abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124215493
Liefjens,

Het is me een raadsel. Je wilt afstuderen en moet daarvoor een werkstuk/scriptie schrijven. Omdat je 'ergens onderzoek naar doet', moet je tegenwoordig blijkbaar ook IEDEREEN onderzoeken, want je zet je enquête op FOK!, op libelle.nl, op bokt.nl, op facebook, op hyves, op blytes en je verspreidt het ook nog eens via je msn- en icq-naam.

Waarom? Waarom maar voor zoveel mogelijk respondenten gaan waarvan waarschijnlijk driekwart niet eens echt bruikbaar is voor je enquête. En omdat je enquête ook nog eens bagger is, lokt dat ook nog eens méér mensen uit die voor de grap je baggerenquête in gaan vullen, puur om je te stangen omdat ze vinden dat je met zo'n prul het afstuderen niet waard bent.

Dus lieve mensen die enquêtes plaatsen op FOK!, leg mij eens uit: WAAROM hier je enquête dumpen met een of ander nietszeggend bericht erbij, en nog erger: met een titel die totaal je doelgroep niet aantrekt? En waarom dan 9 van de 10 keer ook nog eens niet (echt) reageren op commentaar of kritiek op je enquête?

Ik ben niet per se tegen het plaatsen van enquêtes. Als het een écht goede enquête is, gepost in het subforum waar (op zijn minst voor een deel) je doelgroep zich bevindt (CUL als het over koken gaat, TRV als het over reizen gaat, bijvoorbeeld), met een enquêtteur die netjes antwoordt op vragen en kritiek en zich niet verschuilt achter 'oh, ja, fouten, dat hebben mijn klasgenoten zo gedaan', dan is er an sich niets mis mee, en lok je ook nog eens minder onzininvullers uit. Maar verder? De kwaliteit is erbarmelijk, en omdat we hier op FOK! de rotsten niet zijn faciliteren wij uiteraard graag in het erin wrijven van deze erbarmelijke onzin die er voorbij komt. Ook boeit het ons geen flikker of je van je begeleider op je flikker krijgt of niet; op de arbeidsmarkt ga je (hopelijk ) toch wel snel onderuit.

Maar nogmaals, leg eens uit, alsjeblieft, lieve enquêteposter, waarom?
Ja doei.
pi_124215622
Ik vraag me al een tijdje af waarom het niet meer nodig is om vooraf toestemming te vragen om een enquête te plaatsen. Daar voorkom je de meeste bagger mee, lijkt me.
  maandag 18 maart 2013 @ 18:30:55 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_124215751
Omdat het de leerlingen/studenten niet interesseert wat de uitslag van hun enquête is. Als ze maar genoeg reacties hebben en er een leuk verhaaltje over kunnen brabbelen. De docenten slikken het toch wel en ook in het bedrijfsleven gaat het niet anders, er wordt vaak maar wat gedaan.
pi_124215759
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:27 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Ik vraag me al een tijdje af waarom het niet meer nodig is om vooraf toestemming te vragen om een enquête te plaatsen. Daar voorkom je de meeste bagger mee, lijkt me.
Hier gaat de discussie niet over, maargoed, kort antwoord:

We willen potentiële nieuwe users niet afschrikken, en ook komen er met kleine regelmaat écht goede enquêtes voorbij en users blijven hangen.

Een topic als deze gaat alsnog gewoon op slot: SES / Enquête afstudeerstage (gericht op vrouwen) net als élk ander topic waar geen aandacht aan besteed wordt. Zie het als een nieuwe user die met een andere vraag op FOK! komt. Als hij iets over TV wil weten en een fatsoenlijk topic daar aanmaakt, blijft dat open en wordt er normaal geantwoord, als je iets over eten wilt weten en in CUL als eerste een nieuw topic aanmaakt en dat goed doet, blijft hij ook open. Hetzelfde met enquêtes: doe je moeite en onderhoud je je topic, dan is dat helemaal prima. Als niet, dan is 't snel over met je kansen ;)
Ja doei.
pi_124215809
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:31 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

We willen potentiële nieuwe users niet afschrikken, en ook komen er met kleine regelmaat écht goede enquêtes voorbij en users blijven hangen.

Een topic als deze gaat alsnog gewoon op slot: SES / Enquête afstudeerstage (gericht op vrouwen) net als élk ander topic waar geen aandacht aan besteed wordt. Zie het als een nieuwe user die met een andere vraag op FOK! komt. Als hij iets over TV wil weten en een fatsoenlijk topic daar aanmaakt, blijft dat open en wordt er normaal geantwoord, als je iets over eten wilt weten en in CUL als eerste een nieuw topic aanmaakt en dat goed doet, blijft hij ook open. Hetzelfde met enquêtes: doe je moeite en onderhoud je je topic, dan is dat helemaal prima. Als niet, dan is 't snel over met je kansen ;)
Daar is ook wel iets voor te zeggen. Maar ik verwacht niet dat ook maar iemand waar je je op richt hier reageert. De meesten plaatsen hun enquête en loggen uit om daarna nooit meer van zich te laten horen.
pi_124215839
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:30 schreef BasEnAad het volgende:
Omdat het de leerlingen/studenten niet interesseert wat de uitslag van hun enquête is. Als ze maar genoeg reacties hebben en er een leuk verhaaltje over kunnen brabbelen. De docenten slikken het toch wel en ook in het bedrijfsleven gaat het niet anders, er wordt vaak maar wat gedaan.
Precies
  maandag 18 maart 2013 @ 18:34:14 #7
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_124215866
Je zou een enquete kunnen houden over het waarom?
Flauw ik weet het :')

Lekker makkelijk toch, gewoon ff online neerzetten en klaar ben je...
pi_124215944
Is het niveau van de studenten dan écht zo laag, dus dat ze én gewoon echt slecht zijn (zie het aantal belabberde enquêtes) én ook nog eens compleet geen passie meer hebben voor wat ze doen?

Heb altijd nog ergens de hoop dat velen gewoon niet doorhebben hoe slecht de enquête is die ze neer durven te gooien op het internet, maar verder nog wel hun best willen doen, zeker als het gaat om een (master)afstudeerproject. Dat de profielwerkstukenquêtes om te janken zijn is nog enigszins niet boeiend, maar je afstudeerproject. Mijn hemel ;(.
Ja doei.
  maandag 18 maart 2013 @ 18:39:05 #9
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_124216048
Je dankt toch niet dat er een goed doordacht idee achter zit? 90% doet het omdat het zo lekker makkelijk is. De andere 10% doet wat je in de OP schrijft.
Ok stelletje hokboeren
pi_124216238
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:36 schreef motorbloempje het volgende:
Is het niveau van de studenten dan écht zo laag, dus dat ze én gewoon echt slecht zijn (zie het aantal belabberde enquêtes) én ook nog eens compleet geen passie meer hebben voor wat ze doen?

Heb altijd nog ergens de hoop dat velen gewoon niet doorhebben hoe slecht de enquête is die ze neer durven te gooien op het internet, maar verder nog wel hun best willen doen, zeker als het gaat om een (master)afstudeerproject. Dat de profielwerkstukenquêtes om te janken zijn is nog enigszins niet boeiend, maar je afstudeerproject. Mijn hemel ;(.
Soms lees je een enquête (ik help graag iemand die zijn best doet voor zijn studie) en dan denk je: allemachtig, die middelbare scholieren doen ook maar wat hè. Om dan te lezen dat het om een afstudeerproject voor het hbo gaat. Och arme... -O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_124217067
De mensen die zoiets posten kijken niet eens hun topic terug.
  maandag 18 maart 2013 @ 20:09:12 #12
192683 AMDB
Visionair.
pi_124220483
Mensen die een enquête doen omdat het zo lekker gemakkelijk is :') Heb wel een aantal Marketing studenten e.d. op Facebook die kennelijk voor het gemak maar allemaal studenten als doelgroep nemen. En zich maar niet realiseren dat onderzoek met surveys ontzettend moeilijk goed uit te voeren is. Als je van tevoren niet goed nadenkt over wat je met je vragen meet kun je alles weggooien.
pi_124220826
Sowieso onderzoek op basis van enquêtes. Ga eens fatsoenlijk onderzoek doen in plaats van die Stapel praktijkjes. :{w
  † In Memoriam † maandag 18 maart 2013 @ 20:19:15 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_124221169
Ik heb een hekel aan enquêtes. Ik ben er gewoon te dom voor. Vragen ze in de OP om mensen die vaak cola drinken en dan moet je bijvoorbeeld aangeven welke merken je kent, koopt en hoe vaak je die drinkt. Staat ergens onderaan de vraag of je wel eens cola drinkt? Huh, je mocht toch alleen meedoen als je dat deed? En dan slaat de twijfel toe. Heb ik het wel allemaal begrepen? Zit er een addertje onder het gras? En dan komt me de stoom uit den oren. :'(
  maandag 18 maart 2013 @ 20:51:34 #15
192683 AMDB
Visionair.
pi_124223294
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
geven welke merken je kent, koopt en hoe vaak je die drinkt. Staat ergens onderaan de vraag of je wel eens cola drinkt? Huh, je mocht toch alleen mee
Ik snap het, overkomt mij ook regelmatig. En dan nog die mooie 'helemaal mee eens tot helemaal mee oneens', wat denken ze wel niet?!
pi_124232503
Ik snap dan weer niet wat jou dat uitmaakt? Laat die mensen gewoon en laat ze lekker afstuderen. Je hoeft toch niet alles te snappen in de wereld of wel?
pi_124234303
Mag ik een aanvullende vraag stellen, Motorbloempje?
Is een enquête en en hierop volgende standaard statistische analyse überhaupt afstudeerwaardig, ook al is het goed uitgevoerd? Ik kan me voorstellen dat je in een enkel geval een enquête als hulpmiddel kan gebruiken voor een onderzoek maar in dat geval ga je al snel een specifieke groep moeten zoeken, bijv. een bepaalde beroepsgroep of een groep mensen die lijdt aan een bepaalde ziekt. Waarmee ik dus volgens mij op jouw punt uitkom.

Volgens mij is het in principe toch de bedoeling dat je origineel onderzoek uitvoert. Dat is allesbehalve evident maar ja, niet iedereen hoeft een WO-diploma te behalen. Voor het HBO hoeft zo'n onderzoekje wat mij betreft niet, die enkele HBO-leerling die dit wel aankan doet het 2-3 jaar later toch nog voor de masterfase van een universitaire opleiding. Het zou misschien goed zijn als universiteiten wat strenger zouden worden en als werkgevers mensen die net die laatste stap niet kunnen zetten wel aannemen voor allerlei functies op HBO- of WO-bachelor-niveau.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 19 maart 2013 @ 07:58:18 #18
192683 AMDB
Visionair.
pi_124239648
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mag ik een aanvullende vraag stellen, Motorbloempje?
Is een enquête en en hierop volgende standaard statistische analyse überhaupt afstudeerwaardig, ook al is het goed uitgevoerd? Ik kan me voorstellen dat je in een enkel geval een enquête als hulpmiddel kan gebruiken voor een onderzoek maar in dat geval ga je al snel een specifieke groep moeten zoeken, bijv. een bepaalde beroepsgroep of een groep mensen die lijdt aan een bepaalde ziekt. Waarmee ik dus volgens mij op jouw punt uitkom.

Volgens mij is het in principe toch de bedoeling dat je origineel onderzoek uitvoert. Dat is allesbehalve evident maar ja, niet iedereen hoeft een WO-diploma te behalen. Voor het HBO hoeft zo'n onderzoekje wat mij betreft niet, die enkele HBO-leerling die dit wel aankan doet het 2-3 jaar later toch nog voor de masterfase van een universitaire opleiding. Het zou misschien goed zijn als universiteiten wat strenger zouden worden en als werkgevers mensen die net die laatste stap niet kunnen zetten wel aannemen voor allerlei functies op HBO- of WO-bachelor-niveau.
Wat is 'standaard statistische analyse'? Als het alleen gaat om wat descriptives en dan vergelijken dan zeg ik 'nee, niet afstudeerwaardig'. Echter, mits er al een goede verankering van academische literatuur is, en dus een 'geaccepteerde' manier om constructen te meten, dan kan een enquête zeker een goede tool zijn om verbanden aan te tonen. Dit kan echter niet met alleen standaard descriptive statistics en daar is zeker meer voor nodig.

Of een afstudeeronderzoek echt uniek moet zijn is een grote vraag, zeker in marketing zijn veel zaken al onderzocht en zou een afstudeeronderzoek zich kunnen richten op onderzoek voor een bepaald product. Op het hbo is het zelfs nog een heel ander verhaal, daar is uniekheid volgens mij nog veel minder aan de orde (evenals enige statistische kennis).

Wat ik bij veel enquêtes hier zie is dat (a) ze een vage doelgroep omschrijving hebben, (b) ik me ten zeerste afvraag in hoeverre de vragen verankerd zijn in academische literatuur (in hoeverre meten de vragen de constructen) en (c) het design van de enquêtes is dermate slecht dat er wel bias op moet treden (die dus je hele enquête nutteloos maakt). Dit zijn slecht geformuleerde vragen, vreemde antwoordcategorieën e.d.

Dat is het probleem dat veel mensen zich niet realiseren bij onderzoek middels enquêtes. Bij interviews of andere manieren van onderzoek zijn je meeste resultaten nog wel bruikbaar, ook al heb je van tevoren niet alles 100% uitgedacht (onderzoek via interviews doe je ook vooral op 'onbekend' terrein, waar je niet 100% zeker weet wat je gaat vinden). Terwijl het niet 100% uitdenken van je vragen bij enquêtes leidt tot het compleet nutteloos maken van je data.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 08:18:35 #19
379986 GoobyPls
Gooby Pls :)
pi_124239849
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:31 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Misschien wel dicht, maar alsnog meerdere mensen hebben het ingevuld. Met minimale inzet alsnog resultaat, het loont dus.
pi_124240006
Beetje zinloos topic. Als ze al de moeite nemen te reageren om te reageren dan is het hooguit in hun eigen topic. Daarna zie je ze niet meer. :)

Ena sl ze al reageren dan is het omdat ze verongelijkt zijn dat ze commentaar krijgen op hun bagger enquetes.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_124240038
Ik krijg idd het idee dat het een verplicht nummertje is voor veel scholieren en dat het enige doel is voldoende respons te scoren zodat ze hun zesje voor het betreffende vak krijgen. Kwaliteit of nut doet verder niet ter zake. :')
pi_124240051
Maar wat kan je verder van een marketeer in spe verwachten. Als ze echt aan het werk zijn doen en kunnen ze niet veel meer :P
  dinsdag 19 maart 2013 @ 08:40:01 #23
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_124240155
Terechte klacht. Je krijgt één goede enquête voor je topic.

woordentest.ugent.be/instructions.html
pi_124240352
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 08:33 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Ik krijg idd het idee dat het een verplicht nummertje is voor veel scholieren en dat het enige doel is voldoende respons te scoren zodat ze hun zesje voor het betreffende vak krijgen. Kwaliteit of nut doet verder niet ter zake. :')
En volgens mij krijgen ze van de docenten een lijstje met websites, waaronder FOK!, waar ze de verzoeken kunnen plaatsen voor een enquete :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_124240395
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 08:49 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En volgens mij krijgen ze van de docenten een lijstje met websites, waaronder FOK!, waar ze de verzoeken kunnen plaatsen voor een enquete :+
Ja, dit ook nog eens.

Dus ook, lieve docenten, waarom? O+ :')
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')