FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Feedback motivatiebrief
Sicariomaandag 18 maart 2013 @ 04:34
Hai,
Laatst heb ik gesolliciteerd voor een nieuwe baan als callcenter medewerker. Ik heb een telefonisch gesprek gehad waar ik het eea moest vertellen en vervolgens moest ik een test maken die ik per mail toegezonden kreeg. Eenmaal door de test kreeg ik dit mailtje:
Graag vraag ik je om jouw Id/Paspoort , je diploma, een referentie en rekeningnummer mee te nemen.
Dit zodat wij jouw administratie ook meteen in orden kunnen maken.

Tijdens ons sollicitatiegesprek zal ik met name ingaan op je motivatie en vragen naar voorbeelden uit je werkverleden.
Als tip ter voorbereiding kun je kijken op www.KPN.com.
Ook vraag ik je om voor die tijd een motivatiebrief te schrijven van min. 1/2 A4 waarin je antwoord geeft op de volgende vragen:
In deze motivatie vraag ik je de volgende vragen uit te werken
- Op welke manier sluit jij goed aan op de kernwaarden ( Persoonlijk, Eenvoud & Vertrouwen) van KPN?
- Wat kom jij KPN brengen?
- Waarin ga jij het verschil maken?
- Wat wil jij binnen KPN komen halen?
Deze kan je per mail toezenden naar {naam}@{naam bedrijf}.nl

Ik heb een motivatiebrief gemaakt en daar wil ik graag wat feedback op!

voornaam achternaam
straatnaam huisnummer
postcode stad

stad, 18 maart ’13

Betreft: Motivatiebrief Medewerker Technische helpdesk KPN.

Beste mw. tussenvoegsels en achternaam,

Op www.{naam uitzendbureau}.nl ben ik de vacature ‘Medewerker Technische helpdesk KPN' tegengekomen en deze sprak mij direct aan. Ik zal u uitleggen waarom deze vacature mij direct aansprak en wat mij heeft getriggerd om te solliciteren voor deze functie.

Ik heb vanaf maart 2011 anderhalf jaar gewerkt voor het {naam bedrijf}. Hier functioneerde ik als team ondersteunend medewerker. Deze functie is eigenlijk bedoeld voor zeer ervaren professionals op gebied van dienstverlening. De gemiddelde leeftijd was dan ook 40. Bij deze leeftijd komen ook vragen over ICT-kwesties. Door mijn achtergrond als ICT-hobbyist werd ik natuurlijk altijd benaderd voor vragen, waardoor ik ook een soort technicus werd op IT gebied. Bij de dienstverlening moet gedacht worden aan een team van minimaal één re-integratiebegeleider, één arbeidsdeskundige en één verzekeringsarts. Er wordt nauw samengewerkt daardoor speelt zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en tijdigheid een grote rol. De klanten bellen ons en wij bellen klanten. Gesprekken met klanten gebeurd te allen tijde resultaatgericht met empathie en respect. Ik voelde mij geprikkeld om bij een telefonisch gesprek met de klant toch het resultaat waar ik naar verlangde te behalen.

Na een verhuizing in mei ’12 ben ik op mijzelf gaan wonen in {stad}. Op het moment dat ik door een vriend werd verteld over het face2face marketingbedrijf {bedrijfnaam}’ heb ik hier gesolliciteerd en werd ook direct aangenomen. Hier begonnen de ‘Hardcore sales’ voor mij. Ik ben rijk aan ervaring om de juiste elementen te bundelen om zo het best mogelijke resultaat te behalen. Op sales heb ik een hele andere kijk dan lijkt. Ik houd van praten, maar door luisteren heb ik geleerd dat veel meer te halen valt.

Binnen dit bedrijf ben ik in zeer korte tijd gepromoveerd tot teamleider, waarbij ik het team aanstuur waar nodig en targets zowel individueel als in teamverband behaal. Ik ben met plezier teamleider. In deze tijd heb ik geleerd te onderhandelen met verschillende partijen, die allemaal verschillende belangen hebben. Door deze functie heb ik een bescheiden start gemaakt met de ontwikkeling van mijn leiderschapskwaliteiten.

Kwaliteit staat boven kwantiteit… zeer cliché, maar hier kom ik even op terug. Bij face to face marketing staat ‘zo veel mogelijk’ bovenaan, dat zou dus betekenen dat kwantiteit boven kwaliteit staat. Ik heb liever een goed gesprek waarbij ik doormiddel van luisteren, anticiperen, communicatieve vaardigheden en overtuigingskracht de sale maak waarbij men zelf volledig achter het contract staan, dan dat ik zoveel mogelijk huizen pak om een paar geluksales te treffen waarbij de ruime meerderheid als spijtoptant uitvalt.

Met dank aan deze mentaliteit mag ik mij op 2 projecten ‘de recordhouder’ noemen. Dit is leuk en motiveert mij, maar leuk is niet genoeg, want ik wil van beter naar best. Ik kan me goed voorstellen dat het werk in het callcenter ook buiten gewone kantoortijden plaatsvindt. Ik houd van afwisseling, dus ik vind wisselde werktijden geen enkel bezwaar.

Mijn vertrouwen in dat ik de geschikte kandidaat ben voor deze vacature is natuurlijk volledig aanwezig als ik de belangen tegen elkaar afweeg. Dit heeft mij getriggerd om te solliciteren.

voornaam achternaam
Haquemaandag 18 maart 2013 @ 06:55
Hoe korter hoe beter.
eerste alinea eruit.
Tweede alinea begin je niet met "ik"
rest niet gelezen.
123hopsaflopsmaandag 18 maart 2013 @ 07:01
Je bent echt compleet los gegaan over jezelf, als ik dit zo lees zouden ze je directeur moeten maken :')
Dieter_Denglermaandag 18 maart 2013 @ 07:22
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 07:01 schreef JoPiDo het volgende:
Je bent echt compleet los gegaan over jezelf, als ik dit zo lees zouden ze je directeur moeten maken :')
Dit dus. Wat is dit voor stap in je carrière?
Je gaat van een midlevel carrière functie naar een startersfunctie :?
Ik zou je niet passend vinden vanwege teveel blabla en ook wel vanwege de spelfouten.
rekenwondermaandag 18 maart 2013 @ 07:34
Ik zou wat meer ingaan op je technische vaardigheden i.p.v. je sales vaardigheden. Het is immers een technische functie.

Persoonlijk denk ik ook dat het te veel tekst is. Geen hond die dat allemaal gaat lezen.
#ANONIEMmaandag 18 maart 2013 @ 07:45
Teveel tekst, en je vind jezelf te geweldig. Je kan de helft weglaten
Civilianmaandag 18 maart 2013 @ 08:05
Veel geblaat over jezelf, maar ik mis nou juist een beetje de motivatie waar deze brief voor bedoeld is. Of t is gewoon ondergesneeuwd door de rest ;)
Het is een helpdeskfunctie, daar verwachten ze dit soort brieven niet..

Overschat jij de functie niet een beetje, dat je idd een stap terug neemt in je carriere? Dit is ongeschoold studentenwerk..
Fratzmaandag 18 maart 2013 @ 08:23
Je gaat zeker vragen krijgen over je 'ik ben met plezier teamleider'. Verder, man, maak het eens concreet en helder, zo veel geblaat, je hoeft echt niet zo uitgebreid te zijn. Is dit voor Groningen, Enschede of Eindhoven?
motorbloempjemaandag 18 maart 2013 @ 08:31
:O enkeltje eeuwig archief dit....
eleusismaandag 18 maart 2013 @ 08:43
Veel te lang en mij bevalt de toon ook niet echt. Mensen die "getriggerd" zeggen wil ik sowieso een hoek verkopen. Maar constructief blijvend, haal de wat meer feitelijke beschrijvingen van je vorige werksituaties eruit, en probeer iets meer als technicus ipv salespersoon over te komen.
123hopsaflopsmaandag 18 maart 2013 @ 08:57
Het komt op mij vooral ongeloofwaardig over...
motorbloempjemaandag 18 maart 2013 @ 08:58
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 08:57 schreef JoPiDo het volgende:
Het komt op mij vooral ongeloofwaardig over...
Hoe harder je moet schreeuwen, hoe minder betrouwbaar, m.i.. Veel geblaat, weinig wol, dat idee.
egeltje1985maandag 18 maart 2013 @ 09:03
Eerste alinea slaat al nergens op. En hoe je aansluit bij de kernwaarden komt niet terug.
RM-rfmaandag 18 maart 2013 @ 09:22
Die brief geeft de indruk van een 'hobbyist' (zoals je jezelf letterlijk noemt, wat meestal betekent dat je geen goed vooropleiding of echte professionele ervaring hebt) die van zichztelf vind dat hij al alles weet en dus al gelijk zich als expert presenteert, en zichzelf al behoorlijk op de borst klopt ('hardcore sales' en 'recordhouder').

Voor een bedrijf is dat meestal niet fijn. Ze vragen je om 'motivatie' en niet om hen uit te leggen hoe goed jij sowieso al bent;
Evenmin willen ze dat jij hen gaat vertellen hoe 'geschikt' jij al bent voor de job en dat zij jou moeten nemen, laat dat een beslissing zijn die zij nemen.

'Motivatie' is eerder je bereidheid je aan te passen aan anderen, te functioneren in een team, te luisteren naar je leidinggevende en je te houden aan hun regels.

Uit je brief komt eerder het tegenovergestelde... Het lijkt een solicitaiebrief om hen te vertellen dat ze je sowieso moeten nemen omdat jij alles al zou hebben. Maar niet dat je gemotiveerd bent om je in hun bedrijf in te voegen (Jij bent immers zo 'goed' dat iedereen je zou willen)

[ Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 18-03-2013 12:00:01 ]
Isabeaumaandag 18 maart 2013 @ 09:27
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 09:22 schreef RM-rf het volgende:
die brief geeft de indruk van een 'hobbyist' (zoals je jezelf letterlijk noemt, wat meestal betekent dat je geen goed vooropleiding of echte professionele ervaring hebt) die van zichztelf vind dat hij al alles weet en dus al gelijk zich als expert presenteert, en zichzelf al behoorlijk op de borst klopt ('hardcore sales' en 'recordhouder').

voor een bedrijf is dat meestal niet fijn.. ze vragen je om 'motivatie' en niet om hen uit te leggen hoe goed jij sowieso al bent;
en evenmin willen ze dat jij hen gaat vertellen hoe 'geschikt' jij bent voor de job en zij jou moeten nemen, laat dat een beslissing zijn die zij moeten nemen.

'Motivatie' is eerder je bereidheid je aan te passen aan anderen, te functioneren in een team, te luisteren naar je leidinggevende en je te houden aan hun regels.

Uit je brief komt eerder het tegenovergestelde... het lijkt een solicitaiebrief om hen te vertellen dat ze je sowieso moeten nemen omdat jij alles al zou hebben, maar niet dat je gemotiveerd bent om je in hun bedrijf in te voegen (jij bent immers zo 'goed' dat iedereen je zou willen)
Ja, dat dus. Ik zou je opzij leggen op de stapel: te zwaar voor de functie.
Tha_Duckmaandag 18 maart 2013 @ 10:13
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 09:03 schreef egeltje1985 het volgende:
Eerste alinea slaat al nergens op. En hoe je aansluit bij de kernwaarden komt niet terug.
Die eerste alinea zou nog wel gaan als je iets doet als:
quote:
Door {naam uitzendbureau} ben ik op de vacature ‘Medewerker Technische helpdesk KPN' gewezen, welke mij direct aansprak.
Zelf vind ik een korte introductie wel op zijn plaats, en het voorkomt het veel voorkomende probleem dat er met 'ik' begonnen wordt. Het zou nog iets uitgebreider kunnen, maar dit is eigenlijk al voldoende.

Voor de rest, wat een lachertje die brief. Je doet of je heel wat bent, maar uiteindelijk ben je gewoon telefoontrut die een scriptje afwerkt. Maak het niet mooier dan het is.
Kandijfijnmaandag 18 maart 2013 @ 10:25
Allemachtig man, mijn eerste indruk is dat iemand boven zijn eigen niveau probeert te schrijven. Onnodig gebruik van Engelse termen en vaag gebruik van moeilijke woorden die amper relevant zijn.

Daarnaast ben je bij deze functie gewoon een belmiep en zal je zeer waarschijnlijk een script moeten volgen.

Kortom begin vrolijk opnieuw en zoek even op hoe je een fatsoenlijke brief schrijft.
motorbloempjemaandag 18 maart 2013 @ 10:27
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 10:25 schreef Kandijfijn het volgende:
Allemachtig man, mijn eerste indruk is dat iemand boven zijn eigen niveau probeert te schrijven. Onnodig gebruik van Engelse termen en vaag gebruik van moeilijke woorden die amper relevant zijn.

Daarnaast ben je bij deze functie gewoon een belmiep en zal je zeer waarschijnlijk een script moeten volgen.

Kortom begin vrolijk opnieuw en zoek even op hoe je een fatsoenlijke brief schrijft.
Ja, maar TS is dan ook een heuse 'go-getter' die 'out of de box kan denken'!
jrozmaandag 18 maart 2013 @ 10:46
1. Gebruik zakelijke termen, geen hippe termen als 'getriggerd'.
2. Schrijf je brief in schrijftaal, gebruik geen spreektaal: "Kwaliteit staat boven kwantiteit… zeer cliché". Serieus? '...' gebruiken in een brief???
3. Waarom spreekt de functie jou aan? Wat heeft het bedrijf eraan om jou aan te nemen?

Verder wat hierboven al gezegd is. Maar waarom solliciteer jij voor die functie? Ben je momenteel werkloos? Voor een technisch helpdesk medewerker is verstand van techniek wel handig, maar ligt dit ver, heel ver, onder het niveau van de persoon die jij in de brief beschrijft. Als ik alleen kijk naar het profiel in die brief zou ik als HR medewerker denken dat je liegt, dat je momenteel werkloos bent, of dat je de druk op je huidige werk niet aankan, waardoor je een lichtere functie wil.

Mocht je er toch geen solliciteren: gooi deze brief weg, en maak een nieuwe, en ga hierbij alleen in op de vragen die jij gesteld zijn:
quote:
- Op welke manier sluit jij goed aan op de kernwaarden ( Persoonlijk, Eenvoud & Vertrouwen) van KPN?
- Wat kom jij KPN brengen?
- Waarin ga jij het verschil maken?
- Wat wil jij binnen KPN komen halen?
Tha_Duckmaandag 18 maart 2013 @ 10:50
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 10:27 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, maar TS is dan ook een heuse 'go-getter' die 'out of de box kan denken'!
En zonder 9 tot 5 mentaliteit, dat is tenslotte een uitdaging. Werken van 5 tot 7 in de avond.
spierbalmaandag 18 maart 2013 @ 11:07
geld is de motivatie. zet dat er maar in
Maanvismaandag 18 maart 2013 @ 11:11
Ik heb je brief niet gelezen, die was veel te lang.
Recruiters zullen hem ook niet lezen, veel te lang, ze hebben geen tijd om die te lezen als je hem zo lang maakt.
Chiwiemaandag 18 maart 2013 @ 11:18
Ik heb je brief even snel doorgescand.. Wat een lap tekst.
Sluit me bij bovenstaande opmerkingen aan, nogal veel opschepperij over jezelf.

Daarnaast mis ik antwoord op de vragen:
quote:
10s.gif Op maandag 18 maart 2013 04:34 schreef Sicario het volgende:
- Waarin ga jij het verschil maken?
- Wat wil jij binnen KPN komen halen?
Kreatormaandag 18 maart 2013 @ 11:23
Ik begon net met het eruit halen van de d's en de t's en wat rare zinnen, maar die brief is zo slecht geschreven dat je net zo goed opnieuw kunt beginnen. Wat een rotzooi. Is ook geen doorkomen aan.
Kittenbraadworstmaandag 18 maart 2013 @ 11:27
quote:
9s.gif Op maandag 18 maart 2013 11:23 schreef Kreator het volgende:
Ik begon net met het eruit halen van de d's en de t's en wat rare zinnen, maar die brief is zo slecht geschreven dat je net zo goed opnieuw kunt beginnen. Wat een rotzooi. Is ook geen doorkomen aan.
ik begon hiermee

quote:
deze sprak mij direct aan. Ik zal u uitleggen waarom deze vacature mij direct aansprak
Maar toen ik verder las, trok ik dezelfde conclusie als jij.

Schrijf je brief opnieuw TS en geef daarin alleen antwoord op de vragen.
NomanIWmaandag 18 maart 2013 @ 11:32
Als de brief jou als persoon reflecteert is ie prima. Persoonlijk hou ik het graag kort en bondig.

Moet er wel bij zeggen dat ik al bijna een half jaar werkloos ben en werk voor mij helaas een lastig onderwerp, maar toch.
egeltje1985maandag 18 maart 2013 @ 11:32
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 10:13 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Die eerste alinea zou nog wel gaan als je iets doet als:

[..]

Zelf vind ik een korte introductie wel op zijn plaats, en het voorkomt het veel voorkomende probleem dat er met 'ik' begonnen wordt. Het zou nog iets uitgebreider kunnen, maar dit is eigenlijk al voldoende.

Voor de rest, wat een lachertje die brief. Je doet of je heel wat bent, maar uiteindelijk ben je gewoon telefoontrut die een scriptje afwerkt. Maak het niet mooier dan het is.
Een korte intro is prima inderdaad, maar niet zo. Twee keer sprak aan en het afschuwelijke 'getriggerd'.
weg_16042013_01maandag 18 maart 2013 @ 11:51
Welkom op Fok, Sicario. Aardige mensen hier, vind je niet?
Kreatormaandag 18 maart 2013 @ 11:52
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 11:51 schreef PierreBetfair het volgende:
Welkom op Fok, Sicario. Aardige mensen hier, vind je niet?
Wat is er mis met eerlijkheid. Als niemand wat zegt, stuurt ze een baggerbrief.
SEMTEXmaandag 18 maart 2013 @ 11:52
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 10:27 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, maar TS is dan ook een heuse 'go-getter' die 'out of de box kan denken'!
Jammer genoeg scoren die jeuktermen nog steeds in het bedrijfsleven.

OT: het scoort altijd als je kunt duidelijk maken waarom je 't écht wilt. Wees enthousiast en laat merken dat je veel van het bedrijf weet. Verpak je niet je complete levensverhaal in de motivatiebrief (dat verhuisdeel zou ik eruit laten)
weg_16042013_01maandag 18 maart 2013 @ 11:56
quote:
14s.gif Op maandag 18 maart 2013 11:52 schreef Kreator het volgende:

Wat is er mis met eerlijkheid. Als niemand wat zegt, stuurt ze een baggerbrief.
Als je zegt dat het rotzooi is, vermeld dan ook even hoe het wel moet. Ik zeg niet dat je een botte hork bent, maar je gedraagt je wel zo. Dat weet je zelf ook, hopelijk.
Kittenbraadworstmaandag 18 maart 2013 @ 12:04
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 11:56 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Als je zegt dat het rotzooi is, vermeld dan ook even hoe het wel moet. Ik zeg niet dat je een botte hork bent, maar je gedraagt je wel zo. Dat weet je zelf ook, hopelijk.
hoe kun je vermelden hoe het wél moet als heel de brief niet werkt, laat hem eerst eens een nieuwe brief schrijven met de tips die hij wél heeft gekregen en daarna kun je dan nog een keer kijken of verbeteren zin heeft ^O^
motorbloempjemaandag 18 maart 2013 @ 12:05
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 11:56 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Als je zegt dat het rotzooi is, vermeld dan ook even hoe het wel moet. Ik zeg niet dat je een botte hork bent, maar je gedraagt je wel zo. Dat weet je zelf ook, hopelijk.
Ja, kom, laten we even heel TS zijn brief voor gaan kauwen, waarna hij misschien op gesprek mag komen en ze meteen doorhebben dat TS die brief niet zelf heeft geschreven. Win.
weg_16042013_01maandag 18 maart 2013 @ 12:06
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 12:04 schreef Kittenbraadworst het volgende:

[..]

hoe kun je vermelden hoe het wél moet als heel de brief niet werkt.
Huh? Je kan alleen maar zeggen dat iets niet deugt als je weet hoe het wel moet. Wat dacht je dan?
hugecoollmaandag 18 maart 2013 @ 12:10
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 12:06 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Huh? Je kan alleen maar zeggen dat iets niet deugt als je weet hoe het wel moet. Wat dacht je dan?
Ik weet niet hoe het wel moet, maar zó in ieder geval niet!
Kittenbraadworstmaandag 18 maart 2013 @ 12:17
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 12:06 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Huh? Je kan alleen maar zeggen dat iets niet deugt als je weet hoe het wel moet. Wat dacht je dan?
er zijn genoeg tips gegeven over hoe het wel moet, geen spelfouten, niet te lang, antwoord geven op de vragen die gesteld zijn... Je kan deze brief niet gaan bijsnijden en verbeteren omdat hij helemáál fout is. Dat bedoelde ik. Als hij graag wil dat iemand dát soort tips gaat geven, zal hij eerst de hele brief moeten herschrijven.

Maar zelfs als je níet weet hoe iets wél moet, kun je soms nog prima zeggen hoe iets níet moet.
Als iemand pannenkoeken wil gaan bakken met een ei, zandbakzand en peterselie, kan ik zonder problemen zeggen dat hij dan geen pannenkoek krijgt hoor, daarvoor hoef ik niet te weten hoe je wél een pannenkoek maakt.
Kreatormaandag 18 maart 2013 @ 12:21
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 12:06 schreef PierreBetfair het volgende:
Je kan alleen maar zeggen dat iets niet deugt als je weet hoe het wel moet. Wat dacht je dan?
Wat een onzin.
Ceased2Bemaandag 18 maart 2013 @ 12:23
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 12:06 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Huh? Je kan alleen maar zeggen dat iets niet deugt als je weet hoe het wel moet. Wat dacht je dan?
Op basis van deze brief zou hij bij mij op de stapel 'ok, als we echt niemand anders kunnen vinden' belanden. Wil niet zeggen dat ik een betere motivatie-brief kan schrijven.
Hell, ik heb nog nooit een motiviatie-brief hoeven schrijven. Kale c.v. is/was voldoende.
Frommaandag 18 maart 2013 @ 12:23
Mooie troll.. Dit kan toch niet echt zijn :)

edit:
Kijk gewoon even verder dan je neus lang is en kijk is via google wat voor brieven naar boven komen
weg_16042013_01maandag 18 maart 2013 @ 12:37
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 12:17 schreef Kittenbraadworst het volgende:

Maar zelfs als je níet weet hoe iets wél moet, kun je soms nog prima zeggen hoe iets níet moet.
Als iemand pannenkoeken wil gaan bakken met een ei, zandbakzand en peterselie, kan ik zonder problemen zeggen dat hij dan geen pannenkoek krijgt hoor, daarvoor hoef ik niet te weten hoe je wél een pannenkoek maakt.
Nee, je snapt er niks van. Zeker alleen wat basis wiskundige logica gehad, of helemaal geen?
eleusismaandag 18 maart 2013 @ 13:28
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 12:37 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Nee, je snapt er niks van. Zeker alleen wat basis wiskundige logica gehad, of helemaal geen?
Geen theoretische informatica gehad zeker? Er zijn zat problemen waarvoor het genereren van een oplossing lastig is maar het controleren van een gegeven oplossing (of het afwijzen van een gegeven oplossing) simpel.
weg_16042013_01maandag 18 maart 2013 @ 13:30
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:28 schreef eleusis het volgende:

[..]

Geen theoretische informatica gehad zeker? Er zijn zat problemen waarvoor het genereren van een oplossing lastig is maar het controleren van een gegeven oplossing (of het afwijzen van een gegeven oplossing) simpel.
Lastig en simpel is iets heel anders dat onmogelijk en mogelijk. Misschien valt het kwartje nu.
hugecoollmaandag 18 maart 2013 @ 13:33
Je voldoet iig niet aan de kernwaarde 'eenvoudig' :P
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 14:02
Sicario, ik vind het een heel aardige, eerste poging! Ik denk dat in je brief al alle elementen zitten om het een geslaagde brief te maken. Mijn tips:

- Ik zou de brief inderdaad wat korter maken, maximaal één A4.
- Ik vind het heel fijn om je informele stijl te lezen. In verreweg de meeste brieven denken mensen het goed te doen omdat ze zich keurig aan de regels houden, maar juist die brieven zijn door hun clichés ontzettend saai. Ik vind wel dat je soms uit de bocht vliegt en iets te veel in spreektaal vervalt, bijvoorbeeld "Kwaliteit staat boven kwantiteit… zeer cliché, maar hier kom ik even op terug".
- Ik vond het stuk over liever kwaliteit boven kwantiteit het interessantst om te lezen en zou hier denk ik het meest de nadruk op leggen. Je hebt duidelijk een visie op hoe je met klanten om moet gaan en bent ervan overtuigd dat je hier de beste (lange termijn-) resultaten mee haalt. Ook het gedeelte over luisteren vs. praten vind ik interessant, maar het komt een beetje over als holle retoriek omdat je al zoveel positieve dingen over jezelf zegt. Wees selectiever!
- Met het op de borst kloppen vind ik het over het algemeen wel meevallen. Dat moet je in een brief ook wel een beetje doen. Het gedeelte waarin je je eerste functie omschrijft, zou ik wel aanpassen. Een formulering als "werd ik natuurlijk altijd benaderd voor vragen" vind ik bijvoorbeeld te sterk uitgedrukt; het "natuurlijk" moet je in zo'n geval echt weglaten. En met name door deze alinea kreeg ik de indruk dat je overgekwalificeerd bent voor de functie.
Skintmaandag 18 maart 2013 @ 14:05
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 10:50 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

En zonder 9 tot 5 mentaliteit, dat is tenslotte een uitdaging. Werken van 5 tot 7 in de avond.
Persoonlijk werk ik liever van 10 tot 6.

quote:
10s.gif Op maandag 18 maart 2013 04:34 schreef Sicario het volgende:

In deze motivatie vraag ik je de volgende vragen uit te werken
- Op welke manier sluit jij goed aan op de kernwaarden ( Persoonlijk, Eenvoud & Vertrouwen) van KPN?
- Wat kom jij KPN brengen?
- Waarin ga jij het verschil maken?
- Wat wil jij binnen KPN komen halen?
Deze kan je per mail toezenden naar {naam}@{naam bedrijf}.nl
Je beantwoordt echt geen één van de vragen. Tenzij het antwoord op 'wat kom jij KPN brengen' 'een enorme blaaskaak' is.

quote:
Ik heb een motivatiebrief gemaakt en daar wil ik graag wat feedback op!
deze sprak mij direct aan. Ik zal u uitleggen waarom deze vacature mij direct aansprak
Te herhalend binnen 2 zinnen.
quote:
Ik heb vanaf maart 2011 anderhalf jaar gewerkt voor het {naam bedrijf}.
Hier gebruik je verleden tijd maar verder in de brief beschrijf je de functie in tegenwoordige tijd. Is verwarrend.
quote:
Hier functioneerde ik als team ondersteunend medewerker.
Was je in je eentje een heel team of is dit een spelfoutje?
quote:
Deze functie is eigenlijk bedoeld voor zeer ervaren professionals op gebied van dienstverlening. De gemiddelde leeftijd was dan ook 40. Bij deze leeftijd komen ook vragen over ICT-kwesties. Door mijn achtergrond als ICT-hobbyist werd ik natuurlijk altijd benaderd voor vragen, waardoor ik ook een soort technicus werd op IT gebied. Bij de dienstverlening moet gedacht worden aan een team van minimaal één re-integratiebegeleider, één arbeidsdeskundige en één verzekeringsarts. Er wordt nauw samengewerkt daardoor speelt zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en tijdigheid een grote rol. De klanten bellen ons en wij bellen klanten. Gesprekken met klanten gebeurd te allen tijde resultaatgericht met empathie en respect. Ik voelde mij geprikkeld om bij een telefonisch gesprek met de klant toch het resultaat waar ik naar verlangde te behalen.
Deze zin zegt echt niks. Misschien verlangde je wel een kutresultaat of voelde je de prikkel wel maar deed je er niks mee?
quote:
Na een verhuizing in mei ’12 ben ik op mijzelf gaan wonen in {stad}. Op het moment dat ik door een vriend werd verteld over het face2face
Wat is dit? Deur-aan-deur verkoop? Folders uitdelen op straat?
quote:
marketingbedrijf {bedrijfnaam}’ heb ik hier gesolliciteerd en werd ook direct aangenomen. Hier begonnen de ‘Hardcore sales’ voor mij. Ik ben rijk aan ervaring om de juiste elementen te bundelen om zo het best mogelijke resultaat te behalen. Op sales heb ik een hele andere kijk dan lijkt. Ik houd van praten, maar door luisteren heb ik geleerd dat veel meer te halen valt.
Door te luisteren heb je dat geleerd, of heb je geleerd dat er door luisteren meer te halen valt?
quote:
Binnen dit bedrijf ben ik in zeer korte tijd gepromoveerd tot teamleider, waarbij ik het team aanstuur waar nodig en targets zowel individueel als in teamverband behaal. Ik ben met plezier teamleider. In deze tijd heb ik geleerd te onderhandelen met verschillende partijen, die allemaal verschillende belangen hebben. Door deze functie heb ik een bescheiden start gemaakt met de ontwikkeling van mijn leiderschapskwaliteiten.

Kwaliteit staat boven kwantiteit… zeer cliché, maar hier kom ik even op terug. Bij face to face
Net was het nog 'face2face'.
quote:
marketing staat ‘zo veel mogelijk’ bovenaan, dat zou dus betekenen dat kwantiteit boven kwaliteit staat. Ik heb liever een goed gesprek waarbij ik doormiddel van luisteren, anticiperen, communicatieve vaardigheden en overtuigingskracht de sale maak waarbij men zelf volledig achter het contract staan, dan dat ik zoveel mogelijk huizen pak om een paar geluksales te treffen waarbij de ruime meerderheid als spijtoptant uitvalt.

Met dank aan deze mentaliteit mag ik mij op 2
'twee' is netter
quote:
projecten ‘de recordhouder’
Recordhouder wat?
quote:
noemen. Dit is leuk en motiveert mij, maar leuk is niet genoeg, want ik wil van beter naar best. Ik kan me goed voorstellen dat het werk in het callcenter ook buiten gewone kantoortijden plaatsvindt. Ik houd van afwisseling, dus ik vind wisselde werktijden geen enkel bezwaar.

Mijn vertrouwen in dat ik de geschikte kandidaat ben voor deze vacature is natuurlijk volledig aanwezig als ik de belangen tegen elkaar afweeg. Dit heeft mij getriggerd om te solliciteren.
Dit is al gezegd, maar dit leest alsof je alleen solliciteert omdat je denkt dat je de baan toch wel krijgt, niet omdat je het ook een leuke baan lijkt.
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 14:06
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 07:34 schreef rekenwonder het volgende:
en i.p.v. je sales vaardigheden. Het is immers een technische functie.
Dat vind ik ook nog wel een goede tip, want ik had volledig over het hoofd gezien dat het een technische functie is.
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 14:15
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 11:51 schreef PierreBetfair het volgende:
Welkom op Fok, Sicario. Aardige mensen hier, vind je niet?
Nou, inderdaad! Er worden best veel goede tips gegeven, maar ik sta te kijken van de nare toon in verreweg de meeste reacties. Waar heeft de topicstarter dat in hemelsnaam aan verdiend? Solliciteren is voor de meeste mensen een behoorlijk moeilijk en kwetsbaar proces, dus waarom zou je iemand die daar middenin zit op zo'n manier toespreken? Zou je dat ook doen met iemand waar je in real life een conversatie mee voert?

Toevallig las ik vandaag op de site van NRC Next dit stuk: Denk eerst eens kritisch na voordat je op dit opiniestuk reageert. Ook hier heel toepasselijk.
Kreatormaandag 18 maart 2013 @ 15:42
quote:
6s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:05 schreef Skint het volgende:
Hier gebruik je verleden tijd maar verder in de brief beschrijf je de functie in tegenwoordige tijd. Is verwarrend.
Bovendien is 'begin 2011' en 'anderhalf jaar' dubbelop. Bovendien kan een werkgever wel rekenen en teruglezen in de CV als hij de dagen wil tellen. Bovendien is de hele brief kut.

Bovendien,

Krea.
Maanvismaandag 18 maart 2013 @ 15:56
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, inderdaad! Er worden best veel goede tips gegeven, maar ik sta te kijken van de nare toon in verreweg de meeste reacties. Waar heeft de topicstarter dat in hemelsnaam aan verdiend? Solliciteren is voor de meeste mensen een behoorlijk moeilijk en kwetsbaar proces, dus waarom zou je iemand die daar middenin zit op zo'n manier toespreken? Zou je dat ook doen met iemand waar je in real life een conversatie mee voert?
In Real Life als ik die brief zou tegen komen zou ik hem zonder pardon de prullenbak in mieteren. Verspilling van mijn tijd om daar fatsoenlijk op te reageren. Zo gaat dat in het bedrijfsleven. TIP: Maak de brief kort en bondig, niet meer dan 4 korte alinea's.
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 16:05
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 15:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

In Real Life als ik die brief zou tegen komen zou ik hem zonder pardon de prullenbak in mieteren. Verspilling van mijn tijd om daar fatsoenlijk op te reageren. Zo gaat dat in het bedrijfsleven. TIP: Maak de brief kort en bondig, niet meer dan 4 korte alinea's.
Als een vriend of kennis je een sollicitatiebrief zou sturen en om commentaar zou vragen, dan zou je - hoop ik dan maar - constructieve kritiek leveren. Kritiek hebben de meesten wel onder de knie; aan het constructieve gedeelte schort het een en ander. Maar hé, dat is allemaal geoorloofd als je iemand niet kent, klaarblijkelijk.
Maanvismaandag 18 maart 2013 @ 16:08
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Als een vriend of kennis je een sollicitatiebrief zou sturen en om commentaar zou vragen, dan zou je - hoop ik dan maar - constructieve kritiek leveren. Kritiek hebben de meesten wel onder de knie; aan het constructieve gedeelte schort het een en ander. Maar hé, dat is allemaal geoorloofd als je iemand niet kent, klaarblijkelijk.
Het gaat toch over een sollicitatiebrief aan het bedrijfsleven? Dus die stuur je naar een bedrijf? Dan mag je toch wel zeggen dat die zonder pardon de prullenbak in gemieterd wordt omdat ie te lang is? Volgens mij is het constructief genoeg als je zegt dat ie te lang is.
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 16:09
Het valt me trouwens op dat bijna iedereen hier valt over de lengte van de brief terwijl in de aanwijzingen gevraagd werd om een motivatie van minstens een half A4'tje. Ik ben dat nog nooit tegengekomen, een minimum in plaats van een maximum.
Maanvismaandag 18 maart 2013 @ 16:09
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:09 schreef Claudia_x het volgende:
Het valt me trouwens op dat bijna iedereen hier valt over de lengte van de brief terwijl in de aanwijzingen gevraagd werd om een motivatie van minstens een half A4'tje. Ik ben dat nog nooit tegengekomen, een minimum in plaats van een maximum.
Deze is veel langer dan een half a4'tje.
DroogDokmaandag 18 maart 2013 @ 16:11
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:09 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Deze is veel langer dan een half a4'tje.
Dat ligt aan de punt-grote van je letters.
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 16:11
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:08 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het gaat toch over een sollicitatiebrief aan het bedrijfsleven? Dus die stuur je naar een bedrijf? Dan mag je toch wel zeggen dat die zonder pardon de prullenbak in gemieterd wordt omdat ie te lang is? Volgens mij is het constructief genoeg als je zegt dat ie te lang is.
Nee, 'constructief' betekent dat je opbouwend commentaar geeft. Dat er door menig bedrijf hufterig met sollicitaties wordt omgegaan, betekent niet dat je aan een medeforumgebruiker op een onbetamelijke manier commentaar moet of mag geven. Dat is geen forumregel maar een kwestie van goed fatsoen. (Fatsoen? Doen mensen daar nog aan?)
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 16:12
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:09 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Deze is veel langer dan een half a4'tje.
Minstens.
Skintmaandag 18 maart 2013 @ 16:13
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Als een vriend of kennis je een sollicitatiebrief zou sturen en om commentaar zou vragen, dan zou je - hoop ik dan maar - constructieve kritiek leveren. Kritiek hebben de meesten wel onder de knie; aan het constructieve gedeelte schort het een en ander. Maar hé, dat is allemaal geoorloofd als je iemand niet kent, klaarblijkelijk.
Als het om een sollicitatiebrief gaat zou ik liever de ongepeperde mening hebben dan de kritiek die omringd wordt door "vat het niet verkeerd op, maar..." Anyway, de meeste replies zijn prima, en er zitten er ook tussen met typische FoK!-botheid. Niks bijzonders en onder de streep kan TS er genoeg nuttigs uithalen.
Maanvismaandag 18 maart 2013 @ 16:14
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, 'constructief' betekent dat je opbouwend commentaar geeft. Dat er door menig bedrijf hufterig met sollicitaties wordt omgegaan, betekent niet dat je aan een medeforumgebruiker op een onbetamelijke manier commentaar moet of mag geven. Dat is geen forumregel maar een kwestie van goed fatsoen. (Fatsoen? Doen mensen daar nog aan?)
Hufterig? Bepaal jij nu ineens wat fatsoen is en wat niet? Ik vind het hufterig als je zo'n lange brief stuurt en daarmee mensen 10 minuten van hun tijd laat verspillen terwijl je wat er staat ook in 2 minuten kan mededelen.
En daarbij: Ik vind het onfatsoenlijk en hufterig als je de tijd die wij besteden aan het beantwoorden van de Topicstarter als hufterig bestempelt. Laat de TS dat lekker zelf bepalen.
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 16:19
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:13 schreef Skint het volgende:

Niks bijzonders en onder de streep kan TS er genoeg nuttigs uithalen.
Daar verbaas ik me vooral over, dat het klaarblijkelijk normaal is geworden om zo te reageren

Om het wat meer ontopic te maken en niet in een metadiscussie vast te blijven zitten: ik verbaas me er ook over dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat je een zin of een alinea niet met 'ik' mag begin. Onzin.
Skintmaandag 18 maart 2013 @ 16:21
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Daar verbaas ik me vooral over, dat het klaarblijkelijk normaal is geworden om zo te reageren

Om het wat meer ontopic te maken en niet in een metadiscussie vast te blijven zitten: ik verbaas me er ook over dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat je een zin of een alinea niet met 'ik' mag begin. Onzin.
Hier op fok is het normaal. Betekent niet dat het goed is, maar dat soort reacties kun je ook gewoon negeren :)

Ik zie ook niet in waarom je niet met 'ik' mag beginnen. Je kunt precies dezelfde zin in een andere woordvolgorde zetten, en dan is het opeens wél goed...
Maanvismaandag 18 maart 2013 @ 16:27
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Daar verbaas ik me vooral over, dat het klaarblijkelijk normaal is geworden om zo te reageren
Als dat je niet bevalt kom dan maar niet op FOK!

quote:
Om het wat meer ontopic te maken en niet in een metadiscussie vast te blijven zitten: ik verbaas me er ook over dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat je een zin of een alinea niet met 'ik' mag begin. Onzin.
Dat leerden wij iig vroeger op school. Hoe een recruiter er op reageert die niet de meest recente update van het taalgebruik kent? Geen idee, beter het zekere voor het onzekere nemen :).
Maanvismaandag 18 maart 2013 @ 16:28
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:21 schreef Skint het volgende:

[..]

Hier op fok is het normaal. Betekent niet dat het goed is, maar dat soort reacties kun je ook gewoon negeren :)

Ik zie ook niet in waarom je niet met 'ik' mag beginnen. Je kunt precies dezelfde zin in een andere woordvolgorde zetten, en dan is het opeens wél goed...
Vroeger zeiden ze: Als je je zin met 'ik' begint komt dat egoïstisch/arrogant over.
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 16:28
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:21 schreef Skint het volgende:

[..]

Hier op fok is het normaal. Betekent niet dat het goed is, maar dat soort reacties kun je ook gewoon negeren :)
True. Maar ik denk dat onderschat wordt hoe fijn het voor mensen is als anderen iets positiefs in hen zien en van daaruit meedenken. Dat is waarom ik het constructieve van kritiek leveren benadrukte.

Over het al dan niet met 'ik' beginnen van een zin heeft Beatrijs Smulders eens een interessant stuk geschreven dat ik onderschrijf en dat denk ik ook wel nuttig is voor de topicstarter. Je moet in een brief niet overkomen als iemand die vol is van zichzelf, maar je moet ook geen kromme zinnen construeren om 'ik' aan het begin van een zin te vermijden.

Van Beatrijs:

Schrijvers van persoonlijke brieven werd verboden om met ‘ik’ te beginnen, omdat het niet passend werd gevonden om meteen jezelf op de voorgrond te schuiven. De conventie vereiste dat men zich eerst in de ander verdiepte, voordat men over zichzelf losbarstte. Deze regel leidde tot versteende openingen als: ‘Hoe gaat met jou? Met mij gaat het goed.’ Een ander gevolg was dat mensen via verwrongen zinsconstructies het ‘ik’ probeerden te vermijden: ‘Onmetelijk is hoeveel ik van je hou’.

In zakelijke brieven is het gebruikelijk om eerst het kader te schetsen van waaruit de brief wordt geschreven, voordat men ter zake komt. ‘In antwoord op uw schrijven d.d. […] betreffende de aanvraag van een bouwvergunning, deel ik u mee dat…’ Dit om een connectie met de aangeschrevene tot stand te brengen.

Niet beginnen met ‘ik’ is een versimpeling van de regel dat je je in het contact met anderen niet als een egocentrist moet gedragen. Het is daarmee een regel die nooit helemaal de lading kan dekken, want er zijn genoeg zinnen te bedenken die wel met ‘ik’ beginnen en desondanks van betrokkenheid voor de ander getuigen. Wat niet wegneemt dat een schrijven dat met ‘ik’ begint een met de deur in huis vallerige indruk maakt die niet altijd van pas komt. In e-mails doen mensen dat voortdurend en daar is ook niets op tegen, gezien de informaliteit van het genre. Maar als u een wat vloeiender, minder hakketakke toon wil voeren, waarmee de aangeschrevene rustig de inhoud van brief of e-mail in wordt gevoerd, is het beter om niet met ‘ik’ te beginnen.
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 16:31
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:27 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Als dat je niet bevalt kom dan maar niet op FOK!
Ik zit hier al sinds de begindagen en ik blijf strijden voor fatsoen.
AnnaTralalamaandag 18 maart 2013 @ 16:31
- Gebruik alleen de verleden tijd als je het hebt over vorige functies.
- Minder spreektaal gebruiken. "Waardoor ik ook een soort van technicus werd op IT gebied" kun je beter verwoorden als: "Waardoor ik ook regelmatig technische vragen op IT-gebied beantwoordde".
- Wat andere mensen hier ook zeggen, je komt zo over alsof je te zwaar bent voor de functie. Ze vragen naar een medewerker, niet naar een teamleider. Ook zou ik meer ingaan op het technisch inhoudelijke deel van de functie, bijvoorbeeld door iets te zeggen als: "Technische vragen van klanten vormen geen probleem voor mij, van controleren of de stekker erin zit tot adviseren over de verbindingspunten van glasvezel."
- Ik heb je brief drie keer gelezen en snap nog steeds niet waarom je deze functie wilt. Waarom wil je als technisch helpdesk medewerker aan de slag? Waarom wil je bij KPN werken? Waarom wil je voor een bedrijf werken dat Persoonlijk, Eenvoud & Vertrouwen als kernwaarden heeft?
Skintmaandag 18 maart 2013 @ 16:32
quote:
6s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zit hier al sinds de begindagen en ik blijf strijden voor fatsoen.
Dat is bewonderenswaardig, maar ik had na twee topics al door dat daar geen beginnen aan was :p
Luxuriamaandag 18 maart 2013 @ 16:33
TS krijgt wel veel feedback, maar komt hij nog wel terug om op zijn minst te bedanken?
Maanvismaandag 18 maart 2013 @ 16:34
quote:
6s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zit hier al sinds de begindagen en ik blijf strijden voor fatsoen.
In die strijd ben je behoorlijk onfatsoenlijk bezig.
Claudia_xmaandag 18 maart 2013 @ 16:35
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:34 schreef Maanvis het volgende:

[..]

In die strijd ben je behoorlijk onfatsoenlijk bezig.
Nou ja, ik dacht eigenlijk: "Wat een randdebiel is die Maanvis toch." Maar dat laat ik maar bij een gedachte en dan schrijf ik toch weer een inhoudelijke reactie.
ShaoliNmaandag 18 maart 2013 @ 16:36
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:14 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hufterig? Bepaal jij nu ineens wat fatsoen is en wat niet? Ik vind het hufterig als je zo'n lange brief stuurt en daarmee mensen 10 minuten van hun tijd laat verspillen terwijl je wat er staat ook in 2 minuten kan mededelen.
En daarbij: Ik vind het onfatsoenlijk en hufterig als je de tijd die wij besteden aan het beantwoorden van de Topicstarter als hufterig bestempelt. Laat de TS dat lekker zelf bepalen.
Niet iedereen heeft kleurpotloden en plaatjes nodig om een bladzijde te begrijpen. 10 minuten... :|W
jitzzzzemaandag 18 maart 2013 @ 18:19
Alles is wel gezegd inmiddels, wel leuk om te zien dat TS hier ook nog steeds komt :')
Sicariodinsdag 19 maart 2013 @ 01:31
Ja naja van opbouwende kritiek is geen sprake
Sicariodinsdag 19 maart 2013 @ 01:33
Wow bedankt!!!
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:02 schreef Claudia_x het volgende:
Sicario, ik vind het een heel aardige, eerste poging! Ik denk dat in je brief al alle elementen zitten om het een geslaagde brief te maken. Mijn tips:

- Ik zou de brief inderdaad wat korter maken, maximaal één A4.
- Ik vind het heel fijn om je informele stijl te lezen. In verreweg de meeste brieven denken mensen het goed te doen omdat ze zich keurig aan de regels houden, maar juist die brieven zijn door hun clichés ontzettend saai. Ik vind wel dat je soms uit de bocht vliegt en iets te veel in spreektaal vervalt, bijvoorbeeld "Kwaliteit staat boven kwantiteit… zeer cliché, maar hier kom ik even op terug".
- Ik vond het stuk over liever kwaliteit boven kwantiteit het interessantst om te lezen en zou hier denk ik het meest de nadruk op leggen. Je hebt duidelijk een visie op hoe je met klanten om moet gaan en bent ervan overtuigd dat je hier de beste (lange termijn-) resultaten mee haalt. Ook het gedeelte over luisteren vs. praten vind ik interessant, maar het komt een beetje over als holle retoriek omdat je al zoveel positieve dingen over jezelf zegt. Wees selectiever!
- Met het op de borst kloppen vind ik het over het algemeen wel meevallen. Dat moet je in een brief ook wel een beetje doen. Het gedeelte waarin je je eerste functie omschrijft, zou ik wel aanpassen. Een formulering als "werd ik natuurlijk altijd benaderd voor vragen" vind ik bijvoorbeeld te sterk uitgedrukt; het "natuurlijk" moet je in zo'n geval echt weglaten. En met name door deze alinea kreeg ik de indruk dat je overgekwalificeerd bent voor de functie.
Sicariodinsdag 19 maart 2013 @ 01:38
Hee bedankt voor je feedback!!

quote:
6s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:05 schreef Skint het volgende:

[..]

Persoonlijk werk ik liever van 10 tot 6.

[..]

Je beantwoordt echt geen één van de vragen. Tenzij het antwoord op 'wat kom jij KPN brengen' 'een enorme blaaskaak' is.

[..]

Te herhalend binnen 2 zinnen.

[..]

Hier gebruik je verleden tijd maar verder in de brief beschrijf je de functie in tegenwoordige tijd. Is verwarrend.

[..]

Was je in je eentje een heel team of is dit een spelfoutje?

[..]

Deze zin zegt echt niks. Misschien verlangde je wel een kutresultaat of voelde je de prikkel wel maar deed je er niks mee?

[..]

Wat is dit? Deur-aan-deur verkoop? Folders uitdelen op straat?

[..]

Door te luisteren heb je dat geleerd, of heb je geleerd dat er door luisteren meer te halen valt?

[..]

Net was het nog 'face2face'.

[..]

'twee' is netter

[..]

Recordhouder wat?

[..]

Dit is al gezegd, maar dit leest alsof je alleen solliciteert omdat je denkt dat je de baan toch wel krijgt, niet omdat je het ook een leuke baan lijkt.
leolinedancedinsdag 19 maart 2013 @ 01:41
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 12:23 schreef From het volgende:
Mooie troll.. Dit kan toch niet echt zijn :)

edit:
Kijk gewoon even verder dan je neus lang is en kijk is via google wat voor brieven naar boven komen
En dan zelf "is" gebruiken waar je "eens" bedoelt...
Sicariodinsdag 19 maart 2013 @ 01:48
Dank dank ik kan met dit soort kritiek veel!
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:31 schreef AnnaTralala het volgende:
- Gebruik alleen de verleden tijd als je het hebt over vorige functies.
- Minder spreektaal gebruiken. "Waardoor ik ook een soort van technicus werd op IT gebied" kun je beter verwoorden als: "Waardoor ik ook regelmatig technische vragen op IT-gebied beantwoordde".
- Wat andere mensen hier ook zeggen, je komt zo over alsof je te zwaar bent voor de functie. Ze vragen naar een medewerker, niet naar een teamleider. Ook zou ik meer ingaan op het technisch inhoudelijke deel van de functie, bijvoorbeeld door iets te zeggen als: "Technische vragen van klanten vormen geen probleem voor mij, van controleren of de stekker erin zit tot adviseren over de verbindingspunten van glasvezel."
- Ik heb je brief drie keer gelezen en snap nog steeds niet waarom je deze functie wilt. Waarom wil je als technisch helpdesk medewerker aan de slag? Waarom wil je bij KPN werken? Waarom wil je voor een bedrijf werken dat Persoonlijk, Eenvoud & Vertrouwen als kernwaarden heeft?
Sicariodinsdag 19 maart 2013 @ 01:58
Ik wil iedereen bedanken voor de zijn of haar feedback... ik heb geleerd dat hier veel verbeterd moet worden in mn brief. Ik hoop natuurlijk dat ik met een eventuele volgende vraag natuurlijk weer wat opbouwende kritiek mag ontvangen. Waar ik wel wat moeite mee had waren de heftige en onbruikbare reacties... aan het eind van de dag zijn we allemaal mensen de een leert iets van de ander en de ander weer iets van een ander. Het heeft geen zin om mensen zwart te maken of een kutgevoel te geven om maar zoveel mogelijk te posten op topics of welke reden je ook hebt.
Kittenbraadworstdinsdag 19 maart 2013 @ 08:18
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 12:37 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Nee, je snapt er niks van. Zeker alleen wat basis wiskundige logica gehad, of helemaal geen?
:')

Ok, dan laat jij diegene met z'n pannenkoek toch lekker aanmodderen ^O^
Kittenbraadworstdinsdag 19 maart 2013 @ 08:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 01:58 schreef Sicario het volgende:
Ik wil iedereen bedanken voor de zijn of haar feedback... ik heb geleerd dat hier veel verbeterd moet worden in mn brief. Ik hoop natuurlijk dat ik met een eventuele volgende vraag natuurlijk weer wat opbouwende kritiek mag ontvangen. Waar ik wel wat moeite mee had waren de heftige en onbruikbare reacties... aan het eind van de dag zijn we allemaal mensen de een leert iets van de ander en de ander weer iets van een ander. Het heeft geen zin om mensen zwart te maken of een kutgevoel te geven om maar zoveel mogelijk te posten op topics of welke reden je ook hebt.
als iemand zegt dat je hele brief onbruikbaar is en dat je beter een nieuwe brief kan schrijven Adhv de tips die gegeven zijn, is dat dan mensen een kutgevoel geven, of kan dat nog wel?
Fromdinsdag 19 maart 2013 @ 08:43
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 01:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En dan zelf "is" gebruiken waar je "eens" bedoelt...
Gelukkig hoef ik met mijn reacties hier mezelf niet te verkopen voor een toekomstige werkgever :)
weg_16042013_01dinsdag 19 maart 2013 @ 10:00
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 08:20 schreef Kittenbraadworst het volgende:

als iemand zegt dat je hele brief onbruikbaar is en dat je beter een nieuwe brief kan schrijven Adhv de tips die gegeven zijn, is dat dan mensen een kutgevoel geven, of kan dat nog wel?
Daar doelt hij ook niet op. Er is een verschil in bruikbare kritiek en horkengedrag dat enkel bedoeld is om TS af te kraken.
Maanvisdinsdag 19 maart 2013 @ 10:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 10:00 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Daar doelt hij ook niet op. Er is een verschil in bruikbare kritiek en horkengedrag dat enkel bedoeld is om TS af te kraken.
Niemand vertoont hier horkengedrag, nu stoppen met zeuren en ontopique.
Dabomandinsdag 19 maart 2013 @ 12:08
Ik zou hem korter maken. Dit is een beetje langdradig. Nu lijkt het net alsof je al je kruid al verschoten hebt. Dit maakt het lastiger om jezelf te verkopen in het gesprek zelf. Persoonlijk kies ik meestal een inhoudelijke en een competentie dingetje uit de vacature waar ik op in ga. Bijkomend voordeel is ook dat ze dan eerst de voor de hand liggende vragen zullen stellen, minder kans op moeilijke vragen dus.

Verder zou ik ingaan op wat de werkgever precies aan je ervaring heeft. Mijn algemene ervaring is dat de werkgever die link zelf lang niet altijd maakt, eigenlijk zelfs meestal niet. En al helemaal niet als je door een eerste selectie moet via een uitzendbureau of een HRM afdeling.
Sicariodinsdag 19 maart 2013 @ 12:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:08 schreef Daboman het volgende:
Ik zou hem korter maken. Dit is een beetje langdradig. Nu lijkt het net alsof je al je kruid al verschoten hebt. Dit maakt het lastiger om jezelf te verkopen in het gesprek zelf. Persoonlijk kies ik meestal een inhoudelijke en een competentie dingetje uit de vacature waar ik op in ga. Bijkomend voordeel is ook dat ze dan eerst de voor de hand liggende vragen zullen stellen, minder kans op moeilijke vragen dus.

Verder zou ik ingaan op wat de werkgever precies aan je ervaring heeft. Mijn algemene ervaring is dat de werkgever die link zelf lang niet altijd maakt, eigenlijk zelfs meestal niet. En al helemaal niet als je door een eerste selectie moet via een uitzendbureau of een HRM afdeling.
Thanks
Ceased2Bedinsdag 19 maart 2013 @ 12:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:30 schreef Sicario het volgende:

[..]

Thanks
Daarop inhakend; je geeft aan eerst teamleider te zijn geweest. Wat is de reden dat je nu bij een servicedesk gaat werken? Dat gaat toch als een stap terug gezien worden lijkt mij.
Sicariodinsdag 19 maart 2013 @ 12:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:35 schreef Ceased2Be het volgende:
n stap terug gezien worden lijkt mij.
klopt
Sicariodinsdag 19 maart 2013 @ 12:52
Dit is mijn vernieuwde brief, ik heb de feedback wat toegepast allen krijg ik hem niet echt korter. Hij past precies in een A4tje.

VN AN
SN NR
PC BC WP

WP, 19 maart 2013

Betreft: Motivatiebrief Medewerker Technische helpdesk KPN.

Beste mw. van der AN,

Op www.U.nl ben ik de vacature ‘Medewerker Technische helpdesk KPN’ tegengekomen en deze sprak mij direct aan. Ik zal u uitleggen waarom ik solliciteer voor deze functie.
Ik heb gewerkt voor het UWV en de functie die ik daar aannam was de gemiddelde leeftijd veertig jaar. Bij deze leeftijd komen ook vragen over ICT-kwesties. Door mijn achtergrond als ICT-hobbyist waardoor ik ook regelmatig technische vragen op IT-gebied beantwoordde. Er wordt nauw samengewerkt daardoor speelt zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en tijdigheid een grote rol. De klanten bellen ons en wij bellen klanten. Gesprekken met klanten gebeurden te allen tijde resultaatgericht met empathie en respect.

In september 2012 heb ik een doorstart gemaakt als verkoper binnen de face2face marketing bedrijf ‘BN’. Ik houd van praten, maar ik heb geleerd dat veel meer te halen valt door te luisteren naar de klant. Binnen dit bedrijf ben ik in zeer korte tijd gepromoveerd tot captain, waarbij ik het team aanstuur waar nodig en targets zowel individueel als in teamverband behaal. In deze tijd heb ik geleerd te onderhandelen met verschillende partijen, die allemaal verschillende belangen hebben. Door deze functie heb ik een bescheiden start gemaakt met de ontwikkeling van mijn leiderschapskwaliteiten.

Kwaliteit staat boven kwantiteit. Bij face2face marketing staat ‘zo veel mogelijk’ bovenaan, dat zou dus betekenen dat kwantiteit boven kwaliteit staat. Ik heb liever een goed gesprek waarbij ik doormiddel van luisteren, anticiperen, communicatieve vaardigheden en overtuigingskracht de sale maak waarbij men zelf volledig achter het contract staan, dan dat ik zoveel mogelijk huizen pak om een paar geluksales te treffen waarbij de ruime meerderheid als spijtoptant uitvalt. Dat mijn scores boven gemiddelde zijn is leuk en motiveert mij, maar leuk is niet genoeg, want ik wil van beter naar best.

Dat het werk in een callcenter ook buiten gewone kantoortijden plaatsvindt, kan ik mij goed voorstellen. Ik houd van afwisseling, dus ik vind wisselende werktijden geen enkel probleem. Technische vragen van klanten vormen geen probleem voor mij, van controleren of de stekker erin zit tot adviseren over de verbindingspunten van glasvezel. Ik wil voor KPN werken, omdat ik een vind dat ik het verschil kan brengen op gebied van sales. Ik kan mij vinden in de missie en visie van KPN en wil graag bijdragen aan het realiseren ervan. Ik wil een start maken binnen KPN om mijzelf verder te ontwikkelen en uiteindelijk is mijn ambitie niet alleen om vernieuwde verkoopstrategieën toe te passen, maar ook door te groeien binnen het bedrijf. Jong, vernieuwend en dynamisch is hoe ik mijzelf graag beschrijf en dit past in het imago dat ik van KPN heb.

Mijn vertrouwen in dat ik de geschikte kandidaat ben voor deze vacature is natuurlijk volledig aanwezig als ik de belangen tegen elkaar afweeg. Hierom heb ik gesolliciteerd voor de functie ‘medewerker Technische helpdesk KPN’ waar telefonische verkoop iets mijn uitdaging is.

VN AN
Ceased2Bedinsdag 19 maart 2013 @ 13:04
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:52 schreef Sicario het volgende:
Dit is mijn vernieuwde brief, ik heb de feedback wat toegepast allen krijg ik hem niet echt korter. Hij past precies in een A4tje.

VN AN
SN NR
PC BC WP

WP, 19 maart 2013

Betreft: Motivatiebrief Medewerker Technische helpdesk KPN.

Beste mw. van der AN,

Op www.U.nl ben ik de vacature ‘Medewerker Technische helpdesk KPN’ tegengekomen en deze sprak mij direct aan. Ik zal u uitleggen waarom ik solliciteer voor deze functie.
Ik heb gewerkt voor het UWV en de functie die ik daar aannam was de gemiddelde leeftijd veertig jaar. Bij deze leeftijd komen ook vragen over ICT-kwesties.
'de functie die ik daar bekleedde' (of had)
De aanname over de connectie tussen leeftijd en ICT vragen zou ik hier niet in zetten, maakt je kans alleen maar kleiner.

quote:
Door mijn achtergrond als ICT-hobbyist waardoor ik ook regelmatig technische vragen op IT-gebied beantwoordde.
Als je dit dan toch wil vermelden, vermeld dan het type vragen. Bijv. 'werd benaderd voor vragen omtrent Windows 7 / De router / Internetinstallingen' o.i.d..'

quote:
Er wordt nauw samengewerkt daardoor speelt zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en tijdigheid een grote rol. De klanten bellen ons en wij bellen klanten. Gesprekken met klanten gebeurden te allen tijde resultaatgericht met empathie en respect.
'ten alle tijde'
Verder; wellicht is het gewoon handiger aan te geven WAT je functie daar was en daarbij aan te geven dat je veelvuldig telefonisch klantcontact had?

quote:
In september 2012 heb ik een doorstart gemaakt als verkoper binnen de face2face marketing bedrijf ‘BN’.
het bedrijf

quote:
Ik houd van praten, maar ik heb geleerd dat veel meer te halen valt door te luisteren naar de klant. Binnen dit bedrijf ben ik in zeer korte tijd gepromoveerd tot captain, waarbij ik het team aanstuur waar nodig en targets zowel individueel als in teamverband behaal.
Je stuurt het team aan om individuele/teamvervand targets te halen. of ben jij hoofdelijk verantwoordelijk geweest voor het behalen ervan en heeft het team niets toegevoegd?

quote:
In deze tijd heb ik geleerd te onderhandelen met verschillende partijen, die allemaal verschillende belangen hebben. Door deze functie heb ik een bescheiden start gemaakt met de ontwikkeling van mijn leiderschapskwaliteiten.

Kwaliteit staat boven kwantiteit. Bij face2face marketing staat ‘zo veel mogelijk’ bovenaan, dat zou dus betekenen dat kwantiteit boven kwaliteit staat. Ik heb liever een goed gesprek waarbij ik doormiddel van luisteren, anticiperen, communicatieve vaardigheden en overtuigingskracht de sale maak waarbij men zelf volledig achter het contract staan, dan dat ik zoveel mogelijk huizen pak om een paar geluksales te treffen waarbij de ruime meerderheid als spijtoptant uitvalt. Dat mijn scores boven gemiddelde zijn is leuk en motiveert mij, maar leuk is niet genoeg, want ik wil van beter naar best.

Dat het werk in een callcenter ook buiten gewone kantoortijden plaatsvindt, kan ik mij goed voorstellen. Ik houd van afwisseling, dus ik vind wisselende werktijden geen enkel probleem. Technische vragen van klanten vormen geen probleem voor mij, van controleren of de stekker erin zit tot adviseren over de verbindingspunten van glasvezel. Ik wil voor KPN werken, omdat ik een vind dat ik het verschil kan brengen op gebied van sales. Ik kan mij vinden in de missie en visie van KPN en wil graag bijdragen aan het realiseren ervan. Ik wil een start maken binnen KPN om mijzelf verder te ontwikkelen en uiteindelijk is mijn ambitie niet alleen om vernieuwde verkoopstrategieën toe te passen, maar ook door te groeien binnen het bedrijf. Jong, vernieuwend en dynamisch is hoe ik mijzelf graag beschrijf en dit past in het imago dat ik van KPN heb.

Mijn vertrouwen in dat ik de geschikte kandidaat ben voor deze vacature is natuurlijk volledig aanwezig als ik de belangen tegen elkaar afweeg. Hierom heb ik gesolliciteerd voor de functie ‘medewerker Technische helpdesk KPN’ waar telefonische verkoop iets mijn uitdaging is.

VN AN
Moet nu een vergadering in dus commentaar is nog niet volledig, maar heb nog niet het idee dat je antwoord hebt gegeven op de kernvragen van KPN.

Daarbij geef je aan van beter naar best te willen, maar solliciteert op een functie die onder je oude niveau ligt. Dat strookt niet met elkaar. Probeer dat beter te motiveren.
Skintdinsdag 19 maart 2013 @ 13:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 13:04 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

'ten alle tijde'

Onjuist. TS heeft het goed.

quote:
99s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:52 schreef Sicario het volgende:
Hierom heb ik gesolliciteerd voor de functie ‘medewerker Technische helpdesk KPN’ waar telefonische verkoop iets mijn uitdaging is.
Deze zin snap ik niet helemaal. Of wordt 'iets' nog door iets vervangen?
Ceased2Bedinsdag 19 maart 2013 @ 14:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 13:09 schreef Skint het volgende:

[..]

Onjuist. TS heeft het goed.

[..]
Je hebt gelijk, excuus :)
Claudia_xdinsdag 19 maart 2013 @ 15:02
Je kunt je verhaal nog steeds veel korter maken door redundantie te vermijden en selectiever te zijn met wat je deelt. Suggestie:

Op www.U.nl ben ik de vacature voor medewerker technische helpdesk bij KPN tegengekomen. Deze functie lijkt me interessant omdat ik houd van afwisseling, makkelijk praat en graag contact heb met klanten. Ik heb ervaring met zowel het beantwoorden van technische vragen als klantcontact.

Ik ben begonnen bij het UWV te werken als [leg functie kort uit want dat blijft nu onduidelijk]. Het werk bestond hoofdzakelijk uit klantcontact, waardoor ik heb geleerd resultaatgericht te werken met empathie en respect. Bovendien werd ik door mijn achtergrond als ICT-hobbyist al gauw een vraagbaak voor collega’s. Dit heeft me ervaring opgeleverd in het omgaan met technische vragen, van het controleren of de stekker erin zit tot het adviseren over verbindingspunten van glasvezel. [Uit je verhaal bleef onduidelijk of het om het beantwoorden van vragen van collega’s of cliënten ging. Ik heb er maar collega’s van gemaakt.]

Hierna ben ik verkoper geweest bij het marketingbedrijf ‘BN’. [Moet dat face2face-gedeelte erbij? Zegt mij niets.] Ik houd van praten, maar ik heb in deze functie geleerd dat er meer te halen valt door te luisteren naar de klant. [Overweeg hier het teamleidergedeelte weg te laten, zou ik zeggen. Het gedeelte over leiderschap lijkt me niet zo relevant?] Ik voer liever een goed gesprek waardoor de klant zelf volledig achter het contract staat en niet later als spijtoptant uitvalt. Kwaliteit gaat bij mij boven kwantiteit, maar mijn scores bleven niet achter en waren zelfs bovengemiddeld.

[In je laatste alinea eindigen met waarom je voor KPN kiest. Ik vraag me af in hoeverre het zinvol is te zeggen dat je door wilt groeien; ze willen gewoon een callcentermedewerker, toch? Zeggen dat je je kunt vinden in ‘de missie en visie van KPN’ blijft loos als je dat niet concreter maakt. Wees selectief en pik er iets uit, anders kom je niet geloofwaardig over.]

Ik kijk ernaar uit mijn ervaring en motivatie toe te lichten in een persoonlijk gesprek.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 19-03-2013 15:09:49 ]
Claudia_xdinsdag 19 maart 2013 @ 15:15
Even de vragen erbij gepakt:

- Op welke manier sluit jij goed aan op de kernwaarden ( Persoonlijk, Eenvoud & Vertrouwen) van KPN?
Dit zit er nu nog niet in. Je kunt er een afsluiter van maken in je huidige brief, in één zin. Je weet hoe je het contact met een klant moet vormgeven, namelijk door te luisteren en empathie te tonen (persoonlijk). Je vindt kwaliteit belangrijk en dus dat de klant erop kan vertrouwen van KPN een goed antwoord te krijgen (vertrouwen). Minder is hierbij meer: houd het simpel voor de klant (eenvoud).

- Wat kom jij KPN brengen?
Je hebt ervaring met klantcontact, je praat makkelijk, je kunt met technische vragen uit de voeten. Dat zit er nu wel in.

- Waarin ga jij het verschil maken?
Bij jou gaat kwaliteit boven kwantiteit, je weet dat goed luisteren belangrijk is en inspelen op de behoefte en emotie van een klant (empathie!). Zit er nu ook in.

- Wat wil jij binnen KPN komen halen?
Wat een bullshitvraag is dit toch. Ik weet niet goed wat je hiermee moet. Misschien een ander wel? Ik geloof dat ik ervan zou maken dat je graag iets wilt doen in het verlengde van wat je al gedaan hebt, en dat je graag je vaardigheden m.b.t. technische vraagstukken verder uit zou willen diepen of zo.
weg_16042013_01dinsdag 19 maart 2013 @ 15:19
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:05 schreef Claudia_x het volgende:

Als een vriend of kennis je een sollicitatiebrief zou sturen en om commentaar zou vragen, dan zou je - hoop ik dan maar - constructieve kritiek leveren. Kritiek hebben de meesten wel onder de knie; aan het constructieve gedeelte schort het een en ander. Maar hé, dat is allemaal geoorloofd als je iemand niet kent, klaarblijkelijk.
Laat die simpele trol links liggen is mijn advies.
Sicariodinsdag 19 maart 2013 @ 15:29
Thankss Claudia
jrozdinsdag 19 maart 2013 @ 15:40
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:52 schreef Sicario het volgende:
Bij deze leeftijd komen ook vragen over ICT-kwesties.
W00t? 40 ers kunnen prima uit de voeten met pc's.
quote:
Door mijn achtergrond als ICT-hobbyist waardoor ik ook regelmatig technische vragen op IT-gebied beantwoordde.
Die zin klopt niet.

quote:
Er wordt nauw samengewerkt daardoor speelt zorgvuldigheid(...)
Leestekens?

quote:
De klanten bellen ons en wij bellen klanten. Gesprekken met klanten gebeurden te allen tijde resultaatgericht met empathie en respect.
Tegenwoordig gebeurt het zonder empathie en respect?

quote:
de face2face marketing bedrijf
de bedrijf? WTF

quote:
Binnen dit bedrijf ben ik in zeer korte tijd gepromoveerd tot captain
Tof! Had je ook matrozen onder je?

quote:
de sale maak
De sale maak? Wat is 'de sale maken'. Klant binnenhalen, product verkopen, maar niet 'de sale maken'.

quote:
omdat ik een vind dat ik het verschil kan brengen op gebied van sales.
Omdat ik een vind? Let op typefouten...

quote:
Ik kan mij vinden in de missie en visie van KPN en wil graag bijdragen aan het realiseren ervan.
Fijn dat je je er in kan vinden. Maar sta je er ook achter, spreekt het jou ook aan?

quote:
Ik wil een start maken binnen KPN om mijzelf verder te ontwikkelen en uiteindelijk is mijn ambitie niet alleen om vernieuwde verkoopstrategieën toe te passen, maar ook door te groeien binnen het bedrijf.
Waarin ontwikkelen? Waarin doorgroeien? En een technisch medewerker hoeft niet echt verkoopstrategieën te hebben lijkt mij?

quote:
Mijn vertrouwen in dat ik de geschikte kandidaat ben voor deze vacature is natuurlijk volledig aanwezig als ik de belangen tegen elkaar afweeg. Hierom heb ik gesolliciteerd voor de functie ‘medewerker Technische helpdesk KPN’ waar telefonische verkoop iets mijn uitdaging is.
Ik ken de vacature niet, maar volgens mij hoort verkoop niet echt bij deze vacature? En waarom wil je van 'captain', naar een simpele medewerker? Dat lijkt me nogal een degradatie....

Je brief is al een stuk beter, maar nog steeds zal die bij mij direct de prullenbak ingaan. Veel te slordig. Veel type/stijlfouten en veel te uitgebreid.
egeltje1985dinsdag 19 maart 2013 @ 15:59
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:52 schreef Sicario het volgende:
Dit is mijn vernieuwde brief, ik heb de feedback wat toegepast allen krijg ik hem niet echt korter. Hij past precies in een A4tje.

VN AN
SN NR
PC BC WP

WP, 19 maart 2013

Betreft: Motivatiebrief Medewerker Technische helpdesk KPN.

Beste mw. van der AN,
mevrouw Van der An,

quote:
Op www.U.nl ben ik de vacature ‘Medewerker Technische helpdesk KPN’ tegengekomen en deze sprak mij direct aan. Ik zal u uitleggen waarom ik solliciteer voor deze functie.
Ik heb gewerkt voor het UWV en de functie die ik daar aannam was de gemiddelde leeftijd veertig jaar.
Welke functie had je daar? En verder klopt de zin niet. Al beter: op die afdeling was de gemiddelde leeftijd veertig jaar. Al snap ik niet echt hoe dat relevant is.
quote:
Bij deze leeftijd komen ook vragen over ICT-kwesties.
40, niet 80. En qua taal beter: Op deze leeftijd...
quote:
Door mijn achtergrond als ICT-hobbyist waardoor ik ook regelmatig technische vragen op IT-gebied beantwoordde.
? Zin is niet af. en 'Door... waardoor' is dubbelop.
quote:
Er wordt nauw samengewerkt daardoor speelt zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en tijdigheid een grote rol.
Hoezo? Waarom heeft nauw samenwerken tot gevolg dat zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en tijdigheid een grote rol speelt? Daarbij wissel je verleden tijd en tegenwoordige tijd af. En in plaats van tijdigheid zou ik voor stiptheid kiezen.
quote:
De klanten bellen ons en wij bellen klanten. Gesprekken met klanten gebeurden te allen tijde resultaatgericht met empathie en respect.
Te allen tijde ^O^ .

quote:
In september 2012 heb ik een doorstart gemaakt als verkoper binnen de face2face marketing bedrijf ‘BN’. Ik houd van praten, maar ik heb geleerd dat veel meer te halen valt door te luisteren naar de klant. Binnen dit bedrijf ben ik in zeer korte tijd gepromoveerd tot captain, waarbij ik het team aanstuur waar nodig en targets zowel individueel als in teamverband behaal. In deze tijd heb ik geleerd te onderhandelen met verschillende partijen, die allemaal verschillende belangen hebben. Door deze functie heb ik een bescheiden start gemaakt met de ontwikkeling van mijn leiderschapskwaliteiten.

Kwaliteit staat boven kwantiteit. Bij face2face marketing staat ‘zo veel mogelijk’ bovenaan, dat zou dus betekenen dat kwantiteit boven kwaliteit staat. Ik heb liever een goed gesprek waarbij ik doormiddel van luisteren, anticiperen, communicatieve vaardigheden en overtuigingskracht de sale maak waarbij men zelf volledig achter het contract staan, dan dat ik zoveel mogelijk huizen pak om een paar geluksales te treffen waarbij de ruime meerderheid als spijtoptant uitvalt. Dat mijn scores boven gemiddelde zijn is leuk en motiveert mij, maar leuk is niet genoeg, want ik wil van beter naar best.

Dat het werk in een callcenter ook buiten gewone kantoortijden plaatsvindt, kan ik mij goed voorstellen. Ik houd van afwisseling, dus ik vind wisselende werktijden geen enkel probleem. Technische vragen van klanten vormen geen probleem voor mij, van controleren of de stekker erin zit tot adviseren over de verbindingspunten van glasvezel. Ik wil voor KPN werken, omdat ik een vind dat ik het verschil kan brengen op gebied van sales. Ik kan mij vinden in de missie en visie van KPN en wil graag bijdragen aan het realiseren ervan. Ik wil een start maken binnen KPN om mijzelf verder te ontwikkelen en uiteindelijk is mijn ambitie niet alleen om vernieuwde verkoopstrategieën toe te passen, maar ook door te groeien binnen het bedrijf. Jong, vernieuwend en dynamisch is hoe ik mijzelf graag beschrijf en dit past in het imago dat ik van KPN heb.

Mijn vertrouwen in dat ik de geschikte kandidaat ben voor deze vacature is natuurlijk volledig aanwezig als ik de belangen tegen elkaar afweeg. Hierom heb ik gesolliciteerd voor de functie ‘medewerker Technische helpdesk KPN’ waar telefonische verkoop iets mijn uitdaging is.

VN AN
Eerste alinea even bekeken.
Maanvisdinsdag 19 maart 2013 @ 19:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 15:19 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Laat die simpele trol links liggen is mijn advies.
Kap nou eens met dat eeuwige gezeik over al dan niet trollen. Je verneukt zo heel het topique.

Over de brief zelf: Versie 2 is gewoon goed, ik zou hem zo versturen.
RamboDirkdinsdag 19 maart 2013 @ 20:14
in de 2e brief mis ik voornamelijk krachttermen als getriggerd of iets.
AnnaTralaladinsdag 19 maart 2013 @ 20:54
Ehm ik weet niet of glasvezel daadwerkelijk verbindingspunten heeft, ik noemde maar een voorbeeld :P Kun je beter met je eigen technische kennis iets anders van maken.
Dabomanwoensdag 20 maart 2013 @ 00:04
Suggestie om het in te korten, volgens AIDA (action, interest, desire, activation) methode:

Beste mw. van der AN,

Op www.U.nl ben ik de vacature ‘Medewerker Technische helpdesk KPN’ tegengekomen en deze sprak mij direct aan. In deze brief ga ik hier verder op in.

Binnen het UWV heb ik gewerkt in een functie waar vragen binnen kwamen van klanten over ICT-zaken. Het was mijn taak om deze vragen te beantwoorden. Dit deed ik ten alle tijde resultaatgericht, met empathie en met respect. Er wordt nauw samengewerkt (met wie?)daardoor speelt ook zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en tijdigheid een grote rol.

In september 2012 heb ik een doorstart gemaakt als verkoper binnen de face2face marketing bedrijf ‘BN’. Ik houd van praten, maar ik heb geleerd dat veel meer te halen valt door te luisteren naar de klant. Binnen dit bedrijf ben ik in zeer korte tijd gepromoveerd tot captain, waarbij ik het team aanstuur waar nodig en targets zowel individueel als in teamverband behaal.

Ik wil voor KPN werken, omdat ik vind dat ik het verschil kan brengen op gebied van sales (is dit wel een vacature-eis bij een helpdesk?). De missie en visie van KPN spreken me aan en ik ben er van overtuigd dat ik met mijn sterke punten zoals luisteren naar de klant een belangrijke bijdrage aan het bedrijf kan leveren. Daarom zou ik u graag willen vragen om een gesprek om verder over de vacature te praten.

VN AN
Sicariodonderdag 21 maart 2013 @ 02:20
Deze is straaak!!!!!!!

quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 00:04 schreef Daboman het volgende:
Suggestie om het in te korten, volgens AIDA (action, interest, desire, activation) methode:

Beste mw. van der AN,

Op www.U.nl ben ik de vacature ‘Medewerker Technische helpdesk KPN’ tegengekomen en deze sprak mij direct aan. In deze brief ga ik hier verder op in.

Binnen het UWV heb ik gewerkt in een functie waar vragen binnen kwamen van klanten over ICT-zaken. Het was mijn taak om deze vragen te beantwoorden. Dit deed ik ten alle tijde resultaatgericht, met empathie en met respect. Er wordt nauw samengewerkt (met wie?)daardoor speelt ook zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en tijdigheid een grote rol.

In september 2012 heb ik een doorstart gemaakt als verkoper binnen de face2face marketing bedrijf ‘BN’. Ik houd van praten, maar ik heb geleerd dat veel meer te halen valt door te luisteren naar de klant. Binnen dit bedrijf ben ik in zeer korte tijd gepromoveerd tot captain, waarbij ik het team aanstuur waar nodig en targets zowel individueel als in teamverband behaal.

Ik wil voor KPN werken, omdat ik vind dat ik het verschil kan brengen op gebied van sales (is dit wel een vacature-eis bij een helpdesk?). De missie en visie van KPN spreken me aan en ik ben er van overtuigd dat ik met mijn sterke punten zoals luisteren naar de klant een belangrijke bijdrage aan het bedrijf kan leveren. Daarom zou ik u graag willen vragen om een gesprek om verder over de vacature te praten.

VN AN
Skintdonderdag 21 maart 2013 @ 13:18
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2013 02:20 schreef Sicario het volgende:
Deze is straaak!!!!!!!

[..]

Nog wel een paar taalfoutjes.
Skintdonderdag 21 maart 2013 @ 13:21
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 00:04 schreef Daboman het volgende:
Suggestie om het in te korten, volgens AIDA (action, interest, desire, activation) methode:

Beste mw. van der AN,

Op www.U.nl ben ik de vacature ‘Medewerker Technische helpdesk KPN’ tegengekomen en deze sprak mij direct aan. In deze brief ga ik hier verder op in.

Binnen het UWV heb ik gewerkt in een functie waar vragen binnen kwamen
binnenkomen is één woord.
quote:
van klanten over ICT-zaken. Het was mijn taak om deze vragen te beantwoorden. Dit deed ik ten alle tijde resultaatgericht, met empathie en met respect. Er wordt nauw samengewerkt (met wie?)daardoor speelt ook zorgvuldigheid, betrouwbaarheid en tijdigheid een grote rol.

In september 2012 heb ik een doorstart gemaakt als verkoper binnen de
het bedrijf
quote:
face2face marketing bedrijf
marketingbedrijf is ook één woord
quote:
‘BN’. Ik houd
'Ik houd' is nogal ouderwets, maar goed, het kan.
quote:
van praten, maar ik heb geleerd dat veel meer te halen valt door te luisteren naar de klant. Binnen dit bedrijf ben ik in zeer korte tijd gepromoveerd tot captain, waarbij ik het team aanstuur waar nodig en targets zowel individueel als in teamverband behaal.

Ik wil voor KPN werken, omdat
Die komma kan gewoon weg.
quote:
ik vind dat ik het verschil kan brengen op gebied van sales (is dit wel een vacature-eis bij een helpdesk?). De missie en visie van KPN spreken me aan en ik ben er van overtuigd dat ik met mijn sterke punten zoals luisteren naar de klant een belangrijke bijdrage aan het bedrijf kan leveren. Daarom zou ik u graag willen vragen om een gesprek om verder over de vacature te praten.

VN AN