abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124676495
Gisteren 3 hanglampen gekocht die je via stekker kunt aansluiten op een stopcontact. Zelf had ik bedacht deze 3 op te hangen aan het plafond, de stekkers aan te sluiten op een verdeeldoos en die aan te sluiten op een wandcontactdoos. Omdat die bij de grond zit zal er dan een kabel over het plafond moeten lopen en langs de muur naar beneden laten gaan. Het is mogelijk maar wel jammer van de lange kabel.

Nu heb ik van vrienden gehoord dat je ook de kabel kan doorknippen en dan via een kroonsteentje kan aansluiten aan het lichtnet. Dat zou natuurlijk ideaal zijn. Zijn er dingen waar ik dan moet opletten (behalve dan de stroom van het huis afhalen.) Voorbeelden gehoord dat ze van de lampen de drie gelijke kleuren aan elkaar vast draaien en dan in het kroonsteentje stoppen. Zelf vind ik dit gevaarlijk klinken. Andere hebben het over kroonsteentjes met meerdere ingangen. Wie weet hoe het beste aan te sluiten?

Het geheel zal niet door mijzelf worden aangesloten maar ik wil iets meer info inwinnen voordat een beslissing maak hoe we het gaan doen.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_124676521
quote:
7s.gif [b]Op zaterdag 30 maart 2013 09:02 schreef Nu heb ik van vrienden gehoord dat je ook de kabel kan doorknippen en dan via een kroonsteentje kan aansluiten aan het lichtnet.
Je wilt dat doen door het snoer aan te sluiten in de centraaldoos en dan met een schakelaar aan/uit?

Dat kan inderdaad. Evt. laat je het snoer netjes via een gootje lopen naar de centraaldoos. In de centraaldoos maak je gebruik van een zwarte en een blauwe draad. (Evt. geel/groen als die aansluiting voorhanden is in het snoer.)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_124676856
Inderdaad kleuren op elkaar.

Maar er zijn nog wel wat kleinigheden. In het algemeen is het zo:

• Blauw:
Nuldraad (let op: dit is NIET persee 0 Volt)

• Bruin:
Fasedraad

• Geel/groen:
Aardedraad (dit is wel altijd 0 Volt, tenzij er iets goed mis is)

• Zwart:
Schakeldraad. Als je een zwarte draad ziet, dan komt die van een schakelaar af. Zwart is in feite ook een fasedraad, alleen zit die via een schakelaar aan de fase.

Vervolgens de regeltjes:

• Blauw altijd aan blauw.

• Bruin altijd aan bruin of aan zwart. Wil je een schakelaar aansluiten, dan moet die bruin aan de ene kant hebben en zwart aan de geschakelde kant. Bruin voor de schakelaar, zwart na de schakelaar.

• Geel/groen altijd aan geel/groen.

Zie hier wat meer uitgebreide uitleg: http://eshop.meijerijzerwaren.nl/Docs/basis%20elektra.pdf

Overigens vind ik kroonsteentjes rottige dingen. Het is veiliger om 'lasdoppen' of 'lasklemmen' te gebruiken.

Alleen dan weer oppassen dat die lasdoppen goed strak om de draad komen te zitten. Als ze niet strak genoeg kunnen (bijvoorbeeld omdat het soepele draad is of omdat de draden gewoon dun zijn), dan is een kroonsteentje toch de betere keus.

Beter is het nog om te solderen en krimpkous te gebruiken.

zaterdag 30 maart 2013 @ 09:54:33 #4
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_124677073
Lampen hebben meestal soepel draad, terwijl in de aansluitdoos installatiedraad met vaste kern zit. Daar kun je niet weg met lasdoppen of standaard insteekklemmen. Er zijn wel klemmen om soepeldraad mee te verbinden. Als je een ouder huis hebt, kun je ook andere kleuren tegen komen:
grijs voor aarde, groen voor fase en rood voor nul. Zwart is altijd een schakeldraad.

Uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
  zaterdag 30 maart 2013 @ 09:59:50 #5
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_124677135
Beste oplossing:

Steeklasdop voor flexibeldraad, maar waar ook een draad metvaste kern in kan.

Ga alsjeblieft niet solderen enzo, dat is niks.
nerovetsrethca
pi_124677163
In ieder geval NIET solderen, solderen van elektrische installatie is gevaarlijk, als de bedrading warm word en dus het tin laat smelten ben je verder van huis.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_124677403
Bedankt iedereen voor de info tot dusver! Zo'n steeklasdop heeft voor mij nu de voorkeur. Nu nog bedenken hoe ik al die kabels en dergelijke gaan wegwerken.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_124686224
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 09:35 schreef RetepV het volgende:

• Blauw:

• Bruin:
Fasedraad

• Geel/groen:
[...]

Spanning in volt is altijd tussen 2 punten. Ik snap je opmerking over 0 volt op aarde en niet 0 volt op de blauwe draad dus niet.... :?
Dat de aarde 0 volt is komt omdat wij dat zo hebben afgesproken...

quote:
Bruin altijd aan bruin of aan zwart. Wil je een schakelaar aansluiten, dan moet die bruin aan de ene kant hebben en zwart aan de geschakelde kant. Bruin voor de schakelaar, zwart na de schakelaar.
Bruin mag zeker nooit en te nimmer aan zwart worden aangesloten.... Dat is echt strikt verboden!!! Dat is gevaarlijk en als er ooit iemand hierdoor overlijdt of invalide raakt die jouw huis koopt kan jij strafrechtelijk worden vervolgd...

Het is kleur op kleur en geen uitzondering, ook oude kleuren en nieuwe kleuren mogen NIET gemengd worden.

[ Bericht 20% gewijzigd door sjorsie1982 op 30-03-2013 16:36:27 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_124686414
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 09:35 schreef RetepV het volgende:

• Blauw:

• Bruin:
Fasedraad

• Geel/groen:

• Zwart:
Schakeldraad. Als je een zwarte draad ziet, dan komt die van een schakelaar af. Zwart is in feite ook een fasedraad, alleen zit die via een schakelaar aan de fase.

Vervolgens de regeltjes:

• Blauw altijd aan blauw.

• Bruin altijd aan bruin of aan zwart. Wil je een schakelaar aansluiten, dan moet die bruin aan de ene kant hebben en zwart aan de geschakelde kant. Bruin voor de schakelaar, zwart na de schakelaar.

• Geel/groen altijd aan geel/groen.

Zie hier wat meer uitgebreide uitleg: http://eshop.meijerijzerwaren.nl/Docs/basis%20elektra.pdf

Overigens vind ik kroonsteentjes rottige dingen. Het is veiliger om 'lasdoppen' of 'lasklemmen' te gebruiken.

[ afbeelding ]

Alleen dan weer oppassen dat die lasdoppen goed strak om de draad komen te zitten. Als ze niet strak genoeg kunnen (bijvoorbeeld omdat het soepele draad is of omdat de draden gewoon dun zijn), dan is een kroonsteentje toch de betere keus.

Beter is het nog om te solderen en krimpkous te gebruiken.

[ afbeelding ]
Inderdaad behoorlijke nonsens.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_124686501
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Inderdaad behoorlijke nonsens.
Tja, solderen en krimpkous gebruik je bij lage spanningen in de elektronica....

Altijd grappig hoe sommige mensen zulke ONZIN kunnen opschrijven en dat zo overtuigend doen... Het is echt een kunst...

Maar nu weer on-topic.
Lamp kan en mag je prima ophangen met een kroonsteentje... daar zijn ze ook voor.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:38:24 #11
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_124686575
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Spanning in volt is altijd tussen 2 punten. Ik snap je opmerking over 0 volt op aarde en niet 0 volt op de blauwe draad dus niet.... :?

[..]

Bruin mag zeker nooit en te nimmer aan zwart worden aangesloten.... Dat is echt strikt verboden!!! Dat is gevaarlijk en als er ooit iemand hierdoor overlijdt of invalide raakt die jouw huis koopt kan jij strafrechtelijk worden vervolgd...

Het is kleur op kleur en geen uitzondering, ook oude kleuren en nieuwe kleuren mogen NIET gemengd worden.
Wat nou als je een lamp met aangegoten kabel met bruin blauw en geelgroen hebt? Altijd maar laten branden? :')

Beste is dan een stukje zwarte isolatie tape om de bruine schakeldraad doen.
nerovetsrethca
pi_124686630
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:38 schreef slangpie het volgende:

[..]

Wat nou als je een lamp met aangegoten kabel met bruin blauw en geelgroen hebt? Altijd maar laten branden? :')

Beste is dan een stukje zwarte isolatie tape om de bruine schakeldraad doen.
Zijn die lampen er dan? EN zo ja, ga dan terug en koop een fatsoenlijke....
Ik ken alleen lampen met een sensor die dat hebben en die gaan vanzelf uit....

Ik moet dan altijd weer denken aan een foto die ik gezien heb met een briefje in de blauwe muur doos voor de WCD met de tekst: blauw is bruin en bruin is blauw.... Of blauwe draad met een lable met bruin erop.... _O-
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:44:50 #13
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_124686770
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zijn die lampen er dan? EN zo ja, ga dan terug en koop een fatsoenlijke....
Ik ken alleen lampen met een sensor die dat hebben en die gaan vanzelf uit....
:')
als je praat over een onderwerp, heb er dan tenminste verstand van.

bruin mag rustig aan zwart worden gekoppeld, technisch gezien verandert er niks. het kan alleen wat onduidelijkheid opleveren.
meestal doe je er dan een stukje zwarte isolatietape om, klaar.

zelfde als je grondkabel(3aderig) of hittebestendige kabel voor je spotjes, 95% kans dat er geen zwart inzit. dan maak je hem dus zwart met een stukje isolatietape.
nerovetsrethca
pi_124686796
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:44 schreef slangpie het volgende:

[..]

:')
als je praat over een onderwerp, heb er dan tenminste verstand van.

bruin mag rustig aan zwart worden gekoppeld, technisch gezien verandert er niks. het kan alleen wat onduidelijkheid opleveren.
meestal doe je er dan een stukje zwarte isolatietape om, klaar.

zelfde als je grondkabel(3aderig) of hittebestendige kabel voor je spotjes, 95% kans dat er geen zwart inzit. dan maak je hem dus zwart met een stukje isolatietape.
Dat ik hier nog op reageer zeg..
Ik kan eigenlijk alleen maar dit erop zeggen: :')

Technisch gezien mag je elke kleur pakken, ook lila, paars en groen met gele stippen.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:47:27 #15
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124686836
Wat is er mis met een kroonsteentje? AL mijn lampen hier hangen aan een haakje met de bedrading aan een kroonsteentje. :?

[EDIT: Sjorsie1982 was me al voor]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:48:33 #16
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_124686866
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat ik hier nog op reageer zeg..
Ik kan eigenlijk alleen maar dit erop zeggen: :')

Technisch gezien mag je elke kleur pakken, ook lila, paars en groen met gele stippen.
wat heb je ook een gigantisch bord voor de kop :')
nerovetsrethca
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:49:11 #17
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_124686878
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Wat is er mis met een kroonsteentje? AL mijn lampen hier hangen aan een haakje met de bedrading aan een kroonsteentje. :?

[EDIT: Sjorsie1982 was me al voor]
niks. maar het is gewoon niet zo verstandig om 3 draden onder 1kant van een kroonsteen te doen.
nerovetsrethca
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:50:39 #18
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124686924
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:49 schreef slangpie het volgende:

[..]

niks. maar het is gewoon niet zo verstandig om 3 draden onder 1kant van een kroonsteen te doen.
Mijn lampen zijn ongeaard (en zo raar is dat niet volgens mij).
Gewoon blauw-op-blauw en bruin-op-bruin (of zwart). Mocht je lamp een aardedraad hebben, dan laat je die gewoon voor wat het is.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_124686980
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

[..]

Ah, dus als de draad van de lamp bruin is, dan mag je hem NIET aan een zwarte draad vastmaken?

Hoe wou je dan je lamp aan en uitschakelen? De meeste Made In China lampen die ik ken hebben een blauwe en een zwarte draad.

Denk je even in de situatie van TS in, in plaats van in de ideale situatie uit je lesboek.
pi_124686995
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:49 schreef slangpie het volgende:

[..]

Dat maakt echt niks uit en zo sluit ik alles aan en dat mag ook gewoon.
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:48 schreef slangpie het volgende:

[..]

wat heb je ook een gigantisch bord voor de kop :')
Ik zeg niet dat het niet gebeurd, ik zeg alleen dat het niet mag. Toen ik in mijn huis, toen ik het kocht, de hoofdschakelaar uitdeed in de meterkast bleef er gewoon nog een lamp branden.... :X :N
Ik geef alleen aan hoe het moet en hoe het niet moet volgens de regels.
pi_124687027
Anyway, ga allemaal lekker diep de details in. Dat zal TS echt helpen hoor...

Je kan net zo goed maar meteen schrijven: HUUR MIJ ALSJEBLIEFT IN OM HET VOOR JE TE DOEN, IK HEB WERK NODIG!
pi_124687057
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:54 schreef RetepV het volgende:
Anyway, ga allemaal lekker diep de details in. Dat zal TS echt helpen hoor...

Je kan net zo goed maar meteen schrijven: HUUR MIJ ALSJEBLIEFT IN OM HET VOOR JE TE DOEN, IK HEB WERK NODIG!
Het antwoord is al gegeven. Een kroonsteen mag en werkt goed.

Ik reageerde alleen op de grote onzin die je postte.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 17:00:47 #23
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_124687205
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat maakt echt niks uit en zo sluit ik alles aan en dat mag ook gewoon.
quote:
ik zeg ook niet dat het niet mag, ik zeg alleen dat ik het wat minder verstandig vind, plus dat het IN de centraaldoos is, waar je net zo goed dan gewoon lasdoppen kunt gebruiken, speciaal voor flexibel draad die in een van mijn vorige posts stond.
[..]

Ik zeg niet dat het niet gebeurd, ik zeg alleen dat het niet mag. Toen ik in mijn huis, toen ik het kocht, de hoofdschakelaar uitdeed in de meterkast bleef er gewoon nog een lamp branden.... :X :N
Ik geef alleen aan hoe het moet en hoe het niet moet volgens de regels.
dan is er veel meer niet aan de hand, want bij een uitgeschakelde hoofdschakelaar moet ALLES afgeschakeld zijn.
nerovetsrethca
pi_124691488
Bij gebuik van een kroonsteentje: draden vertinnen of in een kabelschoentje knijpen. Dat zorgt ervoor dat de draden niet kapot worden gedraaid met het schroefje en daardoor slecht contact maken. Is volgensmij niet verplicht maar wel veiliger en makkelijker te monteren.

Kroonsteentjes mogen volgensmij alleen gebruikt worden om lampen aan te sluiten en mogen dus niet worden gebruikt binnen de centraaldoos/verdeeldozen etc. Het mag in ieder geval om een lamp aan te sluiten op de zwarte en blauwe draad die uit de centraaldoos komen. Je hebt zelfs centraaldoosdeksels met ingebouwd kroonsteentje.

Succes!
  zaterdag 30 maart 2013 @ 19:30:54 #25
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_124692269
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 19:09 schreef usernaamvergeten het volgende:
Bij gebuik van een kroonsteentje: draden vertinnen of in een kabelschoentje knijpen. Dat zorgt ervoor dat de draden niet kapot worden gedraaid met het schroefje en daardoor slecht contact maken. Is volgensmij niet verplicht maar wel veiliger en makkelijker te monteren.

Kroonsteentjes mogen volgensmij alleen gebruikt worden om lampen aan te sluiten en mogen dus niet worden gebruikt binnen de centraaldoos/verdeeldozen etc. Het mag in ieder geval om een lamp aan te sluiten op de zwarte en blauwe draad die uit de centraaldoos komen. Je hebt zelfs centraaldoosdeksels met ingebouwd kroonsteentje.

Succes!
neeee niet vertinnen, tin wordt na een tijd broos, en gaat afbrokkelen e.d. waardoor je contact met de kroonsteen slechter wordt, met uiteindelijk geknetter enzo als gevolg.
bij de meeste kroonstenen is het niet meer nodig om er een adereindhuls om heen te doen, omdat er een plat plaatje onder de schroef zit.
nerovetsrethca
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')