Op verzoek

.
Hoe is onderstaande foto tot stand gekomen?
Camera: Sony NEX-7
Brandpuntafstand: 24 mm
Diafragma: F/8
ISO: 100
Belichtingstijd 6,0 seconden
Waar genomen: New York City (
https://maps.google.nl/ma(...)spn=0.00246,0.004074)
Tijdstip foto: 20:09 op 07-09-2012
Een doel van mij was om ooit de skyline van New York te fotograferen, en vorig jaar heb ik dit doel kunnen verwezenlijken. Ik wou dit graag tijdens een zonsondergang doen, omdat dan het licht extra mooi is. Ik heb ervoor gezorgd dat ik op tijd op de plaats van bestemming was (ongeveer een uur voor zonsondergang), en vervolgens heb ik mijn statief neergezet, en de camera erop gemonteerd. Tevens heb ik een cheapo afstandsbediening gebruikt om zo min mogelijk trillingen te veroorzaken. Allereerst heb ik de compositie bepaald die ik graag wou vastleggen. Mijn camera heb ik daarna ingesteld op de A-stand (Av), diafragma F/8, ISO 100, WB AWB, RAW, en handmatig scherpgesteld. En vervolgens was het wachten totdat het blauwe uurtje begon. Na enkele test-foto’s heb ik het histogram gechecked of er geen highlights verloren waren gegaan, maar dit bleek niet het geval te zijn. Daarna was het genieten geblazen, en tussendoor foto’s maken!
Na terugkomst in Nederland heb ik de foto’s door Lightroom laten importeren, en heb vervolgens enkele bewerkingen erop losgelaten, te weten:
- Ik heb de kleurtemperatuur flink teruggeschroefd om het mooie blauw (blijft subjectief!) te benadrukken. Kleurtemperatuur in onderstaande foto is 2850.
- Ik heb de belichting iets omhoog gebracht (+ 0,60)
- Contrast -25
- Helderheid +80 om de reflecties in het water eruit te laten springen.
- Levendigheid: +75 om de kleuren extra te benadrukken.
- Een ietsiepietsie gecropped om een gebouw niet doormidden te snijden.
- Verscherpen: +50
- Ruisreductie: +25
Met onderstaand eindresultaat tot gevolg (mijn excuses voor het verschrikkelijke watermerk!):
Lightbox versieIndien de mogelijkheid zich voordoet om deze foto nogmaals te fotograferen, dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dat de camera 100% recht staat. Nu kan je aan de gebouwen zien dat dit niet het geval was. Niettemin ben ik erg trots op deze foto, en hangt deze dan ook in het groot bij mij aan de muur!