abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:28:46 #1
398144 KoningWimLex
Ik ben er helemaal klaar voor!
pi_123830028
God (een hogere macht) bewijzen: Het verstand overtuigen/aantonen (laten zien) dat God bestaat.

Om te beginnen: Bewijzen betekent het verstand overtuigen dat iets waar is. Dat is ook wat je doet wanneer je God probeert te bewijzen: dus het verstand overtuigen. Dat is meteen het probleem waarop ik wil wijzen. God bewijzen met het verstand (of God ontkennen op basis van het ontbreken van bewijs) is niet mogelijk en ik zal dit proberen uit te leggen:

Het bewijzen gebeurt door (en is bedoelt voor) het verstand. Het verstand (waarmee het bewijs gezocht/samengesteld wordt en waarvoor het bewijs ook dient) is ten eerste zelf gemaakt en ten tweede heeft het als doel om alles wat gemaakt is (wat het doorkrijgt d.m.v. de zintuigen) te onderzoeken en te begrijpen. De Maker van het verstand (of Hij nu wel of niet bestaat) moet daarom “daarachter” gezocht worden, overstijgt het en is daarom met het verstand niet te be-grijpen.

Je kunt niet zeggen: “Kijk, dįt of daar is God.”, of: “Zo zit God in elkaar.” Je kunt God niet aanwijzen, vangen, onderzoeken en dan begrijpen. Maar het verstand (m.b.v de zintuigen) is wel voor dat soort zaken geschapen: om dingen waar te nemen, te onderzoeken en te begrijpen. Dat noemen we dan bewijs (voor het verstand). Terwijl ik bezig was met dit topic vond ik een mooie omschrijving in de Koran (en ik haal dit niet aan om de waarheid van de Koran te bewijzen, slechts om het punt duidelijk te maken):

Het zicht/begrip/intelligentie kan Hem niet begrijpen/bevatten/omvatten, maar Hij begrijpt/bevat/omvat het zicht/begrip/intelligentie, en Hij is de Subtiele, de Albewuste.

Als ik het anders mag/kan verwoorden: God kun je niet bewijzen, maar Hij bewijst jou. Dus alle pogingen om God te “bewijzen” is niet mogelijk, omdat dit (het bewijzen) nu eenmaal door het verstand gebeurt. En het verstand, omdat het gemaakt is, heeft een beperking om haar Maker te be-grijpen.

Het is moeilijk om dit uit te leggen of met een vergelijking te komen, maar het verstand is als een computerprocessor die op zichzelf haar maker/programmeur niet kan ontdekken/bewijzen. Het kan op zichzelf de oorsprong van haar “nullen” en “enen” niet bewijzen en grijpen, want de middelen waarmee het dat alleen kan doen zijn uiteindelijk zelf de “nullen” en “enen”. Dus blijft het in zichzelf rond cirkelen, zonder er buiten te kunnen treden.

Dus als je het bestaan (of niet-bestaan) van God wil ervaren en zekerheid wil bereiken, dan zal je je verstand moeten overstijgen, je zal op een bepaalde hoogte dat moeten leren loslaten, en afgaan op iets hogers in jezelf. Alleen op die manier kun je voor jezelf ervaren of God werkelijk (niet) bestaat. Zolang je dat niet doet, blijf je, hoe verstandig je ook bent als gelovige/niet-gelovige, in een cirkel ronddraaien.

God "bewijzen", laten zien, kan dus niet. Een mooi verhaal staat ook in de Bijbel beschreven: de Israėlieten vroegen Mozes om God te laten zien (te bewijzen), maar werden door een natuurfenomeen (storm/bliksem) gegrepen. Je kan ook niet God ontkennen omdat er "bewijzen" ontbreken. Met wetenschap kun je dus ook niet God verwerpen, omdat het gebaseerd is op het verstand met al haar beperkingen en waaruit het niet kan treden.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:30:32 #2
398144 KoningWimLex
pi_123830075
Laatste posts.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:20 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Kennelijk ben je vatbaar voor dit soort dingen. Omdat je er in gelooft vindt er een verandering in je hersenen plaats. Bij mij zou het geen effect hebben, omdat ik er niet in geloof. Net als met homeopathie.

Al schijnt overigens wel dat het ook bij jezelf werkt. Als jij op je knie valt en je legt je eigen hand er op, dan wordt de pijn ook minder. Simpelweg omdat de zenuwen die de signalen naar je hersenen verzorgen nu niet alleen de pijn door moeten geven, maar ook de aanraking en de druk die daarbij komt (even op zijn leeks uitgelegd).
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:21 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Nee nee makker, ik was toen een klein kind van 5 dat niet eens wist wat God inhoudelijk zou inhouden.
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:27 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Ja en? Ik heb het toch ook niet over God? Ik heb het over geloven. Misschien geloofde je wel dat die man de pijn weg kon nemen. Bovendien, herinneringen van toen je vijf was zijn per definitie onbetrouwbaar.

Bovendien ben ik je makker niet. Net was ik nog een troll en nu wil je mijn makker zijn?
pi_123830475
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:04 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Maar stel je maakt het zelf mee, ik heb het mee gemaakt. Dat iemand mij de pijn weg pakte. Hoe is dat te verklaren?
Omdat er niet direct een verklaring voor is moet het wel door een god gedaan zijn :?

Dat is exact hetzelfde zoals vroegere civilisaties over regen en onweer dachten.
Conscience do cost.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:43:47 #4
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123830495
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:43 schreef ems. het volgende:

[..]

Omdat er niet direct een verklaring voor is moet het wel door een god gedaan zijn :?

Dat is exact hetzelfde zoals vroegere civilisaties over regen en onweer dachten.
Maar wat was het dan?
Do not grieve, soon I shall be one with the matrix
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:47:16 #5
398144 KoningWimLex
pi_123830633
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:43 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Maar wat was het dan?
Wat ik hier boven schrijf. Een onbetrouwbare herinnering en het feit dat je wilde geloven dat die man je pijn weg ging nemen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:47:55 #6
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123830667
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:47 schreef KoningWimLex het volgende:
Maar wat was het dan?
Wat ik hier boven schrijf. Een onbetrouwbare herinnering en het feit dat je wilde geloven dat die man je pijn weg ging nemen.
Nee want het gebeurde in een stage van mijn leven dat ik niet eens bewust was van hogere machten god of wat dan ook.
pi_123830722
quote:

[..]

Maar wat was het dan?
Dat is dus het punt wat ik probeer te maken. Als er iets gebeurt wat je vooralsnog niet kan verklaren is het onzinnig om meteen een conclusie te trekken dat het goddelijke interventie was. Soms weet je de antwoorden gewoon niet.

Vandaar de vergelijking. Als we niet de huidige kennis hadden over hoe het weer werkt zou je dan ook concluderen dat het door god zou komen?
Conscience do cost.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:51:27 #8
398144 KoningWimLex
pi_123830788
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:47 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Nee want het gebeurde in een stage van mijn leven dat ik niet eens bewust was van hogere machten god of wat dan ook.
Lees nou eens wat ik schrijf man. Geloof in de betreffende persoon die tegenover je zat, omdat je daarin wilde geloven. Moet ik het 5x typen voor je het snapt?

En nogmaals, herinneringen van toen je 5 was zijn gewoon niet betrouwbaar. Als iemand je toen een lolly had gegeven tegen de pijn, dat had je misschien nu wel gedacht dat die lolly magisch was.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:06:15 #9
347693 BlackLodge
Beauty is truth, truth beauty
pi_123831310
quote:

[..]

Maar wat was het dan?
Stel dat het waar is dat je pijn wegging na wat voor handeling dan ook, moet er alsnog bewijs komen dat het daadwerkelijk door de bijbelse (of welke dan) God kwam, en niet door iets anders. Je kan niet zeggen dat, omdat jij wil dat het door God gedaan is, het ook zo is.

En ten tweede, waarom zou God jou wel helpen, maar al die stervende kinderen in Afrika niet? Of stel dat ik nu ga bidden dat problemen die ik heb weg gaan. En er gebeurd niks, is dat dan ook bewijs dat God niet bestaat of heb ik gewoon niet hard genoeg gebeden?
pi_123831673
quote:

[..]

Maar wat was het dan?
Je voelt pijn als je brein bepaalde prikkels interpreteert als pijn.
Pijn is te bestrijden door de bron van die prikkels weg te nemen of door het brein de prikkels te laten negeren, onder andere door vormen van (zelf)hypnose.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:19:11 #11
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123831827
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:49 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is dus het punt wat ik probeer te maken. Als er iets gebeurt wat je vooralsnog niet kan verklaren is het onzinnig om meteen een conclusie te trekken dat het goddelijke interventie was. Soms weet je de antwoorden gewoon niet.

Vandaar de vergelijking. Als we niet de huidige kennis hadden over hoe het weer werkt zou je dan ook concluderen dat het door god zou komen?
Maar ik heb alleen pijn en geen schade, op foto's vinden ze niet. Alsof God me beter houdt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:51 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Lees nou eens wat ik schrijf man. Geloof in de betreffende persoon die tegenover je zat, omdat je daarin wilde geloven. Moet ik het 5x typen voor je het snapt?

En nogmaals, herinneringen van toen je 5 was zijn gewoon niet betrouwbaar. Als iemand je toen een lolly had gegeven tegen de pijn, dat had je misschien nu wel gedacht dat die lolly magisch was.
Meh.. :')
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:06 schreef BlackLodge het volgende:

[..]

Stel dat het waar is dat je pijn wegging na wat voor handeling dan ook, moet er alsnog bewijs komen dat het daadwerkelijk door de bijbelse (of welke dan) God kwam, en niet door iets anders. Je kan niet zeggen dat, omdat jij wil dat het door God gedaan is, het ook zo is.

En ten tweede, waarom zou God jou wel helpen, maar al die stervende kinderen in Afrika niet? Of stel dat ik nu ga bidden dat problemen die ik heb weg gaan. En er gebeurd niks, is dat dan ook bewijs dat God niet bestaat of heb ik gewoon niet hard genoeg gebeden?
Geen idee.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:14 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Je voelt pijn als je brein bepaalde prikkels interpreteert als pijn.
Pijn is te bestrijden door de bron van die prikkels weg te nemen of door het brein de prikkels te laten negeren, onder andere door vormen van (zelf)hypnose.
Maar hij legde alleen zijn hand op me.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:27:05 #12
398144 KoningWimLex
pi_123832166
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:19 schreef Speedo-drager het volgende:

Meh.. :')

Ik ben klaar met jou. Jij wil geen verklaring, jij wil alleen bevestigd krijgen wat je hoopt of wilt geloven. Alles wat niet in je straatje past negeer je of noem je een troll-post. Ik hoop dat je vindt wat je zoekt, maar ik ben er ongelooflijk klaar mee.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:28:28 #13
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123832229
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:27 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Ik ben klaar met jou. Jij wil geen verklaring, jij wil alleen bevestigd krijgen wat je hoopt of wilt geloven. Alles wat niet in je straatje past negeer je of noem je een troll-post. Ik hoop dat je vindt wat je zoekt, maar ik ben er ongelooflijk klaar mee.
Nee jij zegt gewoond dat wat toen gebeurt was onzin is. Maar dat is het niet...
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:51:12 #14
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123833021
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:20 schreef KoningWimLex het volgende:

Kennelijk ben je vatbaar voor dit soort dingen. Omdat je er in gelooft vindt er een verandering in je hersenen plaats. Bij mij zou het geen effect hebben, omdat ik er niet in geloof. Net als met homeopathie.

Mooi he..hoe dat werkt....zo simpel en toch zo effectief. :)
pi_123833035
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:28 schreef Speedo-drager het volgende:
[..]
Dat is het wel. Er zijn zat manieren waarop mensen geen pijn voelen, zie Tibetaanse monniken die zich verbranden. Jij zoekt een verklaring in een interventie van god, en aangezien deze niet bestaat is je verklaring onzin.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:55:22 #16
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123833131
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:51 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat is het wel. Er zijn zat manieren waarop mensen geen pijn voelen, zie Tibetaanse monniken die zich verbranden. Jij zoekt een verklaring in een interventie van god, en aangezien deze niet bestaat is je verklaring onzin.
God bestaat sowieso al bij de gratie van zijn geloof en hij getuigt tevens van een werkend geloof daar het datzelfde geloof is wat hem genezen heeft. Hoeveel eerste hand bewijs wil je hebben ? :+
pi_123833272
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:47 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Je was je niet bewust van sprookjes of verhalen over God en goden?
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:19 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Maar ik heb alleen pijn en geen schade, op foto's vinden ze niet. Alsof God me beter houdt.

[..]

Nu nog steeds?
en als je pijn hebt zonder schade kan de pijn ook in je hoofd zitten.
quote:
Maar hij legde alleen zijn hand op me.
Acupunctuur werkt net zo goed als de naalden ingeprikt worden door iemand zonder enige ervaring als je het vergelijkt met iemand met jarenlange ervaring, het is het idee dat het iets zou kunnen doen waarop de hersenen schijnbaar inspelen.
en 5 jarige zijn heel goed beļnvloedbaar
pi_123833354
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:55 schreef Jappie het volgende:

[..]

God bestaat sowieso al bij de gratie van zijn geloof en hij getuigt tevens van een werkend geloof daar het datzelfde geloof is wat hem genezen heeft. Hoeveel eerste hand bewijs wil je hebben ? :+
Geloof in God kan makkelijk bestaan zonder God en hij geeft zelf aan dat het ziet zijn geloof was dat hem genezen heeft aangezien hij 5 jaar was en niet (bewust) geloofde :P
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:05:04 #19
398144 KoningWimLex
pi_123833358
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:28 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Dan heb je niet gelezen. Jij wil alleen horen dat er een hogere macht in het spel was, ik zeg dat het gewoon biologie is.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:06:16 #20
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123833384
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:05 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Dan heb je niet gelezen. Jij wil alleen horen dat er een hogere macht in het spel was, ik zeg dat het gewoon biologie is.
Maar wat is het dan, als het dat niet was?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:07:09 #21
398144 KoningWimLex
pi_123833405
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:06 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Ja doei. Ik ga het een vijfde keer uitleggen aan iemand die het niet wil horen. Ik ben geen langspeelplaat die blijft hangen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:07:44 #22
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123833417
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:07 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Ja doei. Ik ga het een vijfde keer uitleggen aan iemand die het niet wil horen. Ik ben geen langspeelplaat die blijft hangen.
Dankzij jou mag ik willem alexander nog minderdan ik hem mocht. :')
pi_123833542
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:06 schreef Speedo-drager het volgende:
[..]
Ik denk dat het een lego steentje was.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:15:50 #24
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123833655
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:05 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Geloof in God kan makkelijk bestaan zonder God en hij geeft zelf aan dat het ziet zijn geloof was dat hem genezen heeft aangezien hij 5 jaar was en niet (bewust) geloofde :P
Je mist de voor de hand liggende verklaring...het geloven in iets rechtvaardigd automatisch dat iets en daarmee is het een tastbaar iets geworden zelfs als het niet reeel is.

Maar goed..ik ga met je mee als poster verklaart dat hij zelf niet bewust geloofde...dan zijn er overduidelijk andere krachten in het spel...misschien zelfs God wel. ;)
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:17:47 #25
398144 KoningWimLex
pi_123833717
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:07 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Dankzij jou mag ik willem alexander nog minderdan ik hem mocht. :')
Tja. Truth hurts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')