abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 februari 2013 @ 22:37:34 #1
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_122934503
In een ander topic hadden we het over oude kookboeken.
Groentes moesten in ieder geval minimaal 20 minuten gekookt worden.

Maar misschien moest dat 30 jaar geleden ook wel omdat de spruitjes nog gewoon spruitjes waren en niet te eten als je ze niet doodkookte.

Groente en fruit zijn zo doorgekweekt.
Minder bitter, zoeter, honderden rassen, eerder gaar? , allerhande vormen.

Wat zijn volgens jullie de meest opzienbarende veranderingen/verbeteringen qua voedsel?
Of was het vroeger toch beter?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_122935318
Kleur van peentjes. Afgelopen zomer was ik op het hof van Twelle, bij Deventer. Daar leerde ik dat peentjes in de, ik meen, van af de 17 eeuw oranje gekweekt werden. Dit als blijk van waardering aan de oranjes.

wiki;
quote:
De huidige oranje wortel is het resultaat van kruisingen. De eerste wortels kwamen uit Iran en werden door de V.O.C. in de 17e eeuw [1] naar Nederland overgebracht. De wortel werd in Nederland gekruist totdat deze de oranjekleur van het Huis Oranje-Nassau had.[1] De wortel dankt dus zijn huidige kleur aan de 'Oranjes' (Nederlanders). De oranje wortel werd pas in de 17e eeuw verspreid over de rest van Europa.
  zaterdag 16 februari 2013 @ 00:02:38 #3
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_122938511
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 22:52 schreef Rmie het volgende:
Kleur van peentjes. Afgelopen zomer was ik op het hof van Twelle, bij Deventer. Daar leerde ik dat peentjes in de, ik meen, van af de 17 eeuw oranje gekweekt werden. Dit als blijk van waardering aan de oranjes.

wiki;

[..]

Dit. Ik meen dat ze daarvoor paars waren?

Wat ik niet wist was dat die draden in sperziebonen kennelijk horen, en dat de soort zonder draden eigenlijk doorgefokt is.

En 4 jaar in het VK hebben me geleerd hoe slecht brood kan smaken, en dat tarwe eigenlijk in warmere gebieden (middelandse zee) moet groeien. Leuk dat we het hier ook kunnen, maar de kwaliteit gaat er niet op vooruit.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_122942374
Ik vind het wel een goede vraag! Sowieso hou ik nooit bij hoe lang ik mijn groentes kook, als ik ze al gewoon kook en niet in de wok gooi ofzo, maar heb ook het idee dat het sneller gaat dan bij mijn ouders destijds. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
  zaterdag 16 februari 2013 @ 08:54:35 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122942643
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 00:02 schreef Tanin het volgende:

[..]

Dit. Ik meen dat ze daarvoor paars waren?

Wat ik niet wist was dat die draden in sperziebonen kennelijk horen, en dat de soort zonder draden eigenlijk doorgefokt is.

En 4 jaar in het VK hebben me geleerd hoe slecht brood kan smaken, en dat tarwe eigenlijk in warmere gebieden (middelandse zee) moet groeien. Leuk dat we het hier ook kunnen, maar de kwaliteit gaat er niet op vooruit.
Tarwe waar wij hier brood van bakken komt uit de VS.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 16 februari 2013 @ 08:55:55 #6
45206 Pietverdriet
pi_122942649
Spruitjes waren 30 jaar geleden prima te eten als je ze niet kapotkookte, ze waren wel bitterdere, net als de witlof.
  zaterdag 16 februari 2013 @ 11:14:24 #7
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_122944409
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 08:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tarwe waar wij hier brood van bakken komt uit de VS.
Dat verklaart dan waarom het hier niet zo dramatisch is als in het VK, denk ik
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zaterdag 16 februari 2013 @ 11:20:27 #8
45206 Pietverdriet
pi_122944531
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 11:14 schreef Tanin het volgende:

[..]

Dat verklaart dan waarom het hier niet zo dramatisch is als in het VK, denk ik
Heeft niets met het graan te maken. En het NL brood is nauwelijks beter dan in de UK
  zaterdag 16 februari 2013 @ 11:25:21 #9
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_122944648
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heeft niets met het graan te maken. En het NL brood is nauwelijks beter dan in de UK
Als die "nauwelijks" slaat op hoeveel beter ander brood nog kan zijn, eens. Maar er zit wat mij betreft al een aanzienlijk verschil tussen brood in NL en het VK, het verschil tussen acceptabel en niet te vreten. Dat komt mede door het graan wat ze daar gebruiken, wat een heel hoog gluten gehalte heeft, waardoor ze er extra gist bij stoppen.
Maargoed, we dwalen af :D

Laat ik het zo zeggen - het is interessant om te zien hoe tarwe nu zo'n grote rol heeft op de graanmarkt, terwijl er vroeger veel meer soorten granen beschikbaar waren.
pi_122944941
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 08:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Spruitjes waren 30 jaar geleden prima te eten als je ze niet kapotkookte, ze waren wel bitterdere, net als de witlof.
Bitter is te moeilijk he, alles moet zoet, want de meeste mensen hun smaak zit nog in het ontwikkelingsstadium van een kind. Suiker op de friet, zoete mayonaise erbij, Heineken ernaast en frambozen of aardbeienzoetstof ijs na. Wat een feest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 16 februari 2013 @ 11:49:23 #11
45206 Pietverdriet
pi_122945061
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 11:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Bitter is te moeilijk he, alles moet zoet, want de meeste mensen hun smaak zit nog in het ontwikkelingsstadium van een kind. Suiker op de friet, zoete mayonaise erbij, Heineken ernaast en frambozen of aardbeienzoetstof ijs na. Wat een feest.
En heeft volgens mij geen zin om spruiten minder bitter te kweken want mensen die spruitjes nooit lekker vonden eten ze niet want ze vinden spruiten niet lekker, en ik, als spruitjesfan eet ze steeds minder omdat ze steeds minder smaak hebben
pi_122945311
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En heeft volgens mij geen zin om spruiten minder bitter te kweken want mensen die spruitjes nooit lekker vonden eten ze niet want ze vinden spruiten niet lekker, en ik, als spruitjesfan eet ze steeds minder omdat ze steeds minder smaak hebben
Zo'n grote fan van spruiten ben ik nooit geweest, maar bij witlof mis ik het wel. Als iets bitter is dan kun je dat best makkelijk balanceren, witlofsalade met sinaasappel en kerrie bijvoorbeeld. Maar andersom als het bittere weg is, dan zou ik niet weten hoe.

Weet je of biologische groentekwekers ook op zoet kweken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')