abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123528969
01-02-2013

‘Moeder Teresa was allesbehalve een heilige’



Ze won de Nobelprijs voor de Vrede en Paus Johannes Paulus II verklaarde haar zalig. Iets wat alleen kan wanneer iemand een wonder doet dat geen enkel onderzoek kan verklaren. Het enige wat nog ontbrak was een heiligverklaring. Nu blijkt hoe ‘onheilig’ ze eigenlijk was.

Onbaatzuchtig? Vrijgevig? De mythe rond Moeder Teresa verdwijnt met een paper gepubliceerd in het Franse journal Studies in Religion/Sciences religieuses. Bij toeval stuitte één van de onderzoekers op stukken over Moeder Theresa, de meest bekende vrouw van de Katholieke kerk wie nu deel maakt van ons collectieve verbeelding. “De beschrijving was zo extatisch dat het onze nieuwsgierigheid wekte en aanspoorde om verder te zoeken,” zegt Serge Larivée, hoogleraar Psycho-educatie aan de Universiteit van Montreal en leider van het onderzoek.

Het onderzoek
De analyse van publicaties over Moeder Teresa telde in totaal 502 documenten over het leven en werk van Moeder Teresa (Agnes Gonxha Bojaxhiu). Zonder de 195 duplicaten bleven 287 stukken over voor analyse. Dat komt neer op 96% van de literatuur over de stichter van de Orde van de Missionarissen van Naastenliefde (OMN). De resulterende feiten ontmaskeren de mythe van Moeder Teresa. Het heilige beeld dat wij van haar hebben en haar zaligverklaring blijkt het resultaat van een effectieve mediacampagne.

In het paper bespreken Serge Larivée en zijn collega’s een aantal zaken die het Vaticaan niet meewoog bij de zaligverklaring van Moeder Teresa, zoals “haar dubieuze manier van zorg voor de zieken, haar twijfelachtige politiek, haar verdachte beheer van de enorm grote hoeveelheid geld die ze kreeg, en haar overdreven doctrinaire kijk op abortus, anticonceptie en echtscheiding.”

Dubieuze zorg voor de zieken
Voordat Moeder Teresa stierf opende ze 517 ‘homes for the dying’ in 100 verschillende landen. Tweederde van de armen en zieken die hier welkom waren, hoopte er behandeld te worden door een arts. Het andere deel lag op sterven zonder dat zij hier de passende zorg bij kregen. Artsen bezochten de huizen en zagen een groot gebrek aan hygiëne en ongeschikte omstandigheden. Er was een tekort aan echte zorg, onvoldoende voeding en er waren geen pijnstillers. Dit kwam echter niet door gebrek aan geld, want de stichting van Moeder Teresa kreeg honderden miljoenen dollars. Het probleem was eerder de opvatting van de ‘vredestichtster’. “Er is iets moois in het zien van de armen die hun lot accepteren, om te lijden zoals de Passie van Christus. De wereld verkrijgt veel van hun leed,” was haar antwoord op de kritiek, geciteerd door atheïstische journalist en schrijver Christopher Hitchens. Zelf kreeg ze aan het eind van haar leven zorg in een modern Amerikaans ziekenhuis.

Twijfelachtige politiek en vreemde boekhouding
Hoe gul ze was met haar gebeden, zo gierig was ze met de miljoenen van haar stichting. Bij de vele overstromingen in India of de explosie van een pesticidenfabriek in Bhopal bood ze tal van gebeden en gedenkpenningen van de Heilige Maagd aan, maar geen directe of monetaire hulp. En dat terwijl ze moeiteloos de hoogste Franse ere-onderscheiding ontving en subsidie aannam van ex-dictator Duvalier in Haïti. Miljoenen werden overgemaakt naar rekeningen van de OMN die grotendeels geheim werden gehouden. “Gezien het zuinige beheer van Moeder Teresa, kan men zich afvragen waar de miljoenen dollars voor de meest armen onder de armen gebleven zijn,” zegt Larivée.

De media
Hoe kreeg Moeder Teresa dan haar heilige imago van onvoorwaardelijke goedheid? Malcom Muggeridge, een anti-abortus journalist die haar katholieke waarden deelde had hiermee van doen. Hij besloot Teresa te promoten en maakte in 1969 een lovende film over de OMN waarmee hij haar ‘eerste fotografische wonder’ toeschreef: een vreemd lichtschijnsel dat eigenlijk toegeschreven kon worden aan het nieuwe type filmband van Kodak. Na deze documentaire reisde Moeder Teresa over de hele wereld en ontving ze vele prijzen waaronder ook de Nobelprijs voor de Vrede. In haar bedankspeech sprak ze over de Bosnische vrouwen die verkracht waren door Serviërs en nu abortus wilde plegen: “Ik denk dat vandaag de dag het grootste gevaar voor vrede abortus is, omdat het een directe strijd is, het rechtstreeks doden – rechtstreeks moorden door de moeder zelf.”

Het wonder
Het Vaticaan wachtte na haar dood in 1997 vijf jaar tot het in gang zetten van het proces van de zaligverklaring. Het wonder van Moeder Teresa was het genezen van Monica Besra die aan hevige buikpijn leed. De vrouw verklaarde dat zij genezen was nadat zij een door Teresa gezegende medaille op haar buik kreeg. Haar artsen dachten iets anders: de cyste in haar eierstokken en de tuberculose was verdwenen door de medicatie die zij kreeg. Toch was het volgens het Vaticaan een wonder en het volk zag haar toch al als heilige. “Wat is er nog mooier dan een zaligverklaring die de kerk nieuw leven inblaast en gelovigen inspireert in een tijd waarin kerken leeg zijn en het Romeinse gezag in verval is?” vragen de onderzoekers zich af.

Toch vinden Larivée en zijn collega-onderzoekers dat de mythe rondom Moeder Teresa ook zijn positieve kant heeft. “Als het beeld van Moeder Teresa gezorgd heeft voor humanitaire initiatieven die echt armoede aanpakken, kunnen we alleen maar blij zijn. Waarschijnlijk heeft zij de hulpverleners geïnspireerd de lijdende armen te helpen zonder dat deze hulpverleners daarvoor door de media geprezen werden. Maar de media-aandacht rondom Moeder Teresa had wel wat consequenter mogen zijn.”

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_123528992
Een paar jaar geleden maakte Penn en Teller een docu-serie: 'Penn & Teller: Bullshit'

In deze aflevering komt Moeder Theresa ook aan bod, ze was zeker allesbehalve heilig!
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  Moderator zaterdag 2 maart 2013 @ 10:05:35 #3
5428 crew  miss_sly
pi_123529145
Waar zijn de miljoenen gebleven? Zij gaf ze niet uit, kennelijk, maar wat is er mee gebeurd? Stonden die,onaangeroerd op diverse rekeningen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_123529360
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 10:05 schreef miss_sly het volgende:
Waar zijn de miljoenen gebleven? Zij gaf ze niet uit, kennelijk, maar wat is er mee gebeurd? Stonden die,onaangeroerd op diverse rekeningen?
In de docu van Penn & Teller wordt dit besproken. Bijvoorbeeld op 16:30 min
maar het is beter om de hele docu te kijken, het komt namelijk meerdere keren aan bod. (Ook van Ghandi en de Dalai Lama wordt geen spaan heel gelaten)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 2 maart 2013 @ 10:37:04 #5
862 Arcee
Look closer
pi_123529552
Deze post heb ik altijd onthouden en past perfect in dit topic:

quote:
13s.gif Op zondag 19 oktober 2003 18:04 schreef shmoopy het volgende:
Dit gestoorde individu heeft mensenlevens op d'r geweten door oa anticonceptie te veroordelen.
Zaligverklaren my ass, gewoon nog een keer verbranden, op de hoogste stand wmb.
_O_
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_123534817
Definieer eerst maar eens wat heilig is :)
pi_123567067
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 10:37 schreef Arcee het volgende:
Deze post heb ik altijd onthouden en past perfect in dit topic:

[..]

_O_
Zo, ik was mijn tijd ver vooruit. :o
Grappig dat je dat onthouden hebt.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_123575028
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 10:37 schreef Arcee het volgende:
Deze post heb ik altijd onthouden en past perfect in dit topic:

[..]

_O_
:{w Het voegt helemaal niets toe dan alleen een opgekropte frustratie botvieren op iemand die zich niet meer kan verdedigen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 03-03-2013 15:34:22 ]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 maart 2013 @ 09:12:53 #10
862 Arcee
Look closer
pi_123606648
quote:
15s.gif Op zondag 3 maart 2013 15:34 schreef Iwanius het volgende:
:{w Het voegt helemaal niets toe dan alleen een opgekropte frustratie botvieren op iemand die zich niet meer kan verdedigen.
Over de doden niets dan goeds, wil je maar zeggen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_123609497
Daar gaat het christendom grotendeels om: het blind aannemen dat iets goed is. Dat blijkt verdomd goed te werken, want:

- De Bijbel is een verschrikkelijk naar boek waarin miljoenen mensen door de hoofdpersoon (God) worden vermoord, terwijl hij eigenlijk nergens iets doet wat je vriendelijk, aardig of menslievend zou kunnen noemen. Sterker nog: het hoogtepunt van de menslievendheid van God blijkt de kruisiging van zijn zoon te zijn. Dat is een langzame marteldood.

- De christelijke leer gaat uit van het onderdrukken van normale menselijke gevoelens, zoals oprechte liefde, seksualiteit, jaloezie, haat, enzovoort, terwijl diezelfde leer het slachtofferschap en het lijden probeert te verheffen, waarbij iedereen ook nog even wordt opgezadeld met een overerfde doodzonde. Kortom: er wordt geprobeerd de volgelingen om te vormen tot zielige hoopjes mens.

- De verschillende kerkelijke instanties zeggen veel goed te doen, maar in praktijk proberen ze vooral hun macht uit te breiden. Als er dan een keer iets gedaan wordt om mensen daadwerkelijk te helpen, dan moet daar altijd over opgeschept worden. Het gebeurt nooit uit gevoel, maar altijd omdat het moet. Dat is geen goedheid, dat is discipline.

- In naam van de verschillende vormen van christendom zijn er in de afgelopen eeuwen miljoenen mensen vervolgd, vermoord, gemarteld, onderdrukt, gediscrimineerd, enzovoort en nog steeds komen er bijzonder veel misstanden (met name over de katholieke kerk) naar buiten.

Als we dan toch met termen als 'goed' en 'slecht' gaan strooien, dan zie ik in het christendom heel veel slechts en vrijwel niets goeds. Toch geloven christenen dat al deze verschrikkingen óf uit hun context gehaald zijn, óf overdreven worden, óf simpelweg niet waar zijn.

Dus als er blijkt dat bepaalde heiligverklaarde mensen achteraf gezien eigenlijk verschrikkelijke mensen waren, dan kan me dat eigenlijk niet verbazen. Dat er geprobeerd zal worden om te doen alsof het allemaal niet waar is: zelfde verhaal.
pi_123610729
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
Daar gaat het christendom grotendeels om: het blind aannemen dat iets goed is. Dat blijkt verdomd goed te werken, want:

- De Bijbel is een verschrikkelijk naar boek waarin miljoenen mensen door de hoofdpersoon (God) worden vermoord, terwijl hij eigenlijk nergens iets doet wat je vriendelijk, aardig of menslievend zou kunnen noemen. Sterker nog: het hoogtepunt van de menslievendheid van God blijkt de kruisiging van zijn zoon te zijn. Dat is een langzame marteldood.

- De christelijke leer gaat uit van het onderdrukken van normale menselijke gevoelens, zoals oprechte liefde, seksualiteit, jaloezie, haat, enzovoort, terwijl diezelfde leer het slachtofferschap en het lijden probeert te verheffen, waarbij iedereen ook nog even wordt opgezadeld met een overerfde doodzonde. Kortom: er wordt geprobeerd de volgelingen om te vormen tot zielige hoopjes mens.

- De verschillende kerkelijke instanties zeggen veel goed te doen, maar in praktijk proberen ze vooral hun macht uit te breiden. Als er dan een keer iets gedaan wordt om mensen daadwerkelijk te helpen, dan moet daar altijd over opgeschept worden. Het gebeurt nooit uit gevoel, maar altijd omdat het moet. Dat is geen goedheid, dat is discipline.

- In naam van de verschillende vormen van christendom zijn er in de afgelopen eeuwen miljoenen mensen vervolgd, vermoord, gemarteld, onderdrukt, gediscrimineerd, enzovoort en nog steeds komen er bijzonder veel misstanden (met name over de katholieke kerk) naar buiten.

Als we dan toch met termen als 'goed' en 'slecht' gaan strooien, dan zie ik in het christendom heel veel slechts en vrijwel niets goeds. Toch geloven christenen dat al deze verschrikkingen óf uit hun context gehaald zijn, óf overdreven worden, óf simpelweg niet waar zijn.

Dus als er blijkt dat bepaalde heiligverklaarde mensen achteraf gezien eigenlijk verschrikkelijke mensen waren, dan kan me dat eigenlijk niet verbazen. Dat er geprobeerd zal worden om te doen alsof het allemaal niet waar is: zelfde verhaal.
ze was wel katholiek he :P
pi_123612378
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:45 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

ze was wel katholiek he :P
Oef, stel je voor dat ze protestantse was geweest... *)
pi_123613211
Moeder Teresa bleef twijfelen aan God

Door Richard N. Ostling (AP)

Vrijdag 17 oktober 2003 - NEW YORK – Moeder Teresa, die zondag zalig wordt verklaard door paus Johannes Paulus II, zette zich in voor de allerarmsten.



Moeder Teresa. (Foto ANP)

Uit haar bereidheid om vreselijke ontberingen te doorstaan blijkt in de ogen van veel gelovigen haar diepe band met God. Maar ook de wereldwijd vereerde non blijkt te zijn geplaagd door twijfel. Moeder Teresa’s glimlach kenmerkte haar evenzeer als haar getekende gezicht en witte jurk met blauwe randen.

„Als we met een bedroefd gezicht naar de armen toe zouden gaan, zou dat ze alleen maar triester maken“, verklaarde zij eens. Dat achter die uiterlijkheden veel twijfels schuilgingen, kwam pas aan het licht bij het grondige onderzoek dat werd verricht vanwege haar kandidatuur om heilig te worden verklaard.

Moeder Teresa worstelde met het gevoel te zijn verlaten door God, al vanaf het begin van haar werkzaamheden met dakloze kinderen en stervenden in de sloppenwijken van Calcutta. Dat gevoel zou zij vijftig jaar lang, tot haar dood, bij zich hebben gedragen.

Door de eeuwen heen is de ervaring van duisternis - het besef dat God niet ingrijpt en zwijgt - veel voorgekomen bij heiligen en mystici. De gemiddelde mens gaat er waarschijnlijk vanuit dat mensen die hun leven aan het geloof wijden onophoudelijk in goddelijke extase verkeren.

Ten onrechte, zeggen geloofsgeleerden. Zij benadrukken het gevoel verlaten te zijn door God niet moet worden verward met een verlies van vertrouwen.

De innerlijke strijd van Moeder Teresa komt naar voren in brieven die zij in de jaren vijftig en zestig schreef aan haar spirituele leiders en in verklaringen van priesters over de jaren daarna. De documenten en verklaringen zijn meermaals geanalyseerd, onder andere door Brian Kolodiejchuk van de Missionaries of Charity. Hij zet zich in voor de heiligverklaring van Moeder Teresa.

In de persoonlijke geschriften van Moeder Teresa komen regelmatig twijfels naar boven. ‘Er is mij verteld dat God in mij leeft, en toch is de realiteit van duisternis, kilheid en leegte zo groot dat niets mijn ziel kan raken’, schrijft ze. ‘Met heel mijn ziel wil ik God, maar er is een vreselijke scheiding tussen ons’, staat elders. En: ‘De hemel is aan alle kanten gesloten.’ Of deze opmerkelijke hartenkreet: ‘Ik voel alleen die verschrikkelijke pijn van verlies, omdat God niet met mij wil zijn, omdat God niet God is, omdat God niet echt bestaat.’

Volgens Kolodiejchuk zijn de woorden van Moeder Teresa pas schokkend als zij worden geïnterpreteerd als een ‘echte twijfel aan het geloof’, wat in zijn ogen absoluut niet het geval is. En Mary Frohlich van de Catholic Theological Union is van mening dat in alle menselijke relaties momenten voorkomen van pijn en teleurstelling. Datzelfde geldt volgens haar voor ervaringen die mensen met God hebben. Wie zijn leven radicaal ten dienste van het geloof stelt, heeft ook extreme ervaringen, stelt Frohlich.

Moeder Teresa verzocht haar raadgevers om nooit iets bekend te maken van haar diepste gedachten. Toch is het openbaren van haar schrijven gerechtvaardigd, vindt geloofsgeleerde Albert Huart, omdat de ervaring van mystici ‘niet in de eerste plaats voor henzelf bedoeld is, maar voor het welzijn van de hele kerk’.

Armoede, stelt Kolodiejchuk, was volgens Moeder Teresa niet materieel van aard, maar het gevolg van totale verlating door de medemens.

Het gevoel verlaten te zijn door God dat Moeder Teresa ervoer, was daarom volgens Kolodiejchuk ook haar drijfveer om zich voor de armen in te zetten. Misschien, oppert Kolodiejchuk, wordt Moeder Teresa de beschermheilige voor de eenzamen en degenen die zich verlaten en ongewenst voelen.
Daar waar de nood het hoogst is, treft men een camera
pi_123613302
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 12:28 schreef ATON het volgende:

[..]

Oef, stel je voor dat ze protestantse was geweest... *)
Ik hoef me niks voor te stellen. Ze was katholiek punt. Hij benoemt het christendom. Ook al zou dat verschil nog zo klein zijn.
pi_123614188
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2013 12:56 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ik hoef me niks voor te stellen. Ze was katholiek punt. Hij benoemt het christendom. Ook al zou dat verschil nog zo klein zijn.
De laatste tijd staan er allerlei katholieke misdaden in de belangstelling, maar de rest van het christendom heeft ook weinig meer dan ellende te bieden.
  maandag 4 maart 2013 @ 14:33:55 #17
362645 Elemo
sola gratia
pi_123616970
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
Sterker nog: het hoogtepunt van de menslievendheid van God blijkt de kruisiging van zijn zoon te zijn. Dat is een langzame marteldood.
Hier wil ik toch even op reageren. De kruisdood van Jezus was geen straf of juridische maatregel (metaforisch gezien) om een "boze God" tevreden te stellen.
Jezus is niet "gestraft" voor ons, maar legde vrijwillig zijn leven neer om ons te kunnen herenigen met het goddelijke.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
- De christelijke leer gaat uit van het onderdrukken van normale menselijke gevoelens, zoals oprechte liefde, seksualiteit, jaloezie, haat, enzovoort, terwijl diezelfde leer het slachtofferschap en het lijden probeert te verheffen, waarbij iedereen ook nog even wordt opgezadeld met een overerfde doodzonde.
Normale menselijke gevoelens kun je niet onderdrukken, en dat is ook niet waar de christelijke leer van uitgaat.
Alle gevoelens die alleen maar slechte dingen voortbrengen (bewust of niet), leiden tot zonde. En dat kan vele vormen hebben, buitensporige haat, lust, jaloezie, noem maar op.
Met als gevolg moorden, inbraken, gesneuvelde huwelijken, verslavingen, al die dingen, een vrijwel eindeloze lijst. Terwijl het zo logisch is, terwijl vrijwel iedereen het ermee eens zal zijn dat die dingen eigenlijk moreel niet door de beugel kunnen. En vaak hebben we het niet eens zelf door.

Het woord zonde moet je dan ook niet zien als een belerend vingertje van God die zegt "dat mag jij niet, nu ben ik boos op je", nee eerder als gemaakte keuzes waar niks goeds uitkomt. Iets dat haaks staat op hoe het hoort te zijn, een fout.
Je hebt het over goed en slecht, maar kijkend naar de wereld hebben we daar als mensen nogal wat moeite mee, dat is wat men in het christendom verstaat onder de zondige natuur.

Maar we zijn mensen, we worden geboren met een neiging tot zonde en zijn nu eenmaal zo. Je bent ook geen zondaar omdat je zondigt, nee je zondigt omdat je een zondaar bent. Zie het als een aandoening als het ware, een spiritueel mankement. Dodelijk zelfs.
Een dokter wordt niet boos als je ziek bent maar probeert jou te genezen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
- De verschillende kerkelijke instanties zeggen veel goed te doen, maar in praktijk proberen ze vooral hun macht uit te breiden. Als er dan een keer iets gedaan wordt om mensen daadwerkelijk te helpen, dan moet daar altijd over opgeschept worden. Het gebeurt nooit uit gevoel, maar altijd omdat het moet. Dat is geen goedheid, dat is discipline.
Deels mee eens, hoewel er ook veel instanties zijn die wel veel goeds doen. Maar dat is niet aan religie gebonden, er zijn ook Islamitische instanties of stichtingen die helemaal niet gekoppeld zijn aan een religie waar hebberige mensen geld ontvreemden. Wederom het mankement in de menselijke natuur.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
Toch geloven christenen dat al deze verschrikkingen óf uit hun context gehaald zijn, óf overdreven worden, óf simpelweg niet waar zijn.
Welke verschrikkingen bedoel je? Dingen als de Spaanse Inquisitie bijvoorbeeld?

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
Dus als er blijkt dat bepaalde heiligverklaarde mensen achteraf gezien eigenlijk verschrikkelijke mensen waren, dan kan me dat eigenlijk niet verbazen. Dat er geprobeerd zal worden om te doen alsof het allemaal niet waar is: zelfde verhaal.
Tja, iedereen kan iemand heilig verklaren. Zegt verder natuurlijk niet zoveel.
Elemosynarius
  † In Memoriam † maandag 4 maart 2013 @ 14:46:05 #18
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123617429
Moeder Theresa heeft vlak voor haar dood nog een exorcisme ondergaan. Hier had ze zelf om gevraagd. Volgens mij wist ze al wel welke richting ze in ging.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_123617826
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:33 schreef Elemo het volgende:

[..]

Hier wil ik toch even op reageren. De kruisdood van Jezus was geen straf of juridische maatregel (metaforisch gezien) om een "boze God" tevreden te stellen.
Jezus is niet "gestraft" voor ons, maar legde vrijwillig zijn leven neer om ons te kunnen herenigen met het goddelijke.
Hoe dan ook: erg vriendelijk was het niet.

quote:
Normale menselijke gevoelens kun je niet onderdrukken, en dat is ook niet waar de christelijke leer van uitgaat.
Alle gevoelens die alleen maar slechte dingen voortbrengen (bewust of niet), leiden tot zonde. En dat kan vele vormen hebben, buitensporige haat, lust, jaloezie, noem maar op.
Er is niets mis met haat, lust of jaloezie.
quote:
Met als gevolg moorden, inbraken, gesneuvelde huwelijken, verslavingen, al die dingen, een vrijwel eindeloze lijst. Terwijl het zo logisch is, terwijl vrijwel iedereen het ermee eens zal zijn dat die dingen eigenlijk moreel niet door de beugel kunnen. En vaak hebben we het niet eens zelf door.
Dat zou betekenen dat christenen aanzienlijk minder misdaden begaan dan atheïsten en dat is niet zo.

