wassie75 | woensdag 13 februari 2013 @ 10:32 |
Hallo, De titel zegt het al: hoe werkt de flitser voor rood licht? Ik ben gistermorgen net wel of net niet door rood gereden (ik weet het... dom, dom, dom!). Het was al een tijdje oranje, maar ik heb het zelf net niet meer rood zien worden. Ik heb ook geen flits gezien, maar nu begreep ik al dat dat tegenwoordig ook niet meer hoeft, dat veel camera's met infrarood werken. Kan ik nu toch geflitst zijn? | |
Tsurany | woensdag 13 februari 2013 @ 10:34 |
Hoe werkt een roodlichtcamera precies? De roodlichtcamera wordt aangestuurd door twee lussen in het wegdek die net ná de stopstreep liggen. Een auto die bij rood licht over deze twee lussen rijdt, veroorzaakt een storing in het magnetische veld dat rondom die lussen ligt en de camera registreert dat er door rood wordt gereden en 'flitst'. De camera wordt pas in werking gesteld 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft. Meting ná een seintje vanuit de lussen en altijd een check van de stand van het verkeerslicht. Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de eerste lus ná de stopstreep rijdt vergeleken met de stand van het verkeerslicht (al dan niet rood of groen). Bij rood, en dus een overtreding, maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt op de eerste lus of doorgereden is en ook de tweede lus heeft bezet. Voor het vaststellen van snelheid wordt de tijdspanne gemeten tussen het moment waarbij het voertuig na de eerste lus (na de stopstreep) over de tweede lus (na de stopstreep) rijdt. Gecheckt wordt of de maximumsnelheid wordt overtreden en of door rood c.q. groen gereden is. De flits gaat in éénduizenste van een seconde; bij digitale camera’s is dat een onzichtbare (infrarode) flits. Google. | |
Dos37 | woensdag 13 februari 2013 @ 10:36 |
Wat ik me afvraag of deze flitspalen ook allemaal op snelheid controleert? | |
wassie75 | woensdag 13 februari 2013 @ 10:37 |
In dit geval stonden er twee flitspalen, een voor rood licht en een voor de snelheid. | |
Knofl00k | woensdag 13 februari 2013 @ 10:41 |
Mijn ervaring is 1 seconden NA rood. Dus door oranje kan je nog karren. Als je maar niet te traag bent vanaf moment oranje naar rood. | |
wassie75 | woensdag 13 februari 2013 @ 10:45 |
Was al een tijdje oranje, dus moet bijna naar rood zijn omgesprongen. Dat heb ik dus niet meer gezien, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik ook echt niet door rood ben gereden... Op het moment dat ik over e stopstreep reed was het in ieder geval nog oranje. | |
RetepV | woensdag 13 februari 2013 @ 10:45 |
Ja, dat doen ze allemaal. Dus als jij gas geeft om binnen die 1 seconde na rood al voorbij de flitser te zijn, dan krijg je een boete voor te snel rijden. Ik heb ervaring. | |
Salatrel | woensdag 13 februari 2013 @ 10:47 |
afhankelijk van hoeveel gas je geeft is dat nog altijd lager dan door rood ![]() | |
IceDustbin2 | woensdag 13 februari 2013 @ 10:50 |
Dan ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit dan zou werken als de kruising druk is. Stel je, rijd nog door oranje (denk je) maar omdat je 10km/h rijd omdat je niet verder kan, rijd je met je kont door rood en dus over beide lussen heen ruim na de 1 seconde nadat het rood is. Volgens de camera rijd je dus door rood en wordt je geflitst? Buiten natuurlijk dat het dom is oranje te pakken als je al ziet dat je dan midden op kruising stil staat ![]() | |
HotSummerNight | woensdag 13 februari 2013 @ 10:59 |
Of als je als enige voor het rode licht staat, en achter je staat een amublance te tetteren met zijn lampen aan, en je maakt ruimte voor hem, krijg je dan ook een boete? | |
wassie75 | woensdag 13 februari 2013 @ 11:00 |
Als ik het goed begrijp liggen beide lussen direct na de stopstreep. Daar ben je dan al overheen,dus zou je niet geflitst worden. Dat zou in mijn geval ook betekenen dat ik niet geflitst ben, of zie ik dit toch niet goed? | |
Tsurany | woensdag 13 februari 2013 @ 11:15 |
Ja, daar krijg je wel een boete voor maar je kan een bezwaar indienen en die zal naar alle waarschijnlijkheid gegrond verklaard worden. Je voorwielen moeten door rond rijden, als alleen je achterwielen door rood rijden krijg je geen bekeuring. | |
pl4kkie | woensdag 13 februari 2013 @ 11:15 |
Ja. Maar daar kan je bezwaar voor indienen. Omdat de ambu zelf ook geflitst word. En dat bezwaar word heel vaak goed gekeurd | |
sinepedraap | woensdag 13 februari 2013 @ 11:44 |
Dit ja ![]() | |
RetepV | woensdag 13 februari 2013 @ 14:18 |
Als je met 10km/u door oranje rijdt, dan verdien je het om een vette boete te krijgen. | |
blup | woensdag 13 februari 2013 @ 14:41 |
![]() Gatso, mits geladen flitst zo eentje voor rood en snelheid. Deze camera's hebben geen infrarood. ![]() Traffipax het zelfde maar bij deze is het moeilijkte zien of ze geladen zijn. deze flitsen infrarood. | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 13 februari 2013 @ 14:58 |
Hoe zit het eigenlijk in een file? Ik zie weleens dat er gewoon een grote file is op een drukke doorgaande weg in mijn woonplaats. Soms staat een auto gewoon stil midden op het kruispunt en is het achter hem dus al rood geworden, als het verkeer voor hem begint te rijden, dan rijdt hij ook door, maar dan zie ik nooit een flits. En soms bevindt de kofferbak van zijn auto zich dan dus ook nog echt op of voor de stopstreep. Als een auto op diezelfde weg overigens door rood rijdt en rechtsaf (of linksaf) slaat dan wordt ie ook niet geflitst. | |
raulbouli | woensdag 13 februari 2013 @ 15:15 |
Nee, heb dit al een paar keer moeten doen en daar geen boete voor gekregen. | |
CaptainCookie | woensdag 13 februari 2013 @ 15:19 |
Daarom zijn er ook twee foto's, door deze te vergelijken kan gekeken worden of een auto echt vol door rood rijdt, of dat er bijvoorbeeld zo'n situatie als in jouw post voorkomt. | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 13 februari 2013 @ 15:25 |
Klopt, dat begrijp ik, maar ik bedoel dus dat die flitser in zo een situatie gewoonweg niet afgaat en er dus niet eens een foto wordt gemaakt. (En ze gebruiken hier geen IR, aangezien hij bij rechtdoorrijdende automobilisten op snelheid wel flitst) | |
Haasbeuntje | woensdag 13 februari 2013 @ 16:26 |
Heeft elk stoplicht zo'n ingebouwde flits-ding? | |
pl4kkie | woensdag 13 februari 2013 @ 16:31 |
Nee | |
blup | woensdag 13 februari 2013 @ 16:32 |
Ga er maar vanuit dat een lussenpaal bij een stoplicht altijd op roodlicht en snelheid flitst. Als je snelheid zeker wilt weten moet je naar de aantal lussen kijken. En de lussen liggen lang niet altijd alleen voor rechtdoor. ![]() RS6 op de linkerbaan gaat te snel, door rood linksaf. ;-) pic geleend van flitsservice | |
T42 | woensdag 13 februari 2013 @ 20:41 |
vaak wel daarom die 2 lussen om te meten | |
T42 | woensdag 13 februari 2013 @ 20:43 |
en als de ambu dan net wel door groen gaat? ![]() maar ze zien op de foto wel of je aan de kant gaat of dat je vol door rood rijd ivm 2 foto's | |
jitzzzze | woensdag 13 februari 2013 @ 20:51 |
De ritten van voorrangsvoertuigen die met alle toeters en bellen rijden worden nauwgezet bijgehouden. Als jij bezwaar indient dan kan men zo terug zoeken of daar inderdaad een voorrangsvoertuig reed met toeters en bellen. | |
T42 | woensdag 13 februari 2013 @ 21:03 |
klopt maar ze zien vaak al aan de foto of jij met 20kmh door rood rijd of rechts aan de kant gaat | |
jitzzzze | woensdag 13 februari 2013 @ 21:04 |
Dat helpt inderdaad ook wel ja. | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 13 februari 2013 @ 23:53 |
Dat zijn duidelijk infra-rood foto's inderdaad, maargoed het type camera's hier in Leiden flitst nog echt en doet dat dus duidelijk niet bij afslaan, maar wel bij rechtdoorrijden. | |
Pizza_Boom | donderdag 14 februari 2013 @ 02:12 |
Dan ben je een grote prutser, want je dient de kruising in het midden te allen tijde vrij te houden. Simpel gezegd, als jij niet in 1 keer de overkant kan bereiken, dien je voor het groene licht te wachten totdat je wel naar de overkant kan. En ja, dat levert wel eens hele boze blikken op omdat je dan wacht voor groen. | |
Pizza_Boom | donderdag 14 februari 2013 @ 02:13 |
Streetview plaatje? Kan je lussen tellen. | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 14 februari 2013 @ 02:19 |
Ja ik erger me er ook vaak aan daar. Streetview-link Het is de Churchilllaan in Leiden, als je 180 graden draait dan kan je uiteraard zien waar de camera zich bevindt. | |
blup | donderdag 14 februari 2013 @ 08:50 |
de lussen ook http://goo.gl/maps/CF1M3 | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 14 februari 2013 @ 22:51 |
Naar linksaf ook? | |
blup | donderdag 14 februari 2013 @ 22:56 |
nope, daar liggen geen lussen na de stopstreep. De eerste lus voor de stopstreep is de lus die registreert dat je staat te wachten voor het stoplicht. Dus lussen werken overigens dmv een magnetisch veld. Dus ja, als jouw auto volledig aluminium is kan je gewoon door rood ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 14 februari 2013 @ 22:59 |
Dus als ik door rood wilt rijden op een rustig tijdstip dan kan ik even stiekem de baan voor linksaf meepakken. ![]() | |
blup | donderdag 14 februari 2013 @ 23:00 |
yup, kan je beter even via linksaf eromheen slalommen. | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 14 februari 2013 @ 23:01 |
Ja of toch maar gewoon niet door rood rijden, dat kruispunt staat in de top 5 van kruispunten met de meeste aanrijdingen in de stad. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 17 februari 2013 @ 19:32 |
![]() Aluminium wordt wel degelijk gedetecteerd door een inductielus. Alle metalen beïnvloeden het magnetisch veld. Weliswaar niet in dezelfde mate als staal, maar toch. | |
daNpy | zondag 17 februari 2013 @ 19:35 |
Inderdaad, sommigen gaan zelfs toeteren ![]() ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 17 februari 2013 @ 19:40 |
De boete van het ten onrechte stilstaan midden op een kruispunt is volgens mij nog hoger dan voor door rood rijden ![]() Maarja, meestal is het dan zo druk dat er toch geen politie in de buurt kan komen ![]() |