![157f7yv.jpg]()
![1zeb445.jpg]()
![2ykklzd.jpg]()
![2rrxjdz.jpg]()
Estelle: Opgelucht en trots
Nederland leek in de ban van de ring! Meer dan 600.000 mensen keken vrijdagavond naar de rentree van Badr Hari in de spotlights van de prestigieuze K-1. Live aanwezig en aan de ring: natuurlijk Estelle Cruijf! Met haar handen voor haar gezicht of juist uitzinnig juichend volgde zij de bikkelharde en gewonnen strijd… met pijnlijke anticlimax!
Badr Hari had gisteren bij de douane op Schiphol weliswaar geen kampioensbelt of een prijzenpot van 800.000 dollar aan te geven, maar diende zich in zijn rolstoel met vriendin Estelle Cruijff wel door een haag van fotografen en camerateams heen te werken. Net als vrijdagavond met de tvuitzending van het K1-toernooi in Zagreb was er op de luchthaven volop belangstelling voor de ‘Bad Boy’ van het kickboksen, die dit weekend – eindelijk weer door zijn sport – in brede kring de aandacht trok.
Ondersteund door twee krukken zette Badr ‘voet’ op Nederlandse bodem. Een karretje en een rolstoel brachten hem naar een gereedstaande auto.
Vijftig euro moest Badr in Zagreb betalen voor de krukken die hem voorlopig nog wel even zullen herinneren aan zijn rentree in de ring. Want ondanks een overtuigend gewonnen wedstrijd, tegen de Rus Zabit Semedov, haalde Hari de volgende ronde van het prestigieuze evenement niet.
En dat had niemand daar zien aankomen!
Vandaag zal in een Amsterdams ziekenhuis uit een scan moeten blijken hoe groot de schade is en wat vrijdagavond nu precies zorgde voor de anticlimax bij de 17.000 aanwezigen, de 625.000 kijkers alleen al in Nederland en niet op de laatste plaats bij Badr zelf. Eerste diagnose van de ringarts; een of twee gebroken middenvoetsbeentjes.
Vrijlating
Uitgesproken zelfverzekerd was Badr Hari (28) aan het Kroatische avontuur begonnen. Zes weken na zijn vrijlating voelde hij zich fit genoeg om de handschoenen weer op te pakken. Met op zijn broekje de namen van Estelle, die van haar kinderen Joëlle en Maxim en die van zijn eigen babydochter Amber May verscheen hij in de volgepakte Zagreb Arena in de spotlights.
Ringside gezeten met haar zoon en dochter, en moeder Jadranka, volgde Estelle gespannen en geconcentreerd de verrichtingen van haar Badr. In het vuur van de strijd reageerde zij steeds met heel haar lichaam op de telkens weer uit de ring opklinkende doffe en rake klappen. Soms met de handen voor haar gezicht, dan weer uitzinnig juichend, volgde zij de strijd die door Badr met een unanieme puntenzege werd beslecht.
Monter stapte hij uit de ring en liep recht op Estelle af. Nog nadampend kuste hij haar onder luid gejuich van het publiek, dat uit de media had vernomen dat de vriendin van de torenhoge favoriet half-Kroatisch is en zelfs de taal spreekt.
Het was ook Estelle die later, als eerste via haar mobieltje, hoorde dat er in de kleedkamer van haar geliefde iets ernstigs mis was en dat er van de volgende twee gevechten niets meer zou komen… Na daar op een tv-scherm wat andere partijen te hebben gezien wilde Badr opstaan om zich te gaan opwarmen voor de volgende ontmoeting. Maar toen bleek dat hij niet eens meer kon staan.Tot dat moment had hij daar, vol adrenaline, niets van gemerkt.
Badr: „Mijn eerste reactie was dat ik toch gewoon door wilde, maar hóe wist ik ook niet. Balen. Ik weet zéker dat ik het toernooi op mijn naam had geschreven, ik kwam steeds beter in mijn ritme.”
Estelles moeder vond het stiekem misschien niet zo heel erg dat de strijd voortijdig moest worden gestaakt, al zegt ze dat niet hardop: „Ik heb het nu een keer gezien en dat was geweldig. Maar ik kan er toch moeilijk naar kijken. Ik ga echt nooit meer mee!”
Estelle was na afloop „opgelucht en trots”. Opgelucht omdat altijd het gevaar van een ernstiger blessure bestaat. En trots omdat Badr zo snel na zijn vrijlating weer aan de slag ging, hoewel velen openlijk twijfelden aan zijn fitheid en kracht, nadat hij in de cel zoveel kilo’s was kwijtgeraakt.
In Weekblad Privé zegt Badr daarover deze week: „De rechter gaf me de kans mijn carrière weer op te pakken. Die moet ik benutten, omdat ik dankbaar ben dat ik hem heb gekregen. Ik heb dagenlang, wekenlang, echt alleen maar getraind.”
Strafzaak
Van zijn blessure zal afhangen wanneer Badr opnieuw de ring in kan; de bedoeling was nog één wedstrijd dit voorjaar. De inhoudelijke behandeling van de strafzaak zal volgens justitie pas na de zomer, waarschijnlijk zelfs pas tegen de herfst, plaatsvinden. Die staat zijn sportieve ambities voorlopig dus niet in de weg.
bronDe man van Evert zie ik ook schreeuwen, helemaal links.