In de docu van Penn & Teller wordt dit besproken. Bijvoorbeeld op 16:30 minquote:Op zaterdag 2 maart 2013 10:05 schreef miss_sly het volgende:
Waar zijn de miljoenen gebleven? Zij gaf ze niet uit, kennelijk, maar wat is er mee gebeurd? Stonden die,onaangeroerd op diverse rekeningen?
quote:Op zondag 19 oktober 2003 18:04 schreef shmoopy het volgende:
Dit gestoorde individu heeft mensenlevens op d'r geweten door oa anticonceptie te veroordelen.
Zaligverklaren my ass, gewoon nog een keer verbranden, op de hoogste stand wmb.
Zo, ik was mijn tijd ver vooruit.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 10:37 schreef Arcee het volgende:
Deze post heb ik altijd onthouden en past perfect in dit topic:
[..]
quote:Op zaterdag 2 maart 2013 10:37 schreef Arcee het volgende:
Deze post heb ik altijd onthouden en past perfect in dit topic:
[..]
Over de doden niets dan goeds, wil je maar zeggen.quote:Op zondag 3 maart 2013 15:34 schreef Iwanius het volgende:
Het voegt helemaal niets toe dan alleen een opgekropte frustratie botvieren op iemand die zich niet meer kan verdedigen.
ze was wel katholiek hequote:Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
Daar gaat het christendom grotendeels om: het blind aannemen dat iets goed is. Dat blijkt verdomd goed te werken, want:
- De Bijbel is een verschrikkelijk naar boek waarin miljoenen mensen door de hoofdpersoon (God) worden vermoord, terwijl hij eigenlijk nergens iets doet wat je vriendelijk, aardig of menslievend zou kunnen noemen. Sterker nog: het hoogtepunt van de menslievendheid van God blijkt de kruisiging van zijn zoon te zijn. Dat is een langzame marteldood.
- De christelijke leer gaat uit van het onderdrukken van normale menselijke gevoelens, zoals oprechte liefde, seksualiteit, jaloezie, haat, enzovoort, terwijl diezelfde leer het slachtofferschap en het lijden probeert te verheffen, waarbij iedereen ook nog even wordt opgezadeld met een overerfde doodzonde. Kortom: er wordt geprobeerd de volgelingen om te vormen tot zielige hoopjes mens.
- De verschillende kerkelijke instanties zeggen veel goed te doen, maar in praktijk proberen ze vooral hun macht uit te breiden. Als er dan een keer iets gedaan wordt om mensen daadwerkelijk te helpen, dan moet daar altijd over opgeschept worden. Het gebeurt nooit uit gevoel, maar altijd omdat het moet. Dat is geen goedheid, dat is discipline.
- In naam van de verschillende vormen van christendom zijn er in de afgelopen eeuwen miljoenen mensen vervolgd, vermoord, gemarteld, onderdrukt, gediscrimineerd, enzovoort en nog steeds komen er bijzonder veel misstanden (met name over de katholieke kerk) naar buiten.
Als we dan toch met termen als 'goed' en 'slecht' gaan strooien, dan zie ik in het christendom heel veel slechts en vrijwel niets goeds. Toch geloven christenen dat al deze verschrikkingen óf uit hun context gehaald zijn, óf overdreven worden, óf simpelweg niet waar zijn.
Dus als er blijkt dat bepaalde heiligverklaarde mensen achteraf gezien eigenlijk verschrikkelijke mensen waren, dan kan me dat eigenlijk niet verbazen. Dat er geprobeerd zal worden om te doen alsof het allemaal niet waar is: zelfde verhaal.
Ik hoef me niks voor te stellen. Ze was katholiek punt. Hij benoemt het christendom. Ook al zou dat verschil nog zo klein zijn.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Oef, stel je voor dat ze protestantse was geweest...
De laatste tijd staan er allerlei katholieke misdaden in de belangstelling, maar de rest van het christendom heeft ook weinig meer dan ellende te bieden.quote:Op maandag 4 maart 2013 12:56 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik hoef me niks voor te stellen. Ze was katholiek punt. Hij benoemt het christendom. Ook al zou dat verschil nog zo klein zijn.
Hier wil ik toch even op reageren. De kruisdood van Jezus was geen straf of juridische maatregel (metaforisch gezien) om een "boze God" tevreden te stellen.quote:Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
Sterker nog: het hoogtepunt van de menslievendheid van God blijkt de kruisiging van zijn zoon te zijn. Dat is een langzame marteldood.
Normale menselijke gevoelens kun je niet onderdrukken, en dat is ook niet waar de christelijke leer van uitgaat.quote:Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
- De christelijke leer gaat uit van het onderdrukken van normale menselijke gevoelens, zoals oprechte liefde, seksualiteit, jaloezie, haat, enzovoort, terwijl diezelfde leer het slachtofferschap en het lijden probeert te verheffen, waarbij iedereen ook nog even wordt opgezadeld met een overerfde doodzonde.
Deels mee eens, hoewel er ook veel instanties zijn die wel veel goeds doen. Maar dat is niet aan religie gebonden, er zijn ook Islamitische instanties of stichtingen die helemaal niet gekoppeld zijn aan een religie waar hebberige mensen geld ontvreemden. Wederom het mankement in de menselijke natuur.quote:Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
- De verschillende kerkelijke instanties zeggen veel goed te doen, maar in praktijk proberen ze vooral hun macht uit te breiden. Als er dan een keer iets gedaan wordt om mensen daadwerkelijk te helpen, dan moet daar altijd over opgeschept worden. Het gebeurt nooit uit gevoel, maar altijd omdat het moet. Dat is geen goedheid, dat is discipline.
Welke verschrikkingen bedoel je? Dingen als de Spaanse Inquisitie bijvoorbeeld?quote:Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
Toch geloven christenen dat al deze verschrikkingen óf uit hun context gehaald zijn, óf overdreven worden, óf simpelweg niet waar zijn.
Tja, iedereen kan iemand heilig verklaren. Zegt verder natuurlijk niet zoveel.quote:Op maandag 4 maart 2013 11:10 schreef Jigzoz het volgende:
Dus als er blijkt dat bepaalde heiligverklaarde mensen achteraf gezien eigenlijk verschrikkelijke mensen waren, dan kan me dat eigenlijk niet verbazen. Dat er geprobeerd zal worden om te doen alsof het allemaal niet waar is: zelfde verhaal.
Hoe dan ook: erg vriendelijk was het niet.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:33 schreef Elemo het volgende:
[..]
Hier wil ik toch even op reageren. De kruisdood van Jezus was geen straf of juridische maatregel (metaforisch gezien) om een "boze God" tevreden te stellen.
Jezus is niet "gestraft" voor ons, maar legde vrijwillig zijn leven neer om ons te kunnen herenigen met het goddelijke.
Er is niets mis met haat, lust of jaloezie.quote:Normale menselijke gevoelens kun je niet onderdrukken, en dat is ook niet waar de christelijke leer van uitgaat.
Alle gevoelens die alleen maar slechte dingen voortbrengen (bewust of niet), leiden tot zonde. En dat kan vele vormen hebben, buitensporige haat, lust, jaloezie, noem maar op.
Dat zou betekenen dat christenen aanzienlijk minder misdaden begaan dan atheïsten en dat is niet zo.quote:Met als gevolg moorden, inbraken, gesneuvelde huwelijken, verslavingen, al die dingen, een vrijwel eindeloze lijst. Terwijl het zo logisch is, terwijl vrijwel iedereen het ermee eens zal zijn dat die dingen eigenlijk moreel niet door de beugel kunnen. En vaak hebben we het niet eens zelf door.
Herstel: fout volgens het christendom.quote:Het woord zonde moet je dan ook niet zien als een belerend vingertje van God die zegt "dat mag jij niet, nu ben ik boos op je", nee eerder als gemaakte keuzes waar niks goeds uitkomt. Iets dat haaks staat op hoe het hoort te zijn, een fout.
