Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn er een aantal bestuurskundemasters waar je kan worden toegelaten na een jaar pre-master, indien je daarvoor openstaat uiteraard.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:26 schreef Psyq het volgende:
Hi UltraR,
Dedankt voor je reactie. Goed punt. Echter moet je voor een bestuurskundige of psychologie master een volwaardig WO-bachelor hebben. Die hebben de Hbo- ers zoals ik niet, waardoor we qua maatschappelijke studies aangewezen zijn op de 3 disciplines die ik in de OP noemde. Of natuurlijk de 3 jaar bachelor volgen wat ontzettend duur is. Ook wil ik een sterke link naar het maatschappelijke.
Wat jij wilt komt het meest naar voren binnen sociologie. Dat richt zich momenteel erg op zorg en welzijn en kent een sterk kwalitatieve invalshoek. Het onderzoek wat jij nu noemt is iets dat veel gedaan wordt binnen de sociologische masters.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:22 schreef Psyq het volgende:
Wellicht goed ter aanvulling:
Bij de master Arbeid, zorg en welzijn: beleid en interventie (Algemene Sociale Wetenschappen)
http://www.uu.nl/universi(...)ages/ervaringen.aspx
vertelt een student dat ze bijvoorbeeld als thesis 22 personen met psychische stoornis interviewde. Dat is meer kwalitatief dat het houden van een steekproef onder een x aantal personen om percentages in kaart te brengen.
Welke discipline richt zich meer op kwalitatief onderzoek, in plaats van kwantitatief onderzoek?
Arbeidsadviseur kan je worden met alle disciplines die HRM als onderdeel hebben. Dat is zowel sociologie (specifieke master) als ASW maar ook psychologie.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 19:36 schreef EdwardNewgate het volgende:
ASW omdat het mij lijkt op iets wat je later het beste in de praktijk kan toepassen. Kan je hiermee niet ook (arbeids)adviseur worden? Daar is denk ik veel vraag naar aangezien veel mensen hun baan kwijtraken.
Dit is maar een mening gebaseerd op beperkte informatie. Dit hangt namelijk erg af van de uni.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 21:55 schreef Mishu het volgende:
Sociologie is af en toe net sociale psychologie, alleen dan vaag. Het is heel ouderwets en heel filosofisch op bepaalde punten. Politicologie is al veel moderner, veel met nieuwe bestuursvormen en social media bezig.
Ja aan andere universiteiten buiten de UvA is sociologie ook weer meer kwantitatief en iets minder constructivistisch.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 11:53 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit is maar een mening gebaseerd op beperkte informatie. Dit hangt namelijk erg af van de uni.
Zo is politicologie aan de UL filosofisch en veel bezig met internationale politiek en nauwelijks met social media.
@TS: ik denk dat je zoiets zoekt als Bestuurskunde. Aan de UL is binnen Bsk ook ruimte om een meer politieke kant op te gaan, via onderwerpkeuze of bijv. een minor
Dat valt ook wel weer mee. Ik heb zelf zowel sociologie als politicologie gedaan aan de UvA en sociologie is daar juist - zeker nu - een vrij vernieuwende discipline. Dit heeft ook te maken gehad met de verjonging van de afgelopen vijf jaar. Het type onderwijs is vrijer dan politicologie, waardoor er wel meer verantwoordelijkheid bij de student komt te liggen en wat tegenwoordig ongebruikelijk is, maar dat beschouw ik zelf eerder als een voordeel.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 18:32 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ja aan andere universiteiten buiten de UvA is sociologie ook weer meer kwantitatief en iets minder constructivistisch.
Politicologie aan de UvA is ook erg op internationale politiek gericht maar het filosofische gedeelte is vrij beperkt, zeker ook omdat ik sociologie gewend ben. Wat aan de UvA echt het epitome van oude klassieke wetenschap is.
Bij sociologie op de UvA hadden wij gewoon aanwezigheidsplicht bij hoorcolleges hoorquote:Op zaterdag 30 maart 2013 18:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat valt ook wel weer mee. Ik heb zelf zowel sociologie als politicologie gedaan aan de UvA en sociologie is daar juist - zeker nu - een vrij vernieuwende discipline. Dit heeft ook te maken gehad met de verjonging van de afgelopen vijf jaar. Het type onderwijs is vrijer dan politicologie, waardoor er wel meer verantwoordelijkheid bij de student komt te liggen en wat tegenwoordig ongebruikelijk is, maar dat beschouw ik zelf eerder als een voordeel.
Wat betreft TS: De sociologie in Utrecht is wel fundamenteel anders dan in Amsterdam. Amsterdam is uitgesproken kwalitatief, terwijl Utrecht een sterke kwantitatief element kent. Juist bij sociologie (gezien de verschillende stromingen binnen de wetenschap) is het erg belangrijk om te kijken bij welke universiteit wat aangeboden wordt.
Er zit in Amsterdam een vakgroep die heel veel onderzoek doet naar o.a de zorginrichting in Nederland op basis van kwalitatief onderzoek. Veel studenten die daar studeren zijn ook mensen die vanuit de praktijk komen en de theoretische studie combineren met hun dagelijkse werkzaamheden.
Die heb ik nooit gehad. Alleen bij werkgroepen, dus hoe dat zit weet ik niet. Ik geloof dat de methodologie vakken inmiddels wel geheel verplicht zijn aangezien die relatief veel gefaald worden.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 18:51 schreef Mishu het volgende:
[..]
Bij sociologie op de UvA hadden wij gewoon aanwezigheidsplicht bij hoorcolleges hoor
Wij mochten slechts afstuderen in voorgeschreven onderwerpen. Vervolgens werd je ook nog ingedeeld in een onderwerp van je 3e keuzequote:Op zaterdag 30 maart 2013 19:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Die heb ik nooit gehad. Alleen bij werkgroepen, dus hoe dat zit weet ik niet. Ik geloof dat de methodologie vakken inmiddels wel geheel verplicht zijn aangezien die relatief veel gefaald worden.
Maar dat bedoel ik niet met 'vrijer' onderwijs. Ik heb het dan meer over de sturing die aangebracht wordt in de vakken. Bij sociologie wordt er veel eigen inbreng verwacht van de student zelf. Dus dat je met een eigen onderwerp komt waar jij interesse in hebt. Bij politicologie stond dat bij de vakken veelal al vast.
Sociologie is om die reden interessant als je wat ouder bent en je een interessegebied hebt ontwikkeld. Politicologie vond ik mijn eerste jaar interessanter omdat daar meer onderwerpen werden aangedragen en meer structuur in de vakken zat. Die interesse is door de jaren heen omgeslagen.
Daarnaast is sociologie ook een veel kleinere studie dan politicologie. Speelt denk ik ook wel mee. Hoe groter de studie wordt, hoe gestructureerder en hoe meer omlijnd het onderwijs aangeboden moet worden (kijk bijv naar rechten en communicatie).
Ik neem aan dat dit over politicologie gaat? Daar is onlangs een rel over geweest: http://www.foliaweb.nl/organisatie/stukloon-voor-docenten/ wat betreft de scripties en het viel mij inderdaad ook op dat de scripties daar wat gehaaster er doorheen gejaagd worden.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 19:17 schreef Mishu het volgende:
[..]
Wij mochten slechts afstuderen in voorgeschreven onderwerpen. Vervolgens werd je ook nog ingedeeld in een onderwerp van je 3e keuze
Bovendien moet je bij het ene vak net doen alsof je de objectivistische kerk aanhangt en bij het andere moet je opeens al dat laten vallen en de constructivistische kerk aanhangen opeens...
Er is weinig ruimte voor eigen stellingname.
Nee nu ook bij sociologie...quote:Op zaterdag 30 maart 2013 19:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit over politicologie gaat? Daar is onlangs een rel over geweest: http://www.foliaweb.nl/organisatie/stukloon-voor-docenten/ wat betreft de scripties en het viel mij inderdaad ook op dat de scripties daar wat gehaaster er doorheen gejaagd worden.
Ik studeer momenteel af - bezig met scriptie - dus dat zou ik moeten merken? Wellicht dat zij het mij nog niet verteld hebbenquote:
Ik weet nog niet wat ik wil doen. Ben momenteel al blij als ik een beetje ontspannen alles af kan rondenquote:Op zaterdag 30 maart 2013 19:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik studeer momenteel af - bezig met scriptie - dus dat zou ik moeten merken? Wellicht dat zij het mij nog niet verteld hebbenHet is wel zo dat zij nu met scriptiewerkgroepen werken. Waardoor je meer begeleiding krijgt dan bij individuele begeleiding wat ik weer heb bij rechten.
Systeem van het scriptie schrijven werk an sich wel goed. Bij sociologie is nu dat je van te voren moet bedenken op welk terrein je onderzoek wil gaan doen aangezien dat bepalend is voor wie je als begeleider neemt. Vervolgens ga je dan in een werkgroep een half jaar lang - op een zelf bedacht onderwerp - onderzoek doen. Dit werkt ideaal als je een duidelijke voorkeur hebt voor een bepaald onderwerp. Scripties zijn vrij groot (24 punten) waardoor dat een half jaar lang echt centraal staat.
Mocht je minder inspiratie hebben dan kan je ook een voorgeschreven onderwerp kiezen waar al een boel onderzoek naar gedaan is of wordt. Minder spannend, maar wel makkelijker. Als je de wetenschap in wil moet je dat sowieso doen want dan heb je een directe aansluiting met een vakgroep.
Bachelor of Master? Het is goed om er van te voren wel even over na te denken. Zeker als je de ambitie hebt om een onderzoeksmaster te gaan doen of een zwaardere en selectieve master op een andere universiteit.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 19:40 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ik weet nog niet wat ik wil doen. Ben momenteel al blij als ik een beetje ontspannen alles af kan ronden
Bachelor. Wilde eerst een onderzoeksmaster doen maar toch maar niet. Wordt een beetje gek van de extra druk die dat op je legt. Mijn definitie van geluk is iets anders. Ik moet wel gepassioneerd over iets blijven.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 20:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bachelor of Master? Het is goed om er van te voren wel even over na te denken. Zeker als je de ambitie hebt om een onderzoeksmaster te gaan doen of een zwaardere en selectieve master op een andere universiteit.
Ook stage kan natuurlijk meespelen. Afstudeeronderzoek is daar ideaal aan te koppelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |