Als Diesel het pand wilde betreden of verlaten, leek het wel een kurk die je uit een chamapgne-fles probeert te schieten, alleen met veel gespartel van achterpoten kreeg hij dat vette lijf door het kattenluik. Het is nou eenmaal een grote kat, en een dikke kat.
![DikkeDiesel.jpg]()
Een poging om hem op de baby-weegschaal te zetten (die ik had aangeschaf om de gezondheid van Julius & Casear in hun laatste jaren beter in de gaten te kunnen houden) leverde iets van 6,5 kg op, maar hij stond toen niet bepaald stil.
Het oude kattenluik, een Staywell Petsafe 917 (zo heette degene aan de voorkant, die aan de achterkant was de voorganger met nog gewoon de naam Staywell 16), is volgens de beschrijving geschikt voor katten tot 7 kg. Aangezien de deurtjes aan beide kanten toch al scheurtjes hadden opgelopen door paniek-buien waarin het kwartet heren op volle kracht naar binnen of naar buiten vluchtte, ben ik maar eens naar een iets grotere maat gaan zoeken, en dat is de Staywell Petsafe 280 geworden, die geschikt is voor katten tot 10 kg (en mede bedoeld is voor kleine honden). Vandaag was het droog genoeg om ook daadwerkelijk tot plaatsing over te gaan.
Staywell PetSafe 917
![PetSafe917.jpg]()
Staywell PetSafe 280
![PetSafe280.jpg]()
De verschillen in grootte zijn aanmerkelijk : de opening van de 719 is 13 cm hoog, op het breedst 16 cm en halverwege net geen 15 cm meer, die van de 280 is 19 cm hoog en 18 cm breed totdat de ronding onderaan begint. Voor Diesel (en ook voor zijn niet veel kleinere en magerdere broer Pepe) is het nu geen worsteling meer.
Het is wel zo dat de 280 wat meer vaardigheid van de installateur vraagt. De 917 kan door iedereen geplaatst worden die een (electrische) boor en decoupeerzaag kan vasthouden zonder dat 112 gebeld moet worden, bij de plaatsing van de 280 ben je steeds aan het uitvogelen hoe je iets het beste kunt doen, de eerste heeft me iets van twee uur gekost, de tweede was in rond een half uur klaar.
De 917 bestaat feitelijk maar uit 4 delen : een buitenkant waar een vaste tunnel aan vast zit, een binnenkant en 2 schroeven. Je maakt een gat in de deur op de maat van de tunnel (er zit een papieren mal bij) , en 2 gaten voor de schroeven aan weerskanten. Je schuift de tunnel van de buitenkant door de deur, schuift de binnenkant over de tunnel en verbindt ze met de 2 schroeven. Je kunt de binnenkant, waar het deurtje inzit, wel openmaken, maar dat is alleen nodig als je onderdelen, zoals het deurtje, wil vervangen.
Voor de 280 moet je eerst een tunnel op maat maken uit 2 repen transparant plastic, die je op de juiste breedte voor de dikte van de deur moet snijden (trial and error is de beste aanpak). Het advies in de handleiding om de beide stukken met 2 stukken duct-tape te verbinden onderschrijf ik, anders ben je nog veel meer aan het klooien. Daarna is de beste aanpak om de transparante houder van de binnenkant los te halen, daar de tunnel in te steken, en de buitenkant dan op de andere kant van de tunnel te schuiven (tip : als je tijd hebt maak je dit vooraf klaar, en lijmt de tunnel aan beide kanten vast met Bisonkit en laat dat drogen). Vervolgens klem je de geleiders voor de boutjes in de buitenkant, en plaatst beide delen aan weerszijden van de deur, waarbij het nog wat friemelen is voordat alles netjes aansluit, en de tunnel nog wel eens losschiet waarop je weer kan beginnen. Daarna gebruik je 4 bouten en moeren om de beide delen tegen elkaar vast te zetten. Waarbij het volgende probleem op kan treden : er zitten 3 maten bout bij, maar als je een gemiddelde Nederlandse deur hebt, zijn de middelste te kort, maar de langste zo lang dat je de afdekkapjes niet meer kunt plaatsen, dus moet je ze inkorten. Ook het vastzetten blijft wat aanklooien, het beste kun je eerst 1 bout op een paar mm schroefdraad vastzetten, en daarna alles op zijn plaats duwen, het plastic is flexibel genoeg dat je er met je vingers nog achter kunt.
Omdat de repen plastic die de tunnel vormen transparant zijn, ziet het er van dichtbij wat minder afgewerkt uit, omdat je het hout van de deur, en het montage-materiaal, er doorheen ziet. Dit model is bedoeld om ook geschikt te zijn voor montage in glazen panelen en deuren, en dat heeft wat compromissen opgeleverd. Mijn conclusie : tenzij je monster-katten als de mijne hebt, of een kleinere maat hond ook de vrijheid wil geven, is de 917 de betere oplossing. Er zijn nog meer modellen, maar ik wilde er beslist eentje hebben waar de 4-weg controle mogelijk was : dicht, open, alleen naar binnen, alleen naar buiten.
Ook vervelend bij de 280 was dat er op de klassieke Amerikaanse stijl 2 stickers op elk deurtje zaten waarvan de restanten niet eens met spiritus te verwijderen waren, maar waarvoor wasbenzine nodig was; gelukkig was het plastic van zowel de behuizing als het deurtje er tegen bestand.
Overigens : de twee donkere driehoekjes onderaan het nieuwe luik zijn veroorzaakt doordat de deur ooit bruin was (er zat toen ook een bruin kattenluik in). Op een gegeven moment besloot de verhuurder het kleurenschema aan te passen, en de schilder gaf me niet de tijd om even het luik te demonteren; later heb ik het bruine kattenluik door een witte vervangen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:41:34 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.