abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 22 februari 2013 @ 10:34:21 #126
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_123196827
Een serieus geval van een frikadel uit de kantine. Ik heb er meer om die reden zien gaan. :P
pi_123198693
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 10:07 schreef DR898 het volgende:
Casus:

Vrouw bekend met hypertensie in de VG..

Krijgt antihypertensiva. Na opname vanuit het ziekenhuis komt ze terecht op een revalidatieafdeling.

Bij opname in de ochtend daar heeft ze een RR van 200/90. Alle ontslagmedicatie uit het zkh bleek volgens mw en familie te kloppen (zoals voorheen)...

Volgende ochtend zit pte in de eetzaal een frikadel te eten , voelt zich wat duizelig , verder geen klachten. Reguliere controle die ochtend laat een RR zien van 60/30, normale pols, temp van 35.8 , verder niet zieke indruk, wel suf en duizelig... In 24 uur maar 200 cc geplast....

rara wat is dit :P
Wel een hele onduidelijke overdracht dit :9

Verdere VG?
Wat voor antihypertensiva? En dosering noemen natuurlijk!
Verdere medicatie?
Kleur van patiente tijdens de "aanval"?
200 cc in 24 uur? Waarom is dit bijgehouden?
pi_123204007
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 10:07 schreef DR898 het volgende:
Casus:

Vrouw bekend met hypertensie in de VG..

Krijgt antihypertensiva. Na opname vanuit het ziekenhuis komt ze terecht op een revalidatieafdeling.

Bij opname in de ochtend daar heeft ze een RR van 200/90. Alle ontslagmedicatie uit het zkh bleek volgens mw en familie te kloppen (zoals voorheen)...

Volgende ochtend zit pte in de eetzaal een frikadel te eten , voelt zich wat duizelig , verder geen klachten. Reguliere controle die ochtend laat een RR zien van 60/30, normale pols, temp van 35.8 , verder niet zieke indruk, wel suf en duizelig... In 24 uur maar 200 cc geplast....

rara wat is dit :P
Waarom is pte opgenomen geweest? Wat is de indicatie voor revalidatie?
Voorafgaande gebeurtenissen voor die hypertensieve crisis?
Ik denk overigens aan een renale oorzaak...
pi_123207874
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 14:02 schreef christiman het volgende:

[..]

Waarom is pte opgenomen geweest? Wat is de indicatie voor revalidatie?
Voorafgaande gebeurtenissen voor die hypertensieve crisis?
Ik denk overigens aan een renale oorzaak...
Wat versta jij onder een hypertensieve crisis? :)
pi_123210423
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 15:38 schreef DDM het volgende:

[..]

Wat versta jij onder een hypertensieve crisis? :)
My bad, sorry :@ heb de definities niet zo goed in m'n hoofd zitten ;)
pi_123213892
Wat is rr? De bloeddruk?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_123214114
Rr is idd bp kom ik nu achter.
Ik zou denken aan een inwendige bloeding -> infuus aansluiten en full body ct?
pi_123214516
Hapsnap terwijl ik in de pizzeria sta zeg ik feochromocytoom
pi_123214990
Of een aorta dissectie. Berg je dan maar
  vrijdag 22 februari 2013 @ 19:51:11 #135
208890 June.
Seriously?
pi_123217533
Eens met vorige vragen; had ze wel de pillen ingenomen? In het ziekenhuis wel acceptabele bloeddruk na starten antihypertensiva? Ik neem aan dat ze niet naar huis is gestuurd met zo'n bloeddruk.
Shine bright like a diamond.
pi_123232276
Een simpel medisch/biologisch vraagje. Stel dat je te (gerelateerd aan wat je bent gewend) intensief hebt gesport en hierdoor moeilijk je spieren kan bewegen, tijdelijk (een paar dagen lang) weinig kracht kan zetten en spieren gevoelig zijn voor aanraking wat is er dan aan de hand met die spieren op fysiologisch en anatomisch niveau? Gewone 'stijfheid' komt doordat er teveel melkzuur wordt opgestapeld in de spieren, dit alleen geeft toch niet deze klachtjes?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123232561
June en DDM zitten op de juiste weg... Ondanks dat iedereen (zowel ziekenhuis / apotheek / familie en mw ) beweerde dat ze de juiste medicatie had, bleek dus dat zij al een tijd lang met 3 antihypertensiva aan het rondlopen was ( nercadipine, enalapril en coaprovel) . Daardoor was zij opgenomen op interne in het ziekenhuis ivm lage RR bij dehydratie (dachten ze dus in eerste instantie aan hypovolemie) --> enkele antihypertensiva waren gestopt. Enkele dagen later werd ze ook nog geopereerd door de chirurgie. Bij ontslag hielden ze haar thuismedicatie aan, welke nog niet up to date was na het stoppen van de antihypertensiva door de internisten... Daarmee was ze dus ontslagen ter revalidatie na OK , weer met de oude medicatielijst. Hoe die hoge RR kwam die dag weet ik niet, waarschijnlijk had ze haar meds nog niet ingenomen....maar de reden was dus overmedicatie --> dehydratie --> hypovolemie --> vermindere urineproductie en ANI + hypotensie (door hypovolemie en door direct effect van de medicatie)
and no
pi_123232580
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 02:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een simpel medisch/biologisch vraagje. Stel dat je te (gerelateerd aan wat je bent gewend) intensief hebt gesport en hierdoor moeilijk je spieren kan bewegen, tijdelijk (een paar dagen lang) weinig kracht kan zetten en spieren gevoelig zijn voor aanraking wat is er dan aan de hand met die spieren op fysiologisch en anatomisch niveau? Gewone 'stijfheid' komt doordat er teveel melkzuur wordt opgestapeld in de spieren, dit alleen geeft toch niet deze klachtjes?
Ik gok dat je naast melkzuur, je je spieren ook op mechanisch niveau afbreekt. Soort microtrauma aan je spiercellen. correct me if im wrong.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microtrauma
and no
  zaterdag 23 februari 2013 @ 10:07:35 #139
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_123233858
Microtrauma is allang achterhaald(anders zou je ontstekingverschijnselen zien). Het is niet volledig bekend hoe spierpijn nou komt. Zie ook http://en.m.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness

[ Bericht 68% gewijzigd door gohan16 op 23-02-2013 10:13:02 ]
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_123233936
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 10:07 schreef gohan16 het volgende:
Microtrauma is allang achterhaald. Het heeft met melkzuur en andere reststoffen die zich stapelen.
Dat betekent dus dat je zo gauw het weer normaal aanvoelt die spier voor 100% kan belasten?

Het is toch een theorie dat spieren sterker worden ten gevolge van inspanning doordat je ze lichtjes beschadigt en hierdoor supercompensatie optreedt? Die lichte beschadiging valt toch onder microtrauma? Stel jij dat die theorie is achterhaald of begrijp ik jou verkeerd?

[ Bericht 10% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-02-2013 10:19:50 ]
#NoDAPL
  zaterdag 23 februari 2013 @ 10:33:07 #141
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_123234143
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 10:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat betekent dus dat je zo gauw het weer normaal aanvoelt die spier voor 100% kan belasten?

Het is toch een theorie dat spieren sterker worden ten gevolge van inspanning doordat je ze lichtjes beschadigt en hierdoor supercompensatie optreedt? Die lichte beschadiging valt toch onder microtrauma? Stel jij dat die theorie is achterhaald of begrijp ik jou verkeerd?
Toevallig laatst een stuk gelezen over spierbiopten als experiment. Geen schade, wel opbouw. Kan het nu niet meer terugvinden. Ik ben nog aan t zoeken.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_123234194
Als je het kunt vinden geef dan alsjeblieft even een link, ik zou graag dit artikel lezen.
#NoDAPL
pi_123235720
Ik heb trouwens een klein medisch probleempje waar jullie misschien wel raad mee weten. Het is volstrekt onschuldig dus ik kan het hier wel even vragen. Ik krijg regelmatig krampen in een kuitspier wanneer ik slaap en altijd aan dezelfde kant. Kan dit aan voeding te wijten zijn? Bijv. doordat ik te weinig magnesium binnen krijg. Kan het aan koude te wijten zijn? Sowieso krijg ik van nature snel kramp in mijn spieren, als kind had ik daar consequent last van met zwemmen (nu gelukkig niet meer) maar nu kan ik bijv. ook zomaar kramp krijgen wanneer ik op mijn beide knieën ga zitten met de rug van mijn voet tegen de ondrgrond, een houding waar de meeste mensen geen kramp door krijgen. Ik heb vaak gehad dat ik na een training (niet eens per se een zware training) ineens kramp kreeg in mijn hamstringspieren, ik kon niet zitten of recht staan, enkel bij een houding daartussen in verminderde de pijn en het duurt dan een minuut of zo voordat de kramp is verdwenen. Het is niet iets om mee naar de huisarts te gaan aangezien het niets pathologisch is maar ik ben wel benieuwd of dat daar iets aan te doen is aangezien het soms erg lastig kan zijn. Ik heb overigens een familielid die spastisch is, dus misschien wat genetische pech?
Voor de duidelijkheid: ik vraag niet wat de oorzaak is, ik vraag wat geordend naar waarschijnlijkheid de oorzaken zouden kunnen zijn. ;)
#NoDAPL
pi_123237248
Ik denk niet dat het iets met kou of voeding te maken heeft, dan zou je het ook niet steeds aan dezelfde kant verwachten. Wat voor sport doe je? Belast je dat been meer?
Misschien heeft het ook met je manier van lopen te maken.
pi_123242154
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 10:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Spierschade is niet benodigd voor spierhypertrofie. Het speelt een vrij geringe rol. Zie http://muscleandsportssci(...)mage-in-hypertrophy/ (even ongegeneerd reclame maken voor m'n site).

Het is dus niet de spierschade die ontstaat door eccentrische contractie wat zorgt voor de supercompensatie, maar de eccentrische contractie ansich.

Wat gohan16 ook zegt klopt, hoewel er schade optreedt aan de microfibrillen, bindweefsel en de z-disk integriteit, is de mate hiervan iig. niet bepalend voor de mate van spierpijn, en kan er DOMS optreden zonder daadwerkelijke schade. Waardoor DOMS komt is vooralsnog niet goed bekend.

Nu ik hier toch post;
Ik heb geruime tijd libido problemen (sinds een roaccutane kuur 2 jaar geleden), ik heb dit o.a. bij de huisarts gemeld die het onwaarschijnlijk achtte dat het door roa kwam, en dacht dat het waarschijnlijk kwam door stress (eigen bedrijf naast studie, notabene had ik 2 jaar geleden nog geeneens 'n eigen bedrijf). Terwijl ik mezelf alles behalve gestressed voel. Naast de libido problemen heb ik ook aardig wat spiermassa verloren over deze periode (circa 10 kg).

Nu heb ik dus op eigen houtje m'n testosteron laten meten, deze kwam uit op 14 nmol/l (ochtendmeting). Hoewel binnen referentie, is dit vrij laag, ik zit bij de laagste 5% van de leeftijdscategorie 20-29 die niet diabeet zijn. Gaat een huisarts hier iets mee doen? De vorige keer gaf ie ook al te kennen dat m'n testosteron misschien wat lager lag (met als oorzaak stress) wat tot de symptomen leidde, echter wou die toen zelfs geen meting doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Diabox op 23-02-2013 16:02:07 ]
pi_123243229
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 15:45 schreef Diabox het volgende:

[..]

Nu ik hier toch post;
Ik heb geruime tijd libido problemen (sinds een roaccutane kuur 2 jaar geleden), ik heb dit o.a. bij de huisarts gemeld die het onwaarschijnlijk achtte dat het door roa kwam, en dacht dat het waarschijnlijk kwam door stress (eigen bedrijf naast studie, notabene had ik 2 jaar geleden nog geeneens 'n eigen bedrijf). Terwijl ik mezelf alles behalve gestressed voel. Naast de libido problemen heb ik ook aardig wat spiermassa verloren over deze periode (circa 10 kg).

Nu heb ik dus op eigen houtje m'n testosteron laten meten, deze kwam uit op 14 nmol/l (ochtendmeting). Hoewel binnen referentie, is dit vrij laag, ik zit bij de laagste 5% van de leeftijdscategorie 20-29 die niet diabeet zijn. Gaat een huisarts hier iets mee doen? De vorige keer gaf ie ook al te kennen dat m'n testosteron misschien wat lager lag (met als oorzaak stress) wat tot de symptomen leidde, echter wou die toen zelfs geen meting doen.
Is je LH ook bepaald? Zijn er überhaupt nog andere (algemene) waarden bepaald?
pi_123243326
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 16:18 schreef DDM het volgende:

[..]

Is je LH ook bepaald? Zijn er überhaupt nog andere (algemene) waarden bepaald?
Nee, wil dit wel heel graag! Heb het dus op eigen houtje gedaan en dan kost alleen testosteron al 50 euro. Wil dus graag met deze waarde dus naar de huisarts gaan om de gonadotropen en oestradiol te laten bepalen. Vraag is voor mij vooral of ie er iets mee gaat doen, gezien het wel binnen referentie valt, en hij de vorige keer ondanks vermoeden dat m'n testosteron wat lager lag, deze niet wou meten.

Huisarts wou dus de vorige keer geen testosteron testen, maar heeft wel TSH, creatinine en leverwaarden getest. Deze kwamen allemaal prima terug, met creatinine nipt boven referentiewaarde.

Ik leef nogal 'uitzonderlijk' gezond waardoor ik het al helemaal raar vind dat ik zo laag uitval.
pi_123243849
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 13:07 schreef Njosnavelin het volgende:
Ik denk niet dat het iets met kou of voeding te maken heeft, dan zou je het ook niet steeds aan dezelfde kant verwachten. Wat voor sport doe je? Belast je dat been meer?
Misschien heeft het ook met je manier van lopen te maken.
Ik krijg het ook na een korte opwarming (2 minuutjes lopen) als ik dan op mijn knieën ga zitten, dan krijg ik kramp in mijn voetspieren. Dat was met judo. Ik denk niet dat ik op een verkeerde manier loop maar ik heb wel voetklachten doordat de vorm van mijn voet wat afwijkt van wat ideaal is. Symptomen: zeer pijnlijke voeten (niet kunnen staan 's ochtends) en wat klachten aan mijn kniepezen. Daar heb ik nu steunzolen voor en die klachten zijn nu zo goed als verdwenen. Ik heb wel nog steeds last van krampen 's nachts wanneer ik uren (minstens 7 uur) daarvoor heb gesport. Die krampen gaan pas over als ik mijn voeten op de grond plaats, het helpt ook maar minder goed (en enkel als de kramp niet al te groot is) als ik met mijn ene voet druk tegen mijn andere voet.
Na het sporten zelf (momenteel wielrennen) heb ik nergens last, ik krijg het pas uren later. Zoals ik zei, ik had het als klein kind ook met zwemmen, ik had het met judo, ik heb het met verschillende sporten.
#NoDAPL
pi_123243856
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 16:21 schreef Diabox het volgende:

[..]

Nee, wil dit wel heel graag! Heb het dus op eigen houtje gedaan en dan kost alleen testosteron al 50 euro. Wil dus graag met deze waarde dus naar de huisarts gaan om de gonadotropen en oestradiol te laten bepalen. Vraag is voor mij vooral of ie er iets mee gaat doen, gezien het wel binnen referentie valt, en hij de vorige keer ondanks vermoeden dat m'n testosteron wat lager lag, deze niet wou meten.

Huisarts wou dus de vorige keer geen testosteron testen, maar heeft wel TSH, creatinine en leverwaarden getest. Deze kwamen allemaal prima terug, met creatinine nipt boven referentiewaarde.

Ik leef nogal 'uitzonderlijk' gezond waardoor ik het al helemaal raar vind dat ik zo laag uitval.
Dat het binnen de referentiewaarde valt zeg inderdaad niet heel veel. Ten eerste zeg je zelf al dat het richting de ondergrens ligt. Daarnaast kan je waarde dalende zijn en dus ook klachten veroorzaken. Je lichaam is normaal een hogere waarde gewend en je receptoren dus ook. Zou er toch over doorzeuren als ik jou was.

Je creatinine ligt nipt boven de 110 umol/l?
pi_123243903
Diabetici hebben een lager testosterongehalte? :?
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')