Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:
(Androgene) Anabole steroïden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn. Bv. Stanozolol, Nandrolon, Dianabol, Deca durabolin, Estragol, THG, ...
Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroïden) en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure. Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen. HGH, GH, Somatrotopine, Somatropine
EPO: dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden. Erytropoëtine, rhEPO, Darbepoëtine alfa (Aranesp), epoëtine delta (Dynepo), CERA
Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.
Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker. efedra, ritalin, amfetamine, cocaïne, cafeïne, nicotine, ...
Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen. Clenbuterol, Salbutamol
Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.
Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen. Furosemide, Xipamide, ...
Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.
Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele docu's, interviews en heroÎsche prestaties
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele bekende dopingzaken: (knip en plakwerk )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Artikels:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leesvoer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leugentje om bestwil?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door OProg op 11-02-2013 18:21:13 ]
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in." Improv: Rich Tapestry of Life
Uitspraken van Nico Verhoeven, ploegleider van Blanco Cycling over mogelijk dopinggebruik, zijn profrenner Lieuwe Westra uit Tijnje in het verkeerde keelgat geschoten.
Hij is onaangenaam verrast door de uitspraken die Nico Verhoeven deed in een interview in Wielerrevue, dat deze maand verscheen. De ploegleider van Blanco Cycling werd gevraagd hoe het met het huidige dopinggebruik in de wielersport is gesteld en of alle renners met dezelfde wapens strijden. Verhoeven zei dat het ‘shocking’ was hoe zijn ploeg vorig seizoen bergop was weggereden in Parijs-Nice en de Tirreno-Adriatico, terwijl zijn renners goed in vorm waren.
Verhoeven deed zijn uitspraken halverwege december tijdens het trainingskamp van zijn ploeg op Fuertaventura. Dit was voordat de stroom aan dopingbekentenissen bij de Raboploeg losbarstte. Verhoeven was vanaf het begin in 1996 bij de Rabowielerploegen betrokken als ploegleider.
In Parijs-Nice won Westra de koninginnerit door in de laatste kilometer van de slotklim weg te springen bij Alejandro Valverde, Bradley Wiggins en Levi Leipheimer. In het eindklassement eindigde hij als tweede achter Wiggins. ,,Ik heb het allemaal wel gelezen op internet. Natuurlijk voel ik mij aangesproken maar het slaat gewoon nergens op’’, zegt de renner van Vacansoleil-DCM. ,,Ik snap niet wat die man bezielt.’’
In de Tirreno-Adriatico werd Johnny Hoogerland vijfde en Wout Poels achtste. Steven Kruijswijk mikte in die Tirreno namens Rabobank op de top-tien, maar hij kwam als beste Raborenner niet verder dan een teleurstellende 21ste plaats, op 4.40 minuut van winnaar Vincenzo Nibali.
Met de insinuatie van Verhoeven dat in deze twee wedstrijden wellicht niet met dezelfde wapens werd gestreden, uitte Verhoeven indirect verdachtmakingen aan het adres van Westra en zijn ploegmakkers.
Lieuwe Westra: ,,Ik was die week in supervorm, Zo goed was ik nog nooit geweest. Een week later werd in zelf naar huis gereden maar dan hoor je mij ook niet klagen.’’ Westra wil verder geen woorden vuil maken aan de kwestie. ,,Ik sta daar ver boven’’ Wel stelt hij dat vorig jaar in het begin van het seizoen nog niet overdreven hard werd gereden en dat Verhoeven de oorzaak van het falen van zijn renners in die koersen bij zichzelf moet zoeken.
Een vergelijking van de klimtijd van Westra op de Cote de la Croix Neuve met die van andere winnaars bevestigt dat. Tijdens de Tour de France van 1995 reden Pantani, Indurain en Riis in 8.40 naar boven. In 2010 kwamen Rodriguez en Contador na 9.33 boven. Westra had vorig jaar 9.52 nodig voor de 9,1 kilometer lange klim. Dat was de traagste van de zeven keer dat deze klim sinds 1995 in wedstrijdverband is beklommen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
Wat Van Persie betreft. Een beetje vreemd dat hij het op die manier verwoord. "Ik heb niets anders gedaan, maar ik ben zwaarder geworden en voel me beter, sterker en fitter dan ooit". Wat wil je daar nou mee zeggen Lijkt mij dat als je doping gebruikt je juist zou zeggen dat het aan andere dingen ligt. Dat je beter traint bijvoorbeeld. Totaal onlogische opmerking.
De opmerking van Torres vind ik ook niet van veel intelligentie getuigen. Beetje naief om te zeggen dat voetbal helemaal schoon is terwijl je dat nooit kunt weten.
Wel opvallend dat er meerdere toptennissers zijn die inmiddels pleiten voor strengere en meer frequente doping controles. Murray kwam daar al mee en Federer nu ook.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others" Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!" Shaun Farmer: "That's gnarly"
Nico Verhoeven heeft in BN/De Stem benadrukt dat hij geen renners aan de schandpaal wilde nagelen met zijn uitspraken in de Wieler Revue Seizoengids. In dat interview uitte de ploegleider van Blanco zijn zorgen over opvallend sterke prestaties van andere ploegen in Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico. Dat deed hij zonder namen te noemen. De Leeuwarder Courant legde de uitspraken voor aan Lieuwe Westra, de revelatie van Parijs-Nice, die vervolgens geërgerd reageerde. ,,Ik voel me aangesproken en dit slaat nergens op.'' Volgens Verhoeven is van een aanval op individuele renners echter geen sprake. ,,Wie zich aangesproken voelt, heeft vaak wel wat te verbergen. Er is me gevraagd wat voor mij de grootste frustratie was van het vorige seizoen. Ik heb die periode genoemd. We waren goed voorbereid en toch werden we er gigantisch weggereden. Onze ploeg niet alleen. Ik wil daarmee niets insinueren over Westra omdat ik niet weet wat hij getraind heeft."
Geloofwaardig Ondanks het gebrek aan harde bewijzen vindt Verhoeven dat hij het volste recht heeft zijn onrust te uiten in de media. ,,De situatie waarin de wielersport zich bevindt, is niet florissant. We moeten alle zeilen bijzetten om weer geloofwaardig te worden. Waarom zou ik dan juist nu niks meer mogen zeggen. Omdat iemand mijn woorden anders kan uitleggen? Sorry, maar ik heb niemand willen beschadigen.