abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123313221
Wat Galaten 3 laat zien is dat de wet toe werd gevoegd om overtredingen te 'produceren'.

In Exodus 16 zegt God namelijk al: hoe lang zult gij weigeren mijn wetten en geboden te onderhouden? Er waren dus al wetten en geboden voordat de wetten op Sinai gegeven werden.

Op Sinai werden nog meer wetten en geboden gegeven 'om der overtredingen wil'. Die wetten en geboden produceerden nog meer overtredingen. Waarom? Romeinen 5 zegt:

20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

Dus om Gods genade nog overvloediger te laten zijn, werd de wet gegeven zodat de overtreding toenam.

Wanneer Jezus de bergrede geeft, noemt hij wetten uit die wet en herinterpreteert ze. Hij legt de standaard nog hoger, terwijl de joden de oude wet al overtraden!

Maar de wet diende als tuchtmeester voor de genade die geopenbaard zou worden in Christus Jezus.

De wet is echter niet afgeschaft maar de standaard ligt nog hoger!

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doden; maar zo wie doodt, die zal strafbaar zijn door het gericht.
22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
23 Zo gij dan uw gave zult op het altaar offeren, en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft;
24 Laat daar uw gave voor het altaar, en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder, en komt dan en offert uw gave.
25 Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
26 Voorwaar, Ik zeg u: Gij zult daar geenszins uitkomen, totdat gij den laatsten penning zult betaald hebben.
27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
31 Er is ook gezegd: Zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheidbrief.
32 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.
33 Wederom hebt gij gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult den eed niet breken, maar gij zult den Heere uw eden houden.
34 Maar Ik zeg u: Zweert ganselijk niet, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods;
35 Noch bij de aarde, omdat zij is de voetbank Zijner voeten; noch bij Jeruzalem, omdat zij is de stad des groten Konings;
36 Noch bij uw hoofd zult gij zweren, omdat gij niet een haar kunt wit of zwart maken;
37 Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit den boze.
38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
40 En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel;
41 En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.
42 Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Zou Jezus al deze principes aan het kruis genageld hebben denk je?

De wet is aan het kruis genageld in de zin dat Jezus de eis van de wet dat de zondaar zal sterven vervuld heeft, en dat de persoon die in Christus is dus ook niet meer onder de wet is. In plaats van dat hij verdoemd en gestorven is, heeft hij genade verkregen en leeft. Hij is niet onder wet, maar onder genade.

Maar dit schaft de heilige en goede en rechtvaardige principes van de wet niet af!

So what lessons are there for us in this text? I'll mention three in closing. First, God has devoted over a thousand years of history (from Moses to Christ) to help us see ourselves in the failures of Israel. He aims to make visible the exceeding sinfulness of sin and the depth and subtlety of our own pride and insubordination. Therefore, we should look and be appalled in the mirror of God's law. And we should admit that there are yet roots of independence and pride and distrust to be dug out.

Second, we should cherish Christ and adore the grace that opened our hearts to receive him. The lesson of the law is that we are utterly dependent on grace to remove our heart of stone and give us a soft heart of faith and love. Contrition, humility, lowliness, gratitude -- let your heart be filled with these as you recall, "where sin abounded, grace much more abounded" (Rom. 5:20).

Als ik ervoor kies om de sabbat te houden, dient het de Heilige Geest te zijn die mij hiertoe inspireert, in erkenning van het feit dat Jezus Christus mij verlost heeft van de vloek van de wet, van de dood waar ik onherroepelijk tot veroordeeld was.

Zoals de Israeliet de sabbat diende te onderhouden om te gedenken dat God hem verlost had.

Dit maakt dat de sabbat een teken is voor Gods volk is. Het is een teken dat je gerechtvaardigd bent door geloof, en niet een legalistische daad om gerechtvaardigd te worden!

Sabbatviering wordt dan dus een gevolg van het feit dat je rechtvaardig verklaard bent (gered), in plaats van een reden waarom je rechtvaardig verklaard wordt.

Gods geest gebiedt ons hetzelfde te doen als de Israelieten en plaatst ons daarmee niet onder wet, maar God manifesteert zijn genade naar ons toe wanneer het Gods Heilige Geest is die ons ertoe beweegt de sabbat in dankbaarheid en blijdschap te vieren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 25-02-2013 03:07:00 ]
pi_123319685
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 01:51 schreef

wiseguy-23 het volgende:

8Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet

laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven,

omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die

sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.
Het is de Heilige Geest die je in staat stelt om niet te zondigen.
Daartoe verlangt Hij dat jij jouw wil aan Zijn wil onderwerpt.

Jezus zei: "By myself I can do nothing [...] I seek not mine own will, but the will of the Father". (John 5:30)

Jezus maakte zich zelf compleet ondergeschikt aan de wil van de Vader
en was alleen daardoor in staat om alle verleidingen te weerstaan en niet te zondigen.

Daarin gaf Hij ons aan, dat als wij in Hem verblijven zoals Hij in de Vader verbleef,
ook wij ALLE zonden kunnen overwinnen, zolang wij onze wil ondergeschikt maken aan Zijn wil.

quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2013 00:15 schreef wiseguy-23 het volgende:

Beste,

Jij snapt het evangelie niet.
[...]
(zolang je in Jezus gelooft wordt Jezus' rechtvaardigheid aan jou toegekend ongeacht hoe je presteert met het houden van de wet).
Geloven=redding=goed nieuws.
Geloven=DOEN-WAT-HIJ-ZEGT=redding=goed nieuws
:)

Je citeert het notabene zelf al !
"Wie zich door zijn EIGEN WIL laat leiden, kan God niet behagen"
"Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe."

Je dient je dus (door onderwerping vd eigen wil) te laten LEIDEN door Gods Geest.
Dit suggereert toch sterk dat "een simpel geloof in Jezus" niet voldoende is, maar dat er eerst sprake moet zijn,
van het WILLEN toeleggen van de eigen wil, aan de wil van de Heer, voordat Hij ook maar iets voor je kan doen.
Waarbij als je ervoor kiest niet je eigen zondige wil (= neigingen, verlangens, begeertes, etc) te willen volgen,
Hij jou de kracht geeft om jouw eigen zondige natuur te overwinnen.

Van dag tot dag is dit de strijd die we moeten voeren, tot het einde aan toe...
Je hebt TEN ALLE TIJDEN, ALTIJD EEN KEUZE die jij ZELF moet maken.
Ga ik m'n eigen gang, doe ik mijn eigen wil..., of doe ik de wil van God ?
Geef ik toe aan mijn zondige natuur, of wil ik weerstand bieden tegen de verleiding ?

En dit suggereert helemaal NIET dat de ZDA leert dat je op eigen kracht rechtvaardig dan wel geheiligd kunt worden.
Maar WEL dat jij eerst van jouw kant, jouw wil ondergeschikt dient te maken aan de wil van de Heer.

Als je daartoe in 1e instantie niet toe bereidt bent, houdt het gewoon op.
En dit is ook gewoon het allermoeilijkste voor de mens om te doen... en ronduit tegen-natuurlijk
Want wij WILLEN altijd zo graag dat gene doen waar we zelf zin in hebben.

De WIL kunnen we WEL zelf aansturen.
Onze zondige neigingen/verlangens/begeertes/gewoontes/passies/enz... daarentegen NIET.

En DAARRRR hebben we Hem voor nodig !
John 15:5
"For without me ye can do NOTHING"

Als in: John 5:30 waar Jezus zegt:
"By myself I can do NOTHING" (...zie je het verband een beetje ?)

...En ga me nou niet vertellen dat we geen eigen wil hebben

[ Bericht 0% gewijzigd door pappao op 25-02-2013 12:19:57 ]
pi_123320299
quote:
4s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:05 schreef pappao het volgende:

[..]

Jezus zei: "By myself I can do nothing [...] I seek not mine own will, but the will of the Father". (John 5:30)

en was alleen daardoor in staat om alle verleidingen te weerstaan en niet te zondigen.

Daarin gaf Hij ons aan, dat als wij in Hem verblijven zoals Hij in de Vader verbleef,
ook wij ALLE zonden kunnen overwinnen, zolang wij onze wil ondergeschikt maken aan Zijn wil.

[..]

"Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe."

Je dient je dus (door onderwerping vd eigen wil) te laten LEIDEN door Gods Geest.
Dit suggereert toch sterk dat "een simpel geloof in Jezus" niet voldoende is, maar dat er eerst sprake moet zijn,
van het WILLEN toeleggen van de eigen wil, aan de wil van de Heer, voordat Hij ook maar iets voor je kan doen.
Waarbij als je ervoor kiest niet je eigen zondige wil (= neigingen, verlangens, begeertes, etc) te willen volgen,

Geef ik toe aan mijn zondige natuur, of wil ik weerstand bieden tegen de verleiding ?

En dit suggereert helemaal NIET dat de ZDA leert dat je op eigen kracht rechtvaardig dan wel geheiligd kunt worden.
Maar WEL dat jij eerst van jouw kant, jouw wil ondergeschikt dient te maken aan de wil van de Heer.

En dit is ook gewoon het allermoeilijkste voor de mens om te doen... en ronduit tegen-natuurlijk

Onze zondige neigingen/verlangens/begeertes/gewoontes/passies/enz... daarentegen NIET.

Het enige wat inderdaad overblijft is onze keuze om ons te onderwerpen aan Gods wil. Onze menselijke natuur zal zich volledig verzetten tegen de impulsen die de Geest ons vervolgens zal geven, maar door in gebed te blijven en te accepteren wat Gods ons voorschotelt zal het vlees gedood worden en zullen we leven door de Geest. En dat is wat de ware rust geeft!

28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Het prachtige aan dit soort discussies vind ik dat er een heleboel teksten opduiken die alles ineens zonneklaar presenteren - de relaties tussen wet, genade, de messias, de sabbatsrust, alles is 1! Alles getuigt van de regeneratie door Gods geest via rechtvaardiging door geloof!

10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isaï, Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn.
11 Want het zal geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrië, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee.
12 En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israël verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen, van de vier einden des aardrijks.
13 En de nijd van Efraïm zal wegwijken, en de tegenpartijders van Juda zullen uitgeroeid worden; Efraïm zal Juda niet benijden, en Juda zal Efraïm niet benauwen.
14 Maar zij zullen den Filistijnen op den schouder vliegen tegen het westen, en zij zullen te zamen die van het oosten beroven; aan Edom en Moab zullen zij hun handen slaan, en de kinderen Ammons zullen hun gehoorzaam zijn.
15 Ook zal de HEERE den inham der zee van Egypte verbannen, en Hij zal Zijn hand bewegen tegen de rivier, door de sterkte Zijns winds; en Hij zal dezelve slaan in de zeven stromen, en Hij zal maken, dat men met schoenen daardoor zal gaan.
16 En er zal een gebaande weg zijn voor het overblijfsel Zijns volks, dat overgebleven zal zijn van Assur, gelijk als Israël geschiedde ten dage, toen het uit Egypteland optoog. Jesaja 10

En dit zal volgen op Daniel 11:

40 En op den tijd van het einde, zal de koning van het Zuiden tegen hem met hoornen stoten; en de koning van het Noorden zal tegen hem aanstormen, met wagenen, en met ruiteren, en met vele schepen; en hij zal in de landen komen, en hij zal ze overstromen en doortrekken.
41 En hij zal komen in het land des sieraads, en vele landen zullen ter nedergeworpen worden; doch deze zullen zijn hand ontkomen, Edom en Moab, en de eerstelingen der kinderen Ammons.
42 En hij zal zijn hand aan de landen leggen, ook zal het land van Egypte niet ontkomen.
43 En hij zal heersen over de verborgen schatten des gouds en des zilvers, en over al de gewenste dingen van Egypte; en die van Libye, en de Moren zullen in zijn gangen wezen.
44 Maar de geruchten van het Oosten en van het Noorden zullen hem verschrikken; daarom zal hij uittrekken met grote grimmigheid om velen te verdelgen en te verbannen.
45 En hij zal de tenten van zijn paleis planten tussen de zeeën aan den berg des heiligen sieraads; en hij zal tot zijn einde komen, en zal geen helper hebben. Daniel 11

Het is uiteindelijk God die de grote overwinnaar is, en niet de antichrist (koning van het noorden).

Hoe werden de vijanden van de Israelieten uiteindelijk verslagen? Door geloof.
Zo ook aan het einde. De enige maneir om victorieus het beloofde land binnen te gaan is door een volledig geloof in en vertrouwen op God voor alles wat God van ons vraagt en ons belooft. Het is God die in dit alles straalt als de victorieuze koning, degene die de prijs betaald heeft en Zijn volk aan de hand neemt om hen het eeuwige leven te geven.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ali_Kannibali op 25-02-2013 12:40:19 ]
  maandag 25 februari 2013 @ 12:41:57 #154
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123320672
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 02:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dus wat je beweert is dat de eerste zevende dag geheiligd werd, en vervolgens niet elke zevende dag, maar na de uittocht uit Egypte ineens de zevende dag weer geheiligd werd? De sabbat wordt immers heilige sabbat genoemd:

23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.

[..]

On topic idd.

[..]

Pardon?

8 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Dus reden 1: God maakte
reden 2: God ruste
gevolg 1: God zegende
gevolg 2: God heiligde
Wanneer heiligde en zegende hij de sabbatdag? De zevende dag van de schepping.

Als er had gestaan: gedenk de sabbatdag, want de zevende dag heeft God van zijn werken gerust etc. was ik het met je eens geweest. Maar nu wordt duidelijk de creatie van de wereld genoemd.

[..]

Dat is de Deuteronomium versie, hierboven was de Exodus versie.

12 Onderhoudt den sabbatdag, dat gij dien heiligt; gelijk als de HEERE, uw God, u geboden heeft.
13 Zes dagen zult gij arbeiden, en al uw werk doen;
14 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN, uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw os, noch uw ezel, noch enig van uw vee, noch de vreemdeling, die in uw poorten is; opdat uw dienstknecht, en uw dienstmaagd ruste, gelijk als gij.
15 Want gij zult gedenken, dat gij een dienstknecht in Egypteland geweest zijt, en dat de HEERE, uw God, u van daar heeft uitgeleid door een sterke hand en een uitgestrekten arm; daarom heeft u de HEERE, uw God, geboden, dat gij den sabbatdag houden zult.

Ze moeten dus de sabbat gedenken wegens de creatie van de wereld en de zevende dag sabbat.
Ze moeten de sabbat onderhouden omdat God hen dat geboden heeft.
Hij heeft dat geboden omdat Hij hen verlost heeft.
Op de sabbat dienen ze dat te herdenken.

Er staat niet dat God de sabbat gegeven/voor hen gemaakt heeft heeft omdat Hij hen uit Egypte verlost heeft.
Er staat dat ze de sabbat dienen te onderhouden om dat Hij hen verlost heeft.
De sabbat was er al en omdat het God is geweest die hen bevrijd heeft, gebiedt Hij hen de sabbat te onderhouden. God vestigt hiermee Zijn autoriteit.
Zie je het verschil tussen het geven van de sabbatdag wegens het bevrijden, en het gebieden om de sabbat te houden wegens het bevrijden? Bij de 1 wordt de sabbat geschapen, terwijl bij het tweede er al een sabbat is die onderhouden moet worden. Het gebod zoals in Exodus 20 wijst erop dat de sabbat gemaakt is bij de schepping, en dat God het volk wat Hij bevrijd heeft nu gebied om die sabbat te houden, en te gedenken dat Hij de schepper is en Hij hen verlost heeft, en niet iemand anders.

[..]

Op basis van welke wet kon God Kain straffen?

Was Kain zich er bewust van dat hij schuldig was toen hij besloot om tegen God te liegen en te zeggen dat hij niet wist waar Abel was? Op basis waarvan wist hij dat hij schuldig was en waaraan?

Beste,

1. Er is niks te vinden over een scheppingsweek. Na de zevende dag kwam de 8e dag, de 9e dag etc.

2. De sabbath werd aan Mozes gegeven voor de wet gecodificeerd werd en na de uittocht uit Egypte, dit staat in Exodus. In deuteronium wordt dit expliciet bevestigd.

3. Sabbath is niet bedoeld om de schepping te herdenken maar de uittocht uit Egypte. Jij leest de bijbel uit zijn bijbelse verband. Merk op:

8Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.

11Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Merk op dat God hier uitlegt DAT de 7e dag een rustdag is en daarna wordt weergegeven waarom de zevende dag een rustdag is. De 7e dag is geen rustdag omdat God wou dat we de schepping herdenken maar omdat God na de schepping ook op de zevende dag rustte. Dit is de bijbelse context en al jouw aannames zijn gefundeerd op onbijbelse aannames. ;)
  maandag 25 februari 2013 @ 12:49:29 #155
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123320887
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 02:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat Galaten 3 laat zien is dat de wet toe werd gevoegd om overtredingen te 'produceren'.

In Exodus 16 zegt God namelijk al: hoe lang zult gij weigeren mijn wetten en geboden te onderhouden? Er waren dus al wetten en geboden voordat de wetten op Sinai gegeven werden.

Op Sinai werden nog meer wetten en geboden gegeven 'om der overtredingen wil'. Die wetten en geboden produceerden nog meer overtredingen. Waarom? Romeinen 5 zegt:

20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;

Dus om Gods genade nog overvloediger te laten zijn, werd de wet gegeven zodat de overtreding toenam.

Wanneer Jezus de bergrede geeft, noemt hij wetten uit die wet en herinterpreteert ze. Hij legt de standaard nog hoger, terwijl de joden de oude wet al overtraden!

Maar de wet diende als tuchtmeester voor de genade die geopenbaard zou worden in Christus Jezus.

De wet is echter niet afgeschaft maar de standaard ligt nog hoger!

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
21 Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doden; maar zo wie doodt, die zal strafbaar zijn door het gericht.
22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
23 Zo gij dan uw gave zult op het altaar offeren, en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft;
24 Laat daar uw gave voor het altaar, en gaat heen, verzoent u eerst met uw broeder, en komt dan en offert uw gave.
25 Weest haastelijk welgezind jegens uw wederpartij, terwijl gij nog met hem op den weg zijt; opdat de wederpartij niet misschien u den rechter overlevere, en de rechter u den dienaar overlevere, en gij in de gevangenis geworpen wordt.
26 Voorwaar, Ik zeg u: Gij zult daar geenszins uitkomen, totdat gij den laatsten penning zult betaald hebben.
27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
31 Er is ook gezegd: Zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheidbrief.
32 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzake van hoererij, die maakt, dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen, die doet overspel.
33 Wederom hebt gij gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult den eed niet breken, maar gij zult den Heere uw eden houden.
34 Maar Ik zeg u: Zweert ganselijk niet, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods;
35 Noch bij de aarde, omdat zij is de voetbank Zijner voeten; noch bij Jeruzalem, omdat zij is de stad des groten Konings;
36 Noch bij uw hoofd zult gij zweren, omdat gij niet een haar kunt wit of zwart maken;
37 Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is uit den boze.
38 Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
40 En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel;
41 En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.
42 Geeft dengene, die iets van u bidt, en keert u niet af van dengene, die van u lenen wil.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47 En indien gij uw broeders alleen groet, wat doet gij boven anderen? Doen ook niet de tollenaars alzo?
48 Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Zou Jezus al deze principes aan het kruis genageld hebben denk je?

De wet is aan het kruis genageld in de zin dat Jezus de eis van de wet dat de zondaar zal sterven vervuld heeft, en dat de persoon die in Christus is dus ook niet meer onder de wet is. In plaats van dat hij verdoemd en gestorven is, heeft hij genade verkregen en leeft. Hij is niet onder wet, maar onder genade.

Maar dit schaft de heilige en goede en rechtvaardige principes van de wet niet af!

So what lessons are there for us in this text? I'll mention three in closing. First, God has devoted over a thousand years of history (from Moses to Christ) to help us see ourselves in the failures of Israel. He aims to make visible the exceeding sinfulness of sin and the depth and subtlety of our own pride and insubordination. Therefore, we should look and be appalled in the mirror of God's law. And we should admit that there are yet roots of independence and pride and distrust to be dug out.

Second, we should cherish Christ and adore the grace that opened our hearts to receive him. The lesson of the law is that we are utterly dependent on grace to remove our heart of stone and give us a soft heart of faith and love. Contrition, humility, lowliness, gratitude -- let your heart be filled with these as you recall, "where sin abounded, grace much more abounded" (Rom. 5:20).

Als ik ervoor kies om de sabbat te houden, dient het de Heilige Geest te zijn die mij hiertoe inspireert, in erkenning van het feit dat Jezus Christus mij verlost heeft van de vloek van de wet, van de dood waar ik onherroepelijk tot veroordeeld was.

Zoals de Israeliet de sabbat diende te onderhouden om te gedenken dat God hem verlost had.

Dit maakt dat de sabbat een teken is voor Gods volk is. Het is een teken dat je gerechtvaardigd bent door geloof, en niet een legalistische daad om gerechtvaardigd te worden!

Sabbatviering wordt dan dus een gevolg van het feit dat je rechtvaardig verklaard bent (gered), in plaats van een reden waarom je rechtvaardig verklaard wordt.

Gods geest gebiedt ons hetzelfde te doen als de Israelieten en plaatst ons daarmee niet onder wet, maar God manifesteert zijn genade naar ons toe wanneer het Gods Heilige Geest is die ons ertoe beweegt de sabbat in dankbaarheid en blijdschap te vieren.
1. In exodus was er al sprake van een wet voor Sinai. Dat staat in de bijbel, de sabbath was ook al gegeven voor Sinai maar pas na de uittocht uit Egypte. Hoe hadden ze anders de wet kunnen houden terwijl ze niet vrij waren in Egypte?Ze waren immers slaven. De wet werd pas gecodificeerd op de Sinai.

2.Jezus liet idd de ware betekenis van de wet zien, daarmee wou Jezus aantonen dat alleen Hij de wet perfect kon houden. Dit wordt later bevestigd door de apostelen. Jezus kwam de wet perfect houden zodat iedereen die in Hem gelooft eeuwig leven ontvangt. Jezus heeft het zondeprobleem dus al voor ons opgelost indien we alleen maar in Hem geloven.

3. We staan idd onder genade en niet onder de wet. Desalniettemin zijn we niet wetteloos. Een nieuw priesterschap vereist immers een nieuwe wet. We worden opgeroepen lief te hebben en zo de wet te vervullen; maar niet voor onze redding!

4. Jezus is onze sabbatsrust, waarom vasthouden aan een schaduw als je de essentie hebt? ;)
  maandag 25 februari 2013 @ 12:53:09 #156
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123320994
quote:
4s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:05 schreef pappao het volgende:

[..]

[..]

1. Je kan je zondige natuur niet "overwinnen". Je zondige natuur kan hooguit overschaduwd worden door de kracht van de Heilige Geest.

2. Religie= doen. christelijk geloof=geloof. Als je tot de eerste categorie behoort ben je vanuit bijbels optiek helaas geen christen. Werken heeft niks met rechtvaardiging te maken.

3. Jezus maakte zichzelf als God zijnde leeg en werd een God in menselijk vlees met tijdelijke menselijke beperkingen zodat hij zich kan associeren met onze pijn en moeite etc. Jezus was dus op een bepaalde wijze afhankelijk van de hemelse Vader.
  maandag 25 februari 2013 @ 12:56:48 #157
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123321101
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het enige wat inderdaad overblijft is onze keuze om ons te onderwerpen aan Gods wil. Onze menselijke natuur zal zich volledig verzetten tegen de impulsen die de Geest ons vervolgens zal geven, maar door in gebed te blijven en te accepteren wat Gods ons voorschotelt zal het vlees gedood worden en zullen we leven door de Geest. En dat is wat de ware rust geeft!

28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Het prachtige aan dit soort discussies vind ik dat er een heleboel teksten opduiken die alles ineens zonneklaar presenteren - de relaties tussen wet, genade, de messias, de sabbatsrust, alles is 1! Alles getuigt van de regeneratie door Gods geest via rechtvaardiging door geloof!

10 Want het zal geschieden ten zelven dage, dat de heidenen naar den Wortel van Isaï, Die staan zal tot een banier der volken, zullen vragen, en Zijn rust zal heerlijk zijn.
11 Want het zal geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrië, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee.
12 En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israël verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen, van de vier einden des aardrijks.
13 En de nijd van Efraïm zal wegwijken, en de tegenpartijders van Juda zullen uitgeroeid worden; Efraïm zal Juda niet benijden, en Juda zal Efraïm niet benauwen.
14 Maar zij zullen den Filistijnen op den schouder vliegen tegen het westen, en zij zullen te zamen die van het oosten beroven; aan Edom en Moab zullen zij hun handen slaan, en de kinderen Ammons zullen hun gehoorzaam zijn.
15 Ook zal de HEERE den inham der zee van Egypte verbannen, en Hij zal Zijn hand bewegen tegen de rivier, door de sterkte Zijns winds; en Hij zal dezelve slaan in de zeven stromen, en Hij zal maken, dat men met schoenen daardoor zal gaan.
16 En er zal een gebaande weg zijn voor het overblijfsel Zijns volks, dat overgebleven zal zijn van Assur, gelijk als Israël geschiedde ten dage, toen het uit Egypteland optoog. Jesaja 10

En dit zal volgen op Daniel 11:

40 En op den tijd van het einde, zal de koning van het Zuiden tegen hem met hoornen stoten; en de koning van het Noorden zal tegen hem aanstormen, met wagenen, en met ruiteren, en met vele schepen; en hij zal in de landen komen, en hij zal ze overstromen en doortrekken.
41 En hij zal komen in het land des sieraads, en vele landen zullen ter nedergeworpen worden; doch deze zullen zijn hand ontkomen, Edom en Moab, en de eerstelingen der kinderen Ammons.
42 En hij zal zijn hand aan de landen leggen, ook zal het land van Egypte niet ontkomen.
43 En hij zal heersen over de verborgen schatten des gouds en des zilvers, en over al de gewenste dingen van Egypte; en die van Libye, en de Moren zullen in zijn gangen wezen.
44 Maar de geruchten van het Oosten en van het Noorden zullen hem verschrikken; daarom zal hij uittrekken met grote grimmigheid om velen te verdelgen en te verbannen.
45 En hij zal de tenten van zijn paleis planten tussen de zeeën aan den berg des heiligen sieraads; en hij zal tot zijn einde komen, en zal geen helper hebben. Daniel 11

Het is uiteindelijk God die de grote overwinnaar is, en niet de antichrist (koning van het noorden).

Hoe werden de vijanden van de Israelieten uiteindelijk verslagen? Door geloof.
Zo ook aan het einde. De enige maneir om victorieus het beloofde land binnen te gaan is door een volledig geloof in en vertrouwen op God voor alles wat God van ons vraagt en ons belooft. Het is God die in dit alles straalt als de victorieuze koning, degene die de prijs betaald heeft en Zijn volk aan de hand neemt om hen het eeuwige leven te geven.
Idd is God de grote overwinnaar. Daar zijn we het over eens. Alleen je zoekt teveel in jezelf en te weinig in Jezus. Daarmee werp je ook onnodige barrieres op voor ongelovingen. Redding volgens het ZDA vereist minstens een semester aan onbijbelse bijbelstudie, en dan nog is het maar afwachten of ej het wel redt in het onderzoekend oordeel. :') |:( Het bijbelse evangelie is simpel; geloof en je hebt eeuwig leven.

Ali, als je vandaag zou sterven, zou je dan naar de hemel gaan? Ben je goed genoeg om nu gered te worden?
  maandag 25 februari 2013 @ 13:11:06 #158
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123321585
Sabbath as a creation ordinance

7th Day Adventists (and other Sabbatarians) are confident in their teaching that "the Sabbath "was practiced before the Law of Moses. Every time they see the word commandment, its either the 10 or is the Sabbath. This is not much different from those who believe one must be baptized to be saved. Every time they see cleansing or baptism it must mean water.

Sabbatarians insist this rest on the 7th day was given to Adam and Eve and to the world but you can search the scriptures in vain for a Sabbath that man rested on before Moses’ time. There is no record of one in scripture, Its just not there. So their argument is from silence. While they argue this way for the 10 commandments practiced without any scripture record, they won't let us do the same for Sunday.

God gave only two basic commandments to Adam and Eve before the fall, they transgressed because they did not obey what? Not the 10. The only commandments God gave Adam were to keep the garden (as well as be fruitful and multiply) Gen. 2:5, and not to eat from the tree of the knowledge of good and evil. A do and don’t commandment. The scripture has no reference to the ten commandments , nor to the Sabbath, to see it as such it is inserting what you want it to say. Law keepers state the violating of the 10 are what shows sin, but it was not any of the 10 that Adam and Eve broke that brought sin to all mankind. It was only later that God developed the moral code. In Gen.4:15 He prohibited the death penalty and in Gen. 9:4 He gave the the law for retribution on murder.

What of Abraham he kept the commandments right? I was personally told by one of their evangelists that Abraham kept the 10 commandments and he then went straight to Gen.26:5. "because Abraham obeyed My voice and kept My charge, My commandments, My statutes, and My laws." So Abraham kept the Sabbath! Their logic is that this was commandments, therefore he kept the Sabbath. They assume what is needed be proved, that this was the 10 commandments. This was 430 years before the Decalogue was given as Paul points out in Gal. 3:16, 17. How could he keep what was not yet given?

Anything which God commands at any time would be called "his commandments, or laws." We find God verbally and personally spoke To Abraham to leave Ur in Gen.12, that is a commandment. He gave him the law of circumcision in Gen.21:4. So Abraham obeyed God to circumcise his son as God commanded." These and other commands are the commandments Gen.26 is referring to.

The Decalogue was not given until Moses, 2500 years after the creation. Ex. 20; Deut. 5:2-6. Paul states this clearly in Gal.3:15 that it came 430 years after Abraham. To deny this is to clearly ignore the clear passages. If the Ten commandments were not existent before Moses, then the 4th commandment was not instituted either. The only way to prove it was is to find a command or practice before Moses, otherwise one is arguing from silence.

The first Occurrence of the word "Sabbath" Shabbat is found in Exodus 16:22-23. The very fact that the word Shabbat occurs the first time for Israel to cease or rest from work shows it was not used before this." And so it was, on the sixth day, that they gathered twice as much bread,. And all the rulers of the congregation came and told Moses. Then he said to them, 'This is what the Lord has said: 'Tomorrow is a Sabbath rest, a holy Sabbath to the Lord. Bake what you will bake today, and boil what you will boil; and lay up for yourselves all that remains, to be kept until morning. The text in verse 23-30 indicates that this was a new experience for Israel. They were not used to keeping the Sabbath before this time. If this law was so well known, why the need of such instruction? Was Moses so ignorant of the basic laws of God as to be told them in this manner? The answer is that this was a new law, set before the people for the very first time. See, said Moses, to the people, "for that the Lord has given you the Sabbath, therefore he gives you on the sixth day the bread of two days’. Let every man remain in his place; let no man go out of his place on the seventh day." So the people rested on the seventh day." (vs.28-30). This is why God stated in vs.28 "how long do you refuse to keep my commandments and my laws?" The next day some went out to gather the manna because they were not accustom to resting, since they worked 7 days a week in Egypt. If this was a command known since the beginning of time they would not have reacted this way. Sabbatarians say see they were scolded for not remembering the commandment proves it was practiced long before . The command was not just to stay home and rest on the Sabbath, but to gather twice as much the day before, bake the day before. Vs.16 tells us that the Lord commanded for each to gather according to their need.

When the commandments are give later on Mt. Sinai, the Sabbath is included and they are told to remember the Sabbath and keep it holy. Why ? This was the commandment God gave them after their release from bondage, they had worked in slavery for over 400 years with no days off. God was giving them a day in which they could enter in to rest. However they already broke it by not remembering and he was angry at them saying," why don’t you keep my commandments." Here God was giving them a gift, the same day he rested after he worked by creating and he was now giving it to Israel.

The scripture specifically says Deut.5: 3" The Lord made not this covenant with our fathers, but with us..."The Sabbath being the seal of the Covenant. Scripture is saying no one had this to obey until their generation. Not Job not Abraham, Isaac or Jacob.

Moses wrote the creation account found in Genesis during the time of the Exodus, at the reception of the law from God. There were no known written records before this, so how could anyone be keeping this law? Exodus 20:11 shows that the Sabbath day was first given as a command to the Israelites in Ex16. How could this be a command for everyone living from the beginning ? Was it by word of mouth ? It certainly wasn’t written in a book, and it was not found in the scriptures given by Moses.

Sabbatarians use their circular reasoning to invent a new definition of "commandments" that is limited strictly to the 10.They then divide the commandments up into parts to validate their predilection of 10. Theirs is the perfect example of not seeing the forest because of a single tree.

To the 7th day Adventists and other law keepers there is grace for the penalty of breaking the Sabbath day but not the one who doesn’t keep it as a day. Yet the bible shows there is a punishment for a law being broken whether it is moral or ceremonial.

There is no record that anyone prior to Ex 16 kept the Sabbath: Yet the Patriarchs were instructed regarding numerous commands, offerings. Lets do a sequential order as best as possible. Marriage, Gen. 2:24 and Gen.34:9 Gen. 4:3-4 , Altars of sacrifice Gen. 8:20 , Priesthood, Gen. 14:18 Circumcision, Gen. 17:10 . Why is the "Most important" the "Most Holy day" the Sabbath command that is supposedly kept by all missing? Simple. I know you know the answer, because there wasn’t any command given prior to Ex.16.

Proofs found in scripture: Exod. 31:12-17 And the LORD spoke to Moses, saying, "Speak also to the children of Israel, saying: 'Surely My Sabbaths you shall keep, for it is a sign between Me and you throughout your generations, that you may know that I am the LORD who sanctifies you. 'You shall keep the Sabbath, therefore, for it is holy to you… Therefore the children of Israel shall keep the Sabbath, to observe the Sabbath throughout their generations as a perpetual covenant.17 'It is a sign between Me and the children of Israel forever."

Neh.9:13-14 "You came down also on Mount Sinai, and spoke with them from heaven, and gave them just ordinances and true laws, good statutes and commandments. You made known to them Your holy Sabbath, and commanded them precepts, statutes and laws, by the hand of Moses Your servant," also Deut.5: 3. This verse is bad news for strict Sabbatarians! If it was given originally to all mankind it would not be given to Israel and it certainly would not be sign for them if everyone already had it. Gal 3:17 It tells us the laws were only given to Israel for a distinct period of time, they were never made permanent. The law came 430 years after the covenant made with Abraham, and it continued to be in effect until the seed should come, who is Christ. This covenant was an addition to the one made with Abraham. It had a definite starting point which was at Mount Sinai where the law was given to Moses by God (Exodus chpt.19-31). But it also had an ending point: the arrival of Christ, Jn.1:17: "the law came through Moses grace and truth through Jesus Christ." The law came down from the Mountain with Moses, the Gospel Christ was handed down to all people from Calvary's mountain . Rom.5:13-14: " For until the law sin was in the world, but sin is not imputed when there is no law (For until the law sin was in the world, but sin is not imputed when there is no law. Nevertheless death reigned from Adam to Moses." Notice Paul gives Moses as the starting point for the law. A look at Galatians 3:19 ,25 illustrates this point quite clearly. (Deut. 5:12-15). These laws were for the people of Israel alone to guide to educate them to live before God.

Ezekiel 20:12:" Moreover also I gave them my Sabbaths, to be a sign between me and them, that they might know that I am Lord that sanctifieth them." "And hallow my Sabbaths; and they shall be a sign between me and you, that you may know that I am Yahweh your God." (20:20). He is referring back to Mt. Sinai.

Deut.4:8: "And what great nation is there that has such statutes and righteous judgments as are in all this law which I set before you this day ?"

Deut. 4:40: "You shall therefore keep His statutes and His commandments which I command you today, that it may go well with you and with your children after you, and that you may prolong your days in the land which the LORD your God is giving you for all time." This was the purpose so they may have long life in the promised land which means Israel only.

The Sabbath was not sanctified until after God rested, not before. It was to commemorate his rest from his creative work. (Gen. 2:2; Ex 20:11). Gen.2:2 tells us the reason, because he rested vs.3, but not the time that God sanctified the Sabbath. This proves that the Sabbath could not be part of God's eternal law in heaven previous to creation! The Bible no where says when he sanctified it, only that it was after God rested. It was on only one 7th day God rested, not every 7th day. God still did not reveal the Sabbath in Eden and there is absolutely no evidence that anyone kept the Sabbath prior to Ex 16.. Genesis was written during the time of Moses, not before, as far as we can tell there were probably oral traditions because we see Job sacrificing. Neither Adam or Abraham had the book of Genesis! God told the Jews in the wilderness about the Sabbath For the first time. God instructed Moses to change the calendar, their departure from Egypt became "the beginning... the first month of the year to you" ( Ex.12: 2). From this new date, the Sabbath observance was observed in the wilderness. Moses himself, required instruction which he then passed on to the people. It is kept as a memorial of the Exodus in Ez.20:2,20 not of Gods resting in creation. Only Israel had the law, Deut. 4:8 "And what great nation is there that has such statutes and righteous judgments as are in all this law which I set before you this day"?

From the early Church JUSTIN 150 AD: Moreover, all those righteous men already mentioned [after mentioning Adam. Abel, Enoch, Lot, Noah, Melchizedek, and Abraham], though they kept no Sabbaths, were pleasing to God; and after them Abraham with all his descendants until Moses... And you were commanded to keep Sabbaths, that you might retain the memorial of God. For His word makes this announcement, saying, "That you may know that I am God who redeemed you." (Dialogue With Trypho the Jew, 150-165 AD, Ante-Nicene Fathers , vol. 1, page 204)

The Jews personified the Sabbath, they greeted her as a bride coming into the chambers (when they were in the temple on the eve of the Sabbath). This in time became like Idol worship, where a day became more important than all the other commands. So it is today with some Sabbatarians their focus is on the day to correct everyone on when to worship.

The Sabbath was a sign between God and Israel ONLY! Ex.31:13-17 this is why we find the early Jewish believers keeping it. Paul had instructed the believers in Rome that they were at liberty to set aside any day they chose exclusively unto God, as long as they did not interfere with the liberty of others; that is the Spirit and the intent of the NT. But the Keepers of the law, the Judaizers, in the first century are very much like the 7th Day Adventists of our time. They demanded that all should observe this ordinance of the law, maintaining that it is essential to salvation. This teaching is condemned by the Apostle Paul who rebuked them sharply on that point that to add to the Gospel destroys the work on the cross. Sabbatarians need to quit majoring in the minor issues and major on the major ones, the saving power of Christ crucified for salvation and the Christian life under grace. It will matter little which day you worshipped on, if your life did not start or end in the cross.
pi_123322966
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:56 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Idd is God de grote overwinnaar. Daar zijn we het over eens. Alleen je zoekt teveel in jezelf en te weinig in Jezus. Daarmee werp je ook onnodige barrieres op voor ongelovingen. Redding volgens het ZDA vereist minstens een semester aan onbijbelse bijbelstudie, en dan nog is het maar afwachten of ej het wel redt in het onderzoekend oordeel. :') |:( Het bijbelse evangelie is simpel; geloof en je hebt eeuwig leven.

Ali, als je vandaag zou sterven, zou je dan naar de hemel gaan? Ben je goed genoeg om nu gered te worden?
Ik heb nu juist aan proberen te geven dat het Gods geest is die alle vruchten produceert, en niet ik.

Het geloof leidt tot verzoening en de verzoening tot het ontvangen van de heilige geest en de heilige geest is het eeuwige leven.

Mijn redding hangt niet af van of ik goed ben of niet, want alleen God is goed, maar of God mij genade geeft.

Wellicht is het hele idee 'geloof alleen en je gaat naar de hemel' wel onbijbels? Wat zegt Paulus?

8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;
11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
12 Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.
13 Broeders, ik acht niet, dat ik zelf het gegrepen heb.
14 Maar een ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.

Als Paulus zegt dat hij jaagt naar deelname aan de opstanding van de doden voor het eeuwige leven, waarom zou ik dan zeggen 'ik zal opstaan uit de doden ter eeuwige leven'?

Er is iets mis met de theologie die je nu adopteert.

Dat komt omdat men rechtvaardiging verkleint heeft tot de initiele acceptatie van Jezus Christus en de heiligmaking uitsluit.
pi_123323049
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:11 schreef wiseguy-23 het volgende:
Sabbatarians insist this rest on the 7th day was given to Adam and Eve and to the world but you can search the scriptures in vain for a Sabbath that man rested on before Moses’ time
Dit is natuurlijk een subtiele verdraaiing van wat de tekst in ieder geval wel aangeeft.

De tekst geeft aan dat de zevende dag al sabbat was. (exodus 16).
Er staat inederaad niet expliciet dat de mens ook ruste op die dag (al weten we van geschiedschrijving dat de babyloniers rustten de zevende dag - waar kwam die traditie vandaan?)
Maar de sabbat was er wel degelijk.

[ Bericht 32% gewijzigd door Ali_Kannibali op 25-02-2013 14:38:22 ]
  maandag 25 februari 2013 @ 14:33:28 #161
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123324469
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik heb nu juist aan proberen te geven dat het Gods geest is die alle vruchten produceert, en niet ik.

Het geloof leidt tot verzoening en de verzoening tot het ontvangen van de heilige geest en de heilige geest is het eeuwige leven.

Mijn redding hangt niet af van of ik goed ben of niet, want alleen God is goed, maar of God mij genade geeft.

Wellicht is het hele idee 'geloof alleen en je gaat naar de hemel' wel onbijbels? Wat zegt Paulus?

8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;
11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
12 Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.
13 Broeders, ik acht niet, dat ik zelf het gegrepen heb.
14 Maar een ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is, en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus.

Als Paulus zegt dat hij jaagt naar deelname aan de opstanding van de doden voor het eeuwige leven, waarom zou ik dan zeggen 'ik zal opstaan uit de doden ter eeuwige leven'?

Er is iets mis met de theologie die je nu adopteert.

Dat komt omdat men rechtvaardiging verkleint heeft tot de initiele acceptatie van Jezus Christus en de heiligmaking uitsluit.
FF de tekst in gewoon Nederlands:

1Voor het overige, broeders en zusters, laat de Heer uw vreugde blijven. Ik heb er geen moeite mee te herhalen wat ik u al geschreven heb; het is voor uw eigen bestwil. 2Pas op voor die honden met hun kwalijke praktijken, pas op voor die versnijdenis van ze! 3Wij zijn het die besneden zijn, wij verrichten onze dienst door de Geest van God en laten ons voorstaan op Christus Jezus, niet op onszelf, 4hoewel ik redenen genoeg zou hebben om op mezelf te vertrouwen. Als anderen menen dat te kunnen doen, dan kan ik dat zeker. 5Ik werd besneden toen ik acht dagen oud was en behoor tot het volk van Israël, tot de stam Benjamin, ik ben een geboren Hebreeër met de wetsopvatting van een farizeeër 6en heb de gemeente fanatiek vervolgd. Aan wat er in de wet over gerechtigheid staat, voldeed ik volledig. 7Maar wat voor mij winst was, ben ik omwille van Christus als verlies gaan beschouwen. 8Sterker nog, alles beschouw ik als verlies. Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. Ik wilde Christus winnen 9en één met hem zijn – niet door mijn eigen rechtvaardigheid omdat ik de wet naleef, maar door die van God, de rechtvaardigheid die er is door het geloof in Christus. 10Ik wil Christus kennen en de kracht van zijn opstanding ervaren, ik wil delen in zijn lijden en aan hem gelijk worden in zijn dood, 11in de hoop misschien ook zelf uit de dood op te staan.

12Niet dat ik al zover ben en mijn doel al heb bereikt. Maar ik houd vol in de hoop eens dat te kunnen grijpen waarvoor Christus Jezus mij gegrepen heeft. 13Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. 14Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept. 15Hierop moeten wij ons allen als volmaakte mensen richten. Mocht u er op enig punt anders over denken, dan zal God het u wel duidelijk maken. 16In ieder geval, laten we op de ingeslagen weg voortgaan.

Deze context geeft toch duidelijk aan dat rechtvaardiging alleen door geloof in Jezus is en dat we niet onze eigen rechtvaardigheid moeten zoeken? De schrijver geeft aan dat zolang hij gelooft in Jezus hij weet dat hij naar de hemel kan gaan. Er is echter altijd het risico van geloofsafval. Het betreft hier een Jood die dacht vanuit eigen rechtvaardigheid eeuwig leven te mogen ontvangen en er nu achter is gekomen dat redding alleen mogelijk is door Jezus' rechtvaardigheid eigen te maken. Zolang hij dus niet terugvalt op de Joodse wet en in Jezus gelooft is hij dus gered. Merk ook op dat Paulus later toegeeft dat hij zich bij de Joden voordeed als een Jood om hun voor Christus te kunnen winnen. Paulus zoekt dus common ground en van daaruit overtuigt hij de Joden om op Jezus te vertrouwen.

Nogmaals, heiligmaking en rechtvaardiging zijn twee losstaande dingen. Heiliging volgt na rechtvaardiging.
  maandag 25 februari 2013 @ 14:34:21 #162
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123324502
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een subtiele verdraaiing van wat de tekst in ieder geval wel aangeeft.

De tekst geeft aan dat de zevende dag al sabbat was. (exodus 16).
Er staat inederaad niet expliciet dat de mens ook ruste op die dag (al weten we van geschiedschrijving dat de babyloniers rustten de zevende dag - waar kwam die traditie vandaan?)
Maar de sabbat was er wel degelijk.
Je leest niet goed. Voor Mozes' tijd! De sabbath werd in exodus 16 gegeven in je raadt het al, Mozes' tijd/ ;)
pi_123324665
The Sabbath was not sanctified until after God rested, not before. It was to commemorate his rest from his creative work. (Gen. 2:2; Ex 20:11). Gen.2:2 tells us the reason, because he rested vs.3, but not the time that God sanctified the Sabbath. [/quote]

Wat zou in de chronologie van genesis het meest voor de hand liggende moment zijn om de zevende dag te heiligen?

De zevende dag ruste God. Een nieuwe cyclus van 7 dagen was aangebroken.
Vers 3 volgt na vers 2. Het lijkt er dus op dat God de zevende dag (elke volgende zevende dag in de week-cyclus) zegende na afloop van de zevende dag.
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
4 Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte.

Hij zegent ten dage als de Hij de aarde en de hemel maakt.

quote:
This proves that the Sabbath could not be part of God's eternal law in heaven previous to creation! The Bible no where says when he sanctified it, only that it was after God rested. It was on only one 7th day God rested, not every 7th day. God still did not reveal the Sabbath in Eden and there is absolutely no evidence that anyone kept the Sabbath prior to Ex 16.. Genesis was written during the time of Moses, not before,
Dat wil niet zeggen dat we Genesis moeten lezen vanuit het tijdsperspectief van Mozes.

quote:
as far as we can tell there were probably oral traditions because we see Job sacrificing. Neither Adam or Abraham had the book of Genesis! God told the Jews in the wilderness about the Sabbath For the first time. God instructed Moses to change the calendar,
Moest hij werkelijk de kalender veranderen? Of diende dit slechts om in de kalender van God te treden die vanaf het begin er al was, alleen waar men van afgeweken was door 400 jaar in Egypte te blijven? Het lijkt me sterk dat God de kalender liet veranderen vanaf Mozes, want vanaf genesis was het Gods bedoeling om onderscheid te maken in dagen, jaren, maanden:

14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!:

quote:
their departure from Egypt became "the beginning... the first month of the year to you" ( Ex.12: 2). From this new date, the Sabbath observance was observed in the wilderness. Moses himself, required instruction which he then passed on to the people. It is kept as a memorial of the Exodus in Ez.20:2,20 not of Gods resting in creation. Only Israel had the law, Deut. 4:8 "And what great nation is there that has such statutes and righteous judgments as are in all this law which I set before you this day"?
Ik vind het bijzonder vreemd dat men het hele gebod uit Exodus 20 waarin de schepping genoemd wordt hier negeert en slechts deuteronomium, wat na Exodus kwam, in acht neemt.
pi_123324752
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:34 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Je leest niet goed. Voor Mozes' tijd! De sabbath werd in exodus 16 gegeven in je raadt het al, Mozes' tijd/ ;)
Probeer alsjeblieft 1 ding te begrijpen.

Het is niet het gebod dat de sabbat definieert maar de heiliging.

Het gebod dient slechts om de sabbat die al bestaat te observeren.

Van het feit dat Mozes de rustdag 'heilige sabbat' noemt, blijkt dat God de zevende dag al had geheiligd voordat Hij het gebod gaf.

23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.

De sabbat (geheiligde rustdag) bestond dus al voordat God Mozes opdroeg hem te houden.

Geheiligd wil zeggen apart gezet, gemaakt voor heilige/religieuze doeleinden. De zevende dag is een dag apart.
Aan het einde van de creatieweek zette God de zevende dag apart als rust en voor religieuze doeleinden.
Dat men nog geen direct gebod had ontvangen om hem te observeren wil niet zeggen dat de dag nog niet apart was gezet. Uit het gebod in exodus 20, waarin het genesisverhaal geciteerd wordt, blijkt dat de heiliging sloeg op de eerste zevende dag en dat die dag al sabbat wordt genoemd:

11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

want er staat dat hij 'zegende', en 'heiligde' de sabbatdag. Dat is gekopieerd uit genesis 2 en dient dus in die tijdsperiode gelezen te worden. Het is nogal een uit het verband rukken van de tekst om de gehele creatie in die tijd van de creatie te lezen, maar ineens de zegening en heiliging van de zevende dag in Mozes' tijd te plaatsen.

[ Bericht 28% gewijzigd door Ali_Kannibali op 25-02-2013 14:46:51 ]
  maandag 25 februari 2013 @ 14:47:32 #165
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123325001
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
The Sabbath was not sanctified until after God rested, not before. It was to commemorate his rest from his creative work. (Gen. 2:2; Ex 20:11). Gen.2:2 tells us the reason, because he rested vs.3, but not the time that God sanctified the Sabbath.
Wat zou in de chronologie van genesis het meest voor de hand liggende moment zijn om de zevende dag te heiligen?

Vers 3 volgt na vers 2. Het lijkt er dus op dat God de zevende dag (elke volgende zevende dag in de week-cyclus) zegende na afloop van de zevende dag.
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
4 Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte.

[..]

Dat wil niet zeggen dat we Genesis moeten lezen vanuit het tijdsperspectief van Mozes.

[..]

Moest hij werkelijk de kalender veranderen? Of diende dit slechts om in de kalender van God te treden die vanaf het begin er al was, alleen waar men van afgeweken was door 400 jaar in Egypte te blijven? Het lijkt me sterk dat God de kalender liet veranderen vanaf Mozes, want vanaf genesis was het Gods bedoeling om onderscheid te maken in dagen, jaren, maanden:

14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!:

[..]

Ik vind het bijzonder vreemd dat men het hele gebod uit Exodus 20 waarin de schepping genoemd wordt hier negeert en slechts deuteronomium, wat na Exodus kwam, in acht neemt.
[/quote]
Ali,

Zou je wellicht teksten van www.jongerenbijbel.nl kunnen gebruiken? Die ouderwetse taal is lastig te doorgronden namelijk. :)

Mbt de kalender, ik heb geen idee, het is pure speculatie te stellen dat er sprake was van weken vanaf de schepping. Alhoewel dit natuurlijk niet onmogelijk is. Desalniettemin bewijst het niet dat de Sabbath voor Mozes' tijd werd gehouden.

Nogmaals, exodus 20 gaat over waarom de Joden de zevende dag moesten heiligen en bijvoorbeeld niet de 1e of de 3e dag etc. Het is net als je verjaardag, je viert elke 365e dag, waarom? omdat je toen geboren werd. ;)
pi_123325211
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:47 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

quote:
Ali,

Zou je wellicht teksten van www.jongerenbijbel.nl kunnen gebruiken? Die ouderwetse taal is lastig te doorgronden namelijk. :)
Ik ben niet zo van de jip en janneke taal bijbels, die doen vaak tekort aan het grieks en hebreeuws. Indien je iets niet snapt, vraag het dan.

quote:
Mbt de kalender, ik heb geen idee, het is pure speculatie te stellen dat er sprake was van weken vanaf de schepping. Alhoewel dit natuurlijk niet onmogelijk is. Desalniettemin bewijst het niet dat de Sabbath voor Mozes' tijd werd gehouden.
God had speciaal de maan en de zon gemaakt voor het aanduiden van tijd. Zou hij daarmee hebben gewacht tot de exodus? Of sprak men al voor de exodus over jaren en dergelijke? Het antwoord is in genesis 8, lang voordat er een jood was:

13 En het geschiedde in het zeshonderd en eerste jaar, in de eerste maand, op den eersten derzelver maand, dat de wateren droogden van boven de aarde; toen deed Noach het deksel der ark af, en zag toe, en ziet, de aardbodem was gedroogd.
14 En in de tweede maand, op den zeven en twintigsten dag der maand, was de aarde opgedroogd.

quote:
Nogmaals, exodus 20 gaat over waarom de Joden de zevende dag moesten heiligen en bijvoorbeeld niet de 1e of de 3e dag etc. Het is net als je verjaardag, je viert elke 365e dag, waarom? omdat je toen geboren werd. ;)
Exodus 20 geeft de tien geboden. Het 4e gebod zegt:

9 Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

Het gebod is dus om niet te werken op de sabbatdag. Het is niet het niet werken dat de sabbat maakt, maar de heiliging. En omdat de dag geheiligd is (apart gezet voor religieuze doeleinden), dient men niet te werken.
  maandag 25 februari 2013 @ 15:00:17 #167
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123325487
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Probeer alsjeblieft 1 ding te begrijpen.

Het is niet het gebod dat de sabbat definieert maar de heiliging.

Het gebod dient slechts om de sabbat die al bestaat te observeren.

Van het feit dat Mozes de rustdag 'heilige sabbat' noemt, blijkt dat God de zevende dag al had geheiligd voordat Hij het gebod gaf.

De sabbat (geheiligde rustdag) bestond dus al voordat God Mozes opdroeg hem te houden.

Geheiligd wil zeggen apart gezet, gemaakt voor heilige/religieuze doeleinden. De zevende dag is een dag apart.
Aan het einde van de creatieweek zette God de zevende dag apart als rust en voor religieuze doeleinden.
Dat men nog geen direct gebod had ontvangen om hem te observeren wil niet zeggen dat de dag nog niet apart was gezet. Uit het gebod in exodus 20, waarin het genesisverhaal geciteerd wordt, blijkt dat de heiliging sloeg op de eerste zevende dag en dat die dag al sabbat wordt genoemd:

want er staat dat hij 'zegende', en 'heiligde' de sabbatdag. Dat is gekopieerd uit genesis 2 en dient dus in die tijdsperiode gelezen te worden. Het is nogal een uit het verband rukken van de tekst om de gehele creatie in die tijd van de creatie te lezen, maar ineens de zegening en heiliging van de zevende dag in Mozes' tijd te plaatsen.
God zette de zevende dag apart om van zijn schepping te genieten. Hij zegende en heiligde de sabbatdag. Dat is alles wat er in de bijbel staat. Er staat nergens dat God elke zevende dag heiligde.

Je hebt gelijk dat de sabbath voor de Joden ook een heilige dag was. Jij trekt dan de conclusie dat de sabbat heilig was omdat de eerste zevende dag heilig en gezegend was. Dit is een conclusie die berust op non-bijbelse aannames. De sabbath werd heilig omdat God de sabbath heilig verklaarde aan Mozes. Er is geen sprake van een "ontdekking" van de sabbath door Mozes.
  maandag 25 februari 2013 @ 15:02:56 #168
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123325587
11Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

De sabbat werd dus net als de eerste dag gezegend en heilig verklaard, het was immers een verbondsteken tussen de Joden vanaf de tijd van Mozes en God.
pi_123325647
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:00 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

God zette de zevende dag apart om van zijn schepping te genieten. Hij zegende en heiligde de sabbatdag. Dat is alles wat er in de bijbel staat. Er staat nergens dat God elke zevende dag heiligde.
Waarom zegt Mozes dan 'morgen is de heilige sabbat'?

23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN!

Blijkbaar was ook die dag heilig. Het is voor mij niet meer dan logisch om te concluderen dat elke zevende dag daarna dus heilig was, en aangezien de heiliging plaats vond net na de scheppingsweek, elke zevende dag daarvoor ook heilig was.

quote:
Je hebt gelijk dat de sabbath voor de Joden ook een heilige dag was. Jij trekt dan de conclusie dat de sabbat heilig was omdat de eerste zevende dag heilig en gezegend was. Dit is een conclusie die berust op non-bijbelse aannames. De sabbath werd heilig omdat God de sabbath heilig verklaarde aan Mozes. Er is geen sprake van een "ontdekking" van de sabbath door Mozes.
Nee, de sabbat werd niet heilig omdat God hem heilig verklaarde aan Mozes, maar omdat Hij hem heiligde aan het einde van de zevende dag.

Vervolgens openbaarde God aan Mozes de schepping, de geboden, enzovoorts, die het neerpende.

Mozes ontdekte de sabbat dus niet, maar God ontdekte/openbaarde de sabbat aan Mozes. God communiceerde met Mozes en Mozes als profeet communiceerde door aan het volk.
pi_123325667
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:02 schreef wiseguy-23 het volgende:

De sabbat werd dus net als de eerste dag gezegend en heilig verklaard, het was immers een verbondsteken tussen de Joden vanaf de tijd van Mozes en God.
Hoezo is de eerste dag gezegend en heilig verklaard?
  maandag 25 februari 2013 @ 15:07:32 #171
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123325752
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Waarom zegt Mozes dan 'morgen is de heilige sabbat'?

23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN!

Blijkbaar was ook die dag heilig. Het is voor mij niet meer dan logisch om te concluderen dat elke zevende dag daarna dus heilig was, en aangezien de heiliging plaats vond net na de scheppingsweek, elke zevende dag daarvoor ook heilig was.

[..]

Nee, de sabbat werd niet heilig omdat God hem heilig verklaarde aan Mozes, maar omdat Hij hem heiligde aan het einde van de zevende dag.

Vervolgens openbaarde God aan Mozes de schepping, de geboden, enzovoorts, die het neerpende.

Mozes ontdekte de sabbat dus niet, maar God ontdekte/openbaarde de sabbat aan Mozes. God communiceerde met Mozes en Mozes als profeet communiceerde door aan het volk.
Dat de sabbath heilig was omdat God op de zevende dag rustte en deze dag zegende en heiligde is waar in zoverre dat het beide om de zevende dag gaat. Echter God zegende en heiligde niet elke zevende dag vanaf de schepping. Toen God aan Mozes opdroeg de sabbath te houden werd de sabbath pas heilig verklaard.
  maandag 25 februari 2013 @ 15:08:16 #172
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123325777
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hoezo is de eerste dag gezegend en heilig verklaard?
haha sorry, foutje natuurlijk, moest de zevende dag zijn. :D
pi_123325843
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:07 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Dat de sabbath heilig was omdat God op de zevende dag rustte en deze dag zegende en heiligde is waar in zoverre dat het beide om de zevende dag gaat. Echter God zegende en heiligde niet elke zevende dag vanaf de schepping.
God zegende niet elke zevende dag apart maar God heeft de wereld zo gemaakt dat de tijd in cycli verloopt: de aarde draait om de zon, de maan draait om de aarde, en de aarde om zijn as. We draaien in rondjes. Dagen volgen dagen op, weken volgen weken op, maanden volgen maanden op, en wanneer het jaar vol is, beginnen we weer opnieuw met tellen. Zo is het ook met de weken. De zevende dag van de week die zich steeds herhaalt is geheiligd en heet 'sabbat'. Volgens jou redenering zou niet elke zevende dag 'sabbat' heten maar alleen de eerste zevende dag.

quote:
Toen God aan Mozes opdroeg de sabbath te houden werd de sabbath pas heilig verklaard.
Dat is niet waar.

Dit was niet op het moment dat God opdroeg de sabbat te houden maar net na de voltooiing van de schepping.

Opnieuw zou je vers 3 ineens volledig uit zijn chronologische context moeten rukken en die plaatsen in de tijd na de Exodus om jouw argument kloppend te maken.

Er is niets in genesis wat wijst op de noodzaak van zo'n interpretatie omdat het om een historie gaat, en deze tekst niet dient als reden waarom God aan Mozes gebiedt wat Hij gebiedt.

Vers 3 wijst erop dat de zegening en heiliging deel uitmaakt van de 'geboorte des hemels en der aarde'.

[ Bericht 17% gewijzigd door Ali_Kannibali op 25-02-2013 15:15:56 ]
  maandag 25 februari 2013 @ 15:15:46 #174
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123326062
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

God zegende niet elke zevende dag apart maar God heeft de wereld zo gemaakt dat de tijd in cycli verloopt: de aarde draait om de zon, de maan draait om de aarde, en de aarde om zijn as. We draaien in rondjes. Dagen volgen dagen op, weken volgen weken op, maanden volgen maanden op, en wanneer het jaar vol is, beginnen we weer opnieuw met tellen. Zo is het ook met de weken. De zevende dag van de week die zich steeds herhaalt is geheiligt en heet 'sabbat'. Volgens jou redenering zou niet elke zevende dag 'sabbat' heten maar alleen de eerste zevende dag.
De eerste zevende dag was gezegend en geheiligd en God genoot van zijn schepping.

Mozes kreeg het sabbatsgebod, Sindsdien was zolang het oude verbond gold elke zevende dag heilig.

Er is 0 bijbels bewijs dat vanaf de schepping tot aan Mozes elke zevende dag heilig was. De bijbelse context laat juist weten dat dit niet het geval is.

Kortom, je conclusie rest op aannames en niet op sola scriptura.
pi_123326191
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 15:15 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

De eerste zevende dag was gezegend en geheiligd en God genoot van zijn schepping.

Mozes kreeg het sabbatsgebod, Sindsdien was zolang het oude verbond gold elke zevende dag heilig.

Er is 0 bijbels bewijs dat vanaf de schepping tot aan Mozes elke zevende dag heilig was. De bijbelse context laat juist weten dat dit niet het geval is.

Kortom, je conclusie rest op aannames en niet op sola scriptura.
Dus wat je zegt is dat de eerste zevende dag geheiligd en gezegend was, en vervolgens elke zevende dag niet geheiligd en gezegd was, en vanaf Mozes de zevende dag weer geheiligd en gezegd was, totdat Jezus Christus stierf en uit de dood opstond, toen was elke zevende dag niet meer geheiligd en gezegd.

Let op dat de zevende dag gemaakt gemaakt werd voor Gods rust. God was niet moe en heeft geen pauze van zijn werk nodig. De sabbat, zo bleek, is gemaakt om de mens (Markus 2), en niet de mens voor de sabbat, en de sabbat was niet gemaakt voor de jood, maar voor de mens.

Wie was de schepper in Genesis?

Wie is de Heer van de Sabbat?

Verandert God?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')