Een jaar geleden heb ik toch Ritalin geprobeerd omdat het heel soms wel lastig is om zo chaotisch en onrustig te zijn. Op zich kon ik met Ritalin nog net zo goed schrijven en dingen doen die ik altijd deed, maar ik had wel heel veel last van lichamelijke bijverschijnselen, zoals hoofdpijn, misselijkheid en een soort duizelingen. Daarom ben ik er uiteindelijk mee gestopt, ook omdat ik zonder Ritalin best goed functioneer en het niet écht nodig heb.
Of jouw creativiteit minder wordt weet ik niet, misschien verschilt dat ook wel per persoon (ik slikte het trouwens ook niet elke dag en sowieso niet 's avonds, want dat mag niet). Je kunt een proefperiode voorstellen en als het je creativiteit wel negatief beïnvloedt dan is dat, lijkt mij, een geldige reden om dat medicijn niet te gebruiken. Er zijn nog wel andere alternatieven, zoals clonidine en nog wat meer medicijnen, die zou je ook kunnen proberen (zorg dat je van tevoren goed geïnformeerd bent!!)
Ritalin werkt trouwens ook niet als kuur, het werkt altijd maar een paar uur. Als het je creativiteit beïnvloedt kun je het natuurlijk ook maar één keer per dag of zelfs om de dag slikken, dat je studie-uurtjes inroostert en tijdens die studie-uurtjes wel Ritalin slikt. Als je je creativiteit nodig hebt slik je het niet. Ik mag het ook slikken wanneer ik wil, maar eigenlijk slik ik het helemaal niet meer. Ik hoefde me niet aan een bepaald schema of een kuur te houden. Overleg dit met je psychiater. Want het niet willen kwijtraken van je creativiteit is heel begrijpelijk, dat moet hij gewoon serieus nemen.
Succes!
quote:Dit heeft m'n psych me dus al afgeraden gezien mijn situatie, bovendien heb ik niet echt iets tegen hyperactiviteit nodig omdat dat nou ook weer niet problematisch is bij mij, alleen voor m'n concentratie, en eventueel m'n scheldpartijen
Op zondag 08 september 2002 14:53 schreef Rood_schaap het volgende:
Zoals ik je al 20.000 keer heb vertelt kerelGa Ritalin eens proberen
Ik heb nog wel een Amerikaans boek over ADHD met daarin een overzicht van alle medicijnen, alleen kan ik pas zo meteen bij dat boek. Ik kan het hier dan wel even neerzetten, als je wil.
Overigens, áls ik ooit weer medicijnen zou gaan slikken dan zou ik denk ik liever voor een homeopatisch medicijn gaan. Ik vind de meeste medicijnen voor ADHD geen lekker spul. Maar ik zal toch die informatie vanmiddag even voor je opzoeken.
quote:Ja, Zoek het maar even op, want ik vind dat ook wel interessant
Op zondag 08 september 2002 14:59 schreef Angeles het volgende:
Kun je de mogelijkheid om Ritalin op bepaalde tijdstippen te gebruiken dan niet bespreken? Kijk, ik ben geen arts en ook geen psychiater, maar het was wel een idee dat bij me opkwam, ík mocht dat bijvoorbeeld wel. Gewoon op tijdstippen slikken waarop ik een extra beetje concentratie kon gebruiken en het anders gewoon niet nemen. Dus waarom zou dat voor jou niet kunnen?Ik heb nog wel een Amerikaans boek over ADHD met daarin een overzicht van alle medicijnen, alleen kan ik pas zo meteen bij dat boek. Ik kan het hier dan wel even neerzetten, als je wil.
Overigens, áls ik ooit weer medicijnen zou gaan slikken dan zou ik denk ik liever voor een homeopatisch medicijn gaan. Ik vind de meeste medicijnen voor ADHD geen lekker spul. Maar ik zal toch die informatie vanmiddag even voor je opzoeken.
quote:Met ritalin is vooral ook het probleem dat het maar zo kort werkt, en ik tijdens het werken er weinig aan toe kom om een pilletje te slikken, laat staan dat ik er aan denk. Ik kan niet zomaar even weglopen bij een klant van 'oh ik moet ff een pilletje slikken, moment' (ik werk dus in een winkel
Op zondag 08 september 2002 14:59 schreef Angeles het volgende:
Kun je de mogelijkheid om Ritalin op bepaalde tijdstippen te gebruiken dan niet bespreken? Kijk, ik ben geen arts en ook geen psychiater, maar het was wel een idee dat bij me opkwam, ík mocht dat bijvoorbeeld wel. Gewoon op tijdstippen slikken waarop ik een extra beetje concentratie kon gebruiken en het anders gewoon niet nemen. Dus waarom zou dat voor jou niet kunnen?Ik heb nog wel een Amerikaans boek over ADHD met daarin een overzicht van alle medicijnen, alleen kan ik pas zo meteen bij dat boek. Ik kan het hier dan wel even neerzetten, als je wil.
Ritalin begin ik gewoon niet aan, het zal wel niet zonder reden zijn dat m'n psychiater het me afraadt, en daarom dat ik me met dit topic juist op andere medicijnen als ritalin probeer te orienteren
quote:Okee, begrijpelijk. Je hebt gelijk, het is ook geen lekker spul en ik slik het ook niet meer. Ik heb het geluk dat ik zonder Ritalin kan en daar ben ik heel blij om. Want je hebt groot gelijk dat je er niet aan begint.
Op zondag 08 september 2002 15:04 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
Met ritalin is vooral ook het probleem dat het maar zo kort werkt, en ik tijdens het werken er weinig aan toe kom om een pilletje te slikken, laat staan dat ik er aan denk. Ik kan niet zomaar even weglopen bij een klant van 'oh ik moet ff een pilletje slikken, moment' (ik werk dus in een winkel
). en bovendien heb ik er zo veel negatieve dingen over gehoord dat ik er niet eens aan WIL beginnen. Het liefst zou ik het helemaal zonder medicijnen willen doen, maar dat lukt zeker nu helaas gewoon niet...
Maar heb je wel eens aan homeopatische middelen gedacht? Ik heb er geen ervaringen mee, dus ik kan je er niet mee helpen, maar zoek eens wat informatie erover of vraag het na.
En verder zijn er wel dingen om je concentratie te verbeteren, het kost alleen moeite, dat is waar. Probeer voor jezelf uit te vinden hoe je het lekkerste werkt. Misschien el met een muziekje op, jezelf af en toe een pauze toestaan, misschien is er een bepaald moment van de dag waarop je het lekkerste werkt? Experimenteer gewoon eens een beetje. Ik weet wel dat dit je probleem waarschijnlijk niet helemaal oplost, want concentratie blijft vaak een probleem, maar alle kleine beetjes helpen. Probeer het jezelf dus zo makkelijk mogelijk te maken.
quote:Ik heb al aardig wat uurtjes doorgebracht op hersenstorm, erg interessante site
Op zondag 08 september 2002 15:02 schreef mousy het volgende:
Ik ben ook iemand die ADHD heeft en perioden ritalin gebruikt.
Afgelopen zomer ben ik een poosje eraf geweest omdat t erg goed met me ging.Nu gaat t helaas allemaal weer wat minder en ben dus weer ritalin gaan gebruiken.
Ik heb af en toe last van bijwerkingen, o.a. hoofdpijn.
Maar dat weegt niet op tegen t fijt dat ik me veel beter kan consentreren en sinds kort weer werk. Ik heb er geen last dat mn creativiteit verdwijnt of minder word. Alleen alles wat gedoseerder. Ik zit nu niet meer snachts in de kamer te tekenen omdat ik niet kan slapen , van te veel dingen etc in mn hoofd. Ik zelf was er in t begin ook bang voor maar ben blij dat ik toch de knoop doorgehakt heb , want mn leven heb ik eindelijk wat beter op de rails gekregen. Ook door een goede struktuur in te bouwen en me daar zoveel mogelijk aan te houden, wat ook wel ns moeilijk is. Verder zou ik willen zeggen lees op de Hersenstorm pagina , want daar heb ik zelf veel info gevonden. geloof dat t www. hersenstorm.nl was. In ieder geval veel succes met alles.
Ik heb nog niet echt n goede oplossing gevonden, maar medicijnen zou ik iig niet meer willen slikken
Voor de rest helpt meditatie heel goed om mijn hersenen tot rust te krijgen, terwijl ik toch dezelfde intensiteit behoud.
Vooral wat mediteren voor het slapen gaan helpt heel erg om toch genoeg slaap te krijgen om de volgende dag weer gemotiveerd er tegenaan te kunnen.
Naast aikido doe ik ook nog aan wandelen, jongleren, warhammer en fietsen om een beetje tot rust te komen.
Naar mijn idee kan je met ADHD goed omgaan zonder medicatie, alleen zal je er wat werk in moeten steken. Het zit toch allemaal tussen je oren naar mijn idee. Dus het lijkt me wel handig voor jou om ook eens wat boeken over NLP en meer van dat soort fijne dingen te lezen. Vooral "Using your Brain" van Richard Bandler vond ik heel verhelderend.
Ook heb ik van mezelf geaccepteerd dat ik toch gewoon mijn eigen ding doe en degene die het bij kan houden mogen mee doen. In het studentenhuis waar ik zat lukte het mij dus niet om een avondje "gezellig" voor de TV te gaan hangen. Ik ging dan toch liever wat nuttigers met m'n tijd doen.
Ritalin (Methylfenidaat):
- Voordelen: werkt snel (binnen 30 tot 60 minuten), effectief bij 70% van de patiënten, in veel gevallen veilig*
- Hoe wordt het ingenomen: in tabletvorm, 2-3 keer per dag
- Hoe lang werkt het: 3 tot 4 uur
- Wat zijn de mogelijke bijverschijnselen: slaapmoeilijkheden, afname van eetlust, gewichtsverlies, hoofdpijn, prikkelbaarheid, maagpijn
- Waarschuwingen: niet aan te raden voor patiënten met die angstig zijn, motorieke tics hebben of bij wie het syndroom van Tourette in de familie voorkomt.
Ritalin-SR (Methylfenidaat)
- Voordelen: wordt vooral gebruikt bij tieners omdat er geen middagdosis genomen hoeft te worden, in veel gevallen veilig*
- Hoe wordt het ingenomen: in tabletvorm, 1-2 keer per dag
- Hoe lang werkt het: ongeveer 7 uur
- Mogelijke bijverschijnselen: slaapmoeilijkheden, afname van eetlust, gewichtsverlies, hoofdpijn, prikkelbaarheid, maagpijn
- Waarschuwingen: het werkt langzaam (na 1-2 uur), niet aan te raden voor patiënten die angstig zijn, motorieke tics hebben of bij wie het syndroom van Tourette in de familie voorkomt.
Dexetrine (Dextroamphetamine)
- Voordelen: werkt snel (binnen 30-60 minuten), indien geslikt in capsulevorm hoeft 's middags geen dosis te worden ingenomen, in veel gevallen veilig*
- Hoe wordt het ingenomen: tablet, capsule of vloeistof, 2-3 keer per dag
- Hoe lang werkt het: 3 tot 4 uur (tablet)
- Mogelijke bijwerkingen: slaapproblemen, afname van eetlust, gewichtsverlies, hoofdpijn, prikkelbaarheid, maagpijn
- Waarschuwingen: niet aan te raden voor patiënten die angstig zijn, motorieke tics hebben of bij wie het syndroom van Tourette in de familie voorkomt.
Dexedrine Spansule
- Voordelen: duurt ongeveer 8 uur, middagdosis niet nodig
- Hoe wordt het ingenomen: 1 capsule per dag
- Hoe lang werkt het: 8 tot 10 uur (Spansule)
- Mogelijke bijwerkingen: zie dexedrine
- Waarschuwingen: zie dexedrine
Cylert (Pemoline)
- Voordelen: kauwbaar tablet
- Hoe wordt het ingenomen: 1 tablet per dag
- Hoe lang werkt het: 12 tot 24 uur
- Mogelijke bijwerkingen: slaapmoeilijkheden, opwinding, hoofdpijn, maagpijn, abnormale leverfunctietests (zeldzaam)
- Waarschuwingen: het kan 2 tot 4 weken duren voor men er iets van merkt, er zijn regelmatig bloedproeven nodig om de leverfunctie te testen.
Tofranil (Imipramine hydrochlorine)
- Voordelen: helpt bij kinderen/tieners die ook een depressie of angst(stoornis) hebben, werkt de hele dag
- Hoe wordt het ingenomen: tablet, 1-2 keer per dag
- Hoe lang werkt het: 12-24 uur
- Mogelijke bijwerkingen: droge mond, afname van eetlust, hoofdpijn, duizeligheid, constipatie (verstopping), snelle hartslag
- Waarschuwingen: het kan 2 tot 8 weken duren voor men er iets van merkt, "baseline ECG may be ordered and blood work is necessary", moet afgebouwd worden als men stopt.
Nopramin (desipramine hydrochlorine)
- Voordelen: helpt bij kinderen/tieners die ook een depressie of angst(stoornis) hebben, werkt de hele dag
- Hoe wordt het ingenomen: tablet, 1-2 keer per dag
- Hoe lang werkt het: 12-24 uur
- Mogelijke bijwerkingen: droge mond, afname van eetlust, hoofdpijn, maagpijn, duizeligheid, constipatie, (milde mate van) snelle hartslag
- Waarschuwingen: het kan 2-8 weken duren voor men er iets van merkt, "baseline ECG may be ordered and blood work is necessary", moet afgebouwd worden als men stopt.
Catapres (Clonidine)/Clonidine hydrochloride
- Voordelen: helpt bij kinderen die ook een tic hebben of zware hyperactivieit en/of agressie
- Hoe wordt het ingenomen: tablet, 2-4 keer per dag, of verband op huid, 1-2 keer per week verwisseld
- Hoe lang werkt het: 3 tot 6 uur (tablet), 5-7 dagen (verband)
- Mogelijke bijwerkingen: slaperigheid, lage bloeddruk, hoofdpijn, duizeligheid, maagpijn, misselijkheid, droge mond, plaatselijke huidreacties bij verband
- Waarschuwingen: plotseling stoppen met het medicijn kan een verhoging van de bloeddruk als gevolg hebben, de begindosis moet met bedtijd genomen worden en moet langzaam worden opgebouwd om moeheid overdag te voorkomen.
quote:Ik zou ook het liefst zonder doen, maar er is tot nu toe nog geen baan geweest waar ik het vol hield, of omdat ik gek werd van verveling omdat het te saai en eentonig was, of ik werd gestressed.... En ik heb door m'n concentratieproblemen inmiddels m'n middelbare school min of meer verneukt, en verder ben ik met 2 vervolgopleidingen gestopt. Het liefst zou ik het allemaal zonder medicijnen doen, maar dat lukt op het moment niet omdat het me zo niet goed lukt om te werken, en ik zou nu onderhand ook wel eens een opleiding willen doen, en die nog afronden ook... Ik heb een prima leven, maar als ik wat wil bereiken zal ik bijna wel moeten krijg ik onderhand het idee.... En ik heb geen zin om eeuwig in callcenters en winkels te werken enzo
Op zondag 08 september 2002 17:46 schreef ComComMer het volgende:
Ik heb het niet zo op medicijnen... (Ik ben gedeeltelijk autistisch - PDD-NOS) En mij is het dan ook niet voorgeschreven... Ik denk dat je beter af bent zonder... Maar ik ken je natuurlijk niet en heb je niet meegemaakt. Je bent zoals je bent... Hou je creativiteit en gebruik geen medicijnen... En voor de rest... ga ervoor! Het lukt je wel zonder. Je bent sterker dan je denkt... Succes.
quote:Die bijwerkingen zijn ook niet echt om vrolijk van te worden, ik ben zonder medicijnen al mager genoeg
Op zondag 08 september 2002 17:36 schreef Angeles het volgende:
* KNIP *
Ik heb trouwens wat dingen over Efexor XR of wat was het gelezen op hersenstorm.com. Heeft iemand daar nog ervaringen mee?
quote:Ik ben er niet van afgevallen, maar ik heb het dan ook maar heel erg kort gebruikt. Ik ben van mezelf ook al niet zo zwaar, dus mijn gewicht werd wel in de gaten gehouden. Maar er zijn wel mensen die er van afvallen, die mevrouw van Hersenstorm bijvoorbeeld. Zij heeft ook een heel stuk geschreven over de voor- en nadelen van haar Ritalinervaringen, ook interessant om te lezen.
Op zondag 08 september 2002 18:17 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
Die bijwerkingen zijn ook niet echt om vrolijk van te worden, ik ben zonder medicijnen al mager genoeg
Of valt dat in praktijk allemaal wel mee?
quote:Nou, je weet al hoe het moet. Je hebt net pas te horen gekregen hoe het in elkaar zit... Is niet makkelijk, maar daar kom je echt wel overheen. Kijk, zonder probleem wist je dat je iets had maar wat? Nu weet je het en kan je verder gaan. Je bent creatief zeg je net, dusssssssss Dan is er geen call-center voor jou... hehehe... Nee, man! Echt niet. Nu je weet wat je hebt... ga ervoor... doe wat je wilde. Met het probleem als uitgangspunt kan je alles oppakken. Waarschijnlijk heb je best veel steun om je heen nu... Gebruik het... Je hebt het nodig... en je zult het waarderen... niet altijd, maar het komt goed.
Op zondag 08 september 2002 18:14 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
Ik zou ook het liefst zonder doen, maar er is tot nu toe nog geen baan geweest waar ik het vol hield, of omdat ik gek werd van verveling omdat het te saai en eentonig was, of ik werd gestressed.... En ik heb door m'n concentratieproblemen inmiddels m'n middelbare school min of meer verneukt, en verder ben ik met 2 vervolgopleidingen gestopt. Het liefst zou ik het allemaal zonder medicijnen doen, maar dat lukt op het moment niet omdat het me zo niet goed lukt om te werken, en ik zou nu onderhand ook wel eens een opleiding willen doen, en die nog afronden ook... Ik heb een prima leven, maar als ik wat wil bereiken zal ik bijna wel moeten krijg ik onderhand het idee.... En ik heb geen zin om eeuwig in callcenters en winkels te werken enzo
Alle steun van anderen is welkom... en je gedachten alks hierboven beschreven gaan in de juiste denkrichting... wat wil je nog meer.... Laat het bezinken en laat je helpen... vooral dat laatste kost een beetje trots, maar... Je weet zelf wat goed voor je is. Trots versus eigenwaarde... Het grappige is dat je na de hulp of tijdens natuurlijk erachter komt dat die trots nergens op slaat.
Wij zijn toen gaan zoeken op internet. Zo las ik ergens dat om de neurotransmittors in de hersenen een of ander vettig laagje zit wat wordt gemaakt door DHA en GLA vetzuren. Bij mensen met AD(H)D ontbreekt dit laagje of is het onvoldoende aanwezig, zodat een soort kortsluiting ontstaat.
Een tijdje daarna zag ik in een folder van BLOEM (homeopathie) een produkt staan waarin deze twee vetzuren voorkomen. Vitale Vetzuren Balans heet het. Het wordt gemaakt uit visolie.
Wij zijn vorig jaar zomer begonnen met onze zoon hiervan 1 capsule per dag te geven. (mag twee) In het weekend neemt hij ze niet in. En het helpt! Misschien niet zo goed als Ritalin zou doen, maar zijn resultaten op school werden veel beter en volgens zijn nieuwe leerkracht vorig jaar viel hij helemaal niet op in de klas, heel gewoon kind. (Dat was daarvoor wel anders)
Nu zijn we afgelopen vakantie gestopt om te kijken hoe het met hem ging en, eerlijk waar, helemaal terug naar af. Toen we terugkwamen van vakantie zijn we maar weer vlug begonnen.
De leerkracht die hij nu heeft klaagt over zijn gebrek aan concentratie, snel afgeleid, friemelen. Een keer in de week heeft hij ook de leerkracht van vorig jaar en ook hij heeft de verandering gezien.
We hopen dat het binnenkort weer verbetert, als hij weer een tijdje dit produkt gebruikt heeft, anders ben ik bang dat we dan toch maar naar de Ritalin moeten.
Maar misschien is het voor jou iets, je kunt het altijd proberen. Baat het niet? Het schaadt ook niet.
quote:Ik was ook wel van plan om wat anders te gaan doen, en misschien heb ik voor die studie ook wel helemaal geen medicijnen nodig omdat ik zo'n verschrikkelijke muziekjunk ben (en als ik iets interessant vind heb ik het tegenovergestelde van concentratieproblemen), maar daarvoor moet ik het nog wel een jaar met werken volhouden, en dat begin ik op het moment een beetje somber in te zien, deze baan houd ik op deze manier niet lang meer vol, en ik zou niet weten wat wel een geschikte baan voor mij is, en hoe ik daar terecht kom. Bovendien zit ik natuurlijk met 1 maand opzegtermijn
Op zondag 08 september 2002 18:31 schreef ComComMer het volgende:[..]
Nou, je weet al hoe het moet. Je hebt net pas te horen gekregen hoe het in elkaar zit... Is niet makkelijk, maar daar kom je echt wel overheen. Kijk, zonder probleem wist je dat je iets had maar wat? Nu weet je het en kan je verder gaan. Je bent creatief zeg je net, dusssssssss Dan is er geen call-center voor jou... hehehe... Nee, man! Echt niet. Nu je weet wat je hebt... ga ervoor... doe wat je wilde. Met het probleem als uitgangspunt kan je alles oppakken. Waarschijnlijk heb je best veel steun om je heen nu... Gebruik het... Je hebt het nodig... en je zult het waarderen... niet altijd, maar het komt goed.
Alle steun van anderen is welkom... en je gedachten alks hierboven beschreven gaan in de juiste denkrichting... wat wil je nog meer.... Laat het bezinken en laat je helpen... vooral dat laatste kost een beetje trots, maar... Je weet zelf wat goed voor je is. Trots versus eigenwaarde... Het grappige is dat je na de hulp of tijdens natuurlijk erachter komt dat die trots nergens op slaat.
[Dit bericht is gewijzigd door M4SS4CR3 op 08-09-2002 19:10]
quote:Klinkt positief, ik denk dat ik de psych maar even ga vragen of hij hier meer over weet
Op zondag 08 september 2002 18:53 schreef Gia het volgende:
Blablabla
quote:Tijdelijk probleem... meer niet. Het LIJKT meer dan het is... En omdat je nu iets meer inzicht hebt dan eerst, kan je makkelijker blijven volhouden... In het land der blinden is eenoog koning...
Op zondag 08 september 2002 19:06 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
Ik was ook wel van plan om wat anders te gaan doen, en misschien heb ik voor die studie ook wel helemaal geen medicijnen nodig omdat ik zo'n verschrikkelijke muziekjunk ben (en als ik iets interessant vind heb ik het tegenovergestelde van concentratieproblemen), maar daarvoor moet ik het nog wel een jaar met werken volhouden, en dat begin ik op het moment een beetje somber in te zien, deze baan houd ik op deze manier niet lang meer vol, en ik zou niet weten wat wel een geschikte baan voor mij is, en hoe ik daar terecht kom. Bovendien zit ik natuurlijk met 1 maand opzegtermijn :S
quote:Dat klopt, nu ik weet hoe het in elkaar zit maakt me een stuk sterker, maar het is niet zo dat ik ineens de hele wereld aankan, stress zal nou eenmaal een probleem blijven helaas op deze manier. En ik was hier al achter voor ik aan deze baan begon, maar dat is weer een verhaal apart
Op zondag 08 september 2002 19:09 schreef ComComMer het volgende:[..]
Tijdelijk probleem... meer niet. Het LIJKT meer dan het is... En omdat je nu iets meer inzicht hebt dan eerst, kan je makkelijker blijven volhouden... In het land der blinden is eenoog koning...
Voor mij geldt ook: als ik werk doe wat ik echt leuk vind, net als nu met mijn stage, is concentreren geen enkel probleem en heb ik dat wegdromen ook niet echt nodig. Voor een bijbaantje of een tussentijds baantje geldt voor mij dat ik het toch wel heel erg nodig heb dat ik in een klein hoekje van mijn hoofd aan eigen dingen kan denken. Als je de hele dag representatief moet zijn en voor klanten klaar moet staan is dat toch moeilijk.
Is er geen administratief baantje op het callcenter, gewoon dingen uittypen enzo? Dan kun je ook veel meer zelf bepalen wanneer je eventjes pauzeert, eventjes wegdroomt, enzovoort.
En ik weet precies wat je bedoelt. Van de meest leuke delen van mijn studie koop ik zelf allerlei boeken en daar kan ik uren mee bezig zijn, maar bij een wat saaier vak zoals statistiek moet ik mezelf er echt toe zetten om iets te doen. Ik geloof dat er ook een woord is voor dat fenomeen van 'je wel heel goed kunnen concentreren op iets wat je leuk vindt': hyperfocussen.
Een boek lezen kan ik ook achter elkaar, maar echt stampen, zoals veel studiegenoten dat doen, daar ben ik minder goed in, dat heb ik gelukkig ook wat minder nodig omdat ik een goed geheugen heb.
quote:Tja,... maar toen had je nog niet met meerdere mensen gesproken hierover op een objectieve manier... (wanneer oog in oog, zijn ze beleefd, maar ondertussen, je kent het wel). En de stress... is slechts een beetje onzekerheid. Zie je tekortkomingen en eis niet zoveel van jezelf. Niet teveel in ieder geval... Als het zo bedoeld is kom je er wel. Je hebt de geestelijke bagage, dus wat dat betreft. Je bent pas 21 man! Nee, niet zitten kniezen... komt allemaal goed... knoop dat maar in je oren!
Op zondag 08 september 2002 19:12 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
Dat klopt, nu ik weet hoe het in elkaar zit maakt me een stuk sterker, maar het is niet zo dat ik ineens de hele wereld aankan, stress zal nou eenmaal een probleem blijven helaas op deze manier. En ik was hier al achter voor ik aan deze baan begon, maar dat is weer een verhaal apart
quote:De stress komt ook wel omdat m'n collega's zelf ook nogal te lopen stressen, en ik heb nogal de neiging om de gemoedstoestanden van de mensen om me heen over te nemen... En ik ben nog geen 21, dat duurt nog een maand en 22 dagen
Op zondag 08 september 2002 19:17 schreef ComComMer het volgende:[..]
Tja,... maar toen had je nog niet met meerdere mensen gesproken hierover op een objectieve manier... (wanneer oog in oog, zijn ze beleefd, maar ondertussen, je kent het wel). En de stress... is slechts een beetje onzekerheid. Zie je tekortkomingen en eis niet zoveel van jezelf. Niet teveel in ieder geval... Als het zo bedoeld is kom je er wel. Je hebt de geestelijke bagage, dus wat dat betreft. Je bent pas 21 man! Nee, niet zitten kniezen... komt allemaal goed... knoop dat maar in je oren!
quote:Tja, ik ook... ik heb dus graag een vrolijk stel meiden om me heen om een leuke dag te hebben...
Op zondag 08 september 2002 19:26 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
De stress komt ook wel omdat m'n collega's zelf ook nogal te lopen stressen, en ik heb nogal de neiging om de gemoedstoestanden van de mensen om me heen over te nemen...
Helaas, helaas, dat zit er niet in. Is ook een probleem waar ik mee zit, laat staan meerdere fokkers... Niet eigen aan adhd... dus... Dont worry, my man. Komt allemaal op zijn pootjes terecht.
quote:
Op zondag 08 september 2002 18:17 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
Ik heb trouwens wat dingen over Efexor XR of wat was het gelezen op hersenstorm.com. Heeft iemand daar nog ervaringen mee?
quote:Laat hier dan ook even weten wat hij/zij zei. Ben erg benieuwd namelijk.
Op zondag 08 september 2002 19:08 schreef M4SS4CR3 het volgende:[..]
Klinkt positief, ik denk dat ik de psych maar even ga vragen of hij hier meer over weet
Het neurotransmittor-verhaaltje hadden we gevonden op een Amerikaanse website. Wij vonden het ook logisch klinken.
Feit is wel dat het spul werkt. Het is eigenlijk vergelijkbaar met levertraan, die ik vroeger elke dag een lepel in moest nemen van mijn moeder.
Mijn zoon gebruik nu bijna 2 jaar ritalin. Voor die tijd was hij er tegendraads en druk.
Wat ik merkte bij het gebruik is dat hij meer tijd heeft voor een reaktie. Hij gaat niet direct "hak" in op wat ik zeg maar denkt na over zijn reactie.
Van meerdere mensen via de partnersite voor adhd-ers via www.adhd-land.nl weet ik dat het je creativiteit kan aantasten. Aan de andere kant zijn worden de creativiteiten die verzonnen worden wel afgemaakt met ritalin.
Je zal moeten uitproberen hoe je reageert op ritalin. Niet iedereen heeft last van de bijverschijnselen die genoemd worden.
Ritalin is wel eetlust remmend daarom neemt mijn zoon het in direct bij zijn eten of er direct na. Over misselijkheid en hoofdpijn heb ik hem ook gehoord maar alleen de eerste weken en daarna niet meer.
Mijn zoon en man vergeten ook alles wat los en vast zit.
Pas als er een patroon in zit dan willen ze het onthouden en dan nog. Pennen, agenda's, jassen, gymkleding het schijnt zomaar te kunnen verdwijnen...
Opdrachten van meer dan 3 dingen vergeet mijn zoon ook. B.v ga naar boven haal je gymtas, een riem en schone sokken. Dan doet hij het eerste en de rest is hij bovenaan de trap al weer vergeten. Wat ik geleerd heb bij mijn zoon is om maar 1 opdracht per keer te geven. Dus misschien kunnen je collega's je helpen door maar 1 opdracht of 2 per keer te geven.
Verder kan je ook de informatie die je zoekt vinden bij de vereniging Balans.
quote:Dat probleem heeft mijn zoon ook. Maar ik geef hem dan toch die drie opdrachten om hem zogezegd te trainen. Als ik alles maar gemakkelijk maak voor hem, en de omgeving aanpas aan zijn 'handicap', zal hij geen vooruitgang boeken.
Op maandag 09 september 2002 13:42 schreef Mouse het volgende:
Opdrachten van meer dan 3 dingen vergeet mijn zoon ook. B.v ga naar boven haal je gymtas, een riem en schone sokken. Dan doet hij het eerste en de rest is hij bovenaan de trap al weer vergeten. Wat ik geleerd heb bij mijn zoon is om maar 1 opdracht per keer te geven. Dus misschien kunnen je collega's je helpen door maar 1 opdracht of 2 per keer te geven.
Ik geef nu de opdracht 'pak je gymtas en je zwemtas in' en hij gaat naar boven om zijn gymspullen, schone sokken en twee handdoeken te halen. Uit de kelder pakt hij dan de twee benodigde tassen en stopt in de ene tas zijn gymspullen, een handdoek en schone sokken (schoenen zitten er al in) en in de andere tas een handdoek en zijn zwembroek. (die hangt beneden in de gang aan de knop van de verwarming )
Dit was hem anderhalf jaar geleden nooit gelukt. Oefenen helpt echt wel.
Maar ik hik er nu echt tegenaan. Ik wil graag een promotieonderzoek doen bij de uiversiteit Utrecht. Het doel is proefdiervermindering, en dat vind ik heel belangrijk. Maar ondanks dat vind ik de stof die ik moet bestuderen zo ontzettend saai.. ik kan me er niet toezetten om me er echt in te verdiepen. Naarmate de einddatum naders en de adrenaline toeneemt, gaat het beter. Maar ik wil gewoon rustig kunnen lezen, zonder allemaal andere rare dingen te gaan doen ondertussen.
Ik ben nog niet gediagnosticeerd, maar het staat buiten kijf dat ik een behoorlijke concentratiestoornis heb. Moet ik dan ritalin innemen? Het zou wel jammer zijn als het je creativiteit ondermijnt, helemaal als je dat erg dierbaar is (en dat zal voor de meeste creatieve mensen wel gelden). Misschien wel het proberen waard, maar ik zou mijn creativiteit er niet voor willen opgeven. Ben zelf ook niet zo gek op medicijnen moet ik zeggen. Ben altijd wat huiverig voor de lange termijn-gevolgen.
Is ADHD een ziekte die behandeld moet worden?
De vraag die mij een jaar na mijn diagnose ADHD is gerezen is: is ADHD een ziekte (die onder controle moet worden gehouden met medicijnen) of een alternatief temperament (waarmee je moet leren leven in deze jachtige maatschappij)? Meer en meer geloof ik in het laatste en raak ik er steeds meer van overtuigd dat alle problemen die ik ervaar met mezelf en mijn omgeving, niet direct voortkomen uit mijn ADHD, maar uit de psychologische shit die ik mijn leven lang heb opgebouwd door de kritiek op mijn persoonlijkheid.
Niet mogen zijn wie je in je diepste wezen bent, is de vernietigendste boodschap die een mens kan krijgen. Moeten we daarom niet massaal accepteren dat wij niet in de wieg zijn gelegd om rustig en ordentelijk te zijn (maar levendig en creatief)? Is het niet even waardevol, zo niet waardevoller, je te kunnen concentreren op/bezighouden met een heleboel uiteenlopende zaken tegelijkertijd als een hoog concentratievermogen te hebben voor slechts één ding? En moeten wij niet onze unieke persoonlijkheid ontwikkelen en onze gaven uitbuiten in plaats van ons met man en macht proberen te conformeren aan mensen die een compleet andere aard hebben?
quote:Autisme is geen ziekte... het is een state of mind. Je bent ermee geboren en je gaat er ook mee dood. Jezelf worden is iets voor allemaal. Dat hebben niet-autisten net als wel-autisten. Het is mooi verwoord, maar klopt niet. Het is een sort melancholie waarin het anders zijn wordt gehandhaaft. Autisten zijn niet anders, ze DENKEN anders. Dat anders denken kan worden bijgestuurd, maar nooit helemaal. Je moet ermee leren omgaan that's all to it. De mensen die zogenaamd 'normaal' zijn, zien meestal niets bijzonders aan autisten. De autisten DENKEN daar anders over. Er zijn om te overleven in deze maatschappij echter dingen die de autist niet van nature kan. Die moeten worden aangeleerd met concrete hulp. Het plannen en organiseren van dagelijkse dingen... Nou, op die concrete hulp na, is de autist een prima mens om mee om te gaan. De rest van de pijntjes en rare dingen die gebeuren in een autisten leven zijn niet anders dan de andere mensen in Nederland. Maar autisten zijn er wel wat gevoeliger voor.
Op donderdag 12 september 2002 16:22 schreef kokosmakroon het volgende:
dit is een mooi stukje dat ik vond op www.hersenstorm.com
Is ADHD een ziekte die behandeld moet worden?
De vraag die mij een jaar na mijn diagnose ADHD is gerezen is: is ADHD een ziekte (die onder controle moet worden gehouden met medicijnen) of een alternatief temperament (waarmee je moet leren leven in deze jachtige maatschappij)? Meer en meer geloof ik in het laatste en raak ik er steeds meer van overtuigd dat alle problemen die ik ervaar met mezelf en mijn omgeving, niet direct voortkomen uit mijn ADHD, maar uit de psychologische shit die ik mijn leven lang heb opgebouwd door de kritiek op mijn persoonlijkheid.
Niet mogen zijn wie je in je diepste wezen bent, is de vernietigendste boodschap die een mens kan krijgen. Moeten we daarom niet massaal accepteren dat wij niet in de wieg zijn gelegd om rustig en ordentelijk te zijn (maar levendig en creatief)? Is het niet even waardevol, zo niet waardevoller, je te kunnen concentreren op/bezighouden met een heleboel uiteenlopende zaken tegelijkertijd als een hoog concentratievermogen te hebben voor slechts één ding? En moeten wij niet onze unieke persoonlijkheid ontwikkelen en onze gaven uitbuiten in plaats van ons met man en macht proberen te conformeren aan mensen die een compleet andere aard hebben?
Groetjes,
ComComMer
Mede-autist.
voorwoord:
Wat is ADHD? Moet de school opnieuw uitgevonden worden zodat álle kinderen, ook die met ADHD, hun talenten kunnen ontwikkelen? Hoe vinden mensen met ADHD een job waarin zij helemaal kunnen openbloeien? Over deze en andere vragen schreef Tom Hartmann in 2000 een boek dat op slag wereldwijd beroemd werd en hij spreekt er bijna dagelijks over, ergens tussen Australië en IJsland.
ADHD, de complete gids voor kinderen en volwassenen brengt een nieuw en positief perspectief op ADHD: Hartmann geeft de neurologische basislijn voor het ADHD-gedrag: het komt voort uit de overlevingsdrang van de mens, met name uit de tijd toen hij moest jagen om in leven te blijven. Vanuit die invalshoek werpt hij een licht op ADHD dat zowel realistisch als optimistisch is. Hij doet een brede waaier van suggesties voor mensen met ADHD 'om genoeg aanmoediging en levenslust te krijgen' voor een succesrijk leven op school, op het werk en in de relaties.
Dit boek zal voor velen die zich herkennen in de symptomen van ADHD een verademing zijn. Een positieve benadering van problemen stimuleert mensen, en zeker degenen met ADHD, immers veel meer dan een negatieve. - J.J. Sandra Kooij, psychiater
Thom Hartmann schreef talrijke succesboeken over hyperactiviteit. Zij werden in alle wereldtalen vertaald. Hij is voormalig directeur van een residentieel centrum voor ADHD-behandeling, de laatste 20 jaren werkte hij met duizenden kinderen en volwassenen met ADHD over de hele wereld. Hij is ook werkzaam rond en met inheemse volkeren en aboriginals.
Misschien heb je hier iets aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |