Omdat ik in mijn tijd als wegenwachter toch vrij veel misstanden (en ook de gevolgen) heb mogen zien langs de snelweg een paar tips
Een van de meest gehoorde excuses
"het is zo koud" of "het regent"
Als je met pech langs een snelweg komt te staan zet de alarmlichten van de auto aan, draai de wielen naar de verkeersluwe zijde en verlaat direct het voertuig, het liefste via de verkeersluwe zijde, dit ivm kans op fataal aanrijdingsgevaar. Trek een veiligheidsjas of hesje aan en plaats de gevarendriehoek op minimaal 100 meter achter het voertuig.
Als dat gedaan is wacht dan zelf op een veilige plaats, dus achter de vangrail. Dit advies krijgt men ook altijd als een pechmelding wordt gemaakt bij de ANWB. Nu is het voor een toevallig passerende wegenwacht ook overduidelijk dat je daar staat met pech. 60% van alle mensen die op een vluchtstrook staan hebben geen pech.
Loop achter de vangrail naar het eerste hectometer paaltje en geef de gegevens die op het bordje staan door aan een meldkamer. Op deze paaltjes staat belangrijke informatie, het wegnummer (bijvoorbeeld A8 ). De hectometeraanduiding (bijvoorbeeld 6.3). De rijbaanaanduiding voor de hoofdrijbaan. Dit is Re (Rechts) of Li (Links), afhankelijk van de rijrichting. Als de hectometer paaltjes langs een afrit, oprit of parrallel rijstrook staan dan staat er ook nog een zwarte letter op een gele achtergrond bij, geef deze ook door.
Gebruik een vluchtstrook altijd alleen waarvoor hij bedoelt is en wees je altijd bewust van het gevaar. Jaarlijks vinden er 200 ongevallen plaats op de vluchtstrook waarbij 4 tot 5 doden vallen en bijna 70 mensen gewond raken.
Rijkswaterstaat is te bereiken op 0800 - 8002 7 dagen per week geopend, (van 06.00 tot 22.30 uur).
De ANWB Wegenwacht op 088 2692 888 7 dagen per week, 24 uur per dag
Routemobiel op 0800-0504 7 dagen per week, 24 uur per dag
[ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 03-04-2013 10:56:52 ]