Skv | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:18 |
Daag, Hoe wordt bij u op de uni de masterthesis beoordeeld? Wordt er voornamelijk gekeken naar de werkwijze, consistentie en rechtmatigheid? Of wordt er ook waarde gehecht aan de onderzoeksresultaten? De situatie wil namelijk dat de resultaten van mijn scriptie allemaal behoorlijk niet-significant zijn en de conclusie eigenlijk is dat het hele geteste model niet bewezen kan worden. Qua gebruik van methoden en dergelijke heb ik het idee dat het wel goed zit. Betekent dit nou instant een laag cijfer? Als ik af mag gaan op hoe ik het zelf zou beoordelen zou ik zeggen van niet, mits ik goed uitleg waarom de resultaten zo waardeloos zijn. | |
Skv | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:21 |
TT moet eigenlijk zijn: invloed slecht onderzoeksresultaat op beoordeling. | |
#ANONIEM | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:27 |
In feite doen je resultaten er weinig toe. Dat gaat eigenlijk pas een rol spelen als je wilt publiceren. Wat ze van je willen weten is of je in staat bent een gedegen onderzoek uit te voeren op basis van een goed onderzoeksvoorstel. Mooie resultaten zijn altijd leuk, maar bedenk dat je ook een bijdrage hebt gedaan aan de wetenschap als je tot de conclusie komt dat de resultaten niet significant zijn. Wat natuurlijk wel zeer wordt gewaardeerd is als je op basis van jouw conclusies goede aanbevelingen voor vervolgonderzoek doet. Onderstaand het beoordelingsformulier van mijn scriptie. Dan heb je een beetje een idee waar ze op letten. ![]() | |
padlarf | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:30 |
Ik zit zelf ongeveer in hetzelfde parket (al doe ik een heel andere studie, geschiedenis), bij mijn onderzoek heb ik geen hele nieuwe dingen ontdekt. Ik denk echter dat je resultaten an sich geen reden zijn voor een laag cijfer, geen resultaat is immers ook een resultaat. Als jij je methodologie kunt verantwoorden zal het wel goed zitten. Wat zegt je begeleider? | |
Skv | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:31 |
Bij mij is het verneukt omdat ik zo'n lage respons heb dat er niks significant is ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:34 |
Zolang je dat goed weet te verantwoorden (en niet evident het gevolg is van luiheid ![]() | |
Skv | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:34 |
Geen idee, ik heb mijn begeleider al sinds augustus niet meer gesproken. ![]() | |
fh101 | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:34 |
Is de respons laag omdat je er weinig aan hebt gedaan om respondenten te werven, of heeft het een andere reden? Werkhouding telt in deze ook mee ![]() | |
Bastoenie | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:35 |
Meestal gaat het in eerste instantie om het laten zien van het uitvoeren van een gedegen onderzoek wat hierboven ook al genoemd is. Mocht je dan een dergelijke lage respons hebben dat je onderzoek eigenlijk nergens op slaat, heb ik geleerd om dat te benoemen in het rapport. Ook met de oorzaak waarom het zo'n lage respons is ![]() | |
padlarf | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:36 |
Lage respons en slecht contact met je begeleider onderhouden? Dat wordt een lastig verhaal ben ik bang. Tenzij er goede redenen voor zijn uiteraard. | |
Skv | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:37 |
Ik heb een totale populatie waarover ik uitspraken wil doen van 250 entiteiten. Daarvan heb ik er 200 aangeschreven (per brief) en 100 nagebeld. Er ligt zoveel werkdruk op die organisaties dat ze er geen tijd voor hebben (of willen maken). Daarnaast was mijn timing niet heel best (zomerreces). | |
Skv | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:38 |
Ik moest in september klaar zijn, maar had per 1 september een baan. Wel periodiek een mail gestuurd dat ze nog steeds mijn eindversie krijgen, maar dat het echt te druk is met werk (wat ook zo is overigens). | |
Bastoenie | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:42 |
Ach ik had er toen met een medeklasgenoot 1100 verstuurd.. 114 terug uiteindelijk ![]() | |
Skv | zaterdag 9 maart 2013 @ 22:45 |
Op basis van 114 kan je tenminste nog ķets zeggen. 30 is echt waardeloos. ![]() | |
Ryon | zondag 10 maart 2013 @ 10:28 |
Inderdaad ![]() Non respons valt gewoon te verklaren. Als je een hypothese wil toetsen dan is dat erg vervelend, maar bij een te lage respons rate kan je er altijd nog een verkennend onderzoek van maken welke de basis kan vormen voor een diepgaand onderzoek met meer middelen waardoor een hogere respons mogelijk is. 95% van de scripties worden buiten de begeleider om toch niet gelezen, dus als je wel kan aantonen dat je begrepen hebt hoe het moet en waarom het niet lukte is die zes of die zeven in ieder geval wel binnen. | |
Operc | zondag 10 maart 2013 @ 15:01 |
Dit. Als je goed kunt onderbouwen waarom jouw hypothese niet klopt (eventueel met extra literatuur, analyses oid) dan kun je ook met non-resultaten een hoog cijfer halen. Ik denk dat een voorwaarde hierbij wel is dat je hypothese in eerste instantie wel logisch voortvloeide uit de literatuur. Stel je begeleider heeft bij je hypothese al gezegd dat die niet logisch volgt uit je literatuur, dan heb je mogelijk wel een probleem. ![]() Wat verder al gezegd is in dit topic: Het gaat erom dat je onderzoek kunt opzetten, uitvoeren en erover kunt rapporteren. Dat de resultaten niet zijn als je had gehoopt is jammer maar heeft geen invloed op je cijfer. Al is het wel eenvoudiger om een verslag te schrijven over een experiment wat succesvol is. ![]() | |
charlottevandergaag | maandag 11 maart 2013 @ 08:36 |
Wat ik van mijn HBO opleiding weet, is dat je bij een te lage respons natuurlijk geen uitspraken mg doen voor je totale populatie, maar je moet spreken over een indicatie die je geeft over de markt aan de hand van de verkregen informatie. Echter dien je wel aan te tonen dat je verschillende methoden hebt toegepast om zoveel mogelijk respons te verkrijgen! | |
speknek | maandag 11 maart 2013 @ 08:41 |
De resultaten maken niets uit. Je wetenschappelijke vaardigheid wordt getest; als het goed is liggen de resultaten juist buiten je invloedsfeer (tenzij je afstudeerbegeleider Stapel heet, maar ik geloof dat die momenteel zonder baan zit). Beter nog, wetenschap draait om het onderuitschoppen van je eigen hypotheses. Iets niet-significants zou je extra vuur moeten geven, daar zit men nu op te wachten. Drie dingen zijn van belang: je methode, wat je met de resultaten doet*, je zelfstandigheid. In die volgorde; de laatste is meer een moderator van de score. ------------ * als je straks gaat zeggen 'mijn resultaten zijn niet-significant omdat te weinig respondenten. punt.' zou je het van mij opnieuw mogen doen. | |
Skv | woensdag 5 maart 2014 @ 20:05 |
Even een kick, het resultaat was dat ik een 7 had, maar dat mijn cijfer lager uitviel omdat ik wat uitliep (21 maanden ipv 6). ![]() | |
FastFox91 | woensdag 5 maart 2014 @ 21:00 |
Heeft uitloop serieus invloed op je cijfer? Opzich snap ik wel dat je aan een planning moet houden, want dat is nou eenmaal belangrijk. Maar als je aangeeft "ik werk tegenwoordig, we spreken elkaar over een paar maanden" dan is dat toch ook een planning? | |
Skv | woensdag 5 maart 2014 @ 21:23 |
de uni is er op gebrand om mensen snel af te laten studeren. Krijgen ze meer geld voor ofzo, komt door rijksbeleid. Daarom staat er in het examenreglement dat je binnen een bepaalde periode klaar moet zijn. Officieel hadden ze mijn afstuderen helemaal kunnen weigeren zelfs. ![]() En ach, dat cijfer boeit niet zoveel. Alleen jammer dat ik door die 7 geen cum laude heb. | |
borisz | vrijdag 7 maart 2014 @ 01:27 |
Had ook een hoop non significant + lage r^2. Met een goede redenatie gewoon een goed cijfer gehaald. Non significantie zegt weinig voor een scriptie. Voor een echt artikel in de tijdschtiften willen ze vaak wel significante dingen. Maar goed dat is geneuzel voor een andere keet. | |
speknek | vrijdag 7 maart 2014 @ 09:54 |
Als je dat heel strak verwoordt wel, maar meestal is het een reeks van niet nagekomen deadlines, de docent die er voortdurend achteraan moet zitten en zich na verloop van tijd weer helemaal in moet lezen etc. Het kan ook zijn dat het zo lang duurt omdat de student er niks van bakt en pas na een lang proces van voortdurend bijgeschaaf tot een toonbaar product evolueert, dat het eigenlijk meer het werk van de begeleider is dan de student. Ik geloof dat bij wet een masterdiploma moet aangeven dat de student het werk behorend bij zijn studie zelfstandig moet kunnen uitvoeren; dat hij/zij er zelf een bedrijf voor moet kunnen starten, of zelfstandig onderzoek in het vakgebied moet kunnen doen. Als je bijna twee jaar doet over iets dat anderen in een half jaar doen, geeft dat dus te denken bij de normering. | |
Skv | vrijdag 7 maart 2014 @ 11:29 |
Kwam in mijn geval omdat ik een baan had voordat ik afgestudeerd was. Daardoor werd het een project voor er naast, met alle gevolgen van dien. | |
Kowloon | vrijdag 7 maart 2014 @ 11:41 |
Waarom eigenlijk? Het lijkt mij dat negatieve resultaten ook gepubliceerd moeten worden, anders krijg je een publicatiebias. | |
speknek | vrijdag 7 maart 2014 @ 12:08 |
Dat klopt. Helaas hebben journals baat bij publication bias. Positieve resultaten worden vaker geciteerd (omdat je die in een introductie beter kunt gebruiken als argument dan een paper met veel mitsen en maren vanwege de nulhypothese), en dat leidt weer tot een hogere impact factor. Helaas doen ook veel reviewers eraan mee. Als ze al niet opkomen voor het journal, of graag alleen aritkelen lezen met een duidelijk resultaat, heb je veel gebieden waar multidisciplinaire wetenschappers er andere normen op nahouden. Een puur empirische wetenschapper herkent en accepteert het belang van de bevestigde nulhypothese, maar bijvoorbeeld het demarcatiecriterium van ingenieurs is dat de paper iets substantieel nieuws bij moet brengen. Die zullen de paper dus eerder afwijzen. Daarnaast publiceren de wetenschappers het zelf al gauw niet, omdat er minder kans is dat het journal het publiceert, plus dat de verminderde citaties betekent dat het niet bij gaat dragen in hun h-index. | |
borisz | vrijdag 7 maart 2014 @ 12:33 |
Jup. Voor mijn scriptie heb ik ook een overview gegeven van de literatuur 1970-2012, los van alle veranderende onderzoeksmethoden, de grote lijn is wel dat er nauwelijks 'negatieve' resultaten tussen zaten. | |
speknek | vrijdag 7 maart 2014 @ 12:47 |
Ik heb het zelf ook een keer gehad trouwens, als review commentaar, voor een heel goed journal nog wel. "resultaat niet significant, onduidelijk waar het precies aan ligt, daarom geen betekenisvolle bijdrage" | |
#ANONIEM | vrijdag 7 maart 2014 @ 17:56 |
Ja idd. Treurige zaak ![]() | |
Skv | vrijdag 7 maart 2014 @ 18:02 |
idem, ik heb als aanbeveling maar het model aangepast adhv mijn bevindingen als voorstel voor vervolgonderzoek. Andere conclusie zou kunnen zijn dat het model niet van toepassing is op het type organisaties waar ik me op richtte. Nul impact in ieder geval, dat onderzoek van mij. |