quote:
Het woord zonde moet je dan ook niet zien als een belerend vingertje van God die zegt "dat mag jij niet, nu ben ik boos op je", nee eerder als gemaakte keuzes waar niks goeds uitkomt. Iets dat haaks staat op hoe het hoort te zijn, een fout.
Herstel: fout volgens het christendom.
quote:
Je hebt het over goed en slecht, maar kijkend naar de wereld hebben we daar als mensen nogal wat moeite mee, dat is wat men in het christendom verstaat onder de zondige natuur.
Ik zie het christendom als puur slecht.

quote:
Maar we zijn mensen, we worden geboren met een neiging tot zonde en zijn nu eenmaal zo. Je bent ook geen zondaar omdat je zondigt, nee je zondigt omdat je een zondaar bent. Zie het als een aandoening als het ware, een spiritueel mankement. Dodelijk zelfs.
Een dokter wordt niet boos als je ziek bent maar probeert jou te genezen.
Ik ben niet ziek. Ik ben niet slecht. Ik hoef niet geholpen te worden. Ik ben een mens met menselijke behoeften en neigingen. Daar is niets mis mee.

quote:
Deels mee eens, hoewel er ook veel instanties zijn die wel veel goeds doen. Maar dat is niet aan religie gebonden, er zijn ook Islamitische instanties of stichtingen die helemaal niet gekoppeld zijn aan een religie waar hebberige mensen geld ontvreemden. Wederom het mankement in de menselijke natuur.
Als het positief is, dan komt het door religie, maar als het fout gaat, dan komt dat door de menselijke natuur?

quote:
Welke verschrikkingen bedoel je? Dingen als de Spaanse Inquisitie bijvoorbeeld?
Of de heksenverbrandingen bijvoorbeeld. De lijst is vrij lang.

quote:
Tja, iedereen kan iemand heilig verklaren. Zegt verder natuurlijk niet zoveel.
Toch nog iets waar we het over eens zijn.
  maandag 4 maart 2013 @ 15:21:34 #20
362645 Elemo
sola gratia
pi_123618867
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: erg vriendelijk was het niet.
Nee dat klopt, het was dan ook een zeer wrede manier van ter dood brengen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:

Er is niets mis met haat, lust of jaloezie.
Nee in principe zijn dat ook normale menselijke gevoelens, het gaat meer om de mate waarop. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat verkrachtingen bijvoorbeeld absoluut slecht zijn? Of racisme?

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:

Dat zou betekenen dat christenen aanzienlijk minder misdaden begaan dan atheïsten en dat is niet zo.
Dat is natuurlijk niet zo, christenen blijven mensen. Neemt niet weg dat ieder voor zich kan proberen bepaalde eigenschappen te bedwingen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:

Herstel: fout volgens het christendom.
Inderdaad, het is een christelijke zienswijze om te verklaren wat het begrip zonde inhoudt.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:

Ik ben niet ziek. Ik ben niet slecht. Ik hoef niet geholpen te worden. Ik ben een mens met menselijke behoeften en neigingen. Daar is niets mis mee.
Daar is ook niets mis mee, zolang je anderen geen kwaad doet. Maar ook daar ben je uiteraard volledig vrij in, je kunt nu een bank beroven als je dat zou willen. Dat is het onderscheid wat ik duidelijk probeer te maken.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:

Als het positief is, dan komt het door religie, maar als het fout gaat, dan komt dat door de menselijke natuur?
Dat zeg ik niet. Het ging mij erom dat hebberigheid een universeel iets is en niet iets dat je alleen bij christelijke stichtingen ziet. Er zijn genoeg stichtingen die heel veel goeds doen en niets met religie te maken hebben, dat was m'n punt. En zo ook christelijke stichtingen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:

Of de heksenverbrandingen bijvoorbeeld. De lijst is vrij lang.
Helaas wel inderdaad.
Elemosynarius
pi_123623157
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 15:21 schreef Elemo het volgende:

[..]

Nee dat klopt, het was dan ook een zeer wrede manier van ter dood brengen.

[..]

Nee in principe zijn dat ook normale menselijke gevoelens, het gaat meer om de mate waarop. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat verkrachtingen bijvoorbeeld absoluut slecht zijn? Of racisme?

[..]

Dat is natuurlijk niet zo, christenen blijven mensen. Neemt niet weg dat ieder voor zich kan proberen bepaalde eigenschappen te bedwingen.

[..]

Inderdaad, het is een christelijke zienswijze om te verklaren wat het begrip zonde inhoudt.

[..]

Daar is ook niets mis mee, zolang je anderen geen kwaad doet. Maar ook daar ben je uiteraard volledig vrij in, je kunt nu een bank beroven als je dat zou willen. Dat is het onderscheid wat ik duidelijk probeer te maken.

[..]

Dat zeg ik niet. Het ging mij erom dat hebberigheid een universeel iets is en niet iets dat je alleen bij christelijke stichtingen ziet. Er zijn genoeg stichtingen die heel veel goeds doen en niets met religie te maken hebben, dat was m'n punt. En zo ook christelijke stichtingen.

[..]

Helaas wel inderdaad.
Wat zijn dan eigenlijk de voordelen van het christendom? Ik zie er echt geen enkele. Wel vreselijk veel nadelen.
pi_123624631
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 15:21 schreef Elemo het volgende:

Nee in principe zijn dat ook normale menselijke gevoelens, het gaat meer om de mate waarop. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat verkrachtingen bijvoorbeeld absoluut slecht zijn? Of racisme?

quote:
22 Terwijl de reiziger en zijn gastheer genoeglijk aan de maaltijd zaten, liepen de mannen van de stad bij het huis te hoop. Deze onverlaten bonsden op de deur en riepen tegen de oude heer des huizes: ‘Laat die gast van u naar buiten komen, we willen hem nemen!’ 23 De gastheer ging naar buiten en zei tegen hen: ‘Mensen, bega toch geen schanddaad. Zoiets kunt u niet doen: deze man is bij mij te gast! 24 Ik heb hier mijn dochter, die nog maagd is, en de bijvrouw van mijn gast; laat me die naar buiten sturen. Neem hen maar en doe met hen wat u wilt, maar doe deze man hier zoiets schandelijks niet aan.’ 25 De belagers gingen daar niet op in, maar toen de Leviet zijn vrouw de straat op duwde, naar hen toe, verkrachtten en misbruikten ze haar de hele nacht lang. Pas bij het eerste ochtendgloren lieten ze haar gaan. 26 Terwijl het langzaam licht werd, sleepte ze zich naar het huis waar haar man te gast was. Voor de drempel viel ze neer. 27 Toen haar man die ochtend bij de eerste zonnestralen de deur opende en naar buiten ging om zijn reis te vervolgen, zag hij zijn vrouw daar liggen, haar handen uitgestrekt naar de drempel. 28 ‘Sta op,’ zei hij tegen haar. ‘Kom, we vertrekken.’ Maar er kwam geen antwoord. Hij tilde haar op de ezel en vertrok naar zijn woonplaats. 29 Bij zijn thuiskomst nam hij zijn mes en sneed het lichaam van zijn vrouw in twaalf stukken; naar elk stamgebied van Israël stuurde hij een stuk.
Rechters 19, vers 22-29
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_123624656
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 17:12 schreef Jigzoz het volgende:
Wat zijn dan eigenlijk de voordelen van het christendom? Ik zie er echt geen enkele. Wel vreselijk veel nadelen.
Mee eens. :Y
  maandag 4 maart 2013 @ 19:09:16 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_123627412
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 17:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat zijn dan eigenlijk de voordelen van het christendom? Ik zie er echt geen enkele. Wel vreselijk veel nadelen.
Het voordeel van het christendom is dat het voor ons makkelijker is om ons intellectueel superieur te voelen... zoiets? :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_123629190
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het voordeel van het christendom is dat het voor ons makkelijker is om ons intellectueel superieur te voelen... zoiets? :)
Ja ja idd dat denken gelovigen idd van atheïsten. Zij voelen zich vooral spiritueel superieur. Wat het verschil ook mag zijn :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')