quote:De huidige oranje wortel is het resultaat van kruisingen. De eerste wortels kwamen uit Iran en werden door de V.O.C. in de 17e eeuw [1] naar Nederland overgebracht. De wortel werd in Nederland gekruist totdat deze de oranjekleur van het Huis Oranje-Nassau had.[1] De wortel dankt dus zijn huidige kleur aan de 'Oranjes' (Nederlanders). De oranje wortel werd pas in de 17e eeuw verspreid over de rest van Europa.
Dit. Ik meen dat ze daarvoor paars waren?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 22:52 schreef Rmie het volgende:
Kleur van peentjes. Afgelopen zomer was ik op het hof van Twelle, bij Deventer. Daar leerde ik dat peentjes in de, ik meen, van af de 17 eeuw oranje gekweekt werden. Dit als blijk van waardering aan de oranjes.
wiki;
[..]
Tarwe waar wij hier brood van bakken komt uit de VS.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 00:02 schreef Tanin het volgende:
[..]
Dit. Ik meen dat ze daarvoor paars waren?
Wat ik niet wist was dat die draden in sperziebonen kennelijk horen, en dat de soort zonder draden eigenlijk doorgefokt is.
En 4 jaar in het VK hebben me geleerd hoe slecht brood kan smaken, en dat tarwe eigenlijk in warmere gebieden (middelandse zee) moet groeien. Leuk dat we het hier ook kunnen, maar de kwaliteit gaat er niet op vooruit.
Dat verklaart dan waarom het hier niet zo dramatisch is als in het VK, denk ikquote:Op zaterdag 16 februari 2013 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tarwe waar wij hier brood van bakken komt uit de VS.
Heeft niets met het graan te maken. En het NL brood is nauwelijks beter dan in de UKquote:Op zaterdag 16 februari 2013 11:14 schreef Tanin het volgende:
[..]
Dat verklaart dan waarom het hier niet zo dramatisch is als in het VK, denk ik
Als die "nauwelijks" slaat op hoeveel beter ander brood nog kan zijn, eens. Maar er zit wat mij betreft al een aanzienlijk verschil tussen brood in NL en het VK, het verschil tussen acceptabel en niet te vreten. Dat komt mede door het graan wat ze daar gebruiken, wat een heel hoog gluten gehalte heeft, waardoor ze er extra gist bij stoppen.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heeft niets met het graan te maken. En het NL brood is nauwelijks beter dan in de UK
Bitter is te moeilijk he, alles moet zoet, want de meeste mensen hun smaak zit nog in het ontwikkelingsstadium van een kind. Suiker op de friet, zoete mayonaise erbij, Heineken ernaast en frambozen of aardbeienzoetstof ijs na. Wat een feest.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 08:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Spruitjes waren 30 jaar geleden prima te eten als je ze niet kapotkookte, ze waren wel bitterdere, net als de witlof.
En heeft volgens mij geen zin om spruiten minder bitter te kweken want mensen die spruitjes nooit lekker vonden eten ze niet want ze vinden spruiten niet lekker, en ik, als spruitjesfan eet ze steeds minder omdat ze steeds minder smaak hebbenquote:Op zaterdag 16 februari 2013 11:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Bitter is te moeilijk he, alles moet zoet, want de meeste mensen hun smaak zit nog in het ontwikkelingsstadium van een kind. Suiker op de friet, zoete mayonaise erbij, Heineken ernaast en frambozen of aardbeienzoetstof ijs na. Wat een feest.
Zo'n grote fan van spruiten ben ik nooit geweest, maar bij witlof mis ik het wel. Als iets bitter is dan kun je dat best makkelijk balanceren, witlofsalade met sinaasappel en kerrie bijvoorbeeld. Maar andersom als het bittere weg is, dan zou ik niet weten hoe.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En heeft volgens mij geen zin om spruiten minder bitter te kweken want mensen die spruitjes nooit lekker vonden eten ze niet want ze vinden spruiten niet lekker, en ik, als spruitjesfan eet ze steeds minder omdat ze steeds minder smaak hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |