abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123706057

Welkom! Elke week weer een nieuwe stelling waarop gestemd en gediscussieerd over kan worden!

Poll loopt van 06-03-'13 t/m 10-03-'13 (week 10)
Kamer: alcoholgrens naar 18 jaar
http://nos.nl/artikel/481244-kamer-alcoholgrens-naar-18-jaar.html

Argumenten voor: 21 jaar hersens pas volgroeid,, Coma-zuipers, alcoholverslaving, op je 18 stuk bewuster, jongeren met kater op school/werk etc etc.

Argumenten tegen: Eigen verantwoordelijkheid, jongeren komen er toch wel aan, relatief weinig comazuipers, cultuur, op je 18 mag je ook net autorijden en alcohol en drank gaan niet goed samen etc etc.

Poll: Ben jij het ermee eens dat de alcoholleeftijd naar 18 gaat?
Ja! Op je 18e ben je een stuk bewuster dan 16
Nee! Jongeren moeten hun eigen verantwoordelijkheid inzien
Geen mening
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

* Houd het on-topic!
* Elke maandag om 00.00 een nieuwe poll
* Degene die als laatst post (post 301) opent een nieuw deel. Wanneer er 5 minuten verstreken zijn mag iemand anders hem openen.
* Respecteer de mening van een ander!

[ Bericht 1% gewijzigd door nodig op 06-03-2013 16:56:47 ]
pi_123706113
Eigen verantwoordelijkheid, reinste betutteling vanuit de overheid dit opvoeren.
Je maintiendrai
pi_123706115
Gewoon helemaal geen grens, mensen komen er toch wel aan :')
pi_123706138
Ja omdat je je bewuster bent van de gevolgen maar nee omdat jongeren er toch aan kunnen komen via oudere mensen en ja ik weet het niet, jongeren die stiekem drinken zijn gevaarlijker imo
Tax wil tetten :)!
pi_123706289
Denk dat het weinig gaat uitmaken, snap best de intentie, maar als je er aan wilt komen, kom je er ook wel aan. Heeft weinig nut dus, denk ik.
  woensdag 6 maart 2013 @ 16:47:06 #6
390378 Drabit
Wat zeg je?
pi_123707112
Als het wordt verboden vinden jongeren het leuker om te doen omdat het dan spannend is. Als het gewoon mag is het minder spannend. Toch zou het slim zijn om pas vanaf je 21e te beginnen, want ik zit hier een beetje mijn hersenen te verzieken.
Op dinsdag 12 maart 2013 20:02 schreef Drakire het volgende:
Held _O_ kan deze gast niet een award krijgen of zo.
pi_123721709
Ik ben een groot voorstander. Ook vind ik dat 'als ze er toch wel aankomen' zowel de overtreder (lees de minderjarige) als degene die het heeft gekocht voor de minderjarige een heel hoge boete (bijvoorbeeld 500 euro) moeten krijgen.

In het geval de verkoper bewust verkoopt aan een minderjarige zou die boete bijvoorbeeld 2500 euro moeten zijn en na 2 keer zou de licentie ingenomen moeten worden.

Natuurlijk is de pakkans niet heel groot maar dat is bij bijvoorbeeld een inbraak niet anders dus dat is eigenlijk een heel andere discussie :s)
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_123754464
quote:
14s.gif Op woensdag 6 maart 2013 21:47 schreef Stuart het volgende:
Ik ben een groot voorstander. Ook vind ik dat 'als ze er toch wel aankomen' zowel de overtreder (lees de minderjarige) als degene die het heeft gekocht voor de minderjarige een heel hoge boete (bijvoorbeeld 500 euro) moeten krijgen.

In het geval de verkoper bewust verkoopt aan een minderjarige zou die boete bijvoorbeeld 2500 euro moeten zijn en na 2 keer zou de licentie ingenomen moeten worden.

Natuurlijk is de pakkans niet heel groot maar dat is bij bijvoorbeeld een inbraak niet anders dus dat is eigenlijk een heel andere discussie :s)
Vind je 500 niet een beetje heel erg overdreven? Daar een gemiddelde puber zo'n 3/4 maanden voor werken.
pi_123754587
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 18:02 schreef nodig het volgende:

[..]

Vind je 500 niet een beetje heel erg overdreven? Daar een gemiddelde puber zo'n 3/4 maanden voor werken.
nee waarom zou het overdreven zijn? Als ze geen alcohol bij zich dragen krijgen ze 0 euro boete, van ¤500 schrikken ze misschien en laten ze het heel misschien uit hun hoofd.
Een puber die in coma ligt is duurder zullen we maar zeggen
pi_123754752
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2013 18:05 schreef promisionxexposed het volgende:

[..]

nee waarom zou het overdreven zijn? Als ze geen alcohol bij zich dragen krijgen ze 0 euro boete, van ¤500 schrikken ze misschien en laten ze het heel misschien uit hun hoofd.
Een puber die in coma ligt is duurder zullen we maar zeggen
Hou er wel rekening mee dat er relatief heel weinig pubers zijn die daadwerkelijk doorzuipen tot ze in coma raken. En wat dacht je van de accijns :)
pi_123754817
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 18:09 schreef nodig het volgende:

[..]

Hou er wel rekening mee dat er relatief heel weinig pubers zijn die daadwerkelijk doorzuipen tot ze in coma raken. En wat dacht je van de accijns :)
de meeste drank is echt niet zo duur hoor, daarbij weten de meeste jongeren gewoon niet wanneer ze moeten stoppen
  donderdag 7 maart 2013 @ 19:38:30 #12
381146 gelezwembroek
Driesje Driesje
pi_123758227
Jongeren komen er toch wel aan, dus deze regel helpt echt niets.
pi_123762526
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2013 18:11 schreef promisionxexposed het volgende:

[..]

de meeste drank is echt niet zo duur hoor, daarbij weten de meeste jongeren gewoon niet wanneer ze moeten stoppen
Hoe kom je daar nou toch bij meiske?

[ Bericht 0% gewijzigd door Auroraw op 07-03-2013 21:32:19 ]
pi_123765818
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 18:02 schreef nodig het volgende:

[..]

Het moet afschrikken! Als het 25 euro zou zijn met een lage pakkans heeft het geen enkele zin :N
pi_123768698
je kan beter de accijns verhogen op drank.
net zoiets als in zweden zou je moeten hebben
pi_123820460
Het maakt mij niet uit.
Tot op zekere hoogte kun je op je 16e gewoon drinken, vind ik. Helaas kunnen sommigen deze grens niet vaststellen, waardoor het dan toch weer mis gaat.
De regering weet heus wel waar ze mee bezig is.
pi_123820569
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 22:24 schreef badschaap het volgende:
je kan beter de accijns verhogen op drank.
net zoiets als in zweden zou je moeten hebben
Maar dan heb je er ook oudere mensen mee die wel af en toe wat willen drinken.
De maatregel moet imo puur gericht zijn op jongeren, dan hoeft niet de hele bevolking ermee gepakt te worden.
pi_123874233
Steeds meer jongeren met alcoholvergiftiging

HILVERSUM - Steeds meer jongeren belanden op de Spoedeisende Hulp met een alcoholvergiftiging. In 2011 noteerden de ziekenhuizen 3100 gevallen. Een jaar eerder waren dat er nog 2300. Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid is geschrokken van de cijfers. Daarover bericht het KRO-programma Brandpunt zondagavond.

Van 2007 tot 2010 bleef het aantal alcoholvergiftigingen redelijk stabiel, maar de laatste jaren laten een forse stijging zien. Vooral jongens tussen de 15 en 19 jaar gaan zich te buiten aan grote hoeveelheden alcohol. In deze categorie doet zich grootste stijging voor.

Gemiddeld komen elk jaar zo'n 2500 jongeren met een alcoholvergiftiging op de Spoedeisende Hulp terecht. Een op de tien jongeren is jonger dan 15 jaar. Bijna de helft (43 procent) is tussen de 15 en 20 jaar.

De Tweede Kamer ging afgelopen week akkoord met een verhoging van de leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken van 16 naar 18 jaar. De recente cijfers bewijzen de noodzaak van deze verhoging, zegt staatssecretaris Van Rijn in Brandpunt.
,,Alcohol onder de 18 is niet normaal, naar die nieuwe sociale norm moeten we toe'', aldus Van Rijn.

Bron: Telegraaf
  zondag 10 maart 2013 @ 20:52:14 #19
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_123883568
Week 10 is (bijna) voorbij en week 11 is (bijna) begonnen!

Hierbij dus de Poll van week 11!

JNG / [JNG Poll week 11] Alcohol nuttigen op openbare plekken
  donderdag 14 maart 2013 @ 13:47:22 #20
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_124047379
Persoonlijk denk ik dat het wel degelijk effect zal hebben, weliswaar geen groot effect maar verschil zal het wel maken. Als de alcoholleeftijd verhoogd wordt naar 18 jaar, zijn er zonder twijfel minderjarigen die aan drank kunnen komen van ouderen, maar er is ook een catogorie die niet zoveel moeite wil doen voor drank. Ik snap de intentie ook wel goed, als mensen van 16 aan drank mogen komen zijn ze ook sneller geneigd om dat te gaan doen en de bedoeling met de verhoging naar 18 jaar wil dat weer stoppen. Ik heb er dus zelf niets op tegen want ik snap de intentie wel en denk wel dat het effect zal hebben, ongeacht het effect klein zal zijn, effect is effect. Dat sommige minderjarigen sowieso aan alcohol kunnen komen maakt de intentie, naar mijn mening, niet minder erg.
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')