Het mooiste is, je kan echt over alles praten als je wil. Ik heb vaak gesprekken over de meest variërende onderwerpen. De meeste mensen praten al gauw mee met wat je dan ook te melden hebt. Je kan bijvoorbeeld clichématig over het weer beginnen, stellen dat je zin hebt in de zomer dat je weer lekker een v-halsje + broek kan dragen en van daaruit kan je weer over mode praten. Zoveel mogelijkheden.
Na een tijdje kom je achter wat gemeenschappelijke interesses en kan je daar uit altijd beginnen. Ik associeer elk persoon dat ik ken met bepaalde onderwerpen en dan gaat het vanzelf. Een maatje van me die erge voetbalfan is zal ik meestal aanspreken met een grap over de afgelopen uitslagen. Een meid die bij een studentenvereniging zit kan ik altijd vragen of ze nog naar feestjes geweest is. Bij mensen die je minder goed kent gaat dit dus niet, dus moet je maar over iets algemeens beginnen. Maar ik bedoel, volgens mij is het wetenschappelijk vastgesteld dat mensen achteraf nog maar kleine dingen uit de gespreksstof die ze behandeld hebben onthouden en de eerste dingen die je zegt horen daar vaak niet onder. Dus geen enkel probleem als je over het weer of de politiek begint, zolang je maar daaruit verder kan bouwen.
Verder het allerleukste: Ieder mens vindt het leuk als je interesse in diegene toont (98% dan). Vragen stellen over bezigheden van een persoon die diegene leuk vindt om te doen helpen ook vaak. Begon laatst met een meid over handbal te praten, weet er niks vanaf, maar kon er toch een leuk gesprek over hebben.
Hopelijk heb je er iets aan. Had nog niet zolang geleden hetzelfde probleem als jij, kon alleen maar over voetbal praten, na een tijdje ga je merken dat mensen dat gruwelijk irritant vinden. Heb er dus hard aan gewerkt.
[ Bericht 63% gewijzigd door Kerftminister op 12-03-2013 14:54:49 ]