abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123875987
Geen vervolging oud-commandant Dutchbat Karremans

Oud-commandant van Dutchbat, Thom karremans, zal niet strafrechtelijk vervolgd worden voor zijn rol in het drama van Srebrenica.

Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem maakte donderdag bekend af te zien van strafvervolging omdat hij volgens het strafrecht ''niet verwijtbaar heeft gehandeld''.

De aangifte tegen Karremans is gedaan door Hasan Nuhanovic, toen tolk van Dutchbat, en de nabestaanden van Rizo Mustafic (elektricien van Dutchbat).

Nederlandse militairen hebben in juli 1995 hun familieleden overgedragen aan de Bosnische Serviėrs, die hen vermoordden.

Behalve tegen Karremans was aangifte gedaan tegen zijn plaatsvervanger Franken en tegen personeelsfunctionaris Oosterveen. Ook zij worden niet vervolgd.

Karremans was commandant van de Nederlandse VN-eenheid in Srebrenica.

Gevreesde generaal

Thom Karremans was 46 toen hij de scepter zwaaide over de Nederlandse blauwhelmen in de Bosnische moslimenclave Srebrenica. In juli namen de troepen van de gevreesde generaal Ratko Mladic de enclave in.

Karremans zegt enkele weken daarvoor al gewaarschuwd te hebben dat de VN-missie niet langer uitvoerbaar was. Vervolgens voltrok zich de grootste genocide op Europese bodem van na de Tweede Wereldoorlog. Duizenden moslims waren naar de VN-compound gevlucht. De Serviėrs scheidden ruim 7000 mannen van vrouwen en kinderen; zij zijn vermoord.

nu.nl

[ Bericht 0% gewijzigd door BredeBroeder op 10-03-2013 18:58:38 ]
  zondag 10 maart 2013 @ 18:14:30 #2
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_123876039
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 17:28 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Zijn deze types T-72 ook uitgerust met een soort TUSK systeem? Een aantal zijn wel uitgerust met ERA.
08:55 is zo te zien een SAM launch tegen die overvliegende jager. Misschien een manpad. En idd best wel strakke colonne met die BMP's op 13:50. Leip ook dat die gasten gewoon redelijke moderen russische AT hebben. Ding op 26:00 is volgens mij een RPG29, Tandem charge dus. Wat je hier ziet is naw een ammo cookoff, gevolgd door een flameout.
Nope, geen Arena of Drozd. Enkel 2e of 3e generatie ERA.
Tandem charges zijn niet zoiezo succesvol. Het is maar net de plek die wordt gepenetreerd.
Van boven en dan achterzijde kun je met een RPG-7/9 dunkt mij evenveel schade aanrichten. Dat deel is het minst gepantserd. Ik snap ook niet wat die tanks daar doen. Het kost de bemanning te veel energie en zorgt voor zo enorm veel stress. Aangezien er geen lader aanwezig is door het autolaad systeem is dus de gehele linkerzijde van de T-72 een dode hoek .

Een gigantische dode hoek is dodelijk bij gevechten in de stad. De schutter en commandant zitten gelukkig wel naast elkaar in de toren waardoor ze de mogelijkheid hebben door hun peri's volledig om zichzelf heen te kunnen kijken, maar daar ligt de prioriteit van de schutter nooit. Dus enkel bij relatieve rust kan de schutter om de tank heen waarnemen.

Zover ik me kan inbeelden , zijn alle T serie tanks daardoor niet erg geschikt om te dienen als urban combat tanks. Te veel dode hoeken, te lage elevatie / declinatie van kanon en daardoor veel te kwetsbaar.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 10 maart 2013 @ 18:17:57 #3
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_123876203
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:01 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik ben geen expert hierin, maar ik zie iemand uit het motorcompartiment kruipen. Diegene moet de bestuurder zijn. Wat mij te denken geeft dat de loop zich boven het motorcompartiment bevind en de RPG direct in de munitieopslagruimte ging.
Dat is correct. De T-72 wordt horizontaal automatisch geladen. En de munitie zit naar ik weet achter de toren. Het was een goed gemikt schot. Enkel kruipt er niemand uit het motorcompartiment.
Ik denk dat de bestuurder simpelweg zijn luik openschoof, en via de tank naar achteren rende en er daar vanaf sprong. Het zal te maken hebben met de dreiging die vanuit zijn 12 uur kwam, en zich zo snel mogelijk via een veilige weg uit het vechtgebied wilde banen.
  zondag 10 maart 2013 @ 18:38:15 #4
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123877079
Heeft zo'n ding geen noodluik aan de onderkant?
  Moderator zondag 10 maart 2013 @ 18:52:43 #5
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123877664
BB met je OP faal :')
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:17 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Dat is correct. De T-72 wordt horizontaal automatisch geladen. En de munitie zit naar ik weet achter de toren. Het was een goed gemikt schot. Enkel kruipt er niemand uit het motorcompartiment.
Ik denk dat de bestuurder simpelweg zijn luik openschoof, en via de tank naar achteren rende en er daar vanaf sprong. Het zal te maken hebben met de dreiging die vanuit zijn 12 uur kwam, en zich zo snel mogelijk via een veilige weg uit het vechtgebied wilde banen.
Dank voor je uitleg :)
  Moderator zondag 10 maart 2013 @ 18:53:12 #6
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123877678
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:38 schreef Nibb-it het volgende:
Heeft zo'n ding geen noodluik aan de onderkant?
Is dat niet een feature van de laatste jaren? Sinds tank meer in urban environment gebruikt worden?
pi_123878320
Bah, ineens een bloedneus }:|
pi_123878413
Nog zo'n documentaire:
Vanaf 2:50, ik zit te eten verdomme :r
pi_123879003
1:40
Die IED's liggen gewoon op de openbare weg :?
  zondag 10 maart 2013 @ 19:28:51 #10
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_123879080
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:53 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Is dat niet een feature van de laatste jaren? Sinds tank meer in urban environment gebruikt worden?
Neen, de leo2 heeft het ook. Volgens mij de Leo1 ook.
  Moderator zondag 10 maart 2013 @ 19:32:04 #11
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123879235
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 19:28 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Neen, de leo2 heeft het ook. Volgens mij de Leo1 ook.
Ah oke, alhoewel ik me ook kan voorstellen dat de Russen er wat minder noodzaak in zagen toen ze de T-72 bedachten :X

Om het maar even netjes uit te drukken; aan manschappen en materiaal geen gebrek, zeg maar.
  zondag 10 maart 2013 @ 19:34:32 #12
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_123879335
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 19:32 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ah oke, alhoewel ik me ook kan voorstellen dat de Russen er wat minder noodzaak in zagen toen ze de T-72 bedachten :X

Om het maar even netjes uit te drukken; aan manschappen en materiaal geen gebrek, zeg maar.
Ik denk dat de Russen dit ook hebben hoor. Ik weet bijna zeker van wel.
Nu ik eraan denk, in Beast of war ( Oorlog afghanistan, bezetting door de Soviets ) zie je ook dat via het noodluik wat gasgranaten naar buiten werden gegooid, luikje weer dicht ging, en al die Haatbaarden die om en op de tank zaten werden vergast.

Bij de leo2 was het altijd wel een kut karwei om eenmaal dat noodluik dat op de grond lag er weer in te krijgen. Vaker dan eenmaal een noodluik in de tankloodsen zien liggen :p zonder bijbehorende tank. haha
  zondag 10 maart 2013 @ 19:37:21 #13
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_123879452
Overigens zou ik de rebellen in Syrie aanraden op afstand te blijven, en de waarnemingsmiddelen uitschakelen. Is eenvoudiger te doen dan ze daadwerkelijk uitschakelen, ze kunnen de tanks beter neutraliseren. Hetzelfde wat we met de cv90 "willen" doen in een contactsitutatie

Fatsoenlijke patronen in een dragunov en het is prijsschieten met die stationaire tanks.
gewoon paar magazijnen als sluipschutter legen op hun peri's en warmtebeeldapparatuur.
Is dat gebeurd met wat simpele flessen met alchol en een stuk stof erin ( molotovcocktail ) op het motorcompartiment en e voila.

head to head met tanks kost nogal wat mensenlevens.
  Moderator zondag 10 maart 2013 @ 19:54:48 #14
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123881025
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2013 19:54 schreef jitzzzze het volgende:
[ afbeelding ]
De ANWB komt je niet helpen hoor _O-
  Moderator zondag 10 maart 2013 @ 20:16:09 #16
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123882598
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:13 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Jezus, gooi alle termen maar bij elkaar _O-
Zal het even voor je uitspellen:

Iedereen die conflict en strijd interessant vind zou dit filmpje eens moeten kijken.

Zijn deze types T-72 ook uitgerust met een soort Tank Urban Survival Kit systeem? Een aantal zijn wel uitgerust met Explosive Reactive Armor.
08:55 is zo te zien een Surface-to-Air-Missile launch tegen die overvliegende jager. Misschien een Man-portable air-defense system. En idd best wel strakke colonne met die Boyevaya Mashina Pekhoty's (infanterie gevechtsvoertuig) op 13:50. Leip ook dat die gasten gewoon redelijke moderen russische Anti Tank hebben. Ding op 26:00 is volgens mij een Ruchnoy Protivotankovy Granatomyot type 29 (raketwerper), Tandem charge (dubbele holle lading) dus. Wat je hier ziet is naw een munitie oververhitting, gevolgd door een uitbranding.

Zo goed? Kost wel wat extra typwerk he.
Blood Sugar Sex Magik
  Moderator zondag 10 maart 2013 @ 20:38:14 #18
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123883123
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:35 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Iedereen die conflict en strijd interessant vind zou dit filmpje eens moeten kijken.

Zijn deze types T-72 ook uitgerust met een soort Tank Urban Survival Kit systeem? Een aantal zijn wel uitgerust met Explosive Reactive Armor.
08:55 is zo te zien een Surface-to-Air-Missile launch tegen die overvliegende jager. Misschien een Man-portable air-defense system. En idd best wel strakke colonne met die Boyevaya Mashina Pekhoty's (infanterie gevechtsvoertuig) op 13:50. Leip ook dat die gasten gewoon redelijke moderen russische Anti Tank hebben. Ding op 26:00 is volgens mij een Ruchnoy Protivotankovy Granatomyot type 29 (raketwerper), Tandem charge (dubbele holle lading) dus. Wat je hier ziet is naw een munitie oververhitting, gevolgd door een uitbranding.

:P, ja ik snap wat je zegt. Nu nog de termen leren.

Ruchnoy Protivotankovy Granatomyot type 29 < wie verzint dit :')
pi_123883262
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:44 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Vast een rus. :P
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_123883278
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:35 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Hoe was het waggelen met m.k trouwens?
  Moderator zondag 10 maart 2013 @ 20:50:47 #22
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_123883485
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:44 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Een Rus, wat dacht je dan :')
pi_123884537
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:47 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Hoe was het waggelen met m.k trouwens?
Prima. Vrijdag was t nog prima weer, na tijdje mn vest uitgedaan en lekker in mn tshirtje buiten gelopen. KM of 12 gedaan.
Blood Sugar Sex Magik
pi_123884761
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:05 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Prima. Vrijdag was t nog prima weer, na tijdje mn vest uitgedaan en lekker in mn tshirtje buiten gelopen. KM of 12 gedaan.
Ah mooi! Al weer zin in een nieuwe ronde of niet? Tot eind maart heb ik nog tijd :P Daarna laatste tentamens en voorbereiden op examens, dus niet veel tijd.
pi_123884852
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:09 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ah mooi! Al weer zin in een nieuwe ronde of niet? Tot eind maart heb ik nog tijd :P Daarna laatste tentamens en voorbereiden op examens, dus niet veel tijd.
Komende twee weken niet. Laatste week van Maart kan ik pas weer.
Blood Sugar Sex Magik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')