quote:
Nederland 1 wordt NPO 1
De publieke televisie- en radiozenders ondergaan een naamswijziging. Daarbij wordt Nederland 1 veranderd in 'NPO 1' en gaat Radio 2 'NPO Radio 2' heten.
Dat bevestigt Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) , dinsdag in een perscommuniqué naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf.
Wanneer de wijzigingen worden doorgevoerd is nog onduidelijk. De NPO kocht een jaar geleden voor 100.000 euro de URL npo.nl over van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie. Hagoort zei dat het ontwerpen van de logo's nog eens 93.000 euro kost.
Met één sterke naam op radio, tv en internet wil de NPO 'online beter tegenwicht kunnen bieden aan internationale mediamerken als Youtube, Google en Apple'. "Die slag dreigen we nu te verliezen", stelt Hagoort.
"Voor de kijker en luisteraar wordt het duidelijker. De link tussen Nederland 1 en Uitzending Gemist wordt nu onvoldoende gelegd. Als je straks een programma op NPO 1 gemist hebt, kijk je dat terug op NPO.nl of de NPO-app op je tablet."
"NPO staat voor wat wij zijn: Nederlands en voor het publiek", zegt Hagoort. "De naam NPO wordt bijna altijd gebruikt als het over de publieke omroep gaat. Het is daarom logisch om die afkorting te gebruiken. Voor het publiek is straks beter herkenbaar welke programma's door de publieke omroepen zijn gemaakt."
Overbodig
De naamsverandering stuit op weerstand bij enkele omroepbazen die anoniem willen blijven. Ze vragen zich in gesprek met De Telegraaf vooral af voor welk probleem het een oplossing is.
"We moeten 300 miljoen bezuinigen. Honderden mensen raken hun baan kwijt. En hier wordt geld gespendeerd aan een actie die volkomen overbodig is. Nederland 1 is momenteel al de best bekeken zender van ons land. Dit kun je toch aan niemand uitleggen."
Bron:
http://www.nu.nl/media/3366399/nederland-1-wordt-npo-1.htmlJa mensen, we hebben het hier over een revolutie in omroepland die haar weerga niet kent! Ik moet hier wel even van bijkomen, wat een nieuws zeg. Dit gaat de wereld echt ingrijpend veranderen, en hiermee gaat de strijd tussen de NPO en "Apple en Google" absoluut beslecht worden. Dat mag ook wel, want hierover hebben de marketing professionals, communicatie-experts, online identity managers, trend watchers, brand enablers en andere windbuilen vast maandenlang vergaderd.