FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hoe werkt flitser rood licht?
wassie75woensdag 13 februari 2013 @ 10:32
Hallo,

De titel zegt het al: hoe werkt de flitser voor rood licht? Ik ben gistermorgen net wel of net niet door rood gereden (ik weet het... dom, dom, dom!). Het was al een tijdje oranje, maar ik heb het zelf net niet meer rood zien worden. Ik heb ook geen flits gezien, maar nu begreep ik al dat dat tegenwoordig ook niet meer hoeft, dat veel camera's met infrarood werken.
Kan ik nu toch geflitst zijn?
Tsuranywoensdag 13 februari 2013 @ 10:34
Hoe werkt een roodlichtcamera precies?
De roodlichtcamera wordt aangestuurd door twee lussen in het wegdek die net ná de stopstreep liggen. Een auto die bij rood licht over deze twee lussen rijdt, veroorzaakt een storing in het magnetische veld dat rondom die lussen ligt en de camera registreert dat er door rood wordt gereden en 'flitst'. De camera wordt pas in werking gesteld 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft.
Meting ná een seintje vanuit de lussen en altijd een check van de stand van het verkeerslicht. Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de eerste lus ná de stopstreep rijdt vergeleken met de stand van het verkeerslicht (al dan niet rood of groen). Bij rood, en dus een overtreding, maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt op de eerste lus of doorgereden is en ook de tweede lus heeft bezet. Voor het vaststellen van snelheid wordt de tijdspanne gemeten tussen het moment waarbij het voertuig na de eerste lus (na de stopstreep) over de tweede lus (na de stopstreep) rijdt. Gecheckt wordt of de maximumsnelheid wordt overtreden en of door rood c.q. groen gereden is. De flits gaat in éénduizenste van een seconde; bij digitale camera’s is dat een onzichtbare (infrarode) flits.

Google.
Dos37woensdag 13 februari 2013 @ 10:36
Wat ik me afvraag of deze flitspalen ook allemaal op snelheid controleert?
wassie75woensdag 13 februari 2013 @ 10:37
In dit geval stonden er twee flitspalen, een voor rood licht en een voor de snelheid.
Knofl00kwoensdag 13 februari 2013 @ 10:41
Mijn ervaring is 1 seconden NA rood. Dus door oranje kan je nog karren. Als je maar niet te traag bent vanaf moment oranje naar rood.
wassie75woensdag 13 februari 2013 @ 10:45
Was al een tijdje oranje, dus moet bijna naar rood zijn omgesprongen. Dat heb ik dus niet meer gezien, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik ook echt niet door rood ben gereden...
Op het moment dat ik over e stopstreep reed was het in ieder geval nog oranje.
RetepVwoensdag 13 februari 2013 @ 10:45
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:36 schreef Dos37 het volgende:
Wat ik me afvraag of deze flitspalen ook allemaal op snelheid controleert?
Ja, dat doen ze allemaal. Dus als jij gas geeft om binnen die 1 seconde na rood al voorbij de flitser te zijn, dan krijg je een boete voor te snel rijden.

Ik heb ervaring.
Salatrelwoensdag 13 februari 2013 @ 10:47
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:45 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ja, dat doen ze allemaal. Dus als jij gas geeft om binnen die 1 seconde na rood al voorbij de flitser te zijn, dan krijg je een boete voor te snel rijden.

Ik heb ervaring.
afhankelijk van hoeveel gas je geeft is dat nog altijd lager dan door rood :P
IceDustbin2woensdag 13 februari 2013 @ 10:50
Dan ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit dan zou werken als de kruising druk is.

Stel je, rijd nog door oranje (denk je) maar omdat je 10km/h rijd omdat je niet verder kan, rijd je met je kont door rood en dus over beide lussen heen ruim na de 1 seconde nadat het rood is. Volgens de camera rijd je dus door rood en wordt je geflitst?

Buiten natuurlijk dat het dom is oranje te pakken als je al ziet dat je dan midden op kruising stil staat :P
HotSummerNightwoensdag 13 februari 2013 @ 10:59
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:50 schreef IceDustbin2 het volgende:
Dan ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit dan zou werken als de kruising druk is.

Stel je, rijd nog door oranje (denk je) maar omdat je 10km/h rijd omdat je niet verder kan, rijd je met je kont door rood en dus over beide lussen heen ruim na de 1 seconde nadat het rood is. Volgens de camera rijd je dus door rood en wordt je geflitst?

Buiten natuurlijk dat het dom is oranje te pakken als je al ziet dat je dan midden op kruising stil staat :P
Of als je als enige voor het rode licht staat, en achter je staat een amublance te tetteren met zijn lampen aan, en je maakt ruimte voor hem, krijg je dan ook een boete?
wassie75woensdag 13 februari 2013 @ 11:00
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:50 schreef IceDustbin2 het volgende:
Dan ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit dan zou werken als de kruising druk is.

Stel je, rijd nog door oranje (denk je) maar omdat je 10km/h rijd omdat je niet verder kan, rijd je met je kont door rood en dus over beide lussen heen ruim na de 1 seconde nadat het rood is. Volgens de camera rijd je dus door rood en wordt je geflitst?

Buiten natuurlijk dat het dom is oranje te pakken als je al ziet dat je dan midden op kruising stil staat :P
Als ik het goed begrijp liggen beide lussen direct na de stopstreep. Daar ben je dan al overheen,dus zou je niet geflitst worden. Dat zou in mijn geval ook betekenen dat ik niet geflitst ben, of zie ik dit toch niet goed?
Tsuranywoensdag 13 februari 2013 @ 11:15
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:59 schreef HotSummerNight het volgende:

[..]

Of als je als enige voor het rode licht staat, en achter je staat een amublance te tetteren met zijn lampen aan, en je maakt ruimte voor hem, krijg je dan ook een boete?
Ja, daar krijg je wel een boete voor maar je kan een bezwaar indienen en die zal naar alle waarschijnlijkheid gegrond verklaard worden.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:50 schreef IceDustbin2 het volgende:
Dan ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit dan zou werken als de kruising druk is.

Stel je, rijd nog door oranje (denk je) maar omdat je 10km/h rijd omdat je niet verder kan, rijd je met je kont door rood en dus over beide lussen heen ruim na de 1 seconde nadat het rood is. Volgens de camera rijd je dus door rood en wordt je geflitst?

Buiten natuurlijk dat het dom is oranje te pakken als je al ziet dat je dan midden op kruising stil staat :P
Je voorwielen moeten door rond rijden, als alleen je achterwielen door rood rijden krijg je geen bekeuring.
pl4kkiewoensdag 13 februari 2013 @ 11:15
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:59 schreef HotSummerNight het volgende:

[..]

Of als je als enige voor het rode licht staat, en achter je staat een amublance te tetteren met zijn lampen aan, en je maakt ruimte voor hem, krijg je dan ook een boete?
Ja. Maar daar kan je bezwaar voor indienen. Omdat de ambu zelf ook geflitst word. En dat bezwaar word heel vaak goed gekeurd
sinepedraapwoensdag 13 februari 2013 @ 11:44
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:45 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ja, dat doen ze allemaal. Dus als jij gas geeft om binnen die 1 seconde na rood al voorbij de flitser te zijn, dan krijg je een boete voor te snel rijden.

Ik heb ervaring.
Dit ja :') Ik rem echt hard dan. Sommige staan ook zo irritant afgesteld, dat je het net niet red met 50km/u tussen twee verkeerslichten
RetepVwoensdag 13 februari 2013 @ 14:18
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:50 schreef IceDustbin2 het volgende:
Dan ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit dan zou werken als de kruising druk is.

Stel je, rijd nog door oranje (denk je) maar omdat je 10km/h rijd omdat je niet verder kan, rijd je met je kont door rood en dus over beide lussen heen ruim na de 1 seconde nadat het rood is. Volgens de camera rijd je dus door rood en wordt je geflitst?

Buiten natuurlijk dat het dom is oranje te pakken als je al ziet dat je dan midden op kruising stil staat :P
Als je met 10km/u door oranje rijdt, dan verdien je het om een vette boete te krijgen.
blupwoensdag 13 februari 2013 @ 14:41
paal019.jpg
Gatso, mits geladen flitst zo eentje voor rood en snelheid. Deze camera's hebben geen infrarood.

traffipax.jpg
Traffipax het zelfde maar bij deze is het moeilijkte zien of ze geladen zijn. deze flitsen infrarood.
Heer_van_Bartolhovenwoensdag 13 februari 2013 @ 14:58
Hoe zit het eigenlijk in een file? Ik zie weleens dat er gewoon een grote file is op een drukke doorgaande weg in mijn woonplaats. Soms staat een auto gewoon stil midden op het kruispunt en is het achter hem dus al rood geworden, als het verkeer voor hem begint te rijden, dan rijdt hij ook door, maar dan zie ik nooit een flits. En soms bevindt de kofferbak van zijn auto zich dan dus ook nog echt op of voor de stopstreep.

