Het gaat toch over een sollicitatiebrief aan het bedrijfsleven? Dus die stuur je naar een bedrijf? Dan mag je toch wel zeggen dat die zonder pardon de prullenbak in gemieterd wordt omdat ie te lang is? Volgens mij is het constructief genoeg als je zegt dat ie te lang is.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als een vriend of kennis je een sollicitatiebrief zou sturen en om commentaar zou vragen, dan zou je - hoop ik dan maar - constructieve kritiek leveren. Kritiek hebben de meesten wel onder de knie; aan het constructieve gedeelte schort het een en ander. Maar hé, dat is allemaal geoorloofd als je iemand niet kent, klaarblijkelijk.
Deze is veel langer dan een half a4'tje.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:09 schreef Claudia_x het volgende:
Het valt me trouwens op dat bijna iedereen hier valt over de lengte van de brief terwijl in de aanwijzingen gevraagd werd om een motivatie van minstens een half A4'tje. Ik ben dat nog nooit tegengekomen, een minimum in plaats van een maximum.
Dat ligt aan de punt-grote van je letters.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Deze is veel langer dan een half a4'tje.
Nee, 'constructief' betekent dat je opbouwend commentaar geeft. Dat er door menig bedrijf hufterig met sollicitaties wordt omgegaan, betekent niet dat je aan een medeforumgebruiker op een onbetamelijke manier commentaar moet of mag geven. Dat is geen forumregel maar een kwestie van goed fatsoen. (Fatsoen? Doen mensen daar nog aan?)quote:Op maandag 18 maart 2013 16:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het gaat toch over een sollicitatiebrief aan het bedrijfsleven? Dus die stuur je naar een bedrijf? Dan mag je toch wel zeggen dat die zonder pardon de prullenbak in gemieterd wordt omdat ie te lang is? Volgens mij is het constructief genoeg als je zegt dat ie te lang is.
Minstens.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:09 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Deze is veel langer dan een half a4'tje.
Als het om een sollicitatiebrief gaat zou ik liever de ongepeperde mening hebben dan de kritiek die omringd wordt door "vat het niet verkeerd op, maar..." Anyway, de meeste replies zijn prima, en er zitten er ook tussen met typische FoK!-botheid. Niks bijzonders en onder de streep kan TS er genoeg nuttigs uithalen.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als een vriend of kennis je een sollicitatiebrief zou sturen en om commentaar zou vragen, dan zou je - hoop ik dan maar - constructieve kritiek leveren. Kritiek hebben de meesten wel onder de knie; aan het constructieve gedeelte schort het een en ander. Maar hé, dat is allemaal geoorloofd als je iemand niet kent, klaarblijkelijk.
Hufterig? Bepaal jij nu ineens wat fatsoen is en wat niet? Ik vind het hufterig als je zo'n lange brief stuurt en daarmee mensen 10 minuten van hun tijd laat verspillen terwijl je wat er staat ook in 2 minuten kan mededelen.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee, 'constructief' betekent dat je opbouwend commentaar geeft. Dat er door menig bedrijf hufterig met sollicitaties wordt omgegaan, betekent niet dat je aan een medeforumgebruiker op een onbetamelijke manier commentaar moet of mag geven. Dat is geen forumregel maar een kwestie van goed fatsoen. (Fatsoen? Doen mensen daar nog aan?)
Daar verbaas ik me vooral over, dat het klaarblijkelijk normaal is geworden om zo te reagerenquote:Op maandag 18 maart 2013 16:13 schreef Skint het volgende:
Niks bijzonders en onder de streep kan TS er genoeg nuttigs uithalen.
Hier op fok is het normaal. Betekent niet dat het goed is, maar dat soort reacties kun je ook gewoon negerenquote:Op maandag 18 maart 2013 16:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar verbaas ik me vooral over, dat het klaarblijkelijk normaal is geworden om zo te reageren
Om het wat meer ontopic te maken en niet in een metadiscussie vast te blijven zitten: ik verbaas me er ook over dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat je een zin of een alinea niet met 'ik' mag begin. Onzin.
Als dat je niet bevalt kom dan maar niet op FOK!quote:Op maandag 18 maart 2013 16:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar verbaas ik me vooral over, dat het klaarblijkelijk normaal is geworden om zo te reageren
Dat leerden wij iig vroeger op school. Hoe een recruiter er op reageert die niet de meest recente update van het taalgebruik kent? Geen idee, beter het zekere voor het onzekere nemenquote:Om het wat meer ontopic te maken en niet in een metadiscussie vast te blijven zitten: ik verbaas me er ook over dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat je een zin of een alinea niet met 'ik' mag begin. Onzin.
Vroeger zeiden ze: Als je je zin met 'ik' begint komt dat egoïstisch/arrogant over.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:21 schreef Skint het volgende:
[..]
Hier op fok is het normaal. Betekent niet dat het goed is, maar dat soort reacties kun je ook gewoon negeren![]()
Ik zie ook niet in waarom je niet met 'ik' mag beginnen. Je kunt precies dezelfde zin in een andere woordvolgorde zetten, en dan is het opeens wél goed...
True. Maar ik denk dat onderschat wordt hoe fijn het voor mensen is als anderen iets positiefs in hen zien en van daaruit meedenken. Dat is waarom ik het constructieve van kritiek leveren benadrukte.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:21 schreef Skint het volgende:
[..]
Hier op fok is het normaal. Betekent niet dat het goed is, maar dat soort reacties kun je ook gewoon negeren![]()
Ik zit hier al sinds de begindagen en ik blijf strijden voor fatsoen.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:27 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als dat je niet bevalt kom dan maar niet op FOK!
Dat is bewonderenswaardig, maar ik had na twee topics al door dat daar geen beginnen aan was :pquote:Op maandag 18 maart 2013 16:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zit hier al sinds de begindagen en ik blijf strijden voor fatsoen.
In die strijd ben je behoorlijk onfatsoenlijk bezig.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zit hier al sinds de begindagen en ik blijf strijden voor fatsoen.
Nou ja, ik dacht eigenlijk: "Wat een randdebiel is die Maanvis toch." Maar dat laat ik maar bij een gedachte en dan schrijf ik toch weer een inhoudelijke reactie.quote:Op maandag 18 maart 2013 16:34 schreef Maanvis het volgende:
[..]
In die strijd ben je behoorlijk onfatsoenlijk bezig.
Niet iedereen heeft kleurpotloden en plaatjes nodig om een bladzijde te begrijpen. 10 minuten...quote:Op maandag 18 maart 2013 16:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hufterig? Bepaal jij nu ineens wat fatsoen is en wat niet? Ik vind het hufterig als je zo'n lange brief stuurt en daarmee mensen 10 minuten van hun tijd laat verspillen terwijl je wat er staat ook in 2 minuten kan mededelen.
En daarbij: Ik vind het onfatsoenlijk en hufterig als je de tijd die wij besteden aan het beantwoorden van de Topicstarter als hufterig bestempelt. Laat de TS dat lekker zelf bepalen.
quote:Op maandag 18 maart 2013 14:02 schreef Claudia_x het volgende:
Sicario, ik vind het een heel aardige, eerste poging! Ik denk dat in je brief al alle elementen zitten om het een geslaagde brief te maken. Mijn tips:
- Ik zou de brief inderdaad wat korter maken, maximaal één A4.
- Ik vind het heel fijn om je informele stijl te lezen. In verreweg de meeste brieven denken mensen het goed te doen omdat ze zich keurig aan de regels houden, maar juist die brieven zijn door hun clichés ontzettend saai. Ik vind wel dat je soms uit de bocht vliegt en iets te veel in spreektaal vervalt, bijvoorbeeld "Kwaliteit staat boven kwantiteit… zeer cliché, maar hier kom ik even op terug".
- Ik vond het stuk over liever kwaliteit boven kwantiteit het interessantst om te lezen en zou hier denk ik het meest de nadruk op leggen. Je hebt duidelijk een visie op hoe je met klanten om moet gaan en bent ervan overtuigd dat je hier de beste (lange termijn-) resultaten mee haalt. Ook het gedeelte over luisteren vs. praten vind ik interessant, maar het komt een beetje over als holle retoriek omdat je al zoveel positieve dingen over jezelf zegt. Wees selectiever!
- Met het op de borst kloppen vind ik het over het algemeen wel meevallen. Dat moet je in een brief ook wel een beetje doen. Het gedeelte waarin je je eerste functie omschrijft, zou ik wel aanpassen. Een formulering als "werd ik natuurlijk altijd benaderd voor vragen" vind ik bijvoorbeeld te sterk uitgedrukt; het "natuurlijk" moet je in zo'n geval echt weglaten. En met name door deze alinea kreeg ik de indruk dat je overgekwalificeerd bent voor de functie.
quote:Op maandag 18 maart 2013 14:05 schreef Skint het volgende:
[..]
Persoonlijk werk ik liever van 10 tot 6.
[..]
Je beantwoordt echt geen één van de vragen. Tenzij het antwoord op 'wat kom jij KPN brengen' 'een enorme blaaskaak' is.
[..]
Te herhalend binnen 2 zinnen.
[..]
Hier gebruik je verleden tijd maar verder in de brief beschrijf je de functie in tegenwoordige tijd. Is verwarrend.
[..]
Was je in je eentje een heel team of is dit een spelfoutje?
[..]
Deze zin zegt echt niks. Misschien verlangde je wel een kutresultaat of voelde je de prikkel wel maar deed je er niks mee?
[..]
Wat is dit? Deur-aan-deur verkoop? Folders uitdelen op straat?
[..]
Door te luisteren heb je dat geleerd, of heb je geleerd dat er door luisteren meer te halen valt?
[..]
Net was het nog 'face2face'.
[..]
'twee' is netter
[..]
Recordhouder wat?
[..]
Dit is al gezegd, maar dit leest alsof je alleen solliciteert omdat je denkt dat je de baan toch wel krijgt, niet omdat je het ook een leuke baan lijkt.
En dan zelf "is" gebruiken waar je "eens" bedoelt...quote:Op maandag 18 maart 2013 12:23 schreef From het volgende:
Mooie troll.. Dit kan toch niet echt zijn
edit:
Kijk gewoon even verder dan je neus lang is en kijk is via google wat voor brieven naar boven komen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |