abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125477329
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 11:30 schreef Flurry het volgende:

[..]

dan hebben we nog 12 jaar om die wet aan te passen :P
Dat kan niet. Al passen we de wet morgen aan, dan geldt die alleen voor mensen die vanaf overmorgen opgesloten worden.
pi_125477477
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 11:56 schreef Paxcon het volgende:
Vreemd dat moord bewezen is geacht...
Inderdaad. Ben benieuwd hoe ze moord kunnen onderbouwen. Volgens mij is hij niet met het bewuste plan om iemand te verkrachten en te vermoorden op de fiets gestapt die nacht.

Overigens vind ik die 18 jaar (waarvan hij er dus waarschijnlijk 12 hoeft te zitten) een behoorlijk stevige straf.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_125477500
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 11:23 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

oordeel rechter:
-gruwelijke moord
-voorbedachte rade
- toerekeningsvatbaar
Moord is altijd met voorbedachte rade, anders is het doodslag.

Ik vraag me echter af hoe ze aannemelijk hebben kunnen maken dat dit misdrijf een moord betrof en geen doodslag.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_125477667
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:30 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik vraag me echter af hoe ze aannemelijk hebben kunnen maken dat dit misdrijf een moord betrof en geen doodslag.
quote:
De gelegenheid tot beraad is hier voorafgegaan aan de uitvoering van het besluit. Er is geen sprake geweest van een bijzonder korte tijdspanne tussen besluit en uitvoering. Verdachte heeft immers een serie handelingen uitgevoerd die enige tijd in beslag moet hebben genomen. Gedurende deze handelingen had hij onder meer op zijn besluit kunnen terugkomen nadat hij had gehoord dat Marianne nog ademde en zich dus had gerealiseerd dat zij nog in leven was, ondanks de verwurging. De aanwezigheid van een plotselinge en hevige drift acht de rechtbank niet aannemelijk, nu verdachte juist heeft verklaard dat hij na het klaarkomen uit zijn roes kwam en zich het gevaar van ontdekking heeft gerealiseerd. Er was ook geen sprake van op Marianne gerichte woede, noch van angst voor haar. Verdachte was door zijn kracht en zijn mes immers fysiek veruit haar meerdere. Andere contra-indicaties ziet de rechtbank evenmin.

De rechtbank acht daarom wettig en overtuigend bewezen dat sprake is geweest van voorbedachte raad. Dit brengt mee dat de rechtbank het misdrijf moord bewezen zal verklaren.
pi_125478369
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:34 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

Vind het geen heel sterk betoog. Een beetje goede advocaat kan hier zo gaten in schieten, of op z'n minst twijfels zaaien in een hoger beroep.
pi_125478484
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:49 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Vind het geen heel sterk betoog. Een beetje goede advocaat kan hier zo gaten in schieten, of op z'n minst twijfels zaaien in een hoger beroep.
De advocaat van S. in de media:

quote:
"We gaan liever niet in hoger beroep, maar als Jasper het wil doen we het. Dat moet ik met hem bespreken", aldus Vlug in gesprek met diverse media.

Jasper S. was zelf niet aanwezig in de rechtbank, vanwege 'persoonlijke omstandigheden'. "Ik ga verder niet op zijn afwezigheid in", aldus Vlug. "Ik heb dadelijk een belafspraak met hem en dan zal ik hem inlichten, als hij nog niet op de hoogte is gebracht." S. zit in het huis van bewaring in Zwolle.

'Vervelend'
De advocaat zei zich voor te kunnen stellen dat S. van een hoger beroep afziet. "Het is maar de vraag of je nog een keer zo'n zwaar proces mee wilt maken. Dat is ook voor de familie van het slachtoffer heel vervelend."

Vlug liet weten teleurgesteld te zijn dat de rechtbank moord met voorbedachten rade bewezen acht. "Dat is een interpretatie van de rechter. Hoe lang heeft iemand nodig om zoiets te overwegen? Wij stellen dat er te weinig tijd was tussen de verkrachting en de moord voor kalm beraad."
pi_125478606
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:52 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

Raar dat hij Jasper niet op gaat zoeken met het nieuws? En de kans dat een bewaker het aan hem verteld?
pi_125478658
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:55 schreef Markeerstift het volgende:

[..]

Raar dat hij Jasper niet op gaat zoeken met het nieuws? En de kans dat een bewaker het aan hem verteld?
Ik denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen :P
pi_125478728
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:56 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen :P
Zijn advocaat mag toch wel op bezoek komen in het huis van bewaring? Of wat heb ik dan niet goed gelezen? Mij lijkt dat 18 jaar gevangenschap wel iets is dat je persoonlijk wil horen ipv over de telefoon.
pi_125478762
quote:

[..]

[..]

Kan me voorstellen dat je een hoger beroep de nabestaanden niet wilt aandoen.

Aan de andere kant zou een hoger beroep met een uitspraak op basis van doodslag zo 4 jaar vastzitten kunnen schelen.
pi_125478913
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:58 schreef Markeerstift het volgende:

[..]

Zijn advocaat mag toch wel op bezoek komen in het huis van bewaring? Of wat heb ik dan niet goed gelezen? Mij lijkt dat 18 jaar gevangenschap wel iets is dat je persoonlijk wil horen ipv over de telefoon.
De advocaat mag altijd contact hebben. Maar je weet niet waarom S. in Zwolle is, misschien wil of kan hij wel helemaal niet met zijn advocaat praten vandaag. Of misschien kan de advocaat niet. :P
pi_125479157
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:30 schreef Tomatenboer het volgende:Volgens mij is hij niet met het bewuste plan om iemand te verkrachten en te vermoorden op de fiets gestapt die nacht.
Dat is ook niet nodig voor een kwalificatie als moord, als ik wikipedia mag geloven:
"Als iemand bijvoorbeeld tijdens een heftige woordenwisseling een toevallig voorhanden voorwerp pakt en daarmee iemand doodslaat, is het doodslag. Als iemand in die woordenwisseling wegloopt om een wapen op te halen, en dan daarmee iemand doodt, zal de rechter waarschijnlijk moord bewezen achten, omdat de verdachte even de tijd had om er over na te denken, zelfs als dat maar een korte tijd is geweest."
pi_125479253
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:10 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Dat is ook niet nodig voor een kwalificatie als moord, als ik wikipedia mag geloven:
"Als iemand bijvoorbeeld tijdens een heftige woordenwisseling een toevallig voorhanden voorwerp pakt en daarmee iemand doodslaat, is het doodslag. Als iemand in die woordenwisseling wegloopt om een wapen op te halen, en dan daarmee iemand doodt, zal de rechter waarschijnlijk moord bewezen achten, omdat de verdachte even de tijd had om er over na te denken, zelfs als dat maar een korte tijd is geweest."
Hoewel je natuurlijk nooit voor juridische zaken op Wikipedia moet vertrouwen klopt deze matige uitleg wel enigszins. Het gaat om 'bezinning'. Als je tijd hebt (of neemt) waarin je je redelijkerwijs kon beseffen wat je ging doen en de effecten en bezwaren daarvan kunt overzien, wordt moord aangenomen. Dat kan heel snel gaan; er zijn zaken waar het ging om niet meer dan een paar seconden.

Veel mensen denken bij 'voorbedachte rade' aan een iemand die thuis met blauwdrukken van de omgeving in zijn hand een plannetje opstelt, dat is niet helemaal waar. :P
pi_125479678
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Voor een enkelvoudige moord vind ik het een aardig stevige straf.
Enkelvoudige moord, verkrachting, poging om een misdrijf te verbergen, de familie en de samenleving jarenlang in angst en onzekerheid latende...

Ooh en dan de hel waar dat meisje doorheen gegaan is :X

Ik vind dan 18 jaar een heel laf strafje voor dit monster :{w
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_125479720
quote:

[..]

Inderdaad. Ben benieuwd hoe ze moord kunnen onderbouwen. Volgens mij is hij niet met het bewuste plan om iemand te verkrachten en te vermoorden op de fiets gestapt die nacht.

Overigens vind ik die 18 jaar (waarvan hij er dus waarschijnlijk 12 hoeft te zitten) een behoorlijk stevige straf.
Tering.... alsof het wat uitmaakt alsof je bewust van plan was om iemand te gaan verkrachten en te vermoorden en het gewoon te doen als het je op dat moment een goed idee lijkt 8)7

Spoor je wel helemaal :?
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 19 april 2013 @ 14:24:56 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_125479742
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

De advocaat mag altijd contact hebben. Maar je weet niet waarom S. in Zwolle is, misschien wil of kan hij wel helemaal niet met zijn advocaat praten vandaag. Of misschien kan de advocaat niet. :P
Dat hij in Zwolle zit is idd wat vreemd, de PI Leeuwarden doet immers ook dienst als HvB, en een verblijf daar zou veel logischer zijn.

Ik vermoed dat er iets aan de hand is waardoor Vlug niet op bezoek gaat.
Overigens lijkt het me sterk dat S. het niet net zo snel als wij zouden weten, die zal ook gewoon een radio hebben en mogelijk een televisie (met teletekst).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_125479780
quote:

[..]

Lijkt mij toch niet zo moeilijk? Je verkracht een onschuldig jong meisje en bedenkt plotseling dat ze je wel eens zou kunnen aangeven. Dan besluit je ook meteen maar even om haar leven te nemen.
I'll sing you a lullaby.
pi_125479863
quote:

[..]

[..]

"Dat is OOK"

Tering... wat een narcistische zak onbenul is die advocaat.

Heeft hij wel een idee hoe VERVELEND het voor het meisje geweest moet zijn?
I'll sing you a lullaby.
pi_125479973
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Tering.... alsof het wat uitmaakt alsof je bewust van plan was om iemand te gaan verkrachten en te vermoorden en het gewoon te doen als het je op dat moment een goed idee lijkt 8)7

Waar zie je mij dit misdrijf goedpraten? :')

Voor de juridische bepaling en de strafmaat maakt het weldegelijk wat uit ja. Zo is de wetgeving in Nederland nu eenmaal opgesteld.
pi_125480073
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat hij in Zwolle zit is idd wat vreemd, de PI Leeuwarden doet immers ook dienst als HvB, en een verblijf daar zou veel logischer zijn.

Ik vermoed dat er iets aan de hand is waardoor Vlug niet op bezoek gaat.
Overigens lijkt het me sterk dat S. het niet net zo snel als wij zouden weten, die zal ook gewoon een radio hebben en mogelijk een televisie (met teletekst).
Dat ligt er aan hoe hij opgesloten zit.
pi_125480080
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:29 schreef Tomatenboer het volgende:

Waar zie je mij dit misdrijf goedpraten? :')

Voor de juridische bepaling en de strafmaat maakt het weldegelijk wat uit ja. Zo is de wetgeving in Nederland nu eenmaal opgesteld.
Het is niet relevant wat jij vind, want de rechter heeft reeds moord bewezen geacht. Zo werkt onze rechtspraak nu eenmaal. Mocht je antwoord willen dan moet je maar even wachten totdat het vonnis en de motivatie openbaar wordt.
I'll sing you a lullaby.
pi_125480104
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:23 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Enkelvoudige moord, verkrachting,
Dat is heel erg, en daar kan een hele zware straf tegenover staan. Maar 18-jaar is wel heel fors. Doodslag en 14 a 15 jaar was imho een stuk reëler geweest.

quote:
poging om een misdrijf te verbergen, de familie en de samenleving jarenlang in angst en onzekerheid latende...

Ooh en dan de hel waar dat meisje doorheen gegaan is :X
Er is niet zoiets als 'poging om een misdrijf te verbergen'. Buiten dat; hij heeft vrijwillig aan zijn veroordeling meegewerkt door mee te doen aan het DNA-onderzoek. Iets wat een verdachte nooit verplicht is om te doen. :)

Overigens zijn de redenen die hij aandroeg om zich niet eerder aan te geven, imho hele logische redenen; zijn eigen gezin.

quote:
Ik vind dan 18 jaar een heel laf strafje voor dit monster :{w
Monster :') Er is geen vorm van recidive geweest de afgelopen jaren, dus dat zal niet onstaan ook. Daarnaast heeft hij zelf ook een gezin; twee kinderen die de komende 10 tot 18 jaar hun vader niet meer op bezoek zullen hebben.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_125480107
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Beste xenobinol, als je niet van plan bent de reacties van je medeposters te lezen en ook niet om zelf na te denken over wat je zegt kun je misschien beter wegblijven uit gevoelige topics als deze. Gewoon een tip.
pi_125480126
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het is niet relevant wat jij vind, want de rechter heeft reeds moord bewezen geacht. Zo werkt onze rechtspraak nu eenmaal. Mocht je antwoord willen dan moet je maar even wachten totdat het vonnis en de motivatie openbaar wordt.
Die heb ik hier net al gepost.
pi_125480412
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2013 14:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Dat is heel erg, en daar kan een hele zware straf tegenover staan. Maar 18-jaar is wel heel fors. Doodslag en 14 a 15 jaar was imho een stuk reëler geweest.

Ik vind 18 jaar heel laag in verhouding tot de ernst van de feiten. Je enkel blind staren op doodslag of moord is echt heel erg ongenuanceerd.

quote:
Er is niet zoiets als 'poging om een misdrijf te verbergen'. Buiten dat; hij heeft vrijwillig aan zijn veroordeling meegewerkt door mee te doen aan het DNA-onderzoek. Iets wat een verdachte nooit verplicht is om te doen. :)
Wat een ongelofelijke onzin, als hij aan zijn veroordeling had willen meewerken dan was hij zelf naar de politie gestapt om een verklaring af te leggen. Het is echter zo dat het net zich rond hem sloot en hij door kreeg dat de kans op ontsnappen met de dag kleiner werd.

quote:
Overigens zijn de redenen die hij aandroeg om zich niet eerder aan te geven, imho hele logische redenen; zijn eigen gezin.

Sure.... een kleine meisjes verkrachter en killer die ineens 'warme vaderlijke gevoelens' koestert voor zijn gezin :')
Dat geloof je toch zekers zelf niet?

quote:
Monster :') Er is geen vorm van recidive geweest de afgelopen jaren, dus dat zal niet onstaan ook. Daarnaast heeft hij zelf ook een gezin; twee kinderen die de komende 10 tot 18 jaar hun vader niet meer op bezoek zullen hebben.
Dus als je een misdrijf als deze pleegt zonder recidive ben je geen monster?
Als het mijn vader was dan zou ik hem dood verklaren, zo'n monster wil je toch niet langer erkennen als je vader?
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')