Als een auto op diezelfde weg overigens door rood rijdt en rechtsaf (of linksaf) slaat dan wordt ie ook niet geflitst.
raulbouliwoensdag 13 februari 2013 @ 15:15
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:59 schreef HotSummerNight het volgende:

[..]

Of als je als enige voor het rode licht staat, en achter je staat een amublance te tetteren met zijn lampen aan, en je maakt ruimte voor hem, krijg je dan ook een boete?
Nee, heb dit al een paar keer moeten doen en daar geen boete voor gekregen.
CaptainCookiewoensdag 13 februari 2013 @ 15:19
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:58 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Hoe zit het eigenlijk in een file? Ik zie weleens dat er gewoon een grote file is op een drukke doorgaande weg in mijn woonplaats. Soms staat een auto gewoon stil midden op het kruispunt en is het achter hem dus al rood geworden, als het verkeer voor hem begint te rijden, dan rijdt hij ook door, maar dan zie ik nooit een flits. En soms bevindt de kofferbak van zijn auto zich dan dus ook nog echt op of voor de stopstreep.

Als een auto op diezelfde weg overigens door rood rijdt en rechtsaf (of linksaf) slaat dan wordt ie ook niet geflitst.
Daarom zijn er ook twee foto's, door deze te vergelijken kan gekeken worden of een auto echt vol door rood rijdt, of dat er bijvoorbeeld zo'n situatie als in jouw post voorkomt.
Heer_van_Bartolhovenwoensdag 13 februari 2013 @ 15:25
quote:
14s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:19 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Daarom zijn er ook twee foto's, door deze te vergelijken kan gekeken worden of een auto echt vol door rood rijdt, of dat er bijvoorbeeld zo'n situatie als in jouw post voorkomt.
Klopt, dat begrijp ik, maar ik bedoel dus dat die flitser in zo een situatie gewoonweg niet afgaat en er dus niet eens een foto wordt gemaakt. (En ze gebruiken hier geen IR, aangezien hij bij rechtdoorrijdende automobilisten op snelheid wel flitst)
Haasbeuntjewoensdag 13 februari 2013 @ 16:26
Heeft elk stoplicht zo'n ingebouwde flits-ding?
pl4kkiewoensdag 13 februari 2013 @ 16:31
quote:
7s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:26 schreef Haasbeuntje het volgende:
Heeft elk stoplicht zo'n ingebouwde flits-ding?
Nee
blupwoensdag 13 februari 2013 @ 16:32
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:25 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Klopt, dat begrijp ik, maar ik bedoel dus dat die flitser in zo een situatie gewoonweg niet afgaat en er dus niet eens een foto wordt gemaakt. (En ze gebruiken hier geen IR, aangezien hij bij rechtdoorrijdende automobilisten op snelheid wel flitst)
Ga er maar vanuit dat een lussenpaal bij een stoplicht altijd op roodlicht en snelheid flitst. Als je snelheid zeker wilt weten moet je naar de aantal lussen kijken. En de lussen liggen lang niet altijd alleen voor rechtdoor.
2yv7343.jpg
RS6 op de linkerbaan gaat te snel, door rood linksaf. ;-)
pic geleend van flitsservice
T42woensdag 13 februari 2013 @ 20:41
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:36 schreef Dos37 het volgende:
Wat ik me afvraag of deze flitspalen ook allemaal op snelheid controleert?
vaak wel daarom die 2 lussen om te meten
T42woensdag 13 februari 2013 @ 20:43
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:15 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Ja. Maar daar kan je bezwaar voor indienen. Omdat de ambu zelf ook geflitst word. En dat bezwaar word heel vaak goed gekeurd
en als de ambu dan net wel door groen gaat? ;)

maar ze zien op de foto wel of je aan de kant gaat of dat je vol door rood rijd ivm 2 foto's
jitzzzzewoensdag 13 februari 2013 @ 20:51
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:43 schreef T42 het volgende:

[..]

en als de ambu dan net wel door groen gaat? ;)

maar ze zien op de foto wel of je aan de kant gaat of dat je vol door rood rijd ivm 2 foto's
De ritten van voorrangsvoertuigen die met alle toeters en bellen rijden worden nauwgezet bijgehouden. Als jij bezwaar indient dan kan men zo terug zoeken of daar inderdaad een voorrangsvoertuig reed met toeters en bellen.
T42woensdag 13 februari 2013 @ 21:03
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:51 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

De ritten van voorrangsvoertuigen die met alle toeters en bellen rijden worden nauwgezet bijgehouden. Als jij bezwaar indient dan kan men zo terug zoeken of daar inderdaad een voorrangsvoertuig reed met toeters en bellen.
klopt maar ze zien vaak al aan de foto of jij met 20kmh door rood rijd of rechts aan de kant gaat
jitzzzzewoensdag 13 februari 2013 @ 21:04
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:03 schreef T42 het volgende:

[..]

klopt maar ze zien vaak al aan de foto of jij met 20kmh door rood rijd of rechts aan de kant gaat
Dat helpt inderdaad ook wel ja.
Heer_van_Bartolhovenwoensdag 13 februari 2013 @ 23:53
quote:
7s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:32 schreef blup het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat een lussenpaal bij een stoplicht altijd op roodlicht en snelheid flitst. Als je snelheid zeker wilt weten moet je naar de aantal lussen kijken. En de lussen liggen lang niet altijd alleen voor rechtdoor.
[ afbeelding ]
RS6 op de linkerbaan gaat te snel, door rood linksaf. ;-)
pic geleend van flitsservice
Dat zijn duidelijk infra-rood foto's inderdaad, maargoed het type camera's hier in Leiden flitst nog echt en doet dat dus duidelijk niet bij afslaan, maar wel bij rechtdoorrijden.
Pizza_Boomdonderdag 14 februari 2013 @ 02:12
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:50 schreef IceDustbin2 het volgende:
Dan ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit dan zou werken als de kruising druk is.

Stel je, rijd nog door oranje (denk je) maar omdat je 10km/h rijd omdat je niet verder kan, rijd je met je kont door rood en dus over beide lussen heen ruim na de 1 seconde nadat het rood is. Volgens de camera rijd je dus door rood en wordt je geflitst?

Buiten natuurlijk dat het dom is oranje te pakken als je al ziet dat je dan midden op kruising stil staat :P
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:58 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Hoe zit het eigenlijk in een file? Ik zie weleens dat er gewoon een grote file is op een drukke doorgaande weg in mijn woonplaats. Soms staat een auto gewoon stil midden op het kruispunt en is het achter hem dus al rood geworden, als het verkeer voor hem begint te rijden, dan rijdt hij ook door, maar dan zie ik nooit een flits. En soms bevindt de kofferbak van zijn auto zich dan dus ook nog echt op of voor de stopstreep.

Als een auto op diezelfde weg overigens door rood rijdt en rechtsaf (of linksaf) slaat dan wordt ie ook niet geflitst.
Dan ben je een grote prutser, want je dient de kruising in het midden te allen tijde vrij te houden. Simpel gezegd, als jij niet in 1 keer de overkant kan bereiken, dien je voor het groene licht te wachten totdat je wel naar de overkant kan. En ja, dat levert wel eens hele boze blikken op omdat je dan wacht voor groen.
Pizza_Boomdonderdag 14 februari 2013 @ 02:13
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 23:53 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Dat zijn duidelijk infra-rood foto's inderdaad, maargoed het type camera's hier in Leiden flitst nog echt en doet dat dus duidelijk niet bij afslaan, maar wel bij rechtdoorrijden.
Streetview plaatje? Kan je lussen tellen.
Heer_van_Bartolhovendonderdag 14 februari 2013 @ 02:19
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 02:12 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

[..]

Dan ben je een grote prutser, want je dient de kruising in het midden te allen tijde vrij te houden. Simpel gezegd, als jij niet in 1 keer de overkant kan bereiken, dien je voor het groene licht te wachten totdat je wel naar de overkant kan. En ja, dat levert wel eens hele boze blikken op omdat je dan wacht voor groen.
Ja ik erger me er ook vaak aan daar.

Streetview-link

Het is de Churchilllaan in Leiden, als je 180 graden draait dan kan je uiteraard zien waar de camera zich bevindt.
blupdonderdag 14 februari 2013 @ 08:50
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 02:19 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Ja ik erger me er ook vaak aan daar.

Streetview-link

Het is de Churchilllaan in Leiden, als je 180 graden draait dan kan je uiteraard zien waar de camera zich bevindt.
de lussen ook
http://goo.gl/maps/CF1M3
Heer_van_Bartolhovendonderdag 14 februari 2013 @ 22:51
quote:
7s.gif Op donderdag 14 februari 2013 08:50 schreef blup het volgende:

[..]

de lussen ook
http://goo.gl/maps/CF1M3
Naar linksaf ook?
blupdonderdag 14 februari 2013 @ 22:56
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:51 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Naar linksaf ook?
nope, daar liggen geen lussen na de stopstreep. De eerste lus voor de stopstreep is de lus die registreert dat je staat te wachten voor het stoplicht. Dus lussen werken overigens dmv een magnetisch veld. Dus ja, als jouw auto volledig aluminium is kan je gewoon door rood :+
Heer_van_Bartolhovendonderdag 14 februari 2013 @ 22:59
quote:
7s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:56 schreef blup het volgende:

[..]

nope, daar liggen geen lussen na de stopstreep. De eerste lus voor de stopstreep is de lus die registreert dat je staat te wachten voor het stoplicht. Dus lussen werken overigens dmv een magnetisch veld. Dus ja, als jouw auto volledig aluminium is kan je gewoon door rood :+
Dus als ik door rood wilt rijden op een rustig tijdstip dan kan ik even stiekem de baan voor linksaf meepakken. >:)
blupdonderdag 14 februari 2013 @ 23:00
quote:
99s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:59 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Dus als ik door rood wilt rijden op een rustig tijdstip dan kan ik even stiekem de baan voor linksaf meepakken. >:)
yup, kan je beter even via linksaf eromheen slalommen.
Heer_van_Bartolhovendonderdag 14 februari 2013 @ 23:01
quote:
7s.gif Op donderdag 14 februari 2013 23:00 schreef blup het volgende:

[..]

yup, kan je beter even via linksaf eromheen slalommen.
Ja of toch maar gewoon niet door rood rijden, dat kruispunt staat in de top 5 van kruispunten met de meeste aanrijdingen in de stad. ;)
#ANONIEMzondag 17 februari 2013 @ 19:32
quote:
Op donderdag 14 februari 2013 22:56 schreef blup het volgende:
nope, daar liggen geen lussen na de stopstreep. De eerste lus voor de stopstreep is de lus die registreert dat je staat te wachten voor het stoplicht. Dus lussen werken overigens dmv een magnetisch veld. Dus ja, als jouw auto volledig aluminium is kan je gewoon door rood :+
:N

Aluminium wordt wel degelijk gedetecteerd door een inductielus.
Alle metalen beïnvloeden het magnetisch veld. Weliswaar niet in dezelfde mate als staal, maar toch.
daNpyzondag 17 februari 2013 @ 19:35
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 02:12 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

[..]

Dan ben je een grote prutser, want je dient de kruising in het midden te allen tijde vrij te houden. Simpel gezegd, als jij niet in 1 keer de overkant kan bereiken, dien je voor het groene licht te wachten totdat je wel naar de overkant kan. En ja, dat levert wel eens hele boze blikken op omdat je dan wacht voor groen.
Inderdaad, sommigen gaan zelfs toeteren :D Dezelfde boze blikken komen te voorschijn als ze zelf het kruispunt niet over kunnen steken. Alleen zelf het verband zien :N :')
Scarlet_Dragonflyzondag 17 februari 2013 @ 19:40
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 02:12 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]


[..]

Dan ben je een grote prutser, want je dient de kruising in het midden te allen tijde vrij te houden. Simpel gezegd, als jij niet in 1 keer de overkant kan bereiken, dien je voor het groene licht te wachten totdat je wel naar de overkant kan. En ja, dat levert wel eens hele boze blikken op omdat je dan wacht voor groen.
De boete van het ten onrechte stilstaan midden op een kruispunt is volgens mij nog hoger dan voor door rood rijden :P
Maarja, meestal is het dan zo druk dat er toch geen politie in de buurt kan komen ;(