abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122841628
Wij hebben een poes met een langharige vacht.
We hebben haar nu 7 jaar (sinds ze een kitten is) en hebben nooit problemen met haar vacht gehad.

Ik kam haar maar aangezien ze dit niet heel leuk vind is het dus onder haar poten en buik altijd lastig maar desondanks dus nooit problemen gehad.
De klitjes die wel eens ontstonden kon ik altijd gewoon eruit plukken.

Maar nu is het ineens anders. Sinds december, januari is het mis.
Ze krijgt steeds flinkere vervilte klitten onder haar. Je voelt ze goed als je haar optilt. Ik heb niet het idee dat ze er nu last van heeft want ze gedraagt zich verder normaal bij lopen, buiten komen en is nog steeds aanhankelijk maar ik moet er nu wel wat mee.

Wat nu? Ik krijg ze er niet uitgekamd.

Ik denk echt dat er niets anders opzit dan scheren ;( en dan...door wie?
Dierenarts (moet ik sowieso vrijdag zijn voor de hond) of een trimster?
Wat dan? Mag ze dan niet meer naar buiten in dit weer?

Balen zeg. Mijn mooie kat.
pi_122842676
Wat vervelend dat haar vacht nu in slechtere conditie is! Ik zou haar vrijdag inderdaad even meenemen naar de dierenarts, want soms is een verslechtering van de vacht ook te wijten aan een gezondheidsprobleem. Hoeft niet natuurlijk, maar misschien kan de DA er even naar kijken.
pi_122842802
Overleg eens met je dierenarts.
Mijn dierenartsassistent heeft overigens een trimcursus voor katten gedaan zonder narcose. Als die van mij teveel verklit zijn, kan zij het meestal wel oplossen. Al is hiervoor ook wel eens de tomdousse gebruikt.
Laat het niet te veel verklitten. Beestje kan hier last van krijgen! Smetplekken en zelfs kan bloedtoevoer worden afgesneden!
Succes!
Zeg nooit: "Dat doe ik FF!"
pi_122843305
Ja, ik ga het vrijdag natuurlijk meteen regelen maar ik heb hier na die 7 jaar nog geen ervaring mee gehad.

Een gezondheidsprobleem denk ik niet meteen aan eigenlijk. Ze is in prima conditie verder. Gewoon haarzelf. Fit, aanhankelijk, ziet er op het oog ook prima uit. Doet ook alles wat ze normaal ook doet. Eten, knuffelen, springen en rennen.

Wel hebben we sinds 5 januari een pup in huis. Ik weet dat katten hun eigen vacht altijd goed op orde houden maar zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Hoe zit het met naar buiten kunnen als ze geschoren moet worden?
Scheren ze alleen de klitten? Of haar hele lijf?
Ze heeft nu ook nog een dikke wintervacht en die heeft ze uiteraard ook nodig.
pi_122898369
Je kan ook bij een Trimsalon informeren.
Met plukken kom je al een heel eind.
pi_122899985
Ik heb ook langharige katten en overmatige klitvorming betekent bij mij altijd (zonder uitzondering) dat er iets aan de hand is met de kat qua gezondheid. Zou eens even checkup laten doen bij de dierenarts of er niet iets gaande is wat je verder nog niet merkt maar wat al wel gaande is (zoals beginnend nierfalen b.v.). :{
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_122910031
Ik heb hier ook een langharige kat rond hobbelen ( oud beesie ) en hij heeft altijd klitten aan de rechterkant van zijn wang. 1 van mijn andere katten likt hem daar altijd......

Meestal haal ik de kleine klitten eruit met de hand, maar als het echt zo'n grote is, knip ik het er gewoon uit. Hij loopt nu met 1 kale plek op de zijkant van zijn nek _O-

Dus gewoon de schaar erin, het groeit wel weer aan ^O^

Vergeet niet dat ze ook ruien, dus ik zou eerst even afwachten ;)
pi_122920939
Met de schaar lukt niet, Aloria. De klitten zitten volledig tegen haar huid, je komt er dus niet tussen met een schaar.

Goed nieuws; ze mankeert verder niets!
Slecht nieuws: om de klitten eruit te krijgen moet er echt geschoren worden (maar zeker niet helemaal want het zijn maar een paar hardnekkige op haar buik).

Onze dierenarts heeft tegenwoordig een trimster aan boord die katten ook gewend is dus nu even een afspraak maken.
pi_122924720
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 17:25 schreef lily het volgende:
Met de schaar lukt niet, Aloria. De klitten zitten volledig tegen haar huid, je komt er dus niet tussen met een schaar.

Goed nieuws; ze mankeert verder niets!
Slecht nieuws: om de klitten eruit te krijgen moet er echt geschoren worden (maar zeker niet helemaal want het zijn maar een paar hardnekkige op haar buik).

Dan knip je tot zo ver je kunt en ga dan met een scheermesje of tondeuse aan de slag...
Mijn kater blijft netjes liggen als ik hem op zijn rug draai, weet niet als de jouwe dat wel toestaat.
Oh met een poes zou ik inderdaad wel wat voorzichtiger zijn vanwege de tepels ;)
pi_122927636
Nee, dat durf ik niet.
Inderdaad vanwege de tepels en ze vindt op haar rug liggen niet leuk dus dat gaat het niet worden.
  zaterdag 16 februari 2013 @ 19:19:34 #11
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_122958825
Grotere klitten die tegen de huid aan zitten weg laten trimmen door de trimster.
Kleinere klitten kun je ook proberen weg te halen met een klittenkam. Hier zitten mesjes aan die de klit weg snijden. Soms moet je meerder keren met die kam erdoor, en soms ook een soort zagende beweging maken om te snijden.
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 17 februari 2013 @ 13:20:23 #12
163650 Greys
pi_122983123
Als mijn hond zo'n klit heeft die vrij dicht tegen de huid aan zit dan knip ik de klit af op een millimeter of drie van de huid af en als je er daarna met de borstel over gaat valt het meestal al goed uit elkaar.

Je zou dat nog kunnen proberen door de kat door 1 persoon op te laten tillen (zodat de buik naar jou toe komt) en dan knippen. En anders idd door een trimster :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_123486535
Klitten dicht op de huid,doet pijn.
Heb je al een afspraak gemaakt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')