk NIET dat je over zo'n stom stukje plastic heen rijdt. Maar dat is moeilijk voor te stellen als je nog nooit met 20-40 ton op weg bent geweest.