Ik zie het christendom als puur slecht.quote:Je hebt het over goed en slecht, maar kijkend naar de wereld hebben we daar als mensen nogal wat moeite mee, dat is wat men in het christendom verstaat onder de zondige natuur.
Ik ben niet ziek. Ik ben niet slecht. Ik hoef niet geholpen te worden. Ik ben een mens met menselijke behoeften en neigingen. Daar is niets mis mee.quote:Maar we zijn mensen, we worden geboren met een neiging tot zonde en zijn nu eenmaal zo. Je bent ook geen zondaar omdat je zondigt, nee je zondigt omdat je een zondaar bent. Zie het als een aandoening als het ware, een spiritueel mankement. Dodelijk zelfs.
Een dokter wordt niet boos als je ziek bent maar probeert jou te genezen.
Als het positief is, dan komt het door religie, maar als het fout gaat, dan komt dat door de menselijke natuur?quote:Deels mee eens, hoewel er ook veel instanties zijn die wel veel goeds doen. Maar dat is niet aan religie gebonden, er zijn ook Islamitische instanties of stichtingen die helemaal niet gekoppeld zijn aan een religie waar hebberige mensen geld ontvreemden. Wederom het mankement in de menselijke natuur.
Of de heksenverbrandingen bijvoorbeeld. De lijst is vrij lang.quote:Welke verschrikkingen bedoel je? Dingen als de Spaanse Inquisitie bijvoorbeeld?
Toch nog iets waar we het over eens zijn.quote:Tja, iedereen kan iemand heilig verklaren. Zegt verder natuurlijk niet zoveel.
Nee dat klopt, het was dan ook een zeer wrede manier van ter dood brengen.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: erg vriendelijk was het niet.
Nee in principe zijn dat ook normale menselijke gevoelens, het gaat meer om de mate waarop. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat verkrachtingen bijvoorbeeld absoluut slecht zijn? Of racisme?quote:Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:
Er is niets mis met haat, lust of jaloezie.
Dat is natuurlijk niet zo, christenen blijven mensen. Neemt niet weg dat ieder voor zich kan proberen bepaalde eigenschappen te bedwingen.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:
Dat zou betekenen dat christenen aanzienlijk minder misdaden begaan dan atheïsten en dat is niet zo.
Inderdaad, het is een christelijke zienswijze om te verklaren wat het begrip zonde inhoudt.quote:
Daar is ook niets mis mee, zolang je anderen geen kwaad doet. Maar ook daar ben je uiteraard volledig vrij in, je kunt nu een bank beroven als je dat zou willen. Dat is het onderscheid wat ik duidelijk probeer te maken.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:
Ik ben niet ziek. Ik ben niet slecht. Ik hoef niet geholpen te worden. Ik ben een mens met menselijke behoeften en neigingen. Daar is niets mis mee.
Dat zeg ik niet. Het ging mij erom dat hebberigheid een universeel iets is en niet iets dat je alleen bij christelijke stichtingen ziet. Er zijn genoeg stichtingen die heel veel goeds doen en niets met religie te maken hebben, dat was m'n punt. En zo ook christelijke stichtingen.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:
Als het positief is, dan komt het door religie, maar als het fout gaat, dan komt dat door de menselijke natuur?
Helaas wel inderdaad.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:54 schreef Jigzoz het volgende:
Of de heksenverbrandingen bijvoorbeeld. De lijst is vrij lang.
Wat zijn dan eigenlijk de voordelen van het christendom? Ik zie er echt geen enkele. Wel vreselijk veel nadelen.quote:Op maandag 4 maart 2013 15:21 schreef Elemo het volgende:
[..]
Nee dat klopt, het was dan ook een zeer wrede manier van ter dood brengen.
[..]
Nee in principe zijn dat ook normale menselijke gevoelens, het gaat meer om de mate waarop. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat verkrachtingen bijvoorbeeld absoluut slecht zijn? Of racisme?
[..]
Dat is natuurlijk niet zo, christenen blijven mensen. Neemt niet weg dat ieder voor zich kan proberen bepaalde eigenschappen te bedwingen.
[..]
Inderdaad, het is een christelijke zienswijze om te verklaren wat het begrip zonde inhoudt.
[..]
Daar is ook niets mis mee, zolang je anderen geen kwaad doet. Maar ook daar ben je uiteraard volledig vrij in, je kunt nu een bank beroven als je dat zou willen. Dat is het onderscheid wat ik duidelijk probeer te maken.
[..]
Dat zeg ik niet. Het ging mij erom dat hebberigheid een universeel iets is en niet iets dat je alleen bij christelijke stichtingen ziet. Er zijn genoeg stichtingen die heel veel goeds doen en niets met religie te maken hebben, dat was m'n punt. En zo ook christelijke stichtingen.
[..]
Helaas wel inderdaad.
quote:Op maandag 4 maart 2013 15:21 schreef Elemo het volgende:
Nee in principe zijn dat ook normale menselijke gevoelens, het gaat meer om de mate waarop. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat verkrachtingen bijvoorbeeld absoluut slecht zijn? Of racisme?
Rechters 19, vers 22-29quote:22 Terwijl de reiziger en zijn gastheer genoeglijk aan de maaltijd zaten, liepen de mannen van de stad bij het huis te hoop. Deze onverlaten bonsden op de deur en riepen tegen de oude heer des huizes: ‘Laat die gast van u naar buiten komen, we willen hem nemen!’ 23 De gastheer ging naar buiten en zei tegen hen: ‘Mensen, bega toch geen schanddaad. Zoiets kunt u niet doen: deze man is bij mij te gast! 24 Ik heb hier mijn dochter, die nog maagd is, en de bijvrouw van mijn gast; laat me die naar buiten sturen. Neem hen maar en doe met hen wat u wilt, maar doe deze man hier zoiets schandelijks niet aan.’ 25 De belagers gingen daar niet op in, maar toen de Leviet zijn vrouw de straat op duwde, naar hen toe, verkrachtten en misbruikten ze haar de hele nacht lang. Pas bij het eerste ochtendgloren lieten ze haar gaan. 26 Terwijl het langzaam licht werd, sleepte ze zich naar het huis waar haar man te gast was. Voor de drempel viel ze neer. 27 Toen haar man die ochtend bij de eerste zonnestralen de deur opende en naar buiten ging om zijn reis te vervolgen, zag hij zijn vrouw daar liggen, haar handen uitgestrekt naar de drempel. 28 ‘Sta op,’ zei hij tegen haar. ‘Kom, we vertrekken.’ Maar er kwam geen antwoord. Hij tilde haar op de ezel en vertrok naar zijn woonplaats. 29 Bij zijn thuiskomst nam hij zijn mes en sneed het lichaam van zijn vrouw in twaalf stukken; naar elk stamgebied van Israël stuurde hij een stuk.
Mee eens.quote:Op maandag 4 maart 2013 17:12 schreef Jigzoz het volgende:
Wat zijn dan eigenlijk de voordelen van het christendom? Ik zie er echt geen enkele. Wel vreselijk veel nadelen.
Het voordeel van het christendom is dat het voor ons makkelijker is om ons intellectueel superieur te voelen... zoiets?quote:Op maandag 4 maart 2013 17:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat zijn dan eigenlijk de voordelen van het christendom? Ik zie er echt geen enkele. Wel vreselijk veel nadelen.
Ja ja idd dat denken gelovigen idd van atheïsten. Zij voelen zich vooral spiritueel superieur. Wat het verschil ook mag zijnquote:Op maandag 4 maart 2013 19:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het voordeel van het christendom is dat het voor ons makkelijker is om ons intellectueel superieur te voelen... zoiets?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |