Rapportje in de la hier, rapportje in de kast daar... Nog een paar cijfertjes uit de officiële statistiek houden... Maar er is heus geen sprake van manipulatie hoor. Vanmiddag een stukje van het debat over blok gevolgd en er was zelfs een oppositielid die een van de vragenstellers al na zijn eerste zin keihard en herhaaldelijk aanviel omdat hij het zinnetje: ''Alleen al omdat de vraag over het achterhouden van informatie wordt gesteld moeten we er een debat over houden.'' als inhakertje op zijn voorganger had gezegd. Echt een trieste vertoning.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:09 schreef D0808 het volgende:
[..]
Op kennis, iets waar de huidige regering geen last van heeft.
Geef nou eens antwoordquote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:09 schreef D0808 het volgende:
[..]
Ja, ja, maar economie is niet bepaald een harde wetenschap, idem alle cijfers waarmee men rondstrooit...quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:09 schreef D0808 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk op de feiten. Baarsma is als directeur van Stichting Economisch Onderzoek (oa Jules Theeuwes zat daar ook bij) goed thuis in deze materie.quote:
Maar dat kan toch niemand verbazen? Zoals je in tijden van groei de ene meevaller na de andere hebt (omdat ook dan de officiële cijfers ver achter lopen bij de realiteit), zo werkt dat andersom ook bij tijden van economische neergang.....quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk op de feiten. Baarsma is als directeur van Stichting Economisch Onderzoek goed thuis in deze materie. Toen ik vanmiddag de krant las zag ik dat het tekort iets lager was dan verwacht, en ik had gelijk zoiets van, ze sjoemelen met de cijfers. Alleen al die groeiraming voor komend jaar van het CPB is hoogst dubieus te noemen. Daarnaast heeft de economie de afgelopen tijd echt een behoorlijk negatieve afwijking laten zien ten opzichte van waar men bij de begroting vanuit ging. Dan kan je op je vingers al natellen dat het tekort veel groter moet zijn en dat de nieuwe begrotingsplannen ook volgend jaar weer achterhaald zullen blijken als vanuit de politieke fictie (de begroting) in de economische realiteit stappen.
Jeez, dude.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk op de feiten. Baarsma is als directeur van Stichting Economisch Onderzoek (oa Jules Theeuwes zat daar ook bij) goed thuis in deze materie.
Toen ik vanmiddag de krant las zag ik dat het tekort iets lager was dan verwacht, en ik had gelijk zoiets van, ze sjoemelen met de cijfers. Alleen al die groeiraming voor komend jaar van het CPB is hoogst dubieus te noemen. Daarnaast heeft de economie de afgelopen tijd echt een behoorlijk negatieve afwijking laten zien ten opzichte van waar men bij de begroting vanuit ging. Dan kan je op je vingers al natellen dat het tekort veel groter moet zijn en dat de nieuwe begrotingsplannen ook volgend jaar weer achterhaald zullen blijken als vanuit de politieke fictie (de begroting) in de economische realiteit stappen.
Hier een grafiekje met de voorspellingen van het IMF als het om economische groei gaat. Zie het patroon, oke dit jaar een krimp, maar volgend jaar gaan we weer groeien hoor.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Verbaast dit iemand dan? Economische cijfers worden altijd opgepoetst, in slechte maar ook in goede tijden. Dat is machthebbers eigen: altijd de zaken zo positief mogelijk voorstellen, als het goed gaat doe je alsof er geen einde aan komt, als het wat minder gaat doe je alsof het nog steeds best goed gaat.
Ehm, de wereldeconomie groeit gewoon hoor, ook in jouw grafiekje.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:32 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Hier een grafiekje met de voorspellingen van het IMF als het om economische groei gaat. Zie het patroon, oke dit jaar een krimp, maar volgend jaar gaan we weer groeien hoor.
[ afbeelding ]
Ik doel op het beeld van die voorspellingen (de rode streepjes). Vrijwel allemaal knikken ze in het tweede jaar van de voorspelling naar boven terwijl dat lang niet altijd terecht bleek. Ik heb trouwens wel eens een beter voorbeeld hiervan gezien, maar die grafiek kan ik zo snel niet terug vinden.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ehm, de wereldeconomie groeit gewoon hoor, ook in jouw grafiekje.
Daar heb je helemaal gelijk in. Bevestigt idd wat ik al zei.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik doel op het beeld van die voorspellingen (de rode streepjes). Vrijwel allemaal knikken ze in het tweede jaar van de voorspelling naar boven terwijl dat lang niet altijd terecht bleek.
Mee eens, en hoe dan ook ben je een have autist om niet te merken dat Nederland nu op slot zit en steeds verder op slot gaat zitten...quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in. Bevestigt idd wat ik al zei.
Nou is er nog nooit iemand (ook die zeverkut uit de op en haar vrienden) nog nooit in geslaagd om wél een correcte voorspelling te maken over economische ontwikkeling. Het is gewoon te volatiel en de sociale en economische wetenschappen zijn gewoon nog niet zo ver om het correct te voorspellen.
Hoe beter de voorspelling wordt, hoe meer mensen daar ook weer op zullen springen wbt beleggen en sparen etc en dat heeft ook weer zijn weerslag op de voorspelling. Dus totdat er een soort van 'voorspellingssingulariteit' (heb ik nu net een nieuw woord uitgevonden?) bereikt wordt zal het altijd voor het grootste gedeelte bullshit blijven.
Daar kunnen Mark en wat voor kleur ingenieurs echt geen fuck aan veranderen hoor, je bent gewoon een speelbal van de internationale markten. Wen er maar aan want dat gaat tijdens jouw leven ook niet meer veranderen. De economie zal steeds verder globaliseren en dat zal regionaal positief of negatief uit kunnen werken maar het is een niet te stoppen proces.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:55 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mee eens, en hoe dan ook ben je een have autist om niet te merken dat Nederland nu op slot zit en steeds verder op slot gaat zitten...
Hè Mark, hè rode ingenieurs...
Whehehe wel een heel grote kristallen bol hè....quote:Op vrijdag 1 maart 2013 03:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Daar kunnen Mark en wat voor kleur ingenieurs echt geen fuck aan veranderen hoor, je bent gewoon een speelbal van de internationale markten. Wen er maar aan want dat gaat tijdens jouw leven ook niet meer veranderen. De economie zal steeds verder globaliseren en dat zal regionaal positief of negatief uit kunnen werken maar het is een niet te stoppen proces.
Uiteindelijk zal het uitmonden in een wereldeconomie waarin alles min of meer 'eerlijk' verdeeld is (met zoals nu een elite die stinkend rijk is). Het zal ook een nieuwe gouden eeuw voor het menselijk ras inluiden, de productiviteit per werknemer zal (globaal gezien dus) een ongekend niveau bereiken ( de helft van de wereldbevolking kan nu niet eens lezen) en je kleinkinderen zullen waarschijnlijk lachen om je beperkte wereldbeeld
Dan maakt het per saldo dus geen reet uit.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 02:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Verbaast dit iemand dan? Economische cijfers worden altijd opgepoetst, in slechte maar ook in goede tijden. Dat is machthebbers eigen: altijd de zaken zo positief mogelijk voorstellen, als het goed gaat doe je alsof er geen einde aan komt, als het wat minder gaat doe je alsof het nog steeds best goed gaat.
Onoverkomelijk, tenzij er op vrij korte termijn (ik kijk niet op een generatie meer of minder) zulke technologische doorbraken worden gedaan dat elk land in zijn eigen behoeften kan voorzien. En in dat geval is er weer geen enkele reden om nog afgunstig te zijn ten opzichte van elkaar en kan zullen ook alle productiemiddelen ingezet worden ter verdere ontwikkeling van de mensheid.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 03:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Whehehe wel een heel grote kristallen bol hè....
Nee, doe maar eens niet. De zwaarte van het weer wordt nogal overdreven. Dat is sowieso al érg Nederlands. Drie vlokjes sneeuw en treinen rijden niet, 5 graden onder nul en je hebt een horrorwinter.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 01:25 schreef Sjabbes het volgende:
"We verkeren gewoon in zéér zwaar weer. Nou, vertel dat dan gewoon!", aldus Baarsma.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |