Bij mij begonnen ze vorig jaar op 24 april aan het nest en het eerste eitje was op 27 april. In Nederland kan die tijd iets anders zijn (ik woon in Engeland). Het lijkt me dat ze bij jou elk moment kunnen beginnen met leggen, maar misschien wachten ze ook nog wel even tot er meer eten (insekten) is.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:39 schreef mindyourstep het volgende:
Leuk topic, mijn pimpelmezen zijn al een week aan het bouwen. Enig idee wanneer het nest eindelijk af is ?
Daar zat ik ook aan te denken ja, maar dat lijkt me nu te laat. Ik laat het maar zoals het is. Wat betreft koolmezen is er overigens nog steeds een kansje dat die die andere box van de pimpelmezen overnemen en dan moeten die opnieuw op zoek...quote:Op donderdag 18 april 2013 00:06 schreef tjoptjop het volgende:
Nog even snel het plaatje eraf halen om de kans op bijv een koolmees te vergroten, of heeft dat nu geen zin meer?
Hoe dicht kom je dan bij het nestkastje? Zolang er een aantal meters tussen jou en het kastje is zou ik gewoon lekker buiten gaan zitten en ondertussen in de gaten houden of ze het kastje blijven bezoeken. Blijven ze opeens weg dan ben je waarschijnlijk teveel een storende factor en ga je weer naar binnen. Maar de kans is groot dat ze je aanwezigheid na een eerste voorzichtigheid gewoon accepteren.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:19 schreef mindyourstep het volgende:
In hoeverre kan je een nestkast 'verstoren' . Ik heb pimpelmezen in mijn kast, vermoedelijk leggen ze al eieren omdat ik ze al een paar dagen niet meer zie slepen met nestmateriaal. Maar nu het weer mooier wordt wil ik af en toe wel graag buiten zitten..
Daar ben ik pas sinds kort ook achterquote:Op donderdag 18 april 2013 10:25 schreef SeLang het volgende:
Het is hetzelfde als je in het bos loopt: alle vogeltjes vliegen in de eerste instantie weg. Maar als je op de zelfde plaats blijft staan/ zitten dan komen ze gewoon weer terug omdat ze zien dat je geen bedreiging bent (zolang er een voor hun comfortabele afstand is).
Volgens mij paren ze in dezelfde periode dat ze eieren leggen, al weet ik dat niet zeker...quote:Op vrijdag 19 april 2013 10:16 schreef mindyourstep het volgende:
Hmm ik dacht dat ze al eieren aan het leggen waren maar vanmorgen gebruikten ze het stokje van de nestkast om te paren
Leuk!quote:Op zaterdag 20 april 2013 19:56 schreef tjoptjop het volgende:
Niet uit een nestkastje, maar vandaag wel gewoon al ganzenkuikens gezien. Bikkels want het is verre van warm.
Tof! Maar maak je geen zorgen over nestmateriaal want dat vinden ze echt wel!quote:Op maandag 22 april 2013 18:37 schreef zoldernerd het volgende:
Naar aanleiding van deze reeks heb ik een paar weken terug ook een nestkastje opgehangen; en nadat ik een tijdje de hoop opgegeven had (de hele winter de tuin VOL met vogels en nu allemaal weg??) zie ik de laatste paar dagen pimpelmeesjes in en uit mijn nestkastje vliegen! Ik ben echt helemaal gelukkig nu.![]()
Ze verzamelen ook takjes en zo en brengen die dan naar het nestkastje. Ze zijn alleen wel een beetje dom, omdat ik echt te vaak zie dat ze een tak naar binnen willen krijgen die te groot is voor het gat.![]()
Hebben jullie nog tips voor nestmateriaal wat ik in de tuin kan leggen? De kat verhaart niet erg dus dat werkt niet (tevens een oud beestje dat nog geen meter hoog kan springen dus ook geen bedreiging voor de meesjes).
Ik vind het gewoon zo dom van ze dat ze iedere keer met takjes aan komen zetten die niet door het gaatje heen passen.quote:Op maandag 22 april 2013 18:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tof! Maar maak je geen zorgen over nestmateriaal want dat vinden ze echt wel!
Inmiddels al wat tekenen van leven of zijn ze definitief verkast naar de buren?quote:Op maandag 22 april 2013 19:13 schreef SeLang het volgende:
"Mijn" pimpelmezen brachten helemaal geen takjes binnen maar vooral heel veel mos, wat gras en wat fluffy spul zoals haar en veertjes.
Mijn kastje is al dagen niet meer bezocht en ik zie ze steeds naar het kastje van de buren vliegen.quote:Op maandag 22 april 2013 19:19 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Inmiddels al wat tekenen van leven of zijn ze definitief verkast naar de buren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |