abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122898934
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 23:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yup. Arbeid daalt ook al decennia op rij. Grondstoffen ook... De normen van het bouwbesluit ook. 8)7
Die stijgen normaal rond de inflatie, daarom staat die er ook bij. Verder hoeven bouwbesluiteisen niet perse duurdere huizen op te leveren.
De prijsexplosie zit hem in de grond.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_122898966
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 23:53 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Mocht de 'mean' bereikt worden of eronder geraken in de komende jaren dan is dat natuurlijk een prachtig 'buy the dip crash'-momentje voor veel toekomstige starters (waaronder ikzelf).
Er gaat nog een flinke hap van de prijzen af, dat gaat langzaam maar zeker, met genoeg eigen geld op zak kun je over paar jaar als starter weer normaal instappen zonder ingewikkelde constructies en gewoon lineaire hypotheek nemen.
pi_122899060
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

De prijsexplosie zit hem in de grond.
Wanneer er bouwvergunning voor is, een weiland is weinig waard.
pi_122899121
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 23:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yup. Arbeid daalt ook al decennia op rij. Grondstoffen ook... De normen van het bouwbesluit ook. 8)7
De lonen (inkomensontwikkeling) en de kosten van materialen (CPI) staan ook in de betreffende grafiek.
Nu kan het natuurlijk zijn dat bouwmatrialen een veel hogere inflatie kenden dan de CPI. Dat is zeker zo voor staal en koper het geval geweest. Dan zou je er de inkoper kosten inflatie PPI bij moeten zetten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_122899191
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Verder hoeven bouwbesluiteisen niet perse duurdere huizen op te leveren.
Lolwhut?

Leg eens een bouwbesluit uit 1960 naast die van 2000...

Alles maar dan ook alles moet beter/ruimer zijn. Isolatie, deuropeningen, plafondhoogte, elektrische eisen, gehorigheid enz.

Kom op hee, zo ingewikkeld is het toch niet allemaal?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 15-02-2013 00:19:11 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_122899271
Bouwen is goedkoper geworden door alle prefab.
Een huis laten metselen is inderdaad onbetaalbaar geworden.
pi_122899345
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:03 schreef Digi2 het volgende:
Dat is zeker zo voor staal en koper het geval geweest.
Pas vanaf 2001-2002, waar ze een dieptepunt bereikten.
pi_122899460
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:03 schreef Digi2 het volgende:
De lonen (inkomensontwikkeling) en de kosten van materialen (CPI) staan ook in de betreffende grafiek.
Nu kan het natuurlijk zijn dat bouwmatrialen een veel hogere inflatie kenden dan de CPI. Dat is zeker zo voor staal en koper het geval geweest. Dan zou je er de inkoper kosten inflatie PPI bij moeten zetten.
Jij kwam toch net met het voorbeeld van een LCD tv? Die inmiddels volledig geautomatiseerd met 10.000'en tegelijk van de band afrollen? Waar per lcd tv nu veel minder arbeid en grondstoffen inzitten dan een tv uit 1970?

Sorry hoor, maar dat kun je niet vergelijken met het bouwen van een woning.

Als nu de woningen met dezelfde kwaliteit gebouwd zouden worden als in 1930 of 1960 (enkelglas, gashaardje, keukenblokje van 2m, 2 ongeaarde groepen, klein woonoppervlak, enz.) dan had je een punt gehad met de inflatiecorrectie.

Feit is dat niemand volgens die maatstaven nog wil wonen, maar als het ze uitkomt ze wel met die bouwkosten rekenen.

Ja, zo kom je er wel. :D _O-
pi_122899535
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:00 schreef Piet_Piraat het volgende:
Er gaat nog een flinke hap van de prijzen af, dat gaat langzaam maar zeker, met genoeg eigen geld op zak kun je over paar jaar als starter weer normaal instappen zonder ingewikkelde constructies en gewoon lineaire hypotheek nemen.
Zeker weten, hoe en wat staat al min of meer denkbeeldig vast en is goed haalbaar. Geduld is een schone zaak in deze.
pi_122899694
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij kwam toch net met het voorbeeld van een LCD tv? Die inmiddels volledig geautomatiseerd met 10.000'en tegelijk van de band afrollen? Waar per lcd tv nu veel minder arbeid en grondstoffen inzitten dan een tv uit 1970?

Als nu de woningen met dezelfde kwaliteit gebouwd zouden worden als in 1930 of 1960 (enkelglas, gashaardje, keukenblokje van 2m, 2 ongeaarde groepen, klein woonoppervlak, enz.) dan had je een punt gehad met de inflatiecorrectie.

Feit is dat niemand volgens die maatstaven nog wil wonen, maar als het ze uitkomt ze wel met die bouwkosten rekenen.

Ja, zo kom je er wel. :D _O-
Sinds ca 1980 worden er prima goed geisoleerde ruime woningen gebouwd. Mijn grootouders hadden hadden zo´n woning. Degelijker en beter dan wat je nu aantreft qua materialen. Hardhouten kozijnen. Brede geisoleerde spouwmuren etc.
http://www.funda.nl/koop/(...)rweg-8/fotos/#foto-1
pi_122899695
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als nu de woningen met dezelfde kwaliteit gebouwd zouden worden als in 1930
Een goedgebouwde woning uit de jaren 30 staat over 200 jaar nog.
Natuurlijk zitten daar beperkingen aan qua isolatie en voorzieningen.
Ik moet nog zien hoe lang die prefab betonnen blokken het gaan uithouden.
pi_122899788
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Sinds ca 1980 worden er prima goed geisoleerde ruime woningen gebouwd. Mijn grootouders hadden hadden zo´n woning. Degelijker en beter dan wat je nu aantreft qua materialen. Hardhouten kozijnen. Brede geisoleerde spouwmuren etc.
Dat huis is 100k te duur.
pi_122899824
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ja, en een slecht gebouwde niet. Duh...

Sterker nog, een deel van de piramiden ook... Vraag is, wil je erin wonen?
pi_122899874
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat huis is 100k te duur.
Ik ben het niet vaak met je eens, maar gezien de locatie lijkt 180K me inderdaad meer dan voldoende.
pi_122899947
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:17 schreef Digi2 het volgende:
Weet ik. Ik heb zo'n woning.

Maar wou je die nu serieus inflatie gecorrigeerd gaan vergelijken met een jaren 60 of jaren 30 woning? Nee toch?
pi_122900043
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja, en een slecht gebouwde niet. Duh...

Sterker nog, een deel van de piramiden ook... Vraag is, wil je erin wonen?
Heb 10 jaar in zo'n huis uit de jaren 30 gewoond en daar was niets mis mee.
Halfvrijstaand, zat beneden al wel dubbel glas is, verder nog in orginele staat.
De slechte huizen uit die tijd liggen allang plat.
pi_122900129
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:27 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Heb 10 jaar in zo'n huis uit de jaren 30 gewoond en daar was niets mis mee.
Halfvrijstaand, zat beneden al wel dubbel glas is, verder nog in orginele staat.
De slechte huizen uit die tijd liggen allang plat.
Dus feitelijk dacht je van: 'Ik geef mijn bek maar een douw en trap een open deur in'?

quote:
2s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
pi_122900185
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus feitelijk dacht je van: 'Ik geef mijn bek maar een douw en trap een open deur in'?

[..]

Ik ben dol op open deuren, bij mij komt iedereen die ik ken gewoon achterom.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2013 00:31:01 ]
pi_122900232
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Weet ik. Ik heb zo'n woning.

Maar wou je die nu serieus inflatie gecorrigeerd gaan vergelijken met een jaren 60 of jaren 30 woning? Nee toch?
Nee, dat lijkt me wat lastig maar het prijsverschil tussen ca 1980 en nu is veel te groot en is alleen te verklaren door bubblevorming. De loonkosten voor nieuwbouw gaan door zzp-ers en polen trouwens dalen daarvan ben ik overtuigd.
pi_122900384
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Nee, dat lijkt me wat lastig maar het prijsverschil tussen ca 1980 en nu is veel te groot en is alleen te verklaren door bubblevorming. De loonkosten voor nieuwbouw gaan door zzp-ers en polen trouwens dalen daarvan ben ik overtuigd.
Sinds 1987 zijn woningen alleen nog gestegen in prijs, ok inflatie dat kan maar een gebruikte woning die steeds meer waard wordt?
pi_122900559
quote:
11s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
Sinds 1987 zijn woningen alleen nog gestegen in prijs, ok inflatie dat kan maar een gebruikte woning die steeds meer waard wordt?
Waarom niet? Mijn huis is ook sterk verbeterd sinds ik hem kocht. Moet dat gratis ofzo? Dacht het niet, dan koop je maar eenzelfde huis, zonder de verbeteringen.
pi_122900608
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom niet? Mijn huis is ook sterk verbeterd sinds ik hem kocht. Moet dat gratis ofzo? Dacht het niet, dan koop je maar eenzelfde huis, zonder de verbeteringen.
Mijn auto is ook verbeterd en toch wordt ie minder waard.
pi_122900832
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
Mijn auto is ook verbeterd en toch wordt ie minder waard.
Wat is er verbeterd aan je auto dan? Of ben je in de war met repareren?
pi_122900953
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat is er verbeterd aan je auto dan? Of ben je in de war met repareren?
Betere stoelen, betere radio, betere schokbrekers, betere velgen, roestvrijstalen uitlaat, maar toch daalt ie in waarde. -O-
pi_122901060
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 00:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
Betere stoelen, betere radio, betere schokbrekers, betere velgen, roestvrijstalen uitlaat, maar toch daalt ie in waarde. -O-
Verkeerde keuze's he...

Beter had je hem ruimer gemaakt, zuiniger en de levensduur verlengd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')