abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage vrijdag 7 september 2007 @ 18:39:44 #251
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_53012107
Omdat ik nog steeds vind dat de jaren 80 platen van Zappa zwaar onderschat worden hier een aardig verslag over een album dat zelfs door de fans richting de vuilnisbak verwezen werd. Raar...want ik vind het nog steeds waanzinnig goed. Dames en heren, ik presenteer u:

MAN FROM UTOPIA

Eerst eens de imposante hoes. De tekenaar Tanino Liberatore is één van de twee tekenaars van RanXerox, een italiaanse Sience Fiction Grapic Novel. Ze werkten voor tijdschriften als Cannibale en Frigidaire. Zoals jullie wellicht weten was Zappa dol op slechte SF en monsterfilms. Op het album Roxy and Elsewhere bespreekt hij deze liefde uitvoerig in het nummer "cheepnis". Daarna komen enkele facetten ook weer terug in Thing Fish, maar op dit album is het weer wat frequenter en duidelijker aanwezig.

Hier zien we de hoofdpersoon uit al die maffe SF verhaaltjes van Tanio Liberatore:

De hoofdpersoon Ranx is een kruising tussen een punker en Frankenstein. Als we de hoes van Man from utopia erbij pakken...dan zien we dat het gezicht van Zappa behoorlijk op die van Ranx lijkt! Nu zijn punkers over het algemeen anarchistisch (of dat was in elk geval wel de bedoeling). En Zappa werd ook wel eens de Frankenstein binnen de muziek genoemd....

We zien Zappa in actie met een vliegenmepper en op de achtergrond verschillende verkeersborden die naar plaatsen in Italië verwijzen. Wat was het geval...

Op 14 juli 1982 trad Frank op in Palermo, Italië. Zappa klaagde al dat het voedsel aldaar zeer slecht was. Ze hadden pizza weten te bestellen maar niemand van de band (behalve Tommy Mars) durfde het te vreten. De plaats waar het optreden zich moest voltrekken was een groot grasveld/stadion afgezet met ehrm...hekken. Veel mensen kwamen binnen door simpelweg de hekken omver te stoten. Ondertussen was er elders nog een belangrijke voetbalwedstrijd gaande...kortom: complete chaos.

Toen Zappa het podium op kwam werd hij aangevallen door muskito's. Vandaar de vliegenmepper op de hoes. Het publiek werd enorm onrustig en vervelend. Er werd zelfs met traangas gespoten. Ray White kreeg gas in zijn ogen tijdens het optreden en moest snel behandeld worden...
Het optreden werd snel afgelast. Op de achterkant van de hoes zien we ook hoe verschillende concertbezoekers elkaar de koppen inslaan en met gas spuiten. Hilarisch is ook de tekening van de paus op een grote stoel midden in het publiek. Verder zien we een spandoek met daarop de uitslag van de voetbaldwedstrijd (zo neem ik even aan). Er staat "3-1 Vaffenculo". Volgens mij is dat een Milaanse club maar dat weet ik niet zeker...

Zeker is wel dat dit weer een conceptionele continuiteit is. Zappa heeft vaker geklaagd dat zijn publiek niet voor hem of zijn muziek kwam en op de verkeerde momenten gingen klappen.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  Redactie Frontpage vrijdag 7 september 2007 @ 19:00:39 #252
95179 TheGrandWazoo
pi_53012550
Dan de tracks:

1) Cocaine Decisions

Zoals bekend was Zappa fel anti drugs. Sterker nog, iedereen die hij wist te betrappen op dope binnen de band vloog eruit. Zo gaat het verhaal dat Napoleon Murphy Brock tijdens de 84 op toilet gevonden werd met een wit neusje...

Chop a line now . . .
Cocaine decisions . . .
You are a person with a snow job
You got a fancy gotta-go job
Where the cocaine decision that you make today
Will mean that millions somewhere else
Will do it your way

Cocaine decisions . . .
You are a person who is high class
You are a person not in my class
And the cocaine decision that you make today
Will mean nothing later on
When you get nose decay

I don't wanna know
'Bout the things that you pull
Outta your nose
Or where they goes
But if you are wasted
From the stuff you're stickin' in it
I get madder every day
'Cause what you do 'n what you say
Affects my life in such a way
I learn to hate it every minute!

I don't wanna know
'Bout the things that you pull
Outta your nose
Or where they goes
But if you are wasted
From the stuff you're stickin' in it
I get madder every day
'Cause what you do 'n what you say
Affects my life in such a way
I learn to hate it every minute!

Cocaine decisions . . .
You are a doctor or a lawyer
You got an office with a foyer
And the cocaine decision that you make today
Will not be discovered till it's over 'n done
By the customers you hold at bay

Cocaine decisions . . .

You are a movie business guy
You got accountants who supply
The necessary figures
To determine when you fly
To Acapulco
Where all your friends go

Cocaine decisions . . .
We must watch the stuff you make
You have let us eat the cake
While your accountants tell you Yes Yes Yes
You make EXPENSIVE UGLINESS
(How do you do it? -- Let me guess . . . )
Cocaine decisions . . .

Soms bedenkt Zappa zelf maffe termen voor gedrag. Snow Job is duidelijk iemand die veel geld verdient met het dealen van coke. Het is duidelijk een nummer over yuppen die zich volproppen met coke. Zappa was behoorlijk angstig voor deze ontwikkeling in de jaren 80. Stel je voor dat je op de operatie tafel ligt en de dokter heeft zijn neus en hoofd nog vol met wit poeder... Lees American Psycho maar eens bijvoorbeeld. Iemand met een Snow-Job is zeer belangrijk en geliefd bij de rest van de yuppen.

Dat geldt ook voor: Fancy gotta-go job. Een typische yuppen uitspraak uit de jaren 80. Gotta-go...druk druk druk. Maar het kan ook refereren aan een dealer die een hoop geld kan verdienen in een korte tijd door coke te dealen.

You have let us eat the cake. Nu, deze quote komt uit de Franse revolutie! De Franse koningin Marie Antoinette zou dat gezegd hebben en zou refereren aan het aristocratische gedrag van de gebruikers (yuppen) of dealers.

De muzikanten op dit nummer:

FZ--vocals
Roy Estrada--vocals
Bob Harris--vocals
Craig "Twister" Steward--harmonica
Scott Thunes--bass
Chad Wackerman--drums

Grappig feitje: Craig Steward deed al auditie voor Frank in 1974 maar werd helaas afgewezen. In de jaren 80 kwam hij soms opdraven als special guest.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_53013053
Ik dacht dat het toch wel logisch is dat het Album Burnt Weeny Sandwich het beste is en dan vooral The Little House I Used To Live In
  Redactie Frontpage vrijdag 7 september 2007 @ 19:57:31 #254
95179 TheGrandWazoo
pi_53013821
Volgend nummer: SEX

What's the thing that they's talkin' about everywhere?
SEX
When they wanna be suave 'n debonair
SEX

What's poppin' up the most from coast to coast
SEX
At yer bongo party an' yer weenie roast
SEX

Even them Christians who is born again
SEX
Go out 'n get pooched every now 'n' then
SEX

Do ya do or don't ya don't
SEX
Bet yer lyin' if ya say ya won't

Some girls try it 'n go on a diet
Then they worry 'cause they's too fat
Who wants t'ride on an ironin' board?
That ain't no fun . . . I tried me one

Grow that meat all over yer bones
Work the wall with the local jones
'N while you do it, remember this line
The Sniffer says it all the time

"THE BIGGER THE CUSHION, THE BETTER THE PUSHIN'
THE BIGGER THE CUSHION, THE BETTER THE PUSHIN'
THE BIGGER THE CUSHION, THE BETTER THE PUSHIN'
THE BIGGER THE CUSHION . . . "

Makes no difference if yer young or old
SEX
Don't you act like it's made of gold
SEX

Ladies they need it just like the guys
SEX
Maybe you could use a protein surprise
SEX

Layin' down or standin' up
SEX
You get reals good, just keep it up
SEX

Any time, anywhere
SEX
Why d'ya think it's growin' there?
SEX

Some girls try it 'n they don't like it
They complain 'cause it don't last
Who wants to ride on a debutante?
They talks too much . . . they moves too fast

Watch the scenery while you ride
You can be very warm inside
'N when the train goes 'round the bend
Check the shrub'ry on the other end

"THE BIGGER THE CUSHION, THE BETTER THE PUSHIN'

Oke, wat de hell is een bongo party? In 1975 bracht Zappa het album Bongo Fury uit wat zoveel lijkt te betekenen als: Woedende Bongo. En Weenie Roast is weer een referentie (lijkt mij) naar Burnt Weeny Sandwich. Conceptionele contiuniëteit zonder enige aanleiding? Ik tast tot dusver nog in het duister...wie het snapt...vul aan!

Some girls try it 'n go on a diet
Then they worry 'cause they's too fat
Who wants t'ride on an ironin' board?
That ain't no fun . . . I tried me one
Grow that meat all over yer bones
Work the wall with the local jones
'N while you do it, remember this line
The Sniffer says it all the time

Zappa haalde al vanaf midden jaren zestig uit naar vrouwen die er vanalles aan doen om er jong en sexy uit te zien. Alles wat fake en glossy is, werd door hem veracht. Hij zong bijvoorbeeld al in Wowie Zowie op Freak Out "I don't even care if you shave your legs". Hoewel, hij schreef het...Jim Black zong het. Dit stukje tekst zou je als vervolg op Wowie Zowie kunnen zien.

Het 'work the wall' zinnetje gebruikt Zappa regelmatin. In bijvoorbeeld Mud Club of Broken hearts are for assholes. Hij gebruikt dit vooral voor het woord ''fuck'. Mensen die in een discotheek tegen de muur staan en geneukt willen worden zeg maar.

The Sniffer says it all the time...tja, dat slaat weer op yuppie in Cocaine decisions.

De instrumentatie is erg smerig uitgevoerd en zou niet misstaan hebben op bijvoorbeeld Zoot Allures. Uiteindelijk gaat het er over dat IEDEREEN (als het goed is) sex heeft en dat het niet iets is om belangrijk over te doen. Snel wordt al snel belachelijk als je het in een commerciële context plaatst. Sex is normaal...

(Superworm)
  vrijdag 7 september 2007 @ 21:02:21 #255
11502 nipeng
The last ride is free
pi_53015276
TheGrandWazoo, goed bezig weer.
  Redactie Frontpage vrijdag 7 september 2007 @ 21:13:35 #256
95179 TheGrandWazoo
pi_53015577
Na twee nummers te hebben gehad over yuppie's, jong blijven en de drugs die daarmee gepaard gaat (ofwel de perfecte afspiegeling van HIP amerika in de jaren 80, nogmaals lees American Psycho!), tijd voor een onvervalst sterk instrumentaaltje en wel Tinks walk amok.

Het nummer bestaat uit twee stukken en wel: Thirtheen (te vinden op YCDTOSA 6) en het nooit volledig uitgebrachte Atomic Paganini. Het bizarre aan dit nummer is, is dat het arrangement werd gemaakt TIJDENS de opname. We horen op deze track alleen bassist Arthur Barrow! Hij was tijdends de opname van dit nummer lekker aan het klooien met drummachines en keyboards. Arthur en Frank maakten een click track om over te dubben en terwijl Barrow bezig was riep Zappa zoiets als: "oke, nu twee frets omhoog etc". Wat een plezier moet dat zijn geweest tijdens de opname! Toch hoor ik op de cd duidelijk geen drumcomputer meer maar Chad Wackerman. Doch, hij krijgt hier geen credits voor...vreemd...

Tink was een nickname van Barrow uit zijn kindertijd. Vrije vertaling van dit nummer zou dan zijn Arthur Barrow gaat tekeer.
(Superworm)
  Redactie Frontpage vrijdag 7 september 2007 @ 21:39:31 #257
95179 TheGrandWazoo
pi_53016297
En dan nu....mijn favoriet van de plaat: The Radio Is Broken. Veel spelplezier weer te horen tussen Roy Estrada en Zappa. Het nummer staat weer bol met aanwijzingen richting Franks liefde voor slechte SF en monster movies. Eerst de tekst:

The Radio Is Broken

The cosmos at large
It's so very big
It's so far away
The comets . . . the craters . . . the vapors
The solar wind
The residual echoes . . . the residual echoes
The residual echoes . . . the residual echoes
The residual echoes from the giant explosion
Where they said it beginned

The germs from space!
The negative virus knitwear
The blobulent suit
That's right! THE BLOBULENT SUIT
It's made of rubber, it's very ugly . . .
It's got an air hose . . .
(The guy that has it all has a Space Wrench!)

The things that were supposed to be green in the black and white movies
They get you in the neck when you're not looking
They get you, they get you, they get you, get you, get you
The radio is broken -- it don't work no more
The radio is broken -- it don't work no more
The lovely Lisa Kranston
Her father invented the secret fuel (that's right!)
For the rocket,
So she gets to go with a clipboard
She writes it down when the meters go around
And falls in love in a space warp
Space warp
Space warp

The giant knobs
The porthole where you see the earth for the first time
The corrogated fiberglass interior walls
The partially reclining G-force lawn furniture
The brown hole
The pointed brassieres
The atomic war
The tiny little dresses on the space girls
A love starved race
Begging to reproduce with earthmen
They need to reproduce (with John Agar)
They need to reproduce (with Morris Ankrum)
They need to reproduce (with Richard Basehart)
They need to reproduce (with Jackie Coogan)
They need to reproduce (with Sonny Tufts)
The botchino . . . the botchino . . .
The gigantic spider
The co-pilot always plays the harmonica

The navigator always gets killed by a bad space person
Uh-oh -- the radio is broken
It don't work anymore
The radio is broken
It don't work anymore
The radio is broken
It don't work anymore
We'll never get back to the Earth no more
Uh-oh!
We have to fall in love on Uranus
The radio is . . .
That's right -- uh-oh
The radio is broken
The meteor storm
You spilled your coke
You're stepping on the popcorn
JOHN AGAR!
Uh-oh . . .
(Dwarf Nebula)

Het stuk begint met een opsomming ala Cheepnis van het Roxy album :

The comets...the craters...the vapors
The solar wind
The residual echoes...the residual echoes

Vervolgens krijgen we een opsomming van spelers uit dit soort films. Zoals daar zijn:

Morris Ankrum

Richard Basehart

En John Agar

John Agar was de eerste man van Shirley Temple. Zij was toen 16, hij 23. De kranten stonden er vol van.

Het grappige is dat Zappa een aantal acteurs opnoemt die toch behoorlijk obscuur zijn! Hij kende zijn favoriet genre dan ook grondig. Waar die hele fascinatie voor dit soort films vandaan komt is lastig te zeggen. Feit is wel dat hij sinds Zappa überhaupt muziek opneemt hier al mee bezig was. Samen met Don van Vliet schreef hij bijvoorbeeld begin jaren zestig een SF film die verder nooit opgenomen werd. Hij was dol op het feit dat alles in dit soort films FAKE is en dat je dat ook heel duidelijk kunt zien. Dat zou je kunnen doortrekken naar een andere fascinatie van hem en wel; de maatschappij in al z'n nepheid. Zie bijvoorbeeld een nummer als Sex of Wowie Zowie (van Freak Out). Hij hield van lelijkheid en rauwheid. Sterker nog, hij promote zelfs lelijkheid (lees: echtheid). Hij verachtte elke vorm van gladheid.

The botchino...the botchino...the botchino wordt er op een gegeven moment geroepen. Dit is een quote uit de film: Queen of Outer Space uit de jaren vijftig. Botchino is in deze film het code woord om aan te vallen.

FZ--lead vocals
Roy Estrada--lead vocals
Arthur Barrow--bass, fuzz bass, piano and guitar
Jay Anderson?--string bass (CD remix)
Chad Wackerman--drums

Het nummer is met veeeeeel delay op de stem opgenomen. Zo krijgt het ook een FAKE karakter. Het is nogal ehrm...lachwekkend. Precies de sfeer wat zo'n film oproept. Estrada is mijn zijn hoge stem weer in topvorm en meesterlijk. Kan uren naar hem luisteren
(Superworm)
  Redactie Frontpage vrijdag 7 september 2007 @ 22:58:49 #258
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_53018604
TheGrandWazoo, ik heb zo wat zitten denken. Hier is zo'n beetje mijn idee over The Man From Utopia ...

Het zijn eigenlijk allemaal liedjes over hoe raar de wereld in elkaar zit:
Yuppen en drugs (Cocaine Decisions), geidealiseerde seks (SEX), monstermovies, moggio, mislukte vriendschappen (Luigi and the Wise Guys), de 'lieve wereld' (die twee doowop covers), de keuken (The Dangerous Kitchen), het leven op tournee (Jazz Discharge Party Hat) dat buiten proporties is ... enz enz

Het is allemaal nep, fake, één grote leugen. Het is allemaal UTOPIA.
En Frank Zappa is de MAN uit Utopia; hij laat ons op het album horen DAT het allemaal nep is! Daarom ziet hij er ook zo gekunsteld Frankenstein uit ... Hij is de gekunstelde god die ons zegt hoe het is. Hij mept in het rond (zie de hoes). Die muskieten dat zijn de misstanden.

Zomaar wat losse gedachten. Kun je er wat mee?

Peace, love and understanding,

bazbo
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  Redactie Frontpage vrijdag 7 september 2007 @ 23:01:17 #259
95179 TheGrandWazoo
pi_53018667
Waanzinnig man! Ik ga hier op verder
(Superworm)
pi_53027722
Vette shit! Thanks TheGrandWazoo, mooi verhaal. Overigens vind ik dat er wel mooie dingen tussen het jaren '80 werk van Zappa zitten (Does Humor Belong In Music? of You are what you is).
Met schaamrood op de kaken stel ik echter vast dat ik The Man From Utopia nog nooit he aangezet. Hoogste tijd daarvoor
  Redactie Frontpage zaterdag 8 september 2007 @ 17:54:16 #261
95179 TheGrandWazoo
pi_53032798
Verder met

We are not alone

Na het behoorlijk bizarre The Radio Is Broken, de hoogste tijd om terug op aarde te landen in een veilige buurt met veilige muziek. We are not alone is een heerlijk open en luchtig stuk. We are not alone is toevallig ook de naam van een website over de ruimte en ruimtewezens. Natuurlijk bestond die site niet toen Zappa dit stuk schreef, maar het zou kunnen dat hij met dit titelstuk wel verwees naar zijn liefde voor SF. We zijn niet alleen op aarde...moewah!

De basistrack wordt weer verzorgd door Zappa en Barrow. Met wat percussie van Ed Mann. Maar de hoofdrolspelers op dit nummer zijn Dick Fegy op mandolin en Marty Krystall op sax. Twee studiomuzikanten. Marty speelde bijvoorbeeld mee met Miles Davis.

..we are not alone...

[ Bericht 6% gewijzigd door TheGrandWazoo op 08-09-2007 18:30:28 ]
(Superworm)
  Redactie Frontpage zaterdag 8 september 2007 @ 18:13:46 #262
95179 TheGrandWazoo
pi_53033276
En dan...

The dangerous kitchen

Jummie. Een van mijn alltime favorieten. In The Real Frank Zappa Book schrijft de meester dat hij regelmatig nightsnacks vreet omdat hij vooral in de nachtelijke uren werkt. Zo bakte hij in de jaren zestig zijn eigen burnt weeny sandwich, aldaar. Om hem volledig te quoten: " I work in the middle of the night so, when I hungry, I wind up digging in drawers to find something a teenager would refuse to eat. If I know we bought hot dogs that day, maybe I'll find a couply of buns left. The hot dogs are all gone. There aren't even any in the freezer. So I eat peanut butter. Most of the time the bread is gone - so I just shovel some out of the jar with a spoon."

