abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 februari 2013 @ 00:25:52 #101
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123262100
Ali je hoeft en kan niks doen om door God geaccepteerd te worden anders dan te geloven in Jezus. Maak het jezelf en anderen nou niet te lastig. Wet en genade zijn twee wederzijds uitsluitbare concepten in de context van rechtvaardiging. De wet doodt maar genade maakt levend. ;)
  zondag 24 februari 2013 @ 00:26:54 #102
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123262133
Ali Jezus heeft onze zonden al overwonnen. Aan het kruis! :)
pi_123262137
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:25 schreef wiseguy-23 het volgende:
Ali je hoeft en kan niks doen om door God geaccepteerd te worden anders dan te geloven in Jezus. Maak het jezelf en anderen nou niet te lastig. Wet en genade zijn twee wederzijds uitsluitbare concepten in de context van rechtvaardiging. De wet doodt maar genade maakt levend. ;)
Nee de zonde doodt!!!!

Dit wijst me opnieuw op het feit dat je niet begrijpt wat je schrijft.

De zonde is dat wat doodt, niet de wet! Maar zonder wet was er geen zonde geweest! Is de wet nu slecht? Nee de zonde is slecht!

16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
19 Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking.
20 Want toen gij dienstknechten waart der zonde, zo waart gij vrij van de gerechtigheid.
21 Wat vrucht dan hadt gij toen van die dingen, waarover gij u nu schaamt? Want het einde derzelve is de dood.
22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven.
23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.
  zondag 24 februari 2013 @ 00:29:29 #104
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123262215
De bijbel zegt letterlijk "de letter doodt maar de geest maakt levend".

6Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

7Wanneer wat de dood bracht en met letters in steen werd gegrift, al met zo veel luister verscheen dat het volk van Israël niet naar Mozes kon kijken door de stralende glans op zijn gezicht – een glans die verdween –, 8zal dan wat de Geest brengt niet nog groter luister hebben? 9Wanneer wat tot veroordeling leidt al met luister is bekleed, dan is wat tot vrijspraak leidt dat des te meer

Kijk hier heb je het. De 10 geboden doden (makkelijk te onthouden want het rijmt :D )
pi_123262267
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:29 schreef wiseguy-23 het volgende:
De bijbel zegt letterlijk "de letter doodt maar de geest maakt levend".

6Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

7Wanneer wat de dood bracht en met letters in steen werd gegrift, al met zo veel luister verscheen dat het volk van Israël niet naar Mozes kon kijken door de stralende glans op zijn gezicht – een glans die verdween –, 8zal dan wat de Geest brengt niet nog groter luister hebben? 9Wanneer wat tot veroordeling leidt al met luister is bekleed, dan is wat tot vrijspraak leidt dat des te meer

Kijk hier heb je het. De 10 geboden doden (makkelijk te onthouden want het rijmt :D )
Maar begrijp je dan ook WAAROM de letter doodt en de geest levend maakt?

Wat is het met de mens dat de letter hem doodt maar de geest hem levend maakt?
  zondag 24 februari 2013 @ 00:31:16 #106
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123262284
Ja duhhh omdat de wet aangeeft dat we allemaal zondaren zijn die de wet niet kunnen houden. :)
pi_123262362
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:31 schreef wiseguy-23 het volgende:
Ja duhhh omdat de wet aangeeft dat we allemaal zondaren zijn die de wet niet kunnen houden. :)
Dus wat is dan het probleem, wij of de letter?

Lees deze tekst goed:

10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.

Hoe kan iets dat goed, heilig, en rechtvaardig is, mij doden?

Het punt is dat een wet die buiten mij geschreven staat en aangeeft dat ik een zondaar men, mij niet tot leven kan wekken! Dat kan alleen Gods geest!

Wat als ik nu Gods geest in mij heb die mij tot leven wekt, en tegelijkertijd buiten mij een wet die mijn zonden veroordeelt. Als ik simpelweg stop met zondigen, zal de letter van de wet mij dan nog steeds doden? Of is het een gebod ter leven?
  zondag 24 februari 2013 @ 00:34:22 #108
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123262377
Met betrekking tot de geest. De bijbel zegt dat de Heilige Geest een gelovige verzegelt. In die zin denk ik dat de geest levend maakt. Maar pin me er niet op vast hoor.
pi_123262404
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:34 schreef wiseguy-23 het volgende:
Met betrekking tot de geest. De bijbel zegt dat de Heilige Geest een gelovige verzegelt. In die zin denk ik dat de geest levend maakt. Maar pin me er niet op vast hoor.
God = leven. Gods Geest = leven. Dus als ik Gods geest ontvang ontvang ik letterlijk het leven. De mens heeft nog wel vitaliteit in zijn sterfelijke lichaam, maar sterft desondanks. De Geest is eeuwig leven.
pi_123262499
Het punt is niet of je goedgekeurd wil worden door God of niet, maar of je wilt leven of sterven. Als je zondigt keer je je richting de dood, als je gehoorzaamt verblijf je in het leven. Wat heb je liever? De zonde en sterven, of gehoorzaamheid en leven? Dit staat los van het feit dat Jezus' rechtvaardigheid je zonden kan bedekken. Het gaat erom wat je met dit leven wat je gekregen hebt wilt doen.
  zondag 24 februari 2013 @ 00:39:13 #111
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123262513
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe kan iets dat goed, heilig, en rechtvaardig is, mij doden?Het punt is dat een wet die buiten mij geschreven staat en aangeeft dat ik een zondaar men, mij niet tot leven kan wekken! Dat kan alleen Gods geest!Wat als ik nu Gods geest in mij heb die mij tot leven wekt, en tegelijkertijd buiten mij een wet die mijn zonden veroordeelt. Als ik simpelweg stop met zondigen, zal de letter van de wet
Beste Ali,

Ik ben bang dat je in de war bent met de context. Er wordt een contrast gegeven. Er staat dat de wet leven geeft, het oude verbond was immers: houd je aan de wet en je zal leven. De bijbel is heel duidelijk dat niemand in staat was de wet te houden. En inderdaad dit komt omdat de wet zo goed is en wij zondaren zijn.

Echter kan je dan niet je eigen doctrine creeeren dat we daarom gered zijn doordat de Heilige Geest in ons werkt en ons acceptabel maakt voor de wet. Dat is een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ander evangelie.
  zondag 24 februari 2013 @ 00:40:53 #112
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123262569
The law of God is holy and just and good; it is inexorable, and we have fallen under its just condemnation. That is at the bottom what Paul means by the “the letter killeth.’ He does not mean that attention to pedantic details shrivels and deadens the soul. No doubt that is true, within certain spheres; it is a useful thought. But it is trivial indeed compared with what Paul means. Something far more majestic, far more terrible, is meant by the Pauline phrase. The letter that Paul means is the dreadful handwriting of ordinances that was against us, and the death with which it kills is the eternal death of those who are forever separated from God.

But that is not all of the text. The letter killeth, Paul says, but the Spirit maketh alive. There is no doubt about what he means by ‘the Spirit.’ He does not mean that spirit of the law as contrasted with the letter; he certainly does not mean the lax interpretation of God’s commands which is dictated by human lust or pride; he certainly does not mean the spirit of man. No real student of Paul has doubted, so far as I know, but that he means the Spirit of God. God’s law brings eternal death because of sin; but God’s Spirit, shed abroad in the heart, brings life. The thing that is written killeth, but the Holy Spirit in the heart gives life.

The contrast runs all through the New Testament. Hopelessness under the law is described in the seventh chapter of Romans. “Oh wretched man that I am! Who shall deliver me from the body of this death?” But this hopelessness is transcended by the gospel. “I thank God through Jesus Christ our Lord… For the law of the Spirit of life in Jesus Christ hath made me free from the law of sin and death.’ The law’s sentence of condemnation was borne for us by Christ who suffered in our stead; The handwriting of ordinances which was against us—the dreadful ‘letter’ of which Paul speaks in our text—was nailed to the cross.
  zondag 24 februari 2013 @ 00:43:31 #113
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123262648
2 Corinthians 3:6-8 “who also made us sufficient as ministers of the new covenant, not of the letter but of the Spirit; for the letter kills, but the Spirit gives life. But if the ministry of death, written and engraved on stones, was glorious, so that the children of Israel could not look steadily at the face of Moses because of the glory of his countenance, which glory was passing away, how will the ministry of the Spirit not be more glorious?

Paul is making a distinction between the Old Covenant written on stone and the New Covenant that is presented inside us by the Spirit. The old (the law) brought death, because no one could keep its directives, whereas the new brings life through the life-giving Spirit. The letter (the law) killed because no one was able to keep it. It made us guilty, while the New Covenant sets us free from the condemnation of the law. The law was fulfilled in the only person who could have fulfilled it, the God/man Jesus Christ. Now we have the spirit of God inside us all because of this new covenant that is superior to the old covenant.
pi_123262675
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:39 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Beste Ali,

Ik ben bang dat je in de war bent met de context. Er wordt een contrast gegeven. Er staat dat de wet leven geeft, het oude verbond was immers: houd je aan de wet en je zal leven. De bijbel is heel duidelijk dat niemand in staat was de wet te houden. En inderdaad dit komt omdat de wet zo goed is en wij zondaren zijn.

Echter kan je dan niet je eigen doctrine creeeren dat we daarom gered zijn doordat de Heilige Geest in ons werkt en ons acceptabel maakt voor de wet. Dat is een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ander evangelie.
Je gaat niet in op de tekst.

Er staat niet dat de wet leven geeft, maar dat de Geest leven geeft. Maar het gebod, de wet, is ter leven. Waarom? Omdat het de conditie is waarin het leven kan voortbestaan. Zie het als een aquarium. De wet is de glazen wanden. Het water is het leven. Wij zijn de vissen. Zodra we uit het aquarium springen, beginnen we te sterven. Waarom? Omdat we afstand nemen van het leven, door de grenzen waarbinnen het leven bestaat buiten te treden. Zodra we de wet overtreden, beginnen we te sterven. De wet is dus ter leven. Zonder de wanden van het aquarium was er geen leven voor de vissen mogelijk. Maar omdat ik vanaf mijn geboorte al buiten het aquarium geboren wordt en dus aan het sterven ben, is de wand van het aquarium voor mij een probleem, want hij geeft aan dat ik aan de verkeerde kant zit en sterf. Ik kan niet zwemmen, zoals God bedoeld had, maar kan alleen maar rondhupsen en naar adem snakken, wat de duivel wil dat ik doe. Maar dankzij God kan ik het aquarium weer inspringen en rondzwemmen zoals God bedoeld had, en hoef niet steeds weer verleid te worden om eruit te springen en rond te hupsen, wat de wil van de duivel is, omdat Hij weet dat ik daardoor niet gelukkig leef en zal sterven.

Wat jij zegt is dat we niet het aquarium in kunnen springen. Maar zodra je je bekeert en Gods geest ontvangen hebt door geloof, ben je in het aquarium gesprongen. Gods geest zal aan je beginnen te werken en je beginnen te veranderen en hervormen. Waarin?

12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
13 Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus;

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-02-2013 00:53:40 ]
pi_123262903
Maar weet je wat het is? Niemand heeft een probleem met de wet (tien geboden), behalve met 1 gebod de sabbat.

Als ik morgen jouw auto op kom halen zul je protesteren. Waarom? Omdat ik je auto steel. Wat zeg ik vervolgens? Er is geen wet meer. Stelen bestaat dus niet meer. Waar maak je je druk om?

Als ik met je vrouw/vriendin in bed duikt met een ander, zul je dat niet eerlijk vinden. Waarom niet? Er is toch geen wet meer die zegt dat overspel niet goed is?

Wat als je kind vermoord wordt. Er is geen wet meer die zegt 'gij zult niet doden'. Dus waar maak je je druk om? Alles is oke.

Iedereen begrijpt dat de wet noodzakelijk is voor een gezond en gelukkig leven. Het enige waar men een probleem mee heeft is de sabbat. Het is niet zo gek dat nu juist dit de laatste test wordt. Omdat door de sabbat een onderscheid gemaakt kan worden tussen hen die werkelijk God als hun autoriteit willen, ongeacht of iets voor hen in eerste instantie triviaal lijkt maar simpelweg volgen 'God zegt', en tussen hen die Hem als autoriteit verwerpen en in plaats daarvan een wereldse (satanische) autoriteit aannemen in de veronderstelling dat het allemaal niet uitmaakt, want de wet geldt toch niet meer (totdat iemand hem overtreedt en men daar zelf slachtoffer van is).
  zondag 24 februari 2013 @ 00:54:43 #116
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123263063
Laten we de hele context er eens bij pakken ;)

9Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 12Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

13Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 14Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.

Ik heb eerlijk gezegd een beetje het gevoel dat je majoret in minors. De ware strekking van het evangelie is voor iedereen in de protestantse wereld duidelijk. Geloof en je zal leven, zo simpel is het.

Zou je me nog eens met bijbelse onderbouwing uit kunnen leggen waarom jij denkt dat de wet leven brengt.? De enige logische verklaring dat de wet leven kan brengen is in de context van Paulus die aan Joden uitlegt dat hij eerst dacht door de wet te kunnen houden eeuwig leven te mogen ontvangen. Hij dacht dus dat de wet leven bracht, maar hij is erachter gekomen dat dat niet zo is en legt dit nu uit aan zijn mede-joden.
  zondag 24 februari 2013 @ 01:00:08 #117
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123263228
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
gezond en gelukkig leven. Het enige waar men een probleem mee heeft is de sabbat. Het is niet zo gek dat nu juist dit de laatste test wordt. Omdat door de sabbat een onderscheid gemaakt kan worden tussen hen die werkelijk God als hun autoriteit willen, ongeacht of iets voor hen in eerste instantie triviaal lijkt maar simpelweg volgen 'God zegt', en tussen hen die Hem als autoriteit verwerpen en in plaats daarvan een wereldse (satanische) autoriteit aannemen in de veronderstelling dat het allemaal niet uitmaakt, want de wet geldt toch niet meer (totdat iemand hem overtreedt en men daar zelf slachtoffer van is).
Uiteindelijk vindt de sabbath/zondag test haar oorsprong in de waanbeelden (no offense naar jou) van Ellen White.

18Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Autoriteit wordt niet bepaald door wat je doet, maar door het feit of je gelooft in Jezus of niet. Er is geen consistente bijbelse onderbouwing voor een sabbath/zondag test. De sabbath was een schaduw en daarmee een ceremoniele wet voor de Joden. Het was gegeven omdat God het volk uit Egypte had bevrijd etc. Maar laten we nu niet op de sabbath overgaan. Ik zou heel graag willen discussieren over Matteus 5 uit voorgaande posts.
pi_123263470
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 00:54 schreef wiseguy-23 het volgende:
Laten we de hele context er eens bij pakken ;)

9Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 12Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

13Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 14Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.

Ik heb eerlijk gezegd een beetje het gevoel dat je majoret in minors. De ware strekking van het evangelie is voor iedereen in de protestantse wereld duidelijk. Geloof en je zal leven, zo simpel is het.
Jammergenoeg heeft de meerderheid altijd ongelijk.

quote:
Zou je me nog eens met bijbelse onderbouwing uit kunnen leggen waarom jij denkt dat de wet leven brengt.? De enige logische verklaring dat de wet leven kan brengen is in de context van Paulus die aan Joden uitlegt dat hij eerst dacht door de wet te kunnen houden eeuwig leven te mogen ontvangen. Hij dacht dus dat de wet leven bracht, maar hij is erachter gekomen dat dat niet zo is en legt dit nu uit aan zijn mede-joden.
Omdat de wet (in spirituele zin zoals uitgelegd door Jezus op de bergrede) een expressie is van Gods karakter en wezen.

En God = het leven.

Er zijn gedragingen die niet overeenkomen met het karakter van God. Zo is liegen er daar 1 van. Of stelen of overspel plegen. Dit zijn gedragingen die eigen zijn aan de mens, maar niet eigen zijn aan God.

Wat gebeurt er wanneer we dat soort gedrag produceren?

