Het is een terugkerend fenomeen op Fok!: het maandelijkse
kan-deze-relatie-wel-gezien-het-grote-leeftijdsverschil-topic. Daarom nu een heuze reeks! (nu eerst deel 1 nog volschrijven...)
Waar is dit topic voor?Een ieder met een relatie met een groot leeftijdsverschil.
Een ieder die valt op iemand die een stuk jonger/ouder is
Een ieder die er volwassen en constructief over wil discussiëren.
Waar is dit topic niet voor?Pedo opmerkingen.
Mensen met glazen bollen die ons komen vertellen dat onze relaties stuk lopen, hoe goed bedoeld en/of beargumenteerd ook.
Mensen met een ongezonde seksuele voorkeur. Die kunnen
hier terecht.
Elkaar aanmoedigen/helpen de wet te overtreden.
Dus kan mijn relatie?Daar zijn de meningen over verdeeld. Erg verdeeld. Een veel gebruikte formule is:
leeftijd oudste / 2 + 7 (of 6) = minimale leeftijd van de jongsteBij deze formule wordt er vaak vanuit gegaan dat de oudste een jongen is, maar dat hoeft niet natuurlijk. Open de spoiler voor een tabel met leeftijden volgens deze formule:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is echter slechts een indicatie, en er zijn hier genoeg mensen die nu, of in het verleden, een relatie hebben gehad die (totaal) niet strookte met deze formule.
Val je met jouw (beoogd) partner binnen de formule is er weinig reden tot zorgen, dan heb je de publieke opinie waarschijnlijk mee. Echter, ongeacht of het meezit of niet, je bent hier van harte welkom om vragen te stellen en/of mee te praten!
Wat staat er in de wet?Voor het volledige wetboek, zie hier:
http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_12-02-2013 (naar beneden scrollen om een artikel te vinden)
De belangrijkste artikelen:
Artikel 247:SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit betekent kortweg dat als iemand van boven de 18 seks heeft met iemand van beneden de 16, dit strafbaar is.
Artikel 249:SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit betekent kortweg dat als iemand van boven de 18 seks heeft met iemand van onder de 18, terwijl hij/zij zich in een machtspositie bevindt, dit strafbaar is.
In beide gevallen gaat het om seks(uele handelingen), een relatie en sich is dus niet verboden.
Overigens ben ik geen jurist, dus pin me niet vast op m'n interpretatie.
Mocht er iemand op- en/of aanmerkingen over, of toevoegingen voor, de OP hebben, hoor ik deze graag.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
Mijn nieuwe favoriete topic!
Hulde voor de OP
Tanin
de vreemdeling
quote:
Dank je wel!
En toen was de discussie dood
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
Tanin
de vreemdeling
Mjah, met een beetje geluk worden we gevonden door de volgende persoon met twijfels, en/of wordt die hierheen gedirigeerd door een modje.
Anyway, ik vind het tof om te zien dat er mensen zijn bij wie het gewerkt heeft

Bij mij is het twee keer stuk gelopen de ene kant op (m'n vriendinnen waren ouder) en nu ga ik het de andere kant op proberen!
quote:
Op dinsdag 12 februari 2013 19:19 schreef Tanin het volgende:Mjah, met een beetje geluk worden we gevonden door de volgende persoon met twijfels, en/of wordt die hierheen gedirigeerd door een modje.
Anyway, ik vind het tof om te zien dat er mensen zijn bij wie het gewerkt heeft

Bij mij is het twee keer stuk gelopen de ene kant op (m'n vriendinnen waren ouder) en nu ga ik het de andere kant op proberen!

Haha of je zoekt eentje die op dezelfde lijn zit met jou

Als ze maar 18+ is! Ons nieuwe motto; 18+ is altijd goed.
Tanin
de vreemdeling
Tjah, das het probleem, elke keer vind ik zo iemand en dan is er zo'n leeftijdsverschil

Maar over het algemeen val ik gewoon op wat volwassener dames, maar dat is deze ook, ondanks dat ze een heel stukje jonger is.
En 16+ is meestal ook al goed genoeg hoor
Tanin
de vreemdeling
quote:
Op dinsdag 12 februari 2013 19:41 schreef Barbusse het volgende:Ik begrijp niet zo goed wat er te discussieren valt over het feit dat een persoon op oudere/jongere mannen/vrouwen valt? Of dat iemand een relatie heeft met een veel jonger/ouder persoon?
Uhm:
- Hoe vertel je het je ouders?
- Hoe reageert je omgeving?
- Wat zijn de grenzen?
om maar even 3 zijstraten te noemen
Barbusse
Geneuzel
quote:
Op dinsdag 12 februari 2013 19:43 schreef Tanin het volgende:[..]
Uhm:
- Hoe vertel je het je ouders?
- Hoe reageert je omgeving?
- Wat zijn de grenzen?
om maar even 3 zijstraten te noemen
Misschien ben ik te makkelijk hoor, het kan aan mij liggen.
Dat doet het meestal 
Maar:
- Gewoon in een normaal gesprek, tis niet alsof het iets is waar je je schuldig over moet voelen.
- Als zij afwijzend staan tegenover een goede en gezonde relatie wordt het tijd een andere omgeving te zoeken.
- Alles wat illegaal of geestelijk niet zelfstandig is, is over de grens. Als jij wilt daten als 25 jarige met een kwieke 60ger, wens ik je veel geluk.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Tanin
de vreemdeling
quote:
Op dinsdag 12 februari 2013 19:47 schreef Barbusse het volgende:[..]
Misschien ben ik te makkelijk hoor, het kan aan mij liggen.
Dat doet het meestal 
Maar:
- Gewoon in een normaal gesprek, tis niet alsof het iets is waar je je schuldig over moet voelen.
- Als zij afwijzend staan tegenover een goede en gezonde relatie wordt het tijd een andere omgeving te zoeken.
- Alles wat illegaal of geestelijk niet zelfstandig is, is over de grens. Als jij wilt daten als 25 jarige met een kwieke 60ger, wens ik je veel geluk.
Ben ik het helemaal mee eens, maar gezien het groot aantal topics wat hier regelmatig over geopend worden, kwamen poes en ik, afhankelijk van elkaar, op het idee om een centraal topic te maken
Barbusse
Geneuzel
quote:
Op dinsdag 12 februari 2013 19:49 schreef Tanin het volgende:[..]
Ben ik het helemaal mee eens, maar gezien het groot aantal topics wat hier regelmatig over geopend worden, kwamen poes en ik, afhankelijk van elkaar, op het idee om een centraal topic te maken
Ervaringen, vooral over twijfels die men heeft, met elkaar delen is nooit verkeerd natuurlijk!
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Er komen regelmatig zulke topics voorbij, dus dan is het wel handig om ze te bundelen in 1 centraal topic. Kun je per geval bekijken of iets acceptabel is of niet. Maar dat is natuurlijk niet aan ons

Het gaat meer om het idee.
Barbusse
Geneuzel
quote:
Op dinsdag 12 februari 2013 20:00 schreef Poesopstokje het volgende:Er komen regelmatig zulke topics voorbij, dus dan is het wel handig om ze te bundelen in 1 centraal topic. Kun je per geval bekijken of iets acceptabel is of niet. Maar dat is natuurlijk niet aan ons

Het gaat meer om het idee.
Nou ja, ik zag een topic voorbij komen over iemand van 22 jaar die iets voelde voor iemand van 14. Dat is imho te ver. Maar ik heb als oude lul een relatie met iemand die 11 jaar jonger is (vandaar dat het topic mijn aandacht trok), en wij beiden hebben niet de behoefte iets te verantwoorden aan anderen. We zijn gelukkig en houden van elkaar, wat wil je nog meer?
Ik vind het ook ver gaan.. Maar er zijn in het andere topic ook successtellen langsgekomen die zo'n verschil hadden. Dus ja, waar trek je de lijn?
De wet zegt bij 16..
Tanin
de vreemdeling
Ik vind de wet goed zoals hij is, zeker omdat er bij wederzijdse goedkeuring, en goedkeuring van de ouders vaak behoorlijk minder zwaar gestraft wordt. Een vette voorwaardelijke straf is op zo'n moment bijvoorbeeld een goed idee lijkt me.
Ik denk dat als de een onder de 16 is, en de ander boven de 18, dat die volwassene dan volwassen genoeg moet zijn om in te zien dat die 14/15 jarige nog afhankelijke is van zijn/haar ouders, en dat als die geen goedkeuring verlenen, dat het dan ophoudt.
Tuurlijk zijn er allerlei constructies te bedenken waar die volwassene de zorg van die 16 jarige op zich kan nemen, maar dan zit je weer met een machtsverschil, want dan is die 14/15 jarige afhankelijk van die volwassene, en dat is niet gezond.
Wat mij betreft dus: 16 is de grens, tenzij ouders toestemming verlenen.
(overigens is dat nog moeilijk en niet helemaal correct want ook een 16/17 jarige kan niet zomaar voor zichzelf zorgen, dus dat machtsverschil zou blijven zonder toestemming van de ouders)
Gedeeltelijk eens.. Ik was 17 toen ik onafhankelijk zelfstandig woonde. Dus ja, in mijn geval was er dan weer geen machtspositie of afhankelijkheid.
Maar het verschilt gewoon heel erg per persoon, je moet er goed mee kunnen omgaan. Verstandig vooral ook. Niet oeps zwanger en zulks
kijk maar eens rond hoe de 16jarigen tijn, zit een geestelijk verschil tussen dat tot een jaartje of 8 kan oplopen (12-20). t blijft altijd maar vreemd om het op een getal te baseren, alhoewel t het natuurlijk wel makkelijker maakt, catergoriseren yayy
quote:
Op woensdag 13 februari 2013 16:01 schreef pimsieb het volgende:kijk maar eens rond hoe de 16jarigen tijn, zit een geestelijk verschil tussen dat tot een jaartje of 8 kan oplopen (12-20). t blijft altijd maar vreemd om het op een getal te baseren, alhoewel t het natuurlijk wel makkelijker maakt, catergoriseren yayy
En nu in ABN? Snap er niks van..
Zo lastig was dat toch niet ?
16 jarigen kunnen al behoorlijk volwassen zijn, maar ook enorm kinderachtig, je kan een relatie of wat dan ook niet veroordelen op alleen de leeftijd. Ik ben wel van mening dat naarmate je beide ouder wordt, het verschil een stuk kleiner wordt.
Ik val bijvoorbeeld altijd op jongere meiden, misschien omdat ik zelf ook op sommige vlakken niet het gevoel heb dat ik al wat ouder ben met mn 23 jaar tegenover meiden van 18-20, maar er zijn meiden waarmee je gewoon op hetzelfde niveau zit, en er zijn meiden die wat mij betreft net 15-16 zijn.
dat probeerde ik duidelijk te maken
quote:
Op woensdag 13 februari 2013 16:12 schreef pimsieb het volgende:Zo lastig was dat toch niet ?
16 jarigen kunnen al behoorlijk volwassen zijn, maar ook enorm kinderachtig, je kan een relatie of wat dan ook niet veroordelen op alleen de leeftijd. Ik ben wel van mening dat naarmate je beide ouder wordt, het verschil een stuk kleiner wordt.
Ik val bijvoorbeeld altijd op jongere meiden, misschien omdat ik zelf ook op sommige vlakken niet het gevoel heb dat ik al wat ouder ben met mn 23 jaar tegenover meiden van 18-20, maar er zijn meiden waarmee je gewoon op hetzelfde niveau zit, en er zijn meiden die wat mij betreft net 15-16 zijn.
dat probeerde ik duidelijk te maken
Nou dat was duidelijk
Klopt inderdaad, je kunt niet per definitie zeggen dat 16 en bijv 21 verkeerd is. Mijn ex had dus het geestelijke vermogen van een 16 jarige, en ik van een 21-er. Zo kan het dus ook

Mijn motto blijft; als je maar op 1 lijn zit! (En de jongste 16+

)