abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5664263
Ik geloof niet in God en een van de dingen die me daarin sterken is de complexiteit van het menselijk lichaam. Het samenspel van cellen, zenuwen, organen, bloed, etc. is een waar wonder der natuur. Bij veel dingen kun je je afvragen: "hoe is het in vredesnaam mogelijk dat het werkt?" en van andere ogenschijnlijk eenvoudige dingen realiseer je je niet eens hoe vernuftig ze in elkaar zitten..

En als ik daar zo over nadenk dan denk ik: "Dat kan nooit door iemand vanuit het niets bedacht zijn". Al die complexiteit bedenk je niet zo maar. Ik zie het als een resultaat van vele jaren, kortom: de evolutietheorie, met als uitgangspunt de micro-organismen. Hoe die zijn ontstaan weet ik ook niet, maar het lijkt mij een stuk aannemelijker dan dat er ineens een mens, in al z'n complexiteit, gecreëerd wordt.

Ik ben wel benieuwd hoe gelovigen (en niet-gelovigen natuurlijk) hier tegenaan kijken. Ik weet dat volgens de bijbel God de mens naar zijn evenbeeld schiep, maar als God dezelfde complexiteit had, waar had Hij dit dan voor nodig? Of heeft God, in analogie aan de evolutietheorie, zelf eerst vele jaren aan het concept van de mens gesleuteld voor dat Hij hem schiep?

Kortom, mijn stelling is dat de mens te complex is om door God gemaakt te zijn.

pi_5664289
Tja..
eerste vraag : Hoe is G. dan op de wereld gekomen ??
Fok! is geschiedenis onder dit account.... :)
  donderdag 5 september 2002 @ 08:30:29 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_5664300
.
En je argument is inderdaad net zo valide als die van de gelovigen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_5664307
Een mens te complex voor God?
Dat zou betekenen dat God gelimiteerd is.
Je probeert dus een stelling te ontkrachten (dat God bestaat) terwijl je gebruikt maakt van wetenschappelijke informatie. En dat terwijl de mens zeker niet al perfect is in hun doen en laten.
Je conclusie lijkt dus een wankele basis (je zintuigen) te hebben.

Iets complex komt voort uit nog iets complexer, en niet andersom, of door toeval

donderdag 5 september 2002 @ 08:40:18 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_5664337
quote:
Op donderdag 05 september 2002 08:32 schreef edwinhamers het volgende:
Iets complex komt voort uit nog iets complexer, en niet andersom, of door toeval
Dus een spermacel en een eicel zijn samen vele malen complexer dan een volwassen mens? En een rups complexer dan een vlinder?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_5664353
Wat is nu grappig vind is dat diezelfde menselijke comliciteit en vernuftigheid door veel gelovigen wordt gebruikt als 'bewijs' voor het bestaan van God. Zoiets ingewikkelds kan niet zomaar uit een bak oersoep zijn ontstaan, redeneert men, maar moet wel door een schepper zijn ontworpen.

Je redenering vind ik origineel, maar krom: een almachtig opperwezen (zoals God weleens wordt gezien) kan natuurlijk alles maken wat hij/zij zou willen.

Christenen in mijn omgeving geloven trouwens allemaal in de evolutietheorie. In feite is die prima te verenigen met een moderne opvatiing over het geloof en de Bijbel. God is sowieso voor veel gelovigen niet die oude bebaarde man in de wolken die in 7 dagen de wereld schiep maar meer een spiritueel opperwezen. De groep Christenen (en waarschijnlijk ook Joden, Hindoes en Moslims) dat letterlijk gelooft hun scheppingsverhalen is voor zover ik in kan schatten ver in de minderheid.

pi_5664371
quote:
Op donderdag 05 september 2002 08:32 schreef edwinhamers het volgende:
Een mens te complex voor God?
Dat zou betekenen dat God gelimiteerd is.
Je probeert dus een stelling te ontkrachten (dat God bestaat) terwijl je gebruikt maakt van wetenschappelijke informatie. En dat terwijl de mens zeker niet al perfect is in hun doen en laten.
Je conclusie lijkt dus een wankele basis (je zintuigen) te hebben.

Dan zou God dus nog complexer zijn dan de mens. Waar heeft Hij die zintuigen voor nodig? Vraag ik mij dan af. In wat voor omgeving bevindt Hij zich dat Hij menselijke zintuigen heeft?

Daarnaast schiep God de mens naar Zijn evenbeeld en dat klinkt niet alsof Hij complexer was, maar juist gelijk.

pi_5664374
Ik volg je niet ...

God is niet door mensen te bevatten. Onze denkpatronen zijn minderwaardig aan de zijne. Net zoals een kind niet inteligenter is dan zijn ouders (op jonge leeftijd dan).

Door te zeggen dat de mens te complex is geef je een grens aan jezelf aan. Jij hebt geen flauw idee van hoe God in elkaar zit omdat hij boven jou staat ... dus eigenlijk kun je die uitspraak helemaal niet doen.

Ik zou nog eerder beweren dat de menst te complex is om door het toeval (evolutie) te zijn ontstaan. Daar moet wel een meesterarchtiect achterzitten.

donderdag 5 september 2002 @ 08:54:07 #9
22614 kikkerlikker
aloha welcome to don ho
pi_5664382
ik ben et met betrefende user eens en ihmo geld etzelfde voor de televisie al die transistore en dioden en weer standen en condensatore en die print plate en dat elektrone kanon in de beeld buis dat ken nooit door god gemaakd zijn dat moet een wonder van de natuur zijn en de computor trouwens ook maar goed dat is mijn mening
L00k 4d m3, dr1n1dy, A'm in 31337 hix0r. a 0wn j00! A g0d r3wd on ill j00r box0rs
  donderdag 5 september 2002 @ 08:56:43 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_5664390
quote:
Op donderdag 05 september 2002 08:51 schreef Young_David het volgende:
Jij hebt geen flauw idee van hoe God in elkaar zit omdat hij boven jou staat
Het lijkt me toch om te bepalen dat iets of iemand boven je staat dat je een indicatie moet hebben waarin hij boven je staat.
  donderdag 5 september 2002 @ 08:57:36 #11
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_5664392
Nou ik weet niet hoe met anderen zit, maar ik ben echt niet zo heeeel erg complex hoor! Mensen maken is niet zo moeilijk als het lijkt. Je moet alleen beide een beetje in de stemming zijn en wat geluk hebben.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_5664394
quote:
Op donderdag 05 september 2002 08:45 schreef bazziman het volgende:
Wat is nu grappig vind is dat diezelfde menselijke comliciteit en vernuftigheid door veel gelovigen wordt gebruikt als 'bewijs' voor het bestaan van God. Zoiets ingewikkelds kan niet zomaar uit een bak oersoep zijn ontstaan, redeneert men, maar moet wel door een schepper zijn ontworpen.

Je redenering vind ik origineel, maar krom: een almachtig opperwezen (zoals God weleens wordt gezien) kan natuurlijk alles maken wat hij/zij zou willen.

Christenen in mijn omgeving geloven trouwens allemaal in de evolutietheorie. In feite is die prima te verenigen met een moderne opvatiing over het geloof en de Bijbel. God is sowieso voor veel gelovigen niet die oude bebaarde man in de wolken die in 7 dagen de wereld schiep maar meer een spiritueel opperwezen. De groep Christenen (en waarschijnlijk ook Joden, Hindoes en Moslims) dat letterlijk gelooft hun scheppingsverhalen is voor zover ik in kan schatten ver in de minderheid.

Ja, daar kan ik me ook meer in verplaatsen. Ik wil mijn stelling juist binnen het denkbeeld van het letterlijk interpreteren van de bijbel plaatsen.

Uitgaande van een opperwezen is inderdaad veel meer ruimte voor de opvatting van het schapen van de mens.

pi_5664397
Vind dat er wel wat inzit. Waarom zou God in zijn oppermachtigheid de mens onnodig complex en kwetsbaar hebben gemaakt? Waarom die nodeloze behoefte om te eten, poepen, piesen etc? Het had allemaal simpeler gekund.
  donderdag 5 september 2002 @ 08:58:28 #14
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_5664398
Evolutie bestaat, dat is iets wat zeker is.
Alleen je hebt 2 soorten evolutie, namelijk microevolutie en macroevolutie.(zoek maar op wat het verschil is) Christenen geloven wel in micro, maar niet in macro.Voor zeer ingewikkelde processen/verschijnselen, hebben Christenen God als antwoord. Dit komt volgens mij omdat men vroeger hier (vanuit de wetenschap gezien) nog geen verklaringen voor hadden. Hierdoor bedacht men een almachtig wezen dat alles en iedereen had geschapen naar zijn evenbeeld. Dit zit er na 2000 jaar zo diep in, dat zelfs nu, in een tijd van techniek en wetenschap, men nog steeds in dit "almachtige wezen" gelooft. Naar mijn idee pure science-fiction, maar daar komen ze nog wel achter
Humans dont deserve to live...
  donderdag 5 september 2002 @ 09:01:20 #15
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_5664407
gvd fautje
Humans dont deserve to live...
pi_5664423
quote:
Ik volg je niet ...

God is niet door mensen te bevatten. Onze denkpatronen zijn minderwaardig aan de zijne. Net zoals een kind niet inteligenter is dan zijn ouders (op jonge leeftijd dan).

Door te zeggen dat de mens te complex is geef je een grens aan jezelf aan. Jij hebt geen flauw idee van hoe God in elkaar zit omdat hij boven jou staat ... dus eigenlijk kun je die uitspraak helemaal niet doen.

Ik zou nog eerder beweren dat de menst te complex is om door het toeval (evolutie) te zijn ontstaan. Daar moet wel een meesterarchtiect achterzitten.

De mens is op zich niet te complex, maar wel te complex om bedacht te zijn. Althans, zo kijk ik er tegenaan.
  donderdag 5 september 2002 @ 09:06:27 #17
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5664435
Eigenlijk heeft God de mens wel gemaakt, maar niet zoals dat beschreven is in de Bijbel.
Het lichaam van de mens is zodanig "Gegroeid" en geevolueerd, dat het op een bepaald moment klaar was om het bewustzijn/ziel/geest (de vierde generatie of wortelras) van de mens te kunnen dragen.
Je ziet dat ook bij dieren. De meeste dieren zijn niet ver genoeg om een bewustzijn te kunnen dragen, sommige diersoorten komen al veel dichterbij. Als de huidige mens klaar is met zijn opdracht hier, dan zal de volgende "generatie" in het op dat moment aanwezige voertuig/lichaam, die hun bewustzijn kan bevatten, stappen.
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  donderdag 5 september 2002 @ 09:18:25 #18
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_5664520
* Jojogirl is het er gedeeltelijk mee eens.

Misschien zou God een mens gemaakt kunnen hebben met al z'n complexiteit, maar waarom zou hij het zo doen als hij het gedaan heeft. Want het ontwerp "mens" zou toch veel efficiënter kunnen en bevat nu een hoop zinloze dingen (staartbotje bv.). Waarom heeft hij die nutteloze onderdelen erin gestopt?

donderdag 5 september 2002 @ 09:48:07 #19
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_5664700
Als we er nou even vanuitgaan dat de evolutietheorie zoals jij die denkt, dus volgens mij gewoon zoals die in de biologieboekjes staat, klopt.
Ís er een mogelijkheid dat God bestaat volgens jou?
Action is the enemy of thoughts
  donderdag 5 september 2002 @ 09:53:15 #20
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5664740
quote:
Ik volg je niet ...

god staat boven JOU, niet boven mij! Dat moe je zelf maar weten!
"Who will survive........................................... and what will be left of them?"
pi_5664858
Ik geloof zowel in de evolutietheorie als in god. ET zegt hoe het leven is geevolueerd van eencellige dingetjes tot complexe organismes maar niet hoe dit leven is ontstaan. Religie zegt dan weer hoe het leven is ontstaan maar maakt zich er ook wel erg makkelijk vanaf. God zei: er is leven, en er was leven. Leven is dus blijkbaar gewoon zomaar uit het niets ontstaan/gecreeerd (is er verschil tussen ontstaan uit het niets of creatie uit het niets?), en dat is niet in strijd met de ET.
Maar met die verklaring kom je ook niet verder. Het verklaart helemaal niks eigenlijk. Ik geloof dan ook niet primair in god om een verklaring voor het ontstaan van het leven te vinden, want in die zin geeft religie helemaal geen verklaring en daar is religie imo ook niet voor bedoeld, voorzover je kan spreken van een bedoeling van religie.
Heeft het überhaupt wel zin om te weten hoe leven/de mens is ontstaan? Wat heb je aan dergelijke kennis?
Unox, the worst operating system.
  donderdag 5 september 2002 @ 10:18:25 #22
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5664947
Geloof je in god op basis van de bijbel?
"Who will survive........................................... and what will be left of them?"
pi_5665054
quote:
Young_David schreef:
Het argument van 'de mens is te complex om uit toeval te zijn ontstaan, daar moet een god achter zitten' gaat niet op.

Als de mens zó complex is, dat hij wel door een schepper (bijvoorbeeld God) gemaakt of 'bedacht' moet zijn, dan moet die schepper (die dan minstens zo complex is, en waarschijnlijk nog veel complexer) zelf, om dezelfde reden, zeker door een schepper gemaakt zijn. En die tweede schepper moet..., enz.

Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
  donderdag 5 september 2002 @ 10:33:42 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_5665091
quote:
Op donderdag 05 september 2002 10:06 schreef Schorpioen het volgende:
Ik geloof zowel in de evolutietheorie als in god. ET zegt hoe het leven is geevolueerd van eencellige dingetjes tot complexe organismes maar niet hoe dit leven is ontstaan. Religie zegt dan weer hoe het leven is ontstaan maar maakt zich er ook wel erg makkelijk vanaf. God zei: er is leven, en er was leven. Leven is dus blijkbaar gewoon zomaar uit het niets ontstaan/gecreeerd (is er verschil tussen ontstaan uit het niets of creatie uit het niets?), en dat is niet in strijd met de ET.
Maar met die verklaring kom je ook niet verder. Het verklaart helemaal niks eigenlijk. Ik geloof dan ook niet primair in god om een verklaring voor het ontstaan van het leven te vinden, want in die zin geeft religie helemaal geen verklaring en daar is religie imo ook niet voor bedoeld, voorzover je kan spreken van een bedoeling van religie.
Heeft het überhaupt wel zin om te weten hoe leven/de mens is ontstaan? Wat heb je aan dergelijke kennis?
Je kunt er mensen mee van hun geloof afbrengen.
pi_5666167
of een schepper door een schepper is gemaakt zal denk ik niet reeel zijn.
als er een schepper is dan staat boven alles.
waarschijnlijk ook boven de menselijke realiteit, zoals tijd en het menselijke bevattingsvermogen.
als wij een creatie zijn van die God, dan is het logisch dat hij superieur is aan ons in een mate die wij niet kunnen bevatten.
wij kunnen die God dus wel gaan ontkennen op wetenschappelijke grond.
maar de wetenschap is ook maar iets relatiefs.
duizenden jaren geleden wisten we nog niet eens wat vuur was.
toen kwamen we er achter dat we vuur konden maken...maar wat het nu eigenlijk inhield???
is het dan logisch om te zeggen dat vuur maar niet bestaat omdat we het toen niet konden definieren?
al onze menselijke hersenspinsels die wij graag na wetenschappelijk onderzoek bestempelen als feiten zijn dus maar relatief.(ok dat is een snelle conclusie maar jullie snappen hopelijk de strekking wel)
we kunnen God niet zomaar uitleggen door eigen denken of door onze eigen tegenwerpingen geven.
daardoor zal Hij echt niet minder bestaan.
het enigste wat dan is, is dat we iets ontkennen wat er wel degelijk is, maar wat we niet snappen of niet willen snappen en dat we het daardoor maar ontkennen.
zoals C.S. Lewis al zei: het is makkelijker om geloven dat iets bestaat, dan om niet te geloven dat iets niet bestaat terwijl het er wel is.

[Dit bericht is gewijzigd door mister-ious op 05-09-2002 11:56]

"Twee regels voor succes: 1) Vertel nooit alles wat je weet."
pi_5666199
toevoeging:
de mens kan God dus niet doorgronden of snappen, behalve op de manier waar God zich laat kennen.
of je moet je zelf als mens zo superieur of gelijk achten met God (wat natuurlijk stupide is want Hij is God en jij bent een mens!) en denken dat wat jij niet snapt of kunt redeneren dat het dan ook maar niet zo is.
pi_5666242
quote:
Op donderdag 05 september 2002 08:21 schreef M.Night-Shyamalan het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe gelovigen (en niet-gelovigen natuurlijk) hier tegenaan kijken. Ik weet dat volgens de bijbel God de mens naar zijn evenbeeld schiep, maar als God dezelfde complexiteit had, waar had Hij dit dan voor nodig?
Mischien wilde god zichzelf zien!!!
  donderdag 5 september 2002 @ 12:00:13 #28
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5666283
quote:
Op donderdag 05 september 2002 11:55 schreef mister-ious het volgende:
toevoeging:
de mens kan God dus niet doorgronden of snappen, behalve op de manier waar God zich laat kennen.
of je moet je zelf als mens zo superieur of gelijk achten met God (wat natuurlijk stupide is want Hij is God en jij bent een mens!) en denken dat wat jij niet snapt of kunt redeneren dat het dan ook maar niet zo is.
Heb je de bijbel gelezen? of ben je zo opgevoed???
pi_5666330
Lijkt mij aannemelijker dat het een ontwerp is, menselijk lichaam. Het lijkt me dus ook zeer onwaarschijnlijk dat de natuur dit gewoon tot stand gebracht heeft. DNA lijkt meer op een blauwdruk.
To challenge me is to respect chaos, and to respect death!
  donderdag 5 september 2002 @ 12:04:56 #30
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5666365
quote:
Op donderdag 05 september 2002 12:00 schreef Riesz het volgende:

[..]

Heb je de bijbel gelezen? of ben je zo opgevoed???

Meneer Mister-ious: beetje onbeleefd geen antwoord te geven.
  donderdag 5 september 2002 @ 12:08:04 #31
18807 Tha_Mav
yeah right whatever
pi_5666414
quote:
Ik geloof niet in God en een van de dingen die me daarin sterken is de complexiteit van het menselijk lichaam. Het samenspel van cellen, zenuwen, organen, bloed, etc. is een waar wonder der natuur. Bij veel dingen kun je je afvragen: "hoe is het in vredesnaam mogelijk dat het werkt?" en van andere ogenschijnlijk eenvoudige dingen realiseer je je niet eens hoe vernuftig ze in elkaar zitten..

En als ik daar zo over nadenk dan denk ik: "Dat kan nooit door iemand vanuit het niets bedacht zijn". Al die complexiteit bedenk je niet zo maar. Ik zie het als een resultaat van vele jaren, kortom: de evolutietheorie, met als uitgangspunt de micro-organismen. Hoe die zijn ontstaan weet ik ook niet, maar het lijkt mij een stuk aannemelijker dan dat er ineens een mens, in al z'n complexiteit, gecreëerd wordt.

Ik ben wel benieuwd hoe gelovigen (en niet-gelovigen natuurlijk) hier tegenaan kijken. Ik weet dat volgens de bijbel God de mens naar zijn evenbeeld schiep, maar als God dezelfde complexiteit had, waar had Hij dit dan voor nodig? Of heeft God, in analogie aan de evolutietheorie, zelf eerst vele jaren aan het concept van de mens gesleuteld voor dat Hij hem schiep?

tja en boeien.......je redenering is zo krom als een hoepel....maarja dat is het scheppings verhaal ook.

mav out

R.I.P. -=[BIGHEADS]=-
pi_5666424
quote:
Op donderdag 05 september 2002 12:02 schreef The_Wanderer het volgende:
Lijkt mij aannemelijker dat het een ontwerp is, menselijk lichaam. Het lijkt me dus ook zeer onwaarschijnlijk dat de natuur dit gewoon tot stand gebracht heeft. DNA lijkt meer op een blauwdruk.
DNA lijkt nergens naar. DNA is gewoon een molucuul.
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_5666725
aan RIESZ
ten eerste, dat ik niet meteen reageer is omdat ik niet de hele tijd hier zit te kijken omdat ik ook nog andere dingen te doen heb.
en ten tweede gaat het helemaal niet om mijn opvoeding of dat ik de bijbel heb gelezen.
het gaat niet om mij als persoon (die stelling) maar om de inhoud daarvan.
dus ik ga er niet op reageren.
  donderdag 5 september 2002 @ 12:32:05 #34
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5666778
quote:
Op donderdag 05 september 2002 12:28 schreef mister-ious het volgende:
aan RIESZ
ten eerste, dat ik niet meteen reageer is omdat ik niet de hele tijd hier zit te kijken omdat ik ook nog andere dingen te doen heb.
en ten tweede gaat het helemaal niet om mijn opvoeding of dat ik de bijbel heb gelezen.
het gaat niet om mij als persoon (die stelling) maar om de inhoud daarvan.
dus ik ga er niet op reageren.
Volgens mij ben je zwaar-christelijk!
pi_5666977
volgens mij ben jij zwaar off-topic
wil je nu op de man gaan spelen of discusseren over het onderwerp?
is het het eerste dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.
volgende post van jou richting mij met een soortgelijke strekking zal ik dan ook maar negeren, om niet mee te gaan in het off-topic slowchatten.
pi_5667019
quote:
Op donderdag 05 september 2002 11:55 schreef mister-ious het volgende:
toevoeging:
Zo denk ik er ook over. Iets hoeft nog niet waar te zijn als iemand het (nog) niet snapt.

M'n broertje van drie snapt ook niet hoe een computer gemaakt kan worden, maar het kan blijkbaar wel.

donderdag 5 september 2002 @ 12:52:48 #37
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5667103
quote:
Op donderdag 05 september 2002 12:44 schreef mister-ious het volgende:
volgens mij ben jij zwaar off-topic
wil je nu op de man gaan spelen of discusseren over het onderwerp?
is het het eerste dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.
volgende post van jou richting mij met een soortgelijke strekking zal ik dan ook maar negeren, om niet mee te gaan in het off-topic slowchatten.
Mijn punt was: waar jij de overtuiging vandaan haalt dat jij niet gelijk kan zijn met god. Als je discussieert dan gebruik je meestal argumenten bij je stellingen.
pi_5667259
Riesz,check het woordenboek..

God

1 het Opperwezen, de Schepper, de Geest waardoor en waarin alles is, zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd wordt => het opperste Wezen, de hemelse Vader, de opperste Rechter, de Allerhoogste, de Almachtige

mens

I {de ~ (m.)}
1 het hoogst ontwikkelde schepsel, dat zich door zijn rede en taal van de dieren onderscheidt
II {het ~ (v.)}
1 vrouw

donderdag 5 september 2002 @ 13:08:39 #39
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5667342
quote:
Op donderdag 05 september 2002 13:03 schreef mister-ious het volgende:
Riesz,check het woordenboek..

God

1 het Opperwezen, de Schepper, de Geest waardoor en waarin alles is, zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd wordt => het opperste Wezen, de hemelse Vader, de opperste Rechter, de Allerhoogste, de Almachtige

mens

I {de ~ (m.)}
1 het hoogst ontwikkelde schepsel, dat zich door zijn rede en taal van de dieren onderscheidt
II {het ~ (v.)}
1 vrouw

Ja het staat er al bij: "zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd".
  donderdag 5 september 2002 @ 13:09:41 #40
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5667360
Dus jij haalt je geloof uit het woordenboek. Heb ik nog niet eerder gezien. Wel origioneel.;)
pi_5667538
om even weer ONTOPIC (!!!!) te reageren.
ALS God bestaat dan zal het helemaal niet te complex zijn om mensen te maken voor Hem.
  donderdag 5 september 2002 @ 13:23:37 #42
4177 Jojogirl
pi_5667582
quote:
Op donderdag 05 september 2002 13:20 schreef mister-ious het volgende:
om even weer ONTOPIC (!!!!) te reageren.
ALS God bestaat dan zal het helemaal niet te complex zijn om mensen te maken voor Hem.
Dat ben ik met je eens, maar wat is dan de reden geweest voor alle nutteloze features?
  donderdag 5 september 2002 @ 13:26:18 #43
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5667609
OK, persoonlijk lijkt het verhaal van de oerknal en de daarop volgende evolutietheorie MIJ 0-) aannemelijker.
pi_5667843
quote:
Op donderdag 05 september 2002 10:18 schreef Riesz het volgende:
Geloof je in god op basis van de bijbel?
Ik geloof in god op basis van de wereld om me heen, en mijn eigen, persoonlijke ervaringen.
pi_5667973
quote:
Op donderdag 05 september 2002 13:23 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, maar wat is dan de reden geweest voor alle nutteloze features?

omdat op een gegeven moment de vraag telkens terug komt of je wel of niet gelooft.
daaruit komt voort of je wel of niet geloofd dat God de mens heeft gemaakt en dus daar toe in staat is.
  donderdag 5 september 2002 @ 14:09:31 #46
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_5668242
quote:
OK, persoonlijk lijkt het verhaal van de oerknal en de daarop volgende evolutietheorie MIJ 0-) aannemelijker.
Leg uit. Waarom is het aannemelijk dat er opeens uit het niets een knal ontstaat waaruit dan allemaal materie onstaat waardoor er allemaal planeten en zonnen worden gecreeerd. Waarna er op een planeet die wij aarde noemen uit een chemische reactie een organisme onstaat. Die dan later uitgroeit in planten en dieren. Dit klinkt toch ook alles behalve logisch of wetenschappelijk. Wetenschap wordt bedreven binnen de natuurwetten. En er is nog nooit iets in de natuur onstaan die er daarvoor niet was. Maar ik weet wel de rede dat "iedereen" deze theorie het meest aantrekkelijkst vinden. Dat komt omdat ze dan niemand boven zich hebben. Je bent dan je eigen God. Je hebt de kennis van het goede en het kwade. Doe er wat mee.

PS: voor Riesz nee ik ben niet zwaar christelijk. Ik laat me geestelijk niet "beperken" door een bijbel. En nog meer van deze onzinnige vooroordelen bij christenen.

Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
  donderdag 5 september 2002 @ 14:11:09 #47
26789 Fok_Liberte_Guerrillas
Hasta La Victoria Siempre
pi_5668275
Misschien is god wel door de mensen gemaakt en niet andersom.
pushing little children[br]with thier fully automatics[br]they like to push the weak around
  donderdag 5 september 2002 @ 14:18:58 #48
14513 SilverMane
pi_5668372
quote:
Waarom is dat dan nog niet weg geevolueerd?
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
  donderdag 5 september 2002 @ 14:26:06 #49
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5668447
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:09 schreef SilverMane het volgende:

[..]

Leg uit. Waarom is het aannemelijk dat er opeens uit het niets een knal ontstaat waaruit dan allemaal materie onstaat waardoor er allemaal planeten en zonnen worden gecreeerd. Waarna er op een planeet die wij aarde noemen uit een chemische reactie een organisme onstaat. Die dan later uitgroeit in planten en dieren. Dit klinkt toch ook alles behalve logisch of wetenschappelijk. Wetenschap wordt bedreven binnen de natuurwetten. En er is nog nooit iets in de natuur onstaan die er daarvoor niet was. Maar ik weet wel de rede dat "iedereen" deze theorie het meest aantrekkelijkst vinden. Dat komt omdat ze dan niemand boven zich hebben. Je bent dan je eigen God. Je hebt de kennis van het goede en het kwade. Doe er wat mee.

PS: voor Riesz nee ik ben niet zwaar christelijk. Ik laat me geestelijk niet "beperken" door een bijbel. En nog meer van deze onzinnige vooroordelen bij christenen.

Kijk je wel eens naar discovery? Daar zijn wat mooie programmaatjes te zien over de evolutie. Er zijn skeletten gevonden van onze echte voorouders. APEN. Er is zelfs een schakel gevonden tussen het eerste leven in het water en het eerste leven op land. Volgens mij is dat iets wat meer bewijs dan uit de lucht gegrepen kreten over een god die dit alles gemaakt heeft. Trouwens oerknallen komen nog steeds voor in het universum, alleen behoeft daar niet altijd leven uit te ontstaan.
pi_5668472
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:09 schreef SilverMane het volgende:
Leg uit. Waarom is het aannemelijk dat er opeens uit het niets een knal ontstaat waaruit dan allemaal materie onstaat waardoor er allemaal planeten en zonnen worden gecreeerd. Waarna er op een planeet die wij aarde noemen uit een chemische reactie een organisme onstaat. Die dan later uitgroeit in planten en dieren.
Omdat dit nu eenmaal aansluit op wat er is WAARGENOMEN.
quote:
Dit klinkt toch ook alles behalve logisch of wetenschappelijk.
Het zou alleen onwetenschappelijk zijn als iemand dit simpelweg op zijn zolderkamertje uit zijn duim zou hebben gezogen. Overigens weten we van de eerste paar seconden van het heelal NIETS af. Of er aan het begin een 'knal' plaatsvond is dus speculatie.
quote:
Wetenschap wordt bedreven binnen de natuurwetten. En er is nog nooit iets in de natuur onstaan die er daarvoor niet was.
Dus dan is 'God' ook geen antwoord, want wat was er dan VOOR God. God is gewoon het introduceren van tovenarij op het moment dat we het niet meer weten.
quote:
Maar ik weet wel de rede dat "iedereen" deze theorie het meest aantrekkelijkst vinden. Dat komt omdat ze dan niemand boven zich hebben. Je bent dan je eigen God. Je hebt de kennis van het goede en het kwade. Doe er wat mee.
Hè, wat is dit toch altijd een flauwe opmerking. Altijd hoor je dat wetenschappers zich niet willen openstellen, geen hoger gezag dulden, bang zijn voor een God, etc. Kunnen we dit niet buiten de discussie houden?
quote:
PS: voor Riesz nee ik ben niet zwaar christelijk. Ik laat me geestelijk niet "beperken" door een bijbel.
Ahh, dan duld jij dus ook geen hoger gezag boven je, of wel? Waarom niet gewoon de bijbel accepteren?
pi_5668542
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:26 schreef Riesz het volgende:
Kijk je wel eens naar discovery? Daar zijn wat mooie programmaatjes te zien over de evolutie. Er zijn skeletten gevonden van onze echte voorouders. APEN. Er is zelfs een schakel gevonden tussen het eerste leven in het water en het eerste leven op land.
Juist. Wat me ook niet zint is dat er altijd een vergelijking wordt gemaakt tussen levenloos materiaal en een ingewikkeld organisme (zoals de mens). Men kan zich beter richten op de verschillen tussen
eiwitten, microben, virussen en eencelligen.
pi_5668733
Kan iemand mij uitleggen wat de big bang met de evolutietheorie te maken heeft?
pi_5668746
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:26 schreef Riesz het volgende:

[..]

Kijk je wel eens naar discovery? Daar zijn wat mooie programmaatjes te zien over de evolutie. Er zijn skeletten gevonden van onze echte voorouders. APEN. Er is zelfs een schakel gevonden tussen het eerste leven in het water en het eerste leven op land. Volgens mij is dat iets wat meer bewijs dan uit de lucht gegrepen kreten over een god die dit alles gemaakt heeft. Trouwens oerknallen komen nog steeds voor in het universum, alleen behoeft daar niet altijd leven uit te ontstaan.

dus jij haalt je "geloof" van discoverychannel?!?!?!?! (sorry...ik kon het niet laten)
  donderdag 5 september 2002 @ 14:50:27 #54
14513 SilverMane
pi_5668795
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:28 schreef Koerok het volgende:

[..]

Omdat dit nu eenmaal aansluit op wat er is WAARGENOMEN.
[..]

Jij doelt op het uitdeien van het heelal en de waargenome achtergrond ruis. Dat verklaart nog steets niets.
quote:
Het zou alleen onwetenschappelijk zijn als iemand dit simpelweg op zijn zolderkamertje uit zijn duim zou hebben gezogen. Overigens weten we van de eerste paar seconden van het heelal NIETS af. Of er aan het begin een 'knal' plaatsvond is dus speculatie.
[..]
Juist.
quote:
Dus dan is 'God' ook geen antwoord, want wat was er dan VOOR God. God is gewoon het introduceren van tovenarij op het moment dat we het niet meer weten.
Naar mijn mening bestaat God buiten de tijd. Er is geen voor of na. Er is alleen God. Maar dit is mijn theorie. En ik kan me voorstellen dat je daarin niet geloofd en het is je goed recht. Want geloven is nou eenmaal niet zo gemakkelijk. Maar het probleem is dat wetenschap gebonden zijn aan de natuurwetten. Dus alles wat daar buiten valt kan niet. Dus dan kan je allemaal leuke theorien bedenken. Maar al is het natuurkundig niet mogelijk is en blijft het onzin.
quote:
Hè, wat is dit toch altijd een flauwe opmerking. Altijd hoor je dat wetenschappers zich niet willen openstellen, geen hoger gezag dulden, bang zijn voor een God, etc. Kunnen we dit niet buiten de discussie houden?
Ok, maar ik doelde niet op de wetenschappers alleen. Ik doelde op de gehele mensheid. Van nature willen we dat niet.
quote:
Ahh, dan duld jij dus ook geen hoger gezag boven je, of wel? Waarom niet gewoon de bijbel accepteren?
Goed lezen ik zei:'niet beperken'. Ik laat me er wel door verrijken. En sinds wanneer is de bijbel God zelf. God is geen boek. Ik laat me hier niet verder over uit want ik gok dat je het wel begrijp wat ik bedoel.
  donderdag 5 september 2002 @ 14:56:25 #55
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5668896
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:46 schreef mister-ious het volgende:

[..]

dus jij haalt je "geloof" van discoverychannel?!?!?!?! (sorry...ik kon het niet laten)

(geeft niet)
T'is niet mijn geloof maar een overtuiging dat er geen god is die ons in elkaar heeft geknutseld.
pi_5668919
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:46 schreef Schorpioen het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat de big bang met de evolutietheorie te maken heeft?
Op zich niks, want binnen de ET gaat het over het ontstaan van de soorten, maar je kunt het begrip evolutie ook ruimer nemen en het betrekken op zonnestelsel, planeten, etc.
  donderdag 5 september 2002 @ 15:00:59 #57
4177 Jojogirl
pi_5668956
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:18 schreef SilverMane het volgende:

[..]

Waarom is dat dan nog niet weg geevolueerd?

Omdat de veranderingen in de omgeving van de mensne tegenwoordig veel sneller gaan dan dat de evolutie zich daaraan kan aanpassen.

* Jojogirl vindt de evolutietheorie trouwens ook niet waterdicht, mar toch minder lek dan de creatie-theorie.

pi_5669026
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:50 schreef SilverMane het volgende:
Jij doelt op het uitdeien van het heelal en de waargenome achtergrond ruis. Dat verklaart nog steets niets.
Dat weet ik wel. De wetenschap doet ook niets anders dan het opstellen van theorien. Maar dus wel theorien die ondersteund worden door waarnemingen.
quote:
Naar mijn mening bestaat God buiten de tijd. Er is geen voor of na. Er is alleen God. Maar dit is mijn theorie. En ik kan me voorstellen dat je daarin niet geloofd en het is je goed recht. Want geloven is nou eenmaal niet zo gemakkelijk. Maar het probleem is dat wetenschap gebonden zijn aan de natuurwetten. Dus alles wat daar buiten valt kan niet. Dus dan kan je allemaal leuke theorien bedenken. Maar al is het natuurkundig niet mogelijk is en blijft het onzin.
Maar dit is allemaal geredeerd vanuit de gedachte dat er buiten de natuurwetten om nog iets anders zou bestaan. Waar is dat op gebaseerd? In principe is dat dan toch de 'tovenarij' waar ik het over had?
quote:
Ok, maar ik doelde niet op de wetenschappers alleen. Ik doelde op de gehele mensheid. Van nature willen we dat niet.
Dat dan nog erger zou ik zeggen.
quote:
Goed lezen ik zei:'niet beperken'. Ik laat me er wel door verrijken. En sinds wanneer is de bijbel God zelf. God is geen boek. Ik laat me hier niet verder over uit want ik gok dat je het wel begrijp wat ik bedoel.
Ja, dat begrijp ik wel ja (misschien laat ik me er ook wel door verrijken). Waar het me om gaat is dat je blijkbaar redenen hebt om de bijbel niet letterlijk te nemen. En op eenzelfde manier heeft de wetenschap redenen om evolutie serieus te nemen.
pi_5669267
quote:
Op donderdag 05 september 2002 14:56 schreef Riesz het volgende:

[..]

(geeft niet)
T'is niet mijn geloof maar een overtuiging dat er geen god is die ons in elkaar heeft geknutseld.

geloven is een overtuiging hebben.
de overtuiging (of het geloof) dat er geen god is geweest die ons in elkaar heeft geknutseld berust op dat het wetenschappelijk niet uit te leggen is.
dat is m.i. ook logisch omdat God niet wetenschappelijk te beredeneren is, wat weer voor komt dat de mens verstandelijke beperkingen heeft en alles berekend rekening houdend met de natuurwetten en niet geloofd dat een God daarboven staat.
uiteindelijk komt het weer neer op geloof of zoals jij het noemt:overtuiging.
pi_5669272
quote:
Op donderdag 05 september 2002 15:00 schreef Jojogirl het volgende:
Omdat de veranderingen in de omgeving van de mensne tegenwoordig veel sneller gaan dan dat de evolutie zich daaraan kan aanpassen.
Integendeel, zo werkt evolutie niet. Eventuele aanpassingen moeten zich kunnen uitselecteren. Daar is bijna geen kans voor, want bijna iedereen wordt in leven gehouden (en dan heb ik het uiteraard over het Westen).
pi_5669338
quote:
Op donderdag 05 september 2002 15:22 schreef mister-ious het volgende:
de overtuiging (of het geloof) dat er geen god is geweest die ons in elkaar heeft geknutseld berust op dat het wetenschappelijk niet uit te leggen is.
dat is m.i. ook logisch omdat God niet wetenschappelijk te beredeneren is, wat weer voor komt dat de mens verstandelijke beperkingen heeft en alles berekend rekening houdend met de natuurwetten en niet geloofd dat een God daarboven staat.
Maar als je je vinger er dan niet achter kunt krijgen, wat heb je dan aan dat geloof? Wat is dan de basis? Wat weerhoudt je dan om in van alles en nog wat te geloven. Ik geloof dus alleen dingen die een wetenschappelijke basis hebben. Ik weet dat ik daarmee nooit 100% zekerheid zal krijgen, maar zonder de wetenschap is het helemaal los zand. Wetenschap is het enige wat ik heb in deze.
  donderdag 5 september 2002 @ 15:28:41 #62
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5669357
quote:
Op donderdag 05 september 2002 15:22 schreef mister-ious het volgende:

[..]

uiteindelijk komt het weer neer op geloof of zoals jij het noemt:overtuiging.

Wat denk jij dat god doet dan? Denk jij dat hij een vinger in de pap heeft over ons leven?
pi_5669503
De mens is zo complex als dat z'n verbeeldingskracht toelaat.
inside-in
pi_5669615
even door redeneren over het wetenschappelijk de vinger in de pap kunnen hebben.
even uitgaande van de evolutietheorie zijn we ver geevolueerde zoogdieren.
graag wil ik dan de volgende vergelijking geven.(het is inderdaad zoals jullie wel zullen gaan beargumenteren: een vergelijking op losse schroeven, maar het gaat even om het idee)
een koe snapt zoveel dingen niet die er gebeuren.
hij kan het met zijn hersenen ook maar tot op zekere hoogte beredeneren.
als hij het voor de rest niet kan beredeneren zal hij misschien ook zijn eigen theorie gaan bedenken.
een theorie waar wij waarschijnlijk om zouden lachen, om de simpelheid er van.
de koe zal waarschijnlijk ons uitlachen als we zouden kunnen communiceren met hem en we hem de waarheid zouden zeggen over dingen die hij niet snapt en dus maar zijn eigen theorieen over heeft bedacht, omdat hij het niet logisch vind in zijn denkbeelden.
vergelijk dit even met een God/mens verhouding.
God laat zien dat hij bestaat door middel van onder andere de natuur, maar wij kunnen niet begrijpen dat een God bestaat en die het dan ook nog eens heeft gemaakt.
het liefst bedenken we dan onze eigen theorieen die we wel kunnen bevatten.
en als God het dan uitlegt door middel van de bijbel (wat overigens maar een versie van God naar ons zodat we het nog enigzins kunnen bevatten) dan lachen we en zeggen we dat we het zelf beter weten.
we lachen God uit en zeggen zelfs dat Hij niet bestaat omdat we het zelf beter weten.
bestaat God daar minder om? nee hoor
betekend dat dan dat Hij de mens niet heeft (kunnen) maken? nee hoor
alleen we kunnen het niet snappen dus willen we het niet geloven.
en we zouden al helemaal niet willen geloven in een God waar we uiteindelijk verantwoordelijkheid moeten afleggen over ons leven.
want wij zijn toch de baas...toch?
  donderdag 5 september 2002 @ 15:48:01 #65
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5669684
quote:
Op donderdag 05 september 2002 15:43 schreef mister-ious het volgende:
even door redeneren over het wetenschappelijk de vinger in de pap kunnen hebben.
even uitgaande van de evolutietheorie zijn we ver geevolueerde zoogdieren.
graag wil ik dan de volgende vergelijking geven.(het is inderdaad zoals jullie wel zullen gaan beargumenteren: een vergelijking op losse schroeven, maar het gaat even om het idee)
een koe snapt zoveel dingen niet die er gebeuren.
hij kan het met zijn hersenen ook maar tot op zekere hoogte beredeneren.
als hij het voor de rest niet kan beredeneren zal hij misschien ook zijn eigen theorie gaan bedenken.
een theorie waar wij waarschijnlijk om zouden lachen, om de simpelheid er van.
de koe zal waarschijnlijk ons uitlachen als we zouden kunnen communiceren met hem en we hem de waarheid zouden zeggen over dingen die hij niet snapt en dus maar zijn eigen theorieen over heeft bedacht, omdat hij het niet logisch vind in zijn denkbeelden.
vergelijk dit even met een God/mens verhouding.
God laat zien dat hij bestaat door middel van onder andere de natuur, maar wij kunnen niet begrijpen dat een God bestaat en die het dan ook nog eens heeft gemaakt.
en als God het dan uitlegt door middel van de bijbel (wat overigens maar een versie van God naar ons zodat we het nog enigzins kunnen bevatten) dan lachen we en zeggen we dat we het zelf beter weten.
we lachen God uit en zeggen zelfs dat Hij niet bestaat omdat we het zelf beter weten.
betekend dat dan de mens niet heeft (kunnen) maken? nee hoor
2 punten:
- Daarom worden koeien door ons gegeten.
- Iedereen schept ook zijn eigen theorieen , zie de islam, het christendom, etc. en deze mensen lachen elkaar ook uit!
pi_5669748
quote:
Op donderdag 05 september 2002 15:43 schreef mister-ious het volgende:
God laat zien dat hij bestaat door middel van onder andere de natuur
Nee, dat hoeft niet zo te zijn, want dat kan allemaal via evolutie zijn ontstaan. Je wilt het bestaan van God hier als axioma presenteren in de discussie, maar dat mag dus niet.
quote:
En waarom is het niet andersom? Waar is het niet zo dat JIJ de evolutietheorie gewoon niet kunt vatten en een soort grote tovenaar nodig hebt om de natuur te bewerkstelligen. Serieus, dat is toch veel simplistischer?
quote:
Als de bijbel God's woord NIET is, dan weten we het ook gewoon beter.
quote:
Wij lachen God niet uit. Hoe kun je iemand uitlachen die niet bestaat?
quote:
betekend dat dan de mens niet heeft (kunnen) maken? nee hoor
Alles kan, het is alleen de vraag hoe we erachter kunnen komen hoe de vork werkelijk in de steel zit. Gewoon blijven volhouden dat God bestaat is in ieder geval geen goede methode.
  donderdag 5 september 2002 @ 16:17:25 #67
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5670383
* macmeester is verwonderd

Ik zie dat God nog steeds een hekel punt is bij diverse mede Fok!kers

God is te complex om in een woord of in een boek of zelfs in een mensenleven te beschrijven (zie discussie Wie is God). Een ieder heeft op zijn manier een definitie omschrijving over God waarmee hij of zij tevreden kan zijn.

Terugkomend op de topic:

een stukje uit "occulte aspecten" van G. de Purucker:

quote:
Een mens reproduceert zichzelf op aarde vanuit zijn eigen innerlijke zelf, uit de elementen van zijn eigen innerlijke wezen. Het is duidelijk dat een mens niet iets anders kan zijn dan wat hij zelf is; en omdat zijn innerlijke natuur zich ontwikkelt, zal hij in zijn stoffelijke, astrale en vitale delen steeds verbeterde en meer volmaakte instrumenten en geschiktere voertuigen reproduceren om de geestelijke, verstandelijke en psychische aard in hem tot uitdrukking te brengen. Een mens is dus zijn eigen vader of voortbrenger en een mens is in toekomstige levens zijn eigen kind – of kinderen; ik bedoel dat een mens van zichzelf in dit leven maakt wat hij in het volgende leven en in toekomstige levens zal zijn. Een mens is een samengestelde entiteit en bestaat uit een goddelijk, een geestelijk, een verstandelijk, een psychisch en een vitaal-astraal-stoffelijk deel. Zijn lagere delen vloeien voort uit zijn hogere delen, zoals de eik voortvloeit uit het leven en de stoffelijke bestanddelen binnen de eikel.
ik kan het zo niet ff beter verwoorden
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  donderdag 5 september 2002 @ 16:23:17 #68
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5670535
quote:
Op donderdag 05 september 2002 16:17 schreef MacMeester het volgende:
* macmeester is verwonderd

Ik zie dat God nog steeds een hekel punt is bij diverse mede Fok!kers

God is te complex om in een woord of in een boek of zelfs in een mensenleven te beschrijven (zie discussie Wie is God). Een ieder heeft op zijn manier een definitie omschrijving over God waarmee hij of zij tevreden kan zijn.

Terugkomend op de topic:

een stukje uit "occulte aspecten" van G. de Purucker:
[..]

ik kan het zo niet ff beter verwoorden

Kon die gast niet maar BRAVO!
  donderdag 5 september 2002 @ 17:54:45 #69
4177 Jojogirl
pi_5672335
quote:
Op donderdag 05 september 2002 15:22 schreef Koerok het volgende:

[..]

Integendeel, zo werkt evolutie niet. Eventuele aanpassingen moeten zich kunnen uitselecteren. Daar is bijna geen kans voor, want bijna iedereen wordt in leven gehouden (en dan heb ik het uiteraard over het Westen).

Dat is ook een reden, maar 1 die pas heel recent (de laatste 50 jaar) is ontstaan. Daarvoor al (al duizenden jaren lang) verandert de omgeving zo snel dat de evolutie erachteraan hobbelt.

Bovendien heeft de mens niet echt last van die overbodige aanhangsel, zorgen ze niet voor een veel grotere kans op overlijden en dus zal de selectiedruk erg laag zijn.

pi_5672659
quote:
Op donderdag 05 september 2002 17:54 schreef Jojogirl het volgende:
Dat is ook een reden, maar 1 die pas heel recent (de laatste 50 jaar) is ontstaan. Daarvoor al (al duizenden jaren lang) verandert de omgeving zo snel dat de evolutie erachteraan hobbelt.
Waarvoor is dat een reden?
De grootste aanpassing van de mensheid is denk ik het ontwikkelen van spraak en (daardoor?) het verkrijgen van bewustzijn. Wat er daarna nog voor wezenlijks is gebeurd, weet ik niet precies.
Waar hobbelt evolutie trouwens achteraan?
quote:
Bovendien heeft de mens niet echt last van die overbodige aanhangsel, zorgen ze niet voor een veel grotere kans op overlijden en dus zal de selectiedruk erg laag zijn.
Welk aanhangsel? Als de selectiedruk laag is, dan is er toch simpelweg geen (of weinig) sprake van evolutie?
pi_5720969
quote:

Gast hoe kan je dit zeggen

God's denken en verstand gaat ver boven ons vermogen verder dan wij met z'n alle op de wereld denken of beseffen
Ik vind het best wel raar dat mensen kunnen zeggen dat wij mensen een groot groot toeval van de natuur zijn

dat kan gewoon niet

Het geloof van mensen dat er een God is is het bewijs dat Hij er is. Net als een mens in de woestijn die dorst heeft is het bewijs dat er zoiets is als water

dat is mijn stelling

HET LEVEN IS TE KORT OM NIET ELK MOMENT TEN VOLLE TE BENUTTEN
  FOK!fotograaf maandag 9 september 2002 @ 16:09:49 #72
18921 freud
Who's John Galt?
pi_5722216
quote:
Op maandag 09 september 2002 15:07 schreef harmonichunk het volgende:

[..]

Gast hoe kan je dit zeggen

God's denken en verstand gaat ver boven ons vermogen verder dan wij met z'n alle op de wereld denken of beseffen
Ik vind het best wel raar dat mensen kunnen zeggen dat wij mensen een groot groot toeval van de natuur zijn

dat kan gewoon niet

Het geloof van mensen dat er een God is is het bewijs dat Hij er is. Net als een mens in de woestijn die dorst heeft is het bewijs dat er zoiets is als water

dat is mijn stelling

1. Dit topic gaat er van uit dat er een god figuur is
2. ik krijg Descartes neigingen van jouw post: "Ik denk, dus ik besta" wordt "wij geloven, dus god bestaat".

Dat mensen iets missen in hun leven is geen bewijs dat er iets hogers is. Het is het bewijs dat we nog niet alles beseffen! Is in imho iets heel anders dan dat er een god is. Zoals ik al eerder gepost heb, ben ik van mening dat religie ontstaan is omdat veel mensen iets nodig hebben wat ze niet in zichtzelf kunnen vinden. Zeg nou eerlijk, die 10 geboden had je toch ook wel met je goeie verstand zelf kunnen verzinnen of had je daar nou echt een religie voor nodig om je die normen en waarden te vertellen?

En nu ontopic: complexiteit hangt af van degene die het probeert te bevatten. Wat voor jou complex is, is voor een ander simpel. Mijn pc is voor mijn oma niet te bevatten, maar ik heb er geen problemen mee!

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_5723478
Vanavond kijken naar Discovery om 23.00
Gaat over de oerknal en de toekomst. Sehr interessant!!!
pi_5723592
quote:
Op maandag 09 september 2002 16:09 schreef freud het volgende:
Zeg nou eerlijk, die 10 geboden had je toch ook wel met je goeie verstand zelf kunnen verzinnen of had je daar nou echt een religie voor nodig om je die normen en waarden te vertellen?
Ik ben het op zich wel met je eens, maar ik denk ook dat een objectieve moraal niet bestaat.
Waarom ga jij bijv. niet moorden? Omdat je dat niet leuk vindt zul je zeggen en omdat andere mensen ook recht hebben om te leven. Mee eens, maar wat zeg je tegen een moordenaar die dat wel leuk vindt en zijn eigen belang nu eenmaal hoger stelt dan het belang van een ander?
Vind ik een moeilijk vraagstuk, heb jij hier een antwoord op?
  FOK!fotograaf maandag 9 september 2002 @ 17:29:12 #75
18921 freud
Who's John Galt?
pi_5723780
quote:
Op maandag 09 september 2002 17:19 schreef Koerok het volgende:

[..]

Ik ben het op zich wel met je eens, maar ik denk ook dat een objectieve moraal niet bestaat.
Waarom ga jij bijv. niet moorden? Omdat je dat niet leuk vindt zul je zeggen en omdat andere mensen ook recht hebben om te leven. Mee eens, maar wat zeg je tegen een moordenaar die dat wel leuk vindt en zijn eigen belang nu eenmaal hoger stelt dan het belang van een ander?
Vind ik een moeilijk vraagstuk, heb jij hier een antwoord op?

Ik zeg ook niet dat ik nooit zal moorden. Niets is zeker in dit leven denk ik. Veel mensen zouden voor WOII zeggen dat ze nooit iemand zouden vermoorden, maar in het verzet is het toch gebeurt. Ik ben zeker met je eens dat objectief een leuk principe is, maar niet van toepassing is op mensen. Mensen zijn te organisch en dynamisch.

Als antwoord op je vraag: Ik denk dat ieder mens vanwege instinct geneigd is om zijn eigen leven belangrijker te stellen dan een ander. Dat loopt uiteen van mensen die zichzelf opofferen voor anderen (eigen belang totaal ondergeschikt) tot psychopatische killers, die een klein iets al zien als een bedreiging die dodelijk geweld rechtvaardigd. Ik kan natuurlijk niet uitleggen waarom mensen ineens moorden, of waar die drempel ligt, en waarom.

Ik verwonder me er ook over dat Jihad strijders, die geen afwijking hebben waardoor ze moordenaar zijn, toch zo geindoctrineerd kunnen worden dat ze een groep kinderen op willen blazen, omdat een imam dat tegen ze zegt. Dergelijke mensen moeten toch iets na kunnen denken? Kan iemand zover geindoctrineerd worden dat ze alle eigenwaarden vergeten? Blijkbaar (en jammergenoeg) wel...

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_10858516
quote:
Op donderdag 5 september 2002 08:21 schreef M.Night-Shyamalan het volgende:

Maar de mens is niet te complex om door de natuur ontwikkeld te zijn?
Denk aan de duim :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')