Wat is het?Dit is een nieuw idee om de altijd maar weer terugkerende lijstjestopics eens wat meer fleur te geven.
Iedereen heeft wel een aantal albums waar je helemaal verslingerd aan kan zijn. Van die albums die je gewoonweg altijd kan horen, ongeacht het tijdstip of locatie.Maar waarom dan uitgerekend die albums? Daar kunnen talloze redenen voor zijn te verzinnen. Misschien vind je de melodieën zo mooi, misschien kick je wel op de sfeer, of misschien zijn het wel de herinneringen aan die ene vakantie in Zuid-Spanje op je 17e.
Recenseer daarom jouw favoriete albums aller tijden! maak een lijstje van jouw lievelingsalbums aller tijden. Vervolgens schrijf je er een stuk tekst bij, waarin je aangeeft waarom je juist zo deze albums zo waardeert.
Hoe werkt het dan precies?-Geef eerst aan dat je graag wilt deelnemen aan dit lijstjestopic. Dat kan door jezelf aan te melden in dit topic. Geef ook even direct aan hoe groot je lijstje is Je komt dan in het onderstaande lijstje te staan.
-De grote van het lijstje maakt niet uit, maar het mag niet groter zijn dan 10.
Je mag dus een top 2, top 5, top 7, top 10 of wat dan ook samenstellen. Dit is geheel jouw vrije keuze
-Het lijstje wordt van boven naar beneden afgewerkt. Als jij voor het eerst aan de beurt bent, post je jouw complete lijstje, met daaronder de eerste recensie. Dit album is het album dat het laagst in je lijstje staat. Vergeet ook niet de albumtitel van het album wat je recenseerd
dik te drukken in het bovenstaande lijstje.
Voorbeeldrecensie10:
The Beatles-Abbey Road 9: King Crimson-In The Court Of The Crimson King
8: The Clash-London Calling
7: Jamiroquai- Emergency From Planet Earth
6: Genesis-Duke
5: Metallica-St.Anger
4: Guns'n' Roses- Chinese Democracy
3: D'Angelo-Brown Sugar
2: Horace Silver-Tokio Blues
1: Frank Sinatra- In The Wee Small Hours Of The Morning
![Beatles_-_Abbey_Road.jpg]()
Tracklist:
1 Come Together
2 Something
3 Maxwell's Silver Hammer
4 Oh! Darling
5 Octopus's Garden
6 I Want You (She's So Heavy)
7 Here Comes the Sun See
8 Because
9 You Never Give Me Your Money
10 Sun King
11 Mean Mr. Mustard
12 Polythene Pam
13 She Came In Through The Bathroom Window
14 Golden Slumbers
15 Carry That Weight
16 End
17 Her Majesty
Abbey Road is een weergaloos album wat voor mij altijd een icoon zal zijn in de popmuziek. Deze plaat vormt het requiem van misschien wel de meest invloedrijke popgroep aller tijden.
The Beatles waren aan het eind van de jaren 60 bijna ter ziele. Door interne strubbelingen, de druk en grote ego's konden de 4 heren elkaar steeds minder luchten. Na het mislukken van het Get Back-project besloten zij echter nog een keer als een collectief te opereren. Het resultaat mag met een gerust hart het Magnum Opus van The Beatles worden genoemd.
Wat maakt deze plaat zo fenomenaal? Diversiteit is hier het toverwoord. Van de vrolijke popdeuntjes als Octopus's Garden, de baroke pop van Because en de prog rock van I Want You (She's So Heavy), The Beatles bestrijken deze richtingen allemaal op deze plaat. Het knappe is echter dat het geheel niet als los zand aan elkaar hangt, maar ondanks het ratjetoe aan stijlen nog altijd een heel herkenbaar stuk muziek blijft. In elk stuk proef je de typische Lennon-Mccartney schrijfttraditie terug, terwijl Harrison met Something misschien wel zijn beste nummer ooit schrijft.
Daarom is dit album zo'n monument, een fantastisch vaarwel van The Beatles aan de popmuziek.
Aanvullende regels omtrent de recensie-Probeer de hier beschreven indeling te hanteren, dus lijstje, foto, tracklist en recensie. Dit ordend alle recensies wat meer.
-Over de inhoud van de recensie zelf zijn geen regels. Of jij dus een (zoals hierboven) algemene indruk geeft van het album, de tracks een voor een behandelt, dit allebei of gewoon iets heel anders doet, moet je zelf uitmaken. Het enig advies dat ik kan geven, is om ze niet
te kort te maken( hierboven is nogmaals slechts een snel in elkaar geflanst voorbeeldje).
Ok, ik heb mijn recensie geschreven en gepost, wat nu?De naam na jouw op het lijstje is nu aan de beurt. Je moet wachten totdat het hele lijstje is afgelopen, dan ben jij weer aan de beurt. Doe daarbij hetzelfde als in je voorgaande recensie. Er is echter een verschil: post bovenaan in je post een link naar de vorige recensie, dit vergroot de leesbaarheid!
Dus:
[link naar vorige recensie]
10: The Beatles-Abbey Road
9:
King Crimson-In The Court Of The Crimson King 8: The Clash-London Calling
7: Jamiroquai- Emergency From Planet Earth
6: Genesis-Duke
5: Metallica-St.Anger
4: Guns'n' Roses- Chinese Democracy
3: D'Angelo-Brown Sugar
2: Horace Silver-Tokio Blues
1: Frank Sinatra- In The Wee Small Hours Of The Morning
etc
Ik zie hieronder wat recensies staan die dit model helemaal niet hanteren!Negeer die recensies. Die zijn nog gebaseerd op het oude model.
Ik hoop dat iedereen ons eens wat mooie stukjes tekst gaat voorschotelen over bekende of onbekende plaatjes van platen
Userlijst:[ Bericht 14% gewijzigd door Poespas op 16-02-2013 17:07:43 ]