Historyquote:Milaan - San Remo
Milaan - San Remo | Milano - Sanremo is de klassieker die door de jaren heen het meest heeft vastgehouden aan het oorspronkelijke parkoers. Het italiaanse 'Unione Ciclo-Turistica San Remo' organiseert jaarlijks een cyclosportief wedstrijd van 'La Primavera' (de lente). Deze rit maakt doorgaans ook deel uit van de klassiekerweek van Le Champion.
De start van het 300 kilometer lange parcours is bij de wielerbaan van Rozzano (Milaan). Over de lange, rechte wegen van de Po-vlakte kunnen hoge snelheden gehaald worden. Na ongeveer 100 kilometer begint de klim naar Passo del Turchino (532 mtr). Tijdens de 10 kilometer lange afdaling daalt de renner af naar de Tirreense zee. Dan rest nog 140 kilometer langs de stranden van de Bloemenrivièra. Op weg naar San Remo vormen de uitstekende rotsen (capo's) nog lastige obstakels. In de laatste kilometers volgen uiteindelijk de zes kilometer lange Cipressa en de Poggio. Deze laatste heuvel is voornamelijk bekend vanwege zijn scherpe afdaling die uitkomt in San Remo.
Wielerklassiekers.nl
WebsiteStartlijstquote:This used to be the opening race of the Worldcup season, up to the introduction of the ProTour. The longest one day race, but more importantly, the one every Italian dreams about to have on their palmares. This race originated in 1907. Eugenio Costamagna, general manager of La Gazetto dello Sport, entered a local café in San Remo during his holiday. By chance he talked to some of the locals and the idea of a local race was born. The area needed the publicity, he needed a new race because the local automobile race was a farce at the time. Due to very bad road conditions only two out of 30 cars made it to the finishline. So the descision was made to send some cyclists to scout the road for compatibility.
In this way a new race was born on the 14th of april the same year. The first edition of Milan San Remo was won by Lucien Petit-Breton, who also won the Tour de France later that same year.
For decades the Passo del Turchino is the main obstacle in the route. This mountain provided the scenery for great finales and heroic victories. Eugène Christophe was the one who probably had to endure the worst weather in 1910. In really awful conditions he manages to cross the mountainpass, which is covered in 20 centimetres of snow! At that time it didnt matter to him, he had a lead on the number two, Giovanni Cocchi, of more than one hour. Afterwards he probably regretted it, for he was hospitalised for more than a month and it took him two years to get back to his former level of cycling.
A very special victory is Fausto Coppis one in 1946. All the riders declare Coppi mentally unstable when he jumps at the 50 km mark. Soon after, he overtakes the lead group to head the field with more than 145 kilometres to go. Fausto stays ahead and no-one is able to catch him. His solo gets him a herioc victory, leaving his chasers 14 minutes behind him.
Alas, the sting is taken out of the race. The Turchino is no longer responsible for great climbs and sprinters, all of a sudden, take victories in Milan San Remo. In 1960 this changes again. The race organisation determines a new obstacle should be integrated in the route. Only a few kilometres before the finishline the Poggio di San Remo now provides the scenery of this races finale. With only a short ascending route, this climb is an ideal moment to launch an attack, thus preventing the sprintfinish. Still the race remained to be a sprintersrace. To add more spectacle la Cipressa was included into the route in 1982. The Capi Berta, Mele and Cervo have also found their way into the race. Still, the finish at the Via Roma regularly ends up in a sprint. Plans are being made to include a steeper climb into the race now.
But despite a major chance of a sprintfinish, La Primavera has its share of big names on the winnerstable. Few exceptions excluded, many great champions of cycling have got their names on the leaderboard. Fausto Coppi, Roger de Vlaeminck, Alfredo Binda all are great names in the list. Though, none of these riders come close to the greatest champion of all, Eddy Merckx. He actually won this race seven times, although Constante Girardengo came close with six victories in San Remo. Merckxs record will probably stand for years to come, if not decades...
Kan me niet voorstellen dat Euskaltel nog compleet isquote:Op zondag 17 maart 2013 16:28 schreef Felagund het volgende:
Toch typisch dat juist bij Blanco en OPQS veel mannen opgeven.
Inderdaad, dit zijn typische KBK-omstandigheden. Dat zouden ze moeten aankunnen.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:28 schreef Felagund het volgende:
Toch typisch dat juist bij Blanco en OPQS veel mannen opgeven.
Bij Blanco hebben ze niemand die voor winst in aanmerking komt, dus dat vind ik nog niet zo raar.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:28 schreef Felagund het volgende:
Toch typisch dat juist bij Blanco en OPQS veel mannen opgeven.
Je zou toch denken dat het weer de kansen voor ze juist vergroot, al hebben ze wel veel zieken gehad de laatste tijd.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:30 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Bij Blanco hebben ze niemand die voor winst in aanmerking komt, dus dat vind ik nog niet zo raar.
Ze hebben niet echt iemand die het verschil op de Poggio kan maken. En aangezien er al een groepje weg was, was er ook geen andere manier om het verschil te maken.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:31 schreef Felagund het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat het weer de kansen voor ze juist vergroot, al hebben ze wel veel zieken gehad de laatste tijd.
Met droog weer zouden ze ook geen kans maken. Dan kun je beter helemaal niet van start gaan.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ze hebben niet echt iemand die het verschil op de Poggio kan maken. En aangezien er al een groepje weg was, was er ook geen andere manier om het verschil te maken.
twitter:raykerckhoffs twitterde op zondag 17-03-2013 om 16:33:02In perszaal doet gerucht de ronde dat Fabian Cancellara ook gestopt is. reageer retweet
Niets denk ik. Dit was ook absoluut doel voor Cavendish overigens.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:31 schreef baggerbaas het volgende:
Benieuwd wat Cavendish na afloop te melden heeft over het afstappen van Boonen. Die zal not amused zijn.
Oooeh, die Kerckhofs zit in een perszaalquote:Op zondag 17 maart 2013 16:34 schreef Pino112 het volgende:
twitter:raykerckhoffs twitterde op zondag 17-03-2013 om 16:33:02In perszaal doet gerucht de ronde dat Fabian Cancellara ook gestopt is. reageer retweet
Met droog weer is het nog een goede training.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:34 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Met droog weer zouden ze ook geen kans maken. Dan kun je beter helemaal niet van start gaan.
Als het de renner was die in beeld stopte, was het volgens mij geen Cancellara.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:34 schreef Pino112 het volgende:
twitter:raykerckhoffs twitterde op zondag 17-03-2013 om 16:33:02In perszaal doet gerucht de ronde dat Fabian Cancellara ook gestopt is. reageer retweet
Dikke sensatiezoekerquote:Op zondag 17 maart 2013 16:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Oooeh, die Kerckhofs zit in een perszaal
100% zeker niet.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:35 schreef Felagund het volgende:
[..]
Als het de renner was die in beeld stopte, was het volgens mij geen Cancellara.
quote:Op zondag 17 maart 2013 16:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Oooeh, die Kerckhofs zit in een perszaal
Mag ik hem aanraken?quote:Op zondag 17 maart 2013 16:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Oooeh, die Kerckhofs zit in een perszaal
Hij wil nu toch weer meerijden? Waarom gedraagt ie zich als een klein kind.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:42 schreef marcodej het volgende:
Boonen zegt dat 100 man die al opgegeven hadden, bij de herstart weer gestart zijn.
Nog meer dan de helft.quote:
Heb geen zin om een Belgische proxy op te starten.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Kijkt iedereen hier NOS ofzo?
Stelletje journalistieke junkies.
Kijkt een stuk prettiger dan Wuyts & Vannieuwkerkequote:Op zondag 17 maart 2013 16:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Kijkt iedereen hier NOS ofzo?
Stelletje journalistieke junkies.
Logisch.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:43 schreef Zelva het volgende:
[..]
Heb geen zin om een Belgische proxy op te starten.
Dit dus.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:43 schreef Zelva het volgende:
[..]
Heb geen zin om een Belgische proxy op te starten.
Alles beter dan Mart.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:44 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Kijkt een stuk prettiger dan Wuyts & Vannieuwkerke
Die gebruiken ze altijd tijdens training.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:49 schreef Sheepcidus het volgende:
waarom zijn die regejackjes allemaal zwart zonder sponsor
In de wedstrijd zouden ze prima jackjes met de sponsorkleuren kunnen gebruiken.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die gebruiken ze altijd tijdens training.
Wel bijzonder idd.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:51 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
In de wedstrijd zouden ze prima jackjes met de sponsorkleuren kunnen gebruiken.
twitter:ThomasKRiley twitterde op zondag 17-03-2013 om 16:48:40The weather at Milan San Remo is so bad Andy Schleck had to quit watching. #MSR reageer retweet
Ligt eraan. Sommige zijn dunne windjackjes, andere idd wat dikker. Van Castelli heb je veel moois van dat spul.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:56 schreef Momo... het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die zwarte jasjes dikker.
Alsof Andy dit kijkt. Dat is echt geen wielerliefhebber.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:57 schreef Marcoss het volgende:
twitter:ThomasKRiley twitterde op zondag 17-03-2013 om 16:48:40The weather at Milan San Remo is so bad Andy Schleck had to quit watching. #MSR reageer retweet
De afdaling van de Cipressa wordt helemaal vreselijk.quote:Op zondag 17 maart 2013 17:04 schreef Anti-vermoeidheid het volgende:
Met samengeknepen billen kijken dit
De Moletta-bochtquote:Op zondag 17 maart 2013 17:05 schreef TheArt het volgende:
[..]
De afdaling van de Cipressa wordt helemaal vreselijk.
Snap dit ook niet. Laat het lekker aan Colnagoquote:Op zondag 17 maart 2013 17:11 schreef Van_Poppel het volgende:
Boasson Hagen lijkt me kansloos tegen Sagan. Snap niet dat ze dit doen.
6 a 7 graden.quote:Op zondag 17 maart 2013 17:10 schreef Slobeend het volgende:
Jammer van Slagter. Hoeveel graden is het daar eigenlijk?
Colnago?quote:Op zondag 17 maart 2013 17:11 schreef TheArt het volgende:
[..]
Snap dit ook niet. Laat het lekker aan Colnago
Koers hard maken en straks wegspringen. Eerst Thomas, dan EBH. Maar ja alsnog, dan is iedereen van Cannondale nog fris om die gaatjes dicht te rijden.quote:Op zondag 17 maart 2013 17:11 schreef Van_Poppel het volgende:
Boasson Hagen lijkt me kansloos tegen Sagan. Snap niet dat ze dit doen.
Was ook bij Movistar gewoon een goede renner, alleen reed hij toen minder in beeld.quote:Op zondag 17 maart 2013 17:15 schreef ThePlaneteer het volgende:
Die Kyrienka bloeit ook helemaal op bij Sky, mooi om te zien.
Die rijdt ook niet bij Sky.quote:Op zondag 17 maart 2013 17:15 schreef Sheepcidus het volgende:
[..]
Ik zie voeckler het niet dicht rijden.
verdachtquote:Op zondag 17 maart 2013 17:15 schreef ThePlaneteer het volgende:
Die Kyrienka bloeit ook helemaal op bij Sky, mooi om te zien.
In de Giro vaak genoeg.quote:Op zondag 17 maart 2013 17:15 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Was ook bij Movistar gewoon een goede renner, alleen reed hij toen minder in beeld.
Hadden ze maar andere kleur truitjes moeten kiezenquote:Op zondag 17 maart 2013 17:15 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik dacht dat het nog steeds Liquigas was.![]()
Ik ookquote:Op zondag 17 maart 2013 17:15 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik dacht dat het nog steeds Liquigas was.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |