abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 maart 2013 @ 20:24:20 #1
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_124177880

Welkom! Iedere week weer een nieuwe stelling waarop gestemd en gediscussieerd over kan worden!

Poll loopt van 10-03-'13 t/m 18-03-'13 (week 11)

Stelling bedacht door user Rockiejj waarvoor dank!

Wanneer 2 personen alcohol gaan kopen worden beide mensen gecontroleerd op de 16 jarige leeftijd. Wanneer 1 iemand dit niet heeft word er geen alcohol verkocht terwijl het misschien niet eens bedoeld is voor hem. Stel diegene rekent apart af en doet net alsof ie er niet bij hoort word er dus gewoon alcohol verstrekt. Wat vinden jullie hiervan?

Uit eigen ervaring wel eens meegemaakt, bij de AH kregen we het niet mee omdat degene met wie ik was nog 15 was. Bij de volgende supermarkt apart afgerekend en in dat geval krijg je het dus wel gewoon mee (logisch natuurlijk)

Artikel over een geval van moeder die samen met zijn zoon winkelt en bier koopt voor haar man en het niet meekreeg.
http://www.liberalemedia.(...)g-drank-en-horecawet

Poll: Gezamenlijk legitimeren bij alcohol aankoop?
Ja
Nee
Geen mening
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

* Houd het on-topic!
* Elke maandag om 00.00 een nieuwe poll
* Degene die als laatst post (post 301) opent een nieuw deel. Wanneer er 5 minuten verstreken zijn mag iemand anders hem openen.
* Respecteer de mening van een ander!
  zondag 17 maart 2013 @ 20:25:40 #2
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_124177949
Ikzelf vind van niet aangezien het enige gevolg op deze regel is dat de 15 jarige buiten blijven staan en de 16 jarigen naar binnen.
pi_124178034
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 20:25 schreef nodig het volgende:
Ikzelf vind van niet aangezien het enige gevolg op deze regel is dat de 15 jarige buiten blijven staan en de 16 jarigen naar binnen.
/endtopic
pi_124182829
Dus als ik met mijn vader naar de winkel ga om alcohol te kopen moet ik mijn ID-kaart laten zien?
  zondag 17 maart 2013 @ 23:15:45 #5
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_124188468
quote:
3s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:44 schreef Trollscience het volgende:
Dus als ik met mijn vader naar de winkel ga om alcohol te kopen moet ik mijn ID-kaart laten zien?
quote:
Artikel 20
1
Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.
Bron wetboek-online.nl

Lees anders ook even dat artikel waarvan een link in de OP staat.
pi_124191466
Ja, als je het met zijn allen koopt gaan ze het hoogst waarschijnlijk allemaal gebruiken ook dus gewoon niet moeilijk doen en allemaal legitimeren
Tax wil tetten :)!
pi_124192335
Het werkt toch niet. Maar de AH heeft wel gelijk, al slaat het helemaal nergens op.
It's not too late to change your hikikomori ways!
  maandag 18 maart 2013 @ 08:03:42 #8
390378 Drabit
Wat zeg je?
pi_124194766
Dit gaat toch niet werken, als iedereen zich moet legitimeren gaan gewoon alleen den mensen naar binnen die wel oud genoeg zijn.
Op dinsdag 12 maart 2013 20:02 schreef Drakire het volgende:
Held _O_ kan deze gast niet een award krijgen of zo.
  maandag 18 maart 2013 @ 18:11:27 #9
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_124214855
Als ik met mn moeder naar het dorp ga, ik ben 16. Moet ik mij dan legitimeren?
En mijn broertje? Die is 12.
Of mijn zusje? Die is 8.

Waar trekken we de lijn?

Het gaat om het idee, dat op het moment dat mijn broertje met mijn ouders mee zou gaan om boodschappen te kopen, zou het geen probleem zijn dat ze alcohol kopen. Maar op het moment dat ik mee ga, moet ik me legitimeren.. Dat is het kromme!
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_124215038
slaat nergens op laat de kinderen lekker drinken
pi_124216170
quote:
99s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:11 schreef Rockiejj het volgende:
Als ik met mn moeder naar het dorp ga, ik ben 16. Moet ik mij dan legitimeren?
En mijn broertje? Die is 12.
Of mijn zusje? Die is 8.

Waar trekken we de lijn?

Het gaat om het idee, dat op het moment dat mijn broertje met mijn ouders mee zou gaan om boodschappen te kopen, zou het geen probleem zijn dat ze alcohol kopen. Maar op het moment dat ik mee ga, moet ik me legitimeren.. Dat is het kromme!
Mwa als iemand met zijn ouders drank komt halen zie je dat als caissière zijnde snel genoeg en dan wordt er geen legitimatie gevraagd, ook niet als jij je wel kan legitimeren en je hebt je zusje van 8 bij je wat echt overduidelijk is op dat moment.

Als er een grote groep jongeren drank komt kopen kan ik begrijpen dat ze van allemaal de ID willen zien om te voorkomen dat ze alcohol verkopen aan minderjarigen blablabla
  maandag 18 maart 2013 @ 18:59:39 #12
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_124216794
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:42 schreef promisionxexposed het volgende:
Mwa als iemand met zijn ouders drank komt halen zie je dat als caissière zijnde snel genoeg en dan wordt er geen legitimatie gevraagd, ook niet als jij je wel kan legitimeren en je hebt je zusje van 8 bij je wat echt overduidelijk is op dat moment.

Moet je even dat stukje in de OP lezen.
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_124217142
quote:
99s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:59 schreef Rockiejj het volgende:

[..]

Moet je even dat stukje in de OP lezen.
Ja maar zoiets is ook gewoon raar :P als een duidelijk volwassen vrouw of man met zijn/haar kind alcohol komt kopen hoef je echt niet om legitimatie van dat kind te vragen, tenminste dat is bij ons gewoon niet het geval.
De ouders/verzorgers/voogd/whatever zijn verantwoordelijk voor het alcoholgebruik.
Bij een groep jongeren is het waarschijnlijker dat de hele groep ook gaat drinken als ze met zijn allen voor de kassa gaan staan en ook allemaal spullen op de band leggen, dan is het duidelijk bedoeld voor iedereen en moet iedereen zich legitimeren en als je dat niet kan heb je pech.
Als je 16+ bent zou je er sowieso geen moeite mee moeten hebben om je ID te laten zien omdat je niks te verbergen hebt en de drank gewoon mag kopen.
  maandag 18 maart 2013 @ 19:12:08 #14
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_124217306
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:08 schreef promisionxexposed het volgende:

[..]

Ja maar zoiets is ook gewoon raar :P als een duidelijk volwassen vrouw of man met zijn/haar kind alcohol komt kopen hoef je echt niet om legitimatie van dat kind te vragen, tenminste dat is bij ons gewoon niet het geval.
De ouders/verzorgers/voogd/whatever zijn verantwoordelijk voor het alcoholgebruik.
Bij een groep jongeren is het waarschijnlijker dat de hele groep ook gaat drinken als ze met zijn allen voor de kassa gaan staan en ook allemaal spullen op de band leggen, dan is het duidelijk bedoeld voor iedereen en moet iedereen zich legitimeren en als je dat niet kan heb je pech.
Als je 16+ bent zou je er sowieso geen moeite mee moeten hebben om je ID te laten zien omdat je niks te verbergen hebt en de drank gewoon mag kopen.
Nee, maar als ik met mn ouders boodschappen ga doen, zou ik hem dus ook moeten laten zien. Omdat ik "meekoop". Daarom is dat systeem zo krom.
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_124217432
quote:
99s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:12 schreef Rockiejj het volgende:

[..]

Nee, maar als ik met mn ouders boodschappen ga doen, zou ik hem dus ook moeten laten zien. Omdat ik "meekoop". Daarom is dat systeem zo krom.
Mwa mij is verteld dat als ouders samen met hun kind kopen het kind de legitimatie niet hoeft te laten zien omdat de ouders er verantwoordelijk voor zijn.
Maar je hebt gelijk dat het idee erachter krom is maar ik kan het an sich wel begrijpen dat ze op deze manier willen voorkomen dat te jonge mensen zelf drank kunnen kopen etc.
  maandag 18 maart 2013 @ 19:16:55 #16
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_124217493
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:15 schreef promisionxexposed het volgende:

[..]

Mwa mij is verteld dat als ouders samen met hun kind kopen het kind de legitimatie niet hoeft te laten zien omdat de ouders er verantwoordelijk voor zijn.
Maar je hebt gelijk dat het idee erachter krom is maar ik kan het an sich wel begrijpen dat ze op deze manier willen voorkomen dat te jonge mensen zelf drank kunnen kopen etc.
tuurlijk. Het ging mij met de poll ook meer om ouders.
Vriendin van mn moeder had het ook:
quote:
Hebben wij weer! Lekker uit eten geweest. Daarna ff paar boodschappen bij Jumbo in Leiden gehaald er zat breezer en bessen bij. Wil gaan afrekenen zegt ze, ik moet je ID zien wijzend op dochter die had ze niet bij dr. Ik zeg nee ik koop het zij niet. Nou dat is dus vette pech dochter is erbij dus moet ook dr ID laten zien.
Ik zeg dus als ik naar buiten ga, mijn boodschappen laat staan. dochter buiten laat.
Opnieuw boodschappen ga doen mag het wel?????? Manager erbij, uitgelegd blijkt dat Jumbo Leiden al een aantal boetes hebben gehad dus beleid is streng. Ik ga naast dochter staan wijs op onze neuzen en vraag of het lijkt ;-) Dat was ook zo en wij kregen het wel mee :-)))))
Dit is toch onzin?
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_124217548
quote:
99s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:16 schreef Rockiejj het volgende:

[..]

tuurlijk. Het ging mij met de poll ook meer om ouders.
Vriendin van mn moeder had het ook:

[..]

Dit is toch onzin?
Ja dat is ook onzin, maar in groepen jongeren kan ik begrijpen dat iedereen zich moet legitimeren.

Maar ouders met kinderen om legitimatie vragen is ronduit belachelijk en slaat nergens op :)
  maandag 18 maart 2013 @ 19:18:29 #18
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_124217558
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:18 schreef promisionxexposed het volgende:

[..]

Ja dat is ook onzin, maar in groepen jongeren kan ik begrijpen dat iedereen zich moet legitimeren.

Maar ouders met kinderen om legitimatie vragen is ronduit belachelijk en slaat nergens op :)
Dit.
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_124406776
Wauw ik speel weer echt bagger vandaag
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:50:36 #20
319979 Fok-it
All is well
pi_124408282
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:18 schreef promisionxexposed het volgende:

[..]

Er zal ook geen caissière zijn die dat op zo'n moment ook al zal vragen aan desbetreffend kind, daar is die regel ook niet voor opgesteld. Verder eens met jouw mening. 9 van de 10 keer wordt er gezamenlijk gedronken dus niet meer dan logisch.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zondag 24 maart 2013 @ 22:49:39 #21
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_124466345
Week voorbij, poll dicht! (discussie erover mag uiteraard verder)

*tromgeroffel*

En nieuwe week, nieuwe poll!
JNG / [JNG Poll week 13] Gele kaart 10 min aan afkoelen voetbal
pi_124519895
Best wel vervelend.
Al een aantal keer gehad dat je met een groep mensen leeftijd 20-23 ff wat pils wilt halen.
Overduidelijk dus dat iedereen ver over de 16 is, maar dan heeft 1 iemand geen kaartje bij zich en krijg je het niet mee :')

Edit: overigens waren deze keren allemaal bij de AH. sowieso kut winkel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')