2 Maar uw ongerechtigheden maken een scheiding tussen ulieden en tussen uw God, en uw zonden verbergen het aangezicht van ulieden, dat Hij niet hoort.

Als ik zondig (de wet overtreedt) creeer ik een scheiding tussen mij en God. Ik creeer een scheiding tussen mij en het leven. Wat blijft er dan over? De dood.

Als ik zeg dat de wet leven brengt, bedoel ik niet dat het door mij op eigen krachten proberen te observeren van de wet mij levend maakt.

Dit is ook niet wat God bedoelde toen Hij zei: doet deze dingen en gij zult leven.

Wat er beschreven wordt is een kader, een leefconditie die zorgt dat we in leven zijn .Zoals ik zei, de wanden van het aquarium die het water binnenhouden. Blijf je binnen de wanden, dan blijf je in leven. Spring je erbuiten, dan sterf je.

De wet kan je dus niet levend maken. Hij kan mij slechts laten zien wat de grens is tussen leven en dood, omdat hij de grens laat zien tussen recht en onrecht, en daarmee tussen leven met God en leven zonder God, wat hetzelfde is als leven en sterven.

Ik heb dus niet de wet nodig om tot leven gewekt te worden (aangezien ik van nature aan het doodgaan ben, want ik heb de dood van mijn ouders geerfd, die hem op hun beurt uiteindelijk van Adam en Eva geerrfd hebben), maar het leven zelf. Vergelijk het met een persoon die honger heeft: hij: heeft niet het recept om brood te bakken nodig om zijn honger te stillen, maar het brood zelf!

Een persoon die dorst heeft, heeft niets aan de moleculaire beschrijving van water, maar heeft het water zelf nodig!

Zo heeft de stervende (en zondigende) mens niet de wet nodig om tot leven gewekt te worden, maar Gods geest van leven!

Het probleem is dat God kwaad op mij is wegens mijn zonden, maar via Jezus is er verzoening mogelijk, en kan ik Gods geest van leven wederom ontvangen.

Wanneer ik dus de wet lees en ik zie dat ik die steeds overtreden heb, is de zonde een bevestigd punt en weet ik dat stervende ben en sterven zal.

Maar wanneer mijn zonden vergeven worden en ik ontvang Gods geest, word ik tot leven gewekt. Mijn honger en dorst worden gestild, want ik eet het hemelse brood, en drink het hemelse water dat de dorst voor altijd stilt.

50 Dit is het Brood, dat uit den hemel nederdaalt, opdat de mens daarvan ete, en niet sterve.
51 Ik ben dat levende Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het Brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld. Johannes 6

13 Jezus antwoordde, en zeide tot haar: Een ieder, die van dit water drinkt, zal wederom dorsten;
14 Maar zo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven. Johannes 4

63 De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Het eten en drinken van Jezus is het constant in communie zijn met Hem via gebed, Zijn woord, en dagelijkse geloofservaringen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 24-02-2013 01:18:28 ]
  zondag 24 februari 2013 @ 01:17:29 #119
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123263679
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 01:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Jammergenoeg heeft de meerderheid altijd ongelijk.

[..]

Omdat de wet (in spirituele zin zoals uitgelegd door Jezus op de bergrede) een expressie is van Gods karakter en wezen.

En God = het leven.

Er zijn gedragingen die niet overeenkomen met het karakter van God. Zo is liegen er daar 1 van. Of stelen of overspel plegen. Dit zijn gedragingen die eigen zijn aan de mens, maar niet eigen zijn aan God.

Wat gebeurt er wanneer we dat soort gedrag produceren?

2 Maar uw ongerechtigheden maken een scheiding tussen ulieden en tussen uw God, en uw zonden verbergen het aangezicht van ulieden, dat Hij niet hoort.

Als ik zondig (de wet overtreedt) creeer ik een scheiding tussen mij en God. Ik creeer een scheiding tussen mij en het leven. Wat blijft er dan over? De dood.

Als ik zeg dat de wet leven brengt, bedoel ik niet dat het door mij op eigen krachten proberen te observeren van de wet mij levend maakt.

Dit is ook niet wat God bedoelde toen Hij zei: doet deze dingen en gij zult leven.

Wat er beschreven wordt is een kader, een leefconditie die zorgt dat we in leven zijn .Zoals ik zei, de wanden van het aquarium die het water binnenhouden. Blijf je binnen de wanden, dan blijf je in leven. Spring je erbuiten, dan sterf je.

De wet kan je dus niet levend maken. Hij kan mij slechts laten zien wat de grens is tussen leven en dood, omdat hij de grens laat zien tussen recht en onrecht, en daarmee tussen leven met God en leven zonder God, wat hetzelfde is als leven en sterven.

Ik heb dus niet de wet nodig om tot leven gewekt te worden (aangezien ik van nature aan het doodgaan ben, want ik heb de dood van mijn ouders geerfd, die hem op hun beurt uiteindelijk van Adam en Eva geerrfd hebben), maar het leven zelf. Vergelijk het met een persoon die honger heeft: hij: heeft niet het recept om brood te bakken nodig om zijn honger te stillen, maar het brood zelf!

Een persoon die dorst heeft, heeft niets aan de moleculaire beschrijving van water, maar heeft het water zelf nodig!

Zo heeft de stervende (en zondigende) mens niet de wet nodig om tot leven gewekt te worden, maar Gods geest van leven!

Wanneer ik dus de wet lees en ik zie dat ik die steeds overtreden heb, is de zonde een bevestigd punt en weet ik dat stervende ben en sterven zal.

Maar wanneer mijn zonden vergeven worden en ik ontvang Gods geest, word ik tot leven gewekt.
Please, Ali, denk je daadwerkelijk dat de protestantse wereld, de meest briljante theologen eeuwenlang een vals evangelie heeft verkondigt en dat Ellen White je het ware evangelie heeft verkondigt? Diep in je hart weet je wel beter ;) .

Ali, je bent nu in spirituele zin aan het trippen en manouvreert jezelf buiten de duidelijke context van de bijbel. Ja de wet is goed, ja de wet is deels een afspiegeling van Gods heilige karakter, ja mensen kunnen niet behouden worden door de wet te houden. Maar wat je daarna stelt is vanuit bijbels oogpunt je reinste onzin. De bijbel zegt niet dat God ons accepteert als we ons binnen een bepaalde bandbreedte van zijn wet manouvreren.De bijbel is heel duidelijk: Geloof en je ontvangt eeuwig leven. Je haalt geloof en het houden van de wet door elkaar.

Ali het is tijd om de sluier van je hart weg te halen:

15Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. 17Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. 18Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.
  zondag 24 februari 2013 @ 01:19:38 #120
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123263725
Ali wanneer denk je dat zonden vergeven worden? Ik geloof namelijk dat als ej gelooft al je zonden (verleden, heden en toekomst) vergeven zijn. Als ik het goed begrijp geloof jij in het concept dat je elke keer als je zondigt vergiffenis moet vragen om vergeven te worden zoals katholieken biechten bij een priester?
  zondag 24 februari 2013 @ 01:28:03 #121
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123263883
Rechtvaardiging komt van buitenaf, niet van binnenin. Dat is het Rooms Katholieke evangelie. Alle theologen zijn het erover eens dat rechtvaardiging betekent dat je rechtvaardig verklaard wordt, niet dat je rechtvaardig gemaakt wordt. Niet voor niets zei Luther:

“Be a sinner and sin boldly, but believe and rejoice in Christ even more boldly.”
pi_123263897
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 01:17 schreef wiseguy-23 het volgende:

[..]

Please, Ali, denk je daadwerkelijk dat de protestantse wereld, de meest briljante theologen eeuwenlang een vals evangelie heeft verkondigt en dat Ellen White je het ware evangelie heeft verkondigt? Diep in je hart weet je wel beter ;) .

Ali, je bent nu in spirituele zin aan het trippen en manouvreert jezelf buiten de duidelijke context van de bijbel. Ja de wet is goed, ja de wet is deels een afspiegeling van Gods heilige karakter, ja mensen kunnen niet behouden worden door de wet te houden. Maar wat je daarna stelt is vanuit bijbels oogpunt je reinste onzin. De bijbel zegt niet dat God ons accepteert als we ons binnen een bepaalde bandbreedte van zijn wet manouvreren.De bijbel is heel duidelijk: Geloof en je ontvangt eeuwig leven. Je haalt geloof en het houden van de wet door elkaar.
Maar ik zeg nergens dat 'Gods ons accepteert als we ons binnen een bepaalde bandbreedte van zijn wet manouvreren'. Dat is wat je er zelf van maakt. Ik heb ook nog een zin toegevoegd vlak voordat je dit postte:

Het probleem is dat God kwaad op mij is wegens mijn zonden, maar via Jezus is er verzoening mogelijk, en kan ik Gods geest van leven wederom ontvangen.

En hoe krijg ik die verzoening? Door geloof.

quote:
Ali het is tijd om de sluier van je hart weg te halen:

15Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. 17Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. 18Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.
Het is eerder tijd om naar bed te gaan denk ik en dat doe ik na deze post.

Dat hoofdstuk geeft aan dat het oude verbond over is. Daar zijn we het met elkaar eens.

Echter wanneer ik jou een beschrijving geef van het nieuwe verbond:

33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

dan zeg je: dat neem je te letterlijk!

Sorry mijn beste, maar wat zegt God hier? Ik zal MIJN WET in hun binnste geven, en zal die in hun hart schrijven.

Waarop jij zegt: de wet is afgeschaft!

Dat de joden een verblind zijn is omdat ze niet begrijpen dat Jezus de vervulling was van die wet.

Echter geeft dit niets aan over het vervallen van of veranderen van de wet.

In tegendeel, zowel het oude als nieuwe testament bevestigen Gods wet. Bovenstaande tekst zegt het letterlijk. Maar die tekst verwerp je als 'figuurlijk'. Dan kan ik verder ook niets voor je doen. Laat het duidelijk zijn dat wij over de manier van verlossing niet van opvatting verschillen: het is zuiver door geloof. Maar een eerlijk en volhardend geloof zal wel degelijk tot gehoorzaamheid aan God leiden. Niet door iets wat ik zelf in mij volbreng, maar door het werk wat de Heilige Geest in mij volbrengt, want:

Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus; Phillippenzen 1

Je hebt zda verkeerd begrepen en gooit nu het kind met het badwater weg.
  zondag 24 februari 2013 @ 01:36:55 #123
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123264127
Haha ik ga zo ook slapen idd. ^O^. Het schrijven van de wet in onze harten deed Jezus door ons aan te sporen elkander lief te hebben. Liefde is namelijk de vervulling van de wet. Jij zal het met me eens zijn dat het houden van de wet minder goed is dan het vervullen van de wet. Bij het vervullen van de wet komt er immers veel meer bij kijken. Bij het vervullen van de wet moet je bijvoorbeeld ook om de armen denken, de daklozen etc.

De bijbel zegt in minstens 10 passages dat de wet van Mozes is afgeschaft. Alle theologen zijn het erover eens, en ik ben het met hun eens. Ik geloof dat Gods woord net als alle andere dingen die God gemaakt heeft geanalyseerd dient te worden. Elk detail en de context dient nauwkeurig geanalyseerd te worden en dan zal je zien dat de bijbel harmonieus is op themaas waar bij zevende dags adventisten veel verwarring bestaat: themaas als het evangelie, het eindoordeel etc. etc.

Ik ken de ZDA kerk door en door. Ik kan je van harte aanraden om je ook eens op de kritische sites te begeven ;) . Rechtvaardiging is geen proces maar een verklaring dat je gered bent op het moment dat je gelooft. Alhoewel je natuurlijk wel moet oppassen voor geloofsafval en dient te geloven tot het einde.

Hoewel we verschillende opvattingen hebben waardeer ik je bijdrage aan dit draadje. Nu ga ik ook zo slapen :z :Z :Z :Z Truste dan maar he ^O^
  zondag 24 februari 2013 @ 01:51:53 #124
194530 wiseguy-23
Alleen God is goed!
pi_123264488
8Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.

Kijk Ali, als je de Geest van God volgt dan ben je de zijne. Dit heeft niks met het vieren van een sabbath te maken. ;) Dit wordt bedoeld met het zegel van God. Het is de Heilige Geest die in je komt wonen en je leven geeft.
pi_123267626
Waarom zeggen mensen dat God liefde is? Mensen die nooit van God gehoord hebben, ervaren toch ook liefde. En God straft ook, doet hij dat ook met liefde?

Gelovigen zijn te goed gelovig, ze nemen alles aan wat in het boek staat, terwijl je alle zinnen een hele andere betekenis kunt geven. En proberen hun eigen zonden ook goed te praten of te vergeven aan god.

Ze durven niet te erkennen dat er fouten dingen staan en geven het dan gelijk een andere invulling. En als iemand met een nuchter en neutrale mening komt die haaks staat tegenover het boek, dan noemen ze die persoon atheist of duivels.

Iedereen probeert zijn eigen zoektocht naar de Waarheid te verwoorden, maar worden afgekapt zodra het woordje God er niet in voorkomt. Als God echt zou bestaan, zou hij duidelijk moeten zijn in wat hij wil en niet wilt.

Ook de rijmen en verzen over God, zijn net liefdesbrieven naar een persoon toe. Ze zijn helemaal verliefd. En liefde maakt blind waardoor je de slechte dingen niet meer ziet. Maar dit betekent niet dat die God geen slechte dingen doet. Jullie proberen hem te verheerlijken, terwijl er geen enkel bewijs gegeven kan worden dat hij bestaat. Jullie praten elkaar na en elkaar te versterken door meerdere keren per dag spreuken op te noemen.

Waarom zou god uberhaubt iets creeeren en verwachten dat wij hem continu blijven vereren? Dat zou ik erg egocentrisch vinden als dat zo was.

Juist door te kijken naar andere geloven of bijgeloven zie je dat veel overeenkomsten en dingen misbruikt worden om andere mensen te straffen. Die mensen zouden ook een goed leven hebben als ze niet gestraft zouden worden door de gelovigen. Maar deze mensen worden niet serieus genomen of wordt gezegd dat ze bezeten zijn.

Pas als de mensen erin gaan geloven, gaat Hij voor je zorgen. Vind ik een ongelooflijk gevaarlijke uitspraak. En hoe kun je die uitspraak nou serieus nemen. Mensen vallen juist van het geloof af omdat ze de overtuiging niet krijgen en gaan luisteren naar stemmen in hun hoofd waardoor ze nog gekkere dingen doen. Daarbij komt dan nog eens dat ze denken dat ze boven de wetgeving staan. Waardoor het einde helemaal zoek is. Daar geven gelovigen dan de schuld aan de duivel (lekker makkelijk denken), terwijl God geen antwoorden gaf in de zoektocht van deze mensen.
Dus als je oprecht en eerlijk bent, moet je het eens zijn dat God niet duidelijk is, waardoor heel veel misvattingen en verkeerde denkwijze de wereld zijn ingeslingerd. En daar bedoel ik dan ook de denkwijze van gelovigen. Want in de 2000 jaar zijn gelovigen niet hetzelfde gebleven en geloofden ook niet alles. De katholieke kerk heeft wel proberen voor te komen dat alles rozengeur en maneschijn was. Maar juist door kritisch te zijn en zelf te durven denken zijn we ook door die schone schijn heengeprikt.

En gelovigen die ander-gelovigen (of niet-gelovigen) gaan afkraken vind ik een hele vreemde gedachtegang. Je zegt dat iets niet bestaat, maar komt dan wel zelf met een denkbeeldig vriendje aanzetten. Terwijl je dit zelf helemaal niet kunt bewijzen.

Het is maar goed dat er mensen zijn die zich niks laten aanpraten door anderen. Deze mensen staan sterker in hun schoenen dan mensen die alles aannemen voor waar. En dit betekent ook niet dat deze mensen niet luisteren of niet meedenken, maar dat deze mensen eerst bewijs zoeken voordat ze ergens in geloven. En dat vind ik een hele gezonde gedachtegang.
Daar waar de nood het hoogst is, treft men een camera
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')