Van 1522 tot 1523 hadden we zelfs een Nederlandse paus: Adrianus VI. Deze Adrianus was allerminst populair en heeft het slechts één jaar als paus uitgehouden.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 17:48 schreef Jian het volgende:
In 1268 duurde dit grapje ruim 3 jaar. Maar ja, toen had je natuurlijk nog geen televisies en mobiele telefoons die je al na 3 dagen mist als de pest.
Zo lang gaat het nu niet duren. In 2005 duurde het 2 dagen, dat was heel kort. Normaal gesproken (de laatste 150 jaar) duurt een conclaaf 2-5 dagen.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 17:48 schreef Jian het volgende:
In 1268 duurde dit grapje ruim 3 jaar. Maar ja, toen had je natuurlijk nog geen televisies en mobiele telefoons die je al na 3 dagen mist als de pest.
Ik heb ooit eens gelezen dat Adrianus VI de bespottelijke rijkdom van de kerk en de bepaald niet aan het voorbeeld van Jezus' gelijkende levenswandel van veel (zo niet alle) misdienaren niet kon waarderen en er een einde aan wilde maken. Tsja, daar word je natuurlijk niet populair mee.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 17:50 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Van 1522 tot 1523 hadden we zelfs een Nederlandse paus: Adrianus VI. Deze Adrianus was allerminst populair en heeft het slechts één jaar als paus uitgehouden.
Paushuize was het provinciehuis, en Adrianus heeft volgens mij nooit in Avignon gewoond. Maar populair heeft hij zich niet gemaakt in Rome. Het was overigens de laatste niet-Italiaanse paus tot de verkiezing van Johannes Paulus II in 1978.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 18:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Hij heeft overigens het grootste gedeelte van zijn paus-zijn in Avignon gewoond, omdat hij min of meer uit Rome werd weggepest. Het was de bedoeling dat hij uiteindelijk weer in Utrecht zou komen wonen - daar was een paleis voor hem gebouwd, het Pausdam (dat overigens jarenlang heeft gefunctioneerd als stadhuis) - maar toen was-ie al de pijp uit.
Ah, misschien heb ik er een paar door elkaar gegooid. Ze lijken ook allemaal ook zoveel op elkaar.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 19:59 schreef freako het volgende:
[..]
Paushuize was het provinciehuis, en Adrianus heeft volgens mij nooit in Avignon gewoond.
Yep.quote:Maar populair heeft hij zich niet gemaakt in Rome. Het was overigens de laatste niet-Italiaanse paus tot de verkiezing van Johannes Paulus II in 1978.
Tagle uit de Filippijnen is de op een na jongste kardinaal.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 21:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Doe lekker die 55 jarige, is de jongste en ben je de komende 30 jaar van deze zeer on-belangrijke gebeurtenis af
http://www.gooieneemlande(...)t-conclaaf?lref=vplrquote:'Aartsbisschop van Milaan favoriet conclaaf'
VATICAANSTAD - De verkiezing van de nieuwe paus lijkt neer te komen op een race tussen de Italiaan Angelo Scola en de Braziliaan Odilo Pedro Scherer. Dit heeft het Italiaanse persbureau ANSA zondagavond gemeld op gezag van privégesprekken met kardinalen.
Koploper is aartsbisschop Scola van Milaan die bijna 40 kardinalen achter zich zou hebben, gevolgd door aartsbisschop Scherer van São Paulo met zo'n 30 volgelingen. Zij zijn dus allebei nog ver verwijderd van de noodzakelijke meerderheid van 77 kardinalen. Ongeveer de helft van de kardinalen heeft nog geen enkele voorkeur uitgesproken.
Bij eerdere pausverkiezingen kwam soms een derde compromiskandidaat uit de bus als geen van de twee favorieten de noodzakelijke tweederdemeerderheid behaalde. Het conclaaf komt dinsdagmiddag bijeen voor de eerste stemronde.
Goede vraag. Ik denk dat ze haast zullen maken en vóór die tijd een nieuwe paus zullen kiezen. Het wordt dus vermoedelijk een kort conclaaf.quote:Op maandag 11 maart 2013 13:04 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wat gebeurd er eigenlijk met de toespraak die de paus traditioneel ieder jaar met pasen houdt? Mocht er dan nog geen nieuwe paus gekozen zijn natuurlijk...
Pasen is pas op 31 maart, maar idealiter is er al een nieuwe paus voor Palmpasen, de 24e. Sinds het midden van de negentiende eeuw heeft een conclaaf nooit langer dan 5 dagen geduurd, ik denk we vrijdag weten wie de nieuwe paus is.quote:Op maandag 11 maart 2013 14:08 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik denk dat ze haast zullen maken en vóór die tijd een nieuwe paus zullen kiezen. Het wordt dus vermoedelijk een kort conclaaf.
Leuke verschrijving.. het zal een Mis zijn en geen Missquote:Op dinsdag 12 maart 2013 12:12 schreef Misty_eyes het volgende:
(‘Miss voor de verkiezing van de Romeinse Pontifex’).
