abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123502828
Woensdag heb ik een DVD speler verkocht. Goede man kwam hem ophalen. Het ding staat netjes op tafel met kabels, boekjes en afstandsbediening.

Hij komt binnen en ik zeg meteen, "oh ja ik had hem aan moeten sluiten natuurlijk."
Maar dat was niet nodig. hij hoefde alleen maar te zien dat 'ie werkte. Dus alleen de stekker erin en even een DVD en een CD erin gedaan zodat hij kon zien dat 'ie ging afspelen.

Ik zeg nog minimaal 3x zal ik hem niet even aan de receiver aansluiten, dan kan je luisteren.
Maar dat was niet nodig. Hij betaald de vraagprijs en we gaan onze eigen weg.

Nu wordt ik net gebeld, dat 'ie 'm terug komt brengen omdat het geluid niet goed is.
Ik zeg, je had hem bij mij kunnen testen. Hij zegt weer dat als ik zeg dat 'ie het goed doet dat 'ie daar dan ook vanuit is gegaan.

Toen hij dat dinsdag vroeg was mijn antwoord letterlijk: "De laatste keer dat ik hem heb gebruikt werkte de DVD-speler nog prima". Ondertussen heeft de DVD-speler 2 jaar in de kast gestaan. Niet gevallen, dus er kan weinig mee gebeuren lijkt me.

Nu komt 'ie dus toch langs (hij heeft 'm ook opgehaald dus daar was hij vrij dwingend in) om de DVD-speler terug te brengen.

Eigenlijk vind ik het van de gekke dat ik hem terug zou moeten nemen. Of ben ìk juist onredelijk?
pi_123502860
Garantie tot aan de voordeur :)
pi_123502883
Sluit hem thuis aan en test hem samen met hem.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:34:28 #4
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_123502905
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:33 schreef Scorpie het volgende:
Onzin. Garantie tot de voordeur. Hij heeft hem zo meegenomen. Je bent geen winkel. Die gast kan de boom in.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_123502908
Nee, misschien heeft hij hem wel kapot gemaakt. Dom van hem
pi_123502937
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:34 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Onzin. Garantie tot de voordeur. Hij heeft hem zo meegenomen. Je bent geen winkel. Die gast kan de boom in.
Mwoah, als je kan laten zien dat hij het bij jou wel goed doet heeft die man a) geen poot om op te staan en b) het gevoel dat hij goed geholpen is. Iedereen blij.
pi_123502962
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:33 schreef Scorpie het volgende:
Dat heb ik nu ook afgesproken idd. Maar ja, hij kan hem ook zelf hebben laten vallen of juist mijn DVD speler (het is nogal een specifieke kleur die bij een redelijk goede set hoort) willen hebben om die van hem om te ruilen (ik denk het niet hoor, maar het kan wel).
pi_123503007
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:35 schreef Breda_1 het volgende:

[..]

Dat heb ik nu ook afgesproken idd. Maar ja, hij kan hem ook zelf hebben laten vallen of juist mijn DVD speler (het is nogal een specifieke kleur die bij een redelijk goede set hoort) willen hebben om die van hem om te ruilen (ik denk het niet hoor, maar het kan wel).
en dan doet hij het niet, en dan zeg je, oke hier je geld terug? :')

je had hem trouwens wel zelf mogen testen als hij 2 jaar ongebruikt is.
pi_123503022
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:35 schreef Breda_1 het volgende:

[..]

Hij kan de boom in, je hebt verschillende keren aangegeven om te testen, wil hij dat niet dan is het z'n eigen risico.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:40:42 #10
294141 tarantism
hups in die kont
pi_123503153
benieuwd waar dit eindigt. Klinkt niet heel prettig als ontevreden klanten ff mededelen dat ze naar je huis komen om hun geld terug te halen.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:41:14 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_123503177
Tsja, voordat ik iets op marktplaats zet, zorg ik ervoor dat ik het goed getest heb.

Jij hebt aangeboden in de advertentie: een DVD-speler die werkt. Ik vind het niet aannemelijk dat koper alleen het geluid heeft stukgemaakt, in 1 dag.

Persoonlijk zou ik hem geld teruggeven.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 15:41:35 #12
57409 NurKs
Proud HWI Member
pi_123503189
Als hij garantie had gewild dan had hij er maar eentje in de winkel moeten kopen. Zijn keus is om het via Marktplaats te kopen, dus is het zijn risico. Dat risico wil jij vantevoren wegnemen, maar dat hoeft niet van hem.

Zometeen heeft hij hem laten vallen ofzo, jij test hem bij je thuis, doet het niet. wat dan?
pi_123503224
Het is beter om hier iets subtieler mee om te gaan dan die gast de boom in te sturen. Je moet niet vergeten dat je niet hebt geleverd wat je beloofd hebt, namelijk een goed werkende dvd speler, op grond daarvan kan die man de koop ontbinden.

Ja het is mogelijk dat hij de cd-speler kapot heeft gemaakt en nu jou probeert te flessen maar waarschijnlijker is dat de dvd-speler tijdens de twee jaar die hij op de kast heeft gestaan kapot is gegaan. Zo zal een rechter ook oordelen.

Garantie heeft hier niets mee te maken. Je moet volgens de wet leveren wat je beloofd

Als je bang bent dat hij hem probeert om te wisselen moet je goed letten om krasjes en beschadigingen die anders zijn de de dvd speler die hij meeneemt.
pi_123503251
Oja, tip voor marktplaats verkopers. Zeg ten alle tijde dat je aan het werk bent en spreek dan af voor een willekeurig kantoor. Zeg je dat je daar werkt. Zodra ze ontevreden zijn gaan ze naar dat kantoor toe om verhaal te halen. 8-)
pi_123503334
Gewoon lekker afwijzen. Je hebt aangeboden om hem te testen en dat wilde hij niet. Goed, garantie tot de deur en daarna is het over. Dat hoort erbij als je iets 2de hands koopt.

En laat de man in kwestie maar lekker dreigen tegen je, jij staat in je recht. Zo werkt het nu eenmaal.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_123503492
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:42 schreef dumrels het volgende:
Het is beter om hier iets subtieler mee om te gaan dan die gast de boom in te sturen. Je moet niet vergeten dat je niet hebt geleverd wat je beloofd hebt, namelijk een goed werkende dvd speler, op grond daarvan kan die man de koop ontbinden.
Ja en nee. Ten eerste benoem je nu een consumentenrecht dat van toepassing is op bedrijven. Ten tweede heeft de koper een kans tot testen gehad maar wees dat af. Daarmee heb je als verkopende partij alles gedaan om te waarborgen dat de man wist wat hij kocht.

quote:
Ja het is mogelijk dat hij de cd-speler kapot heeft gemaakt en nu jou probeert te flessen maar waarschijnlijker is dat de dvd-speler tijdens de twee jaar die hij op de kast heeft gestaan kapot is gegaan. Zo zal een rechter ook oordelen.
De rechter zal stellen dat de kopende partij eerst maar eens had moeten testen of alles werkte. Dan had de kopende partij van de koop kunnen afzien. Nu is het maar de vraag bij wie de schuld ligt. Komt het doordat de speler 2 jaar stil heeft gestaan, het vervoer naar de kopende partij of het aansluiten en de rand apparatuur van de kopende partij. Dat valt niet meer vast te stellen nu.

Aangezien dat normaal gesproken een garantie tot de deur geld in dergelijke situaties zal de kopende partij het dus juridisch afleggen.

Een ander vergelijkbaar voorbeeldje: koop eens een tablet en kom er thuis achter dat er een dode pixel op zit. Je kan niet terug naar de winkel want het staat in de voorwaarden. Dan ben je dus de sjaak. Dit kan je voorkomen door in de winkel om een test te vragen en dode pixels uit te sluiten. Op dat moment is de koop namelijk nog niet afgerond.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2013 @ 15:50:38 #17
38148 crew  Innisdemon
pi_123503560
Waarschijnlijk is er niets mis met het apparaat, maar vind de koper het niet goed genoeg. Gevalletje dubbeltje-op-de-eerste-rang.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_123503607
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:50 schreef Innisdemon het volgende:
Waarschijnlijk is er niets mis met het apparaat, maar vind de koper het niet goed genoeg. Gevalletje dubbeltje-op-de-eerste-rang.
Leuke ui, heb je die ook op het peugeot forum?
pi_123503648
Ik denk niet dat het uit de hand gaat lopen hoor. Dat is het mij ook weer niet waard. Eigenlijk wel mooi (eigenlijk jammer) om te zien dat de reacties hier net zo verdeeld zijn als in mijn eigen hoofd.

Ja, ik heb hem zelf niet getest (verkopen ging sneller als verwacht, ik had maar net tijd om de speler boven uit de kast te pakken)

Nee, hij heeft ook niet de kans genomen om hem te testen. Die kans heb ik heb hem naar eer en geweten meerdere keren aangeboden.

Volgende keer moet ik bij electronica maar specifiek mijn garantievoorwaarden erbij zetten. Testen mag maar daarna garantie tot de voordeur. Dit is eigenlijk ook nog maar de 1e keer dat ik een probleem heb bij een MP verkoop (en als koper ook nooit problemen of oplichting).

Het blijft twijfelachtig en je kan in dit geval ook niet meer middelen.
  Redactie Frontpage vrijdag 1 maart 2013 @ 16:15:57 #20
38148 crew  Innisdemon
pi_123504765
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:51 schreef Trebo het volgende:

[..]

Leuke ui, heb je die ook op het peugeot forum?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 1 maart 2013 @ 16:41:46 #21
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_123505849
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:42 schreef Trebo het volgende:
Oja, tip voor marktplaats verkopers. Zeg ten alle tijde dat je aan het werk bent en spreek dan af voor een willekeurig kantoor. Zeg je dat je daar werkt. Zodra ze ontevreden zijn gaan ze naar dat kantoor toe om verhaal te halen. 8-)
Er staat een smiley achter, maar voor het geval dat iemand het toch half-serieus leest:

Als iemand op marktplaats zich misdraagt, dan kun jij je ook misdragen. Maar je kunt ook een gentleman blijven en proberen het op Marktplaats toch gezellig te houden.

Dus mijns inziens moet de les zijn:
- je bent een zorgvuldige verkoper en test alles netjes af
- je spreekt duidelijke voorwaarden af

Als ik iets verkoop, dan is het 100% getest. Als ik iets verstuur, dan is het met track&trace, maar staat er duidelijk: risico koper.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 18:25:44 #22
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_123509172
In mijn ogen heeft de koper pech. Hij heeft zelf afgeslagen om hem te testen. Ook als dat niet was aangeboden heeft hij er zelf voor gekozen om zonder te testen van een particulier te kopen.

Ik zou em de deur niet meer binnenlaten.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 18:26:51 #23
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_123509212
Echt onzinnig om die gast terug te laten komen, het bij jou te gaan testen en te kijken of het werkt. Die kans had hij toen hij de eerste keer bij je langs kwam. Of je dit nu wel of niet voorstelt. Als je iets koopt op een rommelmarkt neem je ook een risico zonder testen.

Voor hetzelfde werkte het ding prima bij jou, hij laat hem thuis 2x vallen, werkt dvd speler toch niet zo goed meer, ik ga geld claimen. Die gast heeft gewoon pech gehad. Dat je het uberhaupt in je botte kop haalt om terug naar de verkoper te gaan -O-

4 maand geleden heb ik een koelkast verkocht die echt prima werkte, (2 jaar oud). Even uitgezet om hem helemaal schoon te maken. Koper komt langs, hoeft hem niet werkend te zien, gelooft het wel. Prima. 3 dagen later krijg ik een email dat de thermostaat van de koelkast stuk is en dat hij compensatie wil. Wie zegt mij niet dat dit gebeurt is op de weg naar huis op een gammele kar? Precies, niemand. Dus heb hem duidelijk gemaakt dat hij van mij niks hoeft te verwachten, risico van kopen op marktplaats.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_123619177
Toch nog even de uitkomst meedelen.

Bij aankomst bleek de DVD speler het nog minder te doen dan dat de koper had vermeld en zeker dan hoe hij hem mee had genomen.

Omdat we allebei wel ter goeder trouw leken en we in een soort padstelling stonden hebben we alsnog gemiddeld. D.w.z. hij heeft de helft van het aankoopbedrag terug gekregen. Ging uiteindelijk om tientjeswerk. Niemand echt tevreden, maar wel de beste oplossing denk.

De DVD speler is achtergebleven, maar lijkt echt kapot. Hij klaagde alleen over slecht geluid. Bij aankomst pakte de speler geen enkele DVD of CD meer. Maar goed, hij leek ter goeder trouw en we hebben dus gemiddeld.
pi_123619433
Is het wel dezelfde?
pi_123619631
Idd, is het wel dezelfde (vooral omdat er ineens meer functies niet meer werken)? Je zei eerder in het topic dat het een speciale kleur was. Dus dat de koper misschien een kapotte had en nu de jouwe heeft gekocht voor de helft van de eigenlijke prijs.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_123620191
Hier een gevalletje van "wat heb ik gedaan".

Situatie; enige tijd geleden ben ik verhuist. Heb toen voor mezelf een laptop gekocht en daarom mijn PC verkocht in losse onderdelen op marktplaats.

Een van die onderdelen was de voeding van de PC (was een speciaal, duurder type). Opgehaald door een stel vriendelijke jongens. Bij het ophalen heb ik voorgesteld hem te laten zien dat hij werkt, dit was écht niet nodig. Prima, ding verkocht.

Paar dagen later krijg ik een email met de mededeling dat de voeding het niet meer doet en dat ze het betaalde geld terug wilden. In eerste instantie gaf ik aan (ik belde hem op) dat ik hier niet mee eens ben, ik vertelde dat ik geen winkel ben en de mogelijkheid heb aangeboden hem hier aan te sluiten om hem werkend te zien. Tevens gaf ik aan dat mijn computer altijd heeft gewerkt met die voeding. Hier ging de koper niet mee akkoord en er kwam een kwade toon aan de telefoon met de mededeling dat hij langs wilde komen en het zou laten zien dan het niet werkte.

Dit hebben ze dan ook gedaan. Inderdaad de voeding werkte (niet meer) in hun eigen PC, de oorzaak? geen idee... Het kan van alles zijn geweest, ze kunnen verkeerd hebben aangesloten, laten vallen, pure pech o.i.d. Ik heb toen voorgesteld de helft terug te geven van het verkoopbedrag en hun de bon mee te geven van deze voeding (voeding had nog fabrieksgarantie). Hier gingen ze, met moeite, uiteindelijk mee akkoord.

Kortom, verkopen op marktplaats bij bovenstaande situaties is vervelend als je de verkoop op je woonadres hebt gedaan. Mensen verwachten dat je de service geeft als die van een winkel. En je kan dan nog in je recht staan dat je geen geld hoeft terug te geven, om geruzie voor de deur van je woning te hebben is ook niet leuk.

Moraal van het verhaal; verkoop niet thuis en heb je dat wel gedaan, probeer een tot een overeenstemming te komen met de elkaar.
pi_123620537
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 15:58 schreef peterselieplukkker het volgende:
Hier een gevalletje van "wat heb ik gedaan".

Moraal van het verhaal; verkoop niet thuis en heb je dat wel gedaan, probeer een tot een overeenstemming te komen met de elkaar.
Moraal van het verhaal kan ook zijn het ding werkend laten zien ook al zit de koper er zogenaamd niet op te wachten. Als zowel jij als TS het werkend zouden hebben laten zien dan hadden de verkopers natuurlijk niet zo makkelijk meer kunnen zeggen dat het niet werkte. ;)
pi_123621096
Helemaal gelijk Basp1 ! Desalniettemin ben ik terughoudender geworden in spullen verkopen die thuis worden opgehaald.
  maandag 4 maart 2013 @ 16:22:44 #30
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_123621204
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 15:37 schreef Aptoide het volgende:
Is het wel dezelfde?
Dit dus.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_123625487
Ik kan aan de DVD speler nergens aan ontdekken dat het niet dezelfde zou zijn. En gezien zijn verhaal, houding en bewoording, heb ik geen reden om daaraan te twijfelen.

@moraal
Klopt dat zeiden we beiden ook: Altijd volledig testen (en hij zie dat hij geen electronica meer tweede hands ging kopen lol)

Een les van een paar tientjes voor ons beiden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')