abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124700874
Openingspost:
quote:
God doodt in de Bijbel nogal wat mensen. Soms doet hij dat zelf, soms laat hij het anderen doen. Hoe dan ook: de lijst is vrij lang. In totaal gaat het volgens de Bijbel om ruim 24 miljoen mensen. Een paar voorbeeldjes hier.

Hoe kan iemand de Bijbel gelezen hebben en er dan toch van overtuigd zijn dat er iets goeds te vinden is in God?
  zaterdag 30 maart 2013 @ 22:32:07 #2
16305 Jappie
parttime reverend
pi_124701731
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 22:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zullen we dat 'helpen' noemen? Dan zijn we het eens.
Vanwaar toch die behoefte aan verfraaing van woorden als het uiteindelijk toch gewoon het beeindigen van leven behelst ? Er zit toch niet stiekum een diep geworteld geloof in je verborgen welke graag verschoond wil blijven van een simpele term als "doden" ? :+

Anyway..back to to the point ...

Vooraf even gezegd hebbende dat ik geenzins claim dat God in de gewraakte passages daadwerkelijk gedaan of gezegd heeft wat hem wordt toegedicht!

Als wij situaties kunnen bedenken waarin het ons toeschijnt dat het "helpen" de hoogst gevoelde morele waarde vertegenwoordigd dan is het toch ook niet ondenkbaar dat God volgens deze zelfde hogere morele waarden "helpt" met de wetenschap die hij heeft ?

Zelfs vanuit mijn beperkte aardse visie en voorstellingsvermogen kan ik mij indenken dat er zulke situaties bestaan; laat staan wat ik zou zien vanuit de alwetendheid van God.
pi_124702410
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 22:32 schreef Jappie het volgende:

[..]

Vanwaar toch die behoefte aan verfraaing van woorden als het uiteindelijk toch gewoon het beeindigen van leven behelst ? Er zit toch niet stiekum een diep geworteld geloof in je verborgen welke graag verschoond wil blijven van een simpele term als "doden" ? :+

Vooraf even gezegd hebbende dat ik geenzins claim dat God in de gewraakte passages daadwerkelijk gedaan of gezegd heeft wat hem wordt toegedicht!

Als wij situaties kunnen bedenken waarin het ons toeschijnt dat het "helpen" de hoogst gevoelde morele waarde vertegenwoordigd dan is het toch ook niet ondenkbaar dat God volgens deze zelfde hogere morele waarden "helpt" met de wetenschap die hij heeft ?

Zelfs vanuit mijn beperkte aardse visie en voorstellingsvermogen kan ik mij indenken dat er zulke situaties bestaan; laat staan wat ik zou zien vanuit de alwetendheid van God.
Natuurlijk we blijven mensen met een zorgplicht die in onze genen zit ingebakken, ze heten niet voor niets ethische dilemma's.

Je zult het met me eens zijn dat zowel de zondvloed als de exodus bijzonder knullig uitgevoerd zjn door god?
In het geval van de exodus was bijvoorbeeld een hartinfarct van farao ruim voldoende geweest voor het beoogde doel. Ingeval van de zondvloed hetzelfde, een virus dat selectief alle slechterikken doodt lijkt me geen moeilijke opgave voor een almachtige.

[ Bericht 2% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 30-03-2013 22:46:49 ]
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zaterdag 30 maart 2013 @ 22:47:04 #4
16305 Jappie
parttime reverend
pi_124702707
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 22:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Natuurlijk we blijven mensen met een zorgplicht die in onze genen zit ingebakken, ze heten niet voor niet ethische dilemma's.

Je zult het met me eens zijn dat zowel de zondvloed als de exodus bijzonder knullig uitgevoerd zjn door god?
In het geval van de exodus was bijvoorbeeld een hartinfarct van farao ruim voldoende geweest voor het beoogde doel. Ingeval van de zondvloed hetzelfde, een virus dat selectief alle slechterikken doodt lijkt me geen moeilijke opgave voor een almachtige.
De disclaimer stond er niet voor niets. :)
pi_124702840
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 22:47 schreef Jappie het volgende:

[..]

De disclaimer stond er niet voor niets. :)
Mijn ervaring bij kerkdiensten is dat de Exodus altijd afgeschilderd werd als een heroische daad van god, ik heb nooit een predikant vraagtekens zien zetten.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 22:57:07 #6
16305 Jappie
parttime reverend
pi_124703218
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 22:49 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Mijn ervaring bij kerkdiensten is dat de Exodus altijd afgeschilderd werd als een heroische daad van god, ik heb nooit een predikant vraagtekens zien zetten.
Dat ben ik onmiddelijk met je eens.
Mijn eigen uitleg van bijv dat deel van het verhaal van de exodus is dan ook meer gelegen in de uitleg van natuurlijke fenomenen zoals die ooit te zien was op National geographic waarbij het ene natuur verschijnsel logischerwijs kon volgen op het andere en zodoende een behoorlijke verklaring kon geven voor ik meen 100% van de plagen t/m het wegtrekken van de wateren aan toe.

Daarmee zou het verhaal zoals verteld in de bijbel nog steeds authentiek waar kunnen zijn als geschiedenis van het Joodse volk maar wordt de goddelijke "helpende hand" behoorlijk teruggedrongen al kun je je natuurlijk afvragen of God niet stiekum toch ingreep dmv gebruik maken van natuurlijke fenomenen. ;)
pi_124703565
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 22:57 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dat ben ik onmiddelijk met je eens.
Mijn eigen uitleg van bijv dat deel van het verhaal van de exodus is dan ook meer gelegen in de uitleg van natuurlijke fenomenen zoals die ooit te zien was op National geographic waarbij het ene natuur verschijnsel logischerwijs kon volgen op het andere en zodoende een behoorlijke verklaring kon geven voor ik meen 100% van de plagen t/m het wegtrekken van de wateren aan toe.

Daarmee zou het verhaal zoals verteld in de bijbel nog steeds authentiek waar kunnen zijn als geschiedenis van het Joodse volk maar wordt de goddelijke "helpende hand" behoorlijk teruggedrongen al kun je je natuurlijk afvragen of God niet stiekum toch ingreep dmv gebruik maken van natuurlijke fenomenen. ;)
Ik neem aan dat je de beren van Elisa en de engel van Abraham daar dan ook toe rekent?
  zaterdag 30 maart 2013 @ 23:23:58 #8
16305 Jappie
parttime reverend
pi_124704301
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 23:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de beren van Elisa en de engel van Abraham daar dan ook toe rekent?
Helaas, ik ben niet genoeg geintresseerd in de bijbel om elk verhaal uit de bijbel te kennen. De beren van Elisa ken ik dan ook niet maar als je me vraagt of Abraham een engel heeft kunnen zien dan kan ik dat vanuit mijn overtuiging alleen maar bevestigen.

Nog even als toevoegende disclaimer voordat we verzeilen in de waarheid of onwaarheid van de bijbel, ik ben spiritueel geinteresseerd en ben vanuit die spirituele intresse overtuigd geraakt dat elke levensovertuiging filosofie of religie welke spreekt over de monotheistische God het uiteindelijk heeft over een en dezelfde God. Ik ben er verder van overtuigd dat elke religie levensovertuiging of filosofie ingekleurd is geworden door de cultuur of het overheersende gedachtengoed (niveau) van die periodes en desbetreffende regio's waar ze zijn ontstaan.

God zelf staat voor mij als paal boven water als zijnde bestaand; maar voor wat betreft het letterlijk lezen van elk van de bestaande verhalen in de bijbel ben je bij mij aan het verkeerde adres. Waar ik wat moeite mee heb is de voorstelling van God zoals veel gelovigen die hebben en daardoor heb ik er tevens wat moeite mee wanneer niet gelovigen dat beeld van die gelovigen overnemen en vervolgens van God een moordlustige gek maken.

Vandaar mijn inmenging in de discussie...

p.s. ik heb zojuist het verhaal van Elisa gelezen ik moet zeggen dat Elisa wel behoorlijk lange tenen moet hebben gehad. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Jappie op 30-03-2013 23:29:14 ]
pi_124711204
quote:

[..]

Prima, houden we het op doden. Ja, er zijn situaties denkbaar waarin het goed is om mensen te doden.
pi_124712158
quote:
Zeker mee eens. Denk ik bv. aan de verovering van Palestina door Jozua. Heeft nooit plaats gevonden! Om deze daden als opdracht van hun god te verkopen was wel een prima excuse.

quote:
Dit verhaal ging men nog extra versterken door verschillende natuurverschijnselen uit verschillende era bij elkaar op te tellen. Het Exodusverhaal beslaat dan ook grofweg 250 jaar Egyptische geschiedenis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')