Dat lijkt me dan juist een reden om géén Zuid-Amerikaan te kiezen. Zolang de kerk daar groeit, is er niks aan de hand. Ze kunnen beter weer een Europeaan kiezen, zodat gelovigen zich misschien weer met de kerk identificeren.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik denk dat het een zuid-amerikaan gaat worden. Want daar groeit de RK kerk wel nog.
quote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:39 schreef SeLang het volgende:
Ze pakken het ook helemaal verkeerd aan. Als ze de populariteit van de R.K. Kerk willen herstellen dan moeten ze zich niet opsluiten in een kamertje maar er een soort X-Factor van maken en het live uitzenden op de commerciele TV. Op deze manier komen ze natuurlijk nooit uit het dal...
Een gay paus!quote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:52 schreef Elfletterig het volgende:
Bovendien is het hoog tijd dat ze een aantal dogma's overboord gooien, anders zal het draagvlak vanzelf verder afnemen; zeker in Europa.
Dat valt wel mee. Als de Kerk daar nog groeit, is dat door bevolkingsgroei, en die is in Z-Amerika niet veel hoger dan in Europa en N-Amerika. Met name in Brazilië heeft de RK Kerk veel last van pinkstergemeenten die opkomen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:44 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik denk dat het een zuid-amerikaan gaat worden. Want daar groeit de RK kerk wel nog.
Bijna allemaal denk ik. Maar ik bedoel natuurlijk openlijk gay. Je weet wel, in zo'n limo met twee hondjes.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Daarvan zijn er al meerdere geweest.
Zoiets?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 14:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bijna allemaal denk ik. Maar ik bedoel natuurlijk openlijk gay. Je weet wel, in zo'n limo met twee hondjes.
De uitsnede van GeenStijl maakt het nog iets beter:quote:Op dinsdag 12 maart 2013 15:37 schreef freako het volgende:
[ afbeelding ]
De voorpagina van Het Parool van vandaag. Bron: GeenStijl
quote:Op dinsdag 12 maart 2013 15:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
De uitsnede van GeenStijl maakt het nog iets beter:
[ afbeelding ]
die lui zijn gewoon in de sixtijnse kapel aan het gamen op groot scherm.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bron: Make That The Cat Wise
Hoezo? Experts verwachten dat het wel vijf dagen kan duren voordat er witte rook is. Als het allemaal enorm vlotjes gaat, duurt het zo'n 2,5 dag. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat we voor donderdag iets zullen horen.quote:
Maar wordt het een neger-lul dit keer?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 19:02 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoezo? Experts verwachten dat het wel vijf dagen kan duren voordat er witte rook is. Als het allemaal enorm vlotjes gaat, duurt het zo'n 2,5 dag. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat we voor donderdag iets zullen horen.
Bovendien is de uitkomst toch allang bekend. De winnaar wordt een conservatieve, ouwe lul....
De jure mogelijk ja.quote:
Vertel... welke Nederlandse kandidaat bevindt zich daar binnen de muren van het Vaticaan?quote:
Ons Wimke.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 19:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vertel... welke Nederlandse kandidaat bevindt zich daar binnen de muren van het Vaticaan?
(Antwoord - bij mijn weten - geen: Simonis is niet bij het conclaaf, want die is te oud)
Kardinaal Wim Eijkquote:Op dinsdag 12 maart 2013 19:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vertel... welke Nederlandse kandidaat bevindt zich daar binnen de muren van het Vaticaan?
(Antwoord - bij mijn weten - geen: Simonis is niet bij het conclaaf, want die is te oud)
Officieel in het Latijn, maar officieus spreken de kardinalen vast hun eigen taal.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 20:11 schreef CafeRoker het volgende:
In welke taal is dat conclaaf eigenlijk?
Alleen als de rook wit is... anders moeten we nog wat langer wachten tot na de tweede stemmingsronde van de dag. Maar ik zit met spanning te kijkenquote:Op woensdag 13 maart 2013 10:27 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Wie weet... over vier minuten volgt weer een rookmoment.
De tweede stemronde kan wel succesvol zijn, dan krijgen we alsnog witte rookquote:Op woensdag 13 maart 2013 10:57 schreef Misty_eyes het volgende:
Als er voor 11.00uur geen rook is te zien, dan was de stemronde van vanmorgen niet succesvol. Dat wordt dus strakjes zwarte rook
twitter:EricHennekam twitterde op woensdag 13-03-2013 om 11:07:42Niet te geloven, zeer betrouwbare bron: kardinaal Wim Eijk scoort hoog. reageer retweet
Leuk, zo'n 'zeer betrouwbare bron'...quote:Op woensdag 13 maart 2013 11:36 schreef Pino112 het volgende:
twitter:EricHennekam twitterde op woensdag 13-03-2013 om 11:07:42Niet te geloven, zeer betrouwbare bron: kardinaal Wim Eijk scoort hoog. reageer retweet
Dat is dan ook een functie-eisquote:Op woensdag 13 maart 2013 12:48 schreef Oldie57 het volgende:
Ben benieuwd wat de nieuwe Paus nou weer voor afschuwelijke dingen gaat zeggen over homo's, vrouwen en ongelovigen. Pausen hebben er een handje van om de werkelijk erge dingen in de wereld (honger, armoede, oorlogen) niet te benoemen maar homo's wel te verketteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |