abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124130878
God doodt in de Bijbel nogal wat mensen. Soms doet hij dat zelf, soms laat hij het anderen doen. Hoe dan ook: de lijst is vrij lang. In totaal gaat het volgens de Bijbel om ruim 24 miljoen mensen. Een paar voorbeeldjes hier.

Hoe kan iemand de Bijbel gelezen hebben en er dan toch van overtuigd zijn dat er iets goeds te vinden is in God?
pi_124131035
Hier wordt het onderwerp besproken:

[ Bericht 2% gewijzigd door man1986 op 16-03-2013 15:45:44 ]
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  zaterdag 16 maart 2013 @ 15:41:09 #3
390594 Gedachtenstroom
Space Sloth on Uranus
pi_124131086
We maken ook geen ommelet zonder een ei te breken, dus ja. Maar intussen is God een en al liefde!
(Behalve als je homoseksueel, lesbisch of andersgelovend bent)
pi_124131229
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 15:41 schreef Gedachtenstroom het volgende:
We maken ook geen ommelet zonder een ei te breken, dus ja. Maar intussen is God een en al liefde!
(Behalve als je homoseksueel, lesbisch of andersgelovend bent)
Ook als je de Bijbel niet letterlijk neemt blijft het een aaneenschakeling van brute slachtpartijen die je dan figuurlijk moet opvatten of zoiets. Soms moeten mensen dood omdat ze te groot zijn, dan weer omdat ze wierook branden, dan weer omdat ze familie waren van iemand die iets gestolen heeft, enzovoort.

Ik vraag me dan toch af wat dat met goedheid, vergeving of naastenliefde te maken heeft. Ik vind het voornamelijk extreem moordlustig.
pi_124131437
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 15:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ook als je de Bijbel niet letterlijk neemt blijft het een aaneenschakeling van brute slachtpartijen die je dan figuurlijk moet opvatten of zoiets. Soms moeten mensen dood omdat ze te groot zijn, dan weer omdat ze wierook branden, dan weer omdat ze familie waren van iemand die iets gestolen heeft, enzovoort.

Ik vraag me dan toch af wat dat met goedheid, vergeving of naastenliefde te maken heeft. Ik vind het voornamelijk extreem moordlustig.
Propaganda van een woestijnvolk en zijn lokaal stammengod uit de laat bronstijd. Elkaar de kop inslaan was dan nog gewoon ter ere en glorie van hun totemgod.
pi_124131519
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 15:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Propaganda van een woestijnvolk en zijn lokaal stammengod uit de laat bronstijd. Elkaar de kop inslaan was dan nog gewoon ter ere en glorie van hun totemgod.
Dat in vroeger tijden een mensenleven niet zo veel voorstelde weet ik wel. Ik snap alleen niet waarom mensen nu nog een religie rond een extreem moordzuchtige god zouden willen aanhangen.
pi_124131564
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 15:32 schreef Jigzoz het volgende:
God doodt in de Bijbel nogal wat mensen. Soms doet hij dat zelf, soms laat hij het anderen doen. Hoe dan ook: de lijst is vrij lang. In totaal gaat het volgens de Bijbel om ruim 24 miljoen mensen. Een paar voorbeeldjes hier.

Hoe kan iemand de Bijbel gelezen hebben en er dan toch van overtuigd zijn dat er iets goeds te vinden is in God?
Jouw signature:
All that is great is built upon sorrow.

Dus je gelooft niet eens in je eigen stelling als je dit ook gelooft?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_124131626
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 15:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jouw signature:
All that is great is built upon sorrow.

Dus je gelooft niet eens in je eigen stelling als je dit ook gelooft?
Wat geloof ik?
pi_124131705
If all that is great is built upon sorrow, then what is wrong with sorrow if it leads to greatness?
pi_124131763
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:02 schreef man1986 het volgende:
If all that is great is built upon sorrow, then what is wrong with sorrow if it leads to greatness?
Ah, op die manier. Dus in de Bijbel vermoordt god ruim 24 miljoen mensen om daar zelf beter van te worden? Nou ja, ik zie daar dus geen goedheid in.
pi_124131850
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:04 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, op die manier. Dus in de Bijbel vermoordt god ruim 24 miljoen mensen om daar zelf beter van te worden? Nou ja, ik zie daar dus geen goedheid in.
Volgens jouw signature is er niets mis met 'Gods moordzucht'. En als je daar geen goedheid in ziet, dan is het tijd voor een signature verandering.
pi_124131900
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:07 schreef man1986 het volgende:

[..]

Volgens jouw signature is er niets mis met 'Gods moordzucht'. En als je daar geen goedheid in ziet, dan is het tijd voor een signature verandering.
Nu draai je de boel om.

Maar terug OT: waarom zou iemand een dergelijke god willen aanbidden? Of is dat uit angst?
pi_124132219
Het is het laatste, angst. Ik kom zelf uit een nogal grote gelovige familie, en men moet goed doen, anders kom je in de hel, en zal je eeuwig lijden..

Als iemand een mes op je strot zet, en je de keuze stelt: je geld of je leven, dan is het alsnog een eigen keuze. Dat die keuze enkel 2 kwade kent, is daar enigsinds ondergeschikt aan. Puur kijkend hoe het er bij mij vroeger ingestampt werd, had je simpelweg geen keuze.

Ik kom nog wel eens bij mn moeder aankakken met dusdanige vragen, en het enige wat ze kan antwoorden is: Dan kom IK in de hemel. Puur egoistische instelling dus. Nu is het een schat van een vrouw hoor, en doet ze veel vrijwilligerswerk voor de kerk, maar wel puur vanuit het veilig stellen van haar plekkie in de hemel. Haar angst om naar de hel te gaan is best wel aanwezig heb ik het idee.

Dat is dan natuurlijk wel m'n eigen ervaring.

Maar kijkend naar andere geloven, werkt het precies zo. Als je beloont wordt door tegenstanders van dat geloof uit te schakelen, is dat geen misdrijf in hun ogen. Kijk maar naar de kruistochten. christenen en moslims staan al eeuwen tegenover elkaar, gewapend en al, en dat zal denk ik voorlopig nog wel zo blijven.

Volgens de verhalen (wij van wc eend...) heeft god de mens sowieso als een dom wezen geschapen. De mens zou in eerste instantie net als een dier, geen goed of slecht kennen. Het was juist de duivel die daar voor zorgde om eva van de verboden vrucht te laten eten.

Zonder de duivel waren wij dus ook niet veel anders dan dieren..
pi_124132418
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nu draai je de boel om.

Maar terug OT: waarom zou iemand een dergelijke god willen aanbidden? Of is dat uit angst?
Jij maakt een claim dat 'Gods moordzucht' niet goed te praten is als we ook nog iets goeds terug willen vinden in God. Jij zegt (indirect) ook dat grootste dingen voortgebracht zijn uit lijden* ( All that is great is built upon sorrow).
*losse vertaling.

Dus volgens jouw redenering leidt 'Gods moordzucht' (sorrow) naar grootste dingen en kunnen we dus juist wel goedheid terug vinden in 'Gods moordzucht'.

Met andere woorden, je beantwoord hiermee je eigen vraag:
quote:
pi_124132550
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:17 schreef RaZ het volgende:
Het is het laatste, angst. Ik kom zelf uit een nogal grote gelovige familie, en men moet goed doen, anders kom je in de hel, en zal je eeuwig lijden..

Als iemand een mes op je strot zet, en je de keuze stelt: je geld of je leven, dan is het alsnog een eigen keuze. Dat die keuze enkel 2 kwade kent, is daar enigsinds ondergeschikt aan. Puur kijkend hoe het er bij mij vroeger ingestampt werd, had je simpelweg geen keuze.

Ik kom nog wel eens bij mn moeder aankakken met dusdanige vragen, en het enige wat ze kan antwoorden is: Dan kom IK in de hemel. Puur egoistische instelling dus. Nu is het een schat van een vrouw hoor, en doet ze veel vrijwilligerswerk voor de kerk, maar wel puur vanuit het veilig stellen van haar plekkie in de hemel. Haar angst om naar de hel te gaan is best wel aanwezig heb ik het idee.

Maar kijkend naar andere geloven, werkt het precies zo. Als je beloont wordt door tegenstanders van dat geloof uit te schakelen, is dat geen misdrijf in hun ogen. Kijk maar naar de kruistochten. christenen en moslims staan al eeuwen tegenover elkaar, gewapend en al, en dat zal denk ik voorlopig nog wel zo blijven.
Je zegt dat het ook werkt bij andere geloven en dan ineens noem je kruistochten tussen christenen en moslims. Dat is dan toch geen ander geloof? Aangezien de islam voortbouwt op het christendom, en het christendom op jodendom?

Bij boeddhisme en hindoeīsme heb je dat veel minder. Daar ligt het gewoon wel aan het gedrag van jou (tegen wie dan ook) of je in een hemelsfeer of helsfeer terecht komt. Of je leven na dit leven goed is of slecht, zou je ook kunnen zeggen.
Vroeger had je wel religies die beweerden dat krijgsmannen later in de hemel zouden komen als ze stierven tijdens een oorlog (beetje waar de moslims hun hemel met zeven maagden vandaan hebben), dit om oorlog te kunnen voeren.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_124132579
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jij maakt een claim dat 'Gods moordzucht' niet goed te praten is als we ook nog iets goeds terug willen vinden in God. Jij zegt (indirect) ook dat grootste dingen voortgebracht zijn uit lijden* ( All that is great is built upon sorrow).
*losse vertaling.

Dus volgens jou leidt 'Gods moordzucht' (sorrow) naar grootste dingen en kunnen we dus juist wel goedheid terug vinden in 'Gods moordzucht'.

[..]

Nee.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:17 schreef RaZ het volgende:

Volgens de verhalen (wij van wc eend...) heeft god de mens sowieso als een dom wezen geschapen. De mens zou in eerste instantie net als een dier, geen goed of slecht kennen. Het was juist de duivel die daar voor zorgde om eva van de verboden vrucht te laten eten.

Zonder de duivel waren wij dus ook niet veel anders dan dieren..

Je bedoelt dat christenen eigenlijk enorm egoīstisch en doodsbang zijn?
pi_124132596
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

*losse vertaling.

Dus volgens jouw redenering leidt 'Gods moordzucht' (sorrow) naar grootste dingen en kunnen we dus juist wel goedheid terug vinden in 'Gods moordzucht'.

[..]

Dat is echt wel weer de omgekeerde wereld man1986. Zegt het citaat dat alle slechte dingen uiteindelijk naar iets goeds leiden? Lijkt mij niet. Wel dat sommige goede dingen gebouwd zijn op lijden (geluk bij een ongeluk). Dat maakt iets slechts natuurlijk niet goed. Hoe kom je op dat idee :D

[ Bericht 0% gewijzigd door BerjanII op 16-03-2013 16:32:12 (fout, op fout, op fout :D) ]
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_124132612
@man1986:
sorrow is verdriet, en daar hoef je niet specifiek voor te lijden om verdriet te hebben.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:29 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je bedoelt dat christenen eigenlijk enorm egoīstisch en doodsbang zijn?
Correct!

Immers: geloof: aannemen dat iets is zoals gezegd wordt, zonder dat er bewijs voor is. Een aanname.

Mijn moeder neemt haar beslissingen puur met het idee: "what would jesus do?".
pi_124132618
verwijderd
Friedrich Nietzsche
pi_124132629
verwijderd
Friedrich Nietzsche
pi_124132775
Naīviteit, indoctrinatie, het onkunnen om toe te geven dat je iets niet weet en een gebrek aan intelligentie.
Conscience do cost.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 16:39:18 #22
357651 Anthony9219
I am the Pope of Dope
pi_124132896
Dat boek is ook al zo lang achterhaald. Christenen komen alleen altijd met ''ja maar dat kan je ook anders interpreteren''. En op die manier wordt het moorden goedgepraat.

Ik denk dat je het dodental wat de bijbel veroorzaakt heeft overigens al helemaal niet wil weten.
FR1908
pi_124132924
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:29 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Dat is echt wel weer de omgekeerde wereld man1986. Zegt het citaat dat alle slechte dingen uiteindelijk naar iets goeds leiden? Lijkt mij niet. Wel dat sommige goede dingen gebouwd zijn op lijden (geluk bij een ongeluk). Dat maakt iets slechts natuurlijk niet goed. Hoe kom je op dat idee :D
Als sommige goede dingen voortgebouwd zijn op lijden, dan waarom een uitzondering maken wanneer het op 'Gods moordzucht' aankomt? Hoe weet Jigzoz dat 'Gods moordzucht' naar slechte dingen lijdt i.p.v goede dingen? Dus de burden of proof ligt bij hem om aan te tonen dat dat zo is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:29 schreef RaZ het volgende:
@man1986:
sorrow is verdriet, en daar hoef je niet specifiek voor te lijden om verdriet te hebben.
Leidt 'Gods moordzucht' naar sorrow/lijden/verdriet?
pi_124132955
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:28 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Je zegt dat het ook werkt bij andere geloven en dan ineens noem je kruistochten tussen christenen en moslims. Dat is dan toch geen ander geloof? Aangezien de islam voortbouwt op het christendom, en het christendom op jodendom?

Bij boeddhisme en hindoeīsme heb je dat veel minder. Daar ligt het gewoon wel aan het gedrag van jou (tegen wie dan ook) of je in een hemelsfeer of helsfeer terecht komt. Of je leven na dit leven goed is of slecht, zou je ook kunnen zeggen.
Vroeger had je wel religies die beweerden dat krijgsmannen later in de hemel zouden komen als ze stierven tijdens een oorlog (beetje waar de moslims hun hemel met zeven maagden vandaan hebben), dit om oorlog te kunnen voeren.
Het jodendom accepteerd enkel het eerste testament, en jesus was niet de zoon van god.

De christenen erkennen wel het 2de testament.

En op een docu op NatGeo of Discovery dat de islam inderdaad al bij het eerste testament zou liggen. Daar komt isaac namelijk ook in voor: http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac

Note: De bron hoeft niet persee te kloppen ;)
pi_124133028
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:40 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als sommige goede dingen voortgebouwd zijn op lijden, dan waarom een uitzondering maken wanneer het op 'Gods moordzucht' aankomt? Hoe weet Jigzoz dat 'Gods moordzucht' naar slechte dingen lijdt i.p.v goede dingen? Dus de burden of proof ligt bij hem om aan te tonen dat dat zo is.

[..]

Leidt 'Gods moordzucht' naar sorrow/lijden/verdriet?
Zoals hierboven al gezegd: dat veel goeds voortkomt uit lijden, wil niet zeggen dat massamoord goed is. Geen idee hoe je tot die redenering komt.

Maar ik begrijp dat je van mening bent dat de miljoenenmoorden van God prima zijn aangezien hij ook wel eens iets goeds deed? Vat ik het zo goed samen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')