quote:God doodt in de Bijbel nogal wat mensen. Soms doet hij dat zelf, soms laat hij het anderen doen. Hoe dan ook: de lijst is vrij lang. In totaal gaat het volgens de Bijbel om ruim 24 miljoen mensen. Een paar voorbeeldjes hier.
Hoe kan iemand de Bijbel gelezen hebben en er dan toch van overtuigd zijn dat er iets goeds te vinden is in God?
Ervan uitgaande dat zwart en wit bestaat natuurlijkquote:Op zondag 17 maart 2013 19:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Wat is zwart en wit in onderstaande gradient?
Dat zal dan ook niemand beweren.quote:Op zondag 17 maart 2013 19:56 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het heeft wel een betekenis, maar is niet bindend of dicterend van aard.
En moord? Is dat objectief gezien slecht?quote:Een losse definitie: Een daad is objectief goed of slecht ongeacht wat wij ervan maken.
Dus stelen is slecht, ongeacht wat de dief ervan denkt.
Moord zonder schuld, uiteraard.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zal dan ook niemand beweren.
[..]
En moord? Is dat objectief gezien slecht?
Maar niet ongeacht wat het slachtoffer er van vindt of de rest van de maatschappij.quote:Dus stelen is slecht, ongeacht wat de dief ervan denkt.
Dan moet je ook waarmaken of de slachtoffers schuldig of onschuldig waren. Volgens de bijbel is de mens een wezen met zondige natuur en zonde lijdt tot de dood. God als Soevereine Rechter kan een zondige leven vroegtijdig beëindigen als Hij daarmee rechtvaardigheid en orde brengt in Zijn schepping.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dus als God onschuldigen doodt, dan is dat slecht?
brrrrrr *ril*quote:Op zondag 17 maart 2013 20:07 schreef man1986 het volgende:
[..]
God als Soevereine Rechter kan een zondige leven vroegtijdig beëindigen als Hij daarmee rechtvaardigheid en orde brengt in Zijn schepping.
Aangezien volgens de Bijbel iedereen zondig is, kan God dus iedereen vermoorden zonder dat dat 'objectief' gezien slecht is...quote:Op zondag 17 maart 2013 20:07 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dan moet je ook waarmaken dat de slachtoffers schuldig of onschuldig waren. Volgens de bijbel is de mens een wezen met zondige natuur en zonde lijdt tot de dood. God als Soevereine Rechter kan een zondige leven vroegtijdig beëindigen als Hij daarmee rechtvaardigheid en orde brengt in Zijn schepping.
Trouwens: als het de rol van God is (als Soevereine Rechter) om "het zondige leven vroegtijdig te beëindigen", waarom moeten dan lui als Saul, Jozua, David, etc het daadwerkelijke moorden voor hem doen? Had God al die mensen niet kunnen doden door een hartstilstand ipv legers met zwaarden al hakkend door het land te laten trekken? Waarom moeten Saul, Jozua, David en al hun soldaten de traumatische ervaring mee maken van het moorden van mensen?quote:Op zondag 17 maart 2013 20:07 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dan moet je ook waarmaken of de slachtoffers schuldig of onschuldig waren. Volgens de bijbel is de mens een wezen met zondige natuur en zonde lijdt tot de dood. God als Soevereine Rechter kan een zondige leven vroegtijdig beëindigen als Hij daarmee rechtvaardigheid en orde brengt in Zijn schepping.
Krijg je ook rillingen van abortus nu we het toch over babies en onschuldigen hebben?quote:
God velt de uiteindelijke oordeel over leven en dood. Het klopt dat zonde de dood voortbrengt en dat God ons kan ombrengen omdat wij hebben gezondigd en Zijn Morele wet hebben overtreden. Maar Hij heeft ook aan Adam de belofte gemaakt om aan ons Redding te brengen zodat we weer verenigd kunnen zijn met Hem. Dus aan de ene kant vallen we onder Gods Oordeel, maar aan de andere kant biedt God ons Zijn Genade en Vergeving aan.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Aangezien volgens de Bijbel iedereen zondig is, kan God dus iedereen vermoorden zonder dat dat 'objectief' gezien slecht is...
Moord met schuld en moord zonder schuld zijn niet aan elkaar gelijk.quote:Maar dat maakt dat moord 'objectief' gezien niet slecht genoemd kan worden.
Hoe weet jij hoe ik over abortus denk?quote:Op zondag 17 maart 2013 20:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Krijg je ook rillingen van abortus nu we het toch over babies en onschuldigen hebben?
Wat maakt dat nou uit? Ze zijn toch zondig.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Krijg je ook rillingen van abortus nu we het toch over babies en onschuldigen hebben?
Puur afgaand op wat er in de Bijbel staat heb ik niet zoveel vertrouwen in Gods oordeel.quote:God velt de uiteindelijke oordeel over leven en dood. Het klopt dat zonde de dood voortbrengt en dat God ons kan ombrengen omdat wij hebben gezondigd en Zijn Morele wet hebben overtreden. Maar Hij heeft ook aan Adam de belofte gemaakt om aan ons Redding te brengen zodat we weer verenigd kunnen zijn met Hem. Dus aan de ene kant vallen we onder Gods Oordeel, maar aan de andere kant biedt God ons Zijn Genade en Vergeving aan.
Als de mens per definitie zondig is, dan bestaat moord zonder schuld niet.quote:Moord met schuld en moord zonder schuld zijn niet aan elkaar gelijk.
Als die baby's die god laat doden voor de ogen van hun ouders geen probleem vormt, wat is dan het probleem van abortus? Of worden we pas zondig na de geboorte en niet na de verwekking? Dat zou wel een bom leggen onder alle religieuze kritiek op abortus want dan bestaat er blijkbaar wel een verschil tussen een ongeboren en geboren kind.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
We zijn toch allemaal zondig en dus schuldig zeg je net?quote:[..]
Moord met schuld en moord zonder schuld zijn niet aan elkaar gelijk.
Da's trouwens ook nog wel een lastige, abortus. Ik was altijd pro-abortus. Mijn toenmalige vrendin dacht er exact zo over. Als het niet uitkwam: weg ermee. Totdat het moment daar was dat we er een beslissing over moesten nemen. We hebben er onafhankelijk van elkaar, zonder het erover te hebben een week over nagedacht en zijn toen allebei tot de conclusie gekomen dat we het ondanks alles wilde houden.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:19 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Hoe weet jij hoe ik over abortus denk?
Er van uitgaande dat "goed" en "kwaad" bestaat natuurlijk?quote:Op zondag 17 maart 2013 20:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ervan uitgaande dat zwart en wit bestaat natuurlijk
Mwoah... Sommige zaken zijn simpelweg niet goed te praten en dus slecht, lijkt me.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er van uitgaande dat "goed" en "kwaad" bestaat natuurlijk?
Precies daarom is moraal niet absoluut maar relatief.
Veel heeft er ook mee te maken met de belofte van het joodse volk om Gods Wil te volgen. God wilde met het nageslacht van Isaac een volk creëren die Zijn Authoriteit kon erkennen en naleven. David en anderen waren van van het joodse nageslacht en waren bereid om God op Zijn woord na te leven.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:13 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Trouwens: als het de rol van God is (als Soevereine Rechter) om "het zondige leven vroegtijdig te beëindigen", waarom moeten dan lui als Saul, Jozua, David, etc het daadwerkelijke moorden voor hem doen? Had God al die mensen niet kunnen doden door een hartstilstand ipv legers met zwaarden al hakkend door het land te laten trekken? Waarom moeten Saul, Jozua, David en al hun soldaten de traumatische ervaring mee maken van het moorden van mensen?
En ben jij dat eigenlijk ook? Bereid om God op zijn woord na te leven bedoel ik?quote:Op zondag 17 maart 2013 20:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Veel heeft er ook mee te maken met de belofte van het joodse volk om Gods Wil te volgen. God wilde met het nageslacht van Isaac een volk creëren die Zijn Authoriteit kon erkennen en naleven. David en anderen waren van van het joodse nageslacht en waren bereid om God op Zijn woord na te leven.
besef je wel wat je allemaal zegt?quote:Op zondag 17 maart 2013 20:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Veel heeft er ook mee te maken met de belofte van het joodse volk om Gods Wil te volgen. God wilde met het nageslacht van Isaac een volk creëren die Zijn Authoriteit kon erkennen en naleven. David en anderen waren van van het joodse nageslacht en waren bereid om God op Zijn woord na te leven.
quote:Op zondag 17 maart 2013 20:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat weet ik dus niet, daarom vraag ik het.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:19 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Hoe weet jij hoe ik over abortus denk?
Dus God is niet slecht bedoel je?quote:Op zondag 17 maart 2013 20:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat maakt dat nou uit? Ze zijn toch zondig.
We kunnen 2 vormen van schuld onderscheiden in de bijbel:quote:[..]
Als de mens per definitie zondig is, dan bestaat moord zonder schuld niet.
Zie hierboven over de verschillende betekenissen van schuld.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:22 schreef UltraR het volgende:
[..]
Als die baby's die god laat doden voor de ogen van hun ouders geen probleem vormt, wat is dan het probleem van abortus? Of worden we pas zondig na de geboorte en niet na de verwekking? Dat zou wel een bom leggen onder alle religieuze kritiek op abortus want dan bestaat er blijkbaar wel een verschil tussen een ongeboren en geboren kind.
[..]
We zijn toch allemaal zondig en dus schuldig zeg je net?
Klopt, ervan uitgaande dat 'goed en slecht' bestaat.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er van uitgaande dat "goed" en "kwaad" bestaat natuurlijk?
Precies daarom is moraal niet absoluut maar relatief.
Al bij voorhand weet ik dat dat onmogelijk is, daarom is Gods Vergeving voor mij van centraal belang.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En ben jij dat eigenlijk ook? Bereid om God op zijn woord na te leven bedoel ik?
Ik zie niet zo wat dat met de discussie te maken heeft.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat weet ik dus niet, daarom vraag ik het.
Je zou het wel willen?quote:Op zondag 17 maart 2013 20:38 schreef man1986 het volgende:
Al bij voorhand weet ik dat dat onmogelijk is, daarom is Gods Vergeving voor mij van centraal belang.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |