Nou, ze hadden die Jasper wel eens wat beter in de gaten mogen houden. En ze hadden hem wel even flink mogen ondervragen. En misschien hadden ze wel iets mogen vermoeden, aangezien Jasper regelmatig 's nachts weg was...... alsof ze dat niet wisten...quote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:29 schreef Gia het volgende:
Ik vind het ook wel erg voor de vrouw en kinderen van Jasper S. Maar het ergste voor de familie van Marianne.
Dat laatste is hier ook gewoon het gevalquote:Op zaterdag 30 maart 2013 16:18 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Dat weten ze, het staat ze vrij al dan niet te komen.
[..]
Dat weet ik zo net nog niet, het slachtoffer krijgt een "gezicht" een papieren proces verbaal krijgt een "stem"
Rechtspraak is ook een stukje emotie, vaak lees je dat de rechtbank een hogere straf oplecht omdat de zaak "Grote maatschappelijke onrust veroorzaakte" of de "Rechtsorde schokte"
[..]
Mee eens, dan zou je zoals in de VS de slachtoffers als getuige moeten horen.
Daarom ben ik zo nieuwsgierig naar de verhoudingen binnen het gezin van S ..quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nou, ze hadden die Jasper wel eens wat beter in de gaten mogen houden. En ze hadden hem wel even flink mogen ondervragen. En misschien hadden ze wel iets mogen vermoeden, aangezien Jasper regelmatig 's nachts weg was...... alsof ze dat niet wisten...
quote:Vandaag uitspraak in zaak Marianne Vaatstra
De rechtbank in Leeuwarden doet
vandaag uitspraak in de moordzaak van
Marianne Vaatstra.Het OM eiste eind
maart twintig jaar tegen Jasper S., die
heeft bekend dat hij Vaatstra in 1999
heeft verkracht en vermoord.
Volgens het OM handelde Jasper S. met
voorbedachten rade en had hij genoeg
tijd en gelegenheid om andere keuzes te
maken.De advocaten van S. zeggen dat
hij Marianne Vaatstra in een opwelling
heeft gedood.Zij vinden het doodslag.
Jasper S. liep eind vorig jaar tegen de
lamp na een groot dna-onderzoek in de
buurt van Veenklooster,de plaats waar
Marianne Vaatstra werd vermoord.
quote:Jasper S. afwezig bij uitspraak zaak-Vaatstra
Jasper S., de man die heeft bekend dat hij Marianne Vaatstra heeft vermoord, is vrijdag niet aanwezig bij de uitspraak van de rechtbank in Leeuwarden. Dat meldt het Openbaar Ministerie vrijdag.
Foto: ANP
De rechtbank velt vrijdagochtend haar oordeel over de boer uit Oudwoude. De reden van zijn afwezigheid is nog onbekend.
Het lichaam van de 16-jarige Marianne Vaatstra werd op 1 mei 1999 gevonden in een weiland bij Veenklooster. Ze had in de nacht van Koninginnedag een discotheek in Kollum bezocht en ging op de fiets terug naar haar huis in Zwaagwesteinde.
Jasper S. verklaarde tijdens de zitting eind maart hoe hij Vaatstra van haar fiets had gerukt, haar onder dreiging van zijn zakmes seksueel heeft misbruikt en haar vervolgens wurgde en haar keel doorsneed. S. was naar eigen zeggen 's nachts een rondje aan het fietsen om zijn gedachten op een rijtje te krijgen.
S. heeft altijd voor zich gehouden dat hij de dader was van de misdaad die de omgeving jaren lang in zijn greep hield. Bij een DNA-verwantschapsonderzoek liep hij uiteindelijk tegen de lamp.
Advocaat Jan Vlug pleitte tijdens zijn zitting dat zijn cliënt geen langere straf dan 15 jaar cel verdient. Bauke Vaatstra, de vader van het slachtoffer, heeft de rechtbank opgeroepen "het onderste uit de kant te halen."
NU.nl houdt u vanaf 10.30u via een liveblog op de hoogte van de uitspraak
Precies om deze reden lijkt het me nog naarder om het gezin van een dader te zijn dan van een slachtoffer. Je raakt ook een gezinslid gevoelsmatig kwijt, maar krijgt daar bovenop ook nog eens een soort van smet op je om iets waar je niets aan kan doen.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nou, ze hadden die Jasper wel eens wat beter in de gaten mogen houden. En ze hadden hem wel even flink mogen ondervragen. En misschien hadden ze wel iets mogen vermoeden, aangezien Jasper regelmatig 's nachts weg was...... alsof ze dat niet wisten...
De familie Vaatstra heeft hun portie insinuaties ook wel gehad, over henzelf en over Marianne. Dus "erger voor de familie van de dader", dat gaat me ongeveer een lichtjaar te ver.quote:
Zoals ik al zei, bagatelliseer ik dat verdriet ook niet. Dat de familie Vaatstra die insinuaties ook heeft gehad lijkt me geen vrijbrief om een ander gezin ook zoiets aan te doen. En erger voor de familie van de dader is misschien niet juist geformuleerd, maar denk dat er als familie van de dader andere dingen spelen die het ook ind e nasleep heel moeilijk maken.quote:Op vrijdag 19 april 2013 10:56 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
De familie Vaatstra heeft hun portie insinuaties ook wel gehad, over henzelf en over Marianne. Dus "erger voor de familie van de dader", dat gaat me ongeveer een lichtjaar te ver.
Achttien jaar dus voor Steringa, was net in het nieuws.quote:
Dat bepleit dan ook niemand.quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:01 schreef Ripley het volgende:
lijkt me geen vrijbrief om een ander gezin ook zoiets aan te doen.
oordeel rechter:quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:22 schreef opgebaarde het volgende:
18 jaar, dat is aan de flinke kant lijkt me.
Precies goed, lijkt me.quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:22 schreef opgebaarde het volgende:
18 jaar, dat is aan de flinke kant lijkt me.
dan hebben we nog 12 jaar om die wet aan te passenquote:Op vrijdag 19 april 2013 11:28 schreef Mensenvriend het volgende:
Iedereen weet toch dat je hier maar 2/3 van je straf hoeft uit te zitten...
Zeker maar het verbaasde me ook een beetje omdat je bij andere moordzaken wel eens lagere straffen tegenkomt. Maar blijft uiteraard moeilijk vergelijkbaar zover dat al kanquote:
Is dat uberhaupt mogelijk want dan moet dat toch "met terugwerkende kracht"?quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:30 schreef Flurry het volgende:
[..]
dan hebben we nog 12 jaar om die wet aan te passen
Tja, maar dit was wel zo klip en klaar....quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:34 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zeker maar het verbaasde me ook een beetje omdat je bij andere moordzaken wel eens lagere straffen tegenkomt. Maar blijft uiteraard moeilijk vergelijkbaar zover dat al kan
Het is sowieso niet wenselijk. Die strafverkorting is voorwaardelijk en enkel bij goed gedrag. Je kan dan bijvoorbeeld afdwingen dat iemand psychische hulp krijgt, of op bepaalde momenten niet op bepaalde plekken mag zijn (ie. Volkert van der Graaf die niet bij politieke/milieugerelateerde bijeenkomsten mag zijn, en dan bijvoorbeeld zich moet melden bij een politiebureau op een vaste tijd).quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Is dat uberhaupt mogelijk want dan moet dat toch "met terugwerkende kracht"?
Ja. De ruimte voor 'kalm beraad' is er niet echt geweest lijkt me.quote:
Voor een enkelvoudige moord vind ik het een aardig stevige straf.quote:Op vrijdag 19 april 2013 12:19 schreef xenobinol het volgende:
'slechts' 18 jaar voor deze gruwelijke misdaad, met strafverkorting hoeft Jasper dus maar 12 jaar te brommen.
Deze man heeft na het plegen van een gruwelijke misdaad de nabestaanden nog jarenlang door een hel laten gaan en wij als samenleving doen dat even af met een strafje van 12 jaar? Bah... de zoveelste rechtelijke dwaling is weer eens een feit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |