abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 oktober 2013 @ 17:48:38 #51
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132662388
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:46 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Maar het pertinent weigeren ervan (al veel meegemaakt) is niet bepaald een teken van openheid, niet?
De pertinente weigering is toch vooral een ding van een uitdovende generatie.
pi_132662762
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:48 schreef Reya het volgende:

[..]

Kan zijn. Maar het bestaat nog steeds.

De grootste groep laat het gewoon koud. Ze interesseren zich niet in zo'n 'klein nutteloos' taaltje. Eigenlijk is deze houding nog erger.

Franstaligen leven vaak in een 100% Franstalig cocon. Ze komen zelfden of nooit in contact met andere talen (alles op hun tv is gedubd in het Frans, vreselijk is dat). Daardoor horen ze quasi nooit de klanken van andere talen en is hun uitspraak van het Engels, Nederlands,... zo slecht.

Beroepshalve kom ik vaak in restaurants in België. In Brussel kom je heel vaak eentalige (Franse) menukaarten tegen, terwijl in Vlaamse steden er vaak een Franse, Engelse vertaling naast staat. En dat terwijl Brussel de hoofdstad is en officieel tweetalig is.
pi_132662827
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:46 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Maar het pertinent weigeren ervan (al veel meegemaakt) is niet bepaald een teken van openheid, niet?
Brusselaars geven juist anderen (Vlamingen dus) de kans om hun Frans te oefenen. Das gewoon tof.
Frans is voor iedereen verplicht in Vlaanderen, dus gebruik het dan ook! En laat zien dat je een echte Belg bent!

En dat terwijl veel Vlamingen direct in een soort van Engelse kramp schieten als iemand niet hetzelfde dialect spreekt. Kijk maar eens op de sociale media hoeveel buitenlanders daarover klagen.
pi_132662993
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

Brusselaars geven juist anderen (Vlamingen dus) de kans om hun Frans te oefenen. Das gewoon tof.
Frans is voor iedereen verplicht in Vlaanderen, dus gebruik het dan ook! En laat zien dat je een echte Belg bent!
Deze moet ik onthouden _O-

Het zou recht uit het programma van het fransdolle FDF kunnen komen: Frans is de enige taal van België, de rest (Nederlandstaligen en Duitstaligen) moeten het maar leren. Mooi, die Franstalige openheid.

Waarom zouden die Franstalige Belgen dan niet laten zien dat ze "een echte Belg" zijn door Nederlands te leren?
pi_132663017
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

De kans om hun frans te oefenen? :') Daar kun je voor naar Wallonië gaan..
Als je geen frans spreekt wordt je in Brussel vaak gewoon genegeerd, terwijl het een tweetalige stad is en ieder dus het recht heeft om ook in het nederlands geholpen te worden in een winkel oid.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_132663037
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:08 schreef lolcat8811 het volgende:
Waarom zouden die Franstalige Belgen dan niet laten zien dat ze "een echte Belg" zijn door Nederlands te leren?
pi_132663092
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:48 schreef Reya het volgende:

[..]

Nou dat is niet mijn ervaring.. Veel ouderen beheren juist beide talen.
  maandag 28 oktober 2013 @ 18:12:26 #58
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132663134
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:11 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Nou dat is niet mijn ervaring.. Veel ouderen beheren juist beide talen.
Taalvaardigheid is nog steeds wel een probleem, maar de arrogante vorm van ééntaligheid is toch vooral iets van ouderen, naar mijn ervaring. En van Fransen, maar daar zijn het Fransen voor.
pi_132664924
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:08 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Deze moet ik onthouden _O-

Het zou recht uit het programma van het fransdolle FDF kunnen komen: Frans is de enige taal van België, de rest (Nederlandstaligen en Duitstaligen) moeten het maar leren. Mooi, die Franstalige openheid.

Ik zeg niet dat Frans de enige taal van Belgie is, maar het is wel de enige taal die iedere inwoner moet leren.

Wat is er dan tegen om deze te gebruiken?
pi_132665554
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 18:57 schreef Metaan het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat Frans de enige taal van Belgie is, maar het is wel de enige taal die iedere inwoner moet leren.
Besef jij eigenlijk wel wat je zegt?

De meerderheid moet dus de taal gaan leren van de minderheid? Het Frans is superieur? Zelfs in landen waar het een minderheidstaal is? Schokkend. En zo iemand gaat dan anderen veroordelen wegens onverdraagzaamheid. 8)7

Je hebt duidelijk weinig kaas gegeten van meertalige landen.
pi_132665688
Volgens mij zit metaan gewoon succesvol te trollen. Dit kan toch niet serieus zijn _O-
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:13:26 #62
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132665717
Ik kan me dat ook lastig voorstellen, inderdaad :P
pi_132681038
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 19:10 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Besef jij eigenlijk wel wat je zegt?

De meerderheid moet dus de taal gaan leren van de minderheid? Het Frans is superieur? Zelfs in landen waar het een minderheidstaal is? Schokkend.
Ja , Frans MOET door allen geleerd worden in Belgie. Het is op alle scholen gewoon verplicht. Daar kan ik verder ook niets aan doen.

Frans is dus in Belgie de enige taal die IEDEREEN moet leren.
Bijgevolg is dat daar de grootste (als in meest gesproken) taal dus. Gewoon een feit.
Vlaanderen kiest daar zelf voor.
In Wallonie kiezen de mensen liever voor Engels.

Dat heeft niets met de superioriteit van het frans te maken, maar eerder met het onderdanige karakter van de Vlaamse politici en de blik op de wereld van de Franstalige politici (kiezen voor Engels)
pi_132685610
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 01:07 schreef Metaan het volgende:

Dat heeft niets met de superioriteit van het frans te maken, maar eerder met het onderdanige karakter van de Vlaamse politici en de blik op de wereld van de Franstalige politici (kiezen voor Engels)
Tjonge jonge, jij kent echt NIKS van België, hé. :')

Het talenonderwijs in Vlaanderen staat op een véél hoger niveau dan dat van het (rampzalige) Franstalige onderwijs. Het heeft NIKS met onderdanigheid te maken dat de Vlamingen beslissen om de taal te leren van je LANDGENOTEN. Dat lijkt mij gewoon een vorm van respect en logica in een meertalig land. Dat de Franstaligen dit omgekeerd niet doen, moet ik beschouwen als een vorm van 'openheid'? Net het tegenovergestelde is waar: het is een vorm van misplaatste arrogantie en het in zichzelf gekeerd zijn. Het grappige is wel dat ze een grote prijs betalen voor hun arrogantie: de werkloosheid ligt in Brussel en Wallonie vele malen hoger dan in Vlaanderen. Voor vele jobs moet je in België nu eenmaal tweetalig zijn. Door de weigering om NL te leren, grijpen vele Franstaligen dus naast een job. Eigen schuld, zou ik zeggen.

Ook al is Engels in Vlaanderen de 2de vreemde taal (na het Frans), toch kunnen Vlamingen véél beter Engels dan de Franstaligen. Dit omwille van het betere onderwijs en het feit dat Vlamingen van jongs af aan geconfronteerd worden met Engels in films, series, muziek,... terwijl voor de Franstaligen alles gedubd wordt in het Frans.

Kortom: Vlamingen hebben een veel grotere 'blik op de wereld' dan de Franstalige Belgen. Als de Franstalige Belgen al over de grens kijken is dat beperkt tot één enkel land: Frankrijk, Frankrijk en nog eens Frankrijk. Of wat had je gedacht? Wat een openheid, hé! :|W
pi_132697051
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 11:17 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Het talenonderwijs in Vlaanderen staat op een véél hoger niveau dan dat van het (rampzalige) Franstalige onderwijs.
Misschien kun je ons Nederlanders, én je eigen Franstalige landgenoten, dan eens uitleggen waarom meer dan de helft van de Vlaamse programma's die je op de Vlaamse tv ziet ONDERTITELD is??

Er valt inderdaad op dat veel mensen nauwelijks een zin zonder taalfouten uit hun keel krijgen. En buiten dat die dialecten niet om aan te horen zijn, verstaan de Vlamingen (talenwonders toch?) ELKAAR niet eens.

Wat doen die daar in dat onderwijs in godsnaam?
pi_132697150
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 11:17 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Als de Franstalige Belgen al over de grens kijken is dat beperkt tot één enkel land: Frankrijk, Frankrijk en nog eens Frankrijk. Of wat had je gedacht? Wat een openheid, hé! :|W
Franstaligen houden gepassioneerd van Frankrijk, van hun eigen taal en cultuur.

Blijkbaar werkt dat stimulerend op de vreemdelingen in Brussel en omgeving. Ze spreken in geen tijd FRANS.
pi_132699790
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 18:26 schreef Metaan het volgende:

[..]

Misschien kun je ons Nederlanders, én je eigen Franstalige landgenoten, dan eens uitleggen waarom meer dan de helft van de Vlaamse programma's die je op de Vlaamse tv ziet ONDERTITELD is??

Er valt inderdaad op dat veel mensen nauwelijks een zin zonder taalfouten uit hun keel krijgen. En buiten dat die dialecten niet om aan te horen zijn, verstaan de Vlamingen (talenwonders toch?) ELKAAR niet eens.

Wat doen die daar in dat onderwijs in godsnaam?
Ik heb zelfs trouwens nog steeds de Nederlandse nationaliteit ook al woon ik al heel lang (en graag) in België. Denk dus dat ik beter dan jij de Vlamingen/Belgen en de situatie hier ken. Het klopt dat er programma's ondertiteld worden, maar dat zijn er echt niet zo veel hoor. En dat ze elkaar niet eens verstaan is gewoon larie. Vlaanderen heeft gewoon een ondertitelingscultuur die wat doorgeslagen is. Maar eigenlijk is dit naast de kwestie. Wat heeft dit te maken met de talenkennis van de Vlamingen?
pi_132699961
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 18:30 schreef Metaan het volgende:

[..]

Franstaligen houden gepassioneerd van Frankrijk, van hun eigen taal en cultuur.
Ja, en ènkel van hun eigen taal en cultuur. Er is geen volk zo in zichzelf gekeerd als Franstaligen. En dan durf jij te spreken over openheid...

quote:
Blijkbaar werkt dat stimulerend op de vreemdelingen in Brussel en omgeving. Ze spreken in geen tijd FRANS.
Je weet het blijkbaar niet, maar vele vreemdelingen spreken al Frans in hun land van herkomst. Noord-Afrika, Congo, enz...
pi_132699975
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:31 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Ik heb zelfs trouwens nog steeds de Nederlandse nationaliteit ook al woon ik al heel lang (en graag) in België. Denk dus dat ik beter dan jij de Vlamingen/Belgen en de situatie hier ken. Het klopt dat er programma's ondertiteld worden, maar dat zijn er echt niet zo veel hoor. En dat ze elkaar niet eens verstaan is gewoon larie. Vlaanderen heeft gewoon een ondertitelingscultuur die wat doorgeslagen is. Maar eigenlijk is dit naast de kwestie. Wat heeft dit te maken met de talenkennis van de Vlamingen?
Waar woon je ergens?
Het klopt wel dat men elkaar niet kan verstaan, stuur een Limburger naar West-Vlaanderen en deze verstaan elkaar niet..
Maar dat komt dan eerder door het dialect en omdat sommigen erg binnensmonds spreken.
Dit heeft dus niets maar dan ook niets te maken omdat Vlamingen zogezegd minder taalwaardig zouden zijn.
pi_132701721
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:34 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Waar woon je ergens?
Het klopt wel dat men elkaar niet kan verstaan, stuur een Limburger naar West-Vlaanderen en deze verstaan elkaar niet..
Maar dat komt dan eerder door het dialect en omdat sommigen erg binnensmonds spreken.
Dit heeft dus niets maar dan ook niets te maken omdat Vlamingen zogezegd minder taalwaardig zouden zijn.
Iemand claimt hier heel trots dat Vlamingen goed in talen zouden zijn.

Die claim heb ik dus heel eenvoudig gefalsificeerd. Men ondertitelt elkaar. Men is niet in staat een standaardtaal te spreken. Hoe droevig is dat? Dus zó goed kan dat onderwijs niet zijn.
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:13:47 #71
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_132701809
Amai waarom staan Duvel en Palm niet onder de voorbeelden bij de op.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_132701813
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:34 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

[..]

Je weet het blijkbaar niet, maar vele vreemdelingen spreken al Frans in hun land van herkomst. Noord-Afrika, Congo, enz...
Ik wist niet dat Polen, Duitsers, Russen, Kazakken, Pakistanen, Indiers, Serviers, Grieken, Turken , Berbers, Chinezen al Frans spraken.

Sorry.
pi_132702033
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 19:34 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Ja, en ènkel van hun eigen taal en cultuur. Er is geen volk zo in zichzelf gekeerd als Franstaligen. En dan durf jij te spreken over openheid...

Juist de liefde voor de eigen taal en cultuur maakt dat de Franstalige gemeenschap een hele hartelijke is. In hun scholen in Brussel ben je welkom, in de Vlaamse scholen in Brussel ben je alleen welkom als je Vlaming bent.
Bijna alle Franstaligen en vreemdelingen zullen bij je klagen over het racistische karakter van veel (niet allemaal) Vlamingen. Dat zal toch niet voor niets zijn.

Misschien moet je eens kijken op reactie pagina's van kranten als HLN bij een uitgewezen asielzoeker. Een lang lint van racisme. Je kunt daar niet langs kijken , als je eerlijk bent.

Ik beweer niet dat jij een racist bent, ik beweer dat daar in Vlaanderen een groot probleem is.
pi_132711570
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 20:13 schreef Metaan het volgende:

[..]

Ik wist niet dat Polen, Duitsers, Russen, Kazakken, Pakistanen, Indiers, Serviers, Grieken, Turken , Berbers, Chinezen al Frans spraken.

Sorry.
Polen, Duitsers, Russen, Kazakken? Ja, dat zijn echt de grootste groepen allochtonen in Brussel _O-

De grootste groep vormen de (Noord-)Afrikanen en zij spreken al Frans.
pi_132711599
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2013 20:19 schreef Metaan het volgende:

[..]

Juist de liefde voor de eigen taal en cultuur maakt dat de Franstalige gemeenschap een hele hartelijke is. In hun scholen in Brussel ben je welkom, in de Vlaamse scholen in Brussel ben je alleen welkom als je Vlaming bent.
Bijna alle Franstaligen en vreemdelingen zullen bij je klagen over het racistische karakter van veel (niet allemaal) Vlamingen. Dat zal toch niet voor niets zijn.

Misschien moet je eens kijken op reactie pagina's van kranten als HLN bij een uitgewezen asielzoeker. Een lang lint van racisme. Je kunt daar niet langs kijken , als je eerlijk bent.

Ik beweer niet dat jij een racist bent, ik beweer dat daar in Vlaanderen een groot probleem is.
De reacties op HLN... wat ik al dacht. Je baseert je dus op reacties op internet :') Einde discussie.

ps: over die "hartelijke" Franstaligen. Als ik ergens in België al onbeschoft ben behandeld, was dat steeds in Brussel door Franstaligen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')