abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124386744
Ik ben vorig jaar (januari 2012) in zee gegaan met een bedrijf. Nu heb ik daar problemen mee gehad en heb ik via een incasso bureau uiteindelijk een bedrag van 92,03 (54 hoofdsom, 37 incassokosten) moeten betalen. Het ging toen om een factuurbedrag van 48 euro inclusief verzendkosten (9 euro).

Nu krijg ik deze week een brief van een ander incasso bureau binnen waarin naar voren komt dat ik de verzendkosten nog niet betaald heb. Er wordt gedreigd dat ik binnen 5 dagen moet betalen anders gaat het naar de rechter. Dit gaat om het volgende:

- Hoofdsom: 15,95
- Buitengerechtelijke kosten: 44,77
Totaal: 60.73

Ik heb hiervoor nooit een herinnering gehad. Er is wel vorig jaar gedreigd dat ik de verzendkosten moest betalen (het pakje was automatisch retour gegaan) anders zou de order definitief worden. Dit heb ik niet gedaan waardoor ik uiteindelijk de gehele som heb betaald van die eerste incasso.

Mijn vraag; kan iemand mij uitleggen hoe die kosten berekent worden, de verzendkosten som klopt namelijk niet in de 2e incasso. Daarnaast, ik heb een hoofdsom betaald in de eerste incasso van 54,95 terwijl het factuurbedrag 48 euro was inclusief verzendkosten, kan men mij nu een incasso sturen voor de verzendkosten? En hoe redelijk is het dat een bedrijf een incassobedrijf inschakelt en vervolgens een deurwaarder en dan een dagvaarding uitgeeft voor een hoofdsom van 15,95?

Is dit intimidatie of ligt het echt aan mij? :X

Alvast bedankt voor de info.

Update: ohja.. kan het nuttig zijn om nu de hoofdsom te betalen a 15,95 (indien het aan mij ligt) zodat het incassobureau niet echt iets kan doen?
pi_124387184
je zou ze om bewijzen kunnen vragen, als jij bewijs hebt dat je betaald hebt is er niks aan de hand.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_124387928
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 20:47 schreef longinus het volgende:
je zou ze om bewijzen kunnen vragen, als jij bewijs hebt dat je betaald hebt is er niks aan de hand.
De eerste incasso heb ik zeker betaald via de site van het bureau, maar dit dossier is niet meer in te zien. Wel kan ik het in mn bankafschrift terugvinden met dossiernummer erin.

Heb niet zoveel verstand van, moet ik een brief sturen naar het bedrijf, incassobedrijf? Aanstaande maandag zegt men een dagvaarding uit te brengen. Zou ik dit via email kunnen sturen naar het bedrijf zelf? Of moet dat officieel ofzo...
  vrijdag 22 maart 2013 @ 21:14:57 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_124388481
quote:
Er wordt gedreigd dat ik binnen 5 dagen moet betalen anders gaat het naar de rechter.
Persoonlijk heb ik het niet zo op dreigementen, en zou ik zeggen: "zie je voor de rechter". Maar dat ben ik.
censuur :O
pi_124388605
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Persoonlijk heb ik het niet zo op dreigementen, en zou ik zeggen: "zie je voor de rechter". Maar dat ben ik.
Erg dom. Als je ongelijk krijgt voor een rechter - en in TS' geval is er totale onduidelijkheid waar de bedragen en getallen vandaan komen - wordt dit een véél duurder grapje dan enkel het bedrag dat nu op de factuur staat.
pi_124388899
Is het product uiteindelijk ooit geleverd ? Als er nooit een levering heeft plaatsgevonden EN het een webshop/telefonische verkoop betreft zou je het als een annulering onder de bedenktijd kunnen beschouwen.

In dat geval is de webwinkel gewoon verplicht de kosten voor de eerste verzending voor zijn rekening te nemen.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_124388935
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:22 schreef shazaam het volgende:
Is het product uiteindelijk ooit geleverd ? Als er nooit een levering heeft plaatsgevonden EN het een webshop/telefonische verkoop betreft zou je het als een annulering onder de bedenktijd kunnen beschouwen.

In dat geval is de webwinkel gewoon verplicht de kosten voor de eerste verzending voor zijn rekening te nemen.
Wat een onzinpost. Staat echt geen enkel nuttig iets in :D De bedenktijd is zeven werkdagen, het gaat om iets van maanden geleden. En stel dat dat niet zo was: bron voor dat laatste?
pi_124389081
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat een onzinpost. Staat echt geen enkel nuttig iets in :D De bedenktijd is zeven werkdagen, het gaat om iets van maanden geleden. En stel dat dat niet zo was: bron voor dat laatste?
http://www.consumentenbon(...)met-retourzendingen/

Daarom vraag ik hem ook of het product uberhaubt ooit geleverd is! Als het nooit geleverd is maar automatisch met de post retour is gegaan zou je prima kunnen spreken van een annulering volgens de wet koop op afstand. Dat mag namelijk gewoon zonder opgaaf van redenen.
pi_124389607
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:22 schreef shazaam het volgende:

Ik heb de telefoon nooit ontvangen. Dat was ook mijn bezwaar. er werd ook geen briefje in de brievenbus gedaan waardoor ik kon zien of ze aan de deur geweest waren (was een duits transport bedrijf). Toen heb ik de bestelling geannuleerd (weleenswaar 7 dagen naar plaatsing, maar nooit product in handen gehad) omdat ik ergens anders telefoon had gekocht. toen begon men het verzendkosten bedrag te claimen en als ik dat niet zou betalen dan zou de order definitief worden. Echter ik heb geen postbode gezien dus ik weigerde te betalen. Zo kwam die eerste incasso tot stand en die heb ik betaald. Mijn les; nooit meer bij vage sites bestellen. Nu heb ik dus een 2e incasso gehad... en dat heb ik omschreven in dit topic. Dat is het hele verhaal.
pi_124389744
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:35 schreef solo12312 het volgende:

[..]

Ik heb de telefoon nooit ontvangen. Dat was ook mijn bezwaar. er werd ook geen briefje in de brievenbus gedaan waardoor ik kon zien of ze aan de deur geweest waren (was een duits transport bedrijf). Toen heb ik de bestelling geannuleerd (weleenswaar 7 dagen naar plaatsing, maar nooit product in handen gehad) omdat ik ergens anders telefoon had gekocht. toen begon men het verzendkosten bedrag te claimen en als ik dat niet zou betalen dan zou de order definitief worden. Echter ik heb geen postbode gezien dus ik weigerde te betalen. Zo kwam die eerste incasso tot stand en die heb ik betaald. Mijn les; nooit meer bij vage sites bestellen. Nu heb ik dus een 2e incasso gehad... en dat heb ik omschreven in dit topic. Dat is het hele verhaal.
Maar begrijp ik uit dit verhaal plus de OP nou goed dat je een incasso betaalt hebt voor een telefoon die je geannuleerd hebt?
pi_124389755
De 7 dagen gaan pas in na ontvangst van het product. Dus wat dat betreft zou je goed moeten zitten.

Je hebt het over een Duits post bedrijf ? Als het een duitse winkel is die duidelijk vanuit duitsland opereerd (.de of .com domein) vrees ik dat je alsnog de sjaak bent, het Nederlandse consumenten recht gaat volgens mij niet de grens over.
pi_124389815
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:35 schreef solo12312 het volgende:

[..]

Toevoeging: Ik heb de order zelf ook geannuleerd. Ik heb natuurlijk de hoofdsom betaald via de incasso waardoor ik (wellicht) recht heb op de telefoon. Maar met hufters wil ik niets te maken hebben en heb het dus zelf geannuleerd. Want stel dat die postbode weer niet op komt dagen dan blijf je bezig...
pi_124389884
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

Maar begrijp ik uit dit verhaal plus de OP nou goed dat je een incasso betaalt hebt voor een telefoon die je geannuleerd hebt?
Correcto
pi_124389923
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:38 schreef shazaam het volgende:
De 7 dagen gaan pas in na ontvangst van het product. Dus wat dat betreft zou je goed moeten zitten.

Je hebt het over een Duits post bedrijf ? Als het een duitse winkel is die duidelijk vanuit duitsland opereerd (.de of .com domein) vrees ik dat je alsnog de sjaak bent, het Nederlandse consumenten recht gaat volgens mij niet de grens over.
Er is wel een EU-richtlijn met consumentenbescherming voor EU-burgers bij koop op afstand, maar ik weet niet hoe die in Duitsland geïmplementeerd is.
pi_124389961
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:40 schreef solo12312 het volgende:

[..]

Correcto
Wat raar om te doen. :P
pi_124389965
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:40 schreef solo12312 het volgende:

[..]

Correcto
das nie zo slim....... ;)
pi_124389992
Het gaatom
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:38 schreef shazaam het volgende:

het gaat om dit post order bedrijf: https://www.dpd.com/de
Maar bedrijf is in Rotterdam gevestigd
pi_124390090
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:41 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat raar om te doen. :P
Men stelt dat de bestelling definitief was... dat er overeenkomst was.
pi_124390118
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:42 schreef solo12312 het volgende:
Het gaatom

[..]

het gaat om dit post order bedrijf: https://www.dpd.com/de
Maar bedrijf is in Rotterdam gevestigd
DPD is geen postorderbedrijf. Het is enkel een pakketvervoerder.
pi_124390154
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:44 schreef Tchock het volgende:

[..]

DPD is geen Postorderbedrijf. Het is enkel een pakketvervoerder.
Ok. Ik ken het verschil niet. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk.
pi_124390160
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:43 schreef solo12312 het volgende:

[..]

Men stelt dat de bestelling definitief was... dat er overeenkomst was.
Nooit op de mooie blauwe ogen van de verkoper vertrouwen. Altijd even zelf controleren wat je rechten precies zijn. En al helemaal niet zomaar betalen als er niet geleverd wordt.
pi_124390236
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:44 schreef solo12312 het volgende:

[..]

Ok. Ik ken het verschil niet. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk.
Een postorderbedrijf is een bedrijf dat je een boek stuurt met hun assortiment, waar jij iets van uitkiest en per post bestelt. Je bestelling sturen ze thuis met een factuur. De Wehkamp is zo'n bedrijf.

Een parketdienst is gewoon een 'postbode' voor pakjes. Die verkopen niets en sluiten meestal ook geen contracten met particulieren.
pi_124390604
ik betaal meestal dit soort dingen want ik heb geen zin in gezeik.. maar als dat veel geld voor je is begrijp ik best dat je het evt niet kan missen (werkloos/student/etc). Dan zal ik gewoon in bezwaar gaan tegen het bericht.
Als ik last van keelpijn heb, eet ik egels ! :P
pi_124390671
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 21:53 schreef supereek het volgende:
ik betaal meestal dit soort dingen want ik heb geen zin in gezeik.. maar als dat veel geld voor je is begrijp ik best dat je het evt niet kan missen (werkloos/student/etc). Dan zal ik gewoon in bezwaar gaan tegen het bericht.
Dat is precies wat ik ook dacht. Elke seconde die je denkt aan dit soort hufters is een seconde teveel. Maar nu ik die 2e incasso krijg denk ik van... nah... ik heb tegen iedereen een ruggengraat dus ook tegen hen... maar ik heb daarom dit topic geopend om wat meningen te horen.
  Moderator vrijdag 22 maart 2013 @ 22:39:45 #25
42184 crew  DaMart
pi_124392890
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 20:35 schreef solo12312 het volgende:
Nu krijg ik deze week een brief van een ander incasso bureau binnen waarin naar voren komt dat ik de verzendkosten nog niet betaald heb. Er wordt gedreigd dat ik binnen 5 dagen moet betalen anders gaat het naar de rechter. Dit gaat om het volgende:

- Hoofdsom: 15,95
- Buitengerechtelijke kosten: 44,77
Totaal: 60.73
Dat incassobureau is blijkbaar nog niet op de hoogte van de incassoregels die sinds vorig jaar zomer gelden.

Als er een bedrag open staat, moet je eerst een herinnering krijgen, waarin je nog eens 14 dagen de tijd krijgt om te betalen. Bovendien moet daarin worden aangegeven hoe hoog de incassokosten zullen zijn.

De incassokosten zijn ook aan een staffel gebonden. Voor vorderingen tot 2.500 euro mogen ze 15% van de hoofdsom, met een minimum van 40 euro in rekening brengen, als de incasso terecht is natuurlijk.

Als jij echt nooit een herinnering hebt ontvangen, dan voldoen ze niet aan bovenstaande (geen termijn van 14 dagen, incassokosten zijn niet van te voren bekendgemaakt en ze zijn hoger dan wettelijk toegestaan), dus ik betwijfel of, als ze al naar de rechter stappen, ze die incassokosten überhaupt toegewezen zullen krijgen :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')