abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:18:48 #1
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_124579869

Wetter3 Wereld weer (Duits)
Wetteronline Duits
Estofex Europa weer (Engels)
Wetterzentrale Wereld weer (Duits)
Severeweatheroutlook Benelux weer (Nederlands)
Meteo-Service.nl
WeatherService België en West-Europa weer (Nederlands)
Verzameling weerkaarten Europa weer (Nederlands/Engels)
Noodweer Waarschuwingen voor de Benelux

KNMI begrippen (nederlands)
Extreem weer begrippen (nederlands)
Johanns Meteo Uitleg (nederlands)
Actueel aardbevingen - IJsland + wereld (nederlands/engels)

Kanaalrat
Polar Low
Windschering
CAPE + Liftedindex
GFS & Europese weermodel

WKN / Weerfoto's 2012

Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_124579897
Ik dacht al, waar blijft het nieuwe topique nou. :(
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:20:16 #3
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_124579953
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:19 schreef Toto69 het volgende:
Ik dacht al, waar blijft het nieuwe topique nou. :(
Ik probeerde uit alle macht een gevatte titel te bedenken, maar het lukte maar niet. :'(
pi_124579975
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:20 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik probeerde uit alle macht een gevatte titel te bedenken, maar het lukte maar niet. :'(
Ik bedoel meer dat de laatste poster een nieuw topic dient te openen, normaal gesproken. :P
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:20:55 #5
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_124579987
Ja, ze gaan niet vanzelf open...:P ik zat al te zoeken.

Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:21:41 #6
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124580028
Oost west, het blijft niet best.
pi_124580038
Oostenwind in Juli overigens. O+ O+
Het wachten is op een moesson wind in Nederland.
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:24:15 #8
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124580163
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:21 schreef Toto69 het volgende:
Oostenwind in Juli overigens. O+ O+
Het wachten is op een moesson wind in Nederland.
Waarvandaan?
pi_124580211
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:24 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Waarvandaan?
Een aanlandige moesson, hebben we in ieder geval een relatief droge periode :)
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:25:31 #10
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124580232
De wind neemt een héél klein beetje af en de luchtkwaliteit gaat alweer naar beneden trouwens. Morgen matige smog in het zuiden.
pi_124580299
Zie net achter een appartementencomplex de maan opkomen. Dat is best wel gaaf. Gaat ook erg snel. :D
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:34:11 #12
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_124580713
Ik heb niets aan warmte alleen, doe er ook maar wat vocht bij.
pi_124581157
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:26 schreef fotostarter het volgende:
Zie net achter een appartementencomplex de maan opkomen. Dat is best wel gaaf. Gaat ook erg snel. :D
Het is volle maan!!
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:43:34 #14
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124581239
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:34 schreef DemonRage het volgende:
Ik heb niets aan warmte alleen, doe er ook maar wat vocht bij.
Je krijgt geen warmte én geen vocht voorlopig.
Maar het Russische klimaat wat we vanaf dit jaar hebben, is vochtig continentaal, dus in de zomer krijg je je zin.
pi_124581564
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:43 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Je krijgt geen warmte én geen vocht voorlopig.
Maar het Russische klimaat wat we vanaf dit jaar hebben, is vochtig continentaal, dus in de zomer krijg je je zin.
Ik wil er wel geld opzetten dat in de zomer gewoon weer een koude natte (noord)westenwind gaat overheersen.
know'm sayin?
word? word.
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:58:04 #16
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124582082
quote:
9s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:49 schreef alors het volgende:

[..]

Ik wil er wel geld opzetten dat in de zomer gewoon weer een koude natte (noord)westenwind gaat overheersen.
En wat wordt dan de reden en de tijd van het draaien van de wind?
pi_124582221
quote:
14s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:42 schreef Wessell het volgende:

[..]

Het is volle maan!!
En de late Maartse volle maan (vanmorgen om 10:30:20) heeft ook nog eens verschillende namen

Full Worm Moon March
As the temperature begins to warm and the ground begins to thaw, earthworm casts appear, heralding the return of the robins.
The more northern tribes knew this Moon as the
Full Crow Moon, when the cawing of crows signaled the end of winter; or the
Full Crust Moon, because the snow cover becomes crusted from thawing by day and freezing at night.
Full Sap Moon, marking the time of tapping maple trees, is another variation.
To the settlers, it was also known as the
Lenten Moon, and was considered to be the last full Moon of winter.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_124582350
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:58 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En wat wordt dan de reden en de tijd van het draaien van de wind?
Begin mei, en ik ben geen meteoroloog, maar waarom zou de wind nu voor altijd uit het oosten komen?
know'm sayin?
word? word.
pi_124582434
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:02 schreef alors het volgende:

[..]

Begin mei, en ik ben geen meteoroloog, maar waarom zou de wind nu voor altijd uit het oosten komen?
Door het hogedruk gebied in het noorden.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_124582733
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:03 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Door het hogedruk gebied in het noorden.
Dat kan nooit meer veranderen?
know'm sayin?
word? word.
pi_124583596
Ik verwacht nog steeds 3 hittegolven komende zomer en nazomer..
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 27 maart 2013 @ 21:24:20 #22
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_124583676
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:23 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik verwacht nog steeds 3 hittegolven komende zomer en nazomer..
Zolang die maar niet in de 3e week van juli is. Mooi droog weer en een graad of 20 heb ik geen moeite mee.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_124584159
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:07 schreef alors het volgende:

[..]

Dat kan nooit meer veranderen?
Mjah. Een vaker voorkomend hogedruk (of beter gezegd een hogedruk gebied samen met sterke lage druk gebieden) gebied boven Spitsbergen en andersoortige bronnen van koude lucht is wel te verwachten door het steeds meer warmte opnemende noordpoolgebied (door het afnemende zeeijs). Gradienten worden steeds sterker en kunnen dan dus oostenwinden genereren. Zo ongeveer gaat het, als ik het goed heb begrepen.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_124584270
quote:
7s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:32 schreef Norrage het volgende:

[..]

Mjah. Een vaker voorkomend hogedruk gebied boven Spitsbergen en andersoortige bronnen van koude lucht is wel te verwachten door het steeds meer warmte opnemende noordpoolgebied (door het afnemende zeeijs). Gradienten worden steeds sterker en kunnen dan dus oostenwinden genereren. Zo ongeveer gaat het, als ik het goed heb begrepen.
Gaat dan de invloed van de nabije zee voor ons Cfb-klimaat helemaal verloren? :'(
pi_124585533
Vond dit verhaal van ZoKanIkHetOok in een reactie op 'bizarre taferelen de afgelopen jaren' op de FP wel interessant:

quote:
Op zondag 24 maart 2013 @ 10:20 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]

Nou, bizar, bizar. Er is inderdaad wel sprake van het vaker voorkomen van een geblokkeerd patroon in de atmosferische verdeling.

Dat ben ik het absoluut met je eens.

Waar ik het mee oneens ben, is dat dit niet te verklaren is. Dat is het namelijk wel.

Hiervoor kijken we naar de typische westenwinden waar wij op het noordelijk halfrond mee te maken hebben, en die bij ons, in combinatie met de warme golfstroom, zorgen voor de aanvoer van vochtige, in de winter verzachtende en in de zomer verkoelende oceaanlucht.

Dit patroon wordt in principe veroorzaakt door verschil in temperatuur. De Noordpool is koud, de tropen zijn warm, en daar tussenin waait de jetstream, een band van westenwinden met een hoge snelheid, die depressies in een sneltreinvaart de Atlantische oceaan over jaagt, richting Europa. De jetstream is de scheidslijn tussen koele lucht ten noorden, en warme lucht ten zuiden. Hoe groter het temperatuurverschil tussen de tropen en de pool, hoe sterker de jet.

[afbeelding]

Wat is er nu de laatste jaren aan de hand? De Noordpool warmt het snelst van alle gebieden op aarde op. We vinden het hier de laatste dagen al extreem omdat we tien graden onder de normaal zitten; op sommige plaatsen op de Noordpool was het de afgelopen dagen ruim 25 graden boven normaal. En de warmte zit er al jaren.

Je kunt het al raden: het verkleinde temperatuurverschil tussen de pool en de tropen, heeft zo zijn effect op de jetstream. Natuurlijk, die meandert wel vaker: soms ligt die noordelijker, en soms zuidelijker. Maar de laatste jaren slingert de jet enorm, waardoor afwijkende stromingen langer stand kunnen houden. Vergelijk het met een rivier die snel stroomt en daardoor ook gewoon recht vooruit gaat. Maar als de aanvoer opdroogt gaat de rivier meer slingeren. Zo werkt het met de jet ook.

Je hebt het over bizarre weersverschijnselen. Die zijn ook mij niet ontgaan. We hebben al een aantal zeer zachte en droge lentes achter de rug. Kurkdroge aprilmaanden waarin geen druppel viel. Maar ook hardnekkige winterse drukverdelingen, extreem natte maanden zoals augustus 2006, etc, etc. Typerend voor al deze maanden is dat de jet veel meer slingerde en bijvoorbeeld opeens wekenlang achtereen een extreem zuidelijke koers nam, of strak zuid-noord georiënteerd, etc.

Inderdaad, niet alles in de wereld valt te verklaren. Maar dit is toch wel een vrij overduidelijke correlatie. Dat jij het tot nu toe allemaal niet te verklaren vond, wil nog niet zeggen dat er ook geen verklaring was. Het is een beetje als Bill O'Reilly in discussie met die atheïst. Bill probeerde de wonderlijke werking van de natuur op een goddelijke creatie af te schuiven, en nam daarvoor als voorbeeld eb en vloed. Zonder de wetenschappelijk bewezen kracht van de maan te erkennen, kwam hij toen met de legendarische zin:

"Tide goes in, tide goes out. You can't explain that!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')