Even de tekst:

The dangerous kitchen
If it ain't one thing it's another
In the middle of the night when you get home
The bread things are all dry 'n scratchy
The meat things where the cats ate through the paper
The can things with the sharp little edges
That can cut your fingers when you're not looking
The soft little things on the floor that you step on
They can all be DANGEROUS

Sometimes
The milk can hurt you
(If you put it on your cereal
Before you smell the plastic container)
And the stuff in the strainer
Has a mind of its own
So be very careful
In the dangerous kitchen
When the night time has fallen
And the roaches are crawlin'
In the kitchen of danger
You can feel like a stranger

The bananas are black
They got flies in the back
And also the chicken
In the dish with the foil
Where the cream is all clabbered
And the salad is frightful
Your return in the evening
Can be less than delightful

You must walk very careful
You must not lean against it
It can get on your clothing
It can follow you in
As you walk to the bedroom
And you take all your clothes off
While you're sleeping
It crawls off
It gets in your bed
It could get on your face then
It could eat your complexion
You could die from the danger
Of the dangerous kitchen

Who the fuck wants to clean it?

It's disgusting and dirty
The sponge on the drainer
Is stinky and squirty
If you squeeze it when you wipe up
What you get on your hands then
Could unbalance your glands and
Make you blind or whatever . . .
In the dangerous kitchen
At my house tonight

Het hele stuk klinkt als een Schoenberg compositie. De zogenaamde sprechgesang. Half gezongen, half gesproken. Zappa was als geen ander bezig met modern klassieke muziek. Tijdens de live shows van Zappa was er veel ruimte voor dit soort improvisaties. Frank vertelde een verhaal over wat hij had meegemaakt (zie 200 motels voor meer On the road verhalen) en de band moest daarbij op de achtergrond improviseren. Zo zijn er meer van dit soort nummers ontstaan, voornamelijk tijdens de tour van 80/81. We komen straks op deze plaat nog zo'n nummer tegen.

Zoals ik al zei: veel van dit soort nummers werd live opgenomen tijdens een concert. The dangerous kitchen is dan ook een live opname en werd op 2 locaties opgenomen. De basis track komt van het Armadillo World Headquarters, Austin, Texas concert van 6 oktober 1980. De rest zijn overdubs van de 1981 tour...locaties zijn onduidelijk.

Dit nummer sluit trouwens perfect aan op de vorige twee stukken. Het verhaal gaat namelijk weer over haast buitenaardse dingen. Monster, viezigheid, voedsel dat controle heeft over je, eten dat je zelfs blind kan maken. En dit alles in een sinistere sprechgesang setting (net als The radio is broken trouwens).

A VERY DANGEROUS KITCHEN!
(Superworm)
  Redactie Frontpage zaterdag 8 september 2007 @ 18:45:39 #263
95179 TheGrandWazoo
pi_53033928
Thans wordt de sfeer totaal omgeslagen door plots twee doo-wop nummers te programmeren. Het is geen geheim dat Zappa een verzamelaar was van oude r&b stukken. Zo lijmde hij hier twee nummers aan elkaar te weten: The Man From Utopia (van Donald Woods & the Velaires )en Mary Lou (van Obie Jessie).

The man from utopia meets Mary Lou

Well, this is the story of a man who lived in Utopia
This is the story of a man who lived in Utopia
He was a funny little fella with feet just like I showed ya

Well, he had a girl, her name was Mary Lou
Well, he had a girl, her name was Mary Lou
She did everything for him that she could do

But still (still), still (still), still he wouldn't treat her right
But still (still), still (still), still he wouldn't treat her right
He would leave in the morning, don't come back till late at night

Ahh, Mary Lou (Mary Lou, Mary Lou)
Oh child you big fool (big fool, big fool)
You did everything for him that you could do (Mary Lou, Mary Lou)

I'm going to tell you a story about Mary Lou
I mean the kind of a girl who make a fool of you
She'd make a young man groan and a poor man pain
The way she took my money was a cryin' shame
Mary Lou -- she took my watch and chain
Mary Lou -- she took my diamond ring
Mary Lou -- she took my Cadillac car
Jumped in my Kitty and then drove afar

Well, she picked up from Georgia, moved to Kalamazoo
Made her a fortune outa fools like you
Met her a rich man who was married and had two kids
She stoked that cat until he flipped his lid

Well, she came back to town about a week ago
Told me she was sorry she had hurt me so
I had a '55 Ford and a two dollar bill
The way she took that man she gave me a chill

Mary Lou (Mary Lou, Mary Lou)

You did everything for him that you could do

Het leuke aan dit nummer is dat Zappa hier weer de nepheid van liefde beschrijft. In het eerste geval wordt Mary Lou bedrogen door The Man From Utopia. Deze man weet niet hoe hij een vrouw moet behandelen maar Mary is zo vreselijk verliefd dat ze blind geworden is voor deze emotionele verwaarlozing. In het tweede stuk horen we hoe een zekere Mary Lou zich in de liefde beweegt. Ze is vooral uit op geld en rijkdom en laat vervolgens haar geliefde zitten.

Thema wederom: vals, nep, leugens, UTOPIA.
(Superworm)
  Redactie Frontpage zaterdag 8 september 2007 @ 21:34:56 #264
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_53038081
Vergeet je niet te vermelden dat de basis tracks van die 'Sprechstimme' stukken 'The Dangerous Kitchen' en 'Jazz Discharge Party Hats' live opgenomen werden? En dat mevrouw Steve Vai de onmogelijke opdracht kreeg om de 'zang'lijn te dubbelen op gitaar? Moest hij eerst nachtenlang uitvogelen wát en hoe Zappa nou eigenlijk zong....

[ Bericht 2% gewijzigd door bazbo op 08-09-2007 22:13:02 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
  Redactie Frontpage zaterdag 8 september 2007 @ 21:42:30 #265
95179 TheGrandWazoo
pi_53038256
Dat eerste staat er. Lezen!
(Superworm)
  Redactie Frontpage zaterdag 8 september 2007 @ 22:12:21 #266
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_53039089
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 21:42 schreef TheGrandWazoo het volgende:
Dat eerste staat er. Lezen!
Klopt! Stom. Ik haal het weg.
  maandag 24 september 2007 @ 20:26:24 #267
11502 nipeng
The last ride is free
pi_53442030
Het is bijna zover.
  Redactie Frontpage dinsdag 25 september 2007 @ 09:25:55 #268
95179 TheGrandWazoo
pi_53452600
Yeah! Ik ben er ook weer bij woensdag
(Superworm)
  dinsdag 25 september 2007 @ 20:25:45 #269
11502 nipeng
The last ride is free
  woensdag 26 september 2007 @ 23:57:26 #270
11502 nipeng
The last ride is free
pi_53503829
Bazbo had jij jouw rubber chicken bij je?
pi_53503924
Zonder pauze, meer dan twee uur Waanzinnig weer, gelukkig is Dweezil van plan ieder jaar langs te komen. Ik moest even wennen aan de integratie van video, maar pakte voor mij bijzonder goed uit.
Vond de zaal ook goed vol zitten, Zappa's muziek is nog lang niet uitgerangeerd voor velen.
Wat mij betreft mogen ze een festivaltour doen
  donderdag 27 september 2007 @ 10:23:36 #272
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_53508724
Het was weer een geweldig optreden vond ik... Echt super...

Het hoogtepunt was voor mij denk ik Pygmy Twylyte, prachtige solo van Dweezil en wat kan die Ray White goed zingen... What's New in Baltimore was ik ook erg blij mee, alleen dat was aan het begin en toen waren ze nog niet helemaal warm...

De video integratie vond ik ook stoer, en was inderdaad wel even wennen...

Is er nog iemand die net als vorige keer de setlist weet op te hoesten?
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  Redactie Frontpage donderdag 27 september 2007 @ 12:12:20 #273
95179 TheGrandWazoo
pi_53511702
Het was weer fantastisch. Veel beter dan de vorige keer zelfs! De hele band is nu veel relaxter en Dweezig speelde een waanzinnige tranentrekkende solo tijdens Pygmy Twylyte.

De setlist:

Dumb all over
What's new in Baltimore
Carolina hardcore exctasy
City of tiny lights
Advance romance
Suzy cream cheese
Brown shoes don't make it
Dog meat
STINKFOOT
Pygmy twilight
Dupree's Paradise
Uncle Remus
Willy the pimp
Joe's Garage
San' Berdino
Zoot Allures
Illinois Enema Bandit
Cosmic Debris
G-Spot Tornado
Muffin Man

Prachtige setlist maaaaaaar....weer weinig tot geen jaren 80 spul. Ik blijf het vreemd vinden.

Ik moet allemaal nog even laten bezinken want het was echt weer een knal tegen je kop dit concert.

En idd...bazbo was er met de rubberen kip Ik stond naast hem en schreeuwde nog hard " My mother was a space cadet" richting The Dweez.

Oja, ook tof om Oprog weer eens te ontmoeten
(Superworm)
  donderdag 27 september 2007 @ 12:15:39 #274
14505 OProg
A Life in Music
pi_53511793
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:12 schreef TheGrandWazoo het volgende:

Het was inderdaad gezellig en een geweldig concert.
Het geluid was ook subliem trouwens.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  donderdag 27 september 2007 @ 13:20:57 #275
65490 whoops
pi_53513759
quote:
Het was weer fantastisch. Veel beter dan de vorige keer zelfs! De hele band is nu veel relaxter en Dweezig speelde een waanzinnige tranentrekkende solo tijdens Pygmy Twylyte.

De setlist:

Dumb all over
What's new in Baltimore
City of tiny lights
Advance romance
Suzy cream cheese
Dog meat
STINKFOOT
Pygmy twilight
Dupree's Paradise
Uncle Remus
Willy the pimp
Joe's Garage
San' Berdino
Zoot Allures
Illinois Enema Bandit
Cosmic Debris
G-Spot Tornado
Muffin Man

Prachtige setlist maaaaaaar....weer weinig tot geen jaren 80 spul. Ik blijf het vreemd vinden.

Ik moet allemaal nog even laten bezinken want het was echt weer een knal tegen je kop dit concert.

En idd...bazbo was er met de rubberen kip Ik stond naast hem en schreeuwde nog hard " My mother was a space cadet" richting The Dweez.

Thanks for the setlist... Dat doe je uit je hoofd?

Carolina hardcore exctasy vond ik ook erg mooi, en The Illinois Enema Bandit ook...

Ik was degene die op een gegeven moment "Let's make the water turn black" schreeuwde....

Dweezil: "yeah, that are all good songs...."

Edit: ik ga dit topic ook nog maar eens goed doorlezen zie ik al...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  donderdag 27 september 2007 @ 16:07:15 #276
11502 nipeng
The last ride is free
pi_53518696
Ze hebben drie uur gespeeld.
  Redactie Frontpage donderdag 27 september 2007 @ 16:30:55 #277
95179 TheGrandWazoo
pi_53519437
Wat vond je er van, Nipeng?
(Superworm)
  donderdag 27 september 2007 @ 17:34:26 #278
11502 nipeng
The last ride is free
pi_53521401
Het begin was wat stroef maar het werd al snel uitstekend. Goed dat ik ben gegaan.
pi_53525178
Het was echt een waanzinnig optreden, wat een muzikanten.
Dat videoscherm vond ik trouwens wel een leuke vinding.

Nice chicken.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  donderdag 27 september 2007 @ 22:19:53 #280
65490 whoops
pi_53529738
Show me your thumb if you're really dumb....
  Redactie Frontpage vrijdag 28 september 2007 @ 16:18:10 #281
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_53547097
Inderdaad, het was fantástisch, woensdag én donderdag!
En inderdaad, ik was er ook mét rubber kip.
Donderdagmiddag in Amsterdam op straat tegen Sheila Gonzales aangelopen én iets later tegen Dweezil.

Prachtige shows, allebei.
Ik vind 013 een betere zaal, omdat het ondanks de grootte toch intiem is en je overal goed zicht hebt. Voor mij waren 'Pygmy Twylyte', 'Zoot Allures' (mét 'Ship Ahoy' coda) en 'Illinois Enema Bandit' de hoogtepunten van het Tilburg concert.
De Melkweg is wat kleiner en zat stampensvol, behalve vooraan, waar ik uiteindelijk stond. Potjandosie, ik ging even piesen; naar achteren lopen duurde twee minuutjes, terug naar voren bijna een half uur. Hoogtepunten in Amsterdam: 'Dog/Meat', en opnieuw 'Zoot Allures' (mét 'Ship Ahoy' coda) en 'Illinois Enema Bandit. Na afloop kwamen we in Amsterdam Sheila, de toetsenist en de percussionist nog tegen. Dat werd een gekke foto met die rubber kip.
Ray White, wat een stem heeft die man nog steeds!.

Ik heb een hele zwik foto's gemaakt en zelfs wat gefilmd. Als er mensen geďnteresseerd zijn, zal ik de link naar mijn webstek geven als de foto's geplaastst zijn. Dat wordt gedurende dit weekeinde, verwacht ik.

Dank aan TheGrandWazoo en Weasel voor hun gezelligheid, Dave & Nicola uit Manchester voor hun gezelschap gedurende de donderdag in Amsterdam, en al die andere Zappafans die ik weer eens mocht ontmoeten!
19 oktober spelen de FoolZ, een Apeldoornse coverband, in het Bluescafé in Apeldoorn. De enige plek waar ze écht goed klinken!

We don't mess around!

bazbo
pi_53549224
Inderdaad een sublieme show, in 013.. En 't geluid was ideaal.
Ray White bleek zijn geweldige stem nog niet kwijt te zijn! Een sterke troef dus. En Dweezil's gitaar-kwaliteiten kwamen een stuk beter naar voren dan 2 jaar geleden. Verschrikkelijk goeie solo's

De keuze tussen dit optreden en de vorige keer vind ik moeilijk. Beide keren waren qua songkeuze WAANZINNIG.. Vorige keer was 't iets toegankelijker, dit jaar juist meer insider-stuff. Ik ben dol op beiden
Het verschil zit hem vooral in de opbouw. In 2005 zat er een duidelijke lijn in de setlist, de show had een kop en staart, en er was bovendien wat meer show-element. Dit jaar was het iets meer "we zien wel waar 't schip strandt".
Maar op performance kun je ze niet pakken. ZPZ blijft toch uitmuntend in haar technische perfectie.
pi_53552607
Ray White was die bassist? Doe had inderdaad een prachtige stem.

Aangezien ik niet echt een kenner ben was ik wel blij dat ik een aantal nummers herkende.
pi_53552991
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 19:59 schreef BOKA het volgende:
Ray White was die bassist? Doe had inderdaad een prachtige stem.
Nee, Ray heeft geen basgitaar aangeraakt.
Het was die brede neger met dat groene petje.
pi_53553857
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 20:15 schreef webfreak het volgende:

[..]

Nee, Ray heeft geen basgitaar aangeraakt.
Het was die brede neger met dat groene petje.
Ik bedoelde idd die neger ja en die had idd geen bas.
  vrijdag 28 september 2007 @ 21:34:58 #286
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_53555142
Ik vond het echt een goed concert in de 013 afgelopen week . Heerlijk van genoten .
  vrijdag 28 september 2007 @ 21:36:14 #287
13783 Anthraxx
pi_53555178
quote:

De setlist:

Dumb all over
What's new in Baltimore
City of tiny lights
Advance romance
Suzy cream cheese
Dog meat
STINKFOOT
Pygmy twilight
Dupree's Paradise
Uncle Remus
Willy the pimp
Joe's Garage
San' Berdino
Zoot Allures
Illinois Enema Bandit
Cosmic Debris
G-Spot Tornado
Muffin Man

. Dan stond je dus recht (twee rijen ongeveer) achter mij .
  Redactie Frontpage vrijdag 28 september 2007 @ 21:37:17 #288
95179 TheGrandWazoo
pi_53555207
JA GODVER! EN IK HEB JE AL ZO LANG NIET MEER GEZIEN!
(Superworm)
  vrijdag 28 september 2007 @ 21:38:40 #289
13783 Anthraxx
pi_53555246
Vork en ik vroegen ons nog gisteren af hoe het met je ging .

Maar ik vond het concert een stuk beter dan de HMH. De sfeer vond ik ook waanzinnig, hoewel ik lang niet alle nummers herkende. Ik heb mij wel enorm vermaakt in ieder geval.
  Redactie Frontpage vrijdag 28 september 2007 @ 21:52:21 #290
95179 TheGrandWazoo
pi_53555606
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 21:38 schreef Anthraxx het volgende:
Vork en ik vroegen ons nog gisteren af hoe het met je ging .

Maar ik vond het concert een stuk beter dan de HMH. De sfeer vond ik ook waanzinnig, hoewel ik lang niet alle nummers herkende. Ik heb mij wel enorm vermaakt in ieder geval.
Aight, tijd dat er iemand weer gaat verhuizen dan. Of eens lekker zuipen in Utrecht.
(Superworm)
  vrijdag 28 september 2007 @ 21:53:44 #291
13783 Anthraxx
pi_53555640
Weer verhuizen? Ik ben net verhuisd naar Zeist .

Maar prima hoor. Ik zal het ook eens doorgeven aan Vork. Komt wel goed .
  zaterdag 29 september 2007 @ 13:21:22 #292
167213 SacrificedSons
Zeitler Und Winkelmann Player
pi_53566050
Zeist.. daar woont m'n grootmoe

OEw Yeah.. zappa fans.. Zelf ben ik vanaf m'n 14e gaan luisteren Iedereen van die leeftijd vond t maar kutmuziek... maar ik weet wel beter
  zaterdag 29 september 2007 @ 14:19:47 #293
13783 Anthraxx
pi_53567411
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 13:21 schreef SacrificedSons het volgende:
Zeist.. daar woont m'n grootmoe
Wat is er mis met Zeist? Dichtbij de universiteit en goedkoper wonen dan in Utrecht
pi_53569317
Kaasje... z'n grootmoe woont daar
  Redactie Frontpage zaterdag 29 september 2007 @ 16:35:40 #295
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_53570038
Oké. De foto's van de afgelopen dagen zijn uitgezocht.
Binnenkort te hier te bewonderen: http://www.bazbo.net/wp/?cat=8

Alvast een voorproefje:
  Redactie Frontpage zaterdag 29 september 2007 @ 18:56:37 #296
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_53572964
quote:

De setlist:

Dumb all over
What's new in Baltimore
City of tiny lights
Advance romance
Suzy cream cheese
Dog meat
STINKFOOT
Pygmy twilight
Dupree's Paradise
Uncle Remus
Willy the pimp
Joe's Garage
San' Berdino
Zoot Allures
Illinois Enema Bandit
Cosmic Debris
G-Spot Tornado
Muffin Man
Waar zit 'Wind Up Working In A Gas Station'?
Oh, trouwens, 'Illinois' was het einde van de officiële set, alles daarna was toegift.

[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 29-09-2007 19:17:32 ]
  zaterdag 29 september 2007 @ 18:58:52 #297
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_53573005
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 14:19 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Wat is er mis met Zeist? Dichtbij de universiteit en goedkoper wonen dan in Utrecht
En als je nu wil uitgaan in Utreg?
Zyggie.
  zaterdag 29 september 2007 @ 19:13:24 #298
13783 Anthraxx
pi_53573326
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 18:58 schreef Zyggie het volgende:

[..]

En als je nu wil uitgaan in Utreg?
Fietsen .
  Redactie Frontpage zaterdag 29 september 2007 @ 19:24:10 #299
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_53573580
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:01 schreef BOKA het volgende:
Nice chicken.
Drie keer raden wie we die donderdagnacht in Amsterdam nog tegenkwamen?

[ Bericht 8% gewijzigd door bazbo op 30-09-2007 00:15:52 ]
pi_54118868
Hoi Zappisten,

Ook dit jaar is er weer een FOK! album top 100 allertijden 2007 . En omdat die top 100 elk jaar een ongevarieerd stukje indie-nerdproza is lijkt het me tijd dat eens te gaan veranderen. Dus als jullie even massaal ook wat lijstjes indienen, al is het maar een top 10, dan wordt het misschien nog wel leuk ook dit jaar. En anders niet gaan zeuren straks dat Zappa ondervertegenwoordigd is natuurlijk

Einde dienstmededeling en groeten aan Nipeng
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')