Wel een hele onduidelijke overdracht ditquote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:07 schreef DR898 het volgende:
Casus:
Vrouw bekend met hypertensie in de VG..
Krijgt antihypertensiva. Na opname vanuit het ziekenhuis komt ze terecht op een revalidatieafdeling.
Bij opname in de ochtend daar heeft ze een RR van 200/90. Alle ontslagmedicatie uit het zkh bleek volgens mw en familie te kloppen (zoals voorheen)...
Volgende ochtend zit pte in de eetzaal een frikadel te eten , voelt zich wat duizelig , verder geen klachten. Reguliere controle die ochtend laat een RR zien van 60/30, normale pols, temp van 35.8 , verder niet zieke indruk, wel suf en duizelig... In 24 uur maar 200 cc geplast....
rara wat is dit
Waarom is pte opgenomen geweest? Wat is de indicatie voor revalidatie?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 10:07 schreef DR898 het volgende:
Casus:
Vrouw bekend met hypertensie in de VG..
Krijgt antihypertensiva. Na opname vanuit het ziekenhuis komt ze terecht op een revalidatieafdeling.
Bij opname in de ochtend daar heeft ze een RR van 200/90. Alle ontslagmedicatie uit het zkh bleek volgens mw en familie te kloppen (zoals voorheen)...
Volgende ochtend zit pte in de eetzaal een frikadel te eten , voelt zich wat duizelig , verder geen klachten. Reguliere controle die ochtend laat een RR zien van 60/30, normale pols, temp van 35.8 , verder niet zieke indruk, wel suf en duizelig... In 24 uur maar 200 cc geplast....
rara wat is dit
Wat versta jij onder een hypertensieve crisis?quote:Op vrijdag 22 februari 2013 14:02 schreef christiman het volgende:
[..]
Waarom is pte opgenomen geweest? Wat is de indicatie voor revalidatie?
Voorafgaande gebeurtenissen voor die hypertensieve crisis?
Ik denk overigens aan een renale oorzaak...
My bad, sorryquote:Op vrijdag 22 februari 2013 15:38 schreef DDM het volgende:
[..]
Wat versta jij onder een hypertensieve crisis?
Ik gok dat je naast melkzuur, je je spieren ook op mechanisch niveau afbreekt. Soort microtrauma aan je spiercellen. correct me if im wrong.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 02:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een simpel medisch/biologisch vraagje. Stel dat je te (gerelateerd aan wat je bent gewend) intensief hebt gesport en hierdoor moeilijk je spieren kan bewegen, tijdelijk (een paar dagen lang) weinig kracht kan zetten en spieren gevoelig zijn voor aanraking wat is er dan aan de hand met die spieren op fysiologisch en anatomisch niveau? Gewone 'stijfheid' komt doordat er teveel melkzuur wordt opgestapeld in de spieren, dit alleen geeft toch niet deze klachtjes?
Dat betekent dus dat je zo gauw het weer normaal aanvoelt die spier voor 100% kan belasten?quote:Op zaterdag 23 februari 2013 10:07 schreef gohan16 het volgende:
Microtrauma is allang achterhaald. Het heeft met melkzuur en andere reststoffen die zich stapelen.
Toevallig laatst een stuk gelezen over spierbiopten als experiment. Geen schade, wel opbouw. Kan het nu niet meer terugvinden. Ik ben nog aan t zoeken.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 10:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat je zo gauw het weer normaal aanvoelt die spier voor 100% kan belasten?
Het is toch een theorie dat spieren sterker worden ten gevolge van inspanning doordat je ze lichtjes beschadigt en hierdoor supercompensatie optreedt? Die lichte beschadiging valt toch onder microtrauma? Stel jij dat die theorie is achterhaald of begrijp ik jou verkeerd?
Spierschade is niet benodigd voor spierhypertrofie. Het speelt een vrij geringe rol. Zie http://muscleandsportssci(...)mage-in-hypertrophy/ (even ongegeneerd reclame maken voor m'n site).quote:Op zaterdag 23 februari 2013 10:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat je zo gauw het weer normaal aanvoelt die spier voor 100% kan belasten?
Het is toch een theorie dat spieren sterker worden ten gevolge van inspanning doordat je ze lichtjes beschadigt en hierdoor supercompensatie optreedt? Die lichte beschadiging valt toch onder microtrauma? Stel jij dat die theorie is achterhaald of begrijp ik jou verkeerd?
Is je LH ook bepaald? Zijn er überhaupt nog andere (algemene) waarden bepaald?quote:Op zaterdag 23 februari 2013 15:45 schreef Diabox het volgende:
[..]
Nu ik hier toch post;
Ik heb geruime tijd libido problemen (sinds een roaccutane kuur 2 jaar geleden), ik heb dit o.a. bij de huisarts gemeld die het onwaarschijnlijk achtte dat het door roa kwam, en dacht dat het waarschijnlijk kwam door stress (eigen bedrijf naast studie, notabene had ik 2 jaar geleden nog geeneens 'n eigen bedrijf). Terwijl ik mezelf alles behalve gestressed voel. Naast de libido problemen heb ik ook aardig wat spiermassa verloren over deze periode (circa 10 kg).
Nu heb ik dus op eigen houtje m'n testosteron laten meten, deze kwam uit op 14 nmol/l (ochtendmeting). Hoewel binnen referentie, is dit vrij laag, ik zit bij de laagste 5% van de leeftijdscategorie 20-29 die niet diabeet zijn. Gaat een huisarts hier iets mee doen? De vorige keer gaf ie ook al te kennen dat m'n testosteron misschien wat lager lag (met als oorzaak stress) wat tot de symptomen leidde, echter wou die toen zelfs geen meting doen.
Nee, wil dit wel heel graag! Heb het dus op eigen houtje gedaan en dan kost alleen testosteron al 50 euro. Wil dus graag met deze waarde dus naar de huisarts gaan om de gonadotropen en oestradiol te laten bepalen. Vraag is voor mij vooral of ie er iets mee gaat doen, gezien het wel binnen referentie valt, en hij de vorige keer ondanks vermoeden dat m'n testosteron wat lager lag, deze niet wou meten.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 16:18 schreef DDM het volgende:
[..]
Is je LH ook bepaald? Zijn er überhaupt nog andere (algemene) waarden bepaald?
Ik krijg het ook na een korte opwarming (2 minuutjes lopen) als ik dan op mijn knieën ga zitten, dan krijg ik kramp in mijn voetspieren. Dat was met judo. Ik denk niet dat ik op een verkeerde manier loop maar ik heb wel voetklachten doordat de vorm van mijn voet wat afwijkt van wat ideaal is. Symptomen: zeer pijnlijke voeten (niet kunnen staan 's ochtends) en wat klachten aan mijn kniepezen. Daar heb ik nu steunzolen voor en die klachten zijn nu zo goed als verdwenen. Ik heb wel nog steeds last van krampen 's nachts wanneer ik uren (minstens 7 uur) daarvoor heb gesport. Die krampen gaan pas over als ik mijn voeten op de grond plaats, het helpt ook maar minder goed (en enkel als de kramp niet al te groot is) als ik met mijn ene voet druk tegen mijn andere voet.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 13:07 schreef Njosnavelin het volgende:
Ik denk niet dat het iets met kou of voeding te maken heeft, dan zou je het ook niet steeds aan dezelfde kant verwachten. Wat voor sport doe je? Belast je dat been meer?
Misschien heeft het ook met je manier van lopen te maken.
Dat het binnen de referentiewaarde valt zeg inderdaad niet heel veel. Ten eerste zeg je zelf al dat het richting de ondergrens ligt. Daarnaast kan je waarde dalende zijn en dus ook klachten veroorzaken. Je lichaam is normaal een hogere waarde gewend en je receptoren dus ook. Zou er toch over doorzeuren als ik jou was.quote:Op zaterdag 23 februari 2013 16:21 schreef Diabox het volgende:
[..]
Nee, wil dit wel heel graag! Heb het dus op eigen houtje gedaan en dan kost alleen testosteron al 50 euro. Wil dus graag met deze waarde dus naar de huisarts gaan om de gonadotropen en oestradiol te laten bepalen. Vraag is voor mij vooral of ie er iets mee gaat doen, gezien het wel binnen referentie valt, en hij de vorige keer ondanks vermoeden dat m'n testosteron wat lager lag, deze niet wou meten.
Huisarts wou dus de vorige keer geen testosteron testen, maar heeft wel TSH, creatinine en leverwaarden getest. Deze kwamen allemaal prima terug, met creatinine nipt boven referentiewaarde.
Ik leef nogal 'uitzonderlijk' gezond waardoor ik het al helemaal raar vind dat ik zo laag uitval.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |