Je wilt dat doen door het snoer aan te sluiten in de centraaldoos en dan met een schakelaar aan/uit?quote:[b]Op zaterdag 30 maart 2013 09:02 schreef Nu heb ik van vrienden gehoord dat je ook de kabel kan doorknippen en dan via een kroonsteentje kan aansluiten aan het lichtnet.
Spanning in volt is altijd tussen 2 punten. Ik snap je opmerking over 0 volt op aarde en niet 0 volt op de blauwe draad dus niet....quote:Op zaterdag 30 maart 2013 09:35 schreef RetepV het volgende:
Inderdaad kleuren op elkaar.
Maar er zijn nog wel wat kleinigheden. In het algemeen is het zo:
• Blauw:
Nuldraad (let op: dit is NIET persee 0 Volt)
• Bruin:
Fasedraad
• Geel/groen:
Aardedraad (dit is wel altijd 0 Volt, tenzij er iets goed mis is)
[...]
Bruin mag zeker nooit en te nimmer aan zwart worden aangesloten.... Dat is echt strikt verboden!!! Dat is gevaarlijk en als er ooit iemand hierdoor overlijdt of invalide raakt die jouw huis koopt kan jij strafrechtelijk worden vervolgd...quote:Bruin altijd aan bruin of aan zwart. Wil je een schakelaar aansluiten, dan moet die bruin aan de ene kant hebben en zwart aan de geschakelde kant. Bruin voor de schakelaar, zwart na de schakelaar.
Inderdaad behoorlijke nonsens.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 09:35 schreef RetepV het volgende:
Inderdaad kleuren op elkaar.
Maar er zijn nog wel wat kleinigheden. In het algemeen is het zo:
• Blauw:
Nuldraad (let op: dit is NIET persee 0 Volt)
• Bruin:
Fasedraad
• Geel/groen:
Aardedraad (dit is wel altijd 0 Volt, tenzij er iets goed mis is)
• Zwart:
Schakeldraad. Als je een zwarte draad ziet, dan komt die van een schakelaar af. Zwart is in feite ook een fasedraad, alleen zit die via een schakelaar aan de fase.
Vervolgens de regeltjes:
• Blauw altijd aan blauw.
• Bruin altijd aan bruin of aan zwart. Wil je een schakelaar aansluiten, dan moet die bruin aan de ene kant hebben en zwart aan de geschakelde kant. Bruin voor de schakelaar, zwart na de schakelaar.
• Geel/groen altijd aan geel/groen.
Zie hier wat meer uitgebreide uitleg: http://eshop.meijerijzerwaren.nl/Docs/basis%20elektra.pdf
Overigens vind ik kroonsteentjes rottige dingen. Het is veiliger om 'lasdoppen' of 'lasklemmen' te gebruiken.
[ afbeelding ]
Alleen dan weer oppassen dat die lasdoppen goed strak om de draad komen te zitten. Als ze niet strak genoeg kunnen (bijvoorbeeld omdat het soepele draad is of omdat de draden gewoon dun zijn), dan is een kroonsteentje toch de betere keus.
Beter is het nog om te solderen en krimpkous te gebruiken.
[ afbeelding ]
Tja, solderen en krimpkous gebruik je bij lage spanningen in de elektronica....quote:
Wat nou als je een lamp met aangegoten kabel met bruin blauw en geelgroen hebt? Altijd maar laten branden?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Spanning in volt is altijd tussen 2 punten. Ik snap je opmerking over 0 volt op aarde en niet 0 volt op de blauwe draad dus niet....
Dat de aarde 0 volt is komt omdat wij dat zo hebben afgesproken...
[..]
Bruin mag zeker nooit en te nimmer aan zwart worden aangesloten.... Dat is echt strikt verboden!!! Dat is gevaarlijk en als er ooit iemand hierdoor overlijdt of invalide raakt die jouw huis koopt kan jij strafrechtelijk worden vervolgd...
Het is kleur op kleur en geen uitzondering, ook oude kleuren en nieuwe kleuren mogen NIET gemengd worden.
Zijn die lampen er dan? EN zo ja, ga dan terug en koop een fatsoenlijke....quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:38 schreef slangpie het volgende:
[..]
Wat nou als je een lamp met aangegoten kabel met bruin blauw en geelgroen hebt? Altijd maar laten branden?![]()
Beste is dan een stukje zwarte isolatie tape om de bruine schakeldraad doen.
quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zijn die lampen er dan? EN zo ja, ga dan terug en koop een fatsoenlijke....
Ik ken alleen lampen met een sensor die dat hebben en die gaan vanzelf uit....
Dat ik hier nog op reageer zeg..quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:44 schreef slangpie het volgende:
[..]
als je praat over een onderwerp, heb er dan tenminste verstand van.
bruin mag rustig aan zwart worden gekoppeld, technisch gezien verandert er niks. het kan alleen wat onduidelijkheid opleveren.
meestal doe je er dan een stukje zwarte isolatietape om, klaar.
zelfde als je grondkabel(3aderig) of hittebestendige kabel voor je spotjes, 95% kans dat er geen zwart inzit. dan maak je hem dus zwart met een stukje isolatietape.
wat heb je ook een gigantisch bord voor de kopquote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat ik hier nog op reageer zeg..
Ik kan eigenlijk alleen maar dit erop zeggen:
Technisch gezien mag je elke kleur pakken, ook lila, paars en groen met gele stippen.
niks. maar het is gewoon niet zo verstandig om 3 draden onder 1kant van een kroonsteen te doen.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Wat is er mis met een kroonsteentje? AL mijn lampen hier hangen aan een haakje met de bedrading aan een kroonsteentje.
[EDIT: Sjorsie1982 was me al voor]
Mijn lampen zijn ongeaard (en zo raar is dat niet volgens mij).quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:49 schreef slangpie het volgende:
[..]
niks. maar het is gewoon niet zo verstandig om 3 draden onder 1kant van een kroonsteen te doen.
Ah, dus als de draad van de lamp bruin is, dan mag je hem NIET aan een zwarte draad vastmaken?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Spanning in volt is altijd tussen 2 punten. Ik snap je opmerking over 0 volt op aarde en niet 0 volt op de blauwe draad dus niet....
Dat de aarde 0 volt is komt omdat wij dat zo hebben afgesproken...
[..]
Bruin mag zeker nooit en te nimmer aan zwart worden aangesloten.... Dat is echt strikt verboden!!! Dat is gevaarlijk en als er ooit iemand hierdoor overlijdt of invalide raakt die jouw huis koopt kan jij strafrechtelijk worden vervolgd...
Dat maakt echt niks uit en zo sluit ik alles aan en dat mag ook gewoon.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:49 schreef slangpie het volgende:
[..]
niks. maar het is gewoon niet zo verstandig om 3 draden onder 1kant van een kroonsteen te doen.
Ik zeg niet dat het niet gebeurd, ik zeg alleen dat het niet mag. Toen ik in mijn huis, toen ik het kocht, de hoofdschakelaar uitdeed in de meterkast bleef er gewoon nog een lamp branden....quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:48 schreef slangpie het volgende:
[..]
wat heb je ook een gigantisch bord voor de kop
Het antwoord is al gegeven. Een kroonsteen mag en werkt goed.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:54 schreef RetepV het volgende:
Anyway, ga allemaal lekker diep de details in. Dat zal TS echt helpen hoor...
Je kan net zo goed maar meteen schrijven: HUUR MIJ ALSJEBLIEFT IN OM HET VOOR JE TE DOEN, IK HEB WERK NODIG!
quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat maakt echt niks uit en zo sluit ik alles aan en dat mag ook gewoon.
dan is er veel meer niet aan de hand, want bij een uitgeschakelde hoofdschakelaar moet ALLES afgeschakeld zijn.quote:ik zeg ook niet dat het niet mag, ik zeg alleen dat ik het wat minder verstandig vind, plus dat het IN de centraaldoos is, waar je net zo goed dan gewoon lasdoppen kunt gebruiken, speciaal voor flexibel draad die in een van mijn vorige posts stond.
[..]
Ik zeg niet dat het niet gebeurd, ik zeg alleen dat het niet mag. Toen ik in mijn huis, toen ik het kocht, de hoofdschakelaar uitdeed in de meterkast bleef er gewoon nog een lamp branden....![]()
![]()
Ik geef alleen aan hoe het moet en hoe het niet moet volgens de regels.
neeee niet vertinnen, tin wordt na een tijd broos, en gaat afbrokkelen e.d. waardoor je contact met de kroonsteen slechter wordt, met uiteindelijk geknetter enzo als gevolg.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 19:09 schreef usernaamvergeten het volgende:
Bij gebuik van een kroonsteentje: draden vertinnen of in een kabelschoentje knijpen. Dat zorgt ervoor dat de draden niet kapot worden gedraaid met het schroefje en daardoor slecht contact maken. Is volgensmij niet verplicht maar wel veiliger en makkelijker te monteren.
Kroonsteentjes mogen volgensmij alleen gebruikt worden om lampen aan te sluiten en mogen dus niet worden gebruikt binnen de centraaldoos/verdeeldozen etc. Het mag in ieder geval om een lamp aan te sluiten op de zwarte en blauwe draad die uit de centraaldoos komen. Je hebt zelfs centraaldoosdeksels met ingebouwd kroonsteentje.
Succes!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |