abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 september 2002 @ 16:01:02 #26
27592 Runemaster
Pertho (~ verandering)
pi_5698716
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 14:23 schreef wijsneus het volgende:

Gelijkwaardigheid houdt voor mij in - dezelfde rechten en kansen hebben als je buurman.

Gelijke kansen hebben is belangrijk, gelijke rechten... eigenlijk vind ik dat de elite meer rechten behoort te hebben. En in de praktijk is dat ook zo.
quote:
...

Ik vindt het wel twee compleet losstaande begrippen - uit je redenatie zou ik het volgende kunnen concluderen.

Omdat we niet gelijk zijn is de ene mens meer waard dan de andere mens.

Ik vindt dat nogal een harde stelling. Als je zo gaat redeneren moet je meteen daaraan verbinden dat iemand dus ook gaat bepalen wie er dan meer of minder waard is.

Dat is pas gevaarlijk.

Je voorbeeld van man/vrouw was leuk. En idd denk ik dat sommige mensen meer waard zijn dan anderen. Daarmee begeef ik me op het gevaarlijke pad van Nietzsche, ik weet het en ontken de risico's niet, maar dit is oprecht mijn mening. Ik vindt bijv. een arts veel meer waard dan een zwerver.
Rome werd niet groot door vergaderen, maar door oorlogvoeren.
  zaterdag 7 september 2002 @ 19:32:21 #27
35508 Overwinnen.nl
Politiek Rechtdoor
pi_5700559
Waarde is een relatief begrip. In absolute zin bestaat het niet (dat is wat Nietzsche ook vond). Dus een arts is bijvoorbeeld meer waard voor de maatschappij dan een zwerver, maar stel dat die zwerver wel 2 kinderen heeft en die arts geen, dan is in Darwinistisch opzicht de zwerver meer waard. Relatieve begrippen kun je alleen goed hanteren wanneer je het perspectief ook duidelijk maakt. Als ik naast aan paal sta, staat die dan links of rechts van mij. Dat weet je pas wanneer je aangeeft vanuit welke kant je kijkt. In absolute zin is er geen links of rechts.
[url=www.overwinnen.net]Overwinnen.net - het rechtse alternatief[/url]
  zaterdag 7 september 2002 @ 20:43:22 #28
27592 Runemaster
Pertho (~ verandering)
pi_5700860
Ik begrijp wat je bedoeld, je moet een meetmethode of een referentiepunt hebben. Waarde is in zichzelf leeg, je moet eerst benoemen wat waarde is en hoe je het wilt meten.

Goed punt; thanx Overwinnen.nl!

Rome werd niet groot door vergaderen, maar door oorlogvoeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')