bron: http://www.nu.nl/economie(...)dt-in-nederland.htmlquote:Zweedse bank breidt uit in Nederland
AMSTERDAM - Svenska Handelsbanken wil actiever worden in Nederland en zo een zesde thuismarkt maken. De Zweedse bank spreekt in de verklaring over een 'regionale bank' met onder meer hypotheken in het portfolio.
"We zien grote mogelijkheden voor groei in Nederland", zegt hoofd van de activiteiten in Nederland Mikael Sørensen.
"De markt lijkt erg op de Britse markt, met een paar gecentraliseerde banken. Wij gaan filialen openen en op een meer gedecentraliseerde manier samenwerken met klanten."
Svenska Handelsbanken is al tien jaar actief in Nederland. Vijf jaar geleden werd de eerste consumentenbank geopend. Inmiddels zijn er vijftien filialen en dat moet nu verder worden uitgebreid.
"Ons model werkt goed in Nederland. Men kan het waarderen dat wij geen bonussen uitkeren en verkooptargets hanteren. Het persoonlijke contact wordt erg gewaardeerd."
Svenska is nu actief in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland en meest recent ook het Verenigd Koninkrijk. Buiten thuisland Zweden om schommelt het aantal vestigingen per land rond de vijftig.
Tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de kredietmarkt afgelopen week werd nog geklaagd dat er te weinig concurrentie is op de Nederlandse bankenmarkt.
"We hebben een aantal nieuwe kleine Rabobankjes nodig", stelde decaan Dirk Schoenmaker van de Duisenberg School of Finance. Dat zou meer concurrentie opleveren voor hypotheken, maar ook meer leningen opleveren voor midden- en kleinbedrijf.
Er is inderdaad wel concurrentie. Je moet ze alleen zoeken. Zo is het Belgische Argenta ook met zeer lage tarieven in Nederland actief.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 04:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Kom er maar in, geen-buitenlandse-banken-roepers. Mogen niet, willen niet? Feiten heren, geen gelul
[..]
bron: http://www.nu.nl/economie(...)dt-in-nederland.html
http://fd.nl/economie-pol(...)ingmarkt?cid=dlvr.itquote:Op zoek naar bodem in de woningmarkt
De huizenprijzen blijven dalen. Toch zijn er mensen die durven te kopen. Ze onderhandelen tot op het bot, om te zien hoe ver verkopers willen gaan.
Het rijtjeshuis aan de Lindholm in Hoofddorp had overal in Nederland kunnen staan. Het heeft drie slaapkamers, een zolder met een dakkapel en een tuin met schutting om de buren uit het zicht te houden. Op het oog niets bijzonders, behalve dan dat het huis deze week tegen een bodemprijs in een executieveiling van de hand is gegaan.
Trendsetter
De naar schatting honderd makelaars, handelaren en beleggers die deze week naar de Eerste Amsterdamse Onroerend Goed Veiling zijn gekomen, kennen elkaar bijna allemaal. Sommigen komen er al twintig jaar. ‘Hier hoor je wat er speelt’, zegt een doorgewinterde eigenaar van verschillende woonpanden in Amsterdam die niet met zijn naam in de krant wil. ‘Op de veiling worden de prijzen gemaakt.’
Tot het begin van de crisis was de veiling in Felix Meritis aan de Amsterdamse Keizersgracht de trendsetter in een stijgende markt. ‘Je kreeg hier toen meer voor je huis dan wanneer je een bord in je tuin plaatste’, zegt de particuliere belegger. Nu geeft de veiling opnieuw de trend weer. Maar dan in omgekeerde richting.
Kopen om te verhuren
De makelaars, handelaren en beleggers in Felix Meritis verwachten allemaal dat de prijzen dit jaar opnieuw zullen dalen. De vraag die ze bezighoudt, is tot hoe diep de markt zal gaan. Jaap van Rhijn van makelaardij Colliers denkt dat de bodem gevormd gaat worden door mensen die kopen om te verhuren. ‘Wie een huis koopt omdat hij een kind krijgt, heeft als belangrijkste referentie of hij het kan betalen’, zegt hij. Een belegger maakt een rekensom en koopt pas als het genoeg rendement oplevert. ‘Dat is nog niet het geval’, zegt hij stellig.
De Amsterdamse belegger in Felix Meritis onderstreept dat. ‘Er moet eerst nog 10 à 20% van de prijzen af.’ Om er geen misverstand over te laten bestaan, benadrukt hij dat hij een korting op de huidige prijzen bedoelt. ‘Niet op de vraagprijs. Die is vaak helemaal te hoog.’
Eerste prijs
De eerste prijs bij verkoop is dan ook heel belangrijk stelt Van Alem. Als een verkoper ook maar iets te hoog inzet, slaan kopers het huis over. Als je dan verlaagt, gaan ze wachten tot je nog meer in prijs zakt. Wie daarvan afwijkt loopt al heel snel achter de feiten aan. Tegen de tijd dat de verkoper bereid is zijn prijs te verlagen, is de marktprijs alweer verder gezakt.
Het is een index, de legenda heeft alleen dubbele kopjes per kleur.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 04:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik geloof trouwens niet dat de info daarin correct is. Wat is de harde data mbt huishoudinkomen, en waar heb je die vandaan icecreamfarmer? Want twee zaken: no way dat de arbeidsparticipatie in die jaren niet sterk is opgelopen, en no way dat in enige van deze jaren een huis voor een half (jaar) gezinssalaris te koop was
Vreemd, link doet het niet meer.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 09:04 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
http://fd.nl/economie-pol(...)ingmarkt?cid=dlvr.it
Lijkt mij dat dat gewoon een probleempje is van het FD, wel meer artikels linken terug naar de homepage..quote:Op zaterdag 16 februari 2013 09:37 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Vreemd, link doet het niet meer.
Via twitter account van FD is het wel te lezen. FD laatste nieuws.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 09:52 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Lijkt mij dat dat gewoon een probleempje is van het FD, wel meer artikels linken terug naar de homepage..
Maar indexen op 100 zetten op een arbitrair beginnen en dan ook nog eens indexen waarbij je correlaties wilt laten zien kun je door het beginjaar te kiezen er compleet anders uit laten zien. Dit verschijnsel zie je ook in artikelen over beleggen terug dat wanneer je in het juiste jaar begonnen was je een heel net resultaat over een bepaalde periode kunt halen, terwijl een ander instap moment totaal het omgekeerde kan opleveren over dezelfde tijdspanne.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 09:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het is een index, de legenda heeft alleen dubbele kopjes per kleur.
Daar heb je gelijk in echter wilde ik zo n langst mogelijke reeks en de meeste info start vanaf 63 .quote:Op zaterdag 16 februari 2013 10:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar indexen op 100 zetten op een arbitrair beginnen en dan ook nog eens indexen waarbij je correlaties wilt laten zien kun je door het beginjaar te kiezen er compleet anders uit laten zien. Dit verschijnsel zie je ook in artikelen over beleggen terug dat wanneer je in het juiste jaar begonnen was je een heel net resultaat over een bepaalde periode kunt halen, terwijl een ander instap moment totaal het omgekeerde kan opleveren over dezelfde tijdspanne.
We zijn nog niet op het dieptepunt.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Waar ik me overigens over verbaas: al mijn hele leven hoor ik dat je nú moet kopen. Toen de prijzen door het dak gingen moest je kopen omdat je anders de boot mistte. Toen de stijging af begon te vlakken moest je kopen omdat de prijs anders best wel weer eens enorm hard zou kunnen gaan stijgen. Toen de eerste prijsdalingen een feit waren was het ook een toptijd om te kopen want die daling kon natuurlijk nooit lang duren! En hier komt er ook elke dag wel een zelfbenoemde 'expert' langs die roept dat je nu moet kopen omdat dit de beste tijd is![]()
Dat stukje in het FD is wel interessant. Als ze gelijk hebben zou dat een vrij harde bodem onder de prijsdaling leggen, ik geloof echter niet dat die harde bodem bereikt zal worden.
volgens mij roept men in deze reeks juist al vele jaren dat je nu niet moet kopen en eigenlijk nooit...quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Waar ik me overigens over verbaas: al mijn hele leven hoor ik dat je nú moet kopen. Toen de prijzen door het dak gingen moest je kopen omdat je anders de boot mistte. Toen de stijging af begon te vlakken moest je kopen omdat de prijs anders best wel weer eens enorm hard zou kunnen gaan stijgen. Toen de eerste prijsdalingen een feit waren was het ook een toptijd om te kopen want die daling kon natuurlijk nooit lang duren! En hier komt er ook elke dag wel een zelfbenoemde 'expert' langs die roept dat je nu moet kopen omdat dit de beste tijd is![]()
Dat stukje in het FD is wel interessant. Als ze gelijk hebben zou dat een vrij harde bodem onder de prijsdaling leggen, ik geloof echter niet dat die harde bodem bereikt zal worden.
Tja dat is het hem juist niet dat woordje "moet" niemand moet iets. Je mag kopen als je wil maar op het moment kun je er ook voor kiezen het niet te doen. Dat je dan wel moet huren is dan weer een ander. Blijft gewoon een leuke discussie en afhankelijk van de aangevoerde argumenten kan ik op elk moment zeggen van wel kopen. Maar dat is dan niet omdat kopen nu handig is, maar als je het kunt betalen op de lange termijn geen verkeerd iets is.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
volgens mij roept men in deze reeks juist al vele jaren dat je nu niet moet kopen en eigenlijk nooit...
Ja, dat zijn de woningbouwcorporatieaanbidders. Maar ik vind het gewoon zeer opvallend dat je volgens de 'experts' (niet de leken die in dit topic rondhangen) eigenlijk altijd zeggen dat je nú moet kopen. Stijgende prijzen, dalende prijzen, gelijkblijvende prijzen: nunununu!!!quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
volgens mij roept men in deze reeks juist al vele jaren dat je nu niet moet kopen en eigenlijk nooit...
Nog 10-20% en dan ligt er een vrij harde bodem aldus een Amsterdamse beleggerquote:
Prijspeil van 2000 ongeveer is mijn gok.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nog 10-20% en dan ligt er een vrij harde bodem aldus een Amsterdamse belegger.
Maar de benodigde hoeveelheid huizen neemt nog steeds toe. Het aantal eenpersoonshuishoudens neemt daarbinnen toe. Dat geeft de rare tegenstelling dat alhoewel het inkomen per huishouden daalt, de vraag naar huizen zowel door de leeftijdsverwachting (die stijgt) als het aantal huishoudens stijgt.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 10:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in echter wilde ik zo n langst mogelijke reeks en de meeste info start vanaf 63 .
Overigens verschilt dat niet veel met 1970. Jammer dat de interactieve link niet werkt.
@dino
Ik was daar zelf ook verbaasd over
we onderschatten beide de groei van de 1 persoons hh. Het aantal werkenden per hh is zelfs gedaald.
De hypotheekverstrekking is echter wel veranderd maar ik krijg niet het aantal inkomens per hypotheek gevonden. Net als de langjarige hypotheekrente.
is een stadse ontwikkeling, hier willen ze de oude flats gan slopen en voor iedre oude flat maken ze drie moderne appartmentenquote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:16 schreef Krisp het volgende:
[..]
Maar de benodigde hoeveelheid huizen neemt nog steeds toe. Het aantal eenpersoonshuishoudens neemt daarbinnen toe. Dat geeft de rare tegenstelling dat alhoewel het inkomen per huishouden daalt, de vraag naar huizen zowel door de leeftijdsverwachting (die stijgt) als het aantal huishoudens stijgt.
Daar zou je de conclusie uit kunnen trekken dat appartementen kleine huizen in de toekomst in trek gaan zijn, omdat steeds meer mensen niet meer kunnen betalen, en omdat ze de vierkante meters niet nodig hebben.
Wel gelijkvloers op de begane grond vanwege de vergrijzing.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:16 schreef Krisp het volgende:
Daar zou je de conclusie uit kunnen trekken dat appartementen kleine huizen in de toekomst in trek gaan zijn, omdat steeds meer mensen niet meer kunnen betalen, en omdat ze de vierkante meters niet nodig hebben.
Maar dat is toch ook zo, ik heb geen tekstuele bron maar de komende tien jaar is toch voornamelijke de bouw van appartementen gepland, wat er voor zorgt dat de mensen die nu een appartementje hebben, deze zo snel mogelijk kwijt moetenquote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:16 schreef Krisp het volgende:
[..]
Maar de benodigde hoeveelheid huizen neemt nog steeds toe. Het aantal eenpersoonshuishoudens neemt daarbinnen toe. Dat geeft de rare tegenstelling dat alhoewel het inkomen per huishouden daalt, de vraag naar huizen zowel door de leeftijdsverwachting (die stijgt) als het aantal huishoudens stijgt.
Ik zou me eerder druk gaan maken als ik een groot huis had. De komende jaren wordt er heel weinig gebouwd, dus appartementen (liefst recente bouw) behouden hun waarde wel.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 12:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook zo, ik heb geen tekstuele bron maar de komende tien jaar is toch voornamelijke de bouw van appartementen gepland, wat er voor zorgt dat de mensen die nu een appartementje hebben, deze zo snel mogelijk kwijt moeten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |