abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124271402
De huurbaas heeft een verhoging van de servicekosten aangekondigd.
Ik heb bezwaar gemaakt tegen een aantal kosten (andere de kkosten waarvan hij geen factuur kon overleggen, van de nieuw aangelegde brandmeldinstallatie wil ik 50% van de servicekosten betalen ipv de volle 100% etc ), en ook aangegeven dat we wellicht de huurcommissie om een oordeel kunnen vragen als we er samen niet uitkomen
.
Nu krijg ik een brief met een huurverhoging van 2,5% en inflatiekosten van 1,5%
Daarnaast verhoogt hij de maandelijkse kosten voor energie en bijkomende kosten e.d. met ¤20
Hij dreigt dat de afrekening nog deze maand overgemaakt moet worden, anders zijn alle bijkomende kosten incl deurwaarder etc voor mij

Wat is nu de beste actie??
pi_124271677
Erhm gewoon betalen?

Noem mij eens een reden waarom je niet zou betalen? Die verhoging is binnen de wettelijk toegestane verhoging en ook de energie is duurder geworden. Zal ongetwijfeld iets over in je contract staan.
pi_124273181
volgens mij mag je alleen in juni of juli de huur verhogen.
pi_124273259
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:37 schreef dumrels het volgende:
volgens mij mag je alleen in juni of juli de huur verhogen.
Volgens mij mag het 1 keer per jaar.
pi_124273620
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:38 schreef erikkll het volgende:

[..]

Volgens mij mag het 1 keer per jaar.
Je hebt gelijk 1 keer per jaar 1 juli wordt altijd gehanteerd omdat op dat moment de nieuwe percentages bekend worden.: http://www.rijksoverheid.(...)j-huurverhoging.html
pi_124274049
En je mag toch niet zomaar allerlei servicekosten verhogen zonder een goede motivatie of facturen van vorig jaar waaruit blijkt dat de kosten omhoog gegaan zijn ?
Hij berekent nu ook kosten voor een oud vloerkleed etc....
  dinsdag 19 maart 2013 @ 23:15:33 #7
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_124275560
Je hebt het over een huurbaas, gaat het hier over geliberaliseerde huur (meer dan ¤ 681,02 per maand)?
pi_124276750
Het risico van het betalen van de verhoogde voorschotten, is dat je deze nooit meer terug zal zien bij de afrekening. Ik zou inderdaad kijken naar de vorige afrekening, hier alle onzin afhalen en kijken op welk bedrag je dan uitkomt. Is de verhoging van 20 euro niet nodig? Dan ook niet betalen.
Dit wel allemaal schriftelijk toelichten aan de verhuurder, zodat je hier later geen gezeur mee krijgt (alsin wanbetaling). Deurwaarder zou ik me verder niet zo'n zorgen over maken, maar andere zullen daar meer ervaring mee hebben.

Daarnaast:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurverhoging

Let goed op het maximale percentage waarmee je verhuurder mag verhogen. Daarnaast moet hij dit minsten 2 maanden van te voren kenbaar maken.

Lees de volgende site goed:

http://www.huurcommissie.nl/verhuurder/servicekosten/#c290
Meeste is te regelen via de huurcommissie.

[ Bericht 18% gewijzigd door Piger op 19-03-2013 23:46:24 ]
Eerst denken, dan typen
pi_124280705
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:10 schreef janzjanz het volgende:
Hij dreigt dat de afrekening nog deze maand overgemaakt moet worden, anders zijn alle bijkomende kosten incl deurwaarder etc voor mij
Afrekening? Welke afrekening? :?

En die deurwaarder, wat wil die komen doen dan?
pi_124280805
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 03:26 schreef r_one het volgende:
En die deurwaarder, wat wil die komen doen dan?
ik denk komen koffie drinken
  Redactie Frontpage woensdag 20 maart 2013 @ 07:25:44 #11
38148 crew  Innisdemon
pi_124281064
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 05:07 schreef karo30 het volgende:

[..]

ik denk komen koffie drinken
Ik denk ´t ook, want meer zit er dan echt niet in, zonder gerechtelijk bevel.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 20 maart 2013 @ 08:30:34 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_124281722
Waarom niet gewoon betalen, en daarna kijken of je de huurverhoging kunt aanvechten?

Edit: waarom open je ineens een nieuw topic? In de oude stond veel nuttige informatie, o.a. Dat die verhoging van de service kosten door hem zijn gerechtvaardigd door o.a. gemeentebelasting door berekenen.

[ Bericht 56% gewijzigd door Hallmark op 20-03-2013 08:40:14 ]
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_124296625
Ik heb een nieuw topic geopend, omdat hij nu opeens met die deurwaarder op de proppen komt. We zijn het gewoon niet eens over een aantal elementen in de huurverhoging die betrekking hebben op de servicekosten, en hij gaat niet inhoudelijk op onze argumenten in (we zitten met zijn 9en in de woning, het is een groot huis dat als studentwoning wordt gebruikt)
Sommige servicekosten zijn we het mee eens (oa het doorberekenen van reinigingsrechten etc etc). Maar een aantal andere posten niet. Daar gaat hij niet op in. En overlegt van een aantal andere ook niet de factuur waarop die gebaseerd is.
Vandaar mijn vraag: hoe kom je hieruit. Misschien is het juist wel handig dat iemand met verstand van zaken langs komt aan wie we het kunnen uitleggen.
Maar een deurwaarder kun je dus niet zomaar sturen.
We zullen nogmaals een brief sturen waarin we uitleggen welke posten we wel willen betalen , en welke niet. En waarom niet...
De deurwaarder hoeven we ons dus geen zorg over te maken als we het zo aanpakken?
:)
pi_124299130
Stap naar de huurcommissie. Heel simpel.
nog vragen?

Je moet pas bang worden als de deurwaarder je gaat dagvaardigen.
Generaal?? Pardon??
pi_124315193
Ik heb gelezen dat die deurwaarders vaak als dreigmiddel ingezet worden:

[i]''Gerechtsdeurwaarder als incassobureau
Het inschakelen van de deurwaarder als incassobureau levert direct een psychologisch voordeel op. Een gerechtsdeurwaarder heeft meer gezag en wettelijke bevoegdheden dan een incassobureau. Omdat een deurwaarderskantoor daardoor meer indruk maakt, hoeft het meestal niet eens tot een juridische procedure te komen. Er gaat meer dreiging uit van het inschakelen van een deurwaarder. Daarnaast levert het vaak tijdswinst op en komt u slagvaardiger over.''
[/i]

een incassobureau afwachten kan natuurlijk ook. Ik denk niet dat hij wacht tot we naar de huurcommissie stappen. Die heb ik namelijk gebeld , en zij doen pas over servicekosten van 2012 ná 1 juli 2013 uitspraak.

Wat is wijsheid?
pi_124323469
Zover ik weet zijn er maar een paar instanties die zonder tussenkomst van een rechter mogen vorderen.
Je huurbaas is daar niet 1 van logischerwijze.
  donderdag 21 maart 2013 @ 07:23:40 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_124323515
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 07:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zover ik weet zijn er maar een paar instanties die zonder tussenkomst van een rechter mogen vorderen.
Je huurbaas is daar niet 1 van logischerwijze.
Als het gaat om achterstallige huur dan weer wel, staat zoiets in de wet mbt huren.

Maar huur je boven of onder ~680 eur huur? Omdat je vaak schermt met huurcommissie neem ik aan eronder? Dan zou ik die gewoon nu al inschakelen en de toko laten opmeten ed.

Trouwens is een huurverhoging van 2,5% ok, een '1.5% inflatiecorrectie' mag niet tenzij dat in je contract staat ;) Waarsch. heeft verhuurder een beetje TV gekeken de laatste maanden en denkt ie wheee cashen.
Dum de dum
pi_124325676
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:22 schreef janzjanz het volgende:
Ik heb gelezen dat die deurwaarders vaak als dreigmiddel ingezet worden:

[i]''Gerechtsdeurwaarder als incassobureau
Het inschakelen van de deurwaarder als incassobureau levert direct een psychologisch voordeel op. Een gerechtsdeurwaarder heeft meer gezag en wettelijke bevoegdheden dan een incassobureau. Omdat een deurwaarderskantoor daardoor meer indruk maakt, hoeft het meestal niet eens tot een juridische procedure te komen. Er gaat meer dreiging uit van het inschakelen van een deurwaarder. Daarnaast levert het vaak tijdswinst op en komt u slagvaardiger over.''
[/i]

een incassobureau afwachten kan natuurlijk ook. Ik denk niet dat hij wacht tot we naar de huurcommissie stappen. Die heb ik namelijk gebeld , en zij doen pas over servicekosten van 2012 ná 1 juli 2013 uitspraak.

Wat is wijsheid?
Succes met zn deurwaarder. Dan moet hij eerst naar de rechter.

Gewoon afwachten wat het bezwaar oplevert en tot die tijd het oorspronkelijke bedrag betalen.
pi_124344008
Ik huur voor ¤330 , de overige studenten betalen dit ook ongeveer (scheelt een beetje naar rato van de grootte van de kamer)
pi_124344118
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 09:50 schreef kvbeurden het volgende:

Succes met zn deurwaarder. Dan moet hij eerst naar de rechter.

Gewoon afwachten wat het bezwaar oplevert en tot die tijd het oorspronkelijke bedrag betalen.
En het extra geld maandelijks even op zij zetten want als de uitspraak in jullie nadeel is dan moet je plots een heel hoog bedrag in één keer betalen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_124358268
wil dit topic toch even een politieke inslag geven: normaal gesproken hoeft een willekeurige fabrikant / verkoper geen inzicht te geven in kosten. (Er is maar 1 prijs en dat is de aanschafprijs.)
Bij verhuren moet dat opeens wel.

pvda bedankt :r
  vrijdag 22 maart 2013 @ 00:21:00 #22
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_124361288
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 23:14 schreef BlueRoom het volgende:
wil dit topic toch even een politieke inslag geven: normaal gesproken hoeft een willekeurige fabrikant / verkoper geen inzicht te geven in kosten. (Er is maar 1 prijs en dat is de aanschafprijs.)
Bij verhuren moet dat opeens wel.

pvda bedankt :r
Het woord zegt het al, het gaat om het leveren van service: servicekosten. Dat heeft geen zak met kopen en verkopen te maken en er mag geen winst op gemaakt worden.
pi_124363511
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 00:21 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het woord zegt het al, het gaat om het leveren van service: servicekosten. Dat heeft geen zak met kopen en verkopen te maken en er mag geen winst op gemaakt worden.
:')
dat is altijd makkelijk te compenseren door die winst ergens anders vandaan te halen. Voor hetzelfde zeg je dat die brandmelder gratis is en verhoog je de kale huur.
pi_124363525
als je trouwens zo'n lul van een huisbaas hebt zou ik overwegen te verhuizen, wel een schuld achterlaten natuurlijk ;)
pi_124364064
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 07:27 schreef BlueRoom het volgende:
als je trouwens zo'n lul van een huisbaas hebt zou ik overwegen te verhuizen
Bij gebrek aan ruggengraad ...
  vrijdag 22 maart 2013 @ 18:52:21 #26
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_124382531
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 08:27 schreef r_one het volgende:

[..]

Bij gebrek aan ruggengraad ...
Alsof er tegen in gaan zin heeft. Best case scenario is dan dat je de rest van je huurperiode op gespannen voet leeft met je huisbaas. Helaas schiet het nederlands recht hierbij nog ruim tekort.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_124401400
heeft iemand ervaring met een incassobureau voor wat betreft de servicekosten? De huurcommissie wil pas uitspraak doen over zaken die na 1 juli ingediend worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')