abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122820582
Hallo,

De titel zegt het al: hoe werkt de flitser voor rood licht? Ik ben gistermorgen net wel of net niet door rood gereden (ik weet het... dom, dom, dom!). Het was al een tijdje oranje, maar ik heb het zelf net niet meer rood zien worden. Ik heb ook geen flits gezien, maar nu begreep ik al dat dat tegenwoordig ook niet meer hoeft, dat veel camera's met infrarood werken.
Kan ik nu toch geflitst zijn?
pi_122820650
Hoe werkt een roodlichtcamera precies?
De roodlichtcamera wordt aangestuurd door twee lussen in het wegdek die net ná de stopstreep liggen. Een auto die bij rood licht over deze twee lussen rijdt, veroorzaakt een storing in het magnetische veld dat rondom die lussen ligt en de camera registreert dat er door rood wordt gereden en 'flitst'. De camera wordt pas in werking gesteld 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft.
Meting ná een seintje vanuit de lussen en altijd een check van de stand van het verkeerslicht. Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de eerste lus ná de stopstreep rijdt vergeleken met de stand van het verkeerslicht (al dan niet rood of groen). Bij rood, en dus een overtreding, maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt op de eerste lus of doorgereden is en ook de tweede lus heeft bezet. Voor het vaststellen van snelheid wordt de tijdspanne gemeten tussen het moment waarbij het voertuig na de eerste lus (na de stopstreep) over de tweede lus (na de stopstreep) rijdt. Gecheckt wordt of de maximumsnelheid wordt overtreden en of door rood c.q. groen gereden is. De flits gaat in éénduizenste van een seconde; bij digitale camera’s is dat een onzichtbare (infrarode) flits.

Google.
  woensdag 13 februari 2013 @ 10:36:20 #3
67174 Dos37
Come on Twente
pi_122820680
Wat ik me afvraag of deze flitspalen ook allemaal op snelheid controleert?
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_122820716
In dit geval stonden er twee flitspalen, een voor rood licht en een voor de snelheid.
pi_122820825
Mijn ervaring is 1 seconden NA rood. Dus door oranje kan je nog karren. Als je maar niet te traag bent vanaf moment oranje naar rood.
pi_122820925
Was al een tijdje oranje, dus moet bijna naar rood zijn omgesprongen. Dat heb ik dus niet meer gezien, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik ook echt niet door rood ben gereden...
Op het moment dat ik over e stopstreep reed was het in ieder geval nog oranje.
pi_122820932
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:36 schreef Dos37 het volgende:
Ja, dat doen ze allemaal. Dus als jij gas geeft om binnen die 1 seconde na rood al voorbij de flitser te zijn, dan krijg je een boete voor te snel rijden.

Ik heb ervaring.
pi_122820987
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:45 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ja, dat doen ze allemaal. Dus als jij gas geeft om binnen die 1 seconde na rood al voorbij de flitser te zijn, dan krijg je een boete voor te snel rijden.

Ik heb ervaring.
afhankelijk van hoeveel gas je geeft is dat nog altijd lager dan door rood :P
pi_122821086
Dan ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit dan zou werken als de kruising druk is.

Stel je, rijd nog door oranje (denk je) maar omdat je 10km/h rijd omdat je niet verder kan, rijd je met je kont door rood en dus over beide lussen heen ruim na de 1 seconde nadat het rood is. Volgens de camera rijd je dus door rood en wordt je geflitst?

Buiten natuurlijk dat het dom is oranje te pakken als je al ziet dat je dan midden op kruising stil staat :P
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
  woensdag 13 februari 2013 @ 10:59:31 #10
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_122821375
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:50 schreef IceDustbin2 het volgende:
Dan ben ik nieuwsgierig geworden hoe dit dan zou werken als de kruising druk is.

Stel je, rijd nog door oranje (denk je) maar omdat je 10km/h rijd omdat je niet verder kan, rijd je met je kont door rood en dus over beide lussen heen ruim na de 1 seconde nadat het rood is. Volgens de camera rijd je dus door rood en wordt je geflitst?

Buiten natuurlijk dat het dom is oranje te pakken als je al ziet dat je dan midden op kruising stil staat :P
Of als je als enige voor het rode licht staat, en achter je staat een amublance te tetteren met zijn lampen aan, en je maakt ruimte voor hem, krijg je dan ook een boete?
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_122821389
quote:

Als ik het goed begrijp liggen beide lussen direct na de stopstreep. Daar ben je dan al overheen,dus zou je niet geflitst worden. Dat zou in mijn geval ook betekenen dat ik niet geflitst ben, of zie ik dit toch niet goed?
pi_122821865
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:59 schreef HotSummerNight het volgende:

[..]

Of als je als enige voor het rode licht staat, en achter je staat een amublance te tetteren met zijn lampen aan, en je maakt ruimte voor hem, krijg je dan ook een boete?
Ja, daar krijg je wel een boete voor maar je kan een bezwaar indienen en die zal naar alle waarschijnlijkheid gegrond verklaard worden.
quote:

Je voorwielen moeten door rond rijden, als alleen je achterwielen door rood rijden krijg je geen bekeuring.
pi_122821867
quote:

[..]

Ja. Maar daar kan je bezwaar voor indienen. Omdat de ambu zelf ook geflitst word. En dat bezwaar word heel vaak goed gekeurd
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_122822958
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:45 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik heb ervaring.
Dit ja :') Ik rem echt hard dan. Sommige staan ook zo irritant afgesteld, dat je het net niet red met 50km/u tussen twee verkeerslichten
Mijn nieuwe ondertitel
pi_122828505
quote:

Als je met 10km/u door oranje rijdt, dan verdien je het om een vette boete te krijgen.
  woensdag 13 februari 2013 @ 14:41:52 #16
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_122829389

Gatso, mits geladen flitst zo eentje voor rood en snelheid. Deze camera's hebben geen infrarood.

Traffipax het zelfde maar bij deze is het moeilijkte zien of ze geladen zijn. deze flitsen infrarood.
pi_122830057
Hoe zit het eigenlijk in een file? Ik zie weleens dat er gewoon een grote file is op een drukke doorgaande weg in mijn woonplaats. Soms staat een auto gewoon stil midden op het kruispunt en is het achter hem dus al rood geworden, als het verkeer voor hem begint te rijden, dan rijdt hij ook door, maar dan zie ik nooit een flits. En soms bevindt de kofferbak van zijn auto zich dan dus ook nog echt op of voor de stopstreep.

Als een auto op diezelfde weg overigens door rood rijdt en rechtsaf (of linksaf) slaat dan wordt ie ook niet geflitst.
Een heer met stijl
pi_122830796
quote:

[..]

Nee, heb dit al een paar keer moeten doen en daar geen boete voor gekregen.
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
pi_122830979
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:58 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Hoe zit het eigenlijk in een file? Ik zie weleens dat er gewoon een grote file is op een drukke doorgaande weg in mijn woonplaats. Soms staat een auto gewoon stil midden op het kruispunt en is het achter hem dus al rood geworden, als het verkeer voor hem begint te rijden, dan rijdt hij ook door, maar dan zie ik nooit een flits. En soms bevindt de kofferbak van zijn auto zich dan dus ook nog echt op of voor de stopstreep.

Als een auto op diezelfde weg overigens door rood rijdt en rechtsaf (of linksaf) slaat dan wordt ie ook niet geflitst.
Daarom zijn er ook twee foto's, door deze te vergelijken kan gekeken worden of een auto echt vol door rood rijdt, of dat er bijvoorbeeld zo'n situatie als in jouw post voorkomt.
pi_122831261
quote:
14s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:19 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Daarom zijn er ook twee foto's, door deze te vergelijken kan gekeken worden of een auto echt vol door rood rijdt, of dat er bijvoorbeeld zo'n situatie als in jouw post voorkomt.
Klopt, dat begrijp ik, maar ik bedoel dus dat die flitser in zo een situatie gewoonweg niet afgaat en er dus niet eens een foto wordt gemaakt. (En ze gebruiken hier geen IR, aangezien hij bij rechtdoorrijdende automobilisten op snelheid wel flitst)
Een heer met stijl
pi_122834063
Heeft elk stoplicht zo'n ingebouwde flits-ding?
pi_122834287
quote:
7s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:26 schreef Haasbeuntje het volgende:
Heeft elk stoplicht zo'n ingebouwde flits-ding?
Nee
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  woensdag 13 februari 2013 @ 16:32:58 #23
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_122834359
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 15:25 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Klopt, dat begrijp ik, maar ik bedoel dus dat die flitser in zo een situatie gewoonweg niet afgaat en er dus niet eens een foto wordt gemaakt. (En ze gebruiken hier geen IR, aangezien hij bij rechtdoorrijdende automobilisten op snelheid wel flitst)
Ga er maar vanuit dat een lussenpaal bij een stoplicht altijd op roodlicht en snelheid flitst. Als je snelheid zeker wilt weten moet je naar de aantal lussen kijken. En de lussen liggen lang niet altijd alleen voor rechtdoor.

RS6 op de linkerbaan gaat te snel, door rood linksaf. ;-)
pic geleend van flitsservice
  woensdag 13 februari 2013 @ 20:41:44 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122844880
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:36 schreef Dos37 het volgende:
vaak wel daarom die 2 lussen om te meten
  woensdag 13 februari 2013 @ 20:43:01 #25
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122844948
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:15 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Ja. Maar daar kan je bezwaar voor indienen. Omdat de ambu zelf ook geflitst word. En dat bezwaar word heel vaak goed gekeurd
en als de ambu dan net wel door groen gaat? ;)

maar ze zien op de foto wel of je aan de kant gaat of dat je vol door rood rijd ivm 2 foto's
  Moderator woensdag 13 februari 2013 @ 20:51:53 #26
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122845520
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:43 schreef T42 het volgende:

[..]

en als de ambu dan net wel door groen gaat? ;)

maar ze zien op de foto wel of je aan de kant gaat of dat je vol door rood rijd ivm 2 foto's
De ritten van voorrangsvoertuigen die met alle toeters en bellen rijden worden nauwgezet bijgehouden. Als jij bezwaar indient dan kan men zo terug zoeken of daar inderdaad een voorrangsvoertuig reed met toeters en bellen.
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:03:51 #27
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122846182
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:51 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

De ritten van voorrangsvoertuigen die met alle toeters en bellen rijden worden nauwgezet bijgehouden. Als jij bezwaar indient dan kan men zo terug zoeken of daar inderdaad een voorrangsvoertuig reed met toeters en bellen.
klopt maar ze zien vaak al aan de foto of jij met 20kmh door rood rijd of rechts aan de kant gaat
  Moderator woensdag 13 februari 2013 @ 21:04:57 #28
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122846265
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:03 schreef T42 het volgende:

[..]

klopt maar ze zien vaak al aan de foto of jij met 20kmh door rood rijd of rechts aan de kant gaat
Dat helpt inderdaad ook wel ja.
pi_122856161
quote:
7s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:32 schreef blup het volgende:

[..]

Ga er maar vanuit dat een lussenpaal bij een stoplicht altijd op roodlicht en snelheid flitst. Als je snelheid zeker wilt weten moet je naar de aantal lussen kijken. En de lussen liggen lang niet altijd alleen voor rechtdoor.
[ afbeelding ]
RS6 op de linkerbaan gaat te snel, door rood linksaf. ;-)
pic geleend van flitsservice
Dat zijn duidelijk infra-rood foto's inderdaad, maargoed het type camera's hier in Leiden flitst nog echt en doet dat dus duidelijk niet bij afslaan, maar wel bij rechtdoorrijden.
Een heer met stijl
  FOK!fotograaf donderdag 14 februari 2013 @ 02:12:48 #30
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_122858689
quote:

quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:58 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

Dan ben je een grote prutser, want je dient de kruising in het midden te allen tijde vrij te houden. Simpel gezegd, als jij niet in 1 keer de overkant kan bereiken, dien je voor het groene licht te wachten totdat je wel naar de overkant kan. En ja, dat levert wel eens hele boze blikken op omdat je dan wacht voor groen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf donderdag 14 februari 2013 @ 02:13:29 #31
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_122858693
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 23:53 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Dat zijn duidelijk infra-rood foto's inderdaad, maargoed het type camera's hier in Leiden flitst nog echt en doet dat dus duidelijk niet bij afslaan, maar wel bij rechtdoorrijden.
Streetview plaatje? Kan je lussen tellen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_122858710
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 02:12 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

[..]

Dan ben je een grote prutser, want je dient de kruising in het midden te allen tijde vrij te houden. Simpel gezegd, als jij niet in 1 keer de overkant kan bereiken, dien je voor het groene licht te wachten totdat je wel naar de overkant kan. En ja, dat levert wel eens hele boze blikken op omdat je dan wacht voor groen.
Ja ik erger me er ook vaak aan daar.

Streetview-link

Het is de Churchilllaan in Leiden, als je 180 graden draait dan kan je uiteraard zien waar de camera zich bevindt.
Een heer met stijl
  donderdag 14 februari 2013 @ 08:50:34 #33
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_122860208
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 02:19 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Ja ik erger me er ook vaak aan daar.

Streetview-link

Het is de Churchilllaan in Leiden, als je 180 graden draait dan kan je uiteraard zien waar de camera zich bevindt.
de lussen ook
http://goo.gl/maps/CF1M3
pi_122895737
quote:
7s.gif Op donderdag 14 februari 2013 08:50 schreef blup het volgende:

[..]

de lussen ook
http://goo.gl/maps/CF1M3
Naar linksaf ook?
Een heer met stijl
  donderdag 14 februari 2013 @ 22:56:30 #35
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_122895951
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:51 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Naar linksaf ook?
nope, daar liggen geen lussen na de stopstreep. De eerste lus voor de stopstreep is de lus die registreert dat je staat te wachten voor het stoplicht. Dus lussen werken overigens dmv een magnetisch veld. Dus ja, als jouw auto volledig aluminium is kan je gewoon door rood :+
pi_122896134
quote:
7s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:56 schreef blup het volgende:

[..]

nope, daar liggen geen lussen na de stopstreep. De eerste lus voor de stopstreep is de lus die registreert dat je staat te wachten voor het stoplicht. Dus lussen werken overigens dmv een magnetisch veld. Dus ja, als jouw auto volledig aluminium is kan je gewoon door rood :+
Dus als ik door rood wilt rijden op een rustig tijdstip dan kan ik even stiekem de baan voor linksaf meepakken. >:)
Een heer met stijl
  donderdag 14 februari 2013 @ 23:00:11 #37
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_122896168
quote:
99s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:59 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]

Dus als ik door rood wilt rijden op een rustig tijdstip dan kan ik even stiekem de baan voor linksaf meepakken. >:)
yup, kan je beter even via linksaf eromheen slalommen.
pi_122896235
quote:
7s.gif Op donderdag 14 februari 2013 23:00 schreef blup het volgende:

[..]

yup, kan je beter even via linksaf eromheen slalommen.
Ja of toch maar gewoon niet door rood rijden, dat kruispunt staat in de top 5 van kruispunten met de meeste aanrijdingen in de stad. ;)
Een heer met stijl
pi_123001031
quote:
Op donderdag 14 februari 2013 22:56 schreef blup het volgende:
:N

Aluminium wordt wel degelijk gedetecteerd door een inductielus.
Alle metalen beïnvloeden het magnetisch veld. Weliswaar niet in dezelfde mate als staal, maar toch.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:35:14 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_123001174
quote:

[..]

[..]

Inderdaad, sommigen gaan zelfs toeteren :D Dezelfde boze blikken komen te voorschijn als ze zelf het kruispunt niet over kunnen steken. Alleen zelf het verband zien :N :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_123001439
quote:

[..]

[..]

De boete van het ten onrechte stilstaan midden op een kruispunt is volgens mij nog hoger dan voor door rood rijden :P
Maarja, meestal is het dan zo druk dat er toch geen politie in de buurt kan komen ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')