abonnement Unibet Coolblue
pi_123053634
Ik heb er laatst een hele beschouwing over geschreven, decentraal selecteren is nog lang niet waterdicht. Er vindt veel fraude plaats wat betreft extracurriculaire activiteiten en een motivatiebrief is ook zo geschreven door een vader, moeder of zelfs een professional. Dit alles gaat vervolgens naar een of andere student, die ingezet wordt door de universiteit om de kosten drukken, die vervolgens met zijn subjectieve kijk moet beoordelen of de persoon in kwestie wel geschikt is :X
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
  maandag 18 februari 2013 @ 22:57:10 #102
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123053740
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Aan wat voor willekeurige (random) variabelen denk jij?
Je bedoelt waar een universiteit op kan selecteren? Pff. Lastige vraag. Eerlijk gezegd zou ik het niet weten, in ieder geval geen objectieve maten. Er is denk ik ook geen sluitend antwoord op te geven, Genoeg verschillen tussen universiteiten zijn mbt hun selectiecriteria, zodat iedereen het gevoel heeft wel ergens een kans te kunnen maken, zou mijn inziens het beste zijn.
  maandag 18 februari 2013 @ 23:00:07 #103
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123053908
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:55 schreef Nafi het volgende:
Ik heb er laatst een hele beschouwing over geschreven, decentraal selecteren is nog lang niet waterdicht. Er vindt veel fraude plaats wat betreft extracurriculaire activiteiten en een motivatiebrief is ook zo geschreven door een vader, moeder of zelfs een professional. Dit alles gaat vervolgens naar een of andere student, die ingezet wordt door de universiteit om de kosten drukken, die vervolgens met zijn subjectieve kijk moet beoordelen of de persoon in kwestie wel geschikt is :X
Daar staat tegenover dat het systeem van cijfer-geven op de middelbare school ook niet heilig is. Het zal niet de eerste keer in de geschiedenis zijn dat iemand op een SO net even wat hoger scoort omdat het zo goed uitkomt voor de eventuele lotingsklasse. Maar klopt, inherent aan het gebrek aan objectieve criteria en daarmee de aanwezigheid van een schemergebied is de mogelijkheid tot fraude.
pi_123054514
Ik wacht nu op mijn mail vanuit Groningen voor decentraal. Het gaat nog lastig worden, de toets is midden in onze laatste tentamenweek op een zaterdag. En omdat ik SprintVWO doe komt het leermateriaal voor die tentamenweek overeen met één heel schooljaar VWO, acht vakken. :P

Maarja, ik heb er wel vertrouwen in.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_123054584
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 23:00 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Daar staat tegenover dat het systeem van cijfer-geven op de middelbare school ook niet heilig is. Het zal niet de eerste keer in de geschiedenis zijn dat iemand op een SO net even wat hoger scoort omdat het zo goed uitkomt voor de eventuele lotingsklasse. Maar klopt, inherent aan het gebrek aan objectieve criteria en daarmee de aanwezigheid van een schemergebied is de mogelijkheid tot fraude.
Schoolexamencijfers worden voor aanvang van de centrale examens geverifieerd en opgestuurd. Ze kunnen dus niet worden aangepast om bijvoorbeeld net in een hogere lotingsklasse te komen. Loting is zeker geen goede methode, cijfers zeggen vrij weinig, maar ik vind het afschaffen ervan ook onzinnig voor er wat gedaan wordt aan de minpunten van decentraal selecteren.
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_123055123
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:23 schreef dotKoen het volgende:
Ik heb het al vaker betoogd: ik ben niet door de decentrale selectie gekomen bij het Erasmus MC in 2007 en had een 7,3 gemiddeld, dus de kans om ingeloot te worden was niet zo heel groot. Ik was net 17 toen ik meedeed aan de decentrale selectie en had zeker geen imposant CV. Inmiddels studeer ik dit jaar zeer waarschijnlijk cum laude af met een gemiddelde van 8,6. Kortom: mensen zoals ik (die nog niet zoveel discipline hadden tijdens hun middelbare school-tijd) zul je straks dus niet meer toelaten tot geneeskunde. Of dat erg is weet ik niet. Decentrale selectie zal over het algemeen wel een homogenere groep geneeskundestudenten opleveren, dat kan ook nadelen hebben.

Grotendeels eens met Grumpey dus.
Hier een vergelijkbaar verhaal, ik was ook 17 en ben geslaagd met een 6.9. Geluk gehad met de loting en nu sta ik 8+ gemiddeld in mijn laatste jaar Geneeskunde. Daarnaast heeft het mannelijk geslacht ook een flink nadeel aangezien wij rond die leeftijd 2-3 jaar achterlopen in onze ontwikkeling. Terwijl de meisjes in 4 VWO al bezig waren met hun CV lagen mijn prioriteiten nog meer bij voetballen en biertjes drinken O-)

Er is ook wel eens een onderzoek geweest en daaruit bleek dat studenten via decentraal waren binnen gekomen het helemaal niet beter deden dan de loting-studenten. Bovendien kost het natuurlijk ook behoorlijk wat geld. Daarom lijkt mij het huidige systeem waar 50% decentraal wordt bepaald (zodat het niet helemaal willekeurig is) en 50% via loting het beste.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  maandag 18 februari 2013 @ 23:43:04 #107
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123055911
Dat is niet het huidige systeem hoor. Uni's mogen nu zelf kiezen. De meesten selecteren zo rond de 80%, sommigen 100%, en maar een enkeling 50%.

Edit: verkeerd gelezen volgens mij, je bedoelde huidig systeem waarschijnlijk als in hoe de loting en selecties nu in zijn werking zijn.
pi_123056472
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 23:00 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Daar staat tegenover dat het systeem van cijfer-geven op de middelbare school ook niet heilig is. Het zal niet de eerste keer in de geschiedenis zijn dat iemand op een SO net even wat hoger scoort omdat het zo goed uitkomt voor de eventuele lotingsklasse. Maar klopt, inherent aan het gebrek aan objectieve criteria en daarmee de aanwezigheid van een schemergebied is de mogelijkheid tot fraude.
Daar moet zeker rekening mee worden gehouden (met de kanttekening dat ik het niet snel zie gebeuren dat de meeste leraren hieraan meedoen maar het zou in het geval van een schattig meisje misschien wel kunnen gebeuren ;)) maar er speelt nog een ander en groter probleem: het verschil voor het cijfer van een individuele toets, inclusief de centrale examens, kan tot 2 punten verschillen van school tot school en van leraar tot leraar, dat bleek uit een onderzoek wat een jaar of twee geleden werd gepubliceerd. Als ik me niet vergis dan werd dit uitgevoerd door Dronkers. Het verschil tussen een 7 en een 8 is letterlijk het verschil tussen directe plaatsing en geen plaatsing voor de meeste kandidaten, dat zal met het verdwijnen van het aantal lotingsplaatsen nog meer het geval zijn. De meeste leeringen die een 8+ halen halen het ook relatief nipt, er zijn weinig hoogvliegers die met een gemiddelde van een 9 of 10 slagen op het VWO. Laat al die mensen meedoen met decentrale selectie en het is eerlijker.
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 22:57 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Je bedoelt waar een universiteit op kan selecteren? Pff. Lastige vraag. Eerlijk gezegd zou ik het niet weten, in ieder geval geen objectieve maten. Er is denk ik ook geen sluitend antwoord op te geven, Genoeg verschillen tussen universiteiten zijn mbt hun selectiecriteria, zodat iedereen het gevoel heeft wel ergens een kans te kunnen maken, zou mijn inziens het beste zijn.
Dat is nu toch al aardig het geval? Haal je hoge cijfers voor het VWO, al dan niet met hulp van de leraren of omdat de leraren minder streng of vakkundig zijn, dan ben je direct geplaatst. Ben je wat minder veelzijdig of minder goed in het halen van hoge cijfers terwijl je wel intelligent bent (dat kan) dan doe je mee aan een toelatingsexamen. Heb je al de nodige relevante ervaring dan kan je terecht bij universiteiten die op basis van het CV selecteren. Ik ben het eens met Nafi zijn bedenking dat die laatste methode de deuren opent voor corruptie, alleen al om die reden ben ik er geen voorstander van. Om dezelfde reden ben ik een fel tegenstander van het geven van punten voor huiswerkopdrachten, waaronder essays.
Het is voor mij dus niet duidelijk wat jij mist op dit moment. Welke type student heeft nu geen of te weinig kans?

Ik zou trouwens graag een toelatingsexamen hebben voor elke opleiding. Je wordt er zeker niet gelukkiger van als je iets studeert waar je geen talent voor hebt, als je daarentegen iets doet waar je wel talent voor hebt dan wordt je gelukkiger. Ik ben dus vooral een voorstander van een strengere selectie omdat de matching beter is, dit is voor zowel het individu als de maatschappij beter.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123056571
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2013 23:43 schreef Grumpey het volgende:
Dat is niet het huidige systeem hoor. Uni's mogen nu zelf kiezen. De meesten selecteren zo rond de 80%, sommigen 100%, en maar een enkeling 50%.

Edit: verkeerd gelezen volgens mij, je bedoelde huidig systeem waarschijnlijk als in hoe de loting en selecties nu in zijn werking zijn.
Houd er rekening mee dat het pas sinds volgend jaar is dat uni's (typisch Vlaams) 100% van de kandidaten zelf mogen selecteren. Ik vind het vrij logisch als niet alle universiteiten van het ene jaar op het andere jaar uitbreiden naar 100%. Hier kunnen ze strategische redenen voor hebben (tijd die het kost). Met een toelatingsexamen kan je natuurlijk wel gemakkelijk ineens naar 100% gaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123056621
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 23:11 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Ik wacht nu op mijn mail vanuit Groningen voor decentraal. Het gaat nog lastig worden, de toets is midden in onze laatste tentamenweek op een zaterdag.
Dat mag geen probleem zijn, je moet voordat je eerste examen start voorbereid zijn op alle examens, dat je dan op de zaterdag nog even zo'n procedure moet doorlopen, ach, dat kan er wel bij. Al kan ik me voorstellen dat je liever je zou ontspannen tussen de examens in.
Zeker als je straks aan de universiteit studeert is dat een zeer waardevolle tip, het zal veel relaxter zijn en je zal beter zal presteren. De meeste studenten lukt het niet omdat het tempo veel hoger ligt dan op het VWO.

Wat is de procedure in Groningen? De website is nogal vaag: http://www.rug.nl/umcg/ed(...)selectie-geneeskunde
Er zijn blijkbaar twee rondes maar waarop selecteren ze?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123060677
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 23:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat mag geen probleem zijn, je moet voordat je eerste examen start voorbereid zijn op alle examens, dat je dan op de zaterdag nog even zo'n procedure moet doorlopen, ach, dat kan er wel bij. Al kan ik me voorstellen dat je liever je zou ontspannen tussen de examens in.
Zeker als je straks aan de universiteit studeert is dat een zeer waardevolle tip, het zal veel relaxter zijn en je zal beter zal presteren. De meeste studenten lukt het niet omdat het tempo veel hoger ligt dan op het VWO.

Wat is de procedure in Groningen? De website is nogal vaag: http://www.rug.nl/umcg/ed(...)selectie-geneeskunde
Er zijn blijkbaar twee rondes maar waarop selecteren ze?
Een combinatie van kennis, vaardigheden, achtergrond en motivatie volgens mij.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_123062480
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 23:25 schreef MaxC het volgende:

[..]

Hier een vergelijkbaar verhaal, ik was ook 17 en ben geslaagd met een 6.9. Geluk gehad met de loting en nu sta ik 8+ gemiddeld in mijn laatste jaar Geneeskunde. Daarnaast heeft het mannelijk geslacht ook een flink nadeel aangezien wij rond die leeftijd 2-3 jaar achterlopen in onze ontwikkeling. Terwijl de meisjes in 4 VWO al bezig waren met hun CV lagen mijn prioriteiten nog meer bij voetballen en biertjes drinken O-)

Er is ook wel eens een onderzoek geweest en daaruit bleek dat studenten via decentraal waren binnen gekomen het helemaal niet beter deden dan de loting-studenten. Bovendien kost het natuurlijk ook behoorlijk wat geld. Daarom lijkt mij het huidige systeem waar 50% decentraal wordt bepaald (zodat het niet helemaal willekeurig is) en 50% via loting het beste.
Rotterdams onderzoek heeft aangetoond dat studenten die decentraal binnengekomen zijn het weliswaar in de preklinische fase niet beter deden, maar echter wel in de klinische fase.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 14:50:24 #113
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_123073049
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:48 schreef christiman het volgende:

[..]

Rotterdams onderzoek heeft aangetoond dat studenten die decentraal binnengekomen zijn het weliswaar in de preklinische fase niet beter deden, maar echter wel in de klinische fase.
Dat onderzoek wil ik wel eens lezen! Heb je dat ergens (digitaal) liggen? Want als die studenten het maar 0.zoveel procent beter doen of een 7,5 halen ipv een 7.3 dan is het natuurlijk niet relevant.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_123085984
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 14:50 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Dat onderzoek wil ik wel eens lezen! Heb je dat ergens (digitaal) liggen? Want als die studenten het maar 0.zoveel procent beter doen of een 7,5 halen ipv een 7.3 dan is het natuurlijk niet relevant.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21883405

Dit is het artikel waar ik op doelde :) Overigens zou je best een punt kunnen hebben, maar ik meen me te herinneren dat het wel degelijk significant was :)
pi_123089151
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:48 schreef christiman het volgende:

[..]

Rotterdams onderzoek heeft aangetoond dat studenten die decentraal binnengekomen zijn het weliswaar in de preklinische fase niet beter deden, maar echter wel in de klinische fase.
dat komt omdat iedereen domweg tentamenstof kan stampen + oefenvragen maken. In de kliniek worden je vaardigheden in de volle breedte op de proef gesteld en wordt het pas echt duidelijk wie meer/minder geschikt is
pi_123089690
Het zijn toch ook gewoon andere kunstjes? Er zijn mensen die hoge cijfers halen voor de theorie en matige cijfers halen in de praktijk en vice versa. Ik weet bijv. van een orthopedische chirurg die een van de besten in het land is die voor de theorie slechts matige voldoendes haalde en die 1 of 2 jaar extra nodig had voor die matige voldoendes. Andersom zal ongetwijfeld ook wel voorkomen: mensen die veel kennis en inzicht hebben maar die niet zo handig zijn, niet zo goed met mensen kunnen werken, ...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 20 februari 2013 @ 00:28:40 #117
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_123102024
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 19:44 schreef christiman het volgende:

[..]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21883405

Dit is het artikel waar ik op doelde :) Overigens zou je best een punt kunnen hebben, maar ik meen me te herinneren dat het wel degelijk significant was :)
"Selected students obtained a significantly higher mean grade during their first five clerkships than lottery-admitted students (mean ± standard error [SE] 7.95 ± 0.03, 95% confidence interval [CI] 7.90-8.00 versus mean ± SE 7.84 ± 0.02, 95% CI 7.81-7.87; p < 0.001)"

7.95 vs 7.84. Dat noem ik dus niet relevant, ook al is het significant.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_123102668
Zijn bij andere universiteiten de cijfers voor co-schappen gemiddeld ook eigenlijk veel te hoog? Volgens mij krijgt een grote meerderheid al snel een 8 als je ook maar een beetje inzet toont voor het betreffende co-schap. Een 7 is dan al snel teleurstellend want natuurlijk eigenlijk onzin is.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_123104449
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 00:53 schreef MaxC het volgende:
Zijn bij andere universiteiten de cijfers voor co-schappen gemiddeld ook eigenlijk veel te hoog? Volgens mij krijgt een grote meerderheid al snel een 8 als je ook maar een beetje inzet toont voor het betreffende co-schap. Een 7 is dan al snel teleurstellend want natuurlijk eigenlijk onzin is.
is in mijn regio niet zo. De meeste krijgen een 7 omdat ze een 8 alleen geven als je echt bovengemiddeld bent. Dat is ontstaan omdat er een tijd geleden juist een boodschap van de uni naar de perifere zkh is gegaan om het zo te doen. Presteer je net iets minder of moet je nog wat bijgespijkerd worden, dan zit je al snel op een 6. Heb al aardig wat zessen uitgedeeld zien worden aan co-assistenten die verder niet dom waren ofzo. Maar dan als tussenbeoordeling en met commentaar: Je moet nog wat meer oefenen, dan komt het goed. Aan het eind gaan ze dan meestal weg met een 7

Ik heb alleen achten en negens gehaald voor mijn coschappen, maar ik heb er dan ook flink voor gebloed. Echt met laatste literatuur lezen enzo voor het betreffende vak. Dat doen de meeste co's niet. Kan je wel lekker slimme opmerkingen maken tijdens besprekingen. En je moet inschatten of je uberhaupt zin hebt om zoveel ervoor te doen. Ik heb weleens een rotgevoel gehad na een coschap, ondanks de 9 omdat ik mezelf weer eens teveel in sociale isolatie had gezet

Maar een 7 is inderdaad een prima cijfer, niks om je voor te schamen
  woensdag 20 februari 2013 @ 11:05:12 #120
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123109099
Dat verschil is te negeren, is alleen maar significant omdat de aantallen groot zijn. Vergeet nooit naar de effect grootte te kijken, die is belangrijker dan een p-waarde!
pi_123128025
Inzet cao UMC 2013 centrales overheids- en onderwijspersoneel betrokken bij de cao voor de Universitair Medische Centra
Jongeren, studenten en leerlingen
De stagevergoeding uit bijlage G van de cao, die ook van toepassing moet worden op co-assistenten, moet worden verhoogd naar minimaal 308 euro per maand bij een voltijd stage, en wordt geïndexeerd met de salarismutaties bij de Cao UMC. De stagevergoeding is inclusief de gemaakte kosten met uitzondering van de reiskosten die de student maakt om op zijn stageplek te verschijnen. Zijn er reiskosten dan worden de kosten conform de regeling voor woon-werkverkeer vergoed. Dit geldt ook voor de MBO/HBO/WO student indien de OV-studentenjaarkaart niet geldt.
Daarnaast stellen wij voor de jeugdschalen uit de cao UMC af te schaffen.

Ik ben benieuwd, het zou wel mooi zijn :)
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_123128209
Zal ook wel weer een 10-jaren plan worden, ZwarteSteen ;)
Shine bright like a diamond.
pi_123138829
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 00:53 schreef MaxC het volgende:
Zijn bij andere universiteiten de cijfers voor co-schappen gemiddeld ook eigenlijk veel te hoog? Volgens mij krijgt een grote meerderheid al snel een 8 als je ook maar een beetje inzet toont voor het betreffende co-schap. Een 7 is dan al snel teleurstellend want natuurlijk eigenlijk onzin is.
Voorheen was dit zo, maar sinds een aantal jaren hebben we in Rotterdam het 'geef me de 5' systeem, dat het beoordelen van een coschap transparanter en eerlijker maakt, zoals beoordeling van anamnese en lichamelijk onderzoek door meerdere beoordelaars en een digitale toets aan het einde van een coschap, die voor alle co's hetzelfde niveau heeft.
pi_123196018
Casus:

Vrouw bekend met hypertensie in de VG..

Krijgt antihypertensiva. Na opname vanuit het ziekenhuis komt ze terecht op een revalidatieafdeling.

Bij opname in de ochtend daar heeft ze een RR van 200/90. Alle ontslagmedicatie uit het zkh bleek volgens mw en familie te kloppen (zoals voorheen)...

Volgende ochtend zit pte in de eetzaal een frikadel te eten , voelt zich wat duizelig , verder geen klachten. Reguliere controle die ochtend laat een RR zien van 60/30, normale pols, temp van 35.8 , verder niet zieke indruk, wel suf en duizelig... In 24 uur maar 200 cc geplast....

rara wat is dit :P
and no
pi_123196785
Hoe oud is de vrouw?
Wat is haar medicatie?

Hypothese: vrouw had zo'n hoge bloeddruk waardoor de vaten geknapt zijn en kampt nu met een hypovolemie. Ja, dat zal het zijn.

Ik moet mijn boeken denk ik maar weer eens